Tiiliskivi painaa yhden kilogramman plus puoli tiiliskiveä. Paljonko tiiliskivi painaa? Esitä kaava.
tiiliskiven
15
2752
Vastaukset
- hömmm
x = 1kg x/2 |*2
2x = 2kg x
2x -x = 2kg
x = 2kg- esimerkki....
2x -x = 2kg
Miten tuosta saat x:n pääteltyä. Oletetaan että kivi painaa 1,43kg. Silloin ei voi hoksaamalla päätellä noin helposti. - ghktltltl
esimerkki.... kirjoitti:
2x -x = 2kg
Miten tuosta saat x:n pääteltyä. Oletetaan että kivi painaa 1,43kg. Silloin ei voi hoksaamalla päätellä noin helposti.et siis osaa sieventää polynomia 2x - x. Virta päälle nyt!
("vinkkinä" voin kertoa, että 2x - x = x ja voin lisäksi antaa toisenkin esimerkin: 4x - 2x = 2x)
:) - keemikko
esimerkki.... kirjoitti:
2x -x = 2kg
Miten tuosta saat x:n pääteltyä. Oletetaan että kivi painaa 1,43kg. Silloin ei voi hoksaamalla päätellä noin helposti.Äksähän määriteltiin tehtävän alussa. x= tiiliskivi. (oikeastaan tiiliskiven massa)
Sijoitetaanpa tuo x:n "arvo" yhtälöön 2x -x = 2kg, saadaan:
2*(tiiliskivi)-(tiiliskivi) = 2kg.
Siis kahdesta tiiliskivestä vähennetään yksi tiiliskivi.
Jää yksi tiiliskivi.
Tällöin yksi tiiliskivi = 2kg.
x= 2kg.
Jos tiiliskivi painaisi 1,43 kg, sen massa olisi yksi kilo plus noin 0,3 tiiliskiveä. - vuosikymmeniä kohta...
keemikko kirjoitti:
Äksähän määriteltiin tehtävän alussa. x= tiiliskivi. (oikeastaan tiiliskiven massa)
Sijoitetaanpa tuo x:n "arvo" yhtälöön 2x -x = 2kg, saadaan:
2*(tiiliskivi)-(tiiliskivi) = 2kg.
Siis kahdesta tiiliskivestä vähennetään yksi tiiliskivi.
Jää yksi tiiliskivi.
Tällöin yksi tiiliskivi = 2kg.
x= 2kg.
Jos tiiliskivi painaisi 1,43 kg, sen massa olisi yksi kilo plus noin 0,3 tiiliskiveä.Kiitos.
- Läski
Kaikki edellä olevat ovat vääriä. Ettehän te osaa yhtään mitään. Tietenkin tiiliskivi painaa tasan 1.5 kg eikä kaavaa ole olemassa. Tiiiliskivi voi myös painaa 7.3 kg. Itse asiassa tiiliskiven paino voi olla mitä tahansa. Toisin sanoen:
måssa=1kg måssa/2
måssa-måssa/2=1kg
måssa(1-1/2)=1kg
måssa=1kg/0.5
måssa=2kg
=========
Näin ollen habaitaan, että tiiliskiven måssa tåssa tapauksessa on likipitäen suurinpiirtein noin tasan 2 kg. Toisin sanoen måssalla on määritelty paino-ominaisuus silloin, kun siihen vaikuttaa joku vetovoima. Måssan paino riippuu täten vetovoimasta, eli kiihtyvyydestä g.- wååriinn
Tietenkään tiiliskivi ei voi painaa 1,5kg, vaan 1,5kgm/s^2.
- keemikko
Olettaen että tehtävän annossa tarkoitetaan massaltaan yhden kilogramman suuruisen kappaleen painoa, saadaan kaava:
G(tiiliskivi) = G(1kg) ½G(tiiliskivi)
G(tiiliskivi) = 2G(1kg) = 2*1kg*g
Jos oletetaan että ollaan maapallolla, voidaan g:n arvoksi olettaa esim. 9,81 m/s2. Tällöin:
G(tiiliskivi) = 2*1kg*9,81m/s2 = 19,62 N.
Jos tehtävän annossa ei tarkoiteta 1kg:n suuruisen kappaleen painoa vaan massaa, tehtävää ei voi ratkaista. - wåårinnn
keemikko kirjoitti:
Olettaen että tehtävän annossa tarkoitetaan massaltaan yhden kilogramman suuruisen kappaleen painoa, saadaan kaava:
G(tiiliskivi) = G(1kg) ½G(tiiliskivi)
G(tiiliskivi) = 2G(1kg) = 2*1kg*g
Jos oletetaan että ollaan maapallolla, voidaan g:n arvoksi olettaa esim. 9,81 m/s2. Tällöin:
G(tiiliskivi) = 2*1kg*9,81m/s2 = 19,62 N.
Jos tehtävän annossa ei tarkoiteta 1kg:n suuruisen kappaleen painoa vaan massaa, tehtävää ei voi ratkaista.Sanoin, et tiiliskivi ei voi painaa 1,5kg. Se voi painaa 1,5kgm/s^2. Olenko väärässä? Voinko painaa 80kg?
- keemikko
wåårinnn kirjoitti:
Sanoin, et tiiliskivi ei voi painaa 1,5kg. Se voi painaa 1,5kgm/s^2. Olenko väärässä? Voinko painaa 80kg?
Nyt en ihan ymmärtänyt, mihin viittaat.
Mutta vastaan silti:
1. Olet ilmeisesti väärässä. En näe mitään syytä miksi tiiliskivi ei voisi painaa 1,5 kg.
2. Toki voit painaa 80 kg.
??? - wååååå
keemikko kirjoitti:
Nyt en ihan ymmärtänyt, mihin viittaat.
Mutta vastaan silti:
1. Olet ilmeisesti väärässä. En näe mitään syytä miksi tiiliskivi ei voisi painaa 1,5 kg.
2. Toki voit painaa 80 kg.
???Kivi ei voi painaa 1,5kg, koska painon yksikkö on nyytton ei kg. kivi voi toki olla massaltaan 1,5kg. Paino=voima=massa*kiihtyvyys.
- keemikko
wååååå kirjoitti:
Kivi ei voi painaa 1,5kg, koska painon yksikkö on nyytton ei kg. kivi voi toki olla massaltaan 1,5kg. Paino=voima=massa*kiihtyvyys.
Minulla oli kerran kivi, mutta heitin sen pois.
- -hnk-
wååriinn kirjoitti:
Tietenkään tiiliskivi ei voi painaa 1,5kg, vaan 1,5kgm/s^2.
Miksi kivi painaisi 1,5 kg koska 1 ½x = x?
Koska eihän ½ ole puolet kiven painosta koska silloinhan kivi painaisi kilon sillä ½ ½=1?
Silloihan kiven olisi pakko painaa 2kg sillä silloin siitä tulisi 1 1 eihän se toinen puoli voi olla ½kg ja toinen 1kg. Valaiskaa minua?
Jos massa saadaan aina ilmoitettua uudestaan eri tavalla, eihän mitään yhtälöä voida muodostaa.
Muodostetaan tiilen massoista sarja jos mahdollista
m_1 = 1 m/2
m_2 = 1 (1 m/2)/2 = 1 1/2 m/4
m_3 = 1 (1 (1 m/2)/2)/2 = 1 1/2 1/4 m/8
...
m_n = 1 1/2 1/4 ... (1/2)^(n-1) m/2^n
kun n kasvaa rajatta niin viimeistä termiä lukuunottamatta muodostuu selvästi geometrinen sarja, missä q = 1/2 eli sarja suppenee ja viimeinen termi lähestyy nollaa, milloin massa lopulta on
m = 1/(1- 1/2) = 2
eli 2kg tiili, onko?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1292083
Noniin rakas
Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi1051906Kumpi vetoaa enemmän sinuun
Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?841679Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä
Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy661555Multa sulle
Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M331202- 841193
Nainen, olen tutkinut sinua paljon
Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm561152- 1101103
Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?
Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s471076Onko sulla empatiakykyä?
Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet441023