”Keksi seurapelimiehelle jotain sanottavaa. Koita voitatko porukallesi mökkijuhannuksen Himoksella.”
Noin Suomi24:n ylläpito näiden keskustelujen avaussivulla.
Mikä ihme siinä on, että nykysuomalainen niin usein vierastaa koettaa-verbiä ja käyttää sen tilalla sanaa 'koittaa'? Merkityshän ei ole lähellekään sama!
Minun kielikorvani ainakin on pahasti koetuksella!
Koituksesta puheenollen: joskus on ihan kiva koettaa aamun koittaessa...
Koettaa / koittaa
19
922
Vastaukset
- koetellaan
Ei vierasteta - ei vain tiedetä. Pitäisi kai hyväksyä se, että suurin osa ihmisistä ei osaa, välitä eikä halua hallita äidinkieltään.
- Jaska Koo
Suomen kieli on vaikeaa, niin myös koittaa/koettaa. Vielä vaikeampi on tarkistaa/tarkastaa.
- Anonyymi
Koittaa. Kokeilla. Koettaa. Koklata. Etsiä osaa Suomee.
- muutos?
>joskus on ihan kiva koettaa aamun koittaessa...
Nikolai Kopeloi => Nikolai Kopuloi
???
Nikolai Kopeloi oli tunnetusti edesmenneen Neukkulanmaan kuuluisin gynekologi. Olikos Pentti Kouri hänen virkaveljensä Suomessa vai kuka ihmeen kuuluisuus senniminen setä mahtoi ollakaan?- Anonyymi
Venäläisillä rekkakuskeilla oli omat venäläiset AIDS bordellit ja lääkärit laittomia täysin luvattomat . Joka lähtöön pillerit ja keskeytys lääkkeet.
- hyi!
Siksi että koettaa kuulostaa savolaiselta eli tavattoman ällöttävältä. Ja sitäpaitsi ne, jotka osallistuvat peliin osallistuvat myös koitokseen eivät koetokseen. Minunkin kielikorvani on koitoksella aina kun savolaiset avaavat suunsa.
- Nikolai Kopeloi
Arvelinkin, että koettaa-sanaa vierastetaan juuri sen kuvitellun murteellisuuden tai "rahvaanomaisuuden" vuoksi ja se korvataan samalta kuulostavalla (mutta aivan eri asiaa merkitsevällä) koittaa-sanalla vain siksi, että tuo sana vaikuttaa olevan "kirjakielisempi".
Ikävää. Perin ikävää.
Sanastossamme riittäisi karsimista, jos kriteerinä käytettäisiin pelkästään sanojen ällöttävyyttä! - ja mistähän lie?
"Parastani tahdon koettaa. mutta kun vaan tottelisitte ilman könistämistä ja ruoskaa!"
Kirjoitti kuka?
Savolainen?
Laaja käsite tuo savo :) - vain?
ja mistähän lie? kirjoitti:
"Parastani tahdon koettaa. mutta kun vaan tottelisitte ilman könistämistä ja ruoskaa!"
Kirjoitti kuka?
Savolainen?
Laaja käsite tuo savo :)Nurmijärven Palojoki taitaapi olla tuon "savolaiskirjoittajan" kotikylä.
- mistä lie
vain? kirjoitti:
Nurmijärven Palojoki taitaapi olla tuon "savolaiskirjoittajan" kotikylä.
hyvinnii olla justiisa sieltä Palojoelta. Koitin kepillä jäätä elikkä _kokkeilin_ vähä arvuuttaa josko seleviäis vähä laajempi ku ällötyssavolaene käyttöpohja sille "koettamiselle". Jääpi sitte arvon "hyi" -nimimerkille selevitettäväksi missäpäen Savvoo tuommonen paekka on.
Yks savolaene on tässä takavuosina vielä sekottanu muunpaikkakuntalaiste herkkää kielikorvvaa kum pisti rokkipäntille nimeks Koitus int. Ja vielä seellä. - PaljastajaX
mistä lie kirjoitti:
hyvinnii olla justiisa sieltä Palojoelta. Koitin kepillä jäätä elikkä _kokkeilin_ vähä arvuuttaa josko seleviäis vähä laajempi ku ällötyssavolaene käyttöpohja sille "koettamiselle". Jääpi sitte arvon "hyi" -nimimerkille selevitettäväksi missäpäen Savvoo tuommonen paekka on.
Yks savolaene on tässä takavuosina vielä sekottanu muunpaikkakuntalaiste herkkää kielikorvvaa kum pisti rokkipäntille nimeks Koitus int. Ja vielä seellä.Jos tarkoitat Juhani Leskistä, niin hänhän on kovasti yrittänyt peittää savolaisaksenttisen puheensa. Nämä ns. stealh-savolaiset kuitenkin paljastuvat aina vaikka yrittävät kuinka puhua norminmukaista yleiskieltä.
- vain?
mistä lie kirjoitti:
Yks savolaene on tässä takavuosina vielä sekottanu muunpaikkakuntalaiste herkkää kielikorvvaa kum pisti rokkipäntille nimeks Koitus int. Ja vielä seellä.Olisikohan tuo Coitus int. väännetty/lyhennetty käsitteestä Koitus interrapsutus?
Juankosken mies taisi tamperelaistua (be tampered?) melko aikaisessa vaiheessa? Samoihin aikoihin kuin itse helsinkiläistyin (hell-sink?), luulisin.
Juankosken mies kai aloitti Tampereella kielenkääntäjän opinnot, mutta opettajansa kanssa riitaannuttuaan ryhtyi rustaamaan runonlaulannan välikappaleita. Itse taas kirjoittauduin opiskelemaan matemaattis-luonnontieteellisiä aineita – ja olen päätynyt välivaiheiden kautta ansaitsemaan kapoisen känttyni kielien kääntelijänä! - Anonyymi
Nikolai Kopeloi kirjoitti:
Arvelinkin, että koettaa-sanaa vierastetaan juuri sen kuvitellun murteellisuuden tai "rahvaanomaisuuden" vuoksi ja se korvataan samalta kuulostavalla (mutta aivan eri asiaa merkitsevällä) koittaa-sanalla vain siksi, että tuo sana vaikuttaa olevan "kirjakielisempi".
Ikävää. Perin ikävää.
Sanastossamme riittäisi karsimista, jos kriteerinä käytettäisiin pelkästään sanojen ällöttävyyttä!Aamu koittaa ja koetan etääntyä rapulasta, mikä koittaa tappaa mut!
- Ex nihilo
Nikolai Kopeloin potilaita?
http://images.google.fi/images?q=kolotuhina&hl=fi&btnG=Etsi kuvia - tarkkis
"Ruveta" on ansiokas verbi joka on myös kokenut katkeran
katoamiskohtalon. Sehän ei ole sama kuin 'alkaa'.
'Ruvetaan hommiin" on yleisempää kuin 'aletaan ..'.
Tästä on sekin seuraus että ruveta-verbin kanssa käytettävä
infinitiivi loisii alkaa-verbiä.
Siis 'ruveta juomaan' vs. 'alkaa juoda'.
Ruvetkaa reilusti!- huomanneet,
että nykyään käytetään verbiä "rueta"? Ah, kaunista...
- Le-Ke-Pe
Samoin 'pannaan' on pannassa uushäveliäisyyssyistä. Vältellään esimerkiksi ilmaisuja 'panna toimeksi', 'panna korvan taakse' tai 'panna tuulemaan'.
- Panna-hinen
Le-Ke-Pe kirjoitti:
Samoin 'pannaan' on pannassa uushäveliäisyyssyistä. Vältellään esimerkiksi ilmaisuja 'panna toimeksi', 'panna korvan taakse' tai 'panna tuulemaan'.
>'panna tuulemaan'
Niin – ja vallankin 'panna tulemaan'. Sananmuunnoksiin taipuvaisten korvissa se muuntuu niin helposti muotoon 'tulla panemaan'.
Se 'korvan taakse paneminen' kuuluu kai niihin oudommanpuoleisiin fetisseihin?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies kateissa Lapualla
Voi ei taas! Toivottavasti tällä on onnellinen loppu. https://poliisi.fi/-/mies-kateissa-lapualla1166070Poliisi tutkii murhaa Paltamossa
Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta334167- 823372
Jos me voitais puhua
Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä183006Jenna meni seksilakkoon
"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t2582100Joo nyt mä sen tajuan
Kaipaan sua, ei sitä mikään muuta ja olet oikea❤️ miksi tämän pitää olla niin vaikeaa?882014Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."
Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui441866- 1431805
Olipa ihana rakas
❤️🤗😚 Toivottavasti jatkat samalla linjalla ja höpsöttelykin on sallittua, kunhan ei oo loukkaavaa 😉 suloisia unia kau81706Vain yksi elämä
Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu881579