"oikean" muslimin määritelmä?

Gohar

Itse pintaisesti koitan julistaa yltiö optimistina ja perimmäiseen ihmisen ja maailman hyvyyteen uskovana ihmisenä, miten muslimina ja minuna, EN hyväksy tyttöjen ympärileikkausta, en vaimon,naisen tai ylipäätään kenenkään alistamista, huonoa ja epäkunnioittavaa kohtelua, en ymmärrä sylkemistä ja muita halventavia eleitä toisia ihmisiä kohtaan, uskon rauhanomaiseen kommunikointiin ja jos se ei tehoa, sitten tilanteesta pois lähtemiseen, en pidä terrorismia tai muuta väkivaltaa Islamiin kuuluvana, vastustan sotaa ja aseita, lapsityövoimaa ja naisten ja tyttöjen lukutaidottomuutta, lapsiavioliittoja ja uskon että on jokaisen omantunnon asia, miten hän ulkoisesti pukeutuu. Yritän opettaa omalle jälkikasvulleni tilanteessa kuin tilanteessa korrektia käytöstä ja olla provosoitumatta, olemaan kohtelias eritoten vanhemmille ihmisille ja kohtelemaan luontoa ja eläimiä hyvin ja kunnioittavasti. Vastustan mm ns turhia eläinkokeita, valaanpyyntiä, rasismia kaikenlaisten ääriryhmien viljelemää väkivaltaa ja sortoa, puolustan sananvapautta ja vastustan mm poliittista vankeutta, kannatan perinteisiä perhearvoja ja sukupuolten erilaisia tehtäviä perheessä, joka ei tarkoita epätasa-arvoa. En ole vähimmässäkään määrin kiinnostunut vuohista tai lampaista seksuaalisessa mielessä enkä "vihaa " ketään uskontoon,kansallisuuteen, sukupuoleen,ikään jne katsomatta. " viha" heittomerkeissä siksi, että en edes tunnista itsessäni sellaista tunnetta. Pidän kutakuinkin kaikista ja se, että ei "vihaa" jota kuta ihmistä tai ihmisryhmää, ei tarkoita sitä että ihan kaikkea tarvitsee silti hyväksyä, aina voi yrittää ymmärtää ja kun ymmärrys loppuu, voi koittaa muuttaa niitä asioita jotka kokee epäoikeudenmukaiseksi, omalla kohdallani olen järjestänyt asian kuulumalla erilaisiin mm ihmisoikeus järjestöihin ja konkreettisesti tekemällä edes pienen pieniä asioita niiden juttujen hyväksi ja puolesta, jotka minusta tuntuvat tärkeiltä. Vaikka tuhansia kertoja massapostaisin väkivaltauutislinkkejä tänne palstalle ja huutaisin ja mesoaisin miten sairasta ja *** **** porukkaa, se tuskin auttaa yhtään ketään apua tarvitsevaa. Samalla energialla ja tarmolla voi tehdä jotakin ihan oikeasti yleishyödyllistä.
Tästä kaikesta johtuen saan jatkuvasti kuulla olevani "kukkais" Islamia levittävä hörhö, jolla ei ole alkeellisintakaan hajua Islamista, en yksinkertaisesti voi olla "oikea" muslimi, koska en ole "kuolemaa vääräuskoisille" huuteleva väkivaltainen tai ainakin nyrkin ja hellan välissä burqa päällä oleva lukutaidoton ressukka,en osallistu mielenosoituksiin enkä syljeskele päin ihmisiä. Missään nimessä en saisi tuoda esiin mitään positiivista,iloista tai hauskaa tai väkivallatonta puolta Islamista, sillä "eihän sellaista ole". Täällä on "totuutena" yhä uudestaan ja uudestaan kerrottu, miten kaikki - tai ainakin melkein kaikki - muslimit ovat sitä tai tätä ( väkivaltaa, sotaa, perheväkivaltaa,kunniamurhia,ympärileikkauksia...) ja jos minä tai joku muu yrittää kauniisti sanoa, että ei se nyt ihan noin synkkä se kokonais kuva ole kuitenkaan, saamme leiman ei-oikeasta "kukkais" muslimista, jotka vähintäänkin saisivat "happoa naamalle" tai kivitystuomion näiltä "ihan oikeilta" muslimeilta,jos samaa menisimme laukomaan julkisesti. Jos näin olisi, en itse tuntisi oikeastaan yhtäkään "oikeaa" muslimia, sillä tämän palstan ei-muslimien määritelmien mukaisia ihmisiä en kaikeksi onneksi tunne, niiden toilailuista kyllä saa lukea sanomalehdistä ja kuulla tv uutisissa, mutta kun se ei sittenkään ole kaikki, ei edes melkein kaikki.
Eiköhän se "oikea" muslimi ja Islam ole sitä, mikä on ihmisen päässä ja sydämessä, teoissa ja ajatuksissa, ja ole yksilön itsensä ja Jumalan välinen asia, eikä ole kenenkään muun määriteltävissä, etenkään ellei ko henkilö edes tunne.
Ei ne meikäläisen "vaaleanpunaiset" lasit tähän nenälle siitä ole tullut, ettenkö tietäisi tai olisi nähnyt sitä toistakin puolta elämässä. Päinvastoin. Kun tarpeeksi näkee ja kokee, tulee jo tarve kaivaa sitä hyvää esiin asiasta kuin asiasta vaikka suurennuslasilla.

73

2484

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • xzcrtsrew

Hyvä kun selvitit asioita.

Höyrypäitä riittää joka puolelle. Vieraan pelko istuu syvässä, ja silloin iskee jengiin paha ksenofobia. Kulttuurirelativismi ei ole tainnut vielä rantautua Suomeen?

Minulla on ystäviä monista leireistä, myös islamista. Ei pieneintäkään valittamisen aihetta.

• Gohar

...sen pelon ja sen aiheuttamat "primitiivireaktiot" ymmärtää - se on ihmisluonto, mutta onneksi kuitenkin lähes jokaiseen ihmiseen kun saa edes jonkun asteisen keskusteluyhteyden ja ne ennakkoluulot ja pelot hälvenevät puolin ja toisin, on tilanne jo taas ihan eri :)
        Kyllä suomalaiset ovat kaikenkaikkiaan todella ei-rasistista porukkaa, tällä palstalla vain jotenkin kulminoituu yhden pienen "pusikosta"huutelijoitten kummallinen ja kovin ahdas ajatusmaailma.
        Minua ei tuo kukkahattu-hörhöksi nimittely hetkauta suuntaan ei toiseen - naurattaa itseasiassa, sitä kun kuulee täällä jatkuvasti pahempiakin nimittelyjä, mutta kun rautalangasta monta eri ihmistä näitä toisia, hyviä puolia koittaa uudestaan ja uudestaan kuin teletappi maassa jankuttaa, ja aina silti samat nimimerkit jaksavat vänkätä vastaan "niin mutta kun...", niin pitää ilmeisesti olla sitten vieläkin tarmokkaampi ;)

• xzcrtsrew
        Gohar kirjoitti:

...sen pelon ja sen aiheuttamat "primitiivireaktiot" ymmärtää - se on ihmisluonto, mutta onneksi kuitenkin lähes jokaiseen ihmiseen kun saa edes jonkun asteisen keskusteluyhteyden ja ne ennakkoluulot ja pelot hälvenevät puolin ja toisin, on tilanne jo taas ihan eri :)
        Kyllä suomalaiset ovat kaikenkaikkiaan todella ei-rasistista porukkaa, tällä palstalla vain jotenkin kulminoituu yhden pienen "pusikosta"huutelijoitten kummallinen ja kovin ahdas ajatusmaailma.
        Minua ei tuo kukkahattu-hörhöksi nimittely hetkauta suuntaan ei toiseen - naurattaa itseasiassa, sitä kun kuulee täällä jatkuvasti pahempiakin nimittelyjä, mutta kun rautalangasta monta eri ihmistä näitä toisia, hyviä puolia koittaa uudestaan ja uudestaan kuin teletappi maassa jankuttaa, ja aina silti samat nimimerkit jaksavat vänkätä vastaan "niin mutta kun...", niin pitää ilmeisesti olla sitten vieläkin tarmokkaampi ;)

En ole seurannut islampalstaanne nimeksikään. Sitäpaitsi asun kaukana Suomesta.

Sanoit: "Kyllä suomalaiset ovat kaikenkaikkiaan todella ei-rasistista porukkaa." Hyvä uutinen.

Olen tuuminut, että interkulturalismissa on erotettava se mitä funtsataan "kohde"kulttuurin ulkopuolella (etic; huom not "ethic") ja toisaalta sen sisällä (etic). Nyt on kulttuurit toistensa kimpussa ulkoapäin, interventiivisesti, reaalisesti (asein) ja ideologisesti.

Kaikki tämä on lisäksi dynaamista ajassa.

Ulkopuolelta kommentoijat voisivat kenties hieman kuunnella faktoja, kulttureita ja niiden taustoja, sitten kenties ottaa kantaa "vieraiden" kulttuurien erityispiirteisiin.

Tämä tapahtuu mielestäni kolmella toisistaan usein aika riippumattomilla dimensioilla: (i) haluanko ymmärtää (syitä ja kontekstejä); (ii) do I respect it, ja (iii) hyväksynkö sen. Kaikki nämä ovat sidoksissa suhtautumiseen "vieraaseen" kulttuurin ikäänkuin ulkopuolelta.

Mutta rohkeinta on mennä vieraana sisään. Niin minäkin olen tehnyt. Olen erittäin hengissä ja oppinut paljon. Wow.

Ei nämä uskonnollispohjaiset kulttuurit ole niin erilaisia. Vastakkainasettelu on mielestäni valtavalla propagandalla vartavasten etsitty, tuotu mediaan ja sitä tietä tajuntoihin, jotta taloudellisille ja sitä seuraaville sotilaallisille interventioille saataisiin humanitaarinen naamio.

• Juutas

Niinhän se on joka asiassa, että epäkohdista ja huonoista asioista puhutaan ja keskustellaan ja uutisoidaan. Paha kello kauas kuuluu jne.

Ihan sama se on kaikilla palstoilla. Tuolla autopalstoillakin lähinnä haukutaan kaikkia automerkkejä. Kai ne autot oikeasti sentään toimivatkin, vai mitä? :-)

Epäkohdista toki kannattaa puhua ja metelöidä, sillä muuten ne eivät ainakaan korjaannu. Toki hyvistäkin asioista olisi hyvä puhua, mutta kun emme me pikkusieluiset ihmiset osaa. Täytyy vain yrittää muistaa, että se mistä ei puhuta, on hyvin. :-)

• Per Saukko

Koeta opetella jäsentelemään tekstiäsi kappaleiksi. Lukisin mielelläni minkälaisia ajatuksia sinunlaisesi himosensorin päässä liikkuu.

Pyydän anteeksi ilmaisuani, mutta kovin hyviä valmiuksia Islam-keskusteluun en ole toimissasi havainnut.

• Minni-Matleena

Pelkään kuitenkin ettei kaikilla lukijoilla ole edellytyksiä omaksua sen sanomaa :)

• nnnnnn

Pitäisikö ensiksi onnitella ja sitten huomauttaa, että muslimeja on 1200 miljoonaa. Yhden ihmisen islam ei ole kovin suuri osa kokonaisuudesta.

Välimatkat ei myöskään nykyään tunnu niinkuin oli ennen. Minulle on aiheuttanut kärsimyksiä islamilaisten teot Iranissa, Afganistanissa, Indoneesiassa, Nigeriassa, Irakissa ja muuallakin.
      Tarkastelussa tällä palstalla on siis islam maailmanlaajuisesti, eikä jonkun suomalaisen elämä muslimina.

Keskeinen asema on tietysti islamin opin tutkiminen. Mitä Koraanissa ja hadiheissä löytyy ja muu tiedotusvälineissä ollut tieto.

Tärkeä asia on myös islamin opin ja muslimin pitäminen erillään. Siksi seriffin avaus ei kuulu tälle palstalle. Tämä ei ole muslimien tutkimispalsta vaan islamin tutkimista varten.

• Minni-Matleena

ja muslimeja. Eihän ole muslimeja ilman islamia. Sinun näkökulmasi on keinotekoinen.

• sinä esko mihinkä lahkoon?

• nnnnnn
        Minni-Matleena kirjoitti:

ja muslimeja. Eihän ole muslimeja ilman islamia. Sinun näkökulmasi on keinotekoinen.

Kyllä ne vaan pidetään erillään. Mitä ihmeen koulua sinä käyt, kun sinä et ymmärrä järjestelmällisen ajattelun alkeitakaan?

Onhan ihmisen ja ideologioiden erillisyys itsestään selvä asia. Esim. maalaisliitto oli poliittinen puolue ennen. Kuitenkaan kukaan ihminen ei ole määrätty maalaisliittolaiseksi. Se on valinta. Samoin on kommunismi ihmisen oma valinta ja niin on islamikin. Pitääkö tätä vielä enemmän selittää? Joko ymmärsit?

• Minni-Matleena
        nnnnnn kirjoitti:

Kyllä ne vaan pidetään erillään. Mitä ihmeen koulua sinä käyt, kun sinä et ymmärrä järjestelmällisen ajattelun alkeitakaan?

Onhan ihmisen ja ideologioiden erillisyys itsestään selvä asia. Esim. maalaisliitto oli poliittinen puolue ennen. Kuitenkaan kukaan ihminen ei ole määrätty maalaisliittolaiseksi. Se on valinta. Samoin on kommunismi ihmisen oma valinta ja niin on islamikin. Pitääkö tätä vielä enemmän selittää? Joko ymmärsit?

Mitä toi valinta-asia tähän kuuluu? On selvää ettei islamia ole missään jos kukaan ei sitä harjoita. Sen nyt käsittää jokainen.

• nnnnnn
        karvapää kirjoitti:

sinä esko mihinkä lahkoon?

Kuulun oikeauskoisiin. Älä nimittele nnnnnn:ää Eskoksi.

• ihminen pieni
        karvapää kirjoitti:

johonkin lahkoon. Meidät on lahkottu sinä päivänä kun esi-isämme hieroi silmiä aurinkoa katsellessa ja mietti kuinka mystillinen se oli. laittoi sitten kukkia sen kunniaksi kalliolle ja löi vaimoaan kun hän ei vielä osoittanut kunnioitusta auringolle.

Suomi24 on aikamoinen lahko. Kaikenlaista sankaria täällä näkee.

• nnnnnn

Mitä toi valinta-asia tähän kuuluu? On selvää ettei islamia ole missään jos kukaan ei sitä harjoita. Sen nyt käsittää jokainen.

Sanopas onko islamin uskonto valittava asia vai ei?

• Minni-Matleena
        nnnnnn kirjoitti:

Sanopas onko islamin uskonto valittava asia vai ei?

valittava asia!

• nnnnnn

• Juutas

Kyllähän muinaisten egyptiläisten uskontoakin tutkitaan ja siitä keskustellaan, vaikka kukaan ei sitä enää harjoita. Uskonto on siis olemassa, mutta sillä ei ole harjoittajia.

Sillä voisi olla täälläkin oma palstansa, jos olisi tarpeeksi siitä kiinnostuneita.

• ...

>ja muslimeja. Eihän ole muslimeja ilman islamia. Sinun näkökulmasi on keinotekoinen.

Pöh:)

Rukous tehdään viisi kertaa päivässä.En rukoile(rukoillut) koskaan.En ole sunnaa. Mutta kuitenkin en tuomitse ketään suunna frendejä sillä että he rukoilevat. En osaa sanoa se miltä tuntuu kun he rukoilevat...
        Olenko muslimi?

• munakarvapää
        karvapää kirjoitti:

ainakaan kuulu.

• Minni-Matleena
        nnnnnn kirjoitti:

Hyvä! Nyt opit pitämään opit ja ihmiset eri asioina.

http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=1000000000000003&conference=1000000000000010&posting=22000000015935976
        Ei voi pitää erillään islamia...ja muslimeja. Eihän ole muslimeja ilman islamia. Sinun näkökulmasi on keinotekoinen.

http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=1000000000000003&conference=1000000000000010&posting=22000000015936604
        Tottakai se on...valittava asia

Kyllä minä tiedän, että ihmiset ja asiat ovat eri asia. Minä tarkoitin, että asioita, kuten uskontoa, ei ole olemassa ilman ihmisiä. Ei ole mitään uskontoa, jos kukaan ei sitä harjoita. Käytännössä muslimit ovat islamin uskonto.

• Minni-Matleena
        Juutas kirjoitti:

Kyllähän muinaisten egyptiläisten uskontoakin tutkitaan ja siitä keskustellaan, vaikka kukaan ei sitä enää harjoita. Uskonto on siis olemassa, mutta sillä ei ole harjoittajia.

Sillä voisi olla täälläkin oma palstansa, jos olisi tarpeeksi siitä kiinnostuneita.

uskonto, jolla ei ole harjoittajia. Siksi sillä ei myöskään voi olla käytännön merkitystä. Ja juuri niistä käytännön merkityksistähän me täällä palstalla keskustelemme.

• Minni-Matleena
        ... kirjoitti:

>ja muslimeja. Eihän ole muslimeja ilman islamia. Sinun näkökulmasi on keinotekoinen.

Pöh:)

Rukous tehdään viisi kertaa päivässä.En rukoile(rukoillut) koskaan.En ole sunnaa. Mutta kuitenkin en tuomitse ketään suunna frendejä sillä että he rukoilevat. En osaa sanoa se miltä tuntuu kun he rukoilevat...
        Olenko muslimi?

muslimi, ei sitä voi ulkopuolelta mennä sanomaan, ei varsinkaan noin vähäisen tiedon perusteella. Ei uskonnollisuus riipu joistakin rituaaleista kuten rukoilemisesta, uskonnollisuus on ihmisen sisällä.

• Juutas

uskonto, jolla ei ole harjoittajia. Siksi sillä ei myöskään voi olla käytännön merkitystä. Ja juuri niistä käytännön merkityksistähän me täällä palstalla keskustelemme.

Kyllä itse kukin saa keskustella mistä haluaa. Ei ole kiellettyä keskustella käytännön merkitysten lisäksi myös aivan teoreettisista pohdinnoista, teologiasta, historiasta jne. Ja ne käytännön asiat näköjään sitä paitsi siivotaan tuolta etusivulta aika tehokkaasti. :-)

Taisi tässä kyllä alun perin olla kyse siitä, ettei yleistetä yksittäisiä muslimeja koskemaan islamia. Toki muslimeista ja heidän asioistaankin voi keskustella, mutta islam on niin kirjava oppisekamelska, ettei parane vedellä kovin helppoja johtopäätöksiä. Kai.

• Minni-Matleena
        Juutas kirjoitti:

Kyllä itse kukin saa keskustella mistä haluaa. Ei ole kiellettyä keskustella käytännön merkitysten lisäksi myös aivan teoreettisista pohdinnoista, teologiasta, historiasta jne. Ja ne käytännön asiat näköjään sitä paitsi siivotaan tuolta etusivulta aika tehokkaasti. :-)

Taisi tässä kyllä alun perin olla kyse siitä, ettei yleistetä yksittäisiä muslimeja koskemaan islamia. Toki muslimeista ja heidän asioistaankin voi keskustella, mutta islam on niin kirjava oppisekamelska, ettei parane vedellä kovin helppoja johtopäätöksiä. Kai.

olen vain huomannut, että suurin osa kirjoittaa käytännön asioista.

Yksittäisistä muslimeistahan islamin harjoittaminen koostuu, joten eiköhän ole ihan asiaan kuuluvaa kysyä heidän tulkintojaan islamista.

• ...

muslimi, ei sitä voi ulkopuolelta mennä sanomaan, ei varsinkaan noin vähäisen tiedon perusteella. Ei uskonnollisuus riipu joistakin rituaaleista kuten rukoilemisesta, uskonnollisuus on ihmisen sisällä.

just mäkin yritin sanoa samaa sinulle! Et voi määritellä iisisti:)

T:Hyvää yötä

• Pato_Donaldo

Kyllä minä tiedän, että ihmiset ja asiat ovat eri asia. Minä tarkoitin, että asioita, kuten uskontoa, ei ole olemassa ilman ihmisiä. Ei ole mitään uskontoa, jos kukaan ei sitä harjoita. Käytännössä muslimit ovat islamin uskonto.

tappavat ja itsemurhapommittavat ?
        Ne jotka puukottavat mp3 soittimen takia ?
        Nekin muslimit jotka värväävät ale 16 v tyttöjä Jihadiin ?Tai imaamit jotka karkoitetaan maasta ?

Vastaa kyllä tai ei, kiitos.

Ovatko nämäkin muslimit sinulle sama kuin "islaminusko" ?

• nnnnnn

>>Ei ole mitään uskontoa, jos kukaan ei sitä harjoita. Käytännössä muslimit ovat islamin uskonto.

Uskonto on se, mikä sisältyy islamin oppiin. Oppi on kirjoissa ja selitysteoksissa. Muslimi uskoo uskontonsa opetuksiin.

Muslimilla on siis usko uskontoonsa. Muslimit eivät ole islamin uskonto. Uskonto on ollut paperilla läpi historian.

Luuletko, että islam on juuri sinulle sopiva uskonto?

• Minni-Matleena
        nnnnnn kirjoitti:

>>Ei ole mitään uskontoa, jos kukaan ei sitä harjoita. Käytännössä muslimit ovat islamin uskonto.

Uskonto on se, mikä sisältyy islamin oppiin. Oppi on kirjoissa ja selitysteoksissa. Muslimi uskoo uskontonsa opetuksiin.

Muslimilla on siis usko uskontoonsa. Muslimit eivät ole islamin uskonto. Uskonto on ollut paperilla läpi historian.

Luuletko, että islam on juuri sinulle sopiva uskonto?

eri asioista. Kyllä minä tiedän, että uskonto on paperilla, mutta paperi sinänsä ei merkitse mitään, jos kukaan ei lue sitä, eikä tee siitä mitään tulkintaa mikä vaikuttaa hänen toimiinsa. Siis uskovaiset ovat uskonto käytännössä.

Luulen että sinussa olisi enemmän ainesta muslimiksi kuin minussa.

• Minni-Matleena
        Pato_Donaldo kirjoitti:

tappavat ja itsemurhapommittavat ?
        Ne jotka puukottavat mp3 soittimen takia ?
        Nekin muslimit jotka värväävät ale 16 v tyttöjä Jihadiin ?Tai imaamit jotka karkoitetaan maasta ?

Vastaa kyllä tai ei, kiitos.

Ovatko nämäkin muslimit sinulle sama kuin "islaminusko" ?

vastaus.

• Pato_Donaldo

vastaus.

Halusin sulta vastauksen:

KYLLÄ tai EI.

Et siis kykene moiseen vastaukseen. Arvasin kyllä.

• Minni-Matleena
        Pato_Donaldo kirjoitti:

Halusin sulta vastauksen:

KYLLÄ tai EI.

Et siis kykene moiseen vastaukseen. Arvasin kyllä.

vain yksisanaisia vastauksia, olen pahoillani puolestasi. Et sinä voi määritellä miten minä vastaan, vastaan niinkuin haluan.

• Minni-Matleena

vain yksisanaisia vastauksia, olen pahoillani puolestasi. Et sinä voi määritellä miten minä vastaan, vastaan niinkuin haluan.

Voin tiivistää vastaustani, niin se on helpompi ymmärtää.

Mainitsemasi henkilöt ovat OSA käytännön islamia. (onneksi vain pieni osa)

• nnnnnn

eri asioista. Kyllä minä tiedän, että uskonto on paperilla, mutta paperi sinänsä ei merkitse mitään, jos kukaan ei lue sitä, eikä tee siitä mitään tulkintaa mikä vaikuttaa hänen toimiinsa. Siis uskovaiset ovat uskonto käytännössä.

Luulen että sinussa olisi enemmän ainesta muslimiksi kuin minussa.

>>Siis uskovaiset ovat uskonto käytännössä.

Jos uskovaiset olisivat uskonto käytännössä, he eivät tekisi mitään syntiä, koska olisivat itse mittana. Niin ei kuitenkaan ole, vaan uskonto asettaa vaatimukset ja uskovat jäävät niistä jälkeen. He eivät pääse uskonnon asettamiin tavoitteisiin. Jos he pääsisivät he olisivat pyhimyksiä. Eläviä pyhimyksiä ei taida olla missään uskonnossa. Lieneekö Dalai Lama?

>>Luulen että sinussa olisi enemmän ainesta muslimiksi kuin minussa.

Jos niin on, ei sinussa ole ainesta muslimiksi.

• Pato_Donaldo

Voin tiivistää vastaustani, niin se on helpompi ymmärtää.

Mainitsemasi henkilöt ovat OSA käytännön islamia. (onneksi vain pieni osa)

"inkkari puhuu vähän ja tarkoittaa paljon"

punaniskat ja minnit puhuvat paljon ja tarkoittavat .... arvaa viimeinen sana ? ;)

• Minni-Matleena
        Pato_Donaldo kirjoitti:

"inkkari puhuu vähän ja tarkoittaa paljon"

punaniskat ja minnit puhuvat paljon ja tarkoittavat .... arvaa viimeinen sana ? ;)

vieläkään ymmärrä.

Pato puhuu paljon ja yrittää istua niin monella tuolilla että...

• Minni-Matleena
        nnnnnn kirjoitti:

>>Siis uskovaiset ovat uskonto käytännössä.

Jos uskovaiset olisivat uskonto käytännössä, he eivät tekisi mitään syntiä, koska olisivat itse mittana. Niin ei kuitenkaan ole, vaan uskonto asettaa vaatimukset ja uskovat jäävät niistä jälkeen. He eivät pääse uskonnon asettamiin tavoitteisiin. Jos he pääsisivät he olisivat pyhimyksiä. Eläviä pyhimyksiä ei taida olla missään uskonnossa. Lieneekö Dalai Lama?

>>Luulen että sinussa olisi enemmän ainesta muslimiksi kuin minussa.

Jos niin on, ei sinussa ole ainesta muslimiksi.

sitä miten uskovaiset sitä toteuttavat. Mikäli tämä toteutus ei yllä kyseisen uskonnon kirjallisiin vaatimuksiin, niin sitten käytännön uskonto on erilaista kuin teoria. Teoriahan ei merkitse sinänsä mitään.

• Pato_Donaldo

vieläkään ymmärrä.

Pato puhuu paljon ja yrittää istua niin monella tuolilla että...

Meillä olis paljon puhuttavaa. :)

• nnnnnn

sitä miten uskovaiset sitä toteuttavat. Mikäli tämä toteutus ei yllä kyseisen uskonnon kirjallisiin vaatimuksiin, niin sitten käytännön uskonto on erilaista kuin teoria. Teoriahan ei merkitse sinänsä mitään.

>>niin sitten käytännön uskonto on erilaista kuin teoria. Teoriahan ei merkitse sinänsä mitään.

"Käytännön muslimilla" olisi hyvä kuitenkin olla Koraani kirjahyllyssään, vaikka ei sitä luekaan.

>>Teoriahan ei merkitse sinänsä mitään.

Oletko sinä huumormuslimeita? Sellainen muslimilahko voisi olla hyvä, joka aina nauraa ja naurattaa ihmisiä.

• Minni-Matleena
        nnnnnn kirjoitti:

>>niin sitten käytännön uskonto on erilaista kuin teoria. Teoriahan ei merkitse sinänsä mitään.

"Käytännön muslimilla" olisi hyvä kuitenkin olla Koraani kirjahyllyssään, vaikka ei sitä luekaan.

>>Teoriahan ei merkitse sinänsä mitään.

Oletko sinä huumormuslimeita? Sellainen muslimilahko voisi olla hyvä, joka aina nauraa ja naurattaa ihmisiä.

lahko joka aina naurattaa ihmisiä. Sinulla on siihen paremmat edellytykset.

Minun mielipiteeni eivät ole huumoria.

• Minni-Matleena
        Pato_Donaldo kirjoitti:

Meillä olis paljon puhuttavaa. :)

Ei olisi

• kiitos!

• munakarvapää

hyvä.

• Pato_Donaldo

10 tuosta kirjoituksesta, taisi tulla sydämmestä :)

• ???

Oikein hieno perussuomalaisten arvojen ylistys. Kiitos sinulle, Gohar!

ps. miten tämä aihe liittyy islamiin?

• Gohar

en kylläkään kannata mitään perussuomalaisia arvoja,kuten minkään maan tai puolueen sitä tai tätä, minä kun surffailen sujuvasti kulttuurista toiseen ja sopeudun kutakuinkin ihan mihin tahansa. Omat arvot ja Islamin usko ja perhe vain pysyy, vaikka kaikki muu muuttuisi ympärillä.

• Pato_Donaldo
        Gohar kirjoitti:

en kylläkään kannata mitään perussuomalaisia arvoja,kuten minkään maan tai puolueen sitä tai tätä, minä kun surffailen sujuvasti kulttuurista toiseen ja sopeudun kutakuinkin ihan mihin tahansa. Omat arvot ja Islamin usko ja perhe vain pysyy, vaikka kaikki muu muuttuisi ympärillä.

olet kuitenkin suomalainen ?

Ei elämän perusarvojen tulisi eikä saisi muuttua uskonnon mukaan: vaan päinvastoin.

Minä en henk koht enää osaa määritellä sanaa "perussuomalainen", mutta olettaisin sen olevan määritelmä omasta kulttuuristaan ja omasta väestään huolehtivasta "perusjuntista".

Jollei pidä huolta itsestään, niin kuis sitten muista ?

Päiväni anekdota :)

• Gohar
        Pato_Donaldo kirjoitti:

olet kuitenkin suomalainen ?

Ei elämän perusarvojen tulisi eikä saisi muuttua uskonnon mukaan: vaan päinvastoin.

Minä en henk koht enää osaa määritellä sanaa "perussuomalainen", mutta olettaisin sen olevan määritelmä omasta kulttuuristaan ja omasta väestään huolehtivasta "perusjuntista".

Jollei pidä huolta itsestään, niin kuis sitten muista ?

Päiväni anekdota :)

kun tarkoitin että minun arvoni eivät ole mistään tietystä puolueesta tai erityisesti minkään yhden ainoan maan perusarvoja, vaan nämä minun omat arvoni nimenomaan on ja pysyy vaikka viuhtoisin missä päin maailmaa tahansa,ja kun olen itseasiassa vähän useamman rodun sekoitus, niin myös niitä arvoja sitten on tarttunut varmaan vähän jokaisesta jotakin - tyyliin ;)

• Pato_Donaldo
        Gohar kirjoitti:

kun tarkoitin että minun arvoni eivät ole mistään tietystä puolueesta tai erityisesti minkään yhden ainoan maan perusarvoja, vaan nämä minun omat arvoni nimenomaan on ja pysyy vaikka viuhtoisin missä päin maailmaa tahansa,ja kun olen itseasiassa vähän useamman rodun sekoitus, niin myös niitä arvoja sitten on tarttunut varmaan vähän jokaisesta jotakin - tyyliin ;)

mutta jos vertaa sua Nico Rosberiin formulassa, niin kyllä se sakemanni on ....
        kyllä joku isänmaa pitää olla, vaiko ei ?

Olen kuullut että "lääkärit yli rajojen"
        mutta että uskonnot yli rajojen, en usko ;)

Oma usko ei voi muuttua muutettaessa esim. Alaskasta Australiaan; tai sitten ei itsekään tiedä mistä on kymysys. Tätä hain takaa.

Ja että ihmisen kulttuuri on siellä missä hän asuu: elintavat, kanssakäyminen ym.

Tämän takia laitoin jossain senkin alustuksen, että jos viedään "afrikkalainen 1 v lapsi skotlantiin, niin kyllä se kilttiä käyttää ja säkkipilliä soittaa".

Know what I mean ?

• Juutas

Päivän Kalevan mukaan Iranissa ollaan päästämässä naiset seuraamaan urheilukilpailuja ensimmäistä kertaa sitten islamilaisen vallankumouksen. Vähän vielä kestää, kun pitää rakentaa naisille omat sisäänkäynnit stadioneille, mutta kumminkin. :-)

• Eihän?

On lämmittävää nähdä palstalla kirjoitus joka on omaa ajattelua pelkkien koraanista tai imaameilta kopioitujen fraasien toistelua. Hyvää kehitystä jonka toivoisi leviävän myös muihin kirjoittajiin.

Toinen toivottava asia on myös muiden mielipiteiden esittämisen salliminen palstalla Eniron sääntöjen mukaan. Siinä on vielä rutkasti haastetta sinulle tulevaisuuteen.

• TUXEDO

"Trendi-muslimina" tiedän omakohtaisesti, mitä sanot...
      Keep up working :=)

• mr.xxx

Näistä teksteistä voi päätellä, että Gohar ja Minni-Matleena ovat sama henkilö, tai muuten jakavat samat ajatukset.

• Gohar

Tosi kummaa :) Veikkaan että Minnillä ja minulla on jo sen verran ikäeroakin ja toinen meistä sanoo olevansa muslimi, toinen ei, että kummaa olisi totta totisesti. Vai jospa minulla onkin kaksoispersoona, en vain tässä Goharina sitä itse tiedä :S
        Salaliittoteoriat ja kaikenlaiset enigmat on kyllä tosi hauskoja, täytyisi vissiin oikein alkaa kirjaamaan ylös niitä kaikkia juttuja mitä täältä saan välillä itsestäni ja perheestäni ja elämästäni lukea :D

• mr.xxx
        Gohar kirjoitti:

Tosi kummaa :) Veikkaan että Minnillä ja minulla on jo sen verran ikäeroakin ja toinen meistä sanoo olevansa muslimi, toinen ei, että kummaa olisi totta totisesti. Vai jospa minulla onkin kaksoispersoona, en vain tässä Goharina sitä itse tiedä :S
        Salaliittoteoriat ja kaikenlaiset enigmat on kyllä tosi hauskoja, täytyisi vissiin oikein alkaa kirjaamaan ylös niitä kaikkia juttuja mitä täältä saan välillä itsestäni ja perheestäni ja elämästäni lukea :D

Sinulla tuntui olevan samanlaista ajatusta kuin
        Minni-Matleenallakin:
        "niin sitten käytännön uskonto on erilaista kuin teoria. Teoriahan ei merkitse sinänsä mitään."

• Gohar
        mr.xxx kirjoitti:

Sinulla tuntui olevan samanlaista ajatusta kuin
        Minni-Matleenallakin:
        "niin sitten käytännön uskonto on erilaista kuin teoria. Teoriahan ei merkitse sinänsä mitään."

enhän minä tuommoista ole sanonut :S

• joka ei hyväksy

Koraania, Jumalan sanaa?????

"EN hyväksy ...vaimon,naisen ... alistamista"

????

Koraani nimen omaan hyväksyy, jopa määrä. Sinä et. Miten voit pitää itseäsi muslimina????

• ...Koraanin määräyksistä poikkeaa hiukan sinun käsityksistäsi.

• ????
        Aabra-ham kirjoitti:

...Koraanin määräyksistä poikkeaa hiukan sinun käsityksistäsi.

Mikä on valtavan älysi salaisuus?

• Minni-Matleena

• Gohar

• Gohar kirjoitti:

...salametsästäjiä, tuon ilmon jälkeen saattaapi lauma viriilejä täti-ihmisiä hyökätä kimppuun ja raahata lähimpään pusikkoon.....

Toivottavasti et käyttänyt sanaa "viriili" sen alkuperäismerkityksessä eli tarkoittamaan miehekästä, miesmäistä?

Siinä vaiheessa jos lauma harteikkaita ja parrakkaita täti-ihmisiä alkaa lähestyä määrätietoisesti ja silmät kiiluen, nähdään miten sarvikuono-Aabraham osaa pinkoa pitkin savannia ja häviää taivaanrantaan.

• Gohar
        Aabra-ham kirjoitti:

Toivottavasti et käyttänyt sanaa "viriili" sen alkuperäismerkityksessä eli tarkoittamaan miehekästä, miesmäistä?

Siinä vaiheessa jos lauma harteikkaita ja parrakkaita täti-ihmisiä alkaa lähestyä määrätietoisesti ja silmät kiiluen, nähdään miten sarvikuono-Aabraham osaa pinkoa pitkin savannia ja häviää taivaanrantaan.

tai pirteitä kukkahattu tätejä sitten :P

• lainata vapuksi
        Gohar kirjoitti:

tai pirteitä kukkahattu tätejä sitten :P

vaaleanpunaisia silmälasejasi.

Niistä voisi olla apua Vappuheilaa etsiessä.

• Gohar
        lainata vapuksi kirjoitti:

vaaleanpunaisia silmälasejasi.

Niistä voisi olla apua Vappuheilaa etsiessä.

jokasävypinkkiä löytyy kyllä.

• tarvitsekaan
        Gohar kirjoitti:

koska tarkemmin ajatellen koska....

arvaa loppu!

• syyn
        Gohar kirjoitti:

vaikka arvuuttelu ei Sinua kiinnostanutkaan.

En tarvitsekaan pinkkilaseja Vappu-heilan etsintään, koska vietän Vapun perheen kanssa. (Siis oman perheeni).

Mutta avioerot ovat valitettavan yleisiä, niin että ehkä valitettavasti jonain muuta Vappuna!

Toivotaan ettei nyt kuitenkaan.

Heippa vaan!

• ja alkuperäinen

suomalainen nainen. Onneksi Islam ei ole Sinua vielä pilannut.

Arvosi ovat toistaiseksi kohdallaan, mutta varo Koraania ja muita muslimien pyhiä kirjoituksia, niissä on paljon suomalaiselle sopimatonta tekstiä. Tällä palstalla tuo "islamsaasta" on tuotu voimallisesti luettavaksemme tuhansia kertoja uudelleen ja uudelleen...ja "keskustelu" jatkuu...

• Gohar

...en ole kylläkään ihan "aito ja alkuperäinen" ja muslimikin ollut koko ikäni ;)

• ihmettelen vain

Miksi poistit tänään viestiketjun, jossa käsitetiin perheväkivaltaa? Perheväkivaltahan ei sinänsä siis ilmiönä ole mielestäni uskonto, vaan kulttuurisidoonainen ilmiö, jota oikeutetaan kylläkin tapakulttuurin ja uskontojenkin kautta.

Olisin halunnut lukea keskustelun kun siihen pari juttua heitin.

Kun kävin välillä korjaamassa jäkikasvun mopoa en ehtinyt seurata ketjun muodostumista.

• kun sanot

"kannatan perinteisiä perhearvoja ja sukupuolten erilaisia tehtäviä perheessä, joka ei tarkoita epätasa-arvoa"

Vaimoni pakottaa minut siivoamaan ja muihin ikäviin hommiin mutta hän ei silti huolehdi ulkotöistä eikä autojen renkaidenvaihdosta.

Toisaalta laitan mielelläni ruokaa, mikä taas ei suomalaisessa kultuurissa kuulu "perinteisessä" mielessä miehelle, tosin islamilaisessa kulttuurissa kylläkin ainakin ravintoloissa.

Eräs työkaverini sanoi, että miehellä pitää olla miehen hommat ja naisella naisenhommat.

Mitä tässä pitäisi tehdä kun useassa suomalaisessa perheessä molemmat käyvät töissä yhtäläisesti ja myös kotitehtävät tehdään yhteisesti.

Tuskin onnistuu vaimojen kotiuttaminen työelämästä?

• vaihdoin tänään taas autoon...

"kannatan perinteisiä perhearvoja ja sukupuolten erilaisia tehtäviä perheessä, joka ei tarkoita epätasa-arvoa"

Vaimoni pakottaa minut siivoamaan ja muihin ikäviin hommiin mutta hän ei silti huolehdi ulkotöistä eikä autojen renkaidenvaihdosta.

Toisaalta laitan mielelläni ruokaa, mikä taas ei suomalaisessa kultuurissa kuulu "perinteisessä" mielessä miehelle, tosin islamilaisessa kulttuurissa kylläkin ainakin ravintoloissa.

Eräs työkaverini sanoi, että miehellä pitää olla miehen hommat ja naisella naisenhommat.

Mitä tässä pitäisi tehdä kun useassa suomalaisessa perheessä molemmat käyvät töissä yhtäläisesti ja myös kotitehtävät tehdään yhteisesti.

Mitä ovat siis tarkoittamasi erilaiset tehtävät perheessä?

• vastaa nyt kuitenkin

Kysyin huhtikuussa:

Mitä tässä pitäisi tehdä kun useassa suomalaisessa perheessä molemmat käyvät töissä yhtäläisesti usein samoissa ammateissa ja myös kotitehtävät tehdään yhteisesti.

Mitä nämä "erilaiset tehtävät" perheessä ovat?

Ketjusta on poistettu 15 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mikä se Mira Luodin ohjelma oli?

Ja onnistuiko hiljaiseksi maksaminen sittenkään, jos myöhemmin sanoo, että tuollaista tapahtunut? Ihmiset alkaa pohtiin
      Maailman menoa
      262
      9416
    2. IL - Kansanedustaja tehnyt ITSEMURHAN eduskuntatalossa!!

"IL:n tiedot: Kansanedustaja tehnyt itsemurhan Eduskuntatalossa Iltalehden tietojen mukaan kansanedustaja on tehnyt its
      Maailman menoa
      320
      6585
    3. Verinen koira

Mikä juttu on tämä Karhumäellä pyörinyt verinen koira? Oliko hyökännyt jonkun kimppuun?
      Imatra
      68
      1574
    4. Mira Luoti, Vain Elämää

kausi 8. mukana aluksi mm. Terhi Kokkonen ja Mira Luoti. taustalla myös Danny ja Kashmir. paljonko 1+1 olikaan?
      Maailman menoa
      6
      1371
    5. Eemeli Peltonen teki itsemurhan eduskuntatalossa

Kevyet mullat sitten vaan. Ei mulla muuta.
      Maailman menoa
      92
      1205
    6. Faktat kehiin!

kauanko aiot odottaa kaivattuasi? ja miks?
      Ikävä
      109
      1141
    7. Mira Luoti koki seksivvaltaa sarjan kuvauksissa. Otti hyssyttelyrahat mutta nyt julkistaa asian?

Kun hyvin tietää että helppo päätellä mikä ohjelma kyseessä. Ja jos koki oikein "väkivaltaa" eli raisk, niin edesvastuut
      Kotimaiset julkkisjuorut
      72
      1013
    8. Mopokeulija

Poliisit saisivat käydä noukkimassa sinipuseroisen keulijan tuota pikaa. Koulureppu selässä yhdellä pyörälla S-Marketin
      Haapavesi
      40
      842
    9. Sonnisen turha valitus selvästä asiasta !

Nyt tuli sellainen valitus jossa ei järjen häivää, Sonninen ja koko hallinto munaa itsensä. Hänestä on tulossa pilkunnus
      Ähtäri
      23
      736
    10. MUISTATTEKO SEN?

Karhean tummansövyisen raastavsn huudon : RYKIKÄÄ! NIITÄ RAATOJA@ RÄKIKÄÄ NIITÄ EAATOJA!btämän paeoni aina toivotti rakk
      Joukkoliikenne
      311
      728
    Aihe