En ole vastaan naispappeja, mutta tähän kristinuskoon liittyen olen sen verran tutkinut raamattua ja juuri raamatussa lukee että nainen vaijetkoon seurakunnassa niin miksi kristityt hyväksyvät naispapit jos kerran raamattu ei ja uskontohan kulkee käsikädessä kirjoitetun sanan kanssa... tätä olen miettinyt kauan eli siis naispapit tekevät syntiä, koska eivät tee niin kuin raamatussa sanotaan... minusta siinä menee pohja koko uskonnolta jos kerran saa tehdä päinvastoin mitä sanassa sanotaan ja silti ollaan mika niin uskovaista ja hurskaita...
aikojen alusta alkaen on ollut papittaria ja sitä ei mitenkään ole pidetty vääränä... eikä pitäisikään pitää... ja tämä kommenttini ei liity mitenkään siihen ettei voisi olla naispappeja mutta hyvät ihmiset ymmärtäkää että se on raamatun mukaan väärin ja silti niin tehdään... minusta on selkeää että kaikki naispapit raamatun mukaan joutuvat helvettiin koska rikkovat jumalan sanaa ollessaan pappeja... eli voisin vain päätellä että raamattu on kirjoitettu ihmisten alistamiseksi etenkin naisten, miten paljon siinä opuksessa onkaan naisten kielletty tekemästä ja miten saastaisiksi he siinä kuvataan... monikohan nainen olisi säästynyt noitaroviolta ja muilta kaameuksilta jos kristinusko ei olisi niin sanottu miesten uskonto??? kysynpähän vaan...
Naispappeus
39
1216
Vastaukset
- HooJii
Voi hyvä Ajattelija X, kannattaa käyttää omiakin aivoja. Lukea myös muuta kirjallisuutta kuin Raamattua. Jos vain siitä Raamatusta ammennat kaikki, niin ei kannata 'Ajattelija'-nimimerkkiä käyttää.
- Pakana(M)
Järkevä ihminen ei tietenkään perusta elämäänsä raamatunsanalle. MUTTA, silloin kyseinen ihminen ei ole missään tekemisissä kirkon ja pappien kanssa. Mikäli ihminen uskoo, niin onhan luonnollista että hän kannattaa kirkkoa joka perustuu Raamatulle. Muutoin olisi kummallinen tilanne.
Naispappeus on asia mikä tekee kirkosta pelleilylaitoksen. Kirkko toimii vastoin omaa peruskirjaansa pitämällä oman uskontonsa vastaisesti naisia pappeina. - Malviina
Pakana(M) kirjoitti:
Järkevä ihminen ei tietenkään perusta elämäänsä raamatunsanalle. MUTTA, silloin kyseinen ihminen ei ole missään tekemisissä kirkon ja pappien kanssa. Mikäli ihminen uskoo, niin onhan luonnollista että hän kannattaa kirkkoa joka perustuu Raamatulle. Muutoin olisi kummallinen tilanne.
Naispappeus on asia mikä tekee kirkosta pelleilylaitoksen. Kirkko toimii vastoin omaa peruskirjaansa pitämällä oman uskontonsa vastaisesti naisia pappeina.Niinpä
Lueskellaan vaan raamattua. Eihän siihen aikaan naiset saaneet tehdä loppujen lopuksi yhtään mitään muutakaan. Eiköhän aika ole jyrännyt ohi tuon naiset vaietkoon seurakunnassa.
Vai otetaanko käyttöön islam ja talebanit?
Eipä olisi silloin miehilläkään hyvä olla... vai mitä?
Minä olen henkilökohtaisesti sitä mieltä:
Olisi voinut olla entinen evlut-systeemi. Miehet pappeina. Nyt jos on luvattu, että naiset voivat olla pappeina. Niin sitten pitää antaa olla naisten pappeina, eikä jupista.
Tuon riitelyn takia aion erota kirkosta. Kaiketi sillä on kiire, marraskuun aikana, nykyään.
Terveisiä vaan teologian tohtori Pekka Huhtiselle, hyvällä omallatunnolla...
- noel
raamatun sanomaa tulee aina punnita sen kokonaissanomaa vasten, ei irroittamalla yksittäisiä kappaleita asiayhteyksistään tai jopa historiallisista konteksteistaan.
kun naisia kehotetaan vaikenemaan seurakunnassa muistaakseni paavali jatkaa kehottaen näitä naisia kysymään miehiltään kotona mikäli jokin asia on jäänyt epäselväksi. ilmeisesti kyseessä on siis ollut joukko naisia, jotka ovat puheellaan häirinneet seurakunnan kokousta kyseisessä tilanteessa.
raamatussa sanotaan, että kristuksessa ei ole naista eikä miestä, ei juutalaista eikä kreikkalaista, vaan kaikki ovat samalla viivalla.
jos käsky naisten vaikenemisesta seurakunnissa otetaan kirjaimellisesti se koskisi koko naissukupuolta kaikissa seurakunnan tehtävissä, ei siis vain naispappeja, vaan kaikkia naisia alkaen pyhäkoulun opettajista, kahvilan myyjistä jne. loppujen lopuksi voitaisiin jopa mennä siihen, että naisten pitäisi vaieta kokonaan, sillä seurakuntahan ei ole vain kirkkoon kokoontuva yhteisö, vaan kaikkien uskovien muodostama yksi kristuksen ruumis maanpäällä. jos naisten taas pitäisi vaieta, miksi Jumala olisi ylipäänsä antanut heille suun tai ajatuksia tai peräti selkeitä opettamiseen liittyviä armolahjoja.
raamatun kokonaisilmoitus korostaa, ettei kukaan pelastu minkään omien tekojensa ansiosta, vaan ainoastaan uskoessaan, että Jeesus Kristus on Jumalan poika ja kuollut heidän syntiensä edestä. ja tämä armo koskee yhtälailla naispappeja kuin muitakin tallaajia, jotka jatkuvasti - tietäen tai tietämättään - rikkovat Jumalan tahtoa vastaan. Oleellista on Jeesuksen pelastustyö, ei mikään muu.
ja raamattu kieltää myös tuomitsemasta ketään helvettiin, sillä millä mitalla me mittaamme myös meillä mitataan. synnin voi sanoa synniksi, mutta meillä ei ole valtaa eikä viisautta sanoa ketkä joutuvat kadotukseen, ketkä eivät.- Ma
Jos nevovalla mielellä sanoo että sinä joudut kadotukseen jollet tee parannusta..
Koonaisuus,,menepä kuuhun ja katso maata, mitä näät.
Kokonaisuudenko.
entä kun rakennat kaupunkia ,, rakennatko kerralla kaikki,, vai osaurakkana.
Pitää olla perustus, ja sen päälle rakentaa,, alhaalta ylöspäin,ja jos vesikatto tulee ensinnä,, niin siella istuissa voit katsella ainakin pihamaata. - Ma
Jos tosissamme katsomme tuota ilmiötä,, niin mieleeni nuosee ajatus Jmalan huoneen häpäisystä.
Nämät asiathan eivät ole miedän mutta Jumalan asioita niinkuin kirkkokin on hänen ja hänen pyhittämänsä.
Ei mooseksen aikanakaan saanut kait mennä kuin mooses ja aaron. en ole varma mutta akkoilla ei ollut asiaa sinne lainkaan..
Pyhinpään sai vain ylin pappeista mennä kerran vuodessa. - noel
Ma kirjoitti:
Jos tosissamme katsomme tuota ilmiötä,, niin mieleeni nuosee ajatus Jmalan huoneen häpäisystä.
Nämät asiathan eivät ole miedän mutta Jumalan asioita niinkuin kirkkokin on hänen ja hänen pyhittämänsä.
Ei mooseksen aikanakaan saanut kait mennä kuin mooses ja aaron. en ole varma mutta akkoilla ei ollut asiaa sinne lainkaan..
Pyhinpään sai vain ylin pappeista mennä kerran vuodessa.mooseksen aikana elettiin vielä vanhan liiton aikaa, jolloin Jumalan palvelusta voivat toimittaa papit ja tosiaan ylimmäinen pappi kerran vuodessa kävi uhraamassa kaikkein pyhimmässä.
kuitenkin Jeesuksen uhri sovitti meidät kertakaikkisesti Jumalan kanssa ja tämän uhrin kautta kaikilla uskovilla on pääsy Jumalan eteen ja oikeus jopa kutsua häntä taivaalliseksi isäksi.
Jumalan temppeli ei ole käsin rakennetuissa pytingeissä, vaan uskovien seurakunnassa; ihmisissä. Jokainen uudestisyntynyt uskova on Jumalan temppeli, jossa hänen Pyhä henkensä asuu. Näin on vaikea ajatella, että kirkko tai temppeli häväistyy naispappien toimesta, koska Jumalalle eivät ole oleellisia kirkolliset muodot, vaan ihmisten sydämet. Jokainen on vastuussa oman temppelinsä saastumisesta. - noel
Ma kirjoitti:
Jos nevovalla mielellä sanoo että sinä joudut kadotukseen jollet tee parannusta..
Koonaisuus,,menepä kuuhun ja katso maata, mitä näät.
Kokonaisuudenko.
entä kun rakennat kaupunkia ,, rakennatko kerralla kaikki,, vai osaurakkana.
Pitää olla perustus, ja sen päälle rakentaa,, alhaalta ylöspäin,ja jos vesikatto tulee ensinnä,, niin siella istuissa voit katsella ainakin pihamaata.neuvoa oikein. varsin usein neuvot kadotukseen joutumisesta ja parannuksen tekemisestä kohdistuvat a. ensinnäkin toisiin, ei meihin itseemme b. esitetään ikäänkuin ylhäältä päin c. esitetään tavalla, jossa suoraan sanotaan, että helvetiin nyt joudut.
raamatussa toki sanotaan, että synti tulee sanoa synniksi ja jos joku veljistä tekee väärin, häntä tulisi nuhdella. kuitenkin ennen nuhtelua olisi kyllä hyvä itse ymmärtää mistä ja miksi on nuhtelemassa.
puhut vesikatoista ja sanot että ensin pitää olla perustus, ennen kuin voi rakentaa. näin on, meillä ei ole muuta perustusta kuin Jeesus Kristus ja hänen tekemänsä työ ja tämä on juuri se olennaisin kokonaissanoma, mikä pitää ensin raamatusta ymmärtää. Ihminen pelastuu aina yksin armosta, yksin Jeesuksen tähden.
raamatulla voi perustella tai olla perustelematta kaikkea maan ja taivaan väliltä, jos asiat irroitetaan kokonaisuudestaan ja luetaan ainoastaan kirjaimen, ei hengen mukaan. - Ma
noel kirjoitti:
neuvoa oikein. varsin usein neuvot kadotukseen joutumisesta ja parannuksen tekemisestä kohdistuvat a. ensinnäkin toisiin, ei meihin itseemme b. esitetään ikäänkuin ylhäältä päin c. esitetään tavalla, jossa suoraan sanotaan, että helvetiin nyt joudut.
raamatussa toki sanotaan, että synti tulee sanoa synniksi ja jos joku veljistä tekee väärin, häntä tulisi nuhdella. kuitenkin ennen nuhtelua olisi kyllä hyvä itse ymmärtää mistä ja miksi on nuhtelemassa.
puhut vesikatoista ja sanot että ensin pitää olla perustus, ennen kuin voi rakentaa. näin on, meillä ei ole muuta perustusta kuin Jeesus Kristus ja hänen tekemänsä työ ja tämä on juuri se olennaisin kokonaissanoma, mikä pitää ensin raamatusta ymmärtää. Ihminen pelastuu aina yksin armosta, yksin Jeesuksen tähden.
raamatulla voi perustella tai olla perustelematta kaikkea maan ja taivaan väliltä, jos asiat irroitetaan kokonaisuudestaan ja luetaan ainoastaan kirjaimen, ei hengen mukaan.Mutta jos se on totta, niin miksi se mistä ja miten se sanotaan vaikuttaisi nekatiivisesti.
Aivan kyllä se opn totta ettei Pyhä henki korota isommin ääntään.
Niinpä, se vain tulee rakentajan katsoa ettei se tule kulmakiveksi.
Tarkoitatko että henki eläväksi tekee ? tokkiinsa niin tekee, mutta se kirjain,, mitä se tarkoittaa..Tarkoittanee sitä, jos sinä luet raamatun paikan ja siitä luulet itsellesi autuuden saavan, Ja kuitenkin on kansa joka todistaa Jeesuksesta,täällä meidän keskellämme. - Ma
noel kirjoitti:
mooseksen aikana elettiin vielä vanhan liiton aikaa, jolloin Jumalan palvelusta voivat toimittaa papit ja tosiaan ylimmäinen pappi kerran vuodessa kävi uhraamassa kaikkein pyhimmässä.
kuitenkin Jeesuksen uhri sovitti meidät kertakaikkisesti Jumalan kanssa ja tämän uhrin kautta kaikilla uskovilla on pääsy Jumalan eteen ja oikeus jopa kutsua häntä taivaalliseksi isäksi.
Jumalan temppeli ei ole käsin rakennetuissa pytingeissä, vaan uskovien seurakunnassa; ihmisissä. Jokainen uudestisyntynyt uskova on Jumalan temppeli, jossa hänen Pyhä henkensä asuu. Näin on vaikea ajatella, että kirkko tai temppeli häväistyy naispappien toimesta, koska Jumalalle eivät ole oleellisia kirkolliset muodot, vaan ihmisten sydämet. Jokainen on vastuussa oman temppelinsä saastumisesta.Luulisitko että laki on kumottu, kun Jeesus on lunastustyön tehnyt.
Tämä mitä tapahtui Mooseksenkin aikana on esikuvana meidän hengekkiselle Jumalanpalvelukselle.
Aivan jotka hänet vastaanottivat.
Juu taivaallinen isä kutsuu minuakin lapsekseen, joka sinänsä jo ihmeellistä.
Kaiketi te syötte ja juotte ,niinsanotusti hänen seurassaan.
Tokkiinsa noinkin,mutta myös kirkko itsessänsä on Jumalan huone.
Joo ei Pyhä henki asu saastaisessa majassa, ja se pakenee epäjumalan palvelijoita. - Ma
noel kirjoitti:
neuvoa oikein. varsin usein neuvot kadotukseen joutumisesta ja parannuksen tekemisestä kohdistuvat a. ensinnäkin toisiin, ei meihin itseemme b. esitetään ikäänkuin ylhäältä päin c. esitetään tavalla, jossa suoraan sanotaan, että helvetiin nyt joudut.
raamatussa toki sanotaan, että synti tulee sanoa synniksi ja jos joku veljistä tekee väärin, häntä tulisi nuhdella. kuitenkin ennen nuhtelua olisi kyllä hyvä itse ymmärtää mistä ja miksi on nuhtelemassa.
puhut vesikatoista ja sanot että ensin pitää olla perustus, ennen kuin voi rakentaa. näin on, meillä ei ole muuta perustusta kuin Jeesus Kristus ja hänen tekemänsä työ ja tämä on juuri se olennaisin kokonaissanoma, mikä pitää ensin raamatusta ymmärtää. Ihminen pelastuu aina yksin armosta, yksin Jeesuksen tähden.
raamatulla voi perustella tai olla perustelematta kaikkea maan ja taivaan väliltä, jos asiat irroitetaan kokonaisuudestaan ja luetaan ainoastaan kirjaimen, ei hengen mukaan.Niin se on tärkeä,minulla oli toisenkinlainen ajatus kun aikaisemmin vastasi.
Se oli sen perustuksen unhoittajat, jotka rakentavat hiekalle.
No nyt luotan että Taivaallinen isä tietää, kenetkö hän on valinnut keitä hän lapsikseen omii.
Jotta en siitä ala kiistelemään, jokaisen tulisi tunnossaan tietää mitä hän on, ei se tappelemalla kuitenkaan tule.
Jumalan armoa ei saa muutoin kuin uskomalla evankeljumi kokonaisena, niinkuin Jumala on sen meille antanut.
Toivon että sinulla tämä kallis lahjavanhurskaus jo on, jollei niin kehoitan ahkeroimaan ettäs en saist omaksesi.
- kuunvalo
Tämä nainen ei vaikene.
Teille on aivan turha selittää pappeuden hyviä puolia.
Koska te pelkäätte naisia.Ja pakenette raamatun taakse.- Ma
sinunkin turpaan,, sinuako joku pelkäisi ,sanopa hyvä piilo minulle että sinulta piiloutuisin.
No niin taidat olla sellainen kotihirmu ,, hellaamatsoni. - ajattelija x
Ma kirjoitti:
sinunkin turpaan,, sinuako joku pelkäisi ,sanopa hyvä piilo minulle että sinulta piiloutuisin.
No niin taidat olla sellainen kotihirmu ,, hellaamatsoni.et ilmeisesti ymmärtänyt ajatustani... ja sanoin jo ettei minulla ole mitään naispappeja vastaan se vaan SOTII USKONTOA VASTAAN.... oliko se todellakin niin vaikeaa käsittää....
- Ma
ajattelija x kirjoitti:
et ilmeisesti ymmärtänyt ajatustani... ja sanoin jo ettei minulla ole mitään naispappeja vastaan se vaan SOTII USKONTOA VASTAAN.... oliko se todellakin niin vaikeaa käsittää....
Kuunvalolle minä kommenteerasin,, jos olet sama niin puhut käärmeenkielellä.
Nais papit niin onko niitä??? ehkä valtioitten kirkot niitä vaikka tulvillaan, niin Jumala ei tunne käsitettä lainkaan.
- Lazarus
3. Moos. 15:19-30 "Ja kun naisella on vuoto, niin että verta vuotaa hänen ruumiistansa, olkoon hän
kuukautistilassaan seitsemän päivää, ja jokainen, joka häneen koskee, olkoon saastainen iltaan asti. (22) Ja
jokainen, joka koskee istuimeen, mihin hyvänsä, jolla hän on istunut, pesköön vaatteensa ja peseytyköön
vedessä ja olkoon saastainen iltaan asti. (23) Ja jos joku koskee esineeseen, joka on hänen vuoteellaan tai
istuimella, jolla hän on istunut, olkoon saastainen iltaan asti. (29) Ja kahdeksantena päivänä hän ottakoon
kaksi metsäkyyhkystä tai kaksi kyyhkysenpoikaa ja tuokoon ne papille, ilmestysmajan ovelle. (30) Ja pappi
uhratkoon toisen syntiuhriksi ja toisen polttouhriksi. Näin pappi toimittakoon Herran edessä hänelle
sovituksen hänen saastaisesta vuodostaan."
Kyllä raamatusta monenlaisia elämänohjeita saa, varsinkin jos kaiken tulkitsee kirjaimellisesti.
Olkoon tuo ylläoleva vaikka esimerkkinä.
Vaan mielestäni on parempi käyttää omia aivojaan ja soveltaa raamattua 2000-luvulla. Näin ollen naispappeus on nyky-yhteiskunnassa maailman luonnollisin ja hyväksyttävä asia. Jeesuksen perussanomaa se ei muuta miksikään. - NecroPsychosis
..miksi vielä naispappeja kun miespapeistakin pitäisi päästä eroon? :)
"Maailma on meidän kun viimeinen kuningas kuristetaan viimeisen papin suoliin"
(Bakunin)- Hertta
Mihail Bakuninia ei enää ole; kuninkaita on aika vähän (eikä heillä ainakaan valtaa); pappeja - hertsilei! - on pilvin pimein, ja monessa maassa suuri osa jo naispuolisia!
- Pakana(M)
Hertta kirjoitti:
Mihail Bakuninia ei enää ole; kuninkaita on aika vähän (eikä heillä ainakaan valtaa); pappeja - hertsilei! - on pilvin pimein, ja monessa maassa suuri osa jo naispuolisia!
kirkon vaikutusvallan murenemisesta ja kirkon maallistumisesta. Hieno homma minusta.
Jos minulta kysytään, niin naispappeus on kristinuskonvastaista ja naispappeuden hyväksyvä kirkko on lopullisesti tehnyt itsestään pelleilylaitoksen. Naispappeus on siten kirkolle viimeinen naula arkkuun.
Siitä syystä minä henkilökohtaisesti pidän naispappeutta hyvänä asiana, ja kannatan naispappeutta. Jos olisin uskovainen, vastustaisin naispappeutta. - naispappeus on kirkon tärke...
Pakana(M) kirjoitti:
kirkon vaikutusvallan murenemisesta ja kirkon maallistumisesta. Hieno homma minusta.
Jos minulta kysytään, niin naispappeus on kristinuskonvastaista ja naispappeuden hyväksyvä kirkko on lopullisesti tehnyt itsestään pelleilylaitoksen. Naispappeus on siten kirkolle viimeinen naula arkkuun.
Siitä syystä minä henkilökohtaisesti pidän naispappeutta hyvänä asiana, ja kannatan naispappeutta. Jos olisin uskovainen, vastustaisin naispappeutta.Vainohenkinen raportti
Viime päivinä on julkaistu piispainkokouksen asettaman ns. Heikan työryhmän raportti ("Työn johtaminen, työyhteisön kehittäminen ja työturvallisuus"). Raportti on sisällöltään negatiivisuudessaan ja lyhytnäköisyydessään tyrmistyttävä. Riippumatta siitä, mitä mieltä on kirkkomme virkakysymyksestä, raportin sisältämä hallinnollisen pakon, rangaistusten ja omantunnon pakottamisen tie on kuvottava. Kirkon "lopullinen ratkaisu" ei voi olla samanlainen kuin viime vuosisadan totalitarismien ratkaisu, omien jäsentensä vaino.
Raportti ohjaa teologisesta keskustelun ja toinen toisensa vakaumuksen ymmärtämisen sijaan loputtomaan painostukseen, käräjöintiin ja pakkotoimiin. Raportti merkitsisi vakaumuksesta luopumiseen pakottamista. Se olisi aikamme "konventikkeliplakaatti", kyttäämisen, vainoamisen ja rangaistusten tie. Käräjätupa ei ole teologisten keskustelujen ratkaisupaikka.
Hiippakunnallinen työpaikkailmapiiri on kovenemassa. Nyt tarvittaisiin tuomiokapituleihin kurinpitoasiamiesten sijaan puolueetonta, ulkopuolista konsulttia, joka auttaisi ymmärtämään, miten moniarvoisessa todellisuudessa asiallisesti hoidetaan ihmissuhteita erilaista vakaumusta edustavien välillä.
Tässä jos missä on kysymys pyhien arvojen kunnioittamisesta. Perustuuhan perinteinen virkakäsitys Raamattuun ja koko yhteisen kristikunnan traditioon. On ristiriitaista, kun islamin uskontoa koskeva pilapiirros (joka pilanteko ei sinänsä ole suositeltava) saa kirkon johdon puhumaan islamin pyhien arvojen kunnioittamisesta, ja toisaalta ehdotetaan piispainkokoukselle raporttia, jossa poljetaan jalkoihin lain ja oikeuden varjolla Raamatun ja kristikunnan tradition pyhät arvot.
Ei kai kukaan luule, että ihminen tällaisen inhottavan painostustoimenpiteen edessä luopuu uskostaan, vakaumuksestaan ja siitä seuraavasta käytännöstään. Kaikki ymmärtävät, että Raamattuun luottavat tulevat edelleen uskomaan, opettamaan ja tunnustamaan niin kuin ennenkin.
Irvokasta on myös, että samaan aikaan, kun kirkon uskollisinta väkeä lyödään kovenevin pakkotoimin, saavat kirkon keskeisissä viroissa olevat (Riekkinen, Kuula, Kylliäinen, Spong jne.). puhua avoimesti vastoin Raamattua ja luterilaista tunnustusta. Spong kutsuttiin Suomeen jopa valtakunnallisille kirkkopäiville puhumaan. Tutkimisen arvoinen asia olisi myös selvittää, kuinka kauan Turun tuomiokapituli peitteli piispansa yli neljä vuotta kestänyttä uskottomuutta toisen miehen vaimon kanssa ja onko se näin ollen syyllistynyt virkavirheisiin tai tehtäviensä laiminlyönteihin. Ja herää kysymys, olisiko asia koskaan tullut esille, ellei Iltasanomat 15.2.2005 olisi rohkeasti ottanut esille tätä valitettavaa asiaa.
Työryhmä mainitsi tässä raamattukysymyksessä monta lähdettä. Yksi kirja sieltä luettelosta puuttui ja sen mukana kaikki, työryhmän esityksestä puuttui Raamattu.
Nyt olisi tärkeä nostaa tämä ihmisoikeuksia räikeästi loukkaava paperi EU:n ihmisoikeuskomission, katolisen kirkon ja ortodoksisen kirkon tietoisuuteen - ja jokaisen valveutuneen ihmisen tietoisuuteen esimerkkinä aikamme noitavainosta.
- Kjieh
Niin!
Se sama asia on minuakin mietityttänyt. Naispappeus kieletään raamatussa, uskon raamattuun. Naisia vastaan ei ole minulla mitään. Jos joku joka raamattua tuntee voisi kertoa sieltä kohdan jossa naispappeus hyväksytään. Olisin kiitollinen, näin voisin mielipiteeni tehdä itse, siis siitähän on kyse. Jumalani on minussa, teissä ja kaikkialla.
Kiitos etukäteen.- pht
kirkkolaitoksemme mukaisia miespappejakaan ei ollut Raamatussa, koska ei ollut edes koko kirkkoa. Mutta jos taas haluaa noudattaa juutalaisia säännöksiä, niin eipä taida olla VTssä perusteita naisrabbiudelle.
Alkuseurakunnassa näyttää silti olleen naisevankelistoja, Priscilla tulee mieleen. - noel
raamatussa. naispappeuden vastustavat perustelevat kantaansa paavalin kirjoituksella, jossa tämä käskee naisia vaikenemaan seurakunnassa ja myös toisella kohdalla, jossa tämä kieltää naisia opettamasta miehiä.
suoraan naispappeudesta ei puhuta mitään, koska tosiaan alkuseurakunnan aikaan ei tunnetu kirkkoinstituutiota tai virkapappeutta lainkaan. raamattu sen sijaan puhuu yleisestä pappeudesta eli jokainen uudestisyntynyt uskova on kuninkaallista papistoa, kutsuttu viemään evankeliumia eteenpäin.
eli joko naisten pitäisi vaieta seurakunnan tehtävissä tyystin, lopettaa pyhäkoulujen pito, lähetystyö, diakonia jne. tai sitten he voivat toimia myös opettajina, pappeina jne. näistä kahdesta pitäisi valita, mutta jokin kummallinen välimuoto ei ole mitenkään perusteltu.
seurakunta ei missään nimessä ole vain kirkko, vaan tarkoittaa kaikkien uskovien muodostamaa Kristuksen seurakuntaa maan päällä. raamatussa sanotaan, ettei Kristuksessa ole naista eikä miestä. hengellisestä työtä tehdään aina Jumalan antamilla lahjoilla ja kyvyillä, kyse on Jumalan voimasta, testosteronilla ei näissä asioissa pitkälle pötki. - Kjieh
noel kirjoitti:
raamatussa. naispappeuden vastustavat perustelevat kantaansa paavalin kirjoituksella, jossa tämä käskee naisia vaikenemaan seurakunnassa ja myös toisella kohdalla, jossa tämä kieltää naisia opettamasta miehiä.
suoraan naispappeudesta ei puhuta mitään, koska tosiaan alkuseurakunnan aikaan ei tunnetu kirkkoinstituutiota tai virkapappeutta lainkaan. raamattu sen sijaan puhuu yleisestä pappeudesta eli jokainen uudestisyntynyt uskova on kuninkaallista papistoa, kutsuttu viemään evankeliumia eteenpäin.
eli joko naisten pitäisi vaieta seurakunnan tehtävissä tyystin, lopettaa pyhäkoulujen pito, lähetystyö, diakonia jne. tai sitten he voivat toimia myös opettajina, pappeina jne. näistä kahdesta pitäisi valita, mutta jokin kummallinen välimuoto ei ole mitenkään perusteltu.
seurakunta ei missään nimessä ole vain kirkko, vaan tarkoittaa kaikkien uskovien muodostamaa Kristuksen seurakuntaa maan päällä. raamatussa sanotaan, ettei Kristuksessa ole naista eikä miestä. hengellisestä työtä tehdään aina Jumalan antamilla lahjoilla ja kyvyillä, kyse on Jumalan voimasta, testosteronilla ei näissä asioissa pitkälle pötki.Eipä ole nämäkään vastaukset vielä riittäviä. Se paavalin kirje on siis se joka pitää paikaansa, ellei siihen löydy vastinetta. Mitä seurakunnan työntekijöihin tulee, ymmärtääkseni sanoman vientiä alttarilla paavali tarkoitaa, muualla viroissa ja sanoman viejänä saa olla nainenkin. Jos joku pystyy paremmin asian perustelemaan. Muutan kantaani heti ja mielelläni. Olen minäkin sitä mieltä että naispappina saa olla. Mutta kun raamattu on toista mieltä. Pitääkö siis minun vaihtaa uskoni toiseen uskontokuntaan kun tässä uskonnossa ei olla johdonmukaisia. Itse olen hyvin yksinkertainen joten ymmärrän vain yksinkertaisia asioita. En ole oppinut enkä saarnaaaja. Olen tavallinen kansalainen.
Jumala, kerro minulle toisten ihmisten kautta kuinka asia on, aamen. - noel
Kjieh kirjoitti:
Eipä ole nämäkään vastaukset vielä riittäviä. Se paavalin kirje on siis se joka pitää paikaansa, ellei siihen löydy vastinetta. Mitä seurakunnan työntekijöihin tulee, ymmärtääkseni sanoman vientiä alttarilla paavali tarkoitaa, muualla viroissa ja sanoman viejänä saa olla nainenkin. Jos joku pystyy paremmin asian perustelemaan. Muutan kantaani heti ja mielelläni. Olen minäkin sitä mieltä että naispappina saa olla. Mutta kun raamattu on toista mieltä. Pitääkö siis minun vaihtaa uskoni toiseen uskontokuntaan kun tässä uskonnossa ei olla johdonmukaisia. Itse olen hyvin yksinkertainen joten ymmärrän vain yksinkertaisia asioita. En ole oppinut enkä saarnaaaja. Olen tavallinen kansalainen.
Jumala, kerro minulle toisten ihmisten kautta kuinka asia on, aamen.I. kor.14:35: Mutta jos he tahtovat tietoa jostakin, niin kysykööt kotonaan omilta miehiltään, sillä häpeällistä on naisen puhua seurakunnassa.
kyseinen korinttolaiskirjeen kohta kuuluu siis näin. hyvin yleisesti kirje selitetään niin, että korintton seurakunnassa, jossa ilmeisesti oli melua ja toimintaa armolahjojen käyttöineen, paikan naiset olivat keskeytelleen seurakunnan tilaisuutta kyselläkseen asioita, joita eivät ymmärtäneet. tähän paavali sanoo, jos naiset haluavat tietoa jostakin, kyselkööt kotonaan ja olkoon seurakunnassa hiljaa.
mistään pappeuteen viittavastakaan tässä ei näy merkkiäkään. joko jae täytyy ymmärtää niin, että naisten täytyy sukupuolensa vuoksi olla hiljaa kaikkityynni tai sitten he voivat toimia niissä viroissa kuin miehetkin. Jumalalle oleellisia eivät ole sukupuolet, jos olisivat miksi hän olisi käyttänyt kautta maailman sivun naisia evankelistoina tai apostoleina uusia seurakuntia perustamassa. jos nainen ei voisi opettaa tai ylipäänsä puhua, hän voisi myöskään evankelioida.
uuden testamentin mukaan meidän on kutsuttu yleiseen pappeuteen, joka koskee siis kaikkia sukupuolesta riippumatta. Jumala on niin suuri, että usein ihmiset yrittävät erilaisilla omatekoisilla säännöksilläänkin tehdä hänet ymmärrettävämmäksi ja valitettavan usein myös pieneksi.
Hyvä kuitenkin, että rukoilet asiaa ja olen varma, että Herra itse asiaa sinulle kirkastaa.
Oli mieltä naispappeudesta mitä tahansa, se ei ole pelastuskysymys, koska jokainen ihminen pelastuu yksin armosta. Ja se on olennaista. - Kjieh
noel kirjoitti:
I. kor.14:35: Mutta jos he tahtovat tietoa jostakin, niin kysykööt kotonaan omilta miehiltään, sillä häpeällistä on naisen puhua seurakunnassa.
kyseinen korinttolaiskirjeen kohta kuuluu siis näin. hyvin yleisesti kirje selitetään niin, että korintton seurakunnassa, jossa ilmeisesti oli melua ja toimintaa armolahjojen käyttöineen, paikan naiset olivat keskeytelleen seurakunnan tilaisuutta kyselläkseen asioita, joita eivät ymmärtäneet. tähän paavali sanoo, jos naiset haluavat tietoa jostakin, kyselkööt kotonaan ja olkoon seurakunnassa hiljaa.
mistään pappeuteen viittavastakaan tässä ei näy merkkiäkään. joko jae täytyy ymmärtää niin, että naisten täytyy sukupuolensa vuoksi olla hiljaa kaikkityynni tai sitten he voivat toimia niissä viroissa kuin miehetkin. Jumalalle oleellisia eivät ole sukupuolet, jos olisivat miksi hän olisi käyttänyt kautta maailman sivun naisia evankelistoina tai apostoleina uusia seurakuntia perustamassa. jos nainen ei voisi opettaa tai ylipäänsä puhua, hän voisi myöskään evankelioida.
uuden testamentin mukaan meidän on kutsuttu yleiseen pappeuteen, joka koskee siis kaikkia sukupuolesta riippumatta. Jumala on niin suuri, että usein ihmiset yrittävät erilaisilla omatekoisilla säännöksilläänkin tehdä hänet ymmärrettävämmäksi ja valitettavan usein myös pieneksi.
Hyvä kuitenkin, että rukoilet asiaa ja olen varma, että Herra itse asiaa sinulle kirkastaa.
Oli mieltä naispappeudesta mitä tahansa, se ei ole pelastuskysymys, koska jokainen ihminen pelastuu yksin armosta. Ja se on olennaista.Tänään kun ajelin autolla se selvisi minulle. Paavalin kirjoitukset ovat ihmisten tekstejä ei jumalan. Jumala on kirjoittanut kymmenen käskyä ja sen sellaista. Jeesuksen sanomiset ovat jumalan. Ei paavalin vaikka apostoli onkin. Opetuslapsethan olivat usein väärässä, jesuus niitä opasti jumalan sanoin. Siis naiset saa olla pappina. Me vain seurakunnassa teemme itse rajoituksia. Ei jumala ole sanonut että naiset ei saa olla pappina. Sehän oli vaan paavalin heikkoutta kun ei voinut naisia uskoa. Niin toimii ihminen kun ei voi hyväksyä totuutta joka on omia ajatuksiaan vastaan.
Kiitos Jumalalle että se valaisi minua, sekä teille jotka autoitte sillä tiellä. Aamen.
Kyselen taas kun en tiedä. - noel
Kjieh kirjoitti:
Tänään kun ajelin autolla se selvisi minulle. Paavalin kirjoitukset ovat ihmisten tekstejä ei jumalan. Jumala on kirjoittanut kymmenen käskyä ja sen sellaista. Jeesuksen sanomiset ovat jumalan. Ei paavalin vaikka apostoli onkin. Opetuslapsethan olivat usein väärässä, jesuus niitä opasti jumalan sanoin. Siis naiset saa olla pappina. Me vain seurakunnassa teemme itse rajoituksia. Ei jumala ole sanonut että naiset ei saa olla pappina. Sehän oli vaan paavalin heikkoutta kun ei voinut naisia uskoa. Niin toimii ihminen kun ei voi hyväksyä totuutta joka on omia ajatuksiaan vastaan.
Kiitos Jumalalle että se valaisi minua, sekä teille jotka autoitte sillä tiellä. Aamen.
Kyselen taas kun en tiedä.no hyvä jos asia sulle selkis, mutta en kuitenkaan lähtisi ajattelemaan, että paavalin kirjotukset ovat vain paavalin tuottamia tai pietarin kirjoitukset pietarin. koko raamatussa on lukemattomia kirjoittajia, jotka kaikki ovat kirjoittaneet Jumalan Pyhän hengen inspiroimina ja ohjaamina. eli täysin inhimillisiksi näitä kirjoittajia ei voida nähdä. silloinhan kymmenen käskyäkin olisivat vain mooseksen käskyjä, eivät Jumalan. raamattu on inhimillisistä kirjoittajistaan huolimatta Jumalan sanaa.
kuitenkin raamattua täytyy tulkita sitä keskeistä pelastussanomaa vasten, johon koko raamattu kulminoituu eli Jeesuksen pelastustyötä pohtien. raamatussa on jopa ristiriitaisen tuntuisiksi jääviä asioita, joita ihmisen on vaikea ymmärtää. yksittäisiä jakeita irroittamalla ei voida välttämättä nähdä mikä on ollut Jumalan tarkoitus. usein ihmiset näin tekemällä vain haluavat perustella omia näkemyksiään. raamatun lukemisessa keskeistä on myös se, että näin tehden opimme tuntemaan Jumalaa ja mitä enemmän tunnemme sitä millainen Jumala on, sitä enemmän myös ymmärrämme Jumalan hengen opastamina mitä hän haluaa sanassaan sanoa. Pyhän hengen opastus on tärkeää raamatun tulkinnassa sekin, koska ilman Pyhää henkeä raamatun sanat jäävät vain kirjaimiksi. Kirjain kuolettaa, mutta henki tekee eläväksi, sanoo raamattu itsekin. - Malviina
sitten raamattua kuin islamit koraania.
Hyvin menee, sinullakin, miehenä.
- Pappi
Oliko jeesus mies?
Oliko Mooses mies?
OLI ILMAAN MUUTA MIEHIÄ....
Niin miksi naispappeja on?
PARANTUKAA HYVÄT IHMISET!!!- noel
toivottavasti sinulle tärkeintä Jeesuksessa ei sentään ollut se, että hän oli mies. Jeesuksen merkitys ei liity hänen sukupuoleensa, vaan siihen mitä hän teki; sovitti itsensä kautta ihmisen Jumalan kanssa.
Jeesus oli samanaikaisesti 100 prosenttisesti ihminen ja 100 prosenttisesti Jumala. Emme me perusta uskoamme Jeesuksen mieheyteen, vaan siihen, että hän oli Jumalan poika; Jumala itse lihaksi tulleena.
Jos Jeesus tai Mooses olisivat siinä kulttuurissa olleet naisia, heidän toimintamahdollisuutensa olisivat olleet huomattavasti rajoitetummat ajan kulttuurista johtuen.
Useasti kirjoitat vaan, että parantukaa hyvät ihmiset. se on täysin turhaa, sillä eivät ihmiset voi itse itseänsä parantaa, ainoastaan parannella ja tämä ei ole Jumalan silmissä mitenkään kelvollista. parannuksen tekeminen tarkoittaa sitä, että ihminen kääntyy Jumalan puoleen. vain Jumala voi parantaa ja armahtaa. - Ma
noel kirjoitti:
toivottavasti sinulle tärkeintä Jeesuksessa ei sentään ollut se, että hän oli mies. Jeesuksen merkitys ei liity hänen sukupuoleensa, vaan siihen mitä hän teki; sovitti itsensä kautta ihmisen Jumalan kanssa.
Jeesus oli samanaikaisesti 100 prosenttisesti ihminen ja 100 prosenttisesti Jumala. Emme me perusta uskoamme Jeesuksen mieheyteen, vaan siihen, että hän oli Jumalan poika; Jumala itse lihaksi tulleena.
Jos Jeesus tai Mooses olisivat siinä kulttuurissa olleet naisia, heidän toimintamahdollisuutensa olisivat olleet huomattavasti rajoitetummat ajan kulttuurista johtuen.
Useasti kirjoitat vaan, että parantukaa hyvät ihmiset. se on täysin turhaa, sillä eivät ihmiset voi itse itseänsä parantaa, ainoastaan parannella ja tämä ei ole Jumalan silmissä mitenkään kelvollista. parannuksen tekeminen tarkoittaa sitä, että ihminen kääntyy Jumalan puoleen. vain Jumala voi parantaa ja armahtaa.Sanon aamen.
Vielä aikaisemmista jutuista jotta et käsitä, väärin ei nainen itsessään, ole Jumalan edessä huonompi kuin mies.
Jumala vain on antanut itsekullekin omat tehtävät ajassa, ja sanonut ettei toisen virkaa saa pyytää.
Jo se että naiset himoitsevat miehen virkaa on heille synniksi, ja sellaisistahan tässä on kyse.
Varata heitäkin synnistä jota tekevät.
- Kjieh
Naispappeja suomessa on. Nämä keskustelut ei sitä lopeta eikä tarvitsekkaan. Keskustelu on aivan turha ja itsensä tehostamista. Tehkäämme siis jotain järkevämpää. Jos tuntee että kirkkomme toimii väärin. Kanattaa valita parempi seurakunta. Raamattua ei saa lukea sillain kun se piru sen tekee. Asiat on käänettävä tähän päivään.
Jumalalle kiitos että valaisit minua.- "Naisen paikka seuraku...
Naisen paikka seurakunnassa
Mailis Janatuinen
Radio Dei 26.2.02
Paavalin vaikeita sanoja: nainen vaietkoon seurakunnassa
Niin kuin on laita kaikissa pyhien seurakunnissa, naisten tulee olla vaiti seurakunnan kokouksissa. Heidän ei ole lupa puhua, vaan heidän on oltava kuuliaisia/ alamaisia, niin kuin lakikin sanoo. Jos he tahtovat tietoa jostakin, heidän on kysyttävä sitä kotona omalta mieheltään, sillä naisen on sopimatonta puhua seurakunnan kokouksessa. … Tämä mitä kirjoitan, on Herran käsky. Jos joku ei tätä tunnusta, Jumala ei tunnusta häntä (1.Kor.14:34-38).
Näiden sanojen perustella moni on tullut siihen johtopäätökseen, että Paavali oli jonkinlainen naistenvihaaja. Tämän illan aikana tutkimme, oliko hän todella yhtä huono kuin hänen maineensa tässä suhteessa antaisi olettaa.
Nainen avioliitossa, naimattomana ja leskenä
Paavali todellakin opettaa, että vaimon on kunnioitettava miestään. Mutta eikö tämä olekin ihan viisas neuvo meille naisille. Kenenkään ei pitäisi mennä naimisiin miehen kanssa, jota ei pysty kunnioittamaan: Mies ei näet puolestaan pitkän päälle jaksa rakastaa naista, joka ei häntä kunnioita. Naisen kunnioitus miestään kohtaan on eräässä mielessä koko avioliiton perusta. Mutta miten paljon Paavali samaan hengenvetoon vaatiikaan mieheltä: että hänen on rakastettava vaimoaan yhtä paljon kuin Kristus rakasti seurakuntaa (Ef.5:22-33).
Vanhapoika Paavali joutui kirjeissään antamaan myös kristittyjen seksuaalista käyttäytymistä koskevia neuvoja. Jos apostolilta kerran jotain asiaa kysyttiin, niin hänhän vastasi kiertelemättä ja kaartelematta, nimittäen asioita niiden oikeilla nimillä. Korinttilaiset olivat ilmeisesti tiedustelleet seksuaalisen pidättyvyyden arvoa avioliitossa – oliko se tarpeellista vai ei, ja jos oli, niin kuka siitä päätti. Paavali vastasi, että näistä asioista sovitaan yhdessä aviopuolison kanssa. Kun naimisiin kerran on menty, niin vaimon ruumis ei ole enää hänen omassa vallassaan, vaan miehen. Nainen ei siis saa enää yksin päättää ruumiinsa ”käytöstä”. Tästä asiasta ovat muuten kaikki maailman kulttuurit ja uskonnot olleet liikuttavan yksimielisiä miltei meidän päiviimme asti.
Mutta sitten seuraa pommi: Paavalin mukaan miehenkään ruumis ei ole näet hänen omassa vallassaan, vaan vaimon. Tämähän tarkoittaa suomeksi sanottuna, että Paavali tunnustaa naisen sukupuolivietin olemassaolon ja oikeutuksen. Se on uskomattoman radikaali väite tullakseen uskonnollisen rabbin suusta ajanlaskumme alkuvuosina. Muistakaamme, että yhä tänäkin päivänä ympärileikataan (toisin sanoen silvotaan) muslimimaissa joka vuosi pari miljoonaa tyttölasta. Miksikö? Vain siksi että heistä tulisi ”puhtaita” ja heiltä häviäisi halu sukupuoliseen kanssakäymiseen. Miten suuri ero onkaan tuollaisen sovinismin ja Paavalin opetuksen välillä! Kuten huomaamme, apostoli aivan vakavissaan julistaa naisen tasa-arvoiseksi miehensä kanssa aviollisen seksuaalielämän alueella (1 Kor.7:1-6). Muutenhan Paavali vaatii kristityiltä ehdotonta yksiavioisuutta. Seksi kuuluu miehen ja naisen väliseen elinikäiseen avioliittoon, ei minnekään muualle.
Mutta Paavalin kirjeistä löytyy vielä yksi mullistava uudistus naisen asemaan, nimittäin naimattoman naisen arvo. Vanhaa piikaahan ei juurikaan ole arvostettu missään kulttuurissa ennen tai jälkeen kristinuskon. Paavali pitää kuitenkin selibaatissa elävän sinkun elämää jopa avioliittoa suositeltavampana vaihtoehtona, koska nainen saa siinä omistautua kokonaan Jeesuksen palvelemiseen. Tämä siviilisääty on apostolin mielestä suositeltavampi myös tulevien ahdistusten tähden. (1 Kor.7) Lapsettomuuttakaan ei naisen enää tarvitse hävetä, koska yksinäisellä on lapsia enemmän kuin sillä, jolla on mies! Hengellinen vanhemmuus voi antaa ihmisen elämään yhtä paljon iloa kuin biologinenkin vanhemmuus. (Gal.4:27, 1 Tim.1:2)
Seurakunnassa on vieläkin yksi naisten ryhmä, jota varten Paavali antaa muutaman neuvon sanan: nimittäin lesket. Heidän velvollisuutensa on opettaa nuoremmilleen sekä kodinhoitoa että kristillistä rakkautta ja vieraanvaraisuutta. Ja jos heillä ole ketään läheistä sukulaista elossa, niin seurakunnan on elätettävä heidät heidän vanhoilla päivillään (1 Tim.4 ja 5).
Naisen alamaisuus
Nyt tullaan sitten siihen opin kohtaan, joka saa monet aikamme naiset näkemään punaista, nimittäin naisen alamaisuuteen. Paavalin mukaan mies on vaimonsa ”pää”. Itse asiassa tässä on kysymys järjestyksestä, jonka Jumala on säätänyt paitsi perheeseen, myös seurakuntaan ja jopa kolmiyhteyden sisälle.
Teidän tulee kuitenkin tietää, että jokaisen miehen pää on Kristus, naisen pää on mies ja Kristuksen pää on Jumala (1 Kor.11:3).
Kysymys ei voi olla eriarvoisuudesta, sillä on mahdotonta ajatella, että Jeesuksen ja hänen Isänsä välillä olisi jokin arvoero. Mitä päänä oleminen sitten merkitsee? Se merkitsee yksinkertaisesti vastuusuhdetta: kuka puolustaa ketä vihollista vastaan, kuka tekee lopulliset ratkaisut ja kuka kantaa lopullisen vastuun.
Naisen on siis Paavalin mukaan oltava miehelle alamainen perheessä ja seurakunnassa, koska mies on hänen päänsä. Sana ”alamainen” luetaan kuitenkin meidän aikanamme helposti väärin, ikään kuin Paavali olisi kirjoittanut: ”alistettu”. Naisen ei kuitenkaan ole määrä olla sen enempää miehen alistama kuin Jeesuskaan oli Isänsä alistama.
Sitä paitsi kristillisessä kirkossa pätevät täysin toisenlaiset johtamisen (”päänä olemisen”) periaatteet kuin ympäröivässä maailmassa. Jeesushan opetti näin:
”Joka tahtoo teidän joukossanne tulla suureksi, se olkoon toisten palvelija, ja joka tahtoo teidän joukossanne ensimmäiseksi, se olkoon kaikkien orja. Ei Ihmisen Poikakaan tullut palveltavaksi, vaan palvelemaan ja antamaan henkensä lunnaiksi kaikkien puolesta” (Mark.10:43-45).
Miehen on kannettava perheestä ja seurakunnasta vastuuta samalla tavalla kuin Jeesuskin teki: rakastamalla, palvelemalla ja uhrautumalla. Jeesus suostui vapaaehtoisesti orjan osaan – eikö siis kristittyjen miesten tulisi noudattaa hänen esimerkkiään! Ja niin kauan kuin nainen saa kokea miehensä taholta uhrautuvaa rakkautta, hän kunnioittaa tätä ja iloitsee saadessaan ”alistua hänen tahtoonsa” (= uuden käännöksen vastine sanalle ”alamainen”).
Toisaalta Paavali käski kristittyjen miesten rakastaa vaimoaan kuten Kristus rakasti seurakuntaansa. Voisiko rakkauden ihannetta enää sen korkeammalle asettaa! Tällainen rakkaus motivoi meitä naisia alamaisuuteen, komenteleminen ja sortaminen nostattaa meidät vain kapinaan.
Miehet, rakastakaa vaimoanne niin kuin Kristuskin rakasti seurakuntaa ja antoi henkensä sen puolesta... Samoin aviomiehenkin velvollisuus on rakastaa vaimoaan niin kuin omaa ruumistaan. Joka rakastaa vaimoaan, rakastaa itseään (Ef.5:25-28).
Kuka nainen on syvällä sydämessään onnellinen, jollei hänen miehensä kanna perheestä perimmäistä vastuuta? Kuka vaimo on tyytyväinen tohvelisankariin?
Nainen vaietkoon seurakunnassa – mitä se tarkoittaa ja mitä se ei tarkoita?
Paavalin kirjeistä löytyy omituinen ristiriita: yhtäällä hän näet mainitsee itsestään selvänä asiana, että naiset profetoivat ja rukoilevat hänen seurakunnissaan (1 Kor.11:5), mutta toisaalla hän antaa heille puhekiellon (1 Kor.14:34).
Niin kuin on laita kaikissa pyhien seurakunnissa, naisten tulee olla vaiti seurakunnan kokouksissa. Heidän ei ole lupa puhua, vaan heidän on oltava kuuliaisia/ alamaisia, niin kuin lakikin sanoo. Jos he tahtovat tietoa jostakin, heidän on kysyttävä sitä kotona omalta mieheltään, sillä naisen on sopimatonta puhua seurakunnan kokouksessa. … Tämä mitä kirjoitan, on Herran käsky. Jos joku ei tätä tunnusta, Jumala ei tunnusta häntä (1.Kor.14:34-38).
Profetoimisen lupa ja puhumiskielto ovat molemmat saman kirjeen sisällä! Tiedämme, ettei apostoli ollut tyhmä mies eikä hänen logiikassaan ollut mitään vikaa. Tiedämme, etteivät hänen kirjeensä ole vain hänen omaa sanaansa, vaan samalla myös Jumalan erehtymätöntä Sanaa. Jos emme tahdo heittää Paavalin kirjeitä (ja sitä myöten vähitellen koko Raamattua) vanhentuneena roskakoppaan, on meidän yksinkertaisesti mietittävä, miten tämä näennäinen ristiriita olisi selitettävissä.
Mitä profetoiminen on?
Ei ole aivan vähäinen asia se, että naiset saivat profetoida kristillisessä kirkossa sen syntyajoista asti. Vanhan liiton aikana profetoimisen lahja oli vain harvojen miesten ja parin kolmen naisen erityisoikeus. Profetiaa esiintyy Vanhassa testamentissa paljon, ja se on nimen omaan lain ja evankeliumin julistamista elävällä ja tilanteeseen sopivalla tavalla. Tämä siis oli luvallista naisille alkukirkossa. Apostolien teot mainitsevat mm. diakoni Filippuksen neljä tytärtä, jotka toimivat profeettoina (21:9). Synagogassa nainen ei sen sijaan saanut avata suutaan, eipä edes rukoilla. Itse asiassa naisten ei ollut pakko osallistua synagoga jumalanpalvelukseen ollenkaan. Tuon ajan pakanauskonnoissa oli sen sijaan tavallista, että naiset toimivat papittarina ja jumaliensa sanan välittäjinä. Naisen asema alkuseurakunnassa ei siis ollut sama kuin ympäröivässä yhteiskunnassa.
Paavali pitää profetoimista yhtenä parhaimmista armolahjoista ja käskee kristittyjen – myös naisten - sitä tavoitella. Hän kuvaa profetoimista seuraavilla tavoilla:
- Profetia on se armolahja, jota meidän pitää ennen muuta tavoitella (1.Kor.14:1).
- Profetia ei Uudessa testamentissa ole vain jotain hurmospuhetta tai tulevaisuuden ennustelua, vaan myös kuulijoiden rakentamista, kehottamista ja lohduttamista(ib.3).
- Profetoiva rakentaa seurakuntaa (ib.4).
- Paavali rinnastaa tiedon, profetoimisen ja opetuksen (ib.6).
- Profetoiva puhuu selvää kieltä (ib.9).
- Profetoiva rakentaa seurakuntaa (ib.12).
- Profetoiminen on merkkinä uskoville (ib.22).
- Mutta myös ei-uskova joutuu profetian kuullessaan kokemaan, että hänen sydämensä salaisuudet paljastuvat (ib.24-25).
- Seurakunnan kokouksessa saa esiintyä vain yksi tai kaksi profeettaa (ib.29).
- Mutta kaikki saavat profetoida vuorollaan (siis seuraavalla ja sitä seuraavalla kerralla) (ib.31).
- Profetian päämäärä on, että kaikki saisivat opetusta ja rohkaisua (ib.31).
- Profeetat pystyvät hallitsemaan henkilahjaansa, ts. päättämään, milloin puhuvat ja milloin ovat puhumatta (ib.32)
Naisten profetoimiselle asetetaan vain yksi ehto: heidän on tehtävä se pää peitettynä (11:1-16). Miksi pään peittäminen sitten oli tärkeää? Se, kuten verensyöntikieltokin, oli välttämätöntä ensinnäkin juutalaisten tähden. Naimisissa olevan naisen hiusten näkeminen oli Paavalin maanmiehille kauhistus. Pään peittäminen oli toisaalta myös ”alamaisuuden merkki”, toisin sanoen osoitus siitä, että ko. nainen oli naimisissa ja kuului tietylle miehelle (1 Kor.11). Meidän kulttuurissamme käytetään huivin asemasta vihkisormusta. Japanissa voitiin ennen vanhaan päätellä naisen siviilisääty hänen kimononsa hihojen pituudesta!
Pitäisikö meidän naisten sitten käyttää päähinettä seurakunnan kokouksissa ollaksemme raamatullisia? Tai jopa kasvattaa itsellemme pitkä tukka, josta Paavali myös puhuu? Tai pitäisikö kristittyjen suudella toisiaan jumalanpalveluksen päätteeksi ”pyhällä suunannolla”? Pitäisi, jos se kuuluu kulttuuriin. Jos elämme muslimimaissa, emme voi kulkea kadulla minihameessa. Jos elämme Japanissa, emme yleensä halaile toisia kristittyjä – jopa kädenpuristus tuntuu tuossa kumarrusten maassa joskus liian intiimiltä toimitukselta.
Asia, jota pään peittäminen symbolisoi, on tärkeä. Jollakin tavalla joka kulttuurissa on ilmaistava, kuuluuko tietty nainen jollekulle miehelle vai onko hän vielä vapaa. Kristillisen kirkon on tässä kohden noudatettava maan tapaa. Pään peittämisasiassa Paavali vetoaa hyvään ”tapaan”, mutta naisen puhekiellon ollessa kyseessä hän vetoaa ”Herran käskyyn”
Jos joku kuitenkin väittää vastaan, niin sanon hänelle, ettei meillä ole sellaista tapaa, eikä yleensäkään Jumalan seurakunnilla (1 Kor.11:16).
Mitä puhuminen on ja mitä se ei ole?
Naiset siis saivat profetoida alkukirkossa, mutta oli kuitenkin jotain, mitä he eivät saaneet tehdä. Miehen ja naisen tehtävät eivät Paavalin mukaan ole täsmälleen samat. Mitä Paavali sitten tarkoittaa sanoessaan, etteivät naiset saa "puhua" seurakunnan kokouksissa – eikö ”profetoiminen” olekaan ”puhumista”.
Niin kuin on laita kaikissa pyhien seurakunnissa, naisten tulee olla vaiti seurakunnan kokouksissa. Heidän ei ole lupa puhua, vaan heidän on oltava kuuliaisia/ alamaisia, niin kuin lakikin sanoo.
Missä kohden laki niin sanoo? Alaviite: ”Mieheesi on sinun halusi oleva, ja hän on sinua vallitseva” (1.Moos.3:16).
(sitaatti jatkuu): Jos he tahtovat tietoa jostakin, heidän on kysyttävä sitä kotona omalta mieheltään, sillä naisen on sopimatonta puhua seurakunnan kokouksessa. … Tämä mitä kirjoitan, on Herran käsky. Jos joku ei tätä tunnusta, Jumala ei tunnusta häntä (1.Kor.14:34-38).
Kirjeessään Timoteukselle apostoli syventää keskustelua naisen asemasta. Nyt hän tuo siihen kaksi uutta sanaa: Hän ei salli, että nainen opettaa (didakein) ja hallitsee (authentein) miestään/ miehiä seurakunnassa. Paavali vetoaa alamaisuus-prinsiippiin tässä kohtaa. Nainen ei saa seurakunnassa olla sellaisessa asemassa, että hän olisi miehen pää: hallitsisi häntä, olisi hänen johtajansa.
Minä tahdon siis, että miehet rukoilevat joka paikassa… niin myös että naiset ovat säädyllisessä puvussa… Oppikoon nainen hiljaisuudessa, kaikin puolin alistuvaisena; mutta minä en salli, että vaimo opettaa, enkä että hän vallitsee miestänsä, vaan eläköön hiljaisuudessa. Sillä Adam luotiin ensin, sitten Eeva eikä Adamia petetty, vaan nainen petettiin ja joutui rikkomukseen…” (1.Tim.2:8-14).
Paavali muistuttaa Timoteusta luomisjärjestyksestä ja syntiinlankeemusjärjestyksestä. Mies luotiin ensiksi, mutta nainen lankesi ensiksi. Hänet on helpompi pettää kuin mies. Molemmissa kohdissa, missä naiselta kielletään puhuminen, opettaminen ja miehen hallitseminen niputetaan yhteen. Eikö tässä siis olekin puhe johtamisesta? Eikö Paavali peräänkuuluta sitä, kuka kantaa perimmäisen vastuun seurakunnassa ja perheessä: mieskö vai nainenko, jonka Käärme kuitenkin pystyi pettämään teologisessa keskustelussa kohtalokkain seurauksin?
”Lasten synnyttäjänä on kuitenkin pelastuva, jos vain pysyy uskossa…” ”Mutta hän on pelastuva lastensynnyttämisen kautta, jos hän pysyy uskossa…”* (ib.15) Ja tämän sanoo sama Paavali, joka suorastaan kieltää neitsyitä menemästä naimisiin, koska Jeesuksen tulo on niin lähellä ja sanoo, että ”yksinäisellä on lapsia enemmän kuin sillä, jolla on mies” (Gal. ). Tässä puhutaan äitiyden arvosta, jonka jotkut harhaoppiset tuohon aikaan kielsivät, sekä biologisen että hengellisen äitiyden.
Lukujako hämää meitä, mutta Paavalin argumentaatio jatkuu näin:
”… jos joku pyrkii seurakunnan kaitsijan virkaan, niin hän haluaa jaloon toimeen. Niin tulee siis seurakunnan kaitsijan olla nuhteeton, yhden vaimon mies… sillä jos joku ei osaa hallita omaa kotiansa, kuinka hän voi pitää huolta Jumalan seurakunnasta?”* (3:1-5).
Jeesus ei tehnyt naisista apostoleja. Paavali ei tehnyt heistä seurakuntiensa paimenia/ vanhimpia/ kaitsijoita, tai millä nimellä seurakunnan johtajia nyt nimitettäneenkin (1 Tim.3:1-7, Tiitus 1:5-9). Opetus- ja johtamisvirkaa ei heille alkuseurakunnassa annettu. Sitä siis tarkoittaa Paavalin puhumiskielto. Mitkä tehtävät kuuluvat sitten nimenomaan seurakunnan paimenelle? Samat tehtävät kuin lammaspaimenellekin: hänen pitää ruokkia lampaita ja karitsoita = vastata oikeasta opista. Hänen pitää taistella sutta vastaan, vaikka sitten oman henkensä uhalla = pitää harhaopettajat poissa kristittyjen laumasta. Naisen pitää arvostella oppia, mutta hänen ei tarvitse ryhtyä organisoimaan sotaa. Sen on Jumala antanut seurakunnan paimenen - miehen - tehtäväksi. (Joh.10)
Paimenelle kuuluu myös portinvartijan tehtävä: toisin sanoen siitä päättäminen, kuka päästetään kasteelle ja ehtoolliselle (sakramentit ja seurakuntakuri). Samoin hänelle kuuluu vastuu seurakunnan muista työntekijöistä, heidän opistaan ja elämästään. Listaa voisi vielä jatkaa, mutta jääköön se muiden tehtäväksi.
Tässä kohden kristillinen kirkko jakaantuu kahteen leiriin. Ensinnäkin ovat ne, jotka pitävät Paavalin puhekieltoa vain hänen omina sanoinaan, ei Jumalan sanana. Puhekielto koskee heidän mielestään vain tuota aikaa, mutta nyt kun naisen asema yhteiskunnassa on toinen, se voidaan unohtaa. Toinen puoli kristikuntaa sen sijaan vastustaa naispappeutta, koska pitää kaikkia Paavalin sanoja myös Jumalan sanana. Se ei halua lähteä tielle, jonka päässä häämöttää täydellinen antinomismi, lain hylkääminen. ”Aikaansa sidottu” -periaatetta soveltaen voidaan näet Raamatusta karsia kaikki muutkin käskyt ja kiellot, joita meidän yhteiskunnassamme ei enää noudateta. Käskyt olivat ehkä päteviä Paavalin aikana, mutta eivät enää meidän aikanamme, sanotaan. Me tiedämme tästä asiasta enemmän kuin Paavali tiesi. Myös homosuhteita puolustetaan tämän logiikan avulla, ja jatkoa varmasti seuraa.
Tälle tielle en minä henkilökohtaisesti uskalla lähteä. En uskalla ottaa ainoatakaan paikkaa pois Raamatusta ja sanoa: tämä lause ei ole enää pätevä.
Emme nyt puhu pappeudesta siinä mielessä, missä tätä käsitettä Vanhassa testamentissa käytettiin. Puhumme paimenen virasta. Uhripapin virka kuuluu uudessa liitossa kaikille kristityille yleisen pappeuden perusteella: ”Mutta te olette valittu suku, kuninkaallinen papisto, pyhä heimo, Jumalan oma kansa, määrätty julistamaan hänen suuria tekojaan, joka teidät on pimeydestä kutsunut ihmeelliseen valoonsa” (1 Piet.2:9).
Meidän naisten pitää siis yleisen pappeuden perusteella julistaa ja todistaa ympäristöllemme Jumalan suuria tekoja siinä missä miestenkin. Me saamme välittää sovituksen sanomaa ja uhrata rukousuhreja miesten rinnalla. Meidän on myös arvosteltava oppia ja korotettava äänemme silloin, kun se ei ole Raamatun mukaista.
Paavalin naispuolisia ystäviä
Priscilla, naisteologi
Priscilla oli syntyperältään juutalainen nainen, Aquilan vaimo. Hän toimi miehensä rinnalla vastuunalaisissa tehtävissä eri seurakunnissa. Voimme vain aavistaa, mitä Priscan ystävyys merkitsi vanhalle ja vainotulle apostolille puolentoista vuosikymmenen aikana. Nimenomaan sellaisen naisen ystävyys ja rakkaus, jolla oli samat teologiset intressit kuin hänellä itselläänkin.
Kuusi kertaa Aquila ja Priscilla mainitaan Raamatussa, joista neljä kertaa vaimon nimi ensin. Luukas kutsuu Priscillaa aina koko nimellä, Paavali lempinimellä.
Euodia ja Syntyke, evankeliumin puolesta taistelijat
Filippiläiskirjeessä Paavali kiittää lämpimästi seurakuntaa saamastaan paketista. Tervehdys-osa alkaa melkein kuin rakkaudentunnustuksella: ”Rakkaat ja kaivatut veljeni, te minun iloni ja kunniaseppeleeni... rakkaat ystävät” (Fil.4:1). Mutta sen jälkeen seuraakin kahdelle naiselle osoitettu hienoinen kritiikin sana:
Kehotan Euodiaa ja Syntykeä elämään sovussa Herraa palvellen. Pyydän myös sinua, uskollinen työtoverini (Synsygus*), auttamaan näitä naisia, jotka ovat minun kanssani taistelleet evankeliumin puolesta samoin kuin veli Clemens ja muutkin työtoverini, joiden kaikkien nimet ovat elämän kirjassa (4:2-5).
Euodia ja Syntyke olivat ehkä Filipin seurakunnan vapaaehtoistyöntekijöitä. Paavali kertoo, että nämä kaksi olivat suorastaan taistelleet hänen ja veli Clemensin rinnalla evankeliumin puolesta. Millä tavalla se sitten oli tapahtunut? Sanan voimalla tietenkin: julistuksen, kehottamisen ja harhaopeista varoittamisen kautta. Paavali siis huoli naisia rinnalleen jopa taistelemaan oikean uskon puolesta!
Se, joka osaa taistella oikean asian puolesta, saattaa joskus sortua taistelemaan myös henkilökohtaisista syistä. Niin oli käynyt myös Euodialle ja Syntykelle: he olivat riitaantuneet keskenään. Paavali piti asiaa niin tärkeänä, että halusi mainita sen julkisessa kirjeessään. Hän pidättäytyi kuitenkin ottamasta kantaa siihen, kumpi osapuoli oli oikeassa, kumpi väärässä. Kovin suuresta asiasta tässä ei liene ollut kysymys; olivathan molempien naisten nimet vielä turvallisesti elämän kirjassa.
Mutta jotta pienet kahakat eivät paisuisi isoksi vihaksi, pyysi Paavali uskollista työtoveriaan (jonka nimi mahdollisesti oli Synsygus, ”apumies”) puuttumaan tilanteeseen. Miehen läsnäolo naistiimissä saattoi olla hyvinkin tasapainottava tekijä.
Foibe, diakoni
Annan teille suositukseni sisarestamme Foibesta, joka on Kenkrean seurakunnan palvelija. Ottakaa hänet vastaan Herran palvelijana niin kuin pyhille sopii ja auttakaa häntä kaikessa, missä hän tarvitsee teitä. Onhan hän itsekin ollut tukena monelle, myös minulle (Room 16:1-2).
Roomalaiskirjeen lopussa lähetti Paavali terveisiä 25 ystävälleen, joista yhdeksän, eli noin yksi kolmasosa, oli naisia. Aivan ensimmäiseksi hän suositteli Rooman kristityille Foibe-sisarta, Kenkrean seurakunnan diakonia. Foibe oli jostakin syystä matkalla Kreikasta Italiaan, ja Paavali jätti kallisarvoisen kirjeensä hänen kuljetettavakseen. Kenkrea on Korintin satamakaupunki, josta on noin 1000 kilometriä linnuntietä Roomaaan.
Sana ”palvelija”, jota Paavali Foibesta käyttää, kuuluu kreikaksi ”diakonos”, ja se on maskuliinimuoto. Feminiinimuoto ”diakonissa” ei ollut vielä käytössä tuolloin. Jos Foibe kerran oli diakoni, niin ilmeisesti hän myös teki sitä, mitä diakonit Apostolien tekojen mukaan yleensä tekivät: toimitti rakkaudenpalvelusta köyhille ja piti puheita.
Paavali antoi Kenkrean diakonista todella hienon suosituksen: tämä oli ollut tukena monelle, myös apostolille itselleen. Kreikaksi käytetään tuki-sanan kohdalla ilmausta ”prostatis”, suojelija. Foibe oli ollut myös Paavalin itsensä tukija ja suojelija. Ehkä hän oli lahjoittanut apostolille rahaa, ehkä kuunnellut ja rohkaissut häntä, antanut ruokaa ja yösijan, lohduttanut Jumalan sanalla. Ehkä hän oli kulkenut Paavalin kanssa evankelioimiskokouksia pitämässä sinä aikana, kun tämä asui Korintissa.
Foibe ei ilmeisesti ollut naimisissa, koskapa hänellä oli tilaisuus tehdä pitkiä ulkomaanmatkoja. Kaikesta päätellen hän matkusti nytkin ihan yksin; ainakaan kenenkään muun nimeä ei mainita samassa yhteydessä. Voimme vain arvailla, mikä oli Foiben ulkomaanmatkan päätarkoitus. Kiertelikö hän eri seurakunnissa opettamassa diakoniatyötä? Kuljettiko ehkä avustuksia paikasta toiseen? Kertoiko Kreikan seurakuntien kuulumisia Italiassa ja Italian seurakuntien kuulumisia Kreikassa?
Paavalin naispuoliset ystävät Roomassa
Kuten sanottu, Paavali mainitsee Roomalaiskirjeensä lopussa yhdeksän naista nimeltä, mikä tarkoittaa noin yhtä kolmasosaa tervehdyksen saajien lukumäärästä. Ja kysymyksessä on kaiken lisäksi seurakunta, jossa apostoli ei itse siihen mennessä ole edes koskaan vieraillut! Ei voi muuta kuin ihmetellä, miten monenlaisia ja monenikäisiä ystäviä tämä vanhapoika-apostoli oli löytänyt kristittyjen naisten joukosta maailmaa kiertäessään.
”Tervehtikää Priscaa... työtoveriani Jeesuksen Kristuksen palveluksessa” (3). Hänestä olemme jo puhuneet.
”Terveisiä Marialle, joka on nähnyt paljon vaivaa teidän hyväksenne” (6). Juutalainen nainen, joka on toiminut innokkaasti Rooman pakanaseurakunnan hyväksi.
”Terveisiä (Andronikokselle ja) Junialle, heimolaisilleni ja vankilatovereilleni, jotka ovat arvossa pidettyjä apostolien joukossa ja ovat olleet Kristuksen omia jo ennen minua” (7). Onko kysymys Junias-nimisestä miehestä vai Junia-nimisestä naisesta, siitä on hieman erimielisyyttä eri kommentaarien välillä. Ja käännetäänkö sivulause noin kuin se on edellä käännetty vai ”joita apostolit pitävät suuressa arvossa”, siitäkin ollaan eri mieltä. Ehkä tässä on kysymys samasta tilanteesta kuin Pietarin kohdalla: apostolista, joka kuljetti mukanaan vaimoaan, uskonsisarta. Siinä tapauksessa Junia oli urhea nainen, joka oli jopa istunut yhdessä miesten kanssa vankilassa uskonsa tähden. Jotkut pitävät tätä jaetta todisteena siitä, että apostolit voivat olla myös naisia, mutta mielestäni virkateologiaa ei voi rakentaa yhden ainoan nimen varaan.
”Terveisiä Tryfainalle ja Tryfosalle, jotka tekevät ahkerasti Herran työtä” (12). Ehkä kaksostytöt, ehdotti parikin kommentaaria.
”Terveisiä Persikselle, rakkaalle sisarelle, joka on nähnyt paljon vaivaa Herran työssä” (12). Nimi on suomeksi ”persialainen nainen” ja löytyy jostakin vapautettujen orjien luettelosta.
”Terveisiä Rufuksen äidille, joka on kuin äiti minullekin” (13). Jos Mark.15:21 puhuu samasta Rufuksesta, niin tämä nainen on Jeesuksen ristiä kantaneen Simon Kyreneläisen vaimo! Perhe oli selvästikin asunut aiemmin samassa paikassa kuin Paavali, ja äiti oli ottanut sydämen asiaksi pitää huolta perheettömästä apostolista.
”Terveisiä Filologoksen vaimolle Julialle ja ...Nereuksen sisarelle” (15).
Tämän lisäksi tulee Narkissoksen talonväki, johon varmaan kuului montakin naista (11).
Huomiota kiinnittää ennen kaikkea se, miten paljon Paavali antaa arvoa naisten panokselle Jumalan valtakunnan työssä. Vaivannäöstähän hän heitä kiittää! Mutta apostoli rohkenee jopa kutsua yhtä naista rakkaaksi sisarekseen ja toista äidin korvikkeeksi. Paavali oli pioneeri siinä, mitä tulee naisten työpanoksen rohkaisemiseen ja edistämiseen kristillisessä kirkossa. Sitä hämmästyttävämpää sitten on, että juuri tämän asian suhteen hän on saanut osakseen niin paljon epäoikeudenmukaista kritiikkiä.
http://www.ilosanomapiiri.fi/mailis/opet/nainen.htm
- Anonyymi
Olipa pitkä ja ihana kirjoitus.
Löysin googlettamalla.
Videossa koko asia selitettynä Raamatun kohdilla:
https://youtu.be/lQjYDYEGjzk- Anonyymi
Asia selvä.
- Anonyymi
En ole ennen kuullut videossa olevaa näkökulmaa, vaikka se on suoraan Raamatusta.
- Anonyymi
Auttaako se, jos nyt kuulet?
- Anonyymi
Oikea ja vastaansanomaton opetus on videossa:
https://youtu.be/lQjYDYEGjzk - Anonyymi
Onko Raamatussa muitakin väärin käsitettyjä opetuksia? Ensin tulkitaan Raamatun sana kirjaimellisesti: "Nainen vaietkoon!" Sitten selitetään se muiden kohtien valossa niin että naiset kuitenkin saavat puhua, jos puhuvat oikein.
?- Anonyymi
Et katsonut videota. Siinä asia selvitetään.
- Anonyymi
On se niin häpeällistä kuin olla ja voi, kun naiset pappeina/pastoreina nappulat kaulassa saarnaavat.
1234567--- - Anonyymi
Hyvä aloitus.
Linkissä se vahvistetaan osittain:
https://youtu.be/lQjYDYEGjzk - Anonyymi
Kyseiset jakeet ovat ristiriidassa monien muiden jakeiden kanssa, joissa Paavali kiittää ja ylistää seurakunnissa opettavia ja saarnaavia naisia. Siksi jotkut ovat ehdottaneet että naisten vaikenemista vaativat jakeet ovat väärennös ja jonkin tekemä lisäys. Toiset taas katsovat että kyseiset kohdat on tulkittu väärin ja todellisuudessa tarkoittaisivat että naiset eivät saa hölistä, keskeyttää ja puhua päälle silloin kun joku muu on äänessä ja sen sijaan heidän tulee joko odottaa omaa vuoroaan tai esittää kysymykset vasta kotona.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.
Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.2926436Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill652019- 1801780
- 1191251
epäonnen perjantain rikos yritys
onpa epäselvä kuva, tuolla laadullako keskustaa tarkkaillaan lego hahmotkin selvempiä141235Suomessa ei ole järkeä tarjota terveyspalveluita joka kolkassa
- Suomen väestötiheys 1.1.2022 oli 18,3 asukasta maaneliökilometriä kohden. - Uudenmaan maakunnassa asuu keskimäärin 181681153Yllätyspaukku! Vappu Pimiä rikkoi vaikean rajapyykin yllättävässä bisneksessä: "Nyt hymyilyttää...!"
Wau, onnea, Vappu Pimiä, upea suoritus! PS. Pimiä tänään televisiossa, ohjelmatietojen mukaan hän on Puoli seiskassa vie71116Kirjoitin sinulle koska
tunnen sinua kohtaan niin paljon. Sydäntäni särkee, kun kätken ihastumisen, kaipauksen, sinua kohtaan tuntemani lämmön j411011RÖTÖSHERRAT KIIKKIIN PUOLANGALLA.
Puolankalaisilla tehtävä ryhmäkanne itsensä yleintäneistä rötöstelijöista, sekä maksattaa kunnan maksama tyhmän koplan j521009Martina pääsee upeisiin häihin
Miltäs se tuntuu kateellisista. Anni Uusivirta on Martinan kavereita.288962