Hei,
Jalkani on viime päivät ollut niin kipeä, että astuminen on todella hankalaa. Jokaisella ns venytyksellä (kantapää irtoaa lattiasta) tuntuu kuin jokin repeäsi jalkapohjassa. Vaivaa on ollut aiemminkin mutta ainoastaan silloin tällöin treenatessa, nyt melkein joka askeleella. Kävin työpaikkalääkärillä, joka epäili rasitusmurtumaa. No kuvissa ei ainakaan vielä näkynyt, joten käski tulemaan kahden viikon päästä kuviin uudestaan..siis häh?
Voisi hyvinkin sopia, että kyseessä olisi kalvojänteen tulehdus, mutta kun jalka on ihan hyvän tuntoinen esim aamulla. Päivän mittaan kipuilu alkaa ja koko jalkapohja tulee hyvin kosketusaraksi. Siis mikähän vikana, kokemuksia?
Treenaan tanssimista pari kolme tuntia viikossa ja ja juoksen ajallisesti suurin piirtein saman verran viikossa (max treenaus 8h)eli ei treenimäärätkään aivan hirvittäviä ole...
Jalkapohjassa tuntuu repeäminen
18
9489
Vastaukset
- katsotaanpas
Tarkalleen tuollaisesta ei ole kokemuksia, mutta jonkinlainen rasitusvamma se saattaisi olla. Kosketusarkuus viittaisi siihen, että jokin hermo on ärsyyntynyt, joka taas voisi olla seurausta jonkin lihaksen liikarasituksesta, asentovirheistä jne...
Mene vaan sinne uusintatutkimuksiin, jos lääkäri niin toivoi ja kokeile pitää lepoa urheilusta pari viikkoa (jos mahdollista), ennenkuin vaivat muuttuvat kroonisiksi.
Vaikka treenimäärät eivät ole kovia, vaurioita voi tulla yksilöllisistä syistä (lihasten epätasapaino, asento- ja ryhtivirheet...) - lienee
plantaarifaskiitti
- = ulkosäären lihas
joka kiertää nilkan "mollukan" takaa ja kiinnittyy jalkapohjaan. Monella asiakkaallani on kyseinen oire. Jalkapohjan hieronnalla oikeilla venytyksillä tuo lähtee nopeasti.
http://www.meddean.luc.edu/lumen/meded/grossanatomy/dissector/muscles/perl.htm
http://www.wheelessonline.com/ortho/anatomy_of_the_leg
http://www.realbodywork.com/learn/ankle/peroneus.htm
http://www.latrobe.edu.au/podiatry/myofasc/peroneals.html
VENYTYS:
OTA TUKI KÄSILLÄ PÖYDÄSTÄ/SÄNGYSTÄ
MENE LÄHELLE TUKEA, LEVEÄ HAARA ASENTO, VARPAAT KUMMASSAKIN JALASSA SISÄÄNKIERTÄEN, TYÖNNÄ LANTIOTA TAAKSEPÄIN. ULKOSÄÄRI VENYY JA TUNTUU PARHAIMMILLAAN JALKAPOHJAAN.
- Tuula
Zau,
minulla on ollut sama vaiva jo pitkään. Meni sulkapallossa ihan eteenpäin juoksussa, ei mitään erityistä tapaturmaa siis sattunut. Epäiltiin murtumaa ja vaikka ties mitä...lopulta oli repeämä jänteessä diagnoosina ja nyt kun on parantunut niin vaivaa vieläkin. SUOSITTELEN VENYTTELYÄ JOKA PÄIVÄ. Itse en tätä tehnyt vaan treenasin kaikkea mikä onnistui ilman suurempaa kipua ja nyt tuntuu vaivaavan minua varsinkin juoksussa. Paranee pikku hiljaa mut nyt on mennyt jo puolitoista vuotta ja vieläkin on toisinaan kipeä.
t: 30 ja vaivat alkaa- Kantapää
Itselläni todettiin juuri MRIssä tuollainen repeämä jännekalvossa, puolen vuoden kipuilun/ontumisen jälkeen. Mitkä olivat saamasi hoito-ohjeet tuolloin, ja onko vaiva palannut menneiden vuosien aikana? Plantaarifaskiitin hoito-ohjeita näillä keskustelupalstoilla on kiitettävästi, mutta kuulin, että repeämän hoidossa ei tukiteippauksia eikä venytyshoitoja vissiin suositella.
- Lättäjalaksi
Kantapää kirjoitti:
Itselläni todettiin juuri MRIssä tuollainen repeämä jännekalvossa, puolen vuoden kipuilun/ontumisen jälkeen. Mitkä olivat saamasi hoito-ohjeet tuolloin, ja onko vaiva palannut menneiden vuosien aikana? Plantaarifaskiitin hoito-ohjeita näillä keskustelupalstoilla on kiitettävästi, mutta kuulin, että repeämän hoidossa ei tukiteippauksia eikä venytyshoitoja vissiin suositella.
Meinaatko että vastaa 10 vuoden jälkeen?
Monella tuollaiset oireet johtuvat jalkakaaren laskeutumisesta, kun alkaa olemaan 40 mittarissa. - Star1
Mulla myös repeämä todettu 4 vkoa sitten plantaarifaskiassa.Edelleen on kipua ja normaali askeltaminen mahdotonta,koska kovasti pistää kantapäässä.Miten pitkään muilla kestänyt "normaali "arkeen palaaminen?mulla edelleen kyynärsauvat käytössä😔
- Dosenttihalonen
Voi viedä 6-12kk. Reenata voi kivun antaessa myöten toki
- tam.pio
Kaikki kovat harjoitukset stop kipujen ajaksi. Hyvin kevyttä voi tehdä kivun yli, ettei mene liikemallit pysyvästi kivun kiertäviksi.
- 13_vuotias_tyttö
Minulla itsellä sitä repeämisen tunnetta tulee vaikka en paljoa liikkuisikaan. Tiedän, että keskustelu on vanha, mutta halusin sanoa että minusta tuntuu että nyt on pahemminkin joku vialla, sillä ennen tämä ei ole ollut näin paha. En pysty kävelemään ja sattuu älyttömästi.
- Tohtorijolonen
Kannattaa näyttää lekurilla vaivaa
- 52nainen
Minulla myös viime viikolla kuukautta aiemmin plantaarifaskiopatia-diagnosoidussa kipeässä jalkapohjassa varpaille noustessa repesi jotain, lääkäri sanoi kalvojänteessä rfepeämä tai jännekalvossa, eli samaa vaivaa, mutta paheni. Nyt sauvoilla pari viikkoa ainakin. Pirun kipeä. Ikäkin on tässä just se Plantaarifaskiitin/faskiopatian/PFP -kohderyhmä eli 40-60v haarukkaan menevä, eli ikäjuttuja.
- tasakipua
Intissä muinoin nopeuskilpailuna pidetyssä täyspakkaumarssissa painavine kantamuksineen saatu rasitusmurtuma jalkaterässäni ei tuntunut erilaiselta aamulla ja illalla. Kipu alkoi vasta marssin jälkeen, mutta sitten kipu pysyi tasaisena.
- WhereJTG
JTG, ei mulla muuta
- Huohkukinostaa
Kiva tinppa että kirjottelet täällä jatkuvasti. Hommaa elämä.
- wherejtg
JTG on cool. Tässä Timppa
- Anonyymi
Ne tyypit jotka korostavat rasitusmurtumia ja ikää ovat juuri niitä vakuutusyhtiöiden sumuttajia tai hyväuskoisia.
Traumoissa repeää toisinaan jalkapohjien kalvoja ja siinä ei tarvitse olla rasitusvammaa taustalla. Diaknoosipaikkakin on eri kuin kiinnityskohtien repeämät. - Anonyymi
On käynyt noin
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 941739
Kolme miestä joukkoraiskasi nuoren naisen metsässä Helsingissä.
https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011193871.html?utm_medium=promobox&utm_campaign=hs_tf&utm_source=is.fi&utm_content=pr2401533- 891346
Sunnuntai terveiset kaivatulle
Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!651015Aika usein mietin sitä
Että miksi juuri minä olen se jonka kanssa haluaisit vakavampaa? Mikä minusta voi tehdä sellaisen että koet niin syviä t46921- 47908
Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?
Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman38898Eräästä kalastuksenvalvojasta leviää video !
Ennemmin tai myöhemmin tänne palstalle tulee videonpätkä, jossa kerrotaan paikallisesta "kalastuksen valvojasta". Ei si9884- 46852
IS Viikonloppu 26.-27.4.2025
Koviksen ovat laatineet Eki Vuokila ja piirrospuolista vastaa Lavonius, jolloin 2,5 vaikeusasteen ristikko on saatu aika35829