Pariisilaiset

50-luku

50-luvun koululaiset muistavat varmasti "Pariisilaiset", leivokset joita sai kaikista kaupoista.
Nämä ruskeat n. 5 cm paksut suorakaiteenmuotoiset, ilmeisesti pelleittäin tehdyt herkut oli päällystetty vaaleanpunaisella sokerikuorrutuksella.
Olisikohan kellään näiden reseptiä, kun googlekaan ei auttanut.

20

4069

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • k kos

Enpä ole kuullutkaan. Vaaleanpunaisesta kuorrutuksesta tulee mieleen ainoastaan aleksanterinleivokset. Laita ihmeessä ohje tänne jos jostain löydät. Valitettavasti en osaa auttaa.

• 50-luku

Taitavat tämän palstan lukijat olla niin nuoria, että nämä pula-ajan bestsellerit eivät ole tuttuja.

• tu1998772

Olisiko kyseessä macaron-leivokset?

• proustilainen

Tulee mieleen myös ne Proustin mainostamat madelaine-leivokset, mutta ei niissä kyllä kuorrutusta ole.
      Löytyisikö jostain vanhasta keittokirjasta neuvoja?

• leivon nainen

Hei, ota yhteyttä Marttoihin! Ne tietää kaiken!

• pehmeä piparkakku

http://www.pirkka.fi/ruoka/reseptit/26493-ranskalaiset-leivokset

Mummi teki pellillä piparkakkutaikinamaista kakkupohjaa ja muotoili sen pitkoksi josta leikatiin vinoon palasia. Ne hän koristi sokerivedellä. Silloin ei kai karamellivärejä.

Olen ostanut sellaisia paksuja pipareita, ovat pyöreitä ja ne on muovipusissa pehmeitä sisältä, oivia juustoille.

http://www.hs.fi/ruoka/reseptit/artikkeli/Paraisten piparkakut ohje Piparikirjasta/1135244630568

Muistathan kanelin ja kumariinin http://fi.wikipedia.org/wiki/Kumariini

• Kannattaa käyttä Caylonin kanelia se on sitä terveellisempää.

• Kaipailija

Oi minä muistan ja olen myös kaipaillut samaa reseptiä. Jos olet sen jostain bongannut kerro ihmeessä.

• mut_ku
    • mummon_tyttö
    • keksisuu

Minä söin lapsena pumppernikkeleitä.. Et tainnu niitä tarkoittaa...

• MaaliskuunIdus

Muistan kyllä tuon leivonnaisen 70-luvulta. Tummanruskea kakku ja päällä valkoinen tai vaaleanpunainen sokerivesikuorrutus. Kakku itsessään oli melko mautonta, mutta kuitenkin pidin näistä kovasti. Ohjetta minulla ei valitettavasti ole antaa.

• Anonyymi

Juu hyvin muistan juuri Pariisilaiset. Koulusta välitunnilla käytiin hakemassa lähikaupasta. Onko sitä reseptiä löytynyt

• Anonyymi

Löysitkö reseptiä mistään? Täällä epätoivoisena etsinyt kyseistä "salamyhkäistä" reseptiä. Ei vaan löydy m i s t ä ä n.

• Anonyymi

Muutamia vuosia sitten sijaitsi Hakaniemen metroasemalla Helsingin leivän kahvila, jossa tuota herkkua myytiin, kävin sitä aika usein hakemassa.

• Anonyymi kirjoitti:

Muutamia vuosia sitten sijaitsi Hakaniemen metroasemalla Helsingin leivän kahvila, jossa tuota herkkua myytiin, kävin sitä aika usein hakemassa.

Olet nähnyt unta ei sellaista kahvilaa siellä ole koskaan ollut, Vasta nyt on tullut metroasemalle kahvila Hakaniemeen olisko viime vuonna, kun tuli.

• Anonyymi

Kotilesi.fi löytyy resepti.

• Anonyymi

Kyllä Hakaniemen metroasemalla oli kahvila josta sai Pariisilaisia, mutta siitä on jo noin 10 vuotta ainakin, se oli kauan ennen remonttia.

• Anonyymi

Nytpäs muistankin, ne olivat todella joka kaupassa ja hyviä.

• Anonyymi

Muistan, muustan <3 ja tänään, kun söin Runebergintorttua tuo Pariisilainen tuli mieleen. Yhtä tumma ehkä tummempikin ja samanlainen koostumus. Googlesta ei löydy.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitään järkeä?

Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      120
      1757
    2. Noniin rakas

Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      99
      1578
    3. Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä

Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy
      Maailman menoa
      45
      1081
    4. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      41
      942
    5. Multa sulle

Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M
      Ikävä
      29
      929
    6. Nainen, olen tutkinut sinua paljon

Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm
      Ikävä
      50
      846
    7. Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?

Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s
      Ikävä
      44
      802
    8. Olet myös vähän ärsyttävä

Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.
      Ikävä
      37
      780
    9. Okei nyt mä ymmärrän

Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      56
      768
    10. Onko sulla empatiakykyä?

Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet
      Ikävä
      37
      760
    Aihe