Valehteleva äippä?

mitä saa aikaan

Missä määrin patologinen valehtelu periytyy? Millainen äiti tai isä luonnehäiriöinen yleensä on? Huijaako huijari myös omia lapsiaan? Luulisi jotain vaikutusta ihmiseen olevan, jos toinen vanhemmista harrastaa valehtelua ja varasteluakin ja on epäluotettava sekä ailahteleva.

9

978

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • näyttää mallia

      lapsilleen eli useinhan lapset samastuvat vanhempiinsa ja ketkäs muut ovat heidän esikuviaan.
      Huono malli lapselle on vanhempi joka valehtelee. Miten hänelle voi opettaa ettei saa valehdella,
      kun jo kotoa oppii valehtelun mallin ?
      Myös varastelu tartuu jos sitä tekee lapsen nähden huomaa kuinka helppoa se on ja taas jatkuu kierre. Kuinka voisin jäädä kiinni, kun äitikään ei jäänyt ?
      Lasten ymmärrys ei vielä edes ole samalla tasolla aikuisten kanssa,
      joten he samastuvat nopeasti ja heitä on vaikeampi opettaa pois opitusta pahoista tavoista.
      Onneksi se kuitenkin on mahdollista.

      • väärin

        Milläs selität sen että lapseni on asunu 2-vuotiaasta asti sijaisperheessä(kunnollisessa oikein malliperheessä)ja hän valehtelee, liioittelee älyttömästi asioita!Hän on täällähetkellä 12-vuotias.
        Mistäs hän on tämmösen tavan oppinut? tuskin sijaisvanhemmat opettanu.


      • näyttää mallia
        väärin kirjoitti:

        Milläs selität sen että lapseni on asunu 2-vuotiaasta asti sijaisperheessä(kunnollisessa oikein malliperheessä)ja hän valehtelee, liioittelee älyttömästi asioita!Hän on täällähetkellä 12-vuotias.
        Mistäs hän on tämmösen tavan oppinut? tuskin sijaisvanhemmat opettanu.

        Tuo kuuluu ikään.
        Asioita liioitellaan ja selitetään kavereiden asioita kuin ominaan.
        12v. vielä etsii ja hahmottelee omaa minäänsä,
        kaikkea ei pidä uskoa mitä tuon ikäinen puhuu,
        johan sen sanoo järkikin.


      • aikuinenko
        näyttää mallia kirjoitti:

        Tuo kuuluu ikään.
        Asioita liioitellaan ja selitetään kavereiden asioita kuin ominaan.
        12v. vielä etsii ja hahmottelee omaa minäänsä,
        kaikkea ei pidä uskoa mitä tuon ikäinen puhuu,
        johan sen sanoo järkikin.

        Miksihän sanotaan että 'lapsen suusta kuulee totuuden'? ;)


      • näyttää mallia
        aikuinenko kirjoitti:

        Miksihän sanotaan että 'lapsen suusta kuulee totuuden'? ;)

        mutta rajansa kaikella ja
        siinä voi toki itse kukin käyttää sitä maalaisjärkeään mikä on totta ja mikä ei.


    • Kohtalotoveri - kenties?

      En usko sen periytyvän.


      Riippuu psykopatian tai sosiopatian asteesta. Löytyy hyvin Wikipediasta/engl. On toki hyviä suomalaisiakin sivuja.


      Se ei todellakaan tunne rajoja.

    • pettynyt_puolisoon

      Olen joutunut pohtimaan tätä periytymistä nyt useamman vuoden sillä puolisoni on patologinen valehtelija ja hän ei tunne lainkaan syyllisyyttä siitä mitä teko on aiheuttanut toisella tai pyydä sitä anteeksi. Hän kokee ainoastaan, että häntä epäillään ja syyllistetään ja useimmiten suuttuu tälle joka syyttää häntä valehtelusta ja vaipuu sitten masennukseen kun häntä kohdellaan huonosti. Hän on jäänyt kiinni lukuisista huijauksista ja pettämisestä, mutta mitään ei ole kuulemma tapahtunut ja kaikkeen on aina selitys. Hänen pojallaan on valitettavasti samantyyppiset oireet. Hän valehtelee ja varastaa toisten tavaroita ja pahoittaa oman mielensä kun jää kiinni, mutta ei myöskään kadu tai pyydä anteeksi. Oireet ovat niin samankaltaiset, että jollakin tavalla ne on joko peritty tai opittu.

    • sesiitäjakaverista

      - kerran mulla oli kaveri .joka valehteli lähes kaiken ,ihmettelin ,että onpa siinä merkillinen tyyppi - sitte kerran luin lehestä vuosia myöhemmin , kaveri oli tuomittu pedofiliasta.

    • eugeniikka

      Kaikki ominaisuudet periytyy, suomessa oli sosialistien näkemys oppimisesta vallalla 70-luvulta lähtien. Ominaisuus joka tuo etua olosuhteisiin nähden, yleistyy ajan kanssa väestössä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 104
      1899
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      53
      1854
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      15
      1845
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1657
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      18
      1573
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      10
      1360
    7. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      26
      1310
    8. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      11
      1296
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      14
      1281
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1242
    Aihe