Mango

Odium

Tervehdys.

Miten menetellään mangon kanssa? En ole ikinä ennen syönyt moista kuin säilykkeenä ja nyt tuli ikäänkuin takaoven kautta mangoja ja jotain infoa tarvitsisin. Eli siis:

Kuoritaanko, eli onko kuorissa jotain myrkyllistä ainetta tms. Omenat ja päärynät olen tavannut syödä kuorineen että liekö samanlainen asia.

Onko mangossa jotain kiveä tai vastaavaa sisällä joka pitäisi poistaa tyyliin luumuissa tai muuta kuten siemeniä ja sellaista.

Ja vielä kuinka mangoa säilytetään. Lyödäänkö jääkaappiin vai onko ihan huoneenlämpö hyvä. Entä sitten kun se kerran on aloitettu, pidetäänkö sitten missään vai pitääkö pistellä koko pallo kerralla suihin.

Kiitoksia vastauksista.

-Odium

11

4564

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mangoa

      mango on pakko kuoria!!! siellä sisällä mun myös iso kivi, mitä et voi missata! säilö missä haluat, minä yleensä huoneen lämmössä. ja ei siitä niin paljon syötävää loppujen lopuksi tule, että saisi talteen laitettua!

    • Pingo Pango Mango

      Mangossa on paksut kuoret, olen aina syönyt kuorittuna. Mangossa on valtaisan iso kivi sisällä, ja hedelmäliha on sen ympärillä. Jos mangosi ovat kovia, kypsyttele niitä joku päivä kunnes pehmiävät.

      Tee vaikka mangorahkaa: sekoita rahkatölkilliseen yksi mango hienonnettuna ja sokeria maun mukaan. Jos sinulla on sauvasekoitin, käytä sitä.

      Luulisin, että kypsä mango kannattaa syödä kerralla ja heti.

    • zaatar

      Eräs syy, jonka vuoksi harvoin ostan mangoja on juuri se, että niitä on hankala syödä. Kypsät mangot ovat hyvin meheviä ja varsinkin lapset tahtovat aina sotkea vaatteensa niitä syödessä ja mehutipat eivät hevin lähde vaatteista pyykissäkään.

      Mutta kun joskus niitä sitten ostan, en kuori vaan pesen huolellisesti ja leikkaan lohkoiksi kiveä myöten, 3-4 palaa riippuen hedelmän koosta. Sitten leikkaan kunkin lohkon 'lihan' kuutioiksi kuitenkaan viiltämättä kuorta rikki niin, että palat pysyvät kiinni kuoressa. Näin on helppo syödä pitämällä kuutioitua lohkoa kämmenellä ja lopuksi jää käteen pelkkä kuori.

      Mangon paras osa on kuitenkin se kivi. Sitä voi imeä ja kaluta 'tuntikaupalla' niin, että on suunpielet keltaisina.

      Kypsät(siis pehmeät) mangot pilaantuvat herkästi ja ne olisi säilytettävä jääkaapissa. Kovat tai puolikypsät voi jättää huoneen lämpöön odottamaan.

    • Asafoetida

      ja säilytetään huoneenlämmössä, mutta mahdollisesti jäähdytetään jääkaapissa muutama tunti ennen tarjoilua

      Mango preparoidaan näin:
      - leikataan hedelmälihasta kaksi 'puolikasta' kiven leveitä sivuja pitkin, muotohan on kuin ()
      - puolikas otetaan käteen ja leikataan (koverana) kuorta myöten kuutioiksi, jotka jäävät kiinni kuoreen
      - kuori 'käännetään' kuperaksi ja kuutiot vetäistään veitsellä kulhoon tai syödään suoraan kuoresta
      - kivi ja siinä roikkuvat kuituiset rippeet kompostoidaan

      • Vikingo

        Mangon kuori on eksoottisen aromikas. Olen aina syönyt sitä täällä Espanjassa. Olen elossa??


      • mango_nisti

      • yksi_ulkomaalainen

      • yksi_ulkomaalainen
        Vikingo kirjoitti:

        Mangon kuori on eksoottisen aromikas. Olen aina syönyt sitä täällä Espanjassa. Olen elossa??

        En söisi, kyllä siinä torjunta-aineita voi olla. Kaikki paitsi luomu/biohedelmät kuoritaan meillä, paitsi viinirypälät, mutta tarve näissäkin kuulemma olisi, mutta miten?
        :-)


      • muista_fesinfiointi

        No ei kai nyt kukaan tervejärkinen syö mangosta kuoria ja te hysteerikot syökää vaan perunoita ja nekin kumihanskat kädessä


    • yksi_ulkomaalainen

      Mangoja ollaan syöty n. 30 vuotta, joten uskokaa, että hallitsemme sen leikkaamisen taidon, ainakin meidän tarpeisiin. Alkuopetuksen saatiin Afrikassa kun palvelija teurasti parin kilon painoisia Sansibarin mangoja. Sehän oli helppo.

      Siitä kehityimme ajan kanssa, kunnes nykyisin leikkaamisen tuloksena on kaksi kupera ja miltei samanpainoisia puolikaita ja kivi, josta ei ennen saa juurikaan muuta ennen kuin nuolemalla.

      Eli kuinka siten:

      Nostat (pestyn) mangon seisomaan suoraan kärjilleen ja katsot kantaan. Mangon soikeus tässä perspektiivissä paljastaa miten kapea litteä kivi sen sisällä sijaitsee.

      Aloittelijana piirrät nyt huopakynällä (yhden) viivan kiven kapeamman kohdan koko hedelmän ympärillä. Nyt alat leikata todella terävällä veitsillä siten, että aloitat kannasta ja työnnät terän niin syvään, että tunnet kiven. Nyt leikkaat, aina kärki melkein kiven keskikohtaan kiinni ja terän leveämpi kohta viivaa myötä. Siten saman puolikaan toisella puolella. Siten kokeilet, joko puolikas lähti ja leikkaat kiven alapuolella jääneet kiinnikkeet pois.

      Nyt leikkaat molemmissa puolikkaissa ihan kuoria myötä pari sentin syvän viillon ympärilleen (näin saat ohuesta kuorestakin hedelmälihan pois syödessäsi). Nyt leikkaat kiven laakeita sivuja myötä suikaleita pois, jotta pääset veitsillä se alle. Siten leikkaat kiven samalla tavalla irti kuin yläpuolellakin ja nostat sen pois. Mehut pysyvät puolikoissa eikä tule sotkuja!

      Nyt vain pitkiä viitoja melkein kuoreen asti pitkittäin ja poikittain, suikaleilla voit siten tasata, ettei lapsilla tule riita.

      Siten vain lusikoimaan, parhaiten teräväkantisella pikkulusikalla, teroitimme omat ”mango-lusikkaat”.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      66
      4673
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      14
      2269
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1794
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1518
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      32
      1461
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1318
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1237
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1156
    9. 23
      1092
    10. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      291
      1024
    Aihe