ahmiminen

en jaksa enää

En tiedä, miks kirjotan. Tuntuu, että on vaan pakko purkaa tätä pahaa oloa. Mä siis ahmin. Ahmin, ahmin ja ahmin, enkä pysty lopettamaan, vaikka tiedän, että kohta on tosi kamala olo. Maha on niin täynnä, että tuskin pystyy hengittämään. Mutta silti teen sen taas. Ja haluisin oksentaa. Mutta en pysty. En osaa. Pelkään oksentamista liikaa.

Mä syön yleensä tosi paljon kaikkea hyvää. Puoli vuotta sitten ajattelin, että pitää alkaa vähentämään. Nyt syön terveellisesti, yritän välttää karkkia, sipisiä, keksejä yms. Mutta sitten, sitten se tapahtuu. Kun joku tarjoaa, sitten napsahtaa. Mä ahmin koko illan, eikä loppua näy. Niin kävi tänäänkin..

Nyt on niin helvetin paha olla. Henkisesti ja fyysisesti. Eikä kukaan tiedä.. Eikä kukaan osaa auttaa. Toivon vaan, että joku, joka on joskus kokenu saman, vois kertoa, miten mä selviän. Mä oon aatellu, että mun täytyy hakea apua, mutta en mä tiedä, ottaako mua kukaan tosissaan. Eihän mulla ole anoreksiaa tai bulimiaa..

91

21603

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • abc

      En edelleenkään ole terveydenhoitopuolen ammattilainen, mutta ahmimisesi kuulostaa taas yhdeltä tyypilliseltä BED-tapaukselta. Eli luultavasti kärsit epätyypillisestä syömishäiriöstä ja nyt otat pikimmiten yhteyttä lähimpään terkkariin tai vastaavaan ja kerrot ahmimisestasi. Kannattaa mainita tuo BED (Binge Eating Disorder), niin osaavat lähtä purkamaan ongelmaasi oikeasta päästä. Siitä se lähtee, aivan varmasti sinut otetaan tosissaan. BED-potilaita on paljon, noin 2 % väestöstä, se tekee 100 000 suomalaista. Et siis todellakaan ole yksin ongelmasi kanssa!

      Netistä löytyy tästä häiriöstä aika paljon tietoa hakusanalla BED.

      Edelleen korostan ammattiavun merkitystä, mutta voit myös itse hoitaa itseäsi syömällä vähän mutta säännöllisesti (älä kiduta itseäsi paastoamalla, se lisää ahmimiskohtauksia, eläkä käy kaupassa nälkäisenä, silloin sorrut helpommin ostamaan herkkuja). Kannattaa myös pitää ruokapäiväkirjaa, johon kirjaat syömiset, mutta myös omat mielialasi. Näin opit tunnistamaan tunnetilat, joihin haet lohtua ahmimalla ja siten keksimään jonkun toisen toimintamallin tilanteiden hallitsemiseksi. Onnea matkaan!

      • en jaksa enää

        Kiitos lohduttavista sanoistani. Ehkä minun pitäisi todellakin puhua jonkun ammatti-ihmisen kanssa. Nyt on taas parempi päivä, mutta tiedän, että ahmin jälleen viikon sisällä..


      • ai ai
        en jaksa enää kirjoitti:

        Kiitos lohduttavista sanoistani. Ehkä minun pitäisi todellakin puhua jonkun ammatti-ihmisen kanssa. Nyt on taas parempi päivä, mutta tiedän, että ahmin jälleen viikon sisällä..

        Kuulun myös tuohon 2% ihmisistä, jotka ahmivat (mutta eivät oksenna). Puoli vuotta sitten kyllä oksensinkin, mutta sain lopetettua sen, koska siitä tuli aina tosi huono olo. Nyt enää vain ahmin, mutta tästäkin tulee huono olo, henkisesti ja fyysisesti.

        Olen jo kauan miettinyt, että tarvitsisin apua, mutta vähän hukassa olen ollut. Huomenna menen kysymään kouluterveydenhoitajalta, että kenelle voisin mennä puhumaan.

        Tämä on todella masentavaa. Aina kun ei ole tekemistä, menen jääkaapille, ja ahmin kaikkea. Yritän syödä kuitenkin salaa, ettei muut huomaisi. Ruoka hallitsee elämääni.


      • ahmin
        ai ai kirjoitti:

        Kuulun myös tuohon 2% ihmisistä, jotka ahmivat (mutta eivät oksenna). Puoli vuotta sitten kyllä oksensinkin, mutta sain lopetettua sen, koska siitä tuli aina tosi huono olo. Nyt enää vain ahmin, mutta tästäkin tulee huono olo, henkisesti ja fyysisesti.

        Olen jo kauan miettinyt, että tarvitsisin apua, mutta vähän hukassa olen ollut. Huomenna menen kysymään kouluterveydenhoitajalta, että kenelle voisin mennä puhumaan.

        Tämä on todella masentavaa. Aina kun ei ole tekemistä, menen jääkaapille, ja ahmin kaikkea. Yritän syödä kuitenkin salaa, ettei muut huomaisi. Ruoka hallitsee elämääni.

        Ihan kuin olisin itse kirjoittanut tuon ensimmäisen viestin. Asiaa pahentaa se kun olen yrittänyt kertoa pahasta olostani ja ahmimisestani ystäville, niin ne vain vähättelevät tyyliin ''kyllä minäkin jne''.
        Eilen oli tosi hyvä päivä, söin kevyesti, eikä missään vaiheessa ollut edes nälkäkään.
        Mutta tänään, kotiin päästyäni ahmin itseni ihan täyteen. Oisin halunnut oksentaa, mutta en osaa enkä uskalla. Ja siitä tulee todellakin paha olo sekä henkisesti että fyysisesti.
        Muutenkin menee huonosti (ystävien kanssa, koulussa, perhe), niin syöminen saa minut hyvälle tuulelle hetkeksi. Ja aina kun ei oo tekemistä (ja vaikka oliskin) niin menen jääkaapille. Saatan käydä kaapilla n. 10 kertaa päivässä ottamatta mitään, mutta tarkistamassa oisko siellä jotain jota syödä. Vieläpä yritän salailla syömistäni, jos kaveri on tulossa, ahmin hirmu vauhdilla että ehdin syödä mahdollisimman paljon ennen sen tuloa.

        Olen 16-vuotias, niin kaverit, eikä äitikään ota tosissaan.


      • ahmin myös
        ahmin kirjoitti:

        Ihan kuin olisin itse kirjoittanut tuon ensimmäisen viestin. Asiaa pahentaa se kun olen yrittänyt kertoa pahasta olostani ja ahmimisestani ystäville, niin ne vain vähättelevät tyyliin ''kyllä minäkin jne''.
        Eilen oli tosi hyvä päivä, söin kevyesti, eikä missään vaiheessa ollut edes nälkäkään.
        Mutta tänään, kotiin päästyäni ahmin itseni ihan täyteen. Oisin halunnut oksentaa, mutta en osaa enkä uskalla. Ja siitä tulee todellakin paha olo sekä henkisesti että fyysisesti.
        Muutenkin menee huonosti (ystävien kanssa, koulussa, perhe), niin syöminen saa minut hyvälle tuulelle hetkeksi. Ja aina kun ei oo tekemistä (ja vaikka oliskin) niin menen jääkaapille. Saatan käydä kaapilla n. 10 kertaa päivässä ottamatta mitään, mutta tarkistamassa oisko siellä jotain jota syödä. Vieläpä yritän salailla syömistäni, jos kaveri on tulossa, ahmin hirmu vauhdilla että ehdin syödä mahdollisimman paljon ennen sen tuloa.

        Olen 16-vuotias, niin kaverit, eikä äitikään ota tosissaan.

        oon myös yksi noista ihmisistä, jotka ahmivat. edellispäivänä päätin, etten ahmi enää, eilen en ahminutkaan mutta tänään taas ratkesin... Luin äsken netistä jonkun jutun, missä oli tyypillisiä piirteitä ahmijoille. ja kaikki sopivat muhun. Syön aina salaa, ja kun olen syönyt kaikkea mahdollista mitä kotoota löytyy, on tosi pahaolo ja tekisi mieli oksentaa, mutta se ei vaan onnistu vaikka kuinka yritän...


      • sart
        ahmin myös kirjoitti:

        oon myös yksi noista ihmisistä, jotka ahmivat. edellispäivänä päätin, etten ahmi enää, eilen en ahminutkaan mutta tänään taas ratkesin... Luin äsken netistä jonkun jutun, missä oli tyypillisiä piirteitä ahmijoille. ja kaikki sopivat muhun. Syön aina salaa, ja kun olen syönyt kaikkea mahdollista mitä kotoota löytyy, on tosi pahaolo ja tekisi mieli oksentaa, mutta se ei vaan onnistu vaikka kuinka yritän...

        kaikki alko jotenkin yhtäkkiä viime kesäkussa yo juhlieni jälkeen. aloin vaan syödä joka päivä juhlien jälkeen vain herkkuja mitä juhlista jäi, heinäkuussa huomasin että aloin ahmia kun muut perheestä olivat menneet nukkumaan. Ahmin herkkuja, vaikka koskaan ei tee oikein edes mieli. Kesän aikana lihoinkin 5kg. Syksyllä muutin pois lapsuudenkodistani, huomasin että iltaisin kun olen yksinäni, syön vain koko ajan keksejä ja karkkia ja mitä löytyy. Lopulta se meni siihen että heitin menemään kaiken hyvän mitä asunnostani löysin. Sen jälkeen aloin sitten ahmimaan hyvää ruokaa, enää en tee oikein ruokaakaan. Viikot menevät nyt melko hyvin, mutta vkl tulen lapsuudenkotiini ja syön taas entiseen malliin. Painoa nyt tullut 8kg viime kesäkuusta lisää. Jatkuvasti olen aloittamassa laihdutuskuuria, mutta sitten kohtaus iskee taas.. Mua ei vain saisi jättää hetkeksikään yksin etten ahmisi. Illat ovat niitä pahimpia, mutta yritän vielä taistella itsekseni. Taas tänään päätän aloittaa laihduttamisen, toivotaan.


      • hims
        sart kirjoitti:

        kaikki alko jotenkin yhtäkkiä viime kesäkussa yo juhlieni jälkeen. aloin vaan syödä joka päivä juhlien jälkeen vain herkkuja mitä juhlista jäi, heinäkuussa huomasin että aloin ahmia kun muut perheestä olivat menneet nukkumaan. Ahmin herkkuja, vaikka koskaan ei tee oikein edes mieli. Kesän aikana lihoinkin 5kg. Syksyllä muutin pois lapsuudenkodistani, huomasin että iltaisin kun olen yksinäni, syön vain koko ajan keksejä ja karkkia ja mitä löytyy. Lopulta se meni siihen että heitin menemään kaiken hyvän mitä asunnostani löysin. Sen jälkeen aloin sitten ahmimaan hyvää ruokaa, enää en tee oikein ruokaakaan. Viikot menevät nyt melko hyvin, mutta vkl tulen lapsuudenkotiini ja syön taas entiseen malliin. Painoa nyt tullut 8kg viime kesäkuusta lisää. Jatkuvasti olen aloittamassa laihdutuskuuria, mutta sitten kohtaus iskee taas.. Mua ei vain saisi jättää hetkeksikään yksin etten ahmisi. Illat ovat niitä pahimpia, mutta yritän vielä taistella itsekseni. Taas tänään päätän aloittaa laihduttamisen, toivotaan.

        mä oon tänä vuonna täyttävä 18-v ukiolaistyttö. viime syksynä laihdutin 16 kiloa painonvartijoissa. olo oli mahtava; sen tajusi kuinka terveellinen syöminen on niin hyvä mun kropalle ja mielelle. nyt olen palannut entiseen ahmimiseeni. tää on sairasta.. ensimmäinen asia mitä ajattelen kun herään on syöminen, se on myös vika asia, ennen kuin menen nukkumaan.. mulla on niin paha olla. ahmin ahmin ahmin.. niin kauan että yrjöttää ja jatkan heti kun olo vähän laantuu.

        kotonA kysellään raivostuneena kuka on syönyt kaikki safkat. valehtelen tai välttelen.. tai kerron puol totuuksia. mulla on niin paha olla. tää kaikki tapahtuu yksinäisyydessä.mä haluisin jakaa tän asian kasvotusten jonkun sellasen kanssa joka on kokenut saman, mutta kun ei ole ketään. oon muutamassa kuukaudessa lihonnu 5 kiloo.. takasin alkaa tulee laihdutetut kilot. En halua sitä! koska tää ei tunnut oikeesti hyvältä. en jaksa enää puhua äidille tai kavereille tästä, kun musta tuntuu ettei siitä oo hyötyä.. häiritsen vaan niitä. eikä ne ymmärrä. ainankaan kaverit. nytkin ajattelin lähteä hakemaan puol kiloo hyvää namii ja ahmii ne yksin tääl kotona, kun muut on poissa. huomenna pitäisi aloittaa sitten painaripisteillä. ja kai joku ammattiauttaja tai samaa häiriötä sairastava ystävä pitäis "hankkia", mutta kun niitä ei tosta vaan saa. ystäviä ei voi tilata. voin yhtyä teidän kaikkien edellisten kommentteihin! mä haluun että tässä tapahtuu muutos. mitä teen?


      • kukkapuro
        sart kirjoitti:

        kaikki alko jotenkin yhtäkkiä viime kesäkussa yo juhlieni jälkeen. aloin vaan syödä joka päivä juhlien jälkeen vain herkkuja mitä juhlista jäi, heinäkuussa huomasin että aloin ahmia kun muut perheestä olivat menneet nukkumaan. Ahmin herkkuja, vaikka koskaan ei tee oikein edes mieli. Kesän aikana lihoinkin 5kg. Syksyllä muutin pois lapsuudenkodistani, huomasin että iltaisin kun olen yksinäni, syön vain koko ajan keksejä ja karkkia ja mitä löytyy. Lopulta se meni siihen että heitin menemään kaiken hyvän mitä asunnostani löysin. Sen jälkeen aloin sitten ahmimaan hyvää ruokaa, enää en tee oikein ruokaakaan. Viikot menevät nyt melko hyvin, mutta vkl tulen lapsuudenkotiini ja syön taas entiseen malliin. Painoa nyt tullut 8kg viime kesäkuusta lisää. Jatkuvasti olen aloittamassa laihdutuskuuria, mutta sitten kohtaus iskee taas.. Mua ei vain saisi jättää hetkeksikään yksin etten ahmisi. Illat ovat niitä pahimpia, mutta yritän vielä taistella itsekseni. Taas tänään päätän aloittaa laihduttamisen, toivotaan.

        Kuulostaa todella tutulta. Olen jo 27-vuotias. Suhteeni ruokaan on ollut aina vaikea. Olen aina ollut perfektionisti, myös vartaloni suhteen. Laihoja aikoja ovat seuranneet vähän pyöreämmät, kunnes opintojen alusta saakka pysyin pitkään hyvin hoikkana. Kohdattuani elämässäni kuitenkin vaikeuksia ja vakavan sairauden, aloin ahmia yhä enenevässä määrin.

        Yrityksistäni huolimatta en ole onnistuntu oksentamaan. Tällä hetkellä ainoastaan työvuoroni ovat pitäneet minut jonkinlaisessa kasassa. Viikko maksimissaan sujuu hyvin, kunnes uppoudun ahmimiskierteeseen yleensä vapaapäivinäni. Linnoittauduin vain sisälle, tunnen itseni ylilihavaksi (painoa onkin alkanut kertyä) enkä osaa kuin jatkaa syömistä.

        Olen käynyt terapiassa jo kolme vuotta, siellä syömishäiriööni ei ole osattu keksiä apukeinoja. Huomenna tapaa ravitsemusterapeutin ensimmäisen kerran, mutta on vaikeaa uskoa hänenkään apuunsa, koska tietoa minulta ei terveystieteiden ja ravitsemuksen osalta puutu.

        Yksi iso ogelmistani on läheisriippuvuus. Olen ollut sinkkuna osittain jo vakavan somaattisen sairauteni takia kaksi vuotta, ja se on ollut todella vaikeaa. En kuitenkaan suostu olemaan huonossakaan suhteessa, vaikka yksin on todella vaikeaa.

        Läheiseni ovat tehneet kaikkensa auttamisekseni, ja alkaa jo huolestuttaa heidänkin jaksamisensa, kun tuntuu että itsekin vain hakkaan päätäni seinään. Ahmiminen vain vie kaiken pohjan elämältä ja saa minut eristäytymään. Alan itsekin jo harkita sairaalahoitoa.

        Tilaani on hoidettu mielialalääkeiden ja terapian avulla jo vuosia - tuloksetta.


      • ahmimisenkuningas
        ai ai kirjoitti:

        Kuulun myös tuohon 2% ihmisistä, jotka ahmivat (mutta eivät oksenna). Puoli vuotta sitten kyllä oksensinkin, mutta sain lopetettua sen, koska siitä tuli aina tosi huono olo. Nyt enää vain ahmin, mutta tästäkin tulee huono olo, henkisesti ja fyysisesti.

        Olen jo kauan miettinyt, että tarvitsisin apua, mutta vähän hukassa olen ollut. Huomenna menen kysymään kouluterveydenhoitajalta, että kenelle voisin mennä puhumaan.

        Tämä on todella masentavaa. Aina kun ei ole tekemistä, menen jääkaapille, ja ahmin kaikkea. Yritän syödä kuitenkin salaa, ettei muut huomaisi. Ruoka hallitsee elämääni.

        mullakin on just tommone sama, et ainaku on tylsää niin suoraan jääkaapille ahmimaan.
        oon koittanu laihtuu ja kaikennäköstä, mut sitte ahmin vaan lisää ja lisää.
        kerran teki mieli pihviä ja menin manhattaniin (steak houseen) syömää pihviä ja ranskalaisia.
        Sen jälkeen menin kotiin kaverini kanssa tunniksi ja tunnin päästä sitte oltiin jo pyöräilemässä mäkkiin.!
        uskomatonta ahmimista, tahdon tehdä siitä jo lopun.!
        oon 160cm ja painan 60 kg, ei kovin hyvältä näytä....


      • annikajatupu
        ahmin kirjoitti:

        Ihan kuin olisin itse kirjoittanut tuon ensimmäisen viestin. Asiaa pahentaa se kun olen yrittänyt kertoa pahasta olostani ja ahmimisestani ystäville, niin ne vain vähättelevät tyyliin ''kyllä minäkin jne''.
        Eilen oli tosi hyvä päivä, söin kevyesti, eikä missään vaiheessa ollut edes nälkäkään.
        Mutta tänään, kotiin päästyäni ahmin itseni ihan täyteen. Oisin halunnut oksentaa, mutta en osaa enkä uskalla. Ja siitä tulee todellakin paha olo sekä henkisesti että fyysisesti.
        Muutenkin menee huonosti (ystävien kanssa, koulussa, perhe), niin syöminen saa minut hyvälle tuulelle hetkeksi. Ja aina kun ei oo tekemistä (ja vaikka oliskin) niin menen jääkaapille. Saatan käydä kaapilla n. 10 kertaa päivässä ottamatta mitään, mutta tarkistamassa oisko siellä jotain jota syödä. Vieläpä yritän salailla syömistäni, jos kaveri on tulossa, ahmin hirmu vauhdilla että ehdin syödä mahdollisimman paljon ennen sen tuloa.

        Olen 16-vuotias, niin kaverit, eikä äitikään ota tosissaan.

        Voimia sulle! kun luen näitä tekstejä huomaan että mulla on samoja ongelmia ja stressi todellakin pahentaa niitä, en oo vielä oksentanu kertaakaan. mutta mulla kuluu älyttömästi rahaa herkkuihin ja opiskelijan rahat ei riitä siihen joten karsin sitten normaalista ruuasta ja vedän herkkuja paljon. Eniten inhottaa kilot jotka tulee tämän myötä.


      • paksu-Bertta
        ai ai kirjoitti:

        Kuulun myös tuohon 2% ihmisistä, jotka ahmivat (mutta eivät oksenna). Puoli vuotta sitten kyllä oksensinkin, mutta sain lopetettua sen, koska siitä tuli aina tosi huono olo. Nyt enää vain ahmin, mutta tästäkin tulee huono olo, henkisesti ja fyysisesti.

        Olen jo kauan miettinyt, että tarvitsisin apua, mutta vähän hukassa olen ollut. Huomenna menen kysymään kouluterveydenhoitajalta, että kenelle voisin mennä puhumaan.

        Tämä on todella masentavaa. Aina kun ei ole tekemistä, menen jääkaapille, ja ahmin kaikkea. Yritän syödä kuitenkin salaa, ettei muut huomaisi. Ruoka hallitsee elämääni.

        Ilmoittaudun myös ahmijaksi. Ahmin niin, että muut ihmiset eivät saa nähdä sitä. Paino noussut 100 kiloon ja pituutta 166 cm (nainen). Aion kysyä neuvoa oman terveyskeskuksen hoitajalta, että mistä saan apua ongelmaani omalla paikkakunnallani.


    • Knitta

      Mulla on ihan sama onglema. Ahmiminen. Älytön ahmiminen. Sitä on huono omatunto jo samalla kun lappaa ihan mitä vaan, mitä löytyy mahaansa. Sitten vihaa itseänsä sen jälkeen. Tämä on aika kauheaa. Olen jo aikuinen ja olen ollut samanlainen varhais teini-iästä lähtien. Olen tosi terveellisellä ruokavaliolla ja sitten kun retkahtaa, niin ei loppua näy. Koskaan ei ole osannut apua hakea, kun eihän se ole syömishäiriö.... Ei edes tiedä kenelle kertoisi ja kehtaisikaan. Silti syöminen ja sen ajattelu hallitsee elämää ja aiheuttaa sairaalloisia itseinhon tunteita ja kauheaa psyykkistä pahaa oloa.

    • ikuinen_laihduttaja

      Uskomatonta miten samankaltaisia ajatuksia täältä löytyy...
      Olen 22-vuotias opiskelijatyttö ja olen taistellut paino- ja ruoka-asioiden kanssa vuosia, ala-asteelta lähtien. Jo vuosia olen tiedostanut, ettei kaikki ole kunnossa, mutta jotenkin... Niin, minulla kun ei ole sitä bulimiaa (vaikka olen oksentamistakin kokeillut ahmimissessioiden jälkeen) tai anoreksiaa enkä ole laihtunut, niin eihän minulla tietenkään mitään ongelmaa voi olla! Lääkärille tai muullekaan ammattilaiselle en ole uskaltanut asiasta kertoa, koska tuntuu, ettei minua oteta tosissaan - juuri sen takia, ettei ongelmani ole "näkyvä".

      Ahmin yksinäni - välillä tuntuu kuin astuisin ulos itsestäni ja seuraisin sivusta, kun käsi kurottaa keksipaketille, suklaalevyn suuntaan, pakastimeen jäätelöä ottamaan, vaikka juuri sanoin itselleni "ei enää!"
      Tiedän, ettei minun pitäisi, tiedän että saan syömisistäni mahdottomasti ylimääräisiä kaloreita, tiedän että vain lihon, mutta silti mikään ei tunnu estävän... Koitan ajatella, että lupasin poikaystävälleni ottaa vain yhden keksin, yhden karkin - mutta mikään ei auta. Valehtelen. Koitan peitellä syömisiäni.

      Ahmimisen jälkeen valtaa niin älytön itseinhon tunne, että tekee mieli ihan lyödä itteensä. Suunnitelen edellisenä iltana jo seuraavan päivän syömisiäni. Tuntuu, että ruoka ja kalorit hallitsevat päivääni ja elämääni, mutten kuitenkaan pysty pitämään syömisiäni kurissa. Tämä itseään vastaan taisteleminen - ja siinä häviäminen - on vaan niin turhauttavaa. Tuntuu, etten millään enää jaksa tätä.

      • Meppi

        Kuulostaa kyllä tutulta. Mulla tätä on jatkunut vihtelevasti jo pari kolme vuotta. Alkoi vaihto-oppilasvuotena, kun host-perheessä meni huonosti ja aloin syömään yksinäisyyteeni. En ollut koskaan aikaisemmin edes miettinyt ruokaa mitenkään erikoisesti, mutta sen jälkeen se pikkuhiljaa vain pahentui.

        Syön nykyään todella terveellisesti (ehkä vähän liiankin) ja ahmin vaikkapa kaurapuuroa ja hedelmiä, jos ei muuta löydy. Toisaalta lohduttaa, mutta samanlainen paha olo siitä tulee jälkeen päin, kun maha on ihan liian täynnä ja oksettaa. Oksennan aina välillä, mutta olen jotenkin päättänyt, että jos ahmin, niin kärsin sitten ylitäyden olon, enkä päästä itseäni helpolla (vaikka oksentaminen ei tod. aina helppoa olekaan). Terveellinen ruoka on melkeinpä pakkomielle mulle, mutta jos meen vaikka kavereiden luo ja siellä on karkkia tms, syön aina liikaa. Huono omatunto tulee joka tapauksessa, joten jotenkin ei vaan voi lopettaa syömistä, kun tietää, että heti kun lopettaa, paha olo iskee.

        Olen tämän kevään käynyt juttelemassa ongelmasta nuorisoneuvolan psykologin kanssa ja jotenkin huomaan, että se on helpottanut. En ahmi enää yhtään niin usein, mutta syöminen on kyllä mielessä aivan liian suuren ajan päivästä. Auttoi kauheasti, kun psykologi pisti mut ajatteleen sitä aikaa, minkä käytän syömisen ja ruoan ajatteluun päivittäin. Tajusin ainakin, että se hallitsee ihan epänormaalin paljon mun ajatuksia ja osittain sen johdosta oon muuttunut jotenkin sulkeutuvammaksi. Ystävien kanssa tai jossain muualla ollessa koko juttu tuntuukin usein aivan täysin turhalta.. Ehkä olen pikkuhiljaa paranemaan päin:) Rohkaisen kaikkia hakemaan apua! Kyllä nämä ahmimishäiriöt otetaan ihan tosissaan nykyään!


      • tänään taas...
        Meppi kirjoitti:

        Kuulostaa kyllä tutulta. Mulla tätä on jatkunut vihtelevasti jo pari kolme vuotta. Alkoi vaihto-oppilasvuotena, kun host-perheessä meni huonosti ja aloin syömään yksinäisyyteeni. En ollut koskaan aikaisemmin edes miettinyt ruokaa mitenkään erikoisesti, mutta sen jälkeen se pikkuhiljaa vain pahentui.

        Syön nykyään todella terveellisesti (ehkä vähän liiankin) ja ahmin vaikkapa kaurapuuroa ja hedelmiä, jos ei muuta löydy. Toisaalta lohduttaa, mutta samanlainen paha olo siitä tulee jälkeen päin, kun maha on ihan liian täynnä ja oksettaa. Oksennan aina välillä, mutta olen jotenkin päättänyt, että jos ahmin, niin kärsin sitten ylitäyden olon, enkä päästä itseäni helpolla (vaikka oksentaminen ei tod. aina helppoa olekaan). Terveellinen ruoka on melkeinpä pakkomielle mulle, mutta jos meen vaikka kavereiden luo ja siellä on karkkia tms, syön aina liikaa. Huono omatunto tulee joka tapauksessa, joten jotenkin ei vaan voi lopettaa syömistä, kun tietää, että heti kun lopettaa, paha olo iskee.

        Olen tämän kevään käynyt juttelemassa ongelmasta nuorisoneuvolan psykologin kanssa ja jotenkin huomaan, että se on helpottanut. En ahmi enää yhtään niin usein, mutta syöminen on kyllä mielessä aivan liian suuren ajan päivästä. Auttoi kauheasti, kun psykologi pisti mut ajatteleen sitä aikaa, minkä käytän syömisen ja ruoan ajatteluun päivittäin. Tajusin ainakin, että se hallitsee ihan epänormaalin paljon mun ajatuksia ja osittain sen johdosta oon muuttunut jotenkin sulkeutuvammaksi. Ystävien kanssa tai jossain muualla ollessa koko juttu tuntuukin usein aivan täysin turhalta.. Ehkä olen pikkuhiljaa paranemaan päin:) Rohkaisen kaikkia hakemaan apua! Kyllä nämä ahmimishäiriöt otetaan ihan tosissaan nykyään!

        jotenkin tänne eksyin kirjottamaan, taas hakemaan samankaltaisuutta, helpottaa kun tietää ettei ole ainut yksin tän ahmimisen kanssa. Kun vaan tietäis mitä tehdä, hetken menee hyvin, mutta kun taas tulee se tajuton nälkä makean himo paha olo epävarmuus omasta itsestäni, ahmiminen alkaa, niin kuin tänäänkin. Toivon vaan että, joskus tästä pääsisi jonkin laiseen tasapainoon itsensä ja kroppansa kanssa. Ehkä joskus :)


    • kaylum

      Olen jo kolmikymppinen nainen ja omat syömishäiriöni alkoivat jo teini-iässä anoreksialla. Myöhemmin kuvioon tuli mukaan BED jota "hoidin" joko laksatiiveilla ja/tai liaallisella liikunnalla.
      Olen yrittänyt puhua asiasta läheisteni kanssa, mutta koska olen normaalipainoinen, eivät muut ymmärrä miksi teen asiasta numeron. Tarvitsisiko sitten olla todellakin ylipainoinen jotta minut otettaisiin tosissaan? Sehän tässä syömishäiriössä on niin ongelmallista: näytän noin päällepäin ihan normaalilta, mutta korvien välissähän tämä ongelma on. Tiedän kaiken mahdollisen kaloreista, liikunnasta (olen käynyt liikunnanohjaajan kurssit), terveellisestä ruuasta, syömishäiriöistä, mutta tieto ei todellakaan takaa apua, muutoksesta puhumattakaan.
      Nyt olen päässyt eroon laksatiiveista, olen ottanut tuon tutun "jos syöt-kärsit" - asenteen. Liiasta liikunnasta en ole päässyt eroon ja se varmaankin pitää minut suht normaalin kokoisena.
      Muutamia vuosia sitten kuvioon tuli mukaan tuo ahmiminen, aivan holtiton sellainen. Ruoka ei edes enää maistu miltään, eikä minulla todellakaan ole nälkä, mutta jokin vaan pakottaa minut syömään.
      Olen yrittänyt selvittää itselleni, että kysehän on vain selkärangasta, tahdonvoimasta, mutta eipä taida näin olla. Tiedän, että tarvitsen apua, mutta ottaakohan kukaan minua tosissaan? Kerran yritin mainita kamppailusta painoni kanssa lääkärille joka vain totesi, että ai, mistäs sun nyt pitäis laihduttaa? Juttu jäi sitten siihen.
      Eli kamppailen ahmimisen kanssa yksin, kuten monet muutkin.

      • kylmakalle

        Huhhuh!
        Mullakin on kaynyt mielessa bulimia yms. mutten oo koskaan oksentanut paalle, joten myos mina ajattelin olevani yksin!!!!
        Nykyaan tosin voin paljon paremmin, mutta edelleen suhteeni ruokaan on vaikea.
        Myos minun ahmimiseni paheni vaihto-oppilasvuonna, vaikka olikin ihana vuosi.. Varmaan kuitenkin takaraajassa piili koti-ikava ja onhan se jokatapauksessa raskasta asua toisessa perheessa ja kulttuurissa.
        Olen myos ajatellut ahmimisen johtuvan ainakin osittain isani alkoholiongelmasta, kayttaytymismalli kun on periaatteessa sama!!! Aina liikaa, salaa ja aina miettimassa sita! Paljonhelpompi olla ilman kuin kayttaa kohtuudella!
        Olen nyt laihtunut lahes 20 kiloa pahimmiltani, joka taas auttaa hapeamaan vahemman esim kadulla tai seurassa syomista ja siis vahentaa paineita ja siten myos ahmimista Itse laihduin jokakerta uuden suhteen alkaessa noin 5kiloa! Eivatka ole tulleet takaisin!
        Luulen yhden avaimen olevan syomisen ja nautiskelun hyvaksyminen: alkaa olko niin julmia itsellenne!!! Minut myos pelasti yksinasuminen ja kaappejen lahes tyhjana pitaminen ja siten ahmimisesta vieraantuminen. Itsevarmuuteni parantuminen toiden ja ihmissuhteiden ja matkustelun avulla on auttanut todella paljon. Hankkikaa itsellenne paljon kivaa tekemista, harrastuksia ja elamanmuutoksia ja ehka myos vahemman kotona oleminen voisi auttaa. Ahmiminen tuntuu itsensa kurittamiselta huonon itseluottamuksen tms. johdosta... Tuntuu pahalta, haen hetken mielihyvaa lisaa ja lisaa, kunnes se lisaa mielipahaa=(((
        Tarvitsemme muita meita palkitsevia asioita!!!
        Samoin mina olen yrittanyt puhua asiasta monille, erittain avoin kun olen ongelmieni kanssa, mutta ei kukaan ole tajunnut. Havettaa vaan yha edelleen vaihto-oppilas ja au-pairperheiden yms kamppiksien jaakaappien siivoukset =/ silla en ole luonteeltani royhkea vaan pakkomielteeni kavelytti minut sinne turhautuneena(?)=(
        Olen myos lukenut etta nykyaan ihmiset syovat mihin tahansa tunteeseen, ilman edes kasittelematta niita, joten siina myos yksi haaste: pysahtykaa ennen kaappeja ja miettikaa etta milta oikeesti tuntuu! Mika on se tunne, joka saa talla kertaa syomaan? Ja miten ratkon taman tunneasiasian(unohtaen siksi ajaksi ruoan) Ongekma ei ole ruoka vaan tunteet!!!!!
        VOIMIA KAIKILLE!!!


    • inger_

      Uuuh, mä oon syönyt tänään kanssa aivan kamalan ahdistavan hirveän paljon ja aivan todella todella paha olo. Oon yrittänyt hallita syömisiäni jostain 11-vuotiaasta, nyt oon 23v, ja saanutkin välistä laihdutettua.

      Mutta ootteko ikinä ajatellut, että ahmimista vois tavallaan verrata alkoholismiin? Musta tuntuu, että musta ei voi esimerkiksi koskaan tulla herkkujen kohtuukäyttäjää. Oon jo vuosia harrastanut sellasta politiikkaa, etten yksinkertaisesti osta itelleni kotiin mitään. Mutta auta-armias jos ostan. Ja kun kämppikset ostaa. Ja mä syön myös ja pääasiassa salaa. Siitä se on joskus tenavana lähtenytkin: oon salaa syönyt kaikki äidin vierasvarat. Ja oon myös aina hävennyt sitä, kuinka hallitsematonta oma makean syönti on. Sitä ei vaan osaa lopettaa, vaikka olisi jo kuinka paha olo. Myös müsli, murot ja kaikki mahdollinen närkittävä alkaen hapankorpuista menevät ja nopeasti.

      Ei tää oo normaalia. Mutta jotenkin nyt vasta tänään todella havahduin siihen, että tää ei todellakaan oo normaalia. Mua on vaan aina pidetty vähän persona, mutta oon kuitenkin normaalipainoinen ja elämä on muuten kunnossa. Mutta suhde syömiseen ei kyllä todellakaan ole.

      • onneton ikuisestikko

        Kuulostaa todella tutulta tilanne kuin kaikille edellä kirjottaneilla. Olen itse 22-vuotias nainen, joka on kärsinyt samasta asiasta jo yläasteelle mentyä. Aloin vain tarkkaileen jostain syystä syömisiäni ja syömisestä, siis epäterveellisten ruokien/herkkujen syömisestä tuli itselle kiellettyä.

        Kun jokin asia on kiellettyä, ihminen kokee sen jotenkin kiehtovaksi, mutta juuri salattavaksi. Näin voisi tulkita miedän kaikkien syömisen myös. Syömme salaa, koska häpeämme, ja tiedämme sen olevan jollakin tasolla muka kiellettyä.

        Itse koitan huolehtia terveellisestä ruosta ja urheilla paljon yms.. mutta juuri joka viikko pari kertaa repsahtaa, kun ottaa pienen palan, syö kokonaan kaiken. Tänään kävi pannukakun kanssa juuri sillai. Leivoin tuoretta pannaria, ja ajattelin ensin etten syö ollenkaan, sitten otin pikkupalan ja oh, puoli pellillistä oli syöty.. tämän jälkeen olo on niin kuvottava ja itseinho on voimakas, taas epäonnistuin!
        Ruoka on koko ajan mielessä, vaikka mikä olisi. Suunnittelen myös jo edellisenä päivänä seuraavan päivän ruokia, vaikka siinä ei ole järkeä kontrolloida.

        Olemme kaikki suuren ongelman kanssa painivia, tarvitsemme apua. Ruoka on meille psykologinen asia, joka korvaa meille jotakin.. meidän tulisi oppia nauttimaan elämästä, ja näin myös jokaisesta suupalasta, eikä missään nimessä pitää mitään kiellettynä ikinä! juuri kielletyt hedelmät ovat haluttavai! kokeilkaapa joskus ostaa kaikenlaisia herkkuja koti täyteen, keksiä, limsaa, karkkia, jätskiä yms.. ja antakaa itelle lupa syödä vaikka kaikki. Usein käy niin ettei luvan kanssa ole mukava syödä, eikä ahmimista tapahdu. Kokeilkaapa! Mutta jaksamisia kaikille palstan lukijoille ja ongelman kanssa painijoille!
        Kirjotelkaa vastauksia!


      • äityli82....
        onneton ikuisestikko kirjoitti:

        Kuulostaa todella tutulta tilanne kuin kaikille edellä kirjottaneilla. Olen itse 22-vuotias nainen, joka on kärsinyt samasta asiasta jo yläasteelle mentyä. Aloin vain tarkkaileen jostain syystä syömisiäni ja syömisestä, siis epäterveellisten ruokien/herkkujen syömisestä tuli itselle kiellettyä.

        Kun jokin asia on kiellettyä, ihminen kokee sen jotenkin kiehtovaksi, mutta juuri salattavaksi. Näin voisi tulkita miedän kaikkien syömisen myös. Syömme salaa, koska häpeämme, ja tiedämme sen olevan jollakin tasolla muka kiellettyä.

        Itse koitan huolehtia terveellisestä ruosta ja urheilla paljon yms.. mutta juuri joka viikko pari kertaa repsahtaa, kun ottaa pienen palan, syö kokonaan kaiken. Tänään kävi pannukakun kanssa juuri sillai. Leivoin tuoretta pannaria, ja ajattelin ensin etten syö ollenkaan, sitten otin pikkupalan ja oh, puoli pellillistä oli syöty.. tämän jälkeen olo on niin kuvottava ja itseinho on voimakas, taas epäonnistuin!
        Ruoka on koko ajan mielessä, vaikka mikä olisi. Suunnittelen myös jo edellisenä päivänä seuraavan päivän ruokia, vaikka siinä ei ole järkeä kontrolloida.

        Olemme kaikki suuren ongelman kanssa painivia, tarvitsemme apua. Ruoka on meille psykologinen asia, joka korvaa meille jotakin.. meidän tulisi oppia nauttimaan elämästä, ja näin myös jokaisesta suupalasta, eikä missään nimessä pitää mitään kiellettynä ikinä! juuri kielletyt hedelmät ovat haluttavai! kokeilkaapa joskus ostaa kaikenlaisia herkkuja koti täyteen, keksiä, limsaa, karkkia, jätskiä yms.. ja antakaa itelle lupa syödä vaikka kaikki. Usein käy niin ettei luvan kanssa ole mukava syödä, eikä ahmimista tapahdu. Kokeilkaapa! Mutta jaksamisia kaikille palstan lukijoille ja ongelman kanssa painijoille!
        Kirjotelkaa vastauksia!

        Hei, nostan nyt tätä vanhaa keskustelua, koska löysin tämän googlettamalla hakusanan ahmiminen.

        Täällä siis myös yksi ahmija, joka ei oksenna. Olen jojo-laihduttaja, välillä todella läski ja välillä normaalipainoinen. Tahtoisin olla hoikka ja mietin laihduttamista ja ruokaa koko ajan. Ruoka ja syöminen hallitsevat elämääni. Välillä toivon, että sairastaisin bulimiaa tai anorexiaa, olisipa helpompi laihduttaa. Vaikka tiedän, että ne ovat vakavia sairauksia ja voivat tappaa.

        Olen kolmen pienen lapsen äiti ja pelkään, että tämä ahmiminen vielä tappaa minut, koska jojottelu ei mitenkään ole terveellistä ja lihavuus tuo tullessaan erinäisiä sairauksia.

        Onko joku hakenut/saanut ahmimiseen apua? Minkälaista? Auttoiko?


      • Täti sininen

        Kyllä ahmimista voi verrata alkoholismiin. Oon itse entinen alkoholisti. Ennen hyvä olo aivoihin tuli alkoholista (nousuhumalasta). Nykyisin hyvä olo tulee suklaasta ja makeasta ym. ruuasta. Oon siis siirtynyt riippuvuudesta toiseen ja ruvennut ahmimaan.


    • jag..

      Nyt kun ajattelee, niin kaikki tuo ahmiminen on tosi naurettavaa. Kun lukee sen muiden kirjottamana ja huomaa kuinka paljon samoja piirteitä itsessänikin on niin mua se jotenkin vaan huvittaa. Joku mun oma tapa reagoida tähän. Ja se työ ja aika joka kuluu siihen. Aivan älytöntä.

      Ite oon 20 vuotias opiskelija ja todellakin tuttuja tunteita kaikki edelliset. Joskus päivällä jo mietin mitä söisin koulun jälkeen. Makean himo on aivan älytön. En aluksi ajatellut että mulla on ongelma, mutta ruoka alkoi vähitellen pyöriä useammin päässä. Kun muutin opiskelemaan niin sitten mun ahmiminen vaan paheni. Useimmiten syön yksinäisyyteeni, ja todellakin häpeän tätä. Noin puolenvuoden ajan oksennin aina ahmimisen jälkeen..Söin todellakin aivan järkyttäviä määriä, melkein mitä tahansa kaapista vaan löytyy. En tajua miten sitä ahmiminen yltyy kun sen on aloittanut. Kun oksensin noin kolmesti viikossa tajusin että nyt on jotakin pielessä. Ja pahasti. Lopetin oksentamisen, mutta ahmiminen jäi, ehkä se kuitenkin on vähän vähentynyt kun lopetin oksentamisen, vaikka monta kertaa on tehnyt mieli mennä vaan oksentamaan kaikki pois mitä on ahminut. Mutta päätöksestä on vaan pidettävä kiinni.

      Mun mielestä tässä on kyse tahdonvoimasta. Täytyy olla tahtoa. Ite olen -kaikki tai ei mitään-ihminen. Jos jotakin syön niin syön sitten kunnolla. Jos päätän olla syömättä/ostamatta mitään, siis todellakin päätän, niin usein oon hymysuin monta päivää. Oon normaalipainoinen, ja tietysti haluaisin laihtua, mutta itse laihtuminen ei oo mulle pakkomielle, vaan lihomisen pelko ahmimisen jälkeen.

      Ajattelen nyt että tänään on hyvä päivä parantua, ja parannusta onkin tapahtunut kun lopetin oksentamisen, ei heti, mutta hiljalleen. Paino on hieman noussut kun lopetin oksentamisen, mutta olo on paljon parempi. Tunnen itseni enemmän elävämmäksi, ja pyrin välttämään yksinoloa, silloin pahimmat ahmimiskohtaukset tapahtuvat.

      Tiedän että tästä voi parantua, mutta mulla ei oo ollu voimia, enkä ole oikeastaan kartoittanut tätä mun ongelmaa kunnolla. Oon kyllä kirjoittanut ruokapäiväkirjoja yms, mutta aina kun ahmimiskohtaus on tullut, niin kirjoitteleminen on jäänyt vähemmälle, ja siten myös itsekontrolli, valehtelen tavallaan itselleni kun jätän kirjoittamatta niitä järkyttäviä määriä ruokaa, mitä oon päivän aikana ahminut.

      Paras keino on olla ostamatta mitään kotiin. Aina on auttanut kun oon elänyt kaapit melkein tyhjillään ja makeaa oon syönyt vain kun sitä on tarjolla vain vähän niin sitä ei voi ahmia. Ja voi taivas kuinka hyvä olla on sen jälkeen kun on ollut pitemmän aikaa ahmimatta!

      Ajatelkaa vaikka sitä hyvää oloa, jos jätätte syömättä/ ostamatta joitankin herkkuja. Usein se lähtee vain yhdestä ainoasta karkista, sipsistä, kakun palasta, mistä vaan. Mulle itselle on ollut aivan turhaa ajatella että yhdessä suklaapalassa on koko suklaan maku: yhden palan jälkeen ei pysty enää ajattelemaan järkevästi, vaan käsi ja suu todellakin toimivat kuin automaattinen kone.

      Mitä kauemmin on erossa makeasta, niin huomaa että makeaa tekee mieli kokoajan vähemmän. On helpompi jotenkin kontrolloida itseään, kun tietää ettei siellä kaapissa ole mitään hyvää. Jos tekee mieli ahmia, niin ahmii sitten vaikka porkkanaa, ei siitäkään hyvä mieli tule, mutta on lohduttavaa ainakin ajatella että tulee vähemmän kaloreita. Eikä sitä todellakaan pysty syömään paljon, nim.kokemusta on :)

      Mutta voimia teille, ja kiitos kun sain jakaa tän teidän kanssa. Ja tänään aion todellakin parantua. Ajatelkaa jos kukaan meistä ei ahmisi, laihduttaminen olisi paljon helpompaa ja voi mikä olo! Aivan tulee hyvälle mielelle kun ajatteleekin niitä kertoja kun on todellakin kieltäytynyt hyvästä. Tunne että on voittanut itsentä( missä tahansa) on aivan mieletön.

      Nyt on jo valmiiksi hyvä olla kun tietää että nyt mä todellakin parannun!

      • ranskatar

        Mulle tuli niin hyvä ja huojentunut olo luettuani teidän viestit, opin itsestäni paljon uutta.. mm. sen että ahmiminenhan on sairaus. En ole ikinä ennen ajatellut asiaa noin.

        Ymmärsin myös ensimmäistä kertaa, että ahmimiseni alkoi vaihtarivuotena 2001, niin kuin monen muunkin! Nyt siitä on jo 8 vuotta ja kärsin edelleen ahmimiskohtauksista. Asun tälläkin hetkellä yksin ulkomailla ja viimeksi tänään ahmin ruuan päälle mm. hedelmiä sekä suklaata 300g & pipareita, jotka sain postissa Suomesta. Harvoin ostan itse hyvää, mutta kun kaapissa on jotain hyvää, niin kummasti palaan kaapille 5-10 kertaa vielä sen jälkeen kun päätän, että nyt oli viimeinen!

        Mun ahmiminen liittyy voimakkaasti sinkkuuteen ja yksin oloon, vaikka ystäviä onkin paljon ympärillä.. mun tulee myös oppia opiskelemaan ja olemaan tietokoneella ilman napostelua. Urheilen säännöllisesti, joten olen vain hieman liikapainoinen, kuntoakin minulla on vaikka puolimaratonille samantien. Olo on kuitenkin inhottava ja muistan ajan, jolloin farkut menivät sujuvasti päälle.. siihen on tarkoitus palata ensi kesään mennessä! Liityin jokin aika sitten Keventäjiin, mutta sen ruokapäiväkirjan kirjaaminen on jäänyt ahmimisten ja toisaalta päiväkirjan monimutkaisen käytön vuoksi.

        Tältä keskustelupalstala sain todella paljon intoa ja vinkkejä. Ensimmäistä kertaa mulla on todella sellanen olo, että tästä tuli nyt TODELLA loppu! Uskon itseeni. Aion kokeilla ainakin tota vinkkiä, että annan itselleni luvan syödä jos haluan. Outoa, miten mieli toimiikaan vastoin kaikkea logiikkaa! Täytyy siis vain löytää oikeat narut, joista mieltä vedetään.

        Pidetään tämä keskustelu aktiivisena. Kyllä me onnistutaan tässä! Tsemppiä ja voimia kaikille, muistetaan että saamme syödä vaikka kolme porkkanalaatikkoa ja 5 konvehtirasiaa jouluna jos vain haluamme.. mun ei ainakaan tee yhtään mieli kun ajattelen asiaa noin. :)


      • sairas
        ranskatar kirjoitti:

        Mulle tuli niin hyvä ja huojentunut olo luettuani teidän viestit, opin itsestäni paljon uutta.. mm. sen että ahmiminenhan on sairaus. En ole ikinä ennen ajatellut asiaa noin.

        Ymmärsin myös ensimmäistä kertaa, että ahmimiseni alkoi vaihtarivuotena 2001, niin kuin monen muunkin! Nyt siitä on jo 8 vuotta ja kärsin edelleen ahmimiskohtauksista. Asun tälläkin hetkellä yksin ulkomailla ja viimeksi tänään ahmin ruuan päälle mm. hedelmiä sekä suklaata 300g & pipareita, jotka sain postissa Suomesta. Harvoin ostan itse hyvää, mutta kun kaapissa on jotain hyvää, niin kummasti palaan kaapille 5-10 kertaa vielä sen jälkeen kun päätän, että nyt oli viimeinen!

        Mun ahmiminen liittyy voimakkaasti sinkkuuteen ja yksin oloon, vaikka ystäviä onkin paljon ympärillä.. mun tulee myös oppia opiskelemaan ja olemaan tietokoneella ilman napostelua. Urheilen säännöllisesti, joten olen vain hieman liikapainoinen, kuntoakin minulla on vaikka puolimaratonille samantien. Olo on kuitenkin inhottava ja muistan ajan, jolloin farkut menivät sujuvasti päälle.. siihen on tarkoitus palata ensi kesään mennessä! Liityin jokin aika sitten Keventäjiin, mutta sen ruokapäiväkirjan kirjaaminen on jäänyt ahmimisten ja toisaalta päiväkirjan monimutkaisen käytön vuoksi.

        Tältä keskustelupalstala sain todella paljon intoa ja vinkkejä. Ensimmäistä kertaa mulla on todella sellanen olo, että tästä tuli nyt TODELLA loppu! Uskon itseeni. Aion kokeilla ainakin tota vinkkiä, että annan itselleni luvan syödä jos haluan. Outoa, miten mieli toimiikaan vastoin kaikkea logiikkaa! Täytyy siis vain löytää oikeat narut, joista mieltä vedetään.

        Pidetään tämä keskustelu aktiivisena. Kyllä me onnistutaan tässä! Tsemppiä ja voimia kaikille, muistetaan että saamme syödä vaikka kolme porkkanalaatikkoa ja 5 konvehtirasiaa jouluna jos vain haluamme.. mun ei ainakaan tee yhtään mieli kun ajattelen asiaa noin. :)

        Itse sairastin anoreksiaa noin vuosi sitten ja jouduin sairaalaan sydämmeni huonon kunnon vuoksi. Minä kuitenkin parannuin ja paino oli jo normalisoitunut sekä sydämmeni on hyvässä kunnossa. Harrastan urheilua, jonka jouduin kuitenkin keskeyttämään anoreksiasta palautumisen ajaksi.nnen joulua söin terveellisesti ja omistin jopa näkyvät vatsalihakset. Joulun herkkujen jälkeen tilanne kuitenkin riistäytyi käsistä ja aloitin ahmimisen. Sitä onkin sitten jatkunut tähän päivään asti. Olen lihonut lähemmäs viisi kiloa parissa kuukaudessa ja tappelen painoni kanssa.

        Kello näyttää viisi ja olen ahminut jo jääkaapin tyhjäksi. Mikä vaan kelpaa: hillo, murot, mysli, keksit, karkit ym. Nyt on kerrassaan todella huono olo. En uskalla oksentaa vaan koitan kuluttaa syömiäni kaloreita liikunnalla. En tajua mistä tämä on alkanut mutta nyt en sitä ole pystynyt lopettamaan.

        Pelkään että anoreksiani uusiutuu ellen saa ahmimistani kuriin. En kestäisi enää jos joutuisin lopettamaan urheilun. Luettuani tekstejänne tajusin että olen siirtynyt erilaiseen sairauteen joka pitää saada kuntoon. Ensi viikosta alan tehdä asialle jotain jotta pääsisin taas hyvään rantakuntoon niin kuin olin. Tsemppiä myös teille muille !


      • sick'n'tired
        sairas kirjoitti:

        Itse sairastin anoreksiaa noin vuosi sitten ja jouduin sairaalaan sydämmeni huonon kunnon vuoksi. Minä kuitenkin parannuin ja paino oli jo normalisoitunut sekä sydämmeni on hyvässä kunnossa. Harrastan urheilua, jonka jouduin kuitenkin keskeyttämään anoreksiasta palautumisen ajaksi.nnen joulua söin terveellisesti ja omistin jopa näkyvät vatsalihakset. Joulun herkkujen jälkeen tilanne kuitenkin riistäytyi käsistä ja aloitin ahmimisen. Sitä onkin sitten jatkunut tähän päivään asti. Olen lihonut lähemmäs viisi kiloa parissa kuukaudessa ja tappelen painoni kanssa.

        Kello näyttää viisi ja olen ahminut jo jääkaapin tyhjäksi. Mikä vaan kelpaa: hillo, murot, mysli, keksit, karkit ym. Nyt on kerrassaan todella huono olo. En uskalla oksentaa vaan koitan kuluttaa syömiäni kaloreita liikunnalla. En tajua mistä tämä on alkanut mutta nyt en sitä ole pystynyt lopettamaan.

        Pelkään että anoreksiani uusiutuu ellen saa ahmimistani kuriin. En kestäisi enää jos joutuisin lopettamaan urheilun. Luettuani tekstejänne tajusin että olen siirtynyt erilaiseen sairauteen joka pitää saada kuntoon. Ensi viikosta alan tehdä asialle jotain jotta pääsisin taas hyvään rantakuntoon niin kuin olin. Tsemppiä myös teille muille !

        Sairas, tuo sinun kommenttisi oli kuin omasta kynästä 5 vuotta sitten. Minäkin sairastin nuorempana anoreksiaa, josta paranin, ja sitten meni ahmimisen puolelle. Tätä ahmimis "helvettiä" on nyt jatkunut 5 vuotta, ja tässä vaiheessa kuvio alkaa olla aika selvä, vaikkakin voimat on vähissä. Mitä voisin tässä niinkuin jälkiviisaana sanoa on että on todella tärkeää saada ammatti apua ajoissa. Mun ahmimisen alkaessa asuin ulkomailla ja siellä saamani hoito sekoitti pään vielä pahemmin. Eli hankkiudu apuun, käytä maalaisjärkeä, eli jos ei tunnu hyvältä, etsi toinen lääkäri. Psykologilla kannattaa käydä jos on ihan selvästi tunnepuolella asioita joita haluat/tarvitset käsitellä, mutta tutustu myös CBT:heen(cognitive behavioral therapy), koska usein ahmiminen on jo melkeinpä vain opittu tapa, tuttu, turvallinen, rentouttava jne... Kaiken lisäksi olisi hyvä käydä ravitsemusterapeutilla tarkistamassa että syö tarpeeksi ns oikeaa ruokaa ja saa päivän mittaan tarpeeksi energiaa, koska jos ei niin altistaa myös ahmimiselle(asia joka mulle meni päin mäntyä alussa, varsinkin anoreksian jälkeen sattaa olla tuo normaali syöminen vielä hakusessa). Sori, nyt tuli pitkää tekstiä, oli vaan asia niin lähellä sydäntä. Toivottavasti jotain hyötyä sulle 'sairas' tai kenelle tahansa muulle..


    • genta25

      Hei!
      En valitettavasti osaa vastata kysymykseesi, miten lopettaa ahmiminen, koska en itsekään tiedä. Mutta voin kertoa oman kokemukseni asiasta, jos se auttaisi sinua ymmärtämään ettet ole ainoa. Olen sairastanut anoreksiaa parisen vuotta. Pääsin juuri kotiin 9 kuukauden sairaalajakson jälkeen ja silloin alkoi ahmiminen... Koska painontarkkailu on vieläkin suuri asia elämässäni, tuntuu ahmiminen ja itsekontrollin menettäminen erityisen pahalta.
      Mutta kaikista inhottavinta on, kun ei näe loppua, lieneekö sitä ikinä tuleman..?
      Ahmin joka päivä. Aloitan tavallisesta ruuasta,
      ja päädyn itse kyhättyihin sörsseleihin
      kun kaapeista muuta löydy.
      Ahmiminen hallitsee elämääni enkä pysty kontrolloimaan sitä, mutta silti pieni toivonkipinä, unelma paremmasta elää, mitä jos...
      Kaikki jotka kärsitte samasta ongelmasta, älkää luovuttako, olkaa vahvoja, taistelkaa.
      En sano että se olisi helppoa, mutta
      mitä voit hävitä?
      Niimpä-et mitään.

      • vuoristoradassa

        Mullekin on muodustunut ongelmaksi ahmiminen. Pienempänä sain syödä mitä vain enkä lihonnut mutta yläasteen loppupuolella huomasin että lihoin paikoista joihin en halunnut niin sanotusti ylimääräistä.
        Olen aina pitänyt liikkumisesta, joten sen vuoksi olen ajatellut että voin syödä isoja annoskokoja. Nyt kuitenkin ateriointi riistäytynyt käsistä. Huomaan jaksavani vaikka kuinka paljon ja syömisestä jää vajaa olo jossen syö mahaa täyteen.

        Olen aina rakastanut suklaata, keksejä ja sipsejä. Niitä ja melkeinpä mitä vaan voisin syödä äärettömästi. Nyt olen kuitenkin ollut pari kuukautta herkkulakossa, koska se on ainut tapa kontrolloida syömistäni. Tunnen onnistumisen ilon, kun huomaan, että pystyn olemaan herkuttelematta kun muut syövät. Olen kuitenkin yrittänyt pitää lakossa matalaa profiilia sillä muiden asenteet voivat olla lakkoja kohtaan tosi kielteisiä.

        Äsken ahmin jogurtteja. Huomasin myös että teen samoja hulluuksia kuin muut palstalle kirjoittaneet: voin ahmia hapankorppuja, näkkäriä, hedelmiä ja kaikkea muuta suolaisen tai makean himoon kelpaavaa. Jonain päivinä on parempi olla, sellainen seesteinen olo. Joskus taas syömishimo häiritsee ajattelua koko ajan.

        Onkohan jotain kirjoja, joista voisi löytyä apua? En ainakaan vielä ole valmis menemään puhumaan kenellekään. Mistä ruuanhimo johtuu? Joskus itsestä tuntuu, että stressillä on vaikutusta. Voikohan kuukautiskierrolla tai e-pillereillä olla yhteyttä ahmimisaaltoihin?

        En tiedä, aktivoituukohan aivoissa aina mielihyvää tuottavat alueet, kun syö, mutta ainakin suklaalla on sanottu olevan sellainen vaikutus. Sen vuoksi syöminen saattaa tapahtua stressin, ahdistuksen tai yksinäisyyden aikana (tämä on omaa spekulointiani, joten kommentoikaa ihmeessä, jos tiedätte asioista enemmän!).

        Toivottavasti joku on päässyt ongelmistaan tai ainakin lähemmäs hyvää, seesteistä olotilaa! Älkää ihmiset olko liian ankaria itsellenne!


      • lisääkiitos
        vuoristoradassa kirjoitti:

        Mullekin on muodustunut ongelmaksi ahmiminen. Pienempänä sain syödä mitä vain enkä lihonnut mutta yläasteen loppupuolella huomasin että lihoin paikoista joihin en halunnut niin sanotusti ylimääräistä.
        Olen aina pitänyt liikkumisesta, joten sen vuoksi olen ajatellut että voin syödä isoja annoskokoja. Nyt kuitenkin ateriointi riistäytynyt käsistä. Huomaan jaksavani vaikka kuinka paljon ja syömisestä jää vajaa olo jossen syö mahaa täyteen.

        Olen aina rakastanut suklaata, keksejä ja sipsejä. Niitä ja melkeinpä mitä vaan voisin syödä äärettömästi. Nyt olen kuitenkin ollut pari kuukautta herkkulakossa, koska se on ainut tapa kontrolloida syömistäni. Tunnen onnistumisen ilon, kun huomaan, että pystyn olemaan herkuttelematta kun muut syövät. Olen kuitenkin yrittänyt pitää lakossa matalaa profiilia sillä muiden asenteet voivat olla lakkoja kohtaan tosi kielteisiä.

        Äsken ahmin jogurtteja. Huomasin myös että teen samoja hulluuksia kuin muut palstalle kirjoittaneet: voin ahmia hapankorppuja, näkkäriä, hedelmiä ja kaikkea muuta suolaisen tai makean himoon kelpaavaa. Jonain päivinä on parempi olla, sellainen seesteinen olo. Joskus taas syömishimo häiritsee ajattelua koko ajan.

        Onkohan jotain kirjoja, joista voisi löytyä apua? En ainakaan vielä ole valmis menemään puhumaan kenellekään. Mistä ruuanhimo johtuu? Joskus itsestä tuntuu, että stressillä on vaikutusta. Voikohan kuukautiskierrolla tai e-pillereillä olla yhteyttä ahmimisaaltoihin?

        En tiedä, aktivoituukohan aivoissa aina mielihyvää tuottavat alueet, kun syö, mutta ainakin suklaalla on sanottu olevan sellainen vaikutus. Sen vuoksi syöminen saattaa tapahtua stressin, ahdistuksen tai yksinäisyyden aikana (tämä on omaa spekulointiani, joten kommentoikaa ihmeessä, jos tiedätte asioista enemmän!).

        Toivottavasti joku on päässyt ongelmistaan tai ainakin lähemmäs hyvää, seesteistä olotilaa! Älkää ihmiset olko liian ankaria itsellenne!

        mä oon ollu aina pienikokonen vaikka oonki ollu kova herkuttelee. Nyt oon 22v ja oon lihonu vuodessa 15kg ja näytän edelleen normaalikokoiselta mutta suunta on huono. Tuntuu et on iskeny suorastaan joku mania syömiseen. Mies on viikon rakennustyömaalla nii tilanne on pahentunu. En oo syöny viikkoon mitään kunnon ruokaa vaan esim tänään söin litran jäätelöä, pussin vaahtokarkkeja ja pussillisen korvapuusteja ja puol pullapitkoa. eilen paketin keksejä ja siihen malliin. ruokaakin syön yleensä niin paljon ku on saatavilla mut roskaruoka on se pahin houkutus. en oo IKINÄ ennen miettiny edes ruokaa minää ongelmana, oon jopa työskennelly osastolla missä hoidin anoreksiaa sairastavia mut en oo kohdannu tälläst herkutteluongelmaa mihin ei liity oksentelu eikä mikää suurio ylipaino. huolestuttaa vaan jatko et miten paljon painan vuoden päästä jos suunta on sama, kaikki ne rasvat ja sokerit et miten ne rasittaa mun elimistöä ku suvussa on diabeteskin perinnöllisenä.


      • onnetonsyömäri
        lisääkiitos kirjoitti:

        mä oon ollu aina pienikokonen vaikka oonki ollu kova herkuttelee. Nyt oon 22v ja oon lihonu vuodessa 15kg ja näytän edelleen normaalikokoiselta mutta suunta on huono. Tuntuu et on iskeny suorastaan joku mania syömiseen. Mies on viikon rakennustyömaalla nii tilanne on pahentunu. En oo syöny viikkoon mitään kunnon ruokaa vaan esim tänään söin litran jäätelöä, pussin vaahtokarkkeja ja pussillisen korvapuusteja ja puol pullapitkoa. eilen paketin keksejä ja siihen malliin. ruokaakin syön yleensä niin paljon ku on saatavilla mut roskaruoka on se pahin houkutus. en oo IKINÄ ennen miettiny edes ruokaa minää ongelmana, oon jopa työskennelly osastolla missä hoidin anoreksiaa sairastavia mut en oo kohdannu tälläst herkutteluongelmaa mihin ei liity oksentelu eikä mikää suurio ylipaino. huolestuttaa vaan jatko et miten paljon painan vuoden päästä jos suunta on sama, kaikki ne rasvat ja sokerit et miten ne rasittaa mun elimistöä ku suvussa on diabeteskin perinnöllisenä.

        Hämmästyin kun huomasin että niin monella on samoja ongelmia. Olen 23-vuotias ja itselläni ahmiminen alkoi masennuksesta. Jonka jälkeen sairastuin bulimiaan. Koska en halunnut lihoa, niin liikuin suuria määriä päivässä kaloreiden kuluttamiseksi. Kesällä päätin etten enää jaksa tätä ja lopetin liikkumisen, mutta ahmiminen jäi. Enkä pysty mitenkään kontrolloimaan sitä. On vaan pakonomainen tarve syödä ja syödä ja syödä vaikka on jo ihan ähky olo. Ahmin kaikkea mitä kaapista löytyy. Eniten olen perso karkeille ja sipseille. Ja jos niitä ei löydy eikä muutakaan makeaa niin rupean vaikka leipomaan jotta saan makeanhimoni tyydytettyä. Usein menee kilo karkkia päivässä. Välillä menen vain takaisin nukkumaan aamupalan jälkeen ettei tule ahmittua taas liikaa. Olen myös kaiket päivät yksin kotona ja olen yksinäinen. Kaverini asuvat kaukana ja mieheni tulee niin myöhään töistä. Jos olisi edes jotain mukavaa tekemistä niin ehkä saisin ahmimistakin vähän vähennettyä. Olisi mukava jutella ihan kasvotusten jonkun kanssa jolla olisi sama ongelma, koska omat kaveritkaan eivät ymmärrä.


      • jaeiKUNsyömään

        olen todella onnellinen että MEITÄ on muitakin!!!

        Tämä on varmaan verrattavissa jollain tapaa alkoholismiin.
        Olen lukenut jostain että alkoholistit eivät pidä makeasta.Eli me ahmijat pidämme mutta harvoin kait juomme viinaa.

        Olen itsekin miettinyt psykiatrille menoa.
        Välillä menee ruoan kanssa ihan ok. Sitten repsahtaa.Jokin asia,väsymys,kyllästyminen tms alkaa "syötättämään".
        Kauhea oravanpyörä muuten.
        Tahto kova mutta luonne heikko vai oliko se tahto heikko ja luonne kova.

        Ihanaa että löysin muitakin.
        Entä jos jotenkin YHDESSÄ hyödynnettäisiin tämä voimavara mikä meissä on.
        Olisiko chatissa "ahmijoidenklubi" jossain huoneessa???


      • ÄläAjattele
        onnetonsyömäri kirjoitti:

        Hämmästyin kun huomasin että niin monella on samoja ongelmia. Olen 23-vuotias ja itselläni ahmiminen alkoi masennuksesta. Jonka jälkeen sairastuin bulimiaan. Koska en halunnut lihoa, niin liikuin suuria määriä päivässä kaloreiden kuluttamiseksi. Kesällä päätin etten enää jaksa tätä ja lopetin liikkumisen, mutta ahmiminen jäi. Enkä pysty mitenkään kontrolloimaan sitä. On vaan pakonomainen tarve syödä ja syödä ja syödä vaikka on jo ihan ähky olo. Ahmin kaikkea mitä kaapista löytyy. Eniten olen perso karkeille ja sipseille. Ja jos niitä ei löydy eikä muutakaan makeaa niin rupean vaikka leipomaan jotta saan makeanhimoni tyydytettyä. Usein menee kilo karkkia päivässä. Välillä menen vain takaisin nukkumaan aamupalan jälkeen ettei tule ahmittua taas liikaa. Olen myös kaiket päivät yksin kotona ja olen yksinäinen. Kaverini asuvat kaukana ja mieheni tulee niin myöhään töistä. Jos olisi edes jotain mukavaa tekemistä niin ehkä saisin ahmimistakin vähän vähennettyä. Olisi mukava jutella ihan kasvotusten jonkun kanssa jolla olisi sama ongelma, koska omat kaveritkaan eivät ymmärrä.

        Hei! Minulla myös sama ongelma. Nukun mielelläni, sillä silloin en ajattele ruokaa, kaloreita, paastoa, ahmimista. Ahmin noin kerran viikossa, eli en ole (vielä) lihonut..Pelottaa kuitenkin aina yksnjääminen, sillä houkutus on aina silloin suuri lähteä kauppaan tai suoraan jääkaapille. Sen takia jääkaappini on yleensä ihan tyhjä. Just in case.
        Mistä olet kotoisin? Olisi kiva saada juttelu/hengailukaveri! Itse asun turussa ja 87 syntynyt.


    • dfghjk

      onhan niitä muitaki syömishäiriöitä ku anoreksia ja bulimia ja tuo vielä kuulostaa aika pahalta. Hae ihmeessä apua :)

      • fruzi

        Kello on nyt neljä aamuyöstä ja selailen täällä keskustelupalstan viestejä, koska toivon löytäväni jotain apua. Kärsin myös ahmimisesta, kaikkien ylläolevia kertomukset on kuin SUORAAN omasta suusta. Itselläni alkoi myös vaihtovuotena - olin illat yksin ja lihoin vajaa vuodessa 20kg. Sain laihdutettua sen, mutta muutin jälleen uudelle paikkakunnalle ja nyt olen syöny monta viikkoa valtavia määriä ruokia - painoa on tullut reilu 5kg (tänään olen syönyt viimeiset 6 tuntia, jääkaapissa on enää pelkkä valo ja ketsuppi).

        Joka päivä ajattelen nousevani tästä, mutta iltaisin retkahdan aina. En uskalla sopia tapaamisia, sillä enhän voi tietää, jos sinä päivänä olenkin syömättä - mitä sitten sanon syyksi kahville mentäessä. Elämäni rajoittuu syömiseen ja mietin viikon alussa, miten "palkitsen" itseni viikonloppuisin hyvän elokuvan, suklaalevyn, sipsipussin, karkkipussin ja rasvaisen ruoan kanssa. Ja tietenkin yksinäisen seurani.

        Toivottavasti tätä palstaa lukee vielä joku, vanhimmat tekstit ovat kuitenkin jo pari vuotta vanhoja. Haluaisin silti saada keskustelukumppanin koskien ahmimishäiriötä. Jos yhdessä samoja tunteita jakamalla tämä tästä lähtisi ylöspäin :)


      • toipunut 1212
        fruzi kirjoitti:

        Kello on nyt neljä aamuyöstä ja selailen täällä keskustelupalstan viestejä, koska toivon löytäväni jotain apua. Kärsin myös ahmimisesta, kaikkien ylläolevia kertomukset on kuin SUORAAN omasta suusta. Itselläni alkoi myös vaihtovuotena - olin illat yksin ja lihoin vajaa vuodessa 20kg. Sain laihdutettua sen, mutta muutin jälleen uudelle paikkakunnalle ja nyt olen syöny monta viikkoa valtavia määriä ruokia - painoa on tullut reilu 5kg (tänään olen syönyt viimeiset 6 tuntia, jääkaapissa on enää pelkkä valo ja ketsuppi).

        Joka päivä ajattelen nousevani tästä, mutta iltaisin retkahdan aina. En uskalla sopia tapaamisia, sillä enhän voi tietää, jos sinä päivänä olenkin syömättä - mitä sitten sanon syyksi kahville mentäessä. Elämäni rajoittuu syömiseen ja mietin viikon alussa, miten "palkitsen" itseni viikonloppuisin hyvän elokuvan, suklaalevyn, sipsipussin, karkkipussin ja rasvaisen ruoan kanssa. Ja tietenkin yksinäisen seurani.

        Toivottavasti tätä palstaa lukee vielä joku, vanhimmat tekstit ovat kuitenkin jo pari vuotta vanhoja. Haluaisin silti saada keskustelukumppanin koskien ahmimishäiriötä. Jos yhdessä samoja tunteita jakamalla tämä tästä lähtisi ylöspäin :)

        hei! sairastin 16-23 vuotta ahmimista ja nyt olen ollut täysin terve kymmenen vuotta. Muistan hyvin tuon ajan kun tapaamisia ei voinut sopia ylensyömisen ja paastoamisen vuoksi. Usein olin poissa koulustakin ylensyömisen jälkeisenä päivänä.

        jos haluat kirjoittaa mun sähköposti on [email protected]


      • blondeen
        toipunut 1212 kirjoitti:

        hei! sairastin 16-23 vuotta ahmimista ja nyt olen ollut täysin terve kymmenen vuotta. Muistan hyvin tuon ajan kun tapaamisia ei voinut sopia ylensyömisen ja paastoamisen vuoksi. Usein olin poissa koulustakin ylensyömisen jälkeisenä päivänä.

        jos haluat kirjoittaa mun sähköposti on [email protected]

        mulla tää on kausittaista. välillä vetelen päiviä vähällä ruualla ja liikunnalla, mut pari kertaa viikossa sit ahmin kunnolla. aamupalaks pizzaa, välipalaks koko suklaakakku karkkia, lounaaks 2 patonkia JNE. yöhön asti. kerran olin niin ähkyssä etten pystynyt olemaan missään asennossa ilman et sattuis mahaan. menin sit makoilemaan kylppärin lattialle, koska alkoi tuntumaan siltä että osa ruuista tulis ylös samaa reittiä.. kohtahan ne tuli. ei toikaan varmastikaan kovin terveellistä, että aluks vetelee niukasti ruokaa ja sit ahmii melkeen 5 ihmisen edestä kaikkea mättöä. minkäs tekee, en osaa syödä enää ollenkaa normaalisti.. joko ahmin tai syön todella vähän. silti kylläkin bmi näyttäs alipainoa.


    • raejuustosyöppö

      Voi jessus, nää viestit on ihan ku mun itseni kirjoittamia! Hetki sitten tuli syötyä 2 lindströminpihviä, 2 perunaa, vajaa 400g raejuustoa, 2 näkkäriä (voilla kinkulla tomaatilla salaatilla) ja juotua lasillinen piimää... karmee olo! Ja vasta aamulla vetäsin lautasellinen kaurapuuroa maitoa ja marjoja, sekä pari lasillista piimää. Nyt on niin ällö olo et ei mitään rajaa. Mikäli vanhat merkit paikkansa pitää niin loppupäivä menee energiajuoman voimin syömättä mitään, ikään kuin itseään rankaisten siitä ettei taaskaan oo ollu mitään itsekuria. Sit illalla iskee taas hirvee nälkä ja sen tietää mitä siitä seuraa...

      • asfagas

        En oikein ymmärrä, miten tuossa voi olla liikaa ruokaa, ellei sitten ole joku 120-senttinen... ;< anorektikoille ahminta on tietty hieman eri asia..


      • raejuustosyöppö
        asfagas kirjoitti:

        En oikein ymmärrä, miten tuossa voi olla liikaa ruokaa, ellei sitten ole joku 120-senttinen... ;< anorektikoille ahminta on tietty hieman eri asia..

        Okei tunnustan etten ole ihan selvillä siitä miten paljon/vähän syön (jos miettii koko päivän kaloreita yhteensä), ja olenkin menossa terveydenhoitajalle tms juttelemaan asiasta... painoindeksin mukaan hillun alipainon ja normaalipainon rajalla, mut ongelma on just tollanen ahmiminen-syömättömyys- kierre. En niinkään sorru ahmimaan mitään sipsejä/karkkia/munkkeja, en vaan osaa lopettaa syömistä kun sen aloitan, syödä säännöllisesti.


      • myy_86
        raejuustosyöppö kirjoitti:

        Okei tunnustan etten ole ihan selvillä siitä miten paljon/vähän syön (jos miettii koko päivän kaloreita yhteensä), ja olenkin menossa terveydenhoitajalle tms juttelemaan asiasta... painoindeksin mukaan hillun alipainon ja normaalipainon rajalla, mut ongelma on just tollanen ahmiminen-syömättömyys- kierre. En niinkään sorru ahmimaan mitään sipsejä/karkkia/munkkeja, en vaan osaa lopettaa syömistä kun sen aloitan, syödä säännöllisesti.

        Yllättävää tuo, että niin monella on ahmiminen lähtenyt käyntiin juuri vaihdossa.. Itselläni alkoi bulimia uudelleen vaihdon aikana.. ja jatkuu edelleen. Tosin välillä tulee puhtaasti vaan ahmittua, kun vakuuttelee itselleen, että aineenvaihduntaakin on hyvä pitää käynnissä. Onko kukaan miettinyt, miksi juuri vaihto-opiskeluaika laukaisee syömisongelmia? Itse pelkäsin kyllä jo vaihtoon lähtiessä, etten pysty pitämään kiinni säntillisestä syömisestä ja liikunnasta, ja niin kävikin. Seurauksena lihoin pari kiloa ja siitä alkoi alamäki.

        Itse hain apua ja olen käynyt kertaalleen juttelemassa ravintoterapeutin kanssa. Omalla tavallaan siitä on apua, mutta siitä huolimatta tuntuu tuo ahmiminen olevan menossa pahempaan suuntaan ja mieliala on melko matala. Odottelenkin vielä kutsua psykologin juttusille. Toivottavasti alkaa asiat vähitellen järjestyyn, kun saa hoidon alkuun.

        Ehdottomasti kannattaa hakea apua, eikä missään nimessä kannata vähätellä ongelmiaan, jos pahalta tuntuu. Tsemppiä kaikille!


      • manta_
        myy_86 kirjoitti:

        Yllättävää tuo, että niin monella on ahmiminen lähtenyt käyntiin juuri vaihdossa.. Itselläni alkoi bulimia uudelleen vaihdon aikana.. ja jatkuu edelleen. Tosin välillä tulee puhtaasti vaan ahmittua, kun vakuuttelee itselleen, että aineenvaihduntaakin on hyvä pitää käynnissä. Onko kukaan miettinyt, miksi juuri vaihto-opiskeluaika laukaisee syömisongelmia? Itse pelkäsin kyllä jo vaihtoon lähtiessä, etten pysty pitämään kiinni säntillisestä syömisestä ja liikunnasta, ja niin kävikin. Seurauksena lihoin pari kiloa ja siitä alkoi alamäki.

        Itse hain apua ja olen käynyt kertaalleen juttelemassa ravintoterapeutin kanssa. Omalla tavallaan siitä on apua, mutta siitä huolimatta tuntuu tuo ahmiminen olevan menossa pahempaan suuntaan ja mieliala on melko matala. Odottelenkin vielä kutsua psykologin juttusille. Toivottavasti alkaa asiat vähitellen järjestyyn, kun saa hoidon alkuun.

        Ehdottomasti kannattaa hakea apua, eikä missään nimessä kannata vähätellä ongelmiaan, jos pahalta tuntuu. Tsemppiä kaikille!

        ja täällä yksi lisää ahmijoiden joukkoon! itse olen MYÖS ollut vaihdossa ulkomailla mutta en usko ahmimiseni alkaneen siellä, vaikkakin siellä se paisui suurempiin mittakaavoihin kuin koskaan aiemmin. Lihoin 9 kk:n aikana hurjasti ja uskon tuon vaihdon aikana tapahtuneen ylenpalttisen ahmimiseni johtuneen yksinäisyydestä, jota paikkasin lohduttamalla itseäni rasvaisilla herkuilla, erityisesti suklaalla ja kekseillä. Nykyään saatan syödä myös onnistumisen tunteen jälkeen, ikään kuin palkinnoksi. Sain laihdutettua reissun aikana kertyneet kilot mutta olen edelleen normaalipainon ylärajoilla, sillä nyt kun asun yksin opiskelupaikkakunnallani herkkujen ahmiminen on jälleen tapanani. Syön kaiketi jälleen yksinäisyyteeni sillä poikaystäväni ja parhaat kaverini asuvat toisella paikkakunnalla mutta myös tekemisen puutteeseen, niin tyhmältä kuin se kuulostaakin. Joka ahmimiskerran jälkeen sanon itselleni että huomenna aloitan tiukan laihdutuskuurin, mikä saa minut syömään vielä enemmän samana päivänä, sillä ajattelen että huomisesta alkaen en saa herkkuja pitkään aikaan. Jos ahmimista on jatkunut muutamia päiviä, saatan päästä hetkeksi terveellisen elämän polulle; liikkua paljon ja syödä mahd. terveellisesti mutta repsahdan jossain vaiheessa kuitenkin. Uskon että tämä herkuttelu juontaa juurensa jo lapsuudestani jolloin karkit olivat meillä kotona lähes kokonaan kiellettyjä, niinpä hain niitä salaa kaupasta ja ahmin hiljaa huoneessani. Tätä jatkui jossain määrin koko kotona asumisaikani mutta olin silti hoikassa kunnossa. Nyt koen ihannepainoni olevan 10 kilon päässä. Haluaisin kuitenkin laihdutustuloksista pysyviä ja tiedän että nälkäkuurilla katoavat vain lihakset eikä se rasva josta haluan eroon. En vain malta odottaa tuloksia riittävän kauan ja hyvin alkaneen elämäntaparempan jälkeen päädyn suklaan ahmintaan. Olen mietinyt pitäisikö keksiä tälle jokin korvaava toiminta joka ei liity ruokaan... Toivon pääseväni tästä tavasta eroon ja pystyväni nauttimaan herkuista kohtuudella. Olin talvella herkkulakossa melkein kuukauden ja olo oli mahtava, mutta jostain syystä en kyennyt siinä pysymään. Suklaa on ehdottomasti pahin viholliseni ja olenkin miettinyt aloittaisinko totaalisen SUKLAAlakon, en siis saisi syödä suklaata ollenkaan missään muodossa. Karkit eivät ole itselleni yhtä suuri ongelma mutta lisäävät toki ahmimisen alkamisriskiä. Miksei pysty herkuttelemaan kohtuudella!!?? :( Ongelmastani tietää vain siskoni jonka tilanne on paljon omaani vastaava, hän on ainut jolle voin asiasta puhua mutta se ei ole estänyt ahmimistani.

        ps. kirjoitan tätä viestiä ahmimiskohtaukseni jälkeen(tuhosin 3 suklaapatukkaa, keksejä ja juustohampurilaisen, vaikka nälkä olisi ollut ehkä omenan suuruinen...) , olen JÄLLEEN päättänyt aloittaa uuden elämän huomenna. josko tämä palsta siinä auttaisi.


      • valelääkäri

        Jos tuommosesta määrästä erittäin terveellistä ruokaa tulee huono omatunto, niin varmaan on kyseessä jokin muu kuin ahmimishäiriö. Ei varmaan ihan anorektikon tekstiäkään, koska anorektikko ei söisi noin monipuolista ja terveellistä ruokaa (pelkkää lanttua ja porkkanaa). Anorektikkohan yrittää kuluttaa kaikki kalorinsa liikkumalla. Veikkaisin, että kyseessä on ihan terve ihminen (ei syömishäiriöinen).


    • janni.

      Kyllä sut otetaan tosissaan. Mullakin on samanlainen ongelma. Mut kuulostaa siltä, että sulla saattaa olla BED.

    • ruokaajapaljon

      ihmeessä apua, jo pelkkä keskustelu ja kertominen auttaa. Salaisuuden pitäminen vie kauheasti elimistöltä voimia, sitä ei huomaa ennen kuin siitä vapautumisen jälkeen. Kun tunnustaa olevansa avun tarpeessa ja hakee sitä, ei tee mitään väärää, päin vastoin se on askel parempaan. Tsemppiä. Ahmin itse, lihonut 97-->125 vuoden aikana, ja menen syyskuussa terapiaan.

    • nainen masentumassa1

      minäkin ahmin ruokaa kun masentaa. haluaisin vain olla yksin pimeässä huoneessa peittojen kera. Syön ruokaa aika paljon mutta ei se näy minussa paljoa pääälläpäin. siis en ole lihava. Minua masentaa usein ja stressaan koulua ja kaikkea elämässä! Apua kiitos.. )= ?

      • kaktron

        Tuo ei välttämättä ole syömishäiriötä, mutta ahmimiseen ja masennukseen kannattaa silti hakea apua. Sinua tuskin osaa kukaan täältä Suomi24- palstalta auttaa, joten mene hakemaan apua terveyskeskuksesta/terveydenhoitajalta tai työterveyslääkäriltä yms.
        Tsemppiä!


    • sairasss

      tiedän että on jo vanha viesti, mutta...
      itellä ihan samanlainen tilanne, paitsi saatan olla syömättä koulupäivinä mitään paitsi mustaa kahvia ja vähän omenaa, mennä kotiin iltapäivällä ja suunnata suoraan keittiöön..
      söin tänään omenaa, 6 näkkäriä voilla, 5 kertaa muromysliä jogurtin ja maidon kanssa, 4 digestiveä, kylmäsavulohta..
      sairasta tällainen... kaikki alkoi kun yritin laihtua anorektiseksi mutten onnistunut..
      olen lihonut joku 4-5 kg parissa kuussa...

    • hallitsematon

      Lukeekohan tätä keskustelua edes kukaan enää? No, ajattelin kirjoittaa siitä huolimatta, koska tunnistin todellakin itteni varsinki alottajan viestistä...
      Maanataista perjantaihin asti päivät menee syömisten ja liikunnan osalta hyvin ja tasapainoisesti, mutta perjantaista sunnuntai-iltaan helvetti on auki! Vedän kaikkea mahdollista, tänäänkin normaalin ruuan lisäksi olen syönyt n 200g suklaata, turkinpippureita, jäätelöä, puolitoista possumunkkia, korppuja maitoon kastettuna 4kpl... ällöttää, mutta koko ajan tekee jotain mieli!

      Sunnuntaina on sitte niin kauhee olo ja ruuansulatus on ihan sekasin, joten ällöän kaikkea niin paljon ettei edes tuota ongelmia olla ilman herkkuja arkisin... Olis vaan niin ihana selviytyä viikonlopuistaki ahmimatta, ja syödä vaikka sillon tällön jäätelö tai pulla arkenakin, mutta kyllähän sen tietää miten siinä käy jos johonkin sortuu.... :(

      Olis ihana saada jotain tukea, että vois yhessä tsempata vaikkeitten paikkojen yli, ja sais taas sen normaalin asenteen takas syömiseen! KOska joskus, jos ei muutakaan ole, saatan syödä juurikin leipää, jogurttia, lämmintä ruokaa, ihan mitä vaan kunnon annoksia ://

    • One of us

      Hei!

      Täällä myös yksi kohtalontoveri. Tätä on jatkunut jo usean vuoden ajan, ja vaikka olen aina pysynyt normaalipainon rajoilla, niin ällötän itseäni suunnattomasti jos esim. kasvan hoikasta koosta normaaliksi..laihduin tämän vuoden aikana 10kg (varmaan pieni opiskelustressi ja syömishäiriö) mutta nyt herkut ovat taas alkaneet maistua entiseen malliin. Selittelen itselleni että elämästä (lue: herkuista) saa nauttia..päivittäin..iltaisin..pelkään että lihon ne 10kg tätä menoa hetkessä enkä kestä enää itseäni. Herkuttelu/ahmiminen saa vihaamaan itseään, eikä mikään kiinnosta. Olen skipannut tapaamisia kavereiden kanssa vain että pääsen kotiin yksin herkuttelemaan. Kuinka säälittävää..

      Olisi kiva lueskella muiden tarinoita. Olen miettinyt jo pitkään, mistä oma syömiseni johtuu, ja todennut suurimmaksi tekijäksi yksinäisyyden. Minä myös nautin suunnattomasti herkuista (sokerista ja rasvasta), mutta olen samalla hyvin tietoinen ja tottunut omaan hoikkaan vartalooni. Siksi syömisten tarkkailu ja herkkujen kanssa kamppailu tuntuvat olevan loputon missio, josta ei pääse täydellisesti eroon koskaan. Tosin ensi kuussa on tiedossa maiseman vaihdos ja täysin uusi ruokakultturi, jonka vuoksi olen hyvin toiveikas myös uuden ruokavalion ja tottumusten suhteen. Kyseessä on lämmin maa, josta ei täällä syömiäni lempiherkkuja löydy.

      Päivä kerrallaan..eikä olla liian ankaria itseämme kohtaan, okei?

    • hallitsematon

      Niinhän se menee, että päivä kerrallaan ja jokainen päivä on uusi mahdollisuus. Tänäänkin kun heräsin seitsemältä, pakotin itseni kunnon lenkille heti ensimmäiseksi. Oli huono omatunto eilisistä syömisistä, mutta sitä onneksi lievensi se, etten syönyt sitten illalla enää muuta kuin niitä herkkuja... Vaikka eihän sekään ole terveellistä varmaankaan, mutta ainakin paino pysyy paremmin kurissa... JA kun tänä aamuna vaakalle rohkaistuin, niin se näytti jopa 400g vähemmän kuin perjantaiaamuna, kun olin syönyt koko alkuviikon terveellisesti.. Outoa?! (Mutta tietysti miellytti minua, olipa syy mikä tahansa :P) Mutta siis eilinen meni niin överiksi, että tällä hetkellä ei tee mitään mieli. Onneks viikonlopusta on tulossa kiireinen niin on muuta ajateltavaa. Ensi viikolla yritän syödä makeaa, jos mieli tekee kohtuullisesti ja toivon, että se estää viikonlopun ahmimista.

      Mulle ei ole käynyt koskaan niin, että olisin jättänyt jonkun tapaamisen välistä ahmimisen takia, mutta joskus olen kyllä ollut ihan muissa maailmoissa kun olen vain odottanut, että milloinka pääsen ahmimaan itseni täyteen! :/

      Mutta nyt taas kerran yritän ryhdistäytyä ja selvitä tästä viikonlopusta kunnialla...

      Voi, tuntuu että olisi vaikka kuinka paljon kerrottavaa, pitää tulla kirjoittelemaan syistä ja muista paremmalla ajalla :)

    • äiti23v

      Moi! minäkin etsin googlaamalla apua itselleni ja löysin tämän, yllätyksekseni tuoreitakin viestejä löytyy. Itsellä täysin samanmoisia tarinoita kuin edellisillä. Itse sain hetkellistä apua siitä että lopetin laihdutus ajattelun!!! Keskityin vain siihen että syön _säännöllisesti_ aamulla,lounaan,välipalan,päivällisen ja iltapalan. Suunnittelin vihkoon etukäteen mitä syön tänään,huomenna ja ylihuomenna. Seurasin listaa tarkasti ja yliviivasin aina kun olin syönyt. Tein listojen mukaan myös kauppalistan,enkä saanut ostaa mitään listan ulkopuolelta. Lisäksi mietin itselleni kivan harrastuksen,sen ei tarvitse olla liikuntaa,mutta itselläni se kuitenkin on sitä. Aloitan ratsastuksen ja liityin kuntokeskukseen..tykkään jumpata/tanssia ihan älyttömästi,mutta en ole mikään himo urheilija. Aijonkin ottaa harrastuksen niin että en pidä sitä laihdutuskeinona,vaan kivana harrastuksena,en pakota itseäni jumppaan,mutta koitan käydä edes pari kertaa viikossa,kertakin riittää. Samalla hoidan terveyttäni ja teen sellaista mistä nautin ja saan hyvän olon. Voin mennä vaikka venyttely tunnille ja sekin riittää..kaikki nämä tuo järjestystä ja turvallisuuden tunnetta elämään. Itse pidän myös noiden ruokalistojen kanssa tunnepäiväkirjaa,kirjoitan aina päivän kohdalle jos meinaa ahmituttaa,analysoin miksi,tunnetilaa ja miten koitin itselleni sepustaa ja antaa luvan muka ahmia. tämä auttaa tunnistamaan miksi ahmin ja selättämään ne tunteet muutoin,olemalla vain. Minulla myös auttoi se että hoitovapaalta siirryin työelämään, töissä en voi ahmia ja kotonakin illalla seuraan listaa. Vloppuina on TODELLA vaikeaa..olen sallinut itselleni la karkkipäivän,mutta se ei olekkaan toiminut vaan ahmin sitten kokopävän..pitääkö totaali kieltäytyä? yhdenlapsen äiti 23v.

    • One of us

      Mä oon kyllä skipannut kamutapaamisia (ystävät asia erikseen) sen takia et pääsen kotiin mässäämään ruoalla. Tänään on mennyt ruisleipä, suklaapatukka, dallaspitko ja 500ml ben&jerrys -jäätelöboksi..ajattelin sitten olla syömättä kunnon ruokaa, kun ei sitä edes tee mieli.

      Mietin, että kuinkahan pitkään tällaista voi jatkaa ennenkuin se alkaa toden teolla näkyä kropassa. Inhoan laihduttamista, ja haluaisin pitää vastaisuudessakin valinnanvapauden myös ruokailun suhteen. Kuinka herkuttelu voikaan olla näin suuri juttu?? Ja kuinka paljon uskallan lihoa, kunnes teen (toivon mukaan) asialle jotain??? Mikä mua edes OIKEESTI kiinnostaa, muu kuin ruoka? Oon aika hukassa elämän ja itseni suhteen..

      Mulla on muuten sama ongelma kuin monella muulla, että jos ostan pitkon/jäätelöboksin/keksipussin/suklaalevyn, ei syömistä osaa lopettaa normaaliin kylläisyyden tunteeseen, vaan homma on vietävä loppuun eli syötävä kaikki kerralla, (ähkyyn) loppuun asti..(ihan kuin tuhoaisi jotain todistusaineistoa..). Multa ei siis löydy minkäänlaista itsekuria, eikä moisesta sillä hetkellä edes välitä.

      Minulla on tiedossa välivuosi, mutta ei vaihdon merkeissä vaan reissauksen..oon vähän mietiskellyt että mitähän matka tulee pitämään sisällään, koska tällä hetkellä ajattelen ruokaa ja herkkuja Päivittäin, useita kertoja päivässä ja esim. työpäivät kuluvat usein haaveillen siitä, mitä aion illalla herkutella..tämän viikon vakkari on ollut jäätelö, olen onneksi pysynyt kohtuudessa (ben&jerrys 100ml/päivä joku pikku suklaa) mutta pelottaa, että jossain vaiheessa sekään ei enää riitä vaan alan mässäillä ihan mahdottomia määriä, sitä itsekään tajuamatta.

      Tulkaahan muutkin päivittämään kuulumisia..ja jos jollain on jotain uusia vinkkejä tilanteen hallintaan, niitä otetaan mielenkiinnolla vastaan. Oon kuullut paljon puhetta siitä, kuinka pitäisi vaan antaa periksi ja nähdä kaikki ruoat (myös herkut) "sallittuina", jolloin niiden houkutus alkaa kadota..eli jos syöt herkkuja päivät pitkät, et enää tuntisi niin suurta himoa niitä kohtaan..okei, been there done that, enkä tiedä miten pitkään tuota kokeilua olisi pitänyt jatkaa, mutta 2vkon mässäily ei tuottanut ainakaan mulla toivottua tulosta..terv. 5 kg...toivon niiiiin sydämeni pohjasta että tilanne muuttuu kuukauden päästä, kun reissu starttaa! Enpähän ainakaan pääse mässäilemään tuttujen "turvaherkkujen" kanssa..jätskikin sulaa siellä päin maailmaa niin äkkiä. THANK GOD.

    • hallitsematon

      Oon nyt parin viime viikon aikana miettinyt pään puhki, että mikä mua oikein riivaa, kun viikot menee hyvin, eikä mulla oo ongelmia herkkujen kanssa. Sillon pystyn jopa syömään esim jäätelön ja sitten ei tee muuta mieli. Rakastan sitä oloa, kun ruuansulatus toimii taas hyvin, eikä tarvii kantaa huonoa omatuntoa mukana syömisten takia. (tämä siis tapahtuu vasta noin keskiviikkona, ennen kuin pääsen viikonlopun aiheuttamasta turvotuksesta ja morkkiksesta suht yli..)

      No, sittenpä tulee perjantai-ilta, jolloin kakki yleensä alkaa. Ajatusmaailma muuttuu ihan täysin ja en osaa ees kuvailla, miltä musta sillon tuntuu. Mätän vaan kaikkea mahdollista ihan robottimaisesti ja se on ihan ok. Siis siltä musta tuntuu, vaikka tiedänki tulevan olotilan. Sitten ahmimisen päätteeksi tulee hetki, ku ei vaan mitään enää saa alas. Laahustan nukkumaan siinä tunteessa että viimesimmät ruuat on kurkussa asti, ku ne ei enää mahaan sovi :( Sydän hakkaa ja mahassa kuplii. Siinä sitten löydän taas itteni katumasta ihan pohjille vajonneena.

      Viime viikko meni sentään ihmeen hyvin, söin järkevästi sunnuntai-iltaan asti! Olin niin tyytyväinen itteeni ja saanut nauttia hyvästä olosta suht monta päivää, mutta eilen sitte kaikki alko poikaystävän karkki- ja sipsipussin lopusta, jonka jälkeen äiti oli tehny mustikkapiirakkaa, jonka kanssa meni jäätelöä. Ja kaiken huipuks oli vielä lisää karkkia! Mulla ei saa olla houkutuksia :/ Mutta itteenihän mä saan vaan syyttää ku piti sitä saakelin torttua lappaa lautaselle ja sittä vielä naamaan. Ja olo oli taas yhtä ihana ku aina ennenkin..

      Uus viikko, uus ryhdistäytyminen, vaikka nyt ei kyllä yhtään mitkään lenkkeilyt ynnä muut jaksas kiinnostaa. Mut alotampa syömällä viisaasti ja toivon, että tämä eilisen aiheuttama turvotus häviäis äkkiä..

      Ja muuten tuosta ajattelutavasta, että näkisi kaikki sallittuina syömisiä on apua. En ois selvinny viime viikolla noin pitkälle, jos oisin kieltäny iteltäni kaiken. Söin jäätelöä ja vähän irtokarkkeja ja ajattelin, että voisin syödä enemmänkin, jos tekee vaan mieli. Mutta ei tehnytkään. En tiedä, onnistuuko aina noin hyvin, mutta ainakin mulla viime viikolla.

      Ja mullakin on ollut tapana mietiskellä, mitä söisin viikonloppuna, kun se on vihdoin sallittua. Yritän ajatella nyt niin, että viikonloppukin on ihan yhtä tasa-arvoinen kuin muut päivät, ja voin voin syödä makeaa keskellä viikkoakin. Jos kuitenkin olen erehtynyt ahmimaan (niinkuin eilen illalla) tasoittelen tilannetta seuraavina päivinä kunnes olo on taas parempi. Eli tänään ja huomennakin pyrin syömään terveellisesti, ja juon paljon vettä, että se tehostaisi aineenvaihduntaa.

      Aamulla oli kyllä heikko hetki; teki mieli syödä sitä eilistä mustikkatorttua ja korppuja, joita kastaisin maitoon. Otin jo lasin ja kaadoin siihen maitoa. Otin jo korppuja esille, vaikka epäilyttikin koko homma. Rupesin miettimään, että takana on vasta yksi ahmimispäivä, (vaikka siis käsittikin vain illan, mutta lasken koko päivän menneen piloille) normaalisti menee kolme, ennenkuin saan itseni ryhdistymään. Niinpä tein jotain historiallista, laitoin korput kaappiin, kaadoin maidon takaisin purkkiin ja menin nukkumaan :DD Voi kai tuostakin olla ylpeä. Herättyäni "päiväunista" olen ollut ihan ok-fiiliksissä, vaikka aamulla meinasinkin retkahtaa.

      Yritän tulla kirjoittelemaan tänne useammin, vaikka en olekaan kovin hyvä kirjoittelemaan sujuvasti ja saan aina miettiä, mitenkä oikein selitän asiat järkevästi. Tämä keskustelu on kuitenkin auttanut jo pelkästään olemassa olollaan. Helpottaa, kun tietää, ettei ole ainoa.

    • hallitsematon

      Ihan paska päivä. Eilisen sinnittelin vastentahtosesti, vaikka mulla ei ollutkaan samanlaista ryhdistäytymisen halua ku aina aiemmin on ollut viikonlopun jäliltä.
      Tänään oon taas antanu mennä kaiken päin persettä ihan suosiolla, aattelin, että mikäs siinä, torstaina alkaa taas opiskelut, joten sallin tämän itelleni. Sitten ryhdistäydyn, mutta enpä tiiä onko musta siihenkään. Menen kyllä keskiviikkoiltana takas opiskelukaupunkiini, missä mulla on vuokra-asunto poikaystävän kanssa. Ei olla oltu siellä melkeimpä koko kesänä. Poikaystävä lähti armeijaan ja oon ollu äitin luona.
      Se on sitten uus elämäntilannekin, ku joudun olemaan viikot yksin asunnolla, oon ajatellu, että saattaahan se olla ihan hyväki, ostan vaan terveellistä ruokaa ja käyn aikani kuluks lenkillä. Toisaalta, siinä saattaa kyllä käydä just toisinki, vedän yksinäisyyteen ja ikävään kaikkee paskaa ja lojun sisällä. No yritän ainaki ryhdistäytyä.

      Mulla on myös kauhee lihomisenpelko, joka hillitsee osittain tätä ahmimista. Käyn joka aamu vaa'alla enkä kestä, jos lukema ylittää tietyn rajan. Nyt tuntuu, että paino on jääny pysyvästi sen rajan yläpuolelle, mikä masentaa vaan entisestään. Paino heittelee kilon verran viikon aikana näitten ahmimisien takia, viikonlopun jäliltä tietysti suurimmillaan, ja loppuviikolla taas normaalilukemissa, mikä on kyllä nykyään kaksi kiloa enemmän kuin ennen kesää... :/

      En jaksa tämmöstä, tää on ihan sairasta, äiti ja poikaystävä pitää mua vaa jonain herkuttelijana, ei ne osaa aavistaa että tähän liittys jotain sen vakavampaa. Mulla on tämä ahmiminen alkanu joku vajaa vuos sitte, laihuttamisen jälkeen. En ollut mikään ylipainoinen, kun alotin laihduttamaan, olin vaan lihonut ja halusin tulleet kilot pois. Sitä ennen mun suhde ruokaan oli ollut ihan normaali, en miettinyt kaloreita, eikä herkutkaan ollu mulle siis ongelma. Söin niitä vaan liikaa, jonka seuraksena lihoin. En kuitenkaan ahminut.

      Kuulostaa varmasti oudolta, mutta nautin laihduttamisesta. Se tapahtui mulla niin helposti. Söin terveellisesti, jätin vaan herkut pois ja söin iltapalalla hedelmiä ja maustamatonta jogurttia, sen radikaalimpia muutoksia en ruokavaliossa tehny. Lisäsin vaan liikuntaa ja niinpä laihuin parissa kuukaudessa 6 kiloa. Sitten paino ei enää laskenutkaan ja päätin olla tyytyväinen. Paino pysyi hyvin kurissa ja liikuin edelleen, mutta sitten aloin sallimaan itselleni herkuttelun viikonloppuisin. Ajattelin, että viikot tsemppaan ja viikonloput syön, mitä huvittaa. Se oli maailman idiootein päätös. Juuri siihen aikaan suunnittelin innolla, mitä syön viikonloppuna, kun menen käymään äitini luona. Elimme siis poikaystäväni kanssa viikot terveellisesti, hän liikkui paljon ja treenasi armeijaan lähtöä varten. Myös minä kävin paljon lenkillä, koska en viitsinyt olla yksin kotona poikaystäväni ollessa kuntoilemassa. Viikonloput olin äitini luona, poikaystäväni kotonaan, iltaisin hän tuli aina äitini luo. Päivät olin kuitenkin ehtinyt ahmia, plus sitten vielä iltaisin poikaystäväni kanssa. Hänkin syö paljon makeaa, mutta ei vain liho, eikä siis lainkaan ahdistukseen, niinkuin minä...

      Kevät meni samoissa kuvioissa, ahmin viikonloput, kuritin itseäni viikot. Paino pysyi samassa, jos ahmimisesta johtuvia ajoittaisia heittelyjä ei lasketa. Tuli kesä, muutin äitini luokse, koska olin kotikaupungissani kaksi kuukautta kesätöissä. Myös poikaystäväni asui äitini luona ja kävi itse töissä. Sitten hänellä alkoikin armeija ja nyt sitä ollaankin tässä, kaksi kiloa painavampana kuin keväällä.

      Joskus olen toivonut, että en olisi alkanutkaan laihduttamaan, sillä siten suhtautumiseni ruokaan olisi terve. Mutta toisaalta, jos en olisi havahtunut lihomiseeni, saattaisin olla vieläkin painavampi kuin aloittaessani laihduttamisen.

      Olen kuitenkin helpottunut, että pääsen takaisin omaan kotiini, jossa ei ole turhia houkutuksia tarjolla. Yritän todella saada ne kaksi kiloa pois, vaikka niillä ei varsinaisesti ole ulkonäöllistä väliä (en itse ainakaan huomaa eroa) minulla on silti parempi olo entisessä painossani. Se saattaa kyllä johtua siitä, että päiväni menee helposti pilalle, jos vaaka ei näytä tiettyä lukemaa... Taidan jättää vaakan tänne äitini luokse (raahasin sen kesän alussa tänne, että voin tarkkailla painoani...) ja keskittyä kuuntelemaan omaa kehoani. Lukemat eivät loppujen lopuksi kerro mitään todellisuudesta.

      Huhh, tulipa taas tekstiä kun alkuun pääsee. On valtava helpotus vain antaa tekstin tulla nimettömänä, vaikka tätä vuodatusta ei kukaan viitsisikään lukea. Ainakin nämä ajatukset ovat pois päästäni, sillä en usko, että pystyisin kertomaan ahmimisesta poikaystävälleni, vaikka hän varmasti kuuntelisikin ja ymmärtäisi, ja haluaisi auttaa. Liian hävettävää. Kerron hänelle, jos minua ahdistaa jokin, mutta en kehtaa kertoa, mitä keinoa käytän poistaakseni sen olon itseltäni.

    • wissp

      Eiköhän monikin jaksanut lukea, hyvää tekstiä ainakin. (: On helpottavaa lukea toisten kirjoittamaa tekstiä, joka kuitenkin on kuin omista ajatuksista, ei tarvitse yrittää itse selkiyttää niitä ajatuksia tekstinmuotoon. Mutta tosiaan, itellä vähän sama ongelma, kun oon esim. porukoilla, kavereilla tai jossain muualla, jossa "syön normaalisti/olen normaali" niin heti kun paluu kotiin, omaan kämppään koittaa, on pakko päästä purkamaan ne paineet ahminnalla (ja oksentamalla tietenkin). Nyt oon asunut 1,5vk porukoilla, oottelen muuttoa opiskelupaikkakunnalle, ja tuntuu että pää räjähtää. Tänäänkin oli ihan järkyttävä olo, oisin vaan tahtonut mennä kauppaan, ostaa pari säkkiä ahmittavaa ja ahmia, oksentaa, ahmia, oksentaa.. niin kauan että olis tää sisäinen "paine" helpottanut. No, mä en kuitenkaan voi ahmia (tai no ahmia voin) ja oksentaa täällä, tai siis nimenomaan tota oksentamista. Mun perhe tietää mun bulimiataustasta, ja varmaan huomaamattaan tarkkailee, että meneekö mun syöminen ahminnaks, sillä sitä seuraa AINA ja poikkeuksetta oksentelua. Joten, tää päivä oli ihan kamala, itkin, siis oikeesti itkin kun oli niin turhautunut olo, enkä päässyt tutulla tavalla sitä helpottamaan!!

      No, aikani itkin ja ärisin ja olin muutenkin v-mäinen, sitte napsahti päässä; "ei helkkari, ei tästä tuu mitään, mä en pääse tekemään sitä mitä oon tottunut, joten koitankin päästä tästä olosta jollain sellaisella tavalla kuin terveet ihmiset.." eli pyöräilin 50km kuntopyörällä. En tiedä onko sekään kauheen tervettä, mutta sen jälkeen olo oli niin hyvä, eikä todellakaan tehnyt mieli ahmia enää, en ymmärrä miten vain pari tuntia aikaisemmin olin valmis sellaiseen kidutukseen.

      Mutta, tsemppiä sinne ja jätä se vaaka äitisi luo :)

    • hallitsematon

      Purampa tänne nyt sitte kaiken kerralla. Eli, vaikka mulla ois kuinka huono olo tahansa, en ees harkitsekaan oksentamista. mulla on ollu oksennuspelko vuodesta 2005, enkä oo sen jälkeen oksentanu. Oon oikeestaan aina pitäny oksentamista epänormaalina, mutta 2005 oksentamisenpelko valtas mun elämän ja alko rajottaa sitä. Sen takia oon skipannu tapaamisia ja vältelly ihmisiä, jotka on ollu mun mielestä jotenki "riskialttiita". Nyt oon saanu sen kutakuinkin haltuun muitten osalta, jos näen oksennusta, pysyn rauhallisena, eikä se enää valtaa mun ajatuksia. Ja suurin saavutus on se, että en enää säntää pois tilanteesta, jos joku oksentaa. En tietenkään pysty kattomaan, mutta en mene enää hysteeriseksi (ainakaan yhtä pahasti kuin ennen). Oma pahoinvointi ja oksentaminen on silti vielä ihan vieras ajatus. Musta tuntuu, että en enää ees pysty oksentamaan, vaikka ois kuinka huono olo. Mulla menee sen sijaan maha sekasin. Ei sekään kivaa ole, mutta kuitenki helpotus oksentamisen sijasta. Vaikka viime aikoina ahmimisen jälkeen on ollu niin huono olo, että ajatus oksentamisesta on tuntunu jopa helpottavalta. Ei tietenkään itse aiheutettuna, vaan ihan luontaisena refleksinä huonosta olosta.

      Hmm.. nyt tuntuu olo kyllä aika tyhjältä, mutta vaan todellaki henkisesti. Oon tässä illan vetäny ihan välinpitämättömänä juustonaksuja ja jäätelöä ja ettiny netistä jotain kunto-ohjelmaa, jota voisin alkaa noudattaa kunhan ryhdistäydyn. Naurattavaa tämä mun touhu, ei voi muuta sanoa!! :D



      One of us, mihinkä päin maailmaa oot lähössä reissuamaan ja kauanko meinaat olla poissa Suomesta, koko vuoden? Varmasti kiva lähtee jonnekin lämpimään, vieläpä ku täällä on taas tulossa syksy ja talvi :/

      Mullakin on kauhee itsekontrollin puute herkkujen suhteen, ahmimisen hetkellä kaikki on pakko syödä loppuun asti. En ymmärrä, miten viime viikolla pystyin syömään noin puolet irtokarkkipussista ja jättämään toisen puolen seuraavalle päivälle, se ihminen on ihan eri, kun nyt tällä hetkellä! O_o Nyttenkin vedän hitaasti, mutta varmasti nuita juustonaksuja, että pääsen pussista eroon, ei näin! Ja ahmiessa tuntuu, että katon itteeni ihan ulkopuolelta, en minä oo tämä ahmija, vaan se, joka pysty jättämään ne irtokarkit huomiselle. Joku vaan saa mut valtaansa ja ahmimaan ihan armottomasti.

      Ootko koittanu koskaan syömispäiväkirjaa? Ajattelin, että voisin ite koittaa sitä. Kirjottaisin ihan rehellisesti ylös kaiken, mitä päivän aikana söisin. Voisin laittaa siihen myös liikunnat. Ehkä se valasis ja jopa hillitsiskin tätä touhua. Sitte oon myös miettiny itteni palkitsemista, kunhan oon saavuttanut jonkun tavoitteen, esim ollut ahmimatta jonkun tietyn ajan. Siinä on vaan se huono puoli, että mulle ei tuu muita mieluisia palkintoja mieleen ku suklaa :'D

      Paljon tsemppiä ja itsehillintää sulle :) ja tulehan kirjoittelemaan tai muuten mä kerkeen täyttää tän koko keskustelun näillä avautumisilla :D

    • hallitsematon

      wispp, "kivaa", että tänne tulee muitakin ongelmaisia :) Voit olla tosi ylpee itestäs, että selvisit tästä päivästä :) Pystyn hyvin samaistumaan siihen tunteeseen, miten vaikeeta ja kiduttavaa se on, kun tulee kunnon ahmimiskohtaus, mutta ei ole mahdollisuutta ahmia.
      Itelläni kävi niin kerran poikaystävän perheen kotona :S Hävettää vieläkin koko tilanne, olin sisällä itekseni ja ärsytti ja ahdisti, söin keksipaketin jämät kaapista, jogurttia, kiisseliä, kuivattuja luumuja, eiliseltä ruualta jääneen pihvin, tacoja, lisää luumuja, banaanin... Söin siis ihan mitä vaan satuin löytämään! Sairasta :S
      Pitäs vissiin varautua omilla hätävara-eväillä, kun mene käymään siellä, että ei käy enää niin nolosti :/

    • One of us

      hallitsematon, sun viesteissä on jollain tapaa hyvin samaa mun kanssa..kaikki tuo hallitsematon mässääminen, ahmimisen salailu, jatkuva morkkis ja ajatukset ruoassa...itselläni ongelmat ruoan kanssa ovat jatkuneet tavalla tai toisella n.5-6 vuotta, siitä lähtien kun muutin pois kotoa omaan asuntooni. Väliin mahtuu tietysti parempia ja huonompia kausia, kulunut talvi oli tosiaan yksi parhaimmista koska laihduin 10kg, johon en olisi Koskaan kuvitellut pystyväni! Olin siihen asti uskotellut itselleni (sekä poikaystävälleni) että e-pillerit turvottavat ja aiheuttavat kaikki herkkujen himoon liittyät ongelmat, mutta kuinkas sitten kävikään..syömiset menivät siis tuolloin melko pieniksi, olo oli loistava (jaksoin lenkkeillä/käydä jumpassa), ja paino vain laski..sitten aloin näyttää niin riutuneelta että sukulaiset ja kamut alkoivat huomautella ja poikaystävä ihmetteli mihin mun muodot oli kadonneet. Jännintä koko alkuvuodessa oli se, etten tuolloin tuntenut samalla tavalla himoa ja mielitekoja herkkuja kohtaan kuin ennen..ne jotenkin unohtuivat! Osasin kuitenkin itse katkaista tuon laihtumisen kierteen, koska se ei ollut enää mielestäni tervettä..ja eihän se loppujen lopuksi niin helppoa ollut, ehkä hetken, mutta en jaksanut enkä halunnut tehdä siitä päivätyötäni. Tuolloin siis yksi pullakin olisi ollut KATASTROFI ja vaatinut sen 2h lenkin.. (Ne jotka ovat läpikäyneet saman, ymmärtävät kyllä mitä meinaan.)

      Myös minä olen ollut aina normaalimitoissa, kuten nytkin, mutta tuo jatkuva ja loputon lihomisen pelko kummittelee taustalla..en ymmärrä, miten se voikaan olla noin suuri asia..luulisi että terveys tulee ensin, mutta kyllä mua vaan pelottavat ne mahamakkarat vähintäänkin yhtä paljon. Toisaalta olen alkanut vähän "sääliä" ihmisiä, joille ulkonäkö on kaikki kaikessa, koska vaikka oloni oli laihempana mahtava, ei se kuitenkaan ollut kaikkea mitä elämältäni halusin. Halusin takaisin elämän, sen tuomat nautinnot ja palata "normaaliin" elämään..stressi (koulun ja opintojen suhteen) sekä painonpudotus myös saivat minut kulkemaan "sumussa", ja tuntui siltä kuin osa normaalielämästä olisi mennyt tuolloin sumuna ohi.

      Tekisi mieli kirjottaa tänne niin valtavasti omista kokemuksista, ajatuksista ja aiheeseen liittyvistä toiveista/peloista, mutta en halua että paljastun liian tarkkojen kuvailujen myötä..mutta, olemme siis lähdössä kiertämään Aasiaa poikaystäväni kanssa, määrittelemättömäksi ajaksi :) sieltä en saakaan lempiherkkuani pullaa niin helposti (HA-HAA) eivätkä muutkaan vakkariherkut ole enää niin saatavilla..olen siis aika tarkka ja nirso lempiherkkujen suhteen, JOS minulla on vapaus valita ja saan syödä mitä vaan. (Ahmimiseen tosin käy melkein mikä ruoka tahansa.) Lisäksi reissussa on lämmin, jolloin syöminen usein rajoittuu entisestään..kaiken kukkuraksi minulla ei myöskään ole stressiä opintojen/töiden kanssa, on vain uusi ympäristö jossa luoda omat päivärutiininsa ja saada uusia virikkeitä elämään! Tällä hetkellä arkipäiviini sisältyy 8h työpäivä, kävely töihin ja takaisin, sekä ilta täynnä herkkuja..tänään illalla oli vuorossa pullaa, suklaapatukka, vanukkaita, jäätelö..yritän kuitenkin kompensoida tuota herkuttelua liikkumalla päivittäin, sekä (valitettavasti) pienentämällä normaaleja ateriakokoja..ei tee vaan normiruokaa samalla tavalla mieli, olen aina ollut enemmän tai vähemmän tämmöinen herkkuperse niinkuin näkyy. :/

      Syömispäiväkirja ei oo toiminut mulla. Olen kyllä usein liiankin tietoinen siitä, mitä syön. Alkuvuodesta laskin finelin ruokakorilla päivän kalorit, ja ne olivat 800-1500 kcal:n päiväluokkaa. Nykyisin mennään väh.1500 kcal mutta sen pitäisi olla normaalia. Terveellisemmin voisin kyllä syödä, olen vähän liiankin tietoinen siitä, kuinka syödä terveellisesti/normaalisti/hyvin, mutta en itse osaa noudattaa kyseisiä oppeja, eikä mua edes kiinnosta..mitkähän kaikki elintasosairaudet ehdin vielä saamaan ennenkuin älyän oikeasti tehdä asialle jotain?! Kai odotan että reppureissu on vastaus ongelmiini, tai edes ruokailutottumukseni tulevat tuolloin muuttumaan..onko sulla hallitsematon muuten jotain turvaruokia/-herkkuja??

    • One of us

      Gaaaash, mulla oli vielä toinen samanlainen pötkö tekstiä kirjotettuna, mut koska se ei mahtunut yhteen viestiin niin pätkin sen ja onnistuin nyt hävittämään loppuosan:) noh, ehkä se oli jokin merkki että ois aika lopettaa tää mussutus ja mennä nukkumaan! Palataan taas kaikki, jotka samojen ongelmien kanssa painiskelevat. Ette oo niin yksin kuin kuvittelette..se on lohduttavaa muistaa:)

      Kauniita unia ja parempaa huomista!

    • hallitsematon

      Kirjoitit, että laihtumisesi jälkeen yksikin pulla oli katastrofi, ymmärrän sen niiiiiiin hyvin. Olen huomannut, että jos yritän elää terveellisesti ja ryhdistäytyä, olen superhyvä kieltämään itseltäni kaiken, mutta sitten kun retkahdan, annan senkin mennä ihan täysillä :S Toisinaan olen kunnon terveysintoilija, saatan kieltäytyä pullasta ja kaikesta mitä tarjotaan (ja samalla paheksun niitä, jotka syövät kaikkea vailla huolen häivää.. taitaa olla vain kateutta, kun toisille se on vaan yksi pulla, eikä se saa omaatuntoa huutamaan, tai sitten vaihtoehtoisesti laita ahmimaan), mutta seuraavana päivänä olenkin ahmimassa kaikkea kieltämääni aivan viimeistä päivää! Varsinaisia turva/lohturuokia mulla ei ole, ehkä eniten suklaa. Jäätelö on myös toinen, sitä pystyy syömään niin paljon putkeen. Olen kuitenkin huomannut, etten mielelläni ahmi samoja herkkuja uudestaan, sillä niihin on jäänyt niin huonot muistot ja jotenkin hyljeksin niitä. Esimerkkinä elokuvavuokraamon irtokarkit, en halua ostaa niitä enää, (sinäänsä ihan hyvä, koska sieltä ei ikinä selviä ulos kohtuullisen lastin kanssa...) koska söin niitä viime vappuna tajuttoman määrän, vaikka ei tehnyt enää mielikään, hyi.

      Olen myös itsekin aika nirso herkkujen suhteen, mun ei tee koskaan varsinaisesti mieli pullaa tai ylipäätänsäkään leivonnaisia, mutta sitten juuri suklaa, jäätelö ja karkit, niitä mä ahmimiskohtauksissakin eniten himoitsen.

      Tuo teidän reissu kuulostaa kyllä hyvältä, ja antaa ihan varmasti uuden "mahdollisuuden". Ja uskon, että siellä on varmasti niin paljon kaikkea uutta, ettei sitä edes ehdi miettimään syömisiä koko ajan. :) Ja eksoottisia ruokia :D Ja tuo kuulostaa niin ihanalta: määrittelemättömäksi ajaksi. Olispa sitä itsekin yhtä vapaa lähtemään jonnekin ihan uuteen ympäristöön ja vielä ilman tietoo, millon tulee takaisin.

      Tää on mun toinen päivä taas tätä superterveellistä elämää, ei oo tehnyt mieli mitään herkkuja, siinä mielessä on mennyt hyvin, mutta lenkkeily ei ole innostanut hirveästi. Olen kuitenkin raahannut itseni väkisin ulos ja kunhan jonkin ajan on kävellyt niin sitten se onkin ollut ihan mukavaa. :)

      En ole muuten lainkaan pinnallinen, vaatteissani tärkeintä on mukavuus, en välitä shoppailusta ja voin kulkeakin lähestulkoon millaiset vaatteet päällä, ilman meikkiä, vaikka joskus on tietenkin ihan mukava laittautua. Ainoa ulkonäkökompleksini kohdistuu vain vartalooni. Mutta ei kai hyväkään vartalo näytä siltä, jos se on verhottu johonkin rytkyihin :DD Toisinaan olen siis tyytyväinen, enkä haluaisi muuttaa vartalostani mitään, mutta sitten taas (yleensä ahmimispäivinä ja sen jälkeisinä päivinä) näen peilistä vai ärsyttävimmät kohdat. Eihän kukaan voi olla täydellinen ja pitäisi varmaan vain keskittyä siihen, että olen kuitenkin normaaleissa mitoissa eikä vartaloni rajoita minua mitenkään. Saan olla terve ja minähän vain sairastutan itseäni ahmimisilla ja ulkonäköstressailuilla. Mieleni on kuitenkin rentoutunut jättäessäni vaakan äitini luokse, nyt en voi enää punnita itseäni, joten pystyn arvioimaan oloani vain kuuntelemalla kehoani.

      Onko sulla muuten One of us, päiviä, ettet syö ollenkaan mitään herkkuja, vai syötkö joka päivä enemmän tai sitten vähemmän? Mietin vain, että johtuukohan ne mun niin himokkaat (:D ei tullut muutakaan sanaa mieleen) ahmimiset juurikin siitä, että olen aina useamman päivän ilman mitään makeaa? Toisaalta, voin valehtelematta sanoa, että kahteen päivään ei ole edes tehnyt mieli mitään, toisaalta ei ole ollut mitään ahdistavia tunteitakaan... Yleensä aina ennen kuin alan ahmimaan, löydän jonkun vitutuksen aiheen, jota en sitten osaa purkaa mitenkään muutenkaan... En melkeimpä koskaan syö mitään sen takia, että se olisi niin hyvää. Kaikki maistuu yhtä hyvältä kun ärsyttää :P

      Jeps, huomenna taas perjantai ja aina niin pelätty viikonloppu ahmimisten suhteenedessä. No, yritän selvitä siitä edes tällä kertaa kunnialla.

    • Suhmuran Santra

      Hei!

      Oletteko hakeneet apua, tukea syömisongelmiinne? Syömishäiriöliitto Sylin kotisivuilta löydätte linkkejä, mistä voitte hakea tukea, apua ongelmaanne. Sieltä saa myös kokemustietoa ja -neuvoa, keskusteluapua, vertaistukea. www.syomishairioliitto.fi

    • hallitsematon

      Huh, viikonlopusta selvitty ja ihan kunnialla. Söin maltillisesti ja muutenki olo oli hyvä eikä ees tarvinnut kieltää iteltään mitään. Tähän on varmasti vaikuttanut kirja nimeltä "Norsu nailoneissa", Anna Johanssonin kirjoittama. Siinä oli luku pakonomaisesta tavan vuoksi syömisestä, luin sen ajatuksella ja monesti vielä jälkeenpäinkin siihen lukuun palaten ja painoin mieleeni ajatuksen vatsan nälästä (=ihan oikeaa nälkää) ja suun nälästä (=tekee mieli saada jotakin suuhunsa). Mieleeni jäi erityisesti ahmimisesta käytetty termi "ruuan väärinkäyttö". Sitähän se tosiaankin on-
      Haluan niiiiin kovasti päästä ahmimisesta eroon, tämänhetkinen elämä tuntuu niin hyvältä ja terveelliseltä myös henkisestikin. 6 ahmimatonta päivää takana ja toivon selviäväni ainakin perjantaihin asti. Jos nyt retkahdan, saan aivan tajuttomat syyllisyydentuskat niskoilleni, olen onnistunut tässä jo näin monta päivää. Uskon kuitenkin, että mitä enemmän terveellisesti elettyjä päiviä tulee, sitä paremmin saan tsempattua itseäni vaikeissa tilanteissa.
      Onneksi elämä vaikuttaa tällä hetkellä mieleiseltä, opiskelut ja tulevan vuoden haasteet innostavat ja sain jopa valotettua ongelmaani poikaystävälleni. Ehkä minä tästä vielä tosiaankin nousen, olen lopettanut laihdutusajattelun ja keskityn vain oikean nälän tunnusteluun ja kylläiseksi tulemiseen. Se on kyllä aika vaikeaa vielä, olen turhan pelokas turhia kaloreita kohtaan. Mutta päivä kerrallaan, hitaasti, mutta varmasti...

    • One of us

      Voi kuinka hienoa, hallitsematon! Sun tekstiä oli ilo lukea:) vois itsekin harkita kyseisen opuksen lukemista, jos siitä olis jotain apua..kumma juttu, et oot saanut tommosen tsempin päälle vaikka syksy on tulossa. Itseäni pimeät illat innoittivat lähinnä käpertymään kotiin, herkuttelemaan..

      Olen ollut muutaman päivän lomalla = syönyt aivan holtittomasti..asia on vaivannut _paljon_, mutta yritän uskotella itselleni että tämä on vain väliaikaista, ja muutos alkaa kohta, halusin sitä tai en:) mä kans pyrin löytämään normi ruokarytmin ja näläntunteen takaisin, mut pelkkä ajatus "järkisyömisestä" (ruoka-ajat, kunnon lounaat ja päivälliset ym) kuulostaa vaan niin pirun tylsältä! Katsotaan mitä tapahtuu..pitkää pinnaa ja mieltä vaan kehiin..

    • hallitsematon

      voi prkl, kirjoitin taas pitkän viestin ja onnistuin painamaan jotain ja kaikki hävisi..

      Mutta siis kannattaa todellakin lukea se kirja! Voisin ostaa sen jopa omaksenikin jos vain jossain sattuu silmään, ilman sitä kirjaa en olisi varmasti näin pitkällä kuin mitä nyt. Takana siis kymmenen ahmimatonta päivää. En ole ollut siis missään totaalikiellossa, olen syönyt poppareita, karkkia ja pari palaa piirakkaa tänä aikana. En ole kuitenkaan sortunut ahmimaan. Oloni on hyvä ja ajattelin palkita itseni ostamalla ensi viikolla uusia vaatteita. En olekaan ostanut mitään piiitkään aikaan ja nyt tarkoituksena olisi ostaa naisellinen syystakki (ei todellakaan tuulipuvuntakkia, niihin olen sortunut tarpeeksi monta kertaa), hyvin istuvat farkut ja joku kiva paita! Hitaasti, mutta varmasti olen yrittänyt pyristellä eroon laihdutusajattelusta ja syödä kun on nälkä ja jos on tehnyt mieli jotain herkkua, olen sallinut sen.

      Olen ihmetellyt omaa laihdutusvimmaani: kaikkien mittareiden mukaan olen normaalipainoinen, kukaan ei ole kommentoinut koskaan painoani negatiivisesti, tunnen aidosti olevani viehättävä poikaystäväni mielestä ja voin myös sanoa olevani itse ihan tyytyväinen vartalooni. Kaikesta tästä huomimatta olen vain tuijottanut päivittäin vaakaa ja toivonut tiettyä lukua desimaalin tarkkuudella! Ihan hullua. Olen ollut nyt ilman vaakaa ja olen tuntenut oloni hyväksi ilman tietoa painostani. Tänä aamuna kävin kuitenkin "kokeeksi" vaakalla, ajattelin etukäteen, että hyväksyn lukeman oli se mikä tahansa, sillä minun on ollut hyvä juuri näin, tässä painossa. Minua pelotti ajatus, että vaakan lukema saattaa minut ahmimaan, mutta otin silti sen riskin. Noh, vaaka näytti 1,4 kiloa enemmän kuin tuo entinen ihannelukuni, mutta hyväksyn sen. Tämä on luonnollinen painoni, jossa minun on hyvä.

      Mutta edelleenkin etenen vain päivä kerrallaan, tiedän, että voin vieläkin sortua ihan hyvin ahmimaan, en todellakaan ole vielä päässyt kokonaan yli. Olen nöyrä ahmimiskohtausta kohtaan, sillä muistan mikä voima siinä oikein on, mutta samalla, alan pikkuhiljaa kapinoida sitä vastaan ja koetella rajojani.

      Viikonloput on edelleenkin vaikeimpia paikkoja, mutta viime viikonlopusta selviäminen antoi jo vähän rohkeutta, ehkäpä minä tämänkin selätän.

      Tsempit taas sinne, matka lähenee ja pakollinen muutos edessä :)

    • One of us

      Kuulostaa hyvältä, jatka vaan rohkein mielin päivä kerrallaan. Pienet pettymykset ja vastoinkäymiset kuuluu elämään, ja mikäli niitä kohtaat, tiedostat ne yksittäisinä heikkoina hetkinä ja jatkat sit elämää:) etkä jää vellomaan siihen tylsään itsesääliin ja itseinhoon, joka lisää ahmimista. Katson jos löytäisin kyseisen teoksen käsiini, vaikka sitten maailmalla..onko kyseessä omaelämänkerta, elämäntaito-opas vai..?

      Itse olen syönyt joka ilta herkkuja - edelleen. Mietinkin, että millä hallitsematon olet korvannut nuo ahmimishetket, tai etkö ole tuntenut sitä tyhjää tunnetta (vai mikä nyt ahmimisesi aiheuttikaan) enää lainkaan? Itselläni iltaherkuttelusta on tullut jo ns. rutiini, että vaikka ei olisi edes nälkä, on pakko ostaa jotain hyvää ja syödä..en oikein tiedä, millä kyseistä toimintaa korvaisi? Toinen vaihtoehto minulla on ollut sitten syömättömyys, normi ruoka ei tuossa tilanteessa jotenkin tunnu miltään. Oon miettinyt, että reissussa ääripäät voivat taas ikävästi korostua, esim. tuo syömättömyys voi taas jäädä päälle jos pääsen taas vauhtiin..alkuvuoden laihtuminenkin lähti oikeastaa ulkomaanreissun jälkeisestä "vatsataudista", jonka jälkeen tuli syötyä vain pieniä annoksia..ja tämä jäi sitten päälle.

      En tiedä. Olen koittanut tehdä jotain itsediagnosointia, että miksi minä ja miksi näin. Luulen että täytän turhautumista ja yksinäisiä iltoja herkuilla. Minua ahdistaa, koska en tiedä mitä elämältäni haluan, ja pelkään etten saa sitä koskaan selville. Mässäily tekee olon väsyneeksi, jolloin kyseisiä ajatuksia ei jaksa pyöritellä päässään..ja sokeriin rasvaan kun on niin helppo koukahtaa! Noh mutta. Tilanne muuttuu parin viikon kuluttua, katsotaan mihin suuntaan:) toivon että tämäkin on vain yksi vaihe elämässä. Kuten alkuvuoden laihtuminen, joka antoi uskoa ja toivoa siitä, että kaikki on vain itsestään kiinni.

      Hallitsematon, jos jaksat, tuu kertomaan taas kuulumisia, mua kiinnostaa erityisesti se, ootko onnistunut korvaamaan ahmimisen jollain tai mitä teet, kun tulee "se olo"? Vai eikö sitä ole nyt tullut? Tsemppiä jokaiseen päivään:)

    • hallitsematon

      Muistaakseni se kirja oli Yhteiskunta-osiossa, ellen ihan väärin muista. Se kirja painottu aika pitkälti kirjailijan omiin kokemuksiin lihavuudesta ja siihen, miltä tuntuu olla lihava nainen tässä yhteiskunnassa. Ihan joka lukua en jaksanut lukea, mutta juuri se ahmimisluku oli niin täynnä asiaa, että ihan pelkästään senkin takia kannattaa se kirja lainata.

      Huh, nyt onkin taas ollut aikamoista analysointia elämässä ahmimisen suhteen. Viikonloppu meni muuten ihan ok:sti, mutta sunnuntaina söin jäätelöä&kuivakakkua x2 putkeen, sitten vähän sipsiä ja myöhemmin levyn Fazerin maitosuklaata. En voi sanoa varsinaisesti ahmineeni, vaikka minulle tulikin huono ja ähky olo tuosta suklaasta ja teki mieli syödä se kokonaan, niinkuin teinkin. Minulle ahmiminen tarkoittaa eniten sitä tunnetta, kun vain ojennan käteni, otan kiinni, laitan suuhun, pureskelen ja nielen, ja tunnen seuraavani itseäni ulkopuolelta. Tunnen melkeinpä fyysisesti sen "aukon", jonka haluan ahmimalla saada täytetyksi.
      Sunnaina olin kuitenkin ihan rauhallisella mielellä koko päivän ja söin sen levyn tiedostaen koko ajan tekemiseni. Maanantaina jatkoin taas normaalilla ruokavaliolla enkä tehnyt sitä edes vastentahtoisesti tai rankaissut itseäni vähäisellä ruokamäärällä.

      Eli, vaikka ahmimista vielä tapahtuisikin, on suhtautumiseni siihen jo parempi. Hyväksyn sen, sillä eikö sekin menisi jo aivan toiseen ääripäähän, jos olisin aina jollain suklaapatukka/viikko-linjalla? Kyllähän ihan "normaalitkin" ihmiset syövät joskus itsensä ähkyyn, joten kai minullakin on siihen lupa, ilman, että kokisin pettäneeni itseni. Tärkeintä on vaan se, kuinka siihen suhtaudun.

      Rupesinkin miettimään, miksi siinä kertomassani kirjassa kehotettiin vain hyväksymään mielihalunsa ja opettelemaan olemaan ilman. "Minun tekee mieli, mutta voin olla ilman." Eikö voisi myös joskus ajatella "minun tekee mieli ja sallin sen itsellei ilman huonoa omaatuntoa".

      Kiitos kannustuksesta, se on ihan totta, että mitä enemmän itseään syyttelee ja moittii, sitä helpommin sortuu ahmimaan.

      En oikein tiedä, millä mä korvaan ne ahmimishetket. Viikot menee helposti, on koulu ja sitten täällä kotona en ole koskaan tottunut ahmimaan, eikä mulla kyllä edes olekaan täällä mitään, sillä pyrin käymään vain kerran viikossa kaupassa ostamassa kaikki välttämättömimmät jutut. Mutta äitin luona käyminen altistaa sille eniten (niinkuin viime viikonloppuna..). Lauantai meni hyvin varmaankin juuri sen takia, että me käytiin muualla, eikä mun tarvinnut olla "tekemättä mitään". Tylsyys ajaa mut kaikista helpoiten ahmimaan. Sunnuntaina olinkin yksin siellä herkkujen kanssa, joten otinpa niistä sitten seuraa itselleni.

      Mutta ihan varmasti mullakin ois paljon vaikeempaa, jos oisin tottunut syömään täällä iltaisin herkkuja, sillä just ne asiat, mistä tulee rutiini on kaikista vaikein muuttaa. Lisäksi mulla on kyllä vieläkin kauhee itsekuri lihomisen pelon takia, enkä siksi halua turhia kaloreita. Yritän päästä siitä pelosta eroon ja tänäänkin ajattelin kaupassa käydessäni, että voinhan mä ihan hyvin ostaa jotain karkkia, mutta ei mun kyllä tee edes mieli. En oikein ymmärrä itteeni vielä tuossa mielessä, mutta ei tää terveellinen arki oo mulle mitään kidutusta, tykkään tästä. Viikonlopuissa, jotka vietä äitin luona, se haaste sitten piileekin.

      Kirjottelen tänne mielelläni, tää menee ihan ku päiväkirjasta, paisti tietty sitä yrittää pitää henkilöllisyyttään salassa :P

      Miten sä One of us muuten "uskallat" ostaa joka päivä jotain herkkua, miten sä pääsit siitä laihdutuksen jälkeisestä kaloripelosta eroon? Tarkkailetko sä sun painoa, vain annatko sä vaan mennä, etkä halua ees ajatella koko asiaa? Mulla se meni nimittäin juuri niin, en ostanut, koska kalorimäärät pelotti ja sitten taas ostin ja mätin eikä kiinnostanut ollenkaan koko kaloriasia. Tällä hetkellä olen sitten jossain epämääräisessä välimaastossa, josta en ota selvää. En haluaisi enää olla laihempikaan, mutta lihominenkin pelottaa. No, kaipa nuo asiat selviytyvät ajan kanssa :)

    • hallitsematon

      Mä en ala, ei tästä tule mitään prkl! Tänään oli kauhee makeanhimo aamusta asti, kävinpä sitte ostamassa seittemältä aamulla (!) 250 grammaa suklaata ja jäätelön (!) jotka on hävinny jo ennen puoltapäivää ja tuntuu että pakko saada lisää?!! Yleensä mulla ei oo ahmimiseen liittyen varsinaista makeanhimoa, tekee vaan mieli syödä, mutta nyt sitten näin, että oikein himoitsemalla himoitsen nimenomaan suklaata? En tiedä, voisikohan tämä johtua siitä, että lopetin e-pillerit about viikko sitten, (siis silloin olisi pitänyt aloittaa uusi liuska) olisiko tämä kamala makeanhimo jotain sivuoiretta siitä? HUOOOH hermot menee, enkä edes nyt jaksa välittää lihomisesta vaikka menee jo ihan överiksi, ei kiinnosta!

      Voi saakeli, että oon säälittävä, kunnon angstausta, mutta ei auta, vituttaa! Entisestä ryhdistäytymisestä ei tietoakaan, toivottavasti tämä johtuu vaan hormoneista :S ketuttaa, ei ois pitäny lopettaa jos tämä tämmöseks menee, alunperin lopetin siks, ku arvelin että niillä on vaikutusta mielialaan ja ehkä tähän ahmimiseen, mutta ois ehkä ollu helpompi vaan napsia niitä pillereitä! Toivottavasti tämä ei kestä kauaa, tulen muuten hulluksi. Anteeksi avautuminen, pakko vaan päästä purkamaan jonnekin, kun ei tästä oikein muillekaan voi puhua. :/

    • One of us

      Moikka hallitsematon! (heh, käydään näköjään kahdenkeskeistä vuoropuhelua täällä..)

      Jep, tää on just tätä! Onnistumisen iloa ja hetkiä, mutta myös v*tuiksi menneitä päiviä..joku sivullinen voisi huvittua näistä kirjotteluista, esim. toi suklaa&jäde ei kuulosta normaalin pulliaisen mielestä miltään, mut kun itse tiedostaa sen ongelman, sen fiiliksen, ja ettei se jää vain siihen ja/tai et sama rutiini toistuu päivittäin, ja se kaikki ahdistaa niiiin...huoh! Mitä hei tapahtui ton aamun jälkeen, jatkuiko mässäily tai mielitekojen kanssa kamppailu? Mulla ainakin e-pillerit lisää näläntunnetta&herkkuhimoa, jonka huomasin konkreettisesti silloin kun lopetin pillerit pitkästä aikaa. Ruokahalu pieneni jonkin verran ja samalla laski paino. Voihan ne pillerit kyllä vaikuttaa monella eri tavalla, hormonivalmiste kun ovat..hormonit vaikuttaa niin paljon aivoihin, ajatuksenjuoksuun ja elimistön toimintaan ettei kannata aliarvioida niiden tehoa:)

      Siis mulle on tullut painoa lisää se 5kg, ja tiedostan sen (vaikka pahalta tuntuukin), mutta mua auttaa se ajatus reissusta ja elämänmuutoksesta! Tiiän et jos nää kilot tulee nopeesti niin ne myös lähtee nopeesti mikäli päätän niin..mä oon aika ehdoton joko-tai -ajattelija ruokailun suhteen! Joko siis vedetään ubertarkkaa kevytlinjaa tai sit aivan överiläskiks niin et napostelen pitkin päivää ja oon pitkin päivää aivan ähkyssä! (niinkuin viimeset pari päivää oon ollut....) Ei oikeesti tervettä mutta eipä mulla muuten mitään ongelmaa oliskaan;) nytkin oon syönyt pitkin päivää aivan uskomattoman paljon (sipsiä, leipää, pullaa, kakkua, suklaata väh.levy, karkkia, keksejä varmaan 200g.., jädee, vanukkaita, kunnon ruokaa), ja jos tätä jatkais vuoden niin olisin valehtelematta sen 20kg, mut jotenkin pinnallisena ihmisenä en anna sen tapahtua. Mulla on alle viikko reissun alkuun aikaa, ja tiedostan et nyt on vika tilaisuus nauttia Suomen herkuista. Eli kun oon vetäny niin monta ruokaöveriä täällä, niin sit on aika ottaa takas riutumista ja kevyttä oloa ulkomailla:) ehdotonta ajattelua, tyhmää ja lapsellista, mut näin mä jaksan. Tosiaan jos aamulla syön jotain herkkuja, se päivä on menetetty niille, mut jos taas oon päättäny elää terveen päivän, voin hyvin syödä vasta kolmelta jonkun kevyen kasvisaterian ja jotain seuraavan kerran illalla..ehkä kaiken A ja O ois jos osais ruokailla kultaisen keskitien mukaan normaalisti, mut edelleen, Huoh, en mä tarkoituksella näin tee. En kutsuis asiaa muuten ongelmaksi! Yks mitä en ymmärrä on se, että kun katson itsestäni kuvia -5kg (parin kk takaa), näytän mielestäni edelleen paremmalta kuin nyt..ja fiilis oli silloin niiin paljon parempi! (siis ennenkuin se meni yli.) MIKSI silti ajauduin taas tähän tilanteeseen..? Miksi en osaa nauttia herkkuja kohtuudella, ja elää normaalia elämää? Tiedostan olevani passivisempi ja välillä "omissa maailmoissani" kuin herkuttelen, aivan kuin herkut ja se hetki ottaisivat minusta vallan! Inhoan ja häpeän sitä, mutta miksi annan sille periksi? Miksi en halua pysyä hoikkana, terveenä, normaalina? MIKSI??

      Jossittelut sikseen. Olo on tällä hetkellä aivan kamala (en uskalla mennä vaa'alle..), maha niin täynnä että sattuu, röyhtäyttää ällöttää... MUTTA, toisaalta olen onnellinen, koska on enää muutama päivä aikaa ahmia. Oikeastaan loppupäivät ovat jo täynnä ohjelmaa, joten yksinäisille ahmimisilloille ei ole enää edes aikaa! Toivottavasti en kiukuttele tästä kavereilleni:D kamalaa...

      Mutta hallitsematon, mulla menee siis juurikin noin että jos elän niukkuudessa, kalorit lasketaan tyytyväisenä, tai jos läskeilen, en ota niitä lainkaan huomioon, vain syön. Ja kuvittelen, että jos mätän valtavasti yhdellä kertaa, elimistöni ei voi varastoida kaikkea kerralla vaan polttaa loput lämpönä ym. (ainakin herkuttelun jälkeen tulee usein "tuskanhiki"..) Ja tosiaan kun kroppa tottuu syömättömyyteen, olo on yllättävän energinen..nälän tunne tulee ja menee äkkiä. Sit jos syö paljon, on yleensä jo heti aamusta nälkä ja mieli himoitsee herkemmin herkkuja..outoa.

      Okei nyt on aika käydä nukkumaan. Oon iloinen sun puolesta ettet oo ottanu tavaksi raahata herkkuja omaan kotiisi. Pidä se päätös, et tuu katumaan:)

    • hallitsematon

      Tämä taitaa olla jo tosiaankin meidän vuoropuhelu, ollaan vieläpä mokomat niin samanlaisia; välillä kunnon ahmintaa ja sitten katumuksen aiheuttama kontrollointi ja rääkki päälle.

      No, torstainahan se ahminta jatkui, perjantaina myös, lauantaita ja sunnuntaita myöten. Mulla on vaan tullu siihen ihan uus näkökulma, ennen en ois mitenkään antanu itteni ahmia noin monta päivää putkeen, nyt olin ihan hyvällä mielellä ja söin pelkästään makeanhimon takia. Myös tavan ruoka maistui enkä ottanut mistään ollenkaan stressiä. Olo ei ollut fyysisesti mikään paras, mutta silti minulle ei tullut mitään itseinhoa, niinkuin ennen olisi tullut. En murehtinut lihomista, mitä varmastikin on tapahtunut, enkä murehdi vieläkään. Ajatus ryhdistäytymisestä ei kiinnosta yhtään. En tiedä, onko se hyvä vai huono, sillä tietysti siitä seuraa lihomista ja laiskuuntumista, mutta ajatusmaailmani on paljon rennompi ja armollisempi.

      Uskon, että se johtuu pillereistä, sillä en muista, milloin olisin ollut näin hyvällä ja iloisella tuulella, normaalisti joku pikkuasiakin ärsytti (itsessäni ja muissa) suunnattomasti. Sen takia ehkä olin itsellenikin niin ankara. Nyt en halua kituuttaa ensi viikkoa, yritän vain edes vähentää tätä makean syöntiä, muuten syön normaalista. En halua murehtia painostani, se oli miljoona kertaa stressaavampaa kuin pieni painonnousu. Jospa tämä kaikki tasoittuu tästä ajan kanssa :)

      Mullakin on miljoonittain noita "miksi"-kysymyksiä, turhauttaa kiertää tätä samaa rataa uudestaan ja uudestaan... Saada pientä toivoa muutaman onnistuneen päivän jälkeen ja sitten taas humpsahtaa ihan pohjalle...

      Se on kyllä kummallista, miten mäkin saan tyydytystä molemmista, niukkuudesta ja superterveellisestä elämästä (ah, ihana tietää syöneensä kohtuuden rajoissa ja jopa miinuskaloreilla) ja sitten taas ahmimisesta ja övereiden vetämisestä (ah, ihanaa että voi syödä vielä vähän lisää, nomnom suklaata, jäätelöä, namia).

      Ja tuo tuskanhiki on ihan tuttua, illan ahmimisen jälkeen nukkuessa sydän tykyttää, kuumottaa ja kuumottaapa vielä seuraavanakin päivänä... Viime yönä mulla koski pelottavasti mahaan, ajattelin silloin, että en syö mitään makeaa, mutta kuinkas ollakaan, äkkiä se tunne unohtui aamusella... :/ Mullakin saattaa olla kamala nälkä aamulla, vaikka olisi kuinka syönyt illalla kaikkea mahdollista, silloin tuntuu, ettei olisi saanut aikoihin ruokaa! Ja tietysti sitä loogisesti ajattelee, että ehkä sitä on kuluttanut yön aikana kaiken pois kun on kerta niin kamala nälkä ;)

      Tänä iltana huomasin myös yhden uuden asian: raahasin herkkuja kotiin, vaikka on arki alkamassa :O Nyt vähän kaduttaa, että ostin suklaalevyn ja mysliä, jossa on lisättyä sokeria, ennen kammosin niitä yli kaiken. Ihan outoa, en tiedä, mitä teen niille, tuskinpa osaan syödä sitä mysliäkään "järkevästi" pieninä annoksina vaikka jogurtin seassa... Hohhoijaa..
      Mä kammoksun siis silloin superterveellisinä päivinä sokeripitoisia jogurtteja, myslejä, leipää, joka ei ole täysjyväruista, rasvaa sisältäviä maitotuotteita, meetvurstia... Ihan kaikkea, mikä on edes vähän epätervellisempää kuin paras mahdollinen vaihtoehto...Niinä päivinä kaiken pitää olla täydellistä, enkä halua edes syödä raejuustoa, jossa on 2% rasvaa, kun rasvatonkin vaihtoehto on olemassa...

      Eli siis tuohon nähden tämä viikonloppu on ollut vapauttava! En ole miettinyt ollenkaan edes noita, olen juonut kevytmaitoakin kun muuta ei sattunut olemaan. Kuullostaa sairaalta, mutta mulla oli ennen kamala ongelma ihan tuommoisissakin asioissa :S

      Hui, kun sulla häämöttää jo matka lähellä, mäkin ajattelisin sun tilanteessa ihan varmasti niin, että nauttisin Suomen herkuista ja sitten "aloittaisin alusta" siellä ulkomailla.. Yritä ajatella, että sallit nyt itsellesi herkuttelun, mutta jatkat normaalilla ruualla sitten ulkomailla, etkä rankaise itseäsi olemalla syömättä :) Minä yritän selvitä nuitten myslien kanssa kunnialla :D Ehkä kun koko ajan on kaikkea tarjolla, niin sitten ei tee enää niin kovasti mieli...?

    • One of us

      Voi apua, musta tuntuu et voin kompata jokaista lausetta jonka kirjoitit! Kaikki tuo puhe raejuustoista, kevytmaidosta, been there done that..jos sniiduillaan ni sillonhan ei syödä yhtään rasvaa eikä hiilareita turhaan! Rasvaton maito, raejuusto, tai jos normirasvaisia tuotteita niin naurettavan pieninä annoksina..mulla oli kans ongelma kevytmaidon kanssa, sillon kun toi terveys-hypetys meni vähän liian pitkälle. Joten ymmärrän niiiiiin hyvin mitä meinaat. Monille normisyöjille tommosista ei edes halua mainita, hävettää liikaa.

      Yks muutos aiempiin ahmimishetkiin on se, että nykyisin syön ruokaa/herkkuja aika hitaasti, en mitenkään ahmimalla, mutta määrällisesti niitä tulee syötyä varmasti saman verran kuin ennen! Ehkä yritän nautiskella niistä mahd. pitkään, mut huomaan et syön huomattavasti hitaammin kuin esim. kamut tai perheeni. Nykyisin mua on alkanu vähän mietityttää, et kuinka moni läheisistä tietää tai epäilee, et mulla on ollut jotain ongelmia ruoan kans..painomuutokset ainakin kielii jotain, mut onko kaikki niin naiiveja, että luulevat sen johtuvan vain rankasta opiskelukeväästä, tms..? Kyllähän mä sain laihtumisesta sillon kuulla aika monelta, mut jotenkin ahdistais jos ne huomais että oon alkanu taas pyöristyä, tai jos musta tulis jo huomattavan pulska! Koska sehän musta tätä menoa tulee jos jatkan tätä loputonta herkuttelua! Onneks reissuun pari päivää aikaa..:) siellä saa sit vähän aikaa ajatella ja etäisyyttä arjesta, vois vähän miettiä mitä sitä elämällään haluis tehdä ja priorisoida mooonia asioita. Elää hetkessä. Opetella elämään. Missä on niin paljon muutakin kuin RUOKA. Ootko sä muuten miettinyt, et epäileekö kukaan sun läheisistä mitään, tai onko kukaan sanonut/huomauttanut koskaan asiasta tai jostain ruokaan liittyvästä?

      Hmm paha sanoa kun en sua paremmin tunne, mut jos diagnosoin itseäni, niin mulla oli n.vuoden semmonen ahmimis/mässäilykausi (ja varmaan joku masis), sit tuli tsemppivuosi (tapahtui kaikkea uutta ja IHANAA, treenasin ym.), tämän jälkeen taas mässyvuosi, enkä ollut tyytyväinen itseeni (mitat tuolloin about 170/61). Tämän jälkeen alkoi tuo -10kg-vuosi, ja kun tämän jälkeen olen herkutellut, se on tapahtunut aika hällä-väliä -asenteella, juuri niinkuin edellisessä viestissäsi kirjoitit. Ehkä meissä on tapahtunut edes pientä henkistä kehittymistä, jos vertaa "kevytmaito"-fobiaa herkutteluun, niin onhan toi jälkimmäinen kuitenkin enemmän normaalia, ja tekee elämästä ees vähän rennompaa. Itse oon ainakin tiedostanut että mun elämässä on niin paljon parempia ja tärkeempiä asioita kuin se jatkuva syömisten vahtaaminen, et siksi tän hetkinen herkuttelu on ehkä tapahtunut niin helposti. Oon vaan kyllästynyt jatkuvaan vahtaamiseen, kaloreiden laskemiseen, kieltäytymiseen, "kurjuudessa elämiseen"..u know what i mean! Mä luulen että säkin oot kyllästynyt siihen jojoiluun josta mainitsit, ja ehkä siks kokeilet nyt rennompaa otetta syömisiin. Tai ei vaan kiinnosta ryhdistäytyä, tulee semmonen hälläväliä -fiilis! Et voiko ulkonäkö olla muka noin big f*ckin deal, eikai! Jos katot päivä kerrallaan ja kuulostelet mikä fiilis. Jos tekee mieli herkkuja, syöt niitä mut tiedostaen että se tapahtuu sun omasta vapaasta tahdosta ja et voit taas alkaa sniiduilee ja ryhdistäytyy jos haluat. Eli että tilanne on sun tietoisessa hallinnassa. Mua ainakin lohduttaa se ajatus että voin muuttaa tätä tilannetta jos haluan. Yhdessä yössä se ei tietenkään tapahdu mut sit kun tilanne niin vaatii ja pääsee sen makuun niin kevennys onnistuu kyllä! Tällä hetkellä vaan taidan rakastaa enemmän ruokaa kuin täydellistä ulkomuotoa, joten siksi tämä laiskottelu ja mättäminen..

      Sanoit että yrität hillitä tota makeanhimoa. Paljonko sä suunnilleen syöt nyt makeita päivässä? Mun normipäivä on (makeiden suhteen) jotain karkin, vanukkaiden, pullan ja suklaan väliltä..ehkä pari vanukasta ja 100g karkkia kuulostaa normilta. Ei varmaan oo mitään terveellistä mut pari viikkoa sitten kävin hamppilekurissa joka totesi 0 reikää ja kehui et hampaat on hyvässä kunnossa! :D tietäispä seki mimmonen herkkuperse olen...

      Toi on kyllä jännä et sulla pillereiden lopettaminen saa aikaan tommoset herkkuhimot! Oon aina luullu et se menis korkeintaan toisinpäin..anteeks nyt kun utelen, eikä oo pakko vastata, mut miks lopetit ne? Muistelin et mainitsit jossain viestissä poikaystävästä, onko hän vielä kuvioissa mukana?

      Jotta nää tekstit ei menis aivan kauheen henkilökohtaisiksi, niin oisko ideaa jos vaihdettais jotkut, esim. mailiossat, ja jatkettais "päiväkirjojamme" mailin merkeissä? Mua inhottaa ajatus että näitä pääsee lukemaan kuka vaan, ja tänäänkin piti tulla heti vastaamaan sulle tänne, kun koet viestisi niin samankaltaisiksi omien ajatusteni kanssa! Vaikka mä sinne reissuun lähden, ni kone on messissä ja voitas päivittää kuulumisia myös jatkossa. Jos tästä ois siis myös sulle apua, kiinnostaisi kuulla myös sun kuulumisia jatkossa:)

    • hallitsematon

      Muaki kyllä kiinnostas kirjotella ihan kahden kesken, pystys kertomaan vapaammin asioista ja elämäntilanteesta, sillä onhan niillä tosi iso vaikutus myös ahmimiseenkin! Täällä joutuu aina vähän "salailemaan" henkilöllisyyden paljastumisen pelossa. Tästä on kyllä ihan ehdottomasti apua, ei oo niin säälittävä olo kun ei oo tän asian kanssa yksin. :)

      En usko, että kukaan epäilee mitään, äiti on vaan mielissään, jos hänen luona käydessään tykkään syödä herkkuja ja yleensä kavereiden tapaaminen osuu viikonlopuille, jolloin annan itseni herkutella ja kaverini tietävät sen, että olen viikonloput "karkkilakossa". Joten uskoisin, että kaikilla on ihan normaali kuva mun syömisestä. Painokaan ei ole heitellyt koskaan niin suuresti, että se olisi pistänyt kenenkään silmään.

      Mulle on ihan varmasti tullut joku hällä väliä -kausi, koska normaalisti mua kiinnosti ryhdistäytyä maanantaisin ja mennä lenkille ym. Tänään ei kuitenkaan yhtään huvittanu ja teinkin sopimuksen itseni kanssa, että vielä tänä iltana sallin itselleni kaiken enkä hillitse itseäni, mutta sitten huomenna ryhdistäydyn ja palaan normaaliin ruokarytmiin, kuitenkin rennolla otteella. Sillä jos jatkan tätä samaa rataa vielä muutaman päivän niin alan ihan varmasti lihoa. Torstaista tähän asti olen syönyt yhteensä melkein 2 pussia karkkia, yhteensä 6 palaa erilaisia leivonnaisia (osa on tullut ihan "pakosti" syötyä, viime viikonloppu oli yhtä juhlaa), jäätelöä suurinpiirtein puoli litraa, 350 g suklaata ja litra limpparia. Siinä taitaa olla suurin osa mitä tulee mieleen, mutta siis tänä iltana aion vielä nautiskella ennen kuin ryhdistäydyn :P Mutta voin siis sanoa, että kalorit ovat olleet päivittäin 3000 huonommalla puolella reilusti.

      Lopetin pillerit ihan kokeilumielessä, söin niitä suurinpiirtein vuoden ja jotenkin tuntui, että niillä saattoi olla vaikutusta mielialaan ja muutenkin ärsytti ottaa ne aina. Poikaystävä on kyllä edelleenkin kuvioissa, että siinä mielessä olisi ollut ihan hyvä jatkaa niitä pillereitä, mutta pitää katsella, olisin niiin mielelläni ilman niitä. Hän itseasiassa kehotti minua lopettamaan ne, koska arveli, että ne "kiukkuunnuttavat" minua ja on nyt sitä mieltä, että olen ihan erilainen niiden lopettamisen jälkeen :D Ja toisaalta, hän on nyt siellä armeijassa, joten tuntui vähän "turhalta" syödä niitä, jos hän oli vaikka kaksi viikkoa poikessa.

      On kyllä ollut ihanaa ottaa rennommin, kun en ole pystynyt edes käymään vaakalla, enkä vielä ulkoisesti huomaa mitään muutoksia. Huomenna kuitenkin tämä mässäily loppuu ja palaudun takaisin muunkin kuin ruuan täyttämän elämän pariin :P

      Mutta mitenkäs me tehdään, että päästään tältä sivulta vähän yksityisempään keskusteluun? Silloin olisi niin paljon parempi valottaa asioita, kun tietäisi, että pystyisi kertomaan muitakin asioita ja vieläpä tätä ahmimispuolta ilman, että täytyisi häpeillä.

      Muistaakseni sinäkin mainitsit joskus poikaystäväsi, pelkäätkö, että hän huomaa painon heittelyn? Olenko ymmärtänyt oikein, että te ette asu yhdessä, vai syötkö hänen nähden joka ilta herkkuja? Tietääkö hän mitään tästä ahmimisesta? Sinunkaan ei ole pakko kertoa tässä, ymmärrän hyvin. Voidaanhan me kertoa sitten paremmin elämästämme, kunhan päästään kirjoittelemaan kahden kesken. :)

    • hallitsematon

      Nonniin, tekaisin itelleni uuden sähköpostiosoitteen tätä varten, elikkäs; [email protected]. Jos vaan haluat One of us, niin pistä tuonne seuraavalla kerralla viestiä niin ei ulkopuoliset pääse enää kurkkimaan meiän höpinöitä :D

    • One of us

      u've got mail;)

    • haluankuolla

      puolitoista kuukautta
      painoa lisää 10 kiloa

      kiitos ahmimisen/ ahmimisen oksentelun

      ei kiva
      ei todellakaan kiva!

    • -Beetle-

      Minäkin ahmin :( Syömistä ei voi lopettaa vaikka on aivan täynnä ja heti kun vähäsen ähky helpottaa syödään lisää... Tosin, usein ahmimisen jälkeen oksennan ja aloitan uudestaan. Aina en oksenna vaan ahmin monta päivää putkeen vaikka olo on turvonnut ja kamala, sitten lihomisen pelossa (ja olon parantamiseksi) paastoan ja liikun hulluna pari päivää josta seuraa ahminta ja oksentelu tai pelkkä ahmiminen... Kamalaa tämä =(

      • .....

        Tuttu tunne. Paastot on yht kidutust mutta sillon on edes jonkun verran helpompi olla... kunnes sit taas repeää.
        Todella käy kateeks niit tasapainoisia henkilöitä.


    • tyllerötyy

      minä taas lihoin ihanat 7kg viikossa.. kiitos käsistä lähteneen ahminnan

    • -Beetle-

      Taas yksi ahminnalle menetetty päivä (tosin päivällä oksensin kaiken syömäni, mutta nyt illalla en vaikka ahmin...)
      Mitenkäs muilla menee?

    • samanlainen...

      Voimia teille kaikille, pakko tohon on joku ratkaisu löytyä. Itsellä ihan samanlaista ahmimista silloin kun kukaan ei näe. Ja sit ku oon lihonu muutaman sentin ni alotan pitkän paaston joka kestää esim kuukauden. Ja sit jossain vaihees meen juhliin joissa en aio syödä, mutta on pakko niin sen jälkeen sitte koko ilta/muutama päivä/muutama kuukaus ahmimassa. Riippuu ihan siitä kuinka nopeasti lihoan, koska en pysty ahmimaan enää kun näen vaa`asta muutaman ylimääräisen kilon. Olen jo kauan yrittänyt selviytyä yksin, mutta se ei tuota tulosta. En voi puhua kenellekkään ja olen jo tottunut salaamaan kaiken, vihaan syödä kenenkään nähden. Vielä kerran jaksamisia kaikille, muistakaa että elämässä on muutakin kuin syöminen. Yrittäkää tehdä jotain muuta niin ei tarvitse koko ajan olla jääkaapilla.. :)

    • piffeli

      Hämmentävää, miten samanlaisia tarinanne ovat omani kanssa! Täsmälleen samoja piirteitä; salassa syöminen, makeanhimo ja syönnin jatkaminen vaikka on täynnä ja on jo paha olo...
      Tätä on jo kestänyt puoli vuotta, vähän ylikin. Kesäloman lopulla oireilin paastoamalla ja siitä lähtien olen vuorotellen ollut syömättä ja vuorotellen ahminut. Nyt olen ollut monta viikkoa paastoamatta mutta ahminut oikeastaan päivittäin. Yhden viikon elin normaalilla rytmillä, söin suositusen mukaan monta pienempää ateriaa, käytin lautasmallia ja ennen kaikkea söin hitaasti. Se oli niin ihanaa! Olo oli loistava ja peilistä näkyi hoikentunut vartalo. Mutta nyt... Olo on järkyttävä. Tosin makeanhimon olen saanut kuriin kromilla! Se auttaa todella hyvin, makeanhimo on kadonnut tyystin.
      Tekee mieli paastota taas pitkästä aikaa... Tiedän ettei kannata, mutta silti... Paino on noussut monta kiloa ja ahdistaa. Vielä wanhojen tanssit viikon päästä, paineita olla mahdollisimman hoikka.

    • efjuu
    • efjuu

      http://mia-is-new-ana.blogspot.com/

      Tuolta myös lukemaan kokemuksia, ja kirjottamaan anonyymisti toki omiakin. Kysymyksiäkin saa esittää niin vastaan enemmän kuin mielelläni.

    • mikääeikelpaanimeks

      aina kun mun tekee mieli jotaa herkkui nii valutan hanasta kylmää vettä ja juon mahan täyteen sitä vettä, telkkarii katsoessa, koska siten menee alas paremmin ..
      ja sitten maha on täynnä eikä tee mieli enää mitää :)

    • abcdefgj

      voi että kuinka lohduttavaa tavallaan että muillakin ihan samanlaisia oireita ku itselläni.. itekki ahmin ja paljon ahminki. tänää oli taas sellanen päivä. ja oli eilen ja sitä edellisenä jne.. tää johtuu siitä ku lopetin taas kerran laiharin. joka kylläö onnistui. laihuin 12kg 8vkossa mut sitte kuukaudessa tuli 10kiloa lisää. oon siis koko ikäni laihuttanu. tai no 13 vuotiaasta asti oon vähintää joka kevät alottanu laihuttamaan ja syksyllä aina lihonu takasin laihuttamani kilot ja taas sama kuuri alkaakeväällä. on kokeiltu lentoemäntä dietit ja kaalikeitot ja karppaus ja easydiet ja mitä vielä tässä 7 vuodessa onkaa ehinyt. ohhoh. eniten tässä ärsyttää että oon monta vuotta jo suurinpiirtein suoraa sanonu lähimmäisilleni tarvitsevani apua ja joo joskus on pitkiä keskusteluja käytykin mutta siihen se jää. varmaanki sen takia koska peittelen ongelmaa kuitenki hyvin koska tykkään liikkua ja syödä terveellisesti (VÄLILLÄ VAIN). Mutta he ei haluu ehkä nähä ees sitä määrää mitä syön. ei kyllä ihmiset tiiä kuinka suuria määriäne on koska ei sitä nää koska käyn yksin kaupassa ja syön yksin. ja sekin voi olla ettei minua oteta tosissaa koska en näytä niin isolta mitä vaaka nöäyttää.. mun ruumiinrakenne on iso ja jonkin verran lihasta on. onneks moni tuttu ei oo nähny mua viimeisen kahen viikon aikana koska olen paisunu kun pullataikina.. kiitos melkein jokapäiväisen hesemätön, suklaalevyn, ben&jerry paketin, keksipaketin kaikkea muuta...
      helpottipas kun kirjotti miltä tuntuu.. en oo koskaa tälläsille sivuille kirjotellut mutta kun nyt niin pahalta tuntu ja itketti taas kerran ni...

    • jdshdrrhrrr

      Tämä on oikeasti niin lohduttavaa lukemista (vaikka niin surullista..). Tuntuu pahalta lukea näitä.. Voimia teille kaikille. Se on varmaan vain kamppailua mielen kanssa..
      Itse olen 19vuotias tyttö ja tähän asti olen luullut että olen ollut tässä asiassa täysin yksin.. Että kukaan ei ymmärrä ja pitää minua todella "friikkinä", ja suorastaan hulluna. En ole kenelläkään suoraan sanonut ahmimisestani.. Jotain olen maininnut että syöminen on minulle ongelma.. Mutta tämä ahmiminen kalvaa mieltäni joka päivä ja ruoka hallitsee elämääni. Aamulla herättyäni mietin ruokaa, kun illalla menen nukkumaan olen luultavasti ahminut itseni niin täyteen että suorassa käveleminenkin on vaikeaa.. En osaa yhtään sanoa mistä tämä lähes joka iltainen ahmimiseni johtuu. Aloitin viime kesänä laihduttamisen ja laihduinkin sellaiset 10 kiloa, aloin olemaan todella tyytyväinen itseeni mutta en kuitenkaan täysin. Mietin että "no jos vielä vähän laihdutan" Läheiseni huomauttelivat minulle jatkuvasti kuinka laiha olin ja että "syö tyttö syö". Aloin siis olemaan alipainoinen, liikuin 7 kertaa viikossa yli kolme tuntia per päivä ja söin n. 600-1000 kaloria päivässä. Huippu päiviä oli ne päivät kun alitin sen 600 kaloria ja olin salilla yli sen 3 tuntia. Eli kalorit päivän osalta kulutettu nollaan. Jes.. Luulen että tämä kostautuu nyt minulle. Nykyään olen normaalipainoinen ja kaikki luulee että olen "parantunut" ja että syön täysin normaalisti enkä enää laihduta.. Eli ulkoisesti voin hyvin. Mutta oikeasti salailen koko ajan syömisiäni. Jos olen paikassa jossa muutkin syövät niin silloin syön yleensä kaikista vähiten tai normaalisti. Osaan siis peittää kaiken todella hyvin.. Mutta heti kun pääsen kotiin niin helvetti on valloillaan! :-( Aloin ahmimaan juuri ennen tätä kuluvaa kesää. Aivan kuin jokin vastareaktio!! Olin niin innoissani että jee olen rantakunnossa kesällä.. Joo ei ei ei ja ei. Tätä jatkuvaa ahmimista on jatkunut nyt noin kolmisen kuukautta ja kilot lisääntyy koko ajan.. Välillä on parempia päiviä kun syön normaalisti ja niitä päiviä kun ahmin ja sitten taas niitä kun yritän aloittaa laihduttamisen. Mutta jo seuraavana iltana ahmin taas.. kaikki mitä kaapista löytyy, patonkia, suklaata, jäätelöä, jogurttia, OMENIA ym. Omenia menee joku 11 päivässä. Olen siis turvonnut monta päivää.. Ihan kamalaa. Joskus jos pyrin olemaan ahmimatta viiltelen kehoani ja sekään ei ole hyvä. Olen myös aloittanut tupakoinnin ja olen jatkuvasti alakuloinen.. jopa ehkä masentunut.. Olisi ihanaa löytää se kultainen keskitie mutta en malta. Jos aloitan lahduttamisen paastoan koska haluan laihtua nopeasti! Sekään ei ole hyvä eikä todellakaan pysyvä vaihtoehto. Tämä on niin korvien välissä.. Tuntuu että loppua ei näy. Tämä vaikuttaa niin pahasti mieleenkin ja itkettää aina sen jälkeen kun on ahminut. En pysty enää oikein edes katsomaan itseäni peilistä..

      Voimia teille kaikille!

    • JanD

      Sama juttu täällä.. Joskus voikin olla ihan ok päiviä mutta sit yhtäkkiä ei vaa enää pysty hallittee ittee ja on vaan pakko ahmia pullaa, jäätelöö ja kaikkee mahollist. Sen jälkee tulee henkisesti tosi kurja olo " mitä mä menin tekee"javaikka tietää et tulee huono olo siitäki huolimatta ahmii... Sitte tulee vaa kauhee syyllisyys ja tekee mieli alkaa urheilla.. Jneyritän joka päivä sanoo itelleni et kyllä mä pystyn järki sanoo toista kuin tahto...

    • linda4

      ei oo todellista miten samankaltaisia tarinoita.. jotenki lohduttavaa, ei oo yksin tän asian kanssa, ei ihmisten ongelmia näköjään päälle päin nää!

      kirjotan nyt omani kuitenkin jos sen avulla vois lopettaa tän ja alkaa elää normaalia elämää.. toivon niin et voisin syödä niinkuin ihmiset syö ja ei tarvis ajatella ruokaa, söis säännöllisesti ja sillon ku ois nälkä ja herkkujakin välillä jos tekis mieli ja that's it! mut ei.
      oon niin jojolaihduttaja. vuoronperään himodiettejä ja hirveetä ahmimista ja nopeeta lihomista... oikeesti mahaan vaan sattuu ja itseinho sen mässäilyn jälkeen. menetän vaan kontrollin täysin ja vedän ihan mitä vaan voi vaan syödä. sit ku oon saanu alotettua terveellisen vaiheen ja syön aika normaalisti ja kontrollissa, kuvittelen ettei mitään ongelmaa enää ahmimisen kaa, et laihdutuksen jälkeen oon täysin normaali ruuan suhteen. mitä vielä. taas hillitön ahmiminen ku pari kiloo saanu pudotettua. vihaan tätä, en jaksa enää. mut eivaan jaksais hakee mitään hoitoo ku tuntuu et pitäs ite osata hoitaa niinkin yksinkertainen asia kuin syöminen... saa nähä taas! huoh!...

      en siis oo mikään hillittömän lihava, joitain kiloi ylipainoa, mutta tää ei vaan oo tervettä. joteni tää nykymaailman meno on nii sairasta laihuuden ja kaundeuden ihannointia.. jostain nuoruudesta tää kai on peräisin. täydellisyyden ja kauneuden tavoittelua...

    • minä myös

      Aivan kuten moni muukin krjoittanut tänne, niin ihan kuin omasta elämästäni lukisin. Syöminen ja ruuan ajattelu on hallinnut omaa elämääni ainakin viimeiset 5 vuotta , joista 1,5v pahinta. Olen 24v. ja harmittelen (jo) nyt, että nuoruuteni on mennyt hukkaan ajattelemalla ainaista laihduttamista ja painoa. Liitän suoraan painoni omaan itsetuntooni tai arvooni, jos en ole laiha, olen "arvoton". Olen viime aikoina alkanut ajattelemaan, että tästä noidankehästä on päästävä jollain tapaa irti. Masennan itse itseni ahmimalla ruokaa ja oksentamalla sen pois. Nykyään en ole niin tarkkaillut painoani tai välittänyt siitä, että laihdun vaan haluaisin vaan parantua ahmimis-kohtauksista. Muutin keväällä ja päätin, että uudessa asunnossani en oksenna; muutaman kerran on tapahtunut mutta lähinnä ulkona juhlimisen seurauksena seruaavana aamuna. Joka tapauksessa olen alkanut tiedostamaan syitä miksi ahmin ruokaa. Minun ei edes välttämättä tee mieli syödä makeaa mutta jos olen kovin mietteissäni tai ahdistunut niin lievitän ajatuksia ruualla (makealla). Olen "jäljittänyt" käyttäytymisen lapsuuteni: kun oli paha mieli, isäni aina sanoi että "otetaan jäätelöä niin kyllä se paha mieli lähtee." kuinka paljon kodilla onkaan merkitystä syömiseen. Pahinta kuitenkin oli nuoruus iässäni kun veljeni kiusasi minua lihavaksi (en ole koskaan ollut edes lähelläkään ylipainoa) niin sanat ovat jääneet soimaan korviini. Iän ikuinen ääni "jollet ole laiha, et ole mitään tai muut eivät arvosta minua" on niin kyllästyttävä jo. Itseään tässä vaan kiusaa ja juoksee tätä kehää. Haluaisin oppia tuntemaan tunteeni enkä ajattelemaan niitä tai tukahduttamaan niitä syömisellä. Kuuntelin nettiradiota yksi päivä amerikkalaista psykologin kanavaa jossa puhuttiin asiasta ja todettiin että tunteet pitää tuntea eikä painaa jollakin taaemmaksi. En tiedä vaikka näin kävisi niin silti joskus tekee mieli makeaa ja joskus se lähtee aivan käsistä. Oppisi kontroillomaan omia syömisiä.. en tiedä. Elämä tässä vaan hukkaan menee, ei voi muuta sanoa. Ja OMA VIKA.

    • 909i3469i

      Sairastin bed:ä monta vuotta, en tiedä sairastanko vieläkin... Kaikki alkoi laihdutusyrityksistä ja tyytymättömyydestä itseeni. Lihoin yhteensä yli 40 kiloa nuorempana ja olin kunnolla ylipainoinen. Ensin yritin syödä aina niukasti ja saatoin laihtuakin muutaman kilon, minkä jälkeen repsahdin syömään. Saatoin ahmia kuukausitolkulla. Lopulta ei ollut muuta kuin ruoka ja ahmiminen sekä tietenkin vastapainoksi ne epäonnistuneet laihdutusyritykset. Ajattelin jatkuvasti kuinka paljon tiputan painoani ja elämä tuntui pyörivän vaan tätä samaa kehää. Koin itseni arvottomaksi ja huonoksi ihmiseksi lihavampana. Ihmissuhteetkin jäivät ja ajattelin kokoajan, että sitten kun olen hoikempi niin asiat muuttuvat. Olotilaani kuvasti hyvin häpeä itseäni kohtaan. Mitä enemmän vaadin itseltäni, mitä pienemmiksi vedin kalorimäärät, sitä suurempia repsahdukset olivat.

      Lopulta en tiedä,mistä löysin selkärangan ja laihdutin yli 30 kiloa. Elämä tuntui paremmalta, kunnes... paino hiipi hiljalleen takaisin. Mutta olin kuitenkin muuttunut siinä suhteessa, että olin saanut elämäni muuten kuntoon, ihmissuhteetkin, eikä ollut vain minä ja ruoka. Tämä auttoi paranemisessa.

      Painaessani lähemmäs 90 tein elämäntapamuutoksen ja sen jälkeen olen pysynyt suht "kaidalla polulla". Painan nykyään 70 ja olen 174 pitkä. Matka on ollut pitkä. En yritä varsinaisesti laihduttaa tai liikaa rajoittaa itseäni, koska tiedän, että sitten ne ahmimiskohtaukset alkavat. Kävin ravitsemusterapeutilla joka näytti minulle kuinka paljon voin syödä lihomatta ja se auttoi suhteuttamaan asioita. Olin koko elämäni ollut ihan normaalivartaloinen, kunnes aloin vetää liian tiukkoja dieettejä teini-iässä. Siitä se alkoi. Kunpa en olisi alkanut kiinnittää niin paljon huomiota ruokaan ja laihduttamiseen! Tätä on kestänyt jo yli 10 vuotta.
      Nykyään onneksi asiat ovat muuttuneet. En ole niin hoikka kuin joskus haluaisin olla, mutta kumminkin normaalipainoinen. Käyn salilla ja yritän saada takaisin lihasmassaa, jota jojoilu on vienyt pois. Salilla on sentään se hyvä puoli, että saa syödä jos haluaa kehittyä. Vieläkin koen, että minun pitää rajoittaa itseäni, eli joko se on nollalinja herkkujen kanssa(sipsit karkit jne) tai sitten ahmimista. Nyt olotila on ihana kun en ole kuukauteen syönyt herkkuja.. En oikeastaan ole edes viimevuosina jojoillut pahemmin painoni kanssa, mutta välillä ahmimiskohtauksia tulee. Tiedän, että mitä sallivampi itselleen on, niin sitä vähemmän ahmii. Nykyään syön joka päivä vähän tummaa suklaata, mutta sitä enemmän en uskalla itselleni "luvata". Tasapainoilua tämä on edelleen, mutta onneksi en enää tunne tarvetta ahmia sellaisia määriä kuin ennen. Esim. 3 litran jäätelöpakettikin saattoi mennä kerralla!

      Arpina tästä kaikesta on venynyt iho. Ja tietysti ne henkiset arvet, kun olin aika yksinäinen yhteen aikaan. Veikkaan että tässä kaikessa yhtenä taustana on perfektionismini, ehdottomuus ja mustavalkoisuus asioissa. On joko tai, ei harmaan sävyjä. Lisäksi vaikeus käsitellä tunteita ja olen käsitellyt niitä syömällä. Mutta oikeasti tsemppiä tuhannesti kaikille, jotka tätä sairautta ovat poteneet!

    • annnn

      Oli aivan pakko liittyä mukaan tähän keskusteluun, vaikka huomasinkin että vanhimmat kirjoitukset oli jo muutaman vuoden takaisia.
      Minunpa ei juuri tarvi omaa "historiaani" sen kummemmin selitellä, jos lukee *jdshdrrhrrr* kirjoittaman viestin tietää samalla minunkin tarinani. En voi ymmärtää miten joku on pystynyt TÄSMÄLLEEN kokemaan saman kuin minä!! Tosin minä en ole yrittänyt itseäni viilellä ym. ahminnan estämiseksi, mutta muuten olo on täysin sama. Nytkin juuri äsken vetasin.. no en edes muista mitä kaikkea tulikaan edes syötyä... Pakko oli käydä pesemässä hampaat, ettei vaan enää tulisi vettä kummempaa suuhun laitettua. Olo on kyllä kieltämättä tällä hetkellä hirveä, en käsitä miksi pitää edes ahmia kun tietää tämän olon kuitenkin jossain kohti odottavan? Haluaisin todellakin oikeaa apua, mutta uskon että kukaan ei ottaisi kuitenkaan tosissaan, sillä olen suht normaali mitoissa. Olen yrittänyt äidilleni puhua asiasta, mutta kuten jo edellisen viestin laittajaan viitaten, myös minä osaan hyvin tiedostamatta peitellä syömisiäni joten käytännössä kukaan ei tiedä edes että syön niin paljon kuin syön.. Tällä hetkellä normaalimittani on 57/165, mutta ahminnan jälkeen paino nousi (yllätys yllätys!) 59.7 kg... Hävetys ja itseinho on huipussaan... :'((

    • clavain

      Hieno keskustelu tämä, kun on jatkunut niin monta vuotta! Ihana tunne, kun tajuaa, että muilla on samanlaisia ongelmia, vaikka surullista se onkin. OMaa ahmimistani kuvailisin niin, etä minulta puutuu se kylläisenä olemisen tunne. En ahmi säännöllisesti, en esimerkiksi edes viikottain, mutta sitten kun sille päälle satun saatan syödä vaikka kuinka paljon. Ja voin syödä mitä vaan! Jos kotona ei ole muuta, syön mysliä tai näkkileipää. Joskus makeanhimossani olen tehnyt itselleni taikinaa, jota sitten olen suoraan kulhosta lapannut suuhuni. Makea ei minulle ole kuitenkaan suurin ongelma vaan nimenomaan hyvä ruoka. Saatan tehdä neljälle hengelle pastaa, suunnittelen että saan siitä töihin pariksi päiväksi ruoat ja loput pakastan, vaikka lopputulema on se, että syön kaiken kerrallaan.

      Ahmimiseni liittyy täysin tunnetiloihin. Väsyneenä, alakuloisena ja stressaantuneena syön. En ole myöskään koskaan ahminut aamulla tai päivällä, ahmimiseni ajoittuvat aina iltaan tai yöhön. Mieli on jo muutenkin maassa ja sitten, kun syö, on se maassa entistä enemmän. Ahmiminen on oma yksityinen juttuni ja piilottelen sitä (vien esim. pizzalaatikon samantien häpeillen roskiin). Joskus olen hiukan ahminu poikaystäväni seurassa ja hän on hiukan saattanut ihmetellä "onko sinulla vielä nälkä" tms. Pahimmillaan hän ei ole minua kuitenkaan nähnyt.

      Tykkään hyvästä ruoasta (ruoan laittamisesta ja ravintoloista) ja minun mielestäni ruoasta nauttimisessa ei ole mitään vikaa, mutta tämä ahmiminen ei ole nauttimista. Voin todella huonosti ja vatsavaivat jatkuvat aina vielä seuraavanakin päivänä. En ole koskaan oksentanut. Vaikka tiedän, että se olisi ehkä entistäkin pahempi, haluaisin silti oksentaa, ainakaan ei olisi niin huono olo.

      Olen edelleen ylipainoinen, mutta olen viimeisen vajaan vuoden aikana laihduttanut noin kymmenisen kiloa. Kilot ovat lähteneet sen verran pitkä ajan sisällä, että uskon että ne eivät ehkä tule takaisin. Painoni kuitenkin seilaa noin neljän kilon haitarilla ihan lyhyenkin ajan sisällä, jopa yhden viikon aikana saatan painaa neljä kiloa enemmän tai vähemmän. Vielä haluaisin lahtua viisi-kymmenen kiloa. Hoikka en ole koskaan ollut, enkä sitä tavoittelekaan, mutta normaalipainoisena olisi mukavaa.

      Moni kirjoittaa täällä, että on ihan normaalipainoinen vaikka ahmii. Itselläni ongelma on se, että syön aina myös normaalin ruoan ja ahmiminen tulee aina siihen päälle.

      Elämäni on mielenkiintoista, olen hyvässä työssä, josta olen unelmoinut, olen rakastunut (olemme seurustelleet jo useamman vuoden), liikunta on osa elämääni, minulla ei ole isompia murheita, joten ihan oikeasti en ymmärrä miksi koen tarvetta ahmimiseen. Olen kolmekymppinen ja en osaa tarkkaan sanoa, koska tämä on alkanut. Jolllain lailla se on varmasti ollut mukana aina teini-ikäisestä lähtien, mutta luulen että on pahentunut viimeisen viiden -etenkin kahden- vuoden aikana.

      Kiitos paljon teille kaikille, jotka olette jakaneet täällä kokemuksianne!

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      133
      5320
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      32
      3307
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1867
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1830
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1685
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1531
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      11
      1425
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1316
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1307
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1287
    Aihe