tiiliskiven

paino

Tiiliskivi painaa yhden kilogramman plus puoli tiiliskiveä. Paljonko tiiliskivi painaa? Esitä kaava.

15

2880

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hömmm

      x = 1kg x/2 |*2

      2x = 2kg x

      2x -x = 2kg

      x = 2kg

      • esimerkki....

        2x -x = 2kg

        Miten tuosta saat x:n pääteltyä. Oletetaan että kivi painaa 1,43kg. Silloin ei voi hoksaamalla päätellä noin helposti.


      • ghktltltl
        esimerkki.... kirjoitti:

        2x -x = 2kg

        Miten tuosta saat x:n pääteltyä. Oletetaan että kivi painaa 1,43kg. Silloin ei voi hoksaamalla päätellä noin helposti.

        et siis osaa sieventää polynomia 2x - x. Virta päälle nyt!

        ("vinkkinä" voin kertoa, että 2x - x = x ja voin lisäksi antaa toisenkin esimerkin: 4x - 2x = 2x)
        :)


      • keemikko
        esimerkki.... kirjoitti:

        2x -x = 2kg

        Miten tuosta saat x:n pääteltyä. Oletetaan että kivi painaa 1,43kg. Silloin ei voi hoksaamalla päätellä noin helposti.

        Äksähän määriteltiin tehtävän alussa. x= tiiliskivi. (oikeastaan tiiliskiven massa)

        Sijoitetaanpa tuo x:n "arvo" yhtälöön 2x -x = 2kg, saadaan:
        2*(tiiliskivi)-(tiiliskivi) = 2kg.
        Siis kahdesta tiiliskivestä vähennetään yksi tiiliskivi.
        Jää yksi tiiliskivi.
        Tällöin yksi tiiliskivi = 2kg.
        x= 2kg.

        Jos tiiliskivi painaisi 1,43 kg, sen massa olisi yksi kilo plus noin 0,3 tiiliskiveä.


      • vuosikymmeniä kohta...
        keemikko kirjoitti:

        Äksähän määriteltiin tehtävän alussa. x= tiiliskivi. (oikeastaan tiiliskiven massa)

        Sijoitetaanpa tuo x:n "arvo" yhtälöön 2x -x = 2kg, saadaan:
        2*(tiiliskivi)-(tiiliskivi) = 2kg.
        Siis kahdesta tiiliskivestä vähennetään yksi tiiliskivi.
        Jää yksi tiiliskivi.
        Tällöin yksi tiiliskivi = 2kg.
        x= 2kg.

        Jos tiiliskivi painaisi 1,43 kg, sen massa olisi yksi kilo plus noin 0,3 tiiliskiveä.

        Kiitos.


    • Läski

      Kaikki edellä olevat ovat vääriä. Ettehän te osaa yhtään mitään. Tietenkin tiiliskivi painaa tasan 1.5 kg eikä kaavaa ole olemassa. Tiiiliskivi voi myös painaa 7.3 kg. Itse asiassa tiiliskiven paino voi olla mitä tahansa. Toisin sanoen:

      måssa=1kg måssa/2
      måssa-måssa/2=1kg
      måssa(1-1/2)=1kg
      måssa=1kg/0.5
      måssa=2kg
      =========

      Näin ollen habaitaan, että tiiliskiven måssa tåssa tapauksessa on likipitäen suurinpiirtein noin tasan 2 kg. Toisin sanoen måssalla on määritelty paino-ominaisuus silloin, kun siihen vaikuttaa joku vetovoima. Måssan paino riippuu täten vetovoimasta, eli kiihtyvyydestä g.

      • wååriinn

        Tietenkään tiiliskivi ei voi painaa 1,5kg, vaan 1,5kgm/s^2.


      • keemikko

        Olettaen että tehtävän annossa tarkoitetaan massaltaan yhden kilogramman suuruisen kappaleen painoa, saadaan kaava:

        G(tiiliskivi) = G(1kg) ½G(tiiliskivi)
        G(tiiliskivi) = 2G(1kg) = 2*1kg*g

        Jos oletetaan että ollaan maapallolla, voidaan g:n arvoksi olettaa esim. 9,81 m/s2. Tällöin:

        G(tiiliskivi) = 2*1kg*9,81m/s2 = 19,62 N.

        Jos tehtävän annossa ei tarkoiteta 1kg:n suuruisen kappaleen painoa vaan massaa, tehtävää ei voi ratkaista.


      • wåårinnn
        keemikko kirjoitti:

        Olettaen että tehtävän annossa tarkoitetaan massaltaan yhden kilogramman suuruisen kappaleen painoa, saadaan kaava:

        G(tiiliskivi) = G(1kg) ½G(tiiliskivi)
        G(tiiliskivi) = 2G(1kg) = 2*1kg*g

        Jos oletetaan että ollaan maapallolla, voidaan g:n arvoksi olettaa esim. 9,81 m/s2. Tällöin:

        G(tiiliskivi) = 2*1kg*9,81m/s2 = 19,62 N.

        Jos tehtävän annossa ei tarkoiteta 1kg:n suuruisen kappaleen painoa vaan massaa, tehtävää ei voi ratkaista.

        Sanoin, et tiiliskivi ei voi painaa 1,5kg. Se voi painaa 1,5kgm/s^2. Olenko väärässä? Voinko painaa 80kg?


      • keemikko
        wåårinnn kirjoitti:

        Sanoin, et tiiliskivi ei voi painaa 1,5kg. Se voi painaa 1,5kgm/s^2. Olenko väärässä? Voinko painaa 80kg?

        Nyt en ihan ymmärtänyt, mihin viittaat.

        Mutta vastaan silti:
        1. Olet ilmeisesti väärässä. En näe mitään syytä miksi tiiliskivi ei voisi painaa 1,5 kg.
        2. Toki voit painaa 80 kg.

        ???


      • wååååå
        keemikko kirjoitti:

        Nyt en ihan ymmärtänyt, mihin viittaat.

        Mutta vastaan silti:
        1. Olet ilmeisesti väärässä. En näe mitään syytä miksi tiiliskivi ei voisi painaa 1,5 kg.
        2. Toki voit painaa 80 kg.

        ???

        Kivi ei voi painaa 1,5kg, koska painon yksikkö on nyytton ei kg. kivi voi toki olla massaltaan 1,5kg. Paino=voima=massa*kiihtyvyys.


      • keemikko
        wååååå kirjoitti:

        Kivi ei voi painaa 1,5kg, koska painon yksikkö on nyytton ei kg. kivi voi toki olla massaltaan 1,5kg. Paino=voima=massa*kiihtyvyys.

        Minulla oli kerran kivi, mutta heitin sen pois.


      • -hnk-
        wååriinn kirjoitti:

        Tietenkään tiiliskivi ei voi painaa 1,5kg, vaan 1,5kgm/s^2.

        Miksi kivi painaisi 1,5 kg koska 1 ½x = x?
        Koska eihän ½ ole puolet kiven painosta koska silloinhan kivi painaisi kilon sillä ½ ½=1?
        Silloihan kiven olisi pakko painaa 2kg sillä silloin siitä tulisi 1 1 eihän se toinen puoli voi olla ½kg ja toinen 1kg. Valaiskaa minua?


    • Jos massa saadaan aina ilmoitettua uudestaan eri tavalla, eihän mitään yhtälöä voida muodostaa.

      Muodostetaan tiilen massoista sarja jos mahdollista

      m_1 = 1 m/2
      m_2 = 1 (1 m/2)/2 = 1 1/2 m/4
      m_3 = 1 (1 (1 m/2)/2)/2 = 1 1/2 1/4 m/8
      ...
      m_n = 1 1/2 1/4 ... (1/2)^(n-1) m/2^n

      kun n kasvaa rajatta niin viimeistä termiä lukuunottamatta muodostuu selvästi geometrinen sarja, missä q = 1/2 eli sarja suppenee ja viimeinen termi lähestyy nollaa, milloin massa lopulta on

      m = 1/(1- 1/2) = 2

      eli 2kg tiili, onko?

      • Nimittäin tulee sama kun muodostaa vaan sen yhtälön :DD


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      69
      2050
    2. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      129
      1396
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      132
      1373
    4. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      143
      1092
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      103
      942
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      354
      880
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      754
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      55
      694
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      50
      673
    10. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      67
      664
    Aihe