Simo Häyhä

J_Julistaja

Hieno uusi palsta! Sen kunniaksi kyselen, että mitä mieltä täällä ollaan legendaarisesta tarkka-ampuja Simo Häyhästä, joka edelleen pitää hallussaan ennätystä kaadetuista vihollisista. Häyhähän kirjasi pelkästään talvisodasta tapot 500, mihin eivät pystyneet edes parhaat venäläiset ja saksalaiset "tarkit", jotka osallistuivat sentään taisteluihin koko II maailmansodan aikana. Häyhä haavoittui vakavasti talvisodan lopussa eikä ollut jatkosodassa.

89

21348

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • iliman

kiikaria elikkä avo tähtäimellä ja nyt et tartte päätäs nostaa niin ylös tähätessäs kuin kiikarilla.siksi häyhä oli huonosti tuhottavissa.mutta tähän ei kaikki pysty eikä uskalla ja toisex koittakaas ampua noilta matkoilta vaikka kiikarin kanssa niin ei ole helppoa.NYKY SOTILAAT EI NÄÄKKÄÄN NIIN ETÄS KIIKARILLAKAAN.puahahahahahahahahahahah..

• Entinen renkipoika

Tapasin hänet muutaman kerran 50-luvulla. Olin silloin teini-ikäinen.
      Varmempaa ja vaatimattomampaa sankaria tuskin on. Eri miehet tekevät ja toiset kehuvat kuten lehdessä
      "Kansa taisteli, miehet leuhki".
      Simo oli eri maata, elikin melkein satavuotiaaksi.

• Sodassahan ihmiset ovat joutuneet pirulliseen tilanteeseen, tapa tai tule tapetuksi. Meidän suomalaisten kannalta oli eduksi, että Häyhä valitsi edellisen vaihtoehdon ja oli siinä lajissa paras. Jälkimmäinen tuloshan ei olisi ketään lämmittänyt.

Muistaakseni Häyhä haavoittui laittomasta räjähtävästä luodista. Toisaalta olisiko täysvaippaluoti tappanut vastaavassa tilanteessa?

Luullakseni venäläisten "käki"-uskomus syntyi juuri Häyhän kaltaisista tarkka-ampujista, joita ei nähty, ja ehkä jostakin yksittäisestä tiedustelijasta, joka oli joskus kiivennyt tähystämään puuhun. Käki esiintyy yleisesti venäläisessä sotakirjallisuudessa Suomen rintamalta.

Anselmon(?) mainitsemat konepistoolitulokset kuulunevat Sulo Kolkalle. Ilmeisesti kyse on urheilumiehestä ja myöhemmästä urheilutoimittajasta, tosin tätä yhteyttä en ole saanut varmistettua. Nimi on sama. Kolkka lienee maaimantilastoissa kymmen parhaan joukossa?

Sitä en tiedä, miten nuo tarkka-ampujien osumat varmistettiin, kun sieltä maalin puolelta ei taidettu tuloksia ilmoittaa. Häyhää ei myöskää kovin runsaasti mitaloitu saavustustensa johdosta, mikä sekin hieman ihmetyttää.

• Vasemmistolaisena rauhan aatteen kannattajana en arvosta ollenkaan tuollaisia raakalaismaisia tappajia, jotka eivät osaa kunnioittaa ollenkaan ihmiselämää. Tuollainen käsittämätön tappaminen vaatii julmuutta ja tunteettomuutta, mutta se onkin nähty aina maailman historiassa että sotilaat ovat kylmäverisiä ja tunteettomia tappajia. Ikinä en ole tuollaisia lahtarifasisteja arvostanut.

• DarkFear kirjoitti:

Vasemmistolaisena rauhan aatteen kannattajana en arvosta ollenkaan tuollaisia raakalaismaisia tappajia, jotka eivät osaa kunnioittaa ollenkaan ihmiselämää. Tuollainen käsittämätön tappaminen vaatii julmuutta ja tunteettomuutta, mutta se onkin nähty aina maailman historiassa että sotilaat ovat kylmäverisiä ja tunteettomia tappajia. Ikinä en ole tuollaisia lahtarifasisteja arvostanut.

Arvostatko sitten niitä, jotka Häyhä ampui? Mitä muuta erinomaista heissä oli kuin se, että he tulivat tappamaan suomalaisia, siviilejäkin, jos vain saivat käsiinsä (vrt. partisaanien rikokset). Noiden n. 600 osalta Häyhä esti enempien väkivallan tekojen jatkumisen.

Maailma olisi tietenkin paljon parempi, jos ei olisi sotia. Talvisodassa sattui hengenheimolaisesi (vasempistolaisuuden, ei pasifismin osalta) olemaan vastapuolella, joskus taas toisin. Mutta kyllä suomalaiset kommunisteja myöten oivalsivat, mikä oli Stalinilla mielessä talvisodan kuluessa.

Jos asia kiinnostaa, niin esim. Riiassa on miehitysmuseo siinä vanhankaupungin rannan tuntumassa. Käy siellä katsomassa, miten kävi niille, jotka joutuivat Neuvostoliiton kommunistien miehittämiksi.

Olen sitä mieltä, että Häyhä oli mies paikallaan. Teki sitä mitä osasi. Ja teki työnsä tarkasti ja hyvin. Jotka eivät kunnioita hänen työtään maamme hyväksi sen vaikeina aikoina voivat tietenkin lähteä pois maasta, jos asia kovasti kiusaa.

• "Anselmon(?) mainitsemat konepistoolitulokset kuulunevat Sulo Kolkalle"

Jostain muistan lukeneeni Häyhän kaataneen paljon myös konepistoolilla, mutta varmaksi en uskalla sanoa.

Wikipediassa väitetään myös näin, "Besides his sniper kills, Simo Häyhä was also credited with two hundred kills with a submachine gun." No tosin Wikipediasta ei voi olla varma.

Häyhä teki kai suurimman hyppäyksen sotilasarvosta toiseen koko Suomen historiassa, mutta mitaleita mies ei tainnut liiemmin saada, kuten mainitsitkin.

• tuttumies kirjoitti:

Arvostatko sitten niitä, jotka Häyhä ampui? Mitä muuta erinomaista heissä oli kuin se, että he tulivat tappamaan suomalaisia, siviilejäkin, jos vain saivat käsiinsä (vrt. partisaanien rikokset). Noiden n. 600 osalta Häyhä esti enempien väkivallan tekojen jatkumisen.

Maailma olisi tietenkin paljon parempi, jos ei olisi sotia. Talvisodassa sattui hengenheimolaisesi (vasempistolaisuuden, ei pasifismin osalta) olemaan vastapuolella, joskus taas toisin. Mutta kyllä suomalaiset kommunisteja myöten oivalsivat, mikä oli Stalinilla mielessä talvisodan kuluessa.

Jos asia kiinnostaa, niin esim. Riiassa on miehitysmuseo siinä vanhankaupungin rannan tuntumassa. Käy siellä katsomassa, miten kävi niille, jotka joutuivat Neuvostoliiton kommunistien miehittämiksi.

Olen sitä mieltä, että Häyhä oli mies paikallaan. Teki sitä mitä osasi. Ja teki työnsä tarkasti ja hyvin. Jotka eivät kunnioita hänen työtään maamme hyväksi sen vaikeina aikoina voivat tietenkin lähteä pois maasta, jos asia kovasti kiusaa.

En näe mitään syytä miksi minun pitäisi arvostaa sotilaita, jotka eivät ole tehneet mitään hyvää ihmiselämän kannalta. Sen sijaan kuolemaa ja kärsimystä sotilaat ovat aina aiheuttaneet raakalaismaisilla teoillaan sitäkin enemmän.

Olen kyllä tietoinen siitä, että venäläiset syyllistyivät sotarikoksiin suomalaisia siviilejä kohtaan. En ole ikinä tätä asiaa mitenkään kieltänyt, enkä muutenkaan puolustellut. Mutta monet eivät vaan halua myöntää sitä tosiasiaa, että suomalaiset sotilaat syyllistyivät myös sotarikoksiin tappaessaan venäläisiä sotavankeja, sekä myös viattomia siviilejä. Mutta eipä se suomen historian kirjoitus halua tietenkään kertoa mitään tämän kaltaisista rikoksista, joihin suomalaiset sotilaat ovat syyllistyneet.

Itse olen niin humaani ja suvaitsevainen ihminen, ettei minulta löydy minkäänlaista ymmärrystä näitä raakalaismaisia sotilaita kohtaan. Kuten sanoin jo aikaisemmin sen, että sotilaat ovat kylmäverisiä ja tunteettomia tappajia. Juuri tämän takia empaattiset suvaitsevaiset, ja ihmiselämää arvostavat yksilöt eivät pysty pärjäämään armeijassa. Koska armeijan toiminta onkin raakalaismaista väkivallan ja tappamisen opettelua. Ei siis tarvitse yhtään ihmetellä, miksi minulta ei löydy minkäänlaista kunnioitusta suomen lahtariarmeijan suuntaan.

Nämä Häyhän kaltaiset tappajat ovat vastuussa myös näistä sota-ajan vainoista, joissa suojeluskuntalaiset vainosivat aseistakieltäytyjiä, vasemmistolaisia, sodan vastustajia ja kaikkia niitä jotka suhtautuivat vähänkin myönteisemmin venäläisiä kohtaan.

Miksi ihmisillä ei saisi olla oikeutta päättää itse siitä, mitä elämänarvoja ja keitä henkilöitä he oikein haluavat arvostaa ja olla arvostamatta?

Minä ainakin arvostan paljon enemmän sellaisia ihmisiä, jotka ovat tehneet jotain hyvää ihmiselämän pelastamiseksi. Sotilaat ovat pelkästään niitä joiden tehtävänä on keskittyä ihmiselämän tuhoamiseen.

• Anselmo kirjoitti:

"Anselmon(?) mainitsemat konepistoolitulokset kuulunevat Sulo Kolkalle"

Jostain muistan lukeneeni Häyhän kaataneen paljon myös konepistoolilla, mutta varmaksi en uskalla sanoa.

Wikipediassa väitetään myös näin, "Besides his sniper kills, Simo Häyhä was also credited with two hundred kills with a submachine gun." No tosin Wikipediasta ei voi olla varma.

Häyhä teki kai suurimman hyppäyksen sotilasarvosta toiseen koko Suomen historiassa, mutta mitaleita mies ei tainnut liiemmin saada, kuten mainitsitkin.

http://en.wikipedia.org/wiki/Snipers

Olisko vuonna 1 ja 2 lukemassani "Kollaa kestää" -teoksessa ollut Häyhästä juttua ja kuvakin haavoittuneena. Konepistooli ei ollut esilä, mikäli muistan, vaan hänellä oli tämä pystykorvansa. Ettei sitten ollut ruosalaisten lahjakivääri mukana tuolloin, kun haavoittui.

Sulo Kolkka on monissa lähteissä muodossa Suko Kolkka.

A:[Wikipediassa väitetään myös näin, "Besides his sniper kills, Simo Häyhä was also credited with two hundred kills with a submachine gun."]
        Onkohan noita wikpediotakin useita versioita?

• tuttumies kirjoitti:

Olisko vuonna 1 ja 2 lukemassani "Kollaa kestää" -teoksessa ollut Häyhästä juttua ja kuvakin haavoittuneena. Konepistooli ei ollut esilä, mikäli muistan, vaan hänellä oli tämä pystykorvansa. Ettei sitten ollut ruosalaisten lahjakivääri mukana tuolloin, kun haavoittui.

A:[Wikipediassa väitetään myös näin, "Besides his sniper kills, Simo Häyhä was also credited with two hundred kills with a submachine gun."]

Lähdekriittisyys on aina paikallaan wikipedioissa ja vastaavissa. Häyhästä olen lukenut vain ohimennen ja tiedot eivät tosiaankaan ole varmoja, joten nuo konepistooli saavutukset ovat saattaneet mennä sekaisin, mutta varmaa on että mies oli kova tarkka-ampuja.

PS. Vaikka en ole sarjakuvien ystävä, pitänee ostaa ärrältä se Häyhästä kertova sarjakuva, jos vaikka teoksessa olisi jotain faktaa miehestä.

• Fennoman
        tuttumies kirjoitti:

käytti kaadoissaan omaa kivääriään johon kertomansa mukaan luotti enemmän kuin lahjaksi saamaansa.

• entinen evakko
        DarkFear kirjoitti:

Vasemmistolaisena rauhan aatteen kannattajana en arvosta ollenkaan tuollaisia raakalaismaisia tappajia, jotka eivät osaa kunnioittaa ollenkaan ihmiselämää. Tuollainen käsittämätön tappaminen vaatii julmuutta ja tunteettomuutta, mutta se onkin nähty aina maailman historiassa että sotilaat ovat kylmäverisiä ja tunteettomia tappajia. Ikinä en ole tuollaisia lahtarifasisteja arvostanut.

Ilman sotureitamme sinua ei olisi olemassa, kuinkas olemattomat kiukuttelisivat olevista oloista. Kysy kansanmurhien uhreilta: inkeriläiset ja monet muut tuoreenmatkin tapaukset. (muuten inkeriläiset olivat suomalaisia, eivät mitään mongoolikansaa.)

• vanhus
        DarkFear kirjoitti:

En näe mitään syytä miksi minun pitäisi arvostaa sotilaita, jotka eivät ole tehneet mitään hyvää ihmiselämän kannalta. Sen sijaan kuolemaa ja kärsimystä sotilaat ovat aina aiheuttaneet raakalaismaisilla teoillaan sitäkin enemmän.

Olen kyllä tietoinen siitä, että venäläiset syyllistyivät sotarikoksiin suomalaisia siviilejä kohtaan. En ole ikinä tätä asiaa mitenkään kieltänyt, enkä muutenkaan puolustellut. Mutta monet eivät vaan halua myöntää sitä tosiasiaa, että suomalaiset sotilaat syyllistyivät myös sotarikoksiin tappaessaan venäläisiä sotavankeja, sekä myös viattomia siviilejä. Mutta eipä se suomen historian kirjoitus halua tietenkään kertoa mitään tämän kaltaisista rikoksista, joihin suomalaiset sotilaat ovat syyllistyneet.

Itse olen niin humaani ja suvaitsevainen ihminen, ettei minulta löydy minkäänlaista ymmärrystä näitä raakalaismaisia sotilaita kohtaan. Kuten sanoin jo aikaisemmin sen, että sotilaat ovat kylmäverisiä ja tunteettomia tappajia. Juuri tämän takia empaattiset suvaitsevaiset, ja ihmiselämää arvostavat yksilöt eivät pysty pärjäämään armeijassa. Koska armeijan toiminta onkin raakalaismaista väkivallan ja tappamisen opettelua. Ei siis tarvitse yhtään ihmetellä, miksi minulta ei löydy minkäänlaista kunnioitusta suomen lahtariarmeijan suuntaan.

Nämä Häyhän kaltaiset tappajat ovat vastuussa myös näistä sota-ajan vainoista, joissa suojeluskuntalaiset vainosivat aseistakieltäytyjiä, vasemmistolaisia, sodan vastustajia ja kaikkia niitä jotka suhtautuivat vähänkin myönteisemmin venäläisiä kohtaan.

Miksi ihmisillä ei saisi olla oikeutta päättää itse siitä, mitä elämänarvoja ja keitä henkilöitä he oikein haluavat arvostaa ja olla arvostamatta?

Minä ainakin arvostan paljon enemmän sellaisia ihmisiä, jotka ovat tehneet jotain hyvää ihmiselämän pelastamiseksi. Sotilaat ovat pelkästään niitä joiden tehtävänä on keskittyä ihmiselämän tuhoamiseen.

Mene äkkiä jonnekin missä voit tehdä sitä HYVÄÄ riittävästi! Aasiassa ja Afrikassa on kohteita.
        Tässä massa meille riittää vähempikin hyvä. Kunhan nyt saataisiin entisetkin kuvat pidettyä jonkinlaisessa kunnossa.

• mene
        DarkFear kirjoitti:

puita halaamaan ja veisaamaan.Sitten tule ihmisten ilmoille ja rupea parantamaan maailmaa esmes tekemällä itellesi jojon.

• Kevin
        Fennoman kirjoitti:

käytti kaadoissaan omaa kivääriään johon kertomansa mukaan luotti enemmän kuin lahjaksi saamaansa.

......on täällä joku oikein tavannutkin Häyhän.
        Häyhä oli pelkkä paskahousu.Minä olen tavannut Ron Jeremyn Hollywoodissa. Ron on hoidellut tuhansia naisia eikä satoja miehiä eli paljon kovempi jätkä kuin tämä Suomen juntti. Häyhää en arvosta.

• Pissibögä
        Kevin kirjoitti:

......on täällä joku oikein tavannutkin Häyhän.
        Häyhä oli pelkkä paskahousu.Minä olen tavannut Ron Jeremyn Hollywoodissa. Ron on hoidellut tuhansia naisia eikä satoja miehiä eli paljon kovempi jätkä kuin tämä Suomen juntti. Häyhää en arvosta.

Riippuu siitä miten nämä housupuolen hommat määritellään.
        Epäilen että olette mainitun "amerikan sankarin" kanssa vähintäänkin riittävän lapsellisia.

• ressu
        DarkFear kirjoitti:

"Sotilaat ovat pelkästään niitä joiden tehtävänä on keskittyä ihmiselämän tuhoamiseen. "

...tai sitten

Sotilaat ovat niitä, joiden tehtävänä on keskittyä suojelemaan ihmiselämää vihollisen raakuuksilta.

Eihän sinun tarvitse sotilaitamme arvostaa, mutta alkaa jo vähän kyllästyttää tuo fanaattinen paasaaminen kylmäverisistä tappajista. Tavallisia isänmaallisia ihmisiä oli heistä ehdottomasti suurin osa. Tekivät vain sen mitä oli pakko. Niin Häyhäkin.

Annapa muuten tarkennuksia noihin Suomalaisten sotarikoksiin, väittämiisi vankien ja siviilien tappamisiin. Missä ja paljon?

Entäpä kenelle kävikään huonosti? Niille vasemmistolaisille, jotka jäivät Suojeluskunta-Suomeen vai niille jotka loikkasivat -20 ja -30-luvuilla Idän Ihmemaahan, työläisen paratiisiin. Kummat saivat kuulan takaraivoon tai menehtyivät nälkään lyijykaivoksilla?

• sotilas1
        DarkFear kirjoitti:

...perkeleen idun popsija kyntäisit peltoa siperiassa nälkä palkalla jos Suomen sotilaat eivät olisi taistelleet nii sinikkäästi. Eiköhän hekin olisi mieluusti valinneet jonkin muun vaihtoehdon kuin sodan käynnin ja ihmisten tappamisen mutta kun oma ja isänmaan olemassa olo on uhattunu ei ollut muuta vaihtoehtoa.

• juutas.

tuttumies: "Häyhää ei myöskää kovin runsaasti mitaloitu saavustustensa johdosta, mikä sekin hieman ihmetyttää."

Sai Häyhä ainakin vapaudenristin ja ylennettiin sodan jälkeen suoraan alikersantista vänriksiksi, jollaista ylennystä ei kukaan muu Suomessa ole saanut.

• ........................
        DarkFear kirjoitti:

Eipä tässä maailmassa yksikään sotilas ole sotaa aloittanut. Tämä kunnia on aina kuulunut poliitikoille olivat he sitten "vasemmalta" tai "oikealta".

Jos Suomi olisi ajanut rauhan aatetta noihin aikoihin olisi nimesi nimesi nyt igor ja kyykkisit siperiassa poimimassa poron paskaa.

• .....................
        DarkFear kirjoitti:

Sulla on vieläkin vaihtoehto muuttaa rajan toiselle puolelle itään. (kiitos suomalaisten sotilaiden)
        Mitäs jos vaikka käyttäisit tämän kortin ?

• Sankarit
        DarkFear kirjoitti:

Kommenttisi eivät kestä realistista tarkastelua. Simo Häyhä teki mitä sodassa pitää tehdä. Ei hän sotaan halunnut. Mistä sait päähäsi, että hän oli jonkinlainen murhanhimoinen fasisti ? Ei suojeluskuntaan kuuluminen tehnyt kenestäkään fasistia.

• paavo-poika
        DarkFear kirjoitti:

sinähä lässyttäjä olet, edustamasi suunnan tiktaattorit new pahionta jälkeä ovat tehneet.

• suomi suomalaisille

montako tuntia tarvitaan viidensadan ruumiin tekemiseen ,talvisota kesti satakymmenen päivää.
        häyhän ampurata-kollaa- ei ollut käytössä niin montaa päivää, lisäsi hän haavoittui ennen sodan päättymistä.
        joten hänen on pitänyt tehdä ruokatunnitkin töitä. missä välissä hän ehti nukkumaan, hakemaan palkintokiväärin takaportaiden herroilta ynnä konepistoolilla tehdyt ruumiskasat. olisi mielenkiintoista nähdä kirjurin laskelmat ja muistiinpanot, vai tekikö simuna kynähommat huilatessaan. tottakai kansa tarvitsee sankarinsa mutta viis-sataa raatoa on iso kasa. kaikki kunnia mikä häyhälle kuuluu, tosin oli siellä muitakin tappajia mutta mäkelä ei sattunut heidän lohkolleen.

• IsänmaaRauha
        DarkFear kirjoitti:

Olisko mielestäsi parempi jos ei olisi pakon edessä tapettu venäläisiä sotilaita kun kerran tänne hyökkäsivät?

Vaikka Simo Häyhä viholaisia ampui ja tappoi niin hän oli vaatimaton rauhan mies ja tietysti asiansa osaava sotilas, joka pakon edessä joutui niitä venäläisiä vastapuolen vihollisia ampumaan.

Simo ei mikään fasisti ole ollut, tuo nyt on aika paha herjaus erittäin arvostettua edesmennyttä sotaveteraania vastaan.

Sun arvostamista ei täällä kukaa kaipaa Simon suhteen, melkeinpä arvaan, että arvostat jotain Stalinia tai Molotovia enempi jos kerran Simoa sanot lahtarifasistiksi.

Onneks kaikki vasemmistolaiset eivät ole kuin sinä, tekis mieli vähän haukkua mutten taida kun et ole sen väärti.

• äimänä
        entinen evakko kirjoitti:

Ilman sotureitamme sinua ei olisi olemassa, kuinkas olemattomat kiukuttelisivat olevista oloista. Kysy kansanmurhien uhreilta: inkeriläiset ja monet muut tuoreenmatkin tapaukset. (muuten inkeriläiset olivat suomalaisia, eivät mitään mongoolikansaa.)

Mitä pahaa ne ovat tehneet ???

• "Simuna" Häyhä

Simo Häyhä 1905-2002 taisteli talvisodassa Kollaanjoen-Loimolan-Ulismaisen alueella. Viimeiseksi Kollaalla luutn. Juutilaisen eli "Marokon kauhun" komppaniassa tarkka-ampujana. Sai 17.2.1940 yllättävän tunnustuksen. Nimittäin Suomen ystävä, ruotsalainen liikemies Eugen Johansson lahjoitti hienon kiväärin hopealaatalla parhaalle tarkka-ampujalle. juhlallisen luovutuksen piti eversti Svensson saatesanoillaan mm. että kiväärin piti siirtyä isältä pojalle. Simo Häyhä haavoittui räjähtävästä luodista leukaan vastaiskussa johon kerättiin töpinästä lähtien kynnellekykenevät 6.3.1940. Hoidettiin mm. Kinkomaalla ja pääsi kev. 1941 Tanskaan 1. maailmansodan veteraanien lomapaikkaan joksikin aikaa toipumaan 21 veteraanin kanssa. Mannerheim teki harvinaisen ylennyksen ylentämällä Häyhän 28.8.1940 alikersantista suoraan vänrikiksi. Sodat olivat kuitenkin vamman vuoksi ohitse. Simo Häyhä luopui kunniakivääristään lahjoittamalla sen Karjalan Jääkäripataljoonalle 1978 Ilomantsissa maanpuolustusjuhlassa. Ase on tiettävästi nähtävänä Karjalan Jääkäripataljoonan perinnehuoneessa Kontiorannan varuskunnassa. Simo Häyhä ei vaaninyt vihollista puussa.
        Venäläiset tarkka-ampujat aiheuttivat harmittavia upseeritappioita jonka johdosta upseerit eivät käyttäneet jokapaikassa etulinjassa olkahihnaa. Olkahihnasta vihollinen tunnisti upseerit.

• Honda miehen veli
        DarkFear kirjoitti:

Mites on Hondamies

Missä tuota vasemistolaisuuta on harjoitettu aj jaa sovjetisahan sitä kokeiltin ihan stalinin käskytä sai junalipuja ihan miljona kaaupalla uraliin taakse sen jälken kun kaikki pahimat oli teloitettu että se siitä ideologiasta.

Tuli vain mielen että komunismi = diktatuuri eli koulutamatomin väestö koitta päästä valtaan

• p.oks.
        DarkFear kirjoitti:

Dark Fearille. Arvostatko enemmän venäläisiä tarkkaampujia kuin Suomalaisia. Mitä mieltä yleensä olet venäläisistä tarkkaampujista.

• dgfhdbdfg
        tuttumies kirjoitti:

Vastapuolen soltut olivat ihan samanlaisia ihmisiä. Valitettavasti siinä ei nämä soltut eikä Simo pystyneet päättämään pitäisikö sotia vaiko ei vaan se käsky tuli korkeammalta. Jos olisivat kieltäytyneet niin sitten ammus olisi tullut omalta puolelta.

Eli turha moralisoida oliko tappaminen oikein tai väärin. Soltut tekevät tuossa tilanteessa mitä heidän pitää. Kummallakin puolella.

• Lauri Törni
        DarkFear kirjoitti:

Dark fear saatanan kommari meeppäs kaivamaan itelles oikeen syvä hauta sieltä missä otto kuusinen kasvaa tunkiota. Puhut pelkkää vasemmistopaskaa ilman pienintäkään hajua todellisuudesta. Onneks teitä stalinisteja ja skpn edustajia on suomessa vaan marginaalinen osa. Loput on paennu veli venäläisten keskuuteen itärajan toiselle puolen. Miten voikaan moista hulluutta kuin kommunismi vielä nykypäivänä esiintyä. Luojan lykky että ryssät pysäytettiin molemmissa sodissa ja vapaussota voitettiin. Ties missä kurjuudessa eläisimme ryssää polottaen. Sitä paitsi 80-luvun lopulla maailman suurin alueellinen elintasoero oli niinkin kaukana kuin suomen ja venäjän karjalan välillä. Missä vika? Ja sellaista paskaa haluisit koko Suomen olevan? Kurjuutta ja korruptiota menneisyyden haamujen lisäksi. Siihen sairauteen ei lääkitystä ole...

Kaikki kunnia suomen 1918 suojeluskuntalaisille ja sotiemme 1939-1945 sankareille!

• Älyvapaa Ihmiskunta
        DarkFear kirjoitti:

Toden totta, voiko alhaisempaa ihmisoliota olla, kuin ihminen, joka vuosia opiskelee ollakseen mahdollisimman tehokas tappaja ja tuhooja?

Jospa kaikki maailman sotilaat, sotamiehestä kenraaliin, käyttäisivät kykynsä ihmiskunnan hyvinvoinnin rakentamiseen, silloin maailma olisi paljon parempi paikka Romanian kerjäläisillekin.

En kannata vasemmisto, enkä oikeistoa, enkä ketään siitä väliltä.

• Olavi11221

Vähän vanhaa viestintää, mutta yritän freskata nimen omaan Simo Häyhää. Simo sanoi haastattelussa, että "tein sen mitä käskettiin, niin hyvin kuin osasin". Meillä olisi aika paljon opittavaa tältä vaatimattomalta kansakoulunopettajalta, joka todellakin teki "sen" niin hyvin kuin osasi. Harvoin muistetaan, että Simo Häyhä ei ollut pelkästään tarkka-ampuja, vaan myös kp-mies. Talvisodassa Suomi-kp oli harvinaisuus. Kp:llä ammuttuja ei hetikään laskettu ja Simo sanoi myöhemmin tappaneensa yli 650 ryssää (Simolle viholliset olivat ryssiä, siksi kirjoitan noin). Järkyttävä määrä! Yksi mies tappaa puoli pataljoonaa! Ei ihme, että Simosta luvattiin ryssien puolelta iso tapporaha. Toivottavasti Simo Häyhä ei unohdu suomalaisten mielistä, kunnioitetttavan isänmaallinen mies!

• Anonyymi
        tuttumies kirjoitti:

kuinka suomalaisten rikokset sotavankien ampumiset ja itä-karjalan keskitysleirien kuolleet yli 4000 vankeja ammuttiin laittomasti yli 1000 vangitsemisen jälkeen

• profossi

Kenenkään psyykelle ei tee hyvää joutua tappamaan yhtä ainutta ihmistä, jollei tämä satu olemaan täysi psykopaatti. Tarkka-ampujan homman täytyy olla henkisesti todella karmeaa.

Häyhä teki sen, mikä häneltä vaadittiin. Hän toteutti viidakon lakia - tapa tai tule tapetuksi - ja hän teki sen hyvin tehokkaasti. Suoraan sanoen en olisi halunnut olla hänen housuissaan sodan jälkeen. Suurimmat sotasankarit ovat rauhan aikana kaikkein hiljaisimpia. Vain ne takarintaman kusimulkut brassailevat sotajutuilla.

Hauhia: "Miltä se tuntuu ihmistä ampua?"
      Rokka: "En tiejä kun en oo koskaan ihmistä ampunu. Vihollisia vain."
      Hauhia: "Eikö ne ole sitten ihmisiä?"
      Rokka: "Eihän ne... tai emmie tiejä. Sie älä ala siun omatuntois kans tappelee. Se on sellanen kaver jot ei oo tosika."

• Mä Vaan

Häyhästä kertova kirja

Petri Sarjanen,

Valkoinen kuolema on kertomus pienen miehen matkasta suureen sotaan. Maineikkaalla Kollaan rintamalla karjalaisesta suojeluskunnan mestariampujasta Simo Häyhästä tulee valkoinen kuolema, hiljainen ja omien kunnioittama mies, joka antaa tekojen puhua puolestaan. Yhtenä lumipukuisista urheista taistelijoista, joita viholliset pelkäsivät.

Simo Häyhän ohella Kollaan rintamalla taisteli monia värikkäitä hahmoja. Komppanianpäällikkö kapteeni Aarne Juutilainen eli Marokon kauhu, pataljoonankomentaja ja sotakenttien kosmopoliitti Carl von Haartman, Sota-Ville eli rykmentinkomentaja Ville Teittinen sekä divisioonankomentaja eversti Svensson, vanha ratsuväen upseeri. Tämä on myös heidän tarinansa.

Vielä nykyisinkin Simo Häyhä arvostetaan kansainvälisesti kaikkien aikojen legendaarisimmaksi tarkka-ampujaksi. Filosofian maisteri Petri Sarjasen kolmas teos sisältää myös katsauksen tarkka-ammunnan nykypäivään aselajina.

ISBN
      952-5170-05-5
      Luokka: 99.1
      Sidottu, 208 sivua

• tosiaankin

mutta oletkos kuullut Juutilaisen jatkosodan aikaisesta touhusta? Vieläkö kulki piippu hampaissa ja syntisiksi sotilaitaan puhutteli?

• mara susirajalta
        tosiaankin kirjoitti:

mutta oletkos kuullut Juutilaisen jatkosodan aikaisesta touhusta? Vieläkö kulki piippu hampaissa ja syntisiksi sotilaitaan puhutteli?

Tarkkoja tietoja minulla ei ole, eikä niitä mielestäni tarvitakaan.
        Kauhu oli syntynyt -05 ,kuten Simo Häyhäkin. Kauhu kuoli Kaunialan sotavammasairaalassa jo vuosia sitten. Simo Häyhä kuoli melkein satavuotiaana paljon myöhemmin, vasta muutama vuosi sitten. Paikka oli Ruokolahden kunnalliskoti.
        Kävin kerrankin teatterissa. "Susirajan teatterissa" meni mahtava monologi "MAROKON KAUHU".
        Katsojat olivat 50 ylittäneitä, useimmat evakkotaipaleensa kokeneita.

Syvä hiljaisuus, sillä vaikean historiansa kohtaaminen ei yleensä keltään irroita turhia puheita.
        Yritä kaivaa jostain vaikka video, tai jotain muuta. Mie ainakii olin......?!!?

• junnu80

Häyhä ampui muunmuassa yhden venäläisen rykmentin komentajan ja kaikki tapponsa häyhä teki avotähtäimellä varustetulla pystykorva kiväärillä.
      Suuri patriootti isänmaamme puolustaja häyhä nukkui ikuiseen lepoon lokakuussa 2003 jos en aivan väärin muista

• devlon69

Ikiuni kaappasi Häyhän 1. huhtikuuta 2002 Haminassa, että taisit hieman pieleen muistaa...

• Sivariman

mahtoikaan olla luonto kun noin pääsi tappamisen makuun?
      Taisipa tulla oikein himo asiaan päästyä? Noita asioita ei olekaan pohdittu sen enempiä missään.
      Ja vielä niin kiltin näköinen poikanen millaisen hirviön piti sisällään.

• Tämä onkin hyvä esimerkki siitä, minkälaisia raakalaismaisia tappajia ne sotilaat todellisuudessa oikein ovat. Tuollaisen ihmismäärän tappaminen vaatii jo todellista kylmäverisyyttä, raakalaismaisuutta ja täydellistä moraalin puuttumista. On sanomattakin selvää, että mitä enemmän sotilaat tappavat, niin sen myötä kaikenlaiset vähätkin humaanit elämänarvot katoavat hyvin nopeasti.

• komukka.
        DarkFear kirjoitti:

Tämä onkin hyvä esimerkki siitä, minkälaisia raakalaismaisia tappajia ne sotilaat todellisuudessa oikein ovat. Tuollaisen ihmismäärän tappaminen vaatii jo todellista kylmäverisyyttä, raakalaismaisuutta ja täydellistä moraalin puuttumista. On sanomattakin selvää, että mitä enemmän sotilaat tappavat, niin sen myötä kaikenlaiset vähätkin humaanit elämänarvot katoavat hyvin nopeasti.

Hän oli isänmaan puolustajista parhaita.

• Juhakin

Hyvä, että Simo "Simuna" Häyhän teot kiinnostavat. Hän sai ilmeisesti osuman leukaansa ja lohkolla levisi jo huhu, että hän on menehtynyt. Ilosanoma lienee ollut kaiken surun keskellä suuri, kun tieto selviämisestä saatiin. Simo Häyhä poistui joukostamme 1.4.2002.

Mitä tulee lukuisiin "kukushka" -tarinoihin, yksi selitys voivat olla suomalaiset yksinäiset kiväärimiehet. Todennäköisempää kuitenkin on, että venäläiset kuulivat jäätyneinen puiden paukkeen, kun niihin osui tai sitten yksinkertaisesti tulta tuli yllättäen niin monesta suunnasta, että havaintojen teko oli mahdotonta ja selitys keksittiin. Eivät suomalaiset kp- tai kiväärimiehet noudattaneet mitään oppikirjamaista limeaaritaktikkaan! Venäläiset uhrasivat paljon ruutia käkien tuhoamiseen puissa, kivääreillä, kk:illä ja kevyellä tykistölläkin!

Simo Häyhä oli uskomaton mies. Onneksi meillä oli hänen kaltaisiaan ja lukematon määrä muita loistavia ampujia. Eräs läheinen sukulaismies kertoi ohimennen Kiviniemen lohkolta, että ei raskinut ampua omalla sk-kiväärillään koko ajan, ettei se kuumenisi pilalle ... piti välillä käyttää naapurin vintofkaa, huonommin tuloksin tosin. Eikä hänkään ollut mikään tarkka-ampuja.

Sellaisia olivat nuoret miehet silloin.

• Häyhäfanityynni

Vaatimaton mies Häyhä oli ja vaikka monta vihua on toiselle puolelle saattanut niin
      rauhaa rakastava ja ammattitaitoinen sotilas sen kiväärinsä kanssa oli.

Aika tarkka luku Simo Häyhän "kaadoista" taitaa pyöriä siellä 542 hujakoilla, jos oikein olen jostain tuon lukenut, tähän ei sitten ole laskettu niitä viholaisia jotka Simo Häyhä kaatoi konepistoolilla (lienee siinä 200 hujakoilla (tänkin jostain lukenut).

Ihan sama mitä jenkit, venäläiset ym. jauhaa että heillä olis ollu paras tai on paras snipu kun Simo Häyhä pitää kuitenkin edelleen tuota ennätystä ja millä tavalla -> ilman kiikaritähtäintä (vaikka olisi sellaisenkin kyllä sitten saanut mutta ei kelpuuttanut ratkaisevan n. 5 - 12 cm pään korkuuden takia).

Pisimmät vihollisen "kaadot" ilman kiikaritähtäintä lienee siellä n. 600 metrin päässä ja vastassa vihun snipu eli ei voi kun sanoa, että aika mies Suomen puolustajana oli.

Simo muuten jäädytti sitä hankea siitä pyssyn piipun edestä ettei käyny pölähdys kun ampui, tämähän olisi paljastanut hänen olin paikkansa, jonne hän useinmiten meni hämärissä jne.

• hompanssi

Tohtori Jussi Halla-aho on yleisnero ja paljastaa Scriptassaan tärkeimmät totuudet SODASTA!

* "Euroopassa, ja yleensäkin suurvaltojen kesken, on vallinnut poikkeuksellinen rauhantila toisesta maailmansodasta lähtien. Länsimainen rauhanliike laskee usein tämän suurelta osin omaksi saavutuksekseen. Tosiasiassa se ei ole koskaan saanut mitään hyvää aikaiseksi. Rauhanliike oli alkujaan Neuvostoliiton ja Itä-Saksan tiedustelupalvelujen masinoima ja rahoittama lobbauskoneisto, jonka tarkoituksena oli halvaannuttaa Länsi-Euroopan puolustuskyky neuvostoblokin sotilaallista painostusta (ja potentiaalisia sotilaallisia toimia) vastaan. Toiminta oli sen mukaista: "rauhanystävät" keskittivät ponnistuksensa Naton puhtaasti defensiivisiin asejärjestelmiin, mutta jättivät Neuvostoliiton puhtaasti offensiiviset rauhanohjukset rauhaan." (Scriptassa 2. tammikuuta 2010)[55]

* ”Kaikilla aseilla on se yhteinen nimittäjä, että ne tekevät reikiä kohteeseen, johon niillä ammutaan. Se, mihin reikiä ammutaan, riippuu käyttäjästä. Tämän vuoksi ei ole lainkaan merkityksellistä, millaisia aseita ihmisillä on. Merkityksellistä on vain se, kenellä niitä on.” (Scriptassa 21. tammikuuta 2009)[56]

* ”Oleellista turvallisuuden kannalta ei ole se, montako patruunaa aseiden lippaisiin mahtuu, tai se, ampuvatko ne kertatulta, sarjatulta, Annika Lapintien ”itseladattavaa kertatulta” vai Matti Vanhasen ”lähes sarjatulta”. Kaikki aseet ovat hengenvaarallisia väärän ihmisen käsissä. Mikään ase ei ole vaarallinen oikean ihmisen käsissä. Huomiota on kiinnitettävä ensimmäistä aselupaansa hakevien perinpohjaiseen syynäämiseen. On lakattava kyyläämästä aseita, jotka ovat pelkkää tyhmää materiaa, ja ryhdyttävä kyyläämään ihmistä, joka on se potentiaalinen tappaja.” (Scriptassa 26. syyskuuta 2008)[57]

* "Mitä syiden tarpeellisuuteen tulee, ensimmäinen maailmansota on erinomainen esimerkki maailmanluokan katastrofista, jolle ei ollut minkäänlaisia järkeviä syitä. Sota syttyi, koska kaikki osapuolet halusivat sotaa, ja koska ne uskoivat Jumalan ja sotateknologian tarjoavan niille helpon ja nopean voiton. Toiseen maailmansotaan toki kaikilla osapuolilla oli hyviä ja legitiimejä syitä, saksalaisilla älytön Versailles'n rauha ja liittoutuneilla Hitler, mutta nämäkin syyt kumpusivat täysin turhasta ensimmäisestä maailmansodasta." (Scriptassa 2. tammikuuta 2010)[58]

* "Rauhan paras tae siis on se, että kaikilla osapuolilla on a) paljon aseita, b) tarkkoja ja tuhovoimaisia aseita, c) suunnilleen yhtä paljon aseita. Kolmannen maailman jatkuva sodankäynti ei suinkaan johdu siitä, että siellä on enemmän syitä sotia tai liikaa aseita, vaan siitä, että siellä on liian vähän ja liian huonoja aseita. Kalashnikoveilla ja teknikaaleilla varustetut armeijat voivat sotia keskenään ad infinitum ilman, että minkään osapuolen tappiot kasvaisivat kestämättömän suuriksi ja rauha näin ollen muuttuisi houkuttelevaksi vaihtoehdoksi." (Scriptassa 2. tammikuuta 2010)[59]

* "Se, mikä pätee valtioiden ja armeijoiden välillä, pätee suuressa määrin myös yksilöiden välillä. Joukkomurhat tehdään Yhdysvalloissa oppilaitoksissa siitä nimenomaisesta syystä, että ihmisten mukanaan kantamien laillisten aseiden määrän jatkuvasti kasvaessa koulujen kaltaiset "no firearms"-vyöhykkeet alkavat olla ainoita paikkoja, joissa varmuudella vallitsee voiman epätasapaino rikollisen hyväksi. Kadulla tai ostoskeskuksessa murhamies siirtyy suurella todennäköisyydellä ajasta iäisyyteen muutaman laukauksen jälkeen, koska kadut ovat täynnä lainkuuliaisia aseistettuja kansalaisia. Kouluihin lainkuuliaiset kansalaiset eivät tuo aseitaan (koska se on kiellettyä), joten kouluissa aseita on vain murhamiehillä." (Scriptassa 2. tammikuuta 2010)[60]

* "Rauhanliikkeen toimijat eivät tietenkään tiedostaneet olevansa Neuvostoliiton sotilaallisten ambitioiden agentteja. He olivat hyvää tarkoittavia hyödyllisiä hölmöjä, jotka uskoivat, että rauhan aika koittaa, kun maailmasta poistetaan sotimisen syyt (köyhyys, epätasa-arvo, kapitalismi jne.) ja instrumentit (eli aseet). Kuitenkin tiedämme kokemusperäisesti, että sotimiseen ei tarvita syitä eikä nykyaikaisia aseita. Esimerkiksi tuliaseet ovat tulleet laajassa mitassa käyttöön vasta muutama vuosisata sitten, lentokoneet, panssarivaunut ja ohjukset vielä paljon myöhemmin. Ihmiset ovat aivan hyvin kyenneet tuhoamaan toisiaan yksitellen tai joukoittain tuhansien vuosien ajan ilman niitäkin." (Scriptassa 2. tammikuuta 2010)[61]

* "Padasjoella vietettiin reserviläisammuntaviikonloppu, jossa parikymmentä rumaa miestä ja yksi kaunis nainen tuhosivat kasoittain paffisia al-qaidalaisia." (Scriptassa 10. 8. 2009)[62]

• seppo123123
    • Sota haisee

Ja kaikki kaadothan tapahtui lyhyessä ajassa ja kaikkihan tietää paljon suomessa on talvisin valoa/päivä. Jos jakaa simon kaadot valoisille tunneille, uskon ettei kiväärin piippu tainut paljoa kylmänä pysytellä päivisin.

• hahahe

Se minua on aina kiinnostanut ,---siis millainen optiikka ja mikä ase oli kysymyksessä-- jos tällaisia lukuja lyödään pöytään ei niitä sentää pelkällä silmällä tehdä ---meinaan tarkkk" ampuja olen minäkin.

• devlon69

Häyhä käytti tarkka-ampujan tehtävässään suojeluskunta-asettaan, M/28-30 ”Pystykorva” -kivääriä (sarjanumero 60974), ja toisin kuin neuvostoliittolaiset vastustajansa hän suosi avotähtäimiä kiikaritähtäimen sijaan. Avotähtäimen avulla oli mahdollista saada nopeampi tähtäinkuva kuin kiikaritähtäimellä, jonka lasi lisäksi huurtui helposti talvella. Kiikaritähtäin myös heijasti toisinaan valoa paljastaen samalla ampujan sijainnin. Kiikaritähtäin olisi myös edellyttänyt pään nostamisen muutamia senttejä korkeammalle, mikä saattoi olla kohtalokasta. Lisäksi Häyhä kehitti erityisesti talvisiin oloihin sopivaa ampumistaktiikkaa ja -tekniikkaa. Hän muun muassa jäädytti vedellä hangen, jottei lumi lennähdä laukaisun yhteydessä, sekä piti lunta suussaan jottei hänen hengityksestään syntyvä vesihöyry paljastaisi ampujaa. Paksu vaatetus tasasi pulssia ja hengitystä. Häyhän pienikokoisuudestakin oli hyötyä viholliselta piilouduttaessa. Pisin matka, jolta Häyhä tiettävästi ampui vihollisen tarkka-ampujan, on noin 450 metriä.

• jepulisjeps
        devlon69 kirjoitti:

Häyhä käytti tarkka-ampujan tehtävässään suojeluskunta-asettaan, M/28-30 ”Pystykorva” -kivääriä (sarjanumero 60974), ja toisin kuin neuvostoliittolaiset vastustajansa hän suosi avotähtäimiä kiikaritähtäimen sijaan. Avotähtäimen avulla oli mahdollista saada nopeampi tähtäinkuva kuin kiikaritähtäimellä, jonka lasi lisäksi huurtui helposti talvella. Kiikaritähtäin myös heijasti toisinaan valoa paljastaen samalla ampujan sijainnin. Kiikaritähtäin olisi myös edellyttänyt pään nostamisen muutamia senttejä korkeammalle, mikä saattoi olla kohtalokasta. Lisäksi Häyhä kehitti erityisesti talvisiin oloihin sopivaa ampumistaktiikkaa ja -tekniikkaa. Hän muun muassa jäädytti vedellä hangen, jottei lumi lennähdä laukaisun yhteydessä, sekä piti lunta suussaan jottei hänen hengityksestään syntyvä vesihöyry paljastaisi ampujaa. Paksu vaatetus tasasi pulssia ja hengitystä. Häyhän pienikokoisuudestakin oli hyötyä viholliselta piilouduttaessa. Pisin matka, jolta Häyhä tiettävästi ampui vihollisen tarkka-ampujan, on noin 450 metriä.

Muuten todella hyvä kirjoitus mutta tuossa lopussa se matka oli päälle 500 ja lähemmäs 550-560

• SimoH_fin_fan

No Häyhä ei käyttänyt optiikkaa kuin muutaman kerran kun sai lahjaksi aseen kiikaritähtäimellä. Hän ampui oikeasti avotähtäimellä mikä tekee hänestä kyllä ylivertaisen näihin kiikari-tarkka-ampujiin kuten Hanckock ym. Saitsevit sun muut.

n. 3-4 kuukauden aikana 527 tarkka-ampujana ja muutama sata konekiväärillä
        on lukumäärä mihin ei ole lähellekään muut päässeet.

Kaikesta huolimatta Simo on/oli kaikkea muuta kuin raaka tappaja, hän oli nöyrä mies, joka sotilaana teki sen tehtävän mikä hänelle oli määrätty, tosin hän teki sen erinomaisen hyvin.

• hahahe

Suomen armeijassa olisin erittäin kiinnostunut miten se nykyään on,- olisko linkkiä johkin suuntaan ja aseista ja optiikasta

• komppanianhautaaja

Tekee vuosittain enemmän murhia kuin sala-ampujat

• adios man

ei häyhä olisi halunnut ketään tappaa se on varma! me ei tiedetä mitään mitä häyhä tunsi sydämmessään kun joutui tappamaan! mutta ei unohdeta helppo uhota kun on turvassa! kaikella kunniotuksella!!!!!!!!!!!

• tyyppi93
        adios man kirjoitti:

ei häyhä olisi halunnut ketään tappaa se on varma! me ei tiedetä mitään mitä häyhä tunsi sydämmessään kun joutui tappamaan! mutta ei unohdeta helppo uhota kun on turvassa! kaikella kunniotuksella!!!!!!!!!!!

että joskus häyhältä kysyttiin että tunsiko hän omantunnontuskia toimistaan sodassa ja hänen vastauksensa oli: Ei, tein mitä käskettiin ja tein sen niin hyvin kuin osasin.

Sotilaan tehtävä on sodassa tappaa tai tulla tapetuksi, se on taivahan tosi eikä muuksi muutu.
        Rest In Peace Simo Häyhä, teit mitä oli tehtävä

• Smertyi

Häyhän ura Tarkka-ampujana kesti vain muutaman viikon lohkolla jossa oli mukana myös useita kirjailijoita. Sota-arkistosta voi tarkistaa monen muun olleen Tarkkàmpujina Talvisodasta-Lapinsotaan. Siellä tekijä, missä ei näkijä.

• Tietoa tietoa

Kuka ne Häyhän ampumat viholliset laski ? Ilmoittiko venäläiset suomalaislle Häyhän kaatamat. Epäilen tuota 542. Talvisota kesti n 100 päivää. Se tekee 5 per päivä. Millä lohkolla oli niin varomattomia venäläisiä ? Määrähän lähentelle pataljoonan miesvahvuutta. En vittuile vaan kaipaan aivan täyttä faktaa. Kiitos jo etukäteen.

• ok..................

Häyhä teki kunnon työn.Hän poisti ne jotka olisivat kaikki yhdessä ampuneet moninkertaisesti Suomalaisia.Häyhä esti suuremman tappion poistamalla tekijät jo ennakkoon.

• A. R. K

Hae kirjastosta kirja Valkoinen kuolema. Kyllä ne asiat siitä selviää parhaiten päivän tarkkuudella.

• napa 10!
        A. R. K kirjoitti:

Hae kirjastosta kirja Valkoinen kuolema. Kyllä ne asiat siitä selviää parhaiten päivän tarkkuudella.

on lukemisen arvoinen kirja suosittelen! kylmästi luettavaksi.

• Hurraa Elä Köön!

Jos nuo 542 venäläistä olisivat saaneet elää ja olisivat olleet yhtä tarkkoja ampujia kuin Häyhä, niin suomalaisia olisi kuollut: 542 x 542 = 293764 kappaletta.

Kyllä Häyhä teki miehen työn!

• Lipfert

"Kuka ne Häyhän ampumat viholliset laski ?"

Hän itse kirjasi kaadot ja ilmoitti ne eteenpäin. Keskimäärin niitä tuli 20-25 kpl päivittäin.

"Ilmoittiko venäläiset suomalaislle Häyhän kaatamat."

Lapsellista? Kaikkien tarkka-ampujien kaadot perustuvat omiin ilmoituksiin. Luuletko, että esim. Zaitsev sai omiinsa saksalaisilta vahvistuksen? Tarkkoja vahvistettuja lukuja ei ole olemassa, jos sitä etsit. E#i kenelläkään.

"Millä lohkolla oli niin varomattomia venäläisiä ? Määrähän lähentelle pataljoonan miesvahvuutta. En vittuile vaan kaipaan aivan täyttä faktaa. Kiitos jo etukäteen."

Kollaan lohkolla. Unohdat, että venäläisiä oli suomalaisiin nähden moninkertainen määrä eivätkä he käyttäneet lumipukuja. Talvella heillä oli myös säännölliset vodka-annokset. Tietoa saa, jos sitä viitsii hakea. Lue vaikka alkuun Palolammen 'Kollaa kestää' ja sitten 'Valkoinen kuolema'.

• loll

Simo teki kunniaa maalle ja jotkut kun tulee jotain raakaa ja tunteetonta tappamista tänne mainostaa niin teille paskat Sota oli sotaa Joko elit tai kuolit tapoit tai tulit tapetuksi sodassa tapetaan he esim tuntemattomassa sotilaassa miehet pelkäsivät jotkut itkivät ja simoa koski varmaan sama juttu nyky ajan armeija ei pärjää ilman kiikaria ellei oo joku punapiste tai vastaava

• loll

Ja muuten jos simon kaltaisia ei olisi sankareita tai niitä raakalaisia suomi olisi varmaan hävinnyt simon 500 venäläiset pelkäsivät että simo iskee

• LaD

häyhä oli vain ku sipäinen porvarispuntti, jonka turpa oli kuin sialla ha

• kuksaa päässä

Kuksaa osaa jakaa kirosanat ym. jotta ne eivät mene suotimiin. Kuksaa osaa kirjoittaa tuhat kertaa samat asiat näille palstoille. Kuksaa osaa sanoa sielunlaki, porvarispuntti, miehinen tajunta ja että mannerheim käski humalassa suojajoukkojen ampua kranaatteja Mainilaan. Ja jos joku uskoo, että siinä kaikki, niin hän on pahasti väärässä. Kuksaa osaa vielä pölliä toisten nimimerkkejä, siis ihan kehittyvä yksilö.

No, siinä suurinpiirtein kaikki Kuksaan nautinnot ja taidot.
        Kuksaa on oikeasti kovin tyhmä. Hän ei tiedä historiasta mitään, eikä todellakaan tulevasta. Hänellä ei ole työtä, harrastuksia, ystäviä. Ja hän jää ilman fyysistä kontaktia vastakkaiseen sukupuoleen, tai ainakin se vaatii joko kuolleen yksilön, tai hirveästi rahaa.
        Hän on todella vastenmielinen, ja yksi harvoista henkilöistä, kenen elämän surkeus vain parantaa minun hyvää mieltäni.

• Häyhäf2001

vaikka onkon aloittajan kirjoitus 6 vuotta vanha niin kaipaa korjausta/tarkennusta.

No juuh, ei Häyhä sotinutkaan kuin talvisodassa koska haavoittui eikä sen jälkeen enää sotinut ja luvut on 524 (Kollaan sotapäiväkirjojen mukaan vähän enempikin) ja 200 konetuliaseilla eli ns. tapposaldo on siis yli 700 tosin tarkka-ampujana tuo n. 524.

Häyhä haavoittui suht läheltä ammuttuun luotiin taistelutilanteessa eikä niin kuin joissain lähteissä väitetty venäläisen tarkka-ampujan luotiin.

Häyhä sai myös kiväärin jossa oli kiikaritähtäinkin mutta hän käytti pääasiassa aina ns. avotähtäintä muutamastakin eri syystä kuten pää on silloin alempana, lisäksi vihulle hän on pienempi kohteena ja avotähtäimellä on parempi myös tarkkailla etumaastoa kun näkee sen paremmin, Häyhä myös jäädytti sitä hankea siitä piipun edestä, jotta ammunta ei pölläyttäisi lunta ja paljastaisi häntä.

Osa ja varsinkin ulkomaaliset aliarvostvat Häyhää mutta eivät tajua, että Häyhä on niitä harvoja tarkka-ampujia, jotka oikeasti ampuivat avotähtäimellä vihun tarkka-ampujia kuolettavasti jopa 500 - 600 metriin,

Amerikkalaisten paljon arvostama Hanckock ym. Kanadaliset, Englantilaiset ja Venäläiset sekä Saksalaiset eivät käyttäneet avotähtäintä ja lisäksi yksikään heistä ei kyennyt tappamaan n. 524 snipailemalla 200 konetuliaseilla vain muutamien 3-4 kuukauden ajalla.

Kanadalaisetkin pitävät omaa parhaana... juu ampu se sinne pitkälle n. 2 km sen talibaanin,, mutta yritti sitä 3 kertaa eikä Talibanit suojautuneet mitenkään, lisäksi sillä oli kaverina se tähystäjä.

Häyhä on oikeasti se paras, kunpa sen tajuaisi muutkin ja arvostaisivat tuota saavutusta, vaikkakin se on tappamista ja sota älytöntä.

• Lii Pasin

Kuinkahan mahtaviin saavutuksiin tuollainen "supersankarimies" pystyisi kykenemään nykyisessä koulussa tai kauppakeskuksessa?

Saisi varmaan jonkun Leijonaprenikan...

• täh?

Ja sun pointti oli??? Ja miksi saisi prenikan?

• hilipati

Mielestäni sotiminen on perseestä ja sen ihannoiminen muodossa tai toisessa äärettömän vajakkimaista.

• tuomas evp

Siis avotähtäimellä tarkisti tappamiensa vihollisten lukumäärän monen sadan metrin päästä, -- nyt on kyllä jonkun lähdettävä niuanniemeen ???

• Lipfert

"Siis avotähtäimellä tarkisti tappamiensa vihollisten lukumäärän monen sadan metrin päästä, -- nyt on kyllä jonkun lähdettävä niuanniemeen ??? "

Ja höpö höpö. Kyllä hän totesi osuman aj kertoi myös erottaneensa, että oliko osuma kuolettava. Asiasta oikeasti kiinnostuneet voivat lukea tästä Uuno Tarkin kirjasta 'Kaksi sotaa etulinjassa'.

• petteripan on totta

Sankaritarinat on myös suuria taruja.
      Avotähtäin ja 500-600 metriä.Sellasta ihmistä ei ole syntynytkään joka tollasenmatkan päähän näkee osuman saatikka sitten kaatumisen.Onhan se selvää kun ampuu vihollista,vaikka osuen 10metrinpäähän niin kaveri pudottaa itsensä poteroon ja taas tuli kaato tilostoihin.
      Kollaa on kumpuilevaa maastoa jossa ampuminen on tapahtunut suht lähietäisyydeltä.Ainut paikka jossa vois toteutua noi 500metrin jutut on kollaan tie,sillä siinä on joen jälkeen itäänpäin pitkä suora.Olen käynyt kollaalla näillä ns.simunan kyttäys paikoilla.Niistä ei ammuta maaston takia kuin korkeintaan 150metriin.Maastnon muotojen takia.
      Sankaritarinoisssa ei ole mitään vikaa eikä hävettävää,mutta pitää muistaa myös tosiasioita niin ei joudu häpeään.

• "Avotähtäin ja 500-600 metriä.Sellasta ihmistä ei ole syntynytkään joka tollasenmatkan päähän näkee osuman saatikka sitten kaatumisen."

Valtaosa Häyhän kaadoista tapahtui 10-200 metrin etäisyydeltä.

"Onhan se selvää kun ampuu vihollista,vaikka osuen 10metrinpäähän niin kaveri pudottaa itsensä poteroon ja taas tuli kaato tilostoihin."

Lue Uuno Tarkin kirja 'Kaksi sotaa etulinjassa' miin tiedät asiasta enemmän.

"Kollaa on kumpuilevaa maastoa jossa ampuminen on tapahtunut suht lähietäisyydeltä.Ainut paikka jossa vois toteutua noi 500metrin jutut on kollaan tie,sillä siinä on joen jälkeen itäänpäin pitkä suora.Olen käynyt kollaalla näillä ns.simunan kyttäys paikoilla.Niistä ei ammuta maaston takia kuin korkeintaan 150metriin.Maastnon muotojen takia."

Kumma juttu! Myös minä olen käynyt Kollaalla ja katsellut kuvia E. Palolammen 'Kollaa kestää'-kirjasta ja kumpaisenkin perusteella lohkolla oli runsaasti peitteetöntä maastoa. Tuolloin oli jatkuva tykistötuli siilannut pensaikot pois.

"Sankaritarinoisssa ei ole mitään vikaa eikä hävettävää,mutta pitää muistaa myös tosiasioita niin ei joudu häpeään."

Ja kun lukee asiasta jo olemassaolevan materiaalin niin ei puhu läpiä päähänsä.

• "Avotähtäin ja 500-600 metriä.Sellasta ihmistä ei ole syntynytkään joka tollasenmatkan päähän näkee osuman saatikka sitten kaatumisen.Onhan se selvää kun ampuu vihollista,vaikka osuen 10metrinpäähän niin kaveri pudottaa itsensä poteroon ja taas tuli kaato tilostoihin."

Palaan vielä tähän kun arvaan, ettet ole kuitenkaan etsinyt kirjasta mainitsemaani kohtaa.

Kerrataan vielä etäisyys. Mistä olet saanut päähäsi 500-600 metriä? Se oli nimittäin pisin etäisyys. Yleisin etäisyys oli 100-200 metriä.

Entä mistä tiesi sen, että oliko osuma tappava? Uuno Tarkki kysyi asiaa Sinö Häyhältä ja kertoi kirjassaan 'Kaksi sotaa etulinjassa' Simon vastauksen, joka oli seuraava:

"Simo Häyhä tämänkin selvitti tavatessamme Kollaalla. Jos luoti osuu kuolettavasti eli mies kuolee seisaalleen, miehen polvet pettävät, ruumis menettää tasapainonsa, valuu kasaan ja kaatuu painopisteen suuntaan. Jos luoti ei osu kuollettavasti, maali vetäytyy nopeasti suojaan. Edvin Laineen ohjaamassa Tuntemattomassa sotilaassa teloitetut kaatuvat suorina lumisen montun pohjalle. Rauni Mollbergin elokuvassa teloitettujen toiminta on aivan tökeröä. Miehet heittäytyvät maahan täysissä voimissaan hyvin nopeasti. Luodit menivät aivan varmasti ohi."

• viimeksinauraja

Lipfert eli Juhani Kaskeala on vain naurettava porvarisluuseri. Ha.

• Porvari voi ollakin (kuten suurin osa kansasta), mutta ei mikään Juhani Kaskeala.

• No, kuka sinä olet?

• Niin? Kuka itse olet? Yleensä ei täällä oikeita nimiä kerrota. Aloitapa itse ensin, joskaan en omaani silti paljasta. Sen verran kuitenkin, että varusmiespalvelu 60-luvulla poislukien en ole koskaan ollut armeijassa.

• lipfert kirjoitti:

Niin? Kuka itse olet? Yleensä ei täällä oikeita nimiä kerrota. Aloitapa itse ensin, joskaan en omaani silti paljasta. Sen verran kuitenkin, että varusmiespalvelu 60-luvulla poislukien en ole koskaan ollut armeijassa.

Tuo on Lipfertin arvovaltatappio. Ha.

• kuksaa2 kirjoitti:

Tuo on Lipfertin arvovaltatappio. Ha.

Millä perusteella? Oletko itse kertonut sitten oman nimesi? Epäloogisuutesi on kummallista?

• töpgert

Tappolukemista sen verran, että tekijä ilmoittaa aina enemmän kuin on todellisuus. Tarkka-ampujan laukauksen kuolettavuudesta voidaan esittää vain arvioita. Olikohan se yli 500 laukausten määrä?

Esim. suomalaiset lentäjät ilmoittivat jatkosodassa upottaneensa yhteensä 10 sukellusvenettä. Sodan jälkeen selvisi totuus. Lukmäärä oli yksi. Se oli sellainen tapaus, että sukellusvene oli vaurioitunut aikaisemmin ja joutui kulkemaan pinta-ajossa. Tästä suomalainen lentokone sai sen upotettua.

• geEWg

Talvisodasta tulee ensi vuonna kuluneeksi jo 80 vuotta, joten eiköhän ne sen hehkutukset jo riitä.
      Simo Häyhä palkittiin monilla mitaleilla ja ylennettiin sotilasarvossa aikanaan ja on kyllä saanut tunnustusta 'työstään' jo moneen kertaan-kaikki mahdolliset .
      Eiköhän siinä jo ollut ihan tarpeeksi hänen osakseen kunniaa ja mihin hän nyt sitä enää tarvitsisi ,kun on ollut toistakymmentä vuotta haudassakin.
      Mielelläni kyllä soisin että sekin tappajanvirne jo unohtuisi.
      Minusta tuo museokin hänestä on huono idea.
      Haluaisitteko muuten itse vierailla naapurimaassa jossain vastaavassa museossa, jonka pääaihe olisi joku puna-armeijan neuvostosotilas-tarkka-ampuja, joka olisi 'loistavalla urallaan' tappanut vaikka 300 suomalaista ?
      Jokaisella hänen tappamistaan sotilaista oli muuten nimi, kaikilla oli ainakin ollut äiti, useimmilla oli varmaan joku seurustelukumppani vähintään ja valtaosalla heistä varmaan lapsiakin.
      Häyhältä oli kerran kysytty, mitä hän tunsi vihollisia tappaessaan .
      Hän oli vastannut siihen vain ykskantaan:"Aseen rekyylin"

• selitys

"Hän oli vastannut siihen vain ykskantaan:"Aseen rekyylin"

Niin, tarkka-ampuja kokee tosiasiassa myös onnistumisen riemun jokaisesta osumastaan. Tätä ei saa tietenkään sanoa ääneen.

Sodassa vihollista, joka palvelee vihollisen sotaväessä, ei arvioida ihmisenä. Jokainen vihollisen sotilaan kuolema säästää omia sotilaita ja siviilejäkin.

Eri asia on, jos joku tapaa siviilejä esim. pommittaessaan kaupunkia tai upottaessaan kauppa-aluksia. Tällainen toiminta ei ole sotilas-sotilas vastaan verrattavissa.

• yksiheistä

Kuuluu kunnioitettuun sotaveteraaniemme sukupolveen.

• geEWggewg

Tai oikeammin siis: kuului

• sota

Simo Häyhä on suurelta osin propakanda tuote kirjassa kunniamme päivät on kuva Häyhä saa lahjaa tarkkuus kiväärin 19.2.40 silloin 219 varmaa haavoittuukin ennen sodan loppua sulo kolkka nimistä miestä ei ole palvellut suomen armeijassa

• Sodassa_sattuu

Toimittaja Sulo "Simeoni" Kolkka oli sodissa mukana TK-miehenä. Yksinkertaisin selitys hänestä muodostuneelle ta-legendalle, jossa on kovin paljon yhteneviä yksityiskohtia Simo Häyhään, on nimien sekaantuminen. Kolkka kirjoitti juttuja Simo Häyhästä ja sittenpä tarvitaan vain innokas ulkomaalainen toimittaja joka vaihtaa nimet keskenään.

Ketjusta on poistettu 16 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Moikka rakas

Oon miettinyt meidän välistä yhteyttä viime aikoina. En ihan osaa pukea sanoiksi, mitä kaikkea tunnen, mutta halusin vaa
      Ikävä
      61
      15147
    2. Mitä tapahtunut

Poliiseja monta autoa+panssariauto Porista kpäähän päin tänään klo n.20 kuka hurjistunut ?
      Kankaanpää
      27
      3184
    3. HS: Kuka vielä uskaltaa mennä sairaalan ensiapuun?

https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011212025.html Tässä on hyvin ajankohtainen mielipidekirjoitus koskien Malmin sairaa
      Maailman menoa
      267
      2410
    4. Gallup: kaivattusi syntymävuosi

Minä vuonna kaipaamasi henkilö on syntynyt?
      Ikävä
      128
      1743
    5. Ökyrikas Kurkilahti mussuttaa veroistaan

Pakeni aikoinaan veroja Portugaliin mutta joutui palaamaan takaisin kun Suomi teki verotussopimuksen Portugalin kanssa.
      Maailman menoa
      127
      1463
    6. Yhdysvalloissa työllisyys paranee, Suomessa työttömyys kasvaa, missä vika?

Miten tämä on mahdollista että 177 000 uutta työllistä tuli USAssa yhdessä kuukaudessa, vaikka Trump on ruorissa? Orpon
      Maailman menoa
      354
      1383
    7. Jos tämän vaan sulkee ja avaa 5 vuoden päästä

Täällä on luultavasti edelleen näitä ihan samoja juttuja. On kuin kauniit ja rohkeat samat jutut junnaa. Heips. 👋🏻 E
      Ikävä
      10
      1203
    8. Missäpäin,,,

Lapuaa tapettu ihminen viime yönä ? Hurjaa touhua nykymeno täällä...
      Lapua
      12
      1105
    9. Onko PS kaaoksessa?

Kuinka pahasti kulissit heiluu? Tulenarka aihe? Kyllähän vaalitappio toisensa jälkeen on vakava paikka, mutta jospa P
      Perussuomalaiset
      74
      936
    10. Mitähän ne katseet merkitsee

Kun et saa sanaa suustasi.
      Ikävä
      115
      895
    Aihe