Ensimmäistä kertaa olen järjestämässä ystäville vapuksi "syöminkejä" ja kaipailisinkin vinkkejä mitä kannattaisi tarjota? Kannattaisiko laittaa ns. seisova pöytä ja siihen eri tarjottavia? Ja millaista ruokaa?
Joukossa on myös raskaana oleva ja yksi imettävä joten alkoholia ei tässä porukassa kaikki nauti joten boolia en taida tehdä mutta mitä hyvää naposteltavaa voisi illaksi laittaa? Tiedän että mielikuvitus vaan peliin mutta ihan mielenkiinnosta kuulisin mitä muut ovat vappuna syöneet/juoneet? :)
Kiitos ja hyvää vappua jo etukäteen!! ;)
Vappuruokaa?
22
3706
Vastaukset
- Kapustahaikara
Raskaana olevia ja imettäviä ilahduttaisi varmasti hedelmäinen, alkoholiton booli - toisi juhlan tuntua vappuun. Imettävien pitää muutenkin juoda riittävästi.
- glada vappen
Tietysti laitat kylmät kalat. Kylmäsavulohta, erilaisia sillejä, graavattua siikaa, ja toki mätiä pitää olla. Sitten lämminsavukalaa ja sen kanssa joku kylmä kastike. Toki uusia perunoita ja vaikka waldorfin salaatti.
Sitten laitat kylmät leikkeleen, riimihärkää ja jotain pateita, niiden kanssa vaikka aiolia näin vapuksi. Kruunaa lopuksi hyvällä mutta helpolla lämpimällä ruoalla. Vaikka perinteinen paahtopaisti ja kartanonkastike, kalavaihtoehto olisi hyvä myös olla. Esim. uunilohi perigordin kastikkeen kanssa voisi olla hyvä vaihtoehto. Valitset vielä sopivat viinit em ruokiin, niin eiköhän hyvä tule. Toki jokin jälkkäri voisi olla mukava juttu. Vaikka riesling-kakku kävisi hyvin näin vapun aikaan.- erikoisruokavaliot
Eli EI missään tapauksessa tuollaista menuuta jossa jokaisessa ruokalajissa on lihaa tai kalaa tai muuta eläintä. Se on aika noloa kun joku ei sitten voikaan syödä mitään.
- Noloa? Mikä?
erikoisruokavaliot kirjoitti:
Eli EI missään tapauksessa tuollaista menuuta jossa jokaisessa ruokalajissa on lihaa tai kalaa tai muuta eläintä. Se on aika noloa kun joku ei sitten voikaan syödä mitään.
Kai nyt useimmat sentään osaavat valikoida kutsuttavansa niin, että tuollaiset rehunpureksijat jäävätkin kotiinsa nuolemaan näppejään!
Kasvissyönti on puhtaasti omaehtoinen valinta. Siihen jos retkahtaa, niin on ihan turha syyllistää ketään muita siitä että ei saa mieleistään sapuskaa. - purkki niitä
erikoisruokavaliot kirjoitti:
nakkoja, eli soijanakkeja, ei ne muuta tarvitse.
- kaikki eivät ajattele noin
Noloa? Mikä? kirjoitti:
Kai nyt useimmat sentään osaavat valikoida kutsuttavansa niin, että tuollaiset rehunpureksijat jäävätkin kotiinsa nuolemaan näppejään!
Kasvissyönti on puhtaasti omaehtoinen valinta. Siihen jos retkahtaa, niin on ihan turha syyllistää ketään muita siitä että ei saa mieleistään sapuskaa.Tai sitten minä vain olen valinnut ystäväni hyvin! Minun ei koskaan tarvitse murehtia, sillä aina on vegenkin ruoat odottamassa. Samalla tavoin minä osaan ottaa huomioon ystävieni ruokavaliot ja dieetit, allergioista puhumattakaan. Jotkut sitä vain osaavat laittaa monipuolista ruokaa eikä allergia, kasvissyönti tai eettiset tai uskonnollisetkaan erityisehdot aiheuta yhtään lisää päänvaivaa.
Itse olen menossa ainoana kasvissyöjänä vappupöytään ystäväni luoksi ja tiedän, että minullekin löytyy useampaa sorttia. - Noloa? Mikä?
kaikki eivät ajattele noin kirjoitti:
Tai sitten minä vain olen valinnut ystäväni hyvin! Minun ei koskaan tarvitse murehtia, sillä aina on vegenkin ruoat odottamassa. Samalla tavoin minä osaan ottaa huomioon ystävieni ruokavaliot ja dieetit, allergioista puhumattakaan. Jotkut sitä vain osaavat laittaa monipuolista ruokaa eikä allergia, kasvissyönti tai eettiset tai uskonnollisetkaan erityisehdot aiheuta yhtään lisää päänvaivaa.
Itse olen menossa ainoana kasvissyöjänä vappupöytään ystäväni luoksi ja tiedän, että minullekin löytyy useampaa sorttia.Mielestäni on fiksua ottaa huomioon ruokavieraiden allergiat jaa muut fysiologiset rajoitteet (keliakia tms.) ja valikoida tarjottavat sen mukaan. Kun tiedossa on ruokavieras, joka ei voi sietää sipulia, tehtäköön silloin sipulitonta ruokaa.
Ns. "eettisillä" perusteilla tehdyt valinnat vegetarismiin tai veganismiin kääntymisestä ovat liian paksua ymmärrettäväksi. Tuollainen ruokavaliovammaisuus on niin itseaiheutettua kuin olla saattaa! Seuraukset kärsiköön itse kukin höyrähtänyt nahoissaan. Jos jää toisten ruokapöydissä ilman rehujaan, on aivan turha loukkaantua syrjimisestä. - että kaikki syövät samaa ru...
Noloa? Mikä? kirjoitti:
Mielestäni on fiksua ottaa huomioon ruokavieraiden allergiat jaa muut fysiologiset rajoitteet (keliakia tms.) ja valikoida tarjottavat sen mukaan. Kun tiedossa on ruokavieras, joka ei voi sietää sipulia, tehtäköön silloin sipulitonta ruokaa.
Ns. "eettisillä" perusteilla tehdyt valinnat vegetarismiin tai veganismiin kääntymisestä ovat liian paksua ymmärrettäväksi. Tuollainen ruokavaliovammaisuus on niin itseaiheutettua kuin olla saattaa! Seuraukset kärsiköön itse kukin höyrähtänyt nahoissaan. Jos jää toisten ruokapöydissä ilman rehujaan, on aivan turha loukkaantua syrjimisestä.vammaisempaa on olettaa että kaikki ihmiset ovat halukkaita järsimään kuolleen eläimen kudoksia.
sitäpaitsi, ihminen joka ei syö lihaa saa siitä yhtälailla fysiologisia oireita kuin keliaatikko tai laktoosi-intolerantikko, maha menee sekaisin, kivistää jne. joten kyse ei ole vain nirsoilusta.
liha yksikertaisesti ei sovi kaikille. ei henkisesti eikä fyysisesti. - En ole jumala
että kaikki syövät samaa ru... kirjoitti:
vammaisempaa on olettaa että kaikki ihmiset ovat halukkaita järsimään kuolleen eläimen kudoksia.
sitäpaitsi, ihminen joka ei syö lihaa saa siitä yhtälailla fysiologisia oireita kuin keliaatikko tai laktoosi-intolerantikko, maha menee sekaisin, kivistää jne. joten kyse ei ole vain nirsoilusta.
liha yksikertaisesti ei sovi kaikille. ei henkisesti eikä fyysisesti.No, sinun häviösi ja minun voittoni kun ystävilleni ei ole mitään ongelmaa järjestää ruokaa ilman lihaa. En minäkään laita mitään basilikapitoista kun ystäväni tulee kylään, kasvitkin (siis ne basilika-) on vietävä kellariin, mutta ei haittaa, ystävyys on ruokaa - tai yhtä ruoan ainesosaa - tärkeämpi juttu. Meillä asiat vain toimivat näin, en voi kuvitellakaan, että kukaan ystävistäni kieltäytyisi laittamasta vege -ruokaa tai salaa ujuttaisi ruokaani eläintä (näin on käynyt vahingossa, ja jouduin sairaalaan myrkytysoireiden ja kovan kuumeen takia).
Ehkä sun (siis se vegevihaaja) ystävyyssuhteet ovat erilaisia, ei voi muuta sanoa kuin että sääliksi käy - outo suhtautuminen
En ole jumala kirjoitti:
No, sinun häviösi ja minun voittoni kun ystävilleni ei ole mitään ongelmaa järjestää ruokaa ilman lihaa. En minäkään laita mitään basilikapitoista kun ystäväni tulee kylään, kasvitkin (siis ne basilika-) on vietävä kellariin, mutta ei haittaa, ystävyys on ruokaa - tai yhtä ruoan ainesosaa - tärkeämpi juttu. Meillä asiat vain toimivat näin, en voi kuvitellakaan, että kukaan ystävistäni kieltäytyisi laittamasta vege -ruokaa tai salaa ujuttaisi ruokaani eläintä (näin on käynyt vahingossa, ja jouduin sairaalaan myrkytysoireiden ja kovan kuumeen takia).
Ehkä sun (siis se vegevihaaja) ystävyyssuhteet ovat erilaisia, ei voi muuta sanoa kuin että sääliksi käyYleensä ihmisen ystäväpiiri muodostuu samankaltaisesti ajattelevista, jos tämäkin aloittaja olisi vege, niin kysyisi vegepalstalla niitä herkkuja.
Itse olen ruokaan suuntautunut ja tunnen tasan tarkkaan 2 kasvisruoan syöjää, he eivät meuskaa sillä mitenkään. Juhlissa syövät sitten salaattia tai mitä nyt löytyy sellaista mitä kykenevät syömään. Olisi aika kummallista jos jokaisessa juhlassa pitäisi ottaa huomioon jokaisen makumieltymykset ja ruoka-aine allergiat. Vähemmistöt syökööt vaikka kotona ennen kylään tuloa. - jotkut haluavat nähdä vaivaa
outo suhtautuminen kirjoitti:
Yleensä ihmisen ystäväpiiri muodostuu samankaltaisesti ajattelevista, jos tämäkin aloittaja olisi vege, niin kysyisi vegepalstalla niitä herkkuja.
Itse olen ruokaan suuntautunut ja tunnen tasan tarkkaan 2 kasvisruoan syöjää, he eivät meuskaa sillä mitenkään. Juhlissa syövät sitten salaattia tai mitä nyt löytyy sellaista mitä kykenevät syömään. Olisi aika kummallista jos jokaisessa juhlassa pitäisi ottaa huomioon jokaisen makumieltymykset ja ruoka-aine allergiat. Vähemmistöt syökööt vaikka kotona ennen kylään tuloa.Sehän riippuu tietysti ihan juhlien järjestäjästä, haluaako hän nähdä vaivaa jotta kaikki varmasti voivat syödä jotain. Joku ei jaksa nähdä vaivaa, joku taas haluaa. Ihmiset ovat erilaisia.
Se on aika kaukaa haettua että ruokavalio olisi sillä tavalla ihmistä määrittävä tekijä että sen takia ihmisillä olisi jotenkin samanhenkisiä ystäviä. Itse olen vegetaristi, mieheni ja useimmat tuttavamme kuten myös sukulaisemma ovat sekasyöjiä. Ei minulla ole kuin yksi tuttu joka on vege.
En minä kyllä missä kutsuilla rupeaisi meuhkaamaan, vaikka tarjottavaa ei mulle olisikaan. Tuskin kukaan. Mutta pakko sanoa, että mieltä lämmittää jos joku ON muistanut ottaa huomioon oman erityisruokavalioni.
Lihaa en voi syödä edes erikoistilanteessa tai vaikka tarjottaisiin, koska se aiheuttaa pahanlaisia vatsanväänteitä, jopa oksennuksen. - repäisit?
Yleensä ihmisen ystäväpiiri muodostuu samankaltaisesti ajattelevista, jos tämäkin aloittaja olisi vege, niin kysyisi vegepalstalla niitä herkkuja.
Itse olen ruokaan suuntautunut ja tunnen tasan tarkkaan 2 kasvisruoan syöjää, he eivät meuskaa sillä mitenkään. Juhlissa syövät sitten salaattia tai mitä nyt löytyy sellaista mitä kykenevät syömään. Olisi aika kummallista jos jokaisessa juhlassa pitäisi ottaa huomioon jokaisen makumieltymykset ja ruoka-aine allergiat. Vähemmistöt syökööt vaikka kotona ennen kylään tuloa.Ai että vegeillä on vain vegeystäviä ja kaikki veget meuskaavat?
Hah hah.
Kyllä minäkin vieraiden ihmisten kemuissa syön mitä voin pitämättä siitä meteliä, mutta yleensä kun kotiin kutsutaan juhliin, meillä päin tavataan kysyä onko erityisruokavaliota.
Minä olen samaa mieltä, että syön kotona tai otan omat eväät, jos olen menossa paikkaan, jossa vegejä vihataan. Mutta toisaalta, eipä ole tarvettakaan mennä sellaiseen paikkaan tai sellaisiin juhliin. En minäkään kutsu kotiini kuin niitä, jotka haluan nähdä. - mistähän tuokin käsitys
repäisit? kirjoitti:
Ai että vegeillä on vain vegeystäviä ja kaikki veget meuskaavat?
Hah hah.
Kyllä minäkin vieraiden ihmisten kemuissa syön mitä voin pitämättä siitä meteliä, mutta yleensä kun kotiin kutsutaan juhliin, meillä päin tavataan kysyä onko erityisruokavaliota.
Minä olen samaa mieltä, että syön kotona tai otan omat eväät, jos olen menossa paikkaan, jossa vegejä vihataan. Mutta toisaalta, eipä ole tarvettakaan mennä sellaiseen paikkaan tai sellaisiin juhliin. En minäkään kutsu kotiini kuin niitä, jotka haluan nähdä.Kumpuaa? En minä ainakaan vegaaneja vihaa, miksi vihaisin? Mutta jos ystävien kesken ruokasyöminkejä harrastetaan, niin eipä siellä vegaaneilla juuri ole mitään tekemistä. Kyllä se seura siinä valikoituu, ei juuri vegaanit milleen ruokakurssillekaan osallistu, koskei niillä heille ole mitään annettavaa. Poikkeus toki jotkut vegejen omat kurssit, mutta siellä ei kulinaristeilla ole taas mitään saatavaa.
kyllä tämän ketjun vege kommentit on lähinnä hyökkääviä, ehkä se kasviksilla eläminen tekee ihmisestä agressiivisen, siltähän tuo vaikuttaa. - Vierestä seurannut
Itse olen ruokaan suuntautunut ja tunnen tasan tarkkaan 2 kasvisruoan syöjää, he eivät meuskaa sillä mitenkään. Juhlissa syövät sitten salaattia tai mitä nyt löytyy sellaista mitä kykenevät syömään. Olisi aika kummallista jos jokaisessa juhlassa pitäisi ottaa huomioon jokaisen makumieltymykset ja ruoka-aine allergiat. Vähemmistöt syökööt vaikka kotona ennen kylään tuloa.Olen monta kertaa seurannut, kuinka isäntäväki on kiemurrellut noloudesta, kun eivät ole osanneet ottaa huomioon vieraiden tarpeita.
Mutta minun tuttavapiirissä vieraita kutsutaankin siksi, että heillä olisi hauskaa, ei siksi, että isäntäväki saisi määrätä, mitä he syövät ja paasata. - hehhhehehe
mistähän tuokin käsitys kirjoitti:
Kumpuaa? En minä ainakaan vegaaneja vihaa, miksi vihaisin? Mutta jos ystävien kesken ruokasyöminkejä harrastetaan, niin eipä siellä vegaaneilla juuri ole mitään tekemistä. Kyllä se seura siinä valikoituu, ei juuri vegaanit milleen ruokakurssillekaan osallistu, koskei niillä heille ole mitään annettavaa. Poikkeus toki jotkut vegejen omat kurssit, mutta siellä ei kulinaristeilla ole taas mitään saatavaa.
kyllä tämän ketjun vege kommentit on lähinnä hyökkääviä, ehkä se kasviksilla eläminen tekee ihmisestä agressiivisen, siltähän tuo vaikuttaa.Et vaan oo tainnut ikinä syödä oikein hyvää kasvisruokaa..
- juuri tarkoitin
Vierestä seurannut kirjoitti:
Olen monta kertaa seurannut, kuinka isäntäväki on kiemurrellut noloudesta, kun eivät ole osanneet ottaa huomioon vieraiden tarpeita.
Mutta minun tuttavapiirissä vieraita kutsutaankin siksi, että heillä olisi hauskaa, ei siksi, että isäntäväki saisi määrätä, mitä he syövät ja paasata.Kaikkien oloa helpottaa, jos erityisruokavalioista kysytään ja kerrotaan.
Ehkä olen sitten outolintu, kun vegenä harrastan kulinarismia ja gourmet'a ja olen porukan parhaita kokkeja. Myös liharuokien osalta.
Jos joku jättää kasvisruokavaliota noudattavan ihmisen tarkoituksella kutsumatta, niin kyse tuskin on ystävästä. Ja jos ystävät valitaan pelkästään ruokavalion perusteella, niin aika köyhää mahtaa elämä olla muutenkin.
- tämäkin
Monilla vappuaaton "perinneruokana" tarjoillaan Janssonin kiusausta. Se kannattaakin sitten tehdä alusta loppuun itse, eikä mistään vetisestä pakasteperunasipulipussista...
- on lähinnä hyvä
lisä yöruokana, eli kun humaltuneilla vierailla tulee suolasen nälkä. Ei pelkällä Janssonin kiusauksella kehtaa ihmisiä kutsua.
- olet
on lähinnä hyvä kirjoitti:
lisä yöruokana, eli kun humaltuneilla vierailla tulee suolasen nälkä. Ei pelkällä Janssonin kiusauksella kehtaa ihmisiä kutsua.
....
jos vinkkejä kysellään, vinkkejä annetaan...mahd.paljon erilaisia
- neuvoja
seisova pöytä on loistava idea. muista, että hyvin suunniteltu on puoliksi tehty, eli ei muuta kun kynä käteen!
vieraat tykkäävät, jos olet nähnyt heidän vuoksi vaivaa joten vaivannäkösi varmasti palkitaan! kattaus on äärimmäisen tärkeä, panosta siihen hyvin. mene kauppaan servettihyllylle, sieltä löytyy pöytäliinat ja mukit ja kaikki!
millainen kokki olet? suositko itse tehtyä vai ostatko mieluumin valmiina?? laitan tähän nyt esimerkkejä tarjottavista, toivottavasti saat edes jotain ideaa tästä..niin ja älä unohda mahdollisia erityisruokavalioita!
SUOLAISTA:
-cocktailtikut (toimii aina sekä niistä saa sovellettua lukemattomia eri makuyhdistelmiä, lisäksi helppo ja nopea)
-pari kappaletta erilaisia salaatteja (joko ihan vihersalaatti mutta mielummin myös jokin täyttävä, esim. makaronisalaatti/kana/kala/tonnikalasalaatti...)
-dipit kasvikset (kasvikset on pirun halpoja ja dipit saa valmiina..jos valitset tämän, kannattaa laittaa tarjolle ainakin kahta dippiä)
-juustotarjotin (mutta juustot maksaa..)
-suolainen piirakka (täyttävä pelkkänä kasvisversionakin. leipomoista saa valmiina)
-vappuun kuuluu tuulihatut, mutta ne vievät aikaa, kai niitä valmiinakin saa
MAKEAA:
-ITSETEHDYT MUNKIT! (niitä ei voita mikään, tosin jos et ole leipojatyyppiä, niin saahan niitäkin valmiina.)
-tippaleivät (saa valmiina)
-joku kevyt hedelmärahka/hedelmäsalaatti
-makea piirakka
..tuskin kukaan jaksaa kovin paljoa makeaa syödä, valitse yksi, korkeintaan kaksi makeaa vaihtoehtoa. niin ja voithan ostaa vaikka keksejä, niitä on helppo napostella.
JUOMAT
-alkoholia (kuohuviiniä!)
-ei-juoville jotain alkoholitonta kuplivaa (siideriä/kuohuviiniä)
-älä unohda simaa! kaupan valmissima on yllättävän hyvää!
-vichyä/mehua...
toivottavasti oli edes jotain apua, ja hauskaa vappua myös sinulle!!- syöminke saa
coktailtikkuja ja munkkeja, tuulihattuja. Ei nyt ole lasten syntymäpäivät, vaan vappusyömingit.
- sinäkin
syöminke saa kirjoitti:
coktailtikkuja ja munkkeja, tuulihattuja. Ei nyt ole lasten syntymäpäivät, vaan vappusyömingit.
jos vinkkejä kysellään, vinkkejä annetaan. Mahdollisimman paljon erilaisia. Sehän jutun juoi on, älä sinä arvostele vinkkien tasoa. Ota vinkistä vaarin tai ole hiljaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa
En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod192198Nainen, sellaista tässä ajattelin
Minulla on olo, että täällä on edelleen joku, jolla on jotain käsiteltävää. Hän ei ole päässyt lähtemään vielä vaan jost2281704Seiska: Anne Kukkohovi myy pikkuhousujaan ja antaa penisarvioita
Melko hupaisaa: https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ex-huippumalli-anne-kukkohovin-amerikan-valloitus-vastatuulessa-myy3021207- 65939
Kulujen jako parisuhteessa
Hei, miten teillä jaetaan kulut parisuhteessa? Työttömyyttä ja opiskelua tulee omalla kohdalla jatkumaan vielä jonkin ai53895- 39824
Missä olit kun tajusit, että teistä tulee joskus pari?
Kuvaile sitä paikkaa, hetkeä ja tilannetta.53805J miehelle viesti menneisyydestä
On jo useampi vuosi, kun ollaan oltu näköyhteydessä. Jäi tyhjä olo, koska rakastin. En tietenkään sitä kertonut. Mutta e31706Valitse, kenen kanssa seurustelet
Seura turmelee, ja huono seura turmelee täysin. Vähän niin kuin valta turmelee, ja absoluuttinen valta turmelee kokonaan273663Paikat tapeltu
Ei mennyt ihan persujen toiveiden mukaan Ei kait nyt 20 ääntä ja arpajais voitolla voi olla Ähtärin kaupungin puheenjoh33632