Linuxin takaisin maksuaika

Linuxin takaisin maksuaika

Miten joku voi väittää, että Windows tulee halvemmaksi?

Otetaan esimerkiksi 20 koneen ATK-luokka

Ubuntu ja Ebubuntu ovat kumpikin täysin ilmaisia!
Windows maksaa sellaisen 100€ konetta kohden ja kun valtio tukee opiskelukäyttöön ja perk. vielä opiskelijatuet päälle! Kustannuksia silti tulee 50€ kone*20
400€ tulee Windowsien hinnaksi ja jos lasketaan, että neljän vuoden välein joutuu ostamaan uuden!

Asennus kestää Windowsissa tuplatun ajan, kun joutuu syöttämään Produkt-key hömpötyksiä, jos lasketaan, että asentaja ottaa Linuxien asennuksesta 100€ Windowsin asennuksesta otetaankin 200€

Ylläpitokustannukset Windowsissa ihan virustorjunta maksaa 4V:tä kohden about 50€
ja kaiken maailman koneen sekoamiset tuottaa jopa 100€ lisätyötä verrattuna Linuxiin. Sitten paint shop prot, photoshopit

Eli neljänvuoden kustannukset 20 koneelle.

Linux = 250€
Windows = 800€ muut ohjelmat!

Eli puhutaan lähes 1000€ erosta!
Kun lasketaan ylimääräinen sähkönkulutus, verkkokapasiteettiä on nostettava ynm.

19

954

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Koululaitoksen Mikrotuki

      "ja jos lasketaan, että neljän vuoden välein joutuu ostamaan uuden! "

      Satuitko tietämään, että koululaitokset saavat sillaisilla lisensseillä nuo MS:n tuotteet, että ne saavat päivittää softat ja käyttikset aina uusimpaan versioon ilman kustannuksia.

      "Asennus kestää Windowsissa tuplatun ajan, kun joutuu syöttämään Produkt-key hömpötyksiä"

      Minä asennan tunnissa luokallisen tietokoneita ja windowseja käyttövalmiiksi.

      • selostaisitko?

        Tunnissa ja luokallisen kuullostaa vähintäänkin epäuskottavalta, ellei luokallisella tarkoiteta 2 konetta.

        Tuo lisenssijuttu alkoi kiinnostaa, mistä tuon tiedon voi käydä tarkistamassa?


      • The Real J.
        selostaisitko? kirjoitti:

        Tunnissa ja luokallisen kuullostaa vähintäänkin epäuskottavalta, ellei luokallisella tarkoiteta 2 konetta.

        Tuo lisenssijuttu alkoi kiinnostaa, mistä tuon tiedon voi käydä tarkistamassa?

        Jos jokaiselle koneelle on saatavissa oma asennusmedia niin mikä estää tekemästä asennusta melkein samanaikaisesti. Eli pistää asentumaan yhdelle koneelle, siirtyy saman tien seuraavalle, pistää asentumaan toiselle koneelle, jne. Pakkokos sitä on koko aikaa istua yhden koneen ääressä.


      • tumppu1st
        selostaisitko? kirjoitti:

        Tunnissa ja luokallisen kuullostaa vähintäänkin epäuskottavalta, ellei luokallisella tarkoiteta 2 konetta.

        Tuo lisenssijuttu alkoi kiinnostaa, mistä tuon tiedon voi käydä tarkistamassa?

        ...automatisoitu asennus edes kohtalaisen ripeässä verkossa kestää 5-10 minuuttia, jos homma on ammattimaisesti toteutettu...

        -T


      • Pentti Kolmonen
        tumppu1st kirjoitti:

        ...automatisoitu asennus edes kohtalaisen ripeässä verkossa kestää 5-10 minuuttia, jos homma on ammattimaisesti toteutettu...

        -T

        Itsekkin olen käyttänyt muokattua Win XP Home Corp CD:tä Open Licensellä. Ei vaadi product key:tä eikä aktivointia ja rullaa alusta loppuun asentaen myös tarvittavat ohjelmat silent installina default paikkoihin. =).
        HUH kun on rankkaa tämä Windowsien asentelu. ^ ^


      • tumppu1st kirjoitti:

        ...automatisoitu asennus edes kohtalaisen ripeässä verkossa kestää 5-10 minuuttia, jos homma on ammattimaisesti toteutettu...

        -T

        sukkaa, JOS tarvitaan enemmän kuin yksi partitio... Vai joko M$ on korjannut tämän "ominaisuuden"?


      • tumppu1st
        djmosse kirjoitti:

        sukkaa, JOS tarvitaan enemmän kuin yksi partitio... Vai joko M$ on korjannut tämän "ominaisuuden"?

        ...on taikasana tuohon edellä esitettyyn. Vastaavia ratkaisuja on tehty myös linuxilla, joten en nyt tässä käyttöjärjestelmien asennusnopeuksia ala setvimään.

        -K


      • epäilyttää...
        tumppu1st kirjoitti:

        ...automatisoitu asennus edes kohtalaisen ripeässä verkossa kestää 5-10 minuuttia, jos homma on ammattimaisesti toteutettu...

        -T

        yhdelle koneellekin tunnissa asentaminen on vähän niin ja näin, muistakaa että kouluilla ei ole uusimpia koneita käytössään.

        Asennus tarkoittaa sitten sitä että koneeseen on haettu päivitykset, asennettu tietoturvaohjelmat, kaikki laitteet toimivat kuten pitääkin, verkko toimii jne.


      • tämä?

    • Pentti Kolmonen

      Vähänkin isommilla oppilaitoksilla on oma mikrotukihenkilö, joka hoitaa tuollaiset hommat vaikka molemmat kädet selän takana, eikä tule lisäkustannuksia. ^ ^
      Mitä muuten tuolla muut ohjelmat tarkoitit, kun sitä et Linuxin kohdalla maininnut?
      Tarkoitatko, että PhotoShopin ja kaikki muutkin ohjelmat saadaan Linuxille ilmaiseksi, kun Windows versioista joutuu maksamaan? ^ ^. Ei taida olla toimiva vertailu.

      • linuxiin tulee Gimp!

        linuxiin tulee Gimp ja se on loistava opetuskäyttöön!

        photoshop on lapsille, ja silti monet aikuiset sitä käyttää. Gimp tulee distron mukana.

        " Ei taida olla toimiva vertailu."
        Unohdin huomioida muuten sen ajan kauanko kuluukaan Photoshoppien, Wordien ja palomuurien asennus. Windowsissa siihen työhön kuluu tunteja Linuxissa ne tuleekin asennuksen mukana.


      • minä

        No Photosoppia ei ole Linuxille. Mutta esim OpenOffice on ilmainen, MS Office ei ole. Toki OpenOffice on Windowsillekin, mutta Windowsiin useimmiten asennetaan MS Office.


      • mutta Windowsiin useimmiten...
        minä kirjoitti:

        No Photosoppia ei ole Linuxille. Mutta esim OpenOffice on ilmainen, MS Office ei ole. Toki OpenOffice on Windowsillekin, mutta Windowsiin useimmiten asennetaan MS Office.

        "No Photosoppia ei ole Linuxille."
        Ei ole vielä, mutta tietääkseni pian onkin. Nyt täytyy tyytyä emuloimaan...

        "mutta Windowsiin useimmiten asennetaan MS Office."
        Eikös OpenOffigen suosio ole viimevuosien aikana yleistynyt räjähdysmäisesti? Miksi Microsoft suostuisi .xml standardiin, jos OpenOffigea ei olisi.

        Jos lasketaan OpenOffigen suosio voisi tehdä jonkinlaisen kaavan

        Lähes kaikki Linuxkäyttäjät, osa Mac käyttäjistä ja muut käyttöjärjestelmät tekevät jo viidenprosentin siivun. Linuxiin tuskin hankitaan OpenOffigea tai muuta toimisto-ohjelmaa. Sitten muistutan, että on myös Corelilla on toimisto-ohjelmisto.

        Sitten Windows käyttäjät ovat suuri ja kasvava ryhmä:

        Puhuttakoot, että OpenOffigen suosio on jopa Firefoxin tasoa ehkä jopa 30% tekstinkäsittelyohjelmista. Wordillä on ehkä 55%


      • miksuh.
        mutta Windowsiin useimmiten... kirjoitti:

        "No Photosoppia ei ole Linuxille."
        Ei ole vielä, mutta tietääkseni pian onkin. Nyt täytyy tyytyä emuloimaan...

        "mutta Windowsiin useimmiten asennetaan MS Office."
        Eikös OpenOffigen suosio ole viimevuosien aikana yleistynyt räjähdysmäisesti? Miksi Microsoft suostuisi .xml standardiin, jos OpenOffigea ei olisi.

        Jos lasketaan OpenOffigen suosio voisi tehdä jonkinlaisen kaavan

        Lähes kaikki Linuxkäyttäjät, osa Mac käyttäjistä ja muut käyttöjärjestelmät tekevät jo viidenprosentin siivun. Linuxiin tuskin hankitaan OpenOffigea tai muuta toimisto-ohjelmaa. Sitten muistutan, että on myös Corelilla on toimisto-ohjelmisto.

        Sitten Windows käyttäjät ovat suuri ja kasvava ryhmä:

        Puhuttakoot, että OpenOffigen suosio on jopa Firefoxin tasoa ehkä jopa 30% tekstinkäsittelyohjelmista. Wordillä on ehkä 55%

        "Linuxiin tuskin hankitaan OpenOffigea tai muuta toimisto-ohjelmaa."

        Mitäh??? Mitä ihmettä selität? Veikaisin että lähes jokaisella desktop Linux käyttäjällä on OpenOffice asennettuna, sen "hankkiminen" ei edes ole mikään ongelma kun OpenOfficen yleensä saa paketinhallinnan kautta. Kyllä vaan mullakin on tässä OpenOffice 2.x ja käytän sitä varsin usein.


      • miksuh.
        miksuh. kirjoitti:

        "Linuxiin tuskin hankitaan OpenOffigea tai muuta toimisto-ohjelmaa."

        Mitäh??? Mitä ihmettä selität? Veikaisin että lähes jokaisella desktop Linux käyttäjällä on OpenOffice asennettuna, sen "hankkiminen" ei edes ole mikään ongelma kun OpenOfficen yleensä saa paketinhallinnan kautta. Kyllä vaan mullakin on tässä OpenOffice 2.x ja käytän sitä varsin usein.

        Niin ja kun esim asennat Debianin, niin OpenOffice asentuu ihan oletuksena samalla. Sitä ei tarvitse erikseen hakea ellei halua uudempaa versiota.


      • aivaarineeee
        miksuh. kirjoitti:

        Niin ja kun esim asennat Debianin, niin OpenOffice asentuu ihan oletuksena samalla. Sitä ei tarvitse erikseen hakea ellei halua uudempaa versiota.

        "Linuxiin tuskin hankitaan OpenOffigea tai muuta toimisto-ohjelmaa."
        Se, ettei linukissa tarvi kuluttaa ohjelman uudelleen asenteluihin netistä/pakettienhallinnalla turhaa aikaa, jos ei välttämättä halua,


      • Pentti Kolmonen
        linuxiin tulee Gimp! kirjoitti:

        linuxiin tulee Gimp ja se on loistava opetuskäyttöön!

        photoshop on lapsille, ja silti monet aikuiset sitä käyttää. Gimp tulee distron mukana.

        " Ei taida olla toimiva vertailu."
        Unohdin huomioida muuten sen ajan kauanko kuluukaan Photoshoppien, Wordien ja palomuurien asennus. Windowsissa siihen työhön kuluu tunteja Linuxissa ne tuleekin asennuksen mukana.

        Gimpistä on ollut ennenkin puhetta, että sen surkeampaa piirto-ohjelmaa ei kyllä maan päältä löydy. Sekavuudessaan omaa luokkaansa. Esim. OpenOfficen Draw kyllä uppoaa kaaliin 1000 kertaa paremmin kuin joku Gimp hässäkkä. Photoshoppia en paljon muista, kun en itse osaa piirtää mitään =)


      • =photari
        Pentti Kolmonen kirjoitti:

        Gimpistä on ollut ennenkin puhetta, että sen surkeampaa piirto-ohjelmaa ei kyllä maan päältä löydy. Sekavuudessaan omaa luokkaansa. Esim. OpenOfficen Draw kyllä uppoaa kaaliin 1000 kertaa paremmin kuin joku Gimp hässäkkä. Photoshoppia en paljon muista, kun en itse osaa piirtää mitään =)

        jos et osaa niin et osaa. Myöntäisit jo.


    • teoriaa

      Ajatellaanpa esimerkiksi vakioidun Linux-ympäristön päivittämistä. Periaatteessa ohjelmien asennukset saadaan automatisoitua, ettei tarvitse edes koneisiin koskea.

      Ideana tällainen: Tehdään yksi pakettikokoelma, siis asennuslähde, mihin kuuluuvat kaikki koneille asennettavat ohjelmapaketit. Jokaiseen koneeseen taas laitetaan ajastettuna asentumaan kaikki uusimmat paketit kyseisestä lähteestä. Eli ideaalitilanteessa uuden ohjelman asentaminen käsittää sen kopioimisen pakettikokoelmaan ja koneet asentavat uuden ohjelman automaattisesti.

      Ei tuollaisen systeemin rakentaminen Linux-pohjalle kovin monimutkainen tehtävä ole.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      53
      1329
    2. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      123
      1324
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      122
      1193
    4. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      138
      1023
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      101
      887
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      328
      820
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      724
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      636
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      49
      629
    10. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      602
    Aihe