Viimeisimmässä Tiede-lehdessä tuli esille mielenkiintoinen ja ainakin itselleni uusi geodynamo-teoria. Etsin netistäkin tietoa ko. teoriasta.
Löysin esim:
http://www.es.ucsc.edu/~glatz/geodynamo.html
ja PDF:
http://www-geol.unine.ch/cours/geol/coredynamo.pdf
Kouluaikoinani en koskaan saanut vastausta pohdintoihini, mistä maan magneettikenttä saa alkunsa. Tämä teoria oli mielestäni varsin järkevä. Teoria on teoria kunnes se todeksi todistetaan, en siis usko tätä siksi Ainoaksi Oikeaski Totuudeksi. Maan ydintä on kuitenkin vaikea(ellei mahdoton) tutkia.
Millaisia ajatuksia tämä herättää teissä?
Itse en ole vielä keksinyt teoriasta heikkoa kohtaa, keksittekö te?
Geodynamo-teoria
3
365
Vastaukset 3
itse en ole vielä kyseiseen teoriaan ehtinyt tutustua mutta mielestäni on jo pitkään ollut tiedossa että maan magneettikenttä syntyy noin 2900km:n syvyydessä olevista metalli virroista jotka tekevät maasta ikään kuin ison sauva magneetin.
- tota noin
Tuota itseherätteisen dynamon mallia on tarjottu selitykseksi jo ainakin kymmeniä vuosia. Eipä mallissa kai mitään vikaa ole. Ei vain olla täysin varmoja asiasta.
Oma arvaukseni on, että Telluksen magn.kenttä syntyy juuri p.o. tavalla.- tähtiharrastaja
... kuuluu, että miksi et ole saanut koulussa vastausta kysymykseesi, jos sitä kerran olet kysynyt? kertoisikohan opetuksen tasosta jotakin?!!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Törkeä petosepäily Suomussalmella
Uutisoi maikkari. Uhrin nimiin on nostettu pankkilainaa, hänet on saatu sijoittamaan hevosiin ja ostamaan autoja. Ei ta472259- 901065
Kysymys miehille ...
Kertokaapas miehet, että miksi monille miehille on niin hirveän tärkeää määritellä mitä mies saa tehdä ja mitä ei ja mil300952Poliisi etälamautti, sitten pahoinpiteli
Vaikeasti kehitysvammaisen niin vakavasti että kuoli pian sairaalassa. Ei osannut kehitysvammainen heti noudattaa polii314899Itsensäpaljastelija
Mikä juttu tämä nyt on. Ulkomaalainen ahdistelee naisia simpsiöllä Ei pysty lukea Lapuansanomista juttua loppuun asti. O54869Ttp:llä kuontalot ojennukseen
Ttp n yrittäjä ilmoitti facessa, että ttp: n tiloihin tulee lokakuun eka vkl parturi. Se tulee parturoimaan vähävaraiste77843- 69714
- 90685
Mies, olen pahoillani kun olen kuvitellut
Että pitäisit minusta. En sitä mistään tähdistä kuitenkaan lukenut, mulle vaan tuli jostain semmoinen tunne, kun itse ty63678- 33633