maksaruokia

nälkä__piinaa__

ONko kenelläkään hyviä maksaruokaohjeita takataskussa. Itse pidän maksasta, mutta en osaa laittaa siitä mitään, tai en ole vielä uskaltanut yrittää. Onko maksan käsittelyssä ruuanlaiton yhteydessä jotain omia tärkeitä tapoja, joilla sen saa maistuman?
Entä broilerin maksa, onko hyvää ja mitä siitä tekisi?

16

13188

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • namiskukkelis

      Maksa on hyvää, kunhan on tuoretta. Ota maksata ensin kalvo pois, ja leikkaa ohuiksi siivuiksi, suonet pois myöskin. Laita se maitoon likoomaan j-kaappiin vaikka yön yli. Sitten paista sipulia voissa,jauhota maksa viipaleet vehnäjauhoissa lisää maksasuikaleet ja käännä ne kerran. Älä paista kauaa, lisää joukkoon kapriksia ja sitruunan mehua ja nekka kermaa, kääntele vähän ja anna kerman saostua---syö.

      Broilerin maksa on myös herkullista, siitä voi tehdä pateeta ja myös ylläoleva ohje käy siihen. Putsaa broilerin maksan niin että leikkaat kummankin "lehdykän" keskustasta irti.

    • Liverpool Lasse

      Itse marinoin ohuita naudan maksaviipaleita oliiviöljyn ja soijakastikkeen seoksessa, jossa voi olla myös timjamia. Pariloin kevyesti pannulla ja rouhin päälle vähän pippuria. Raaka maksa ei ole hyvää, mutta älä missään nimessä paista sitä myöskään kengänpohjaksi. Mitä ohuemmat viipaleet, sitä helpompi on arvioida, milloin ne ovat valmiit.

    • tämäkin.

      Pyörittele maksaviipaleita vehnäjauhoissa,ruskista kevyesti ja lisää joukkoon melkein kypsää sipulia vähän.Sitten kermaa tai ruokakermaa,soijaa,rakuunaa,pikkusen sokeria,suolaa ja hetken kuluttua herkku onkin jo valmis.Riisin kera hyvää.

      • Kiril

        miksi paistettavia tuotteita pyöritellään vehnäjauhoissa ei sen paremmin maksaa kuin leikkeitäkään


      • Tepi
        Kiril kirjoitti:

        miksi paistettavia tuotteita pyöritellään vehnäjauhoissa ei sen paremmin maksaa kuin leikkeitäkään

        Kaikki valmiiksi leivitetyt ja marinoidut lihat tarkoittaa sitä, että sinne saa kätkettyä kaikki moskat sekaan. Minä haluan ainakin nähdä lihan mitä syön.


      • Kiril kirjoitti:

        miksi paistettavia tuotteita pyöritellään vehnäjauhoissa ei sen paremmin maksaa kuin leikkeitäkään

        ...vaan sillä estetään maksan käyristely, kipristely yms. Et edes huomaa jauhotusta paistetussa maksapihvistä! Selviät todella vähällä rasvalla pensselöimällä jauhotetun maksapihvin öljyllä ja paistamalla ne kuivalla pannulla. Tämän minulle opetti aikanaan Veijo Vanamo kädestä pitäen.


    • Olli

      Jeps
      Naudan tai vasikanmaksaa, herkkua pariloituna.
      Eli leikkaa maksa ( kalvot ensin pois ) noin 0.5-1 cm siivuiksi. Hiero pintaan hieman suolaa, öljyä ja valkopippuria.

      Paista huoneenlämpöinen maksa kuumahkolla parilapannulla noin 2-3 min puoletaan niin, että pinta saa kauniin värin ja sisältä jää roseeksi.
      Pinnalle hieman meiramia ja valmista on.

      Lisukkeesi esim kuullotettua sipulia ja pekonia, sekä perunamuussia ja puolukkasuorvosta.
      Kesän tullen kannattaa kokeilla grillattua maksaa, toimii.
      Ainoa tapa pilata maksa on kypsentää se liiaan kylmällä pannulla läpikypsäksi, maku ja rakenne muuttuu koulusta tutuksi, yök.

      • jottei maksa sitkisty!


    • yxvaan

      ota nljänneskilo jauhettua maksaa yhtäpaljon raastettua perunaa ja jauhettuja haperoita/tatteja 1muna ja suolaa ,sekoita ja
      paista pihveiksi .TAI TEE MAKSALAATIKKO .2dl riisiä puuroutuvaa sellaista 4dl vettä 6dl maitoa 1sipuli hienonnettuna puoli rkl suolaa1dlrusinoita neljänneskilo jauhettua maksaa 1muna.Keitä melkein valmis riisipuuro lisää ,paistettu sipuli,maksa ,muna ,rusinat ,kaikki voideltuun uunivuokaaan ja paistan. tunti 185-200 asteessa .Anteeksi lukuisat virheet ,olen vasta opettelemassa tietsikan käyttöä

      • Ystävällisesti

        >Anteeksi lukuisat virheet ,olen vasta
        >opettelemassa tietsikan käyttöä

        =================

        Katsopa mallia osaavien kirjoittajien tekstistä (kirjoista tai sanomalehdistä, ei niinkään täältä netistä):

        Pisteen, pilkun ja vastaavien välimerkkien yhteyteen TULEE välilyönti, mutta ei ole suinkaan samantekevää, kummalle puolelle. Aloita myös virkkeet isolla alkukirjaimella! Yhteisten sääntöjen noudattaminen tekee lukemisesta miellyttävämpää.

        kun kirjoitat näin ,menee väärin.

        Kun kirjoitat näin, menee oikein.

        Opettele alusta lähtien kirjoittamaan oikein. Mielipiteillesi annetaan silloin paljon enemmän arvoa!


    • Sergio_Leone

      mutta erittäin ohuina siivuina, paistinpannulla oliiviöljyssä paistettuna,
      mukaan keitettyä punasta sipulia, keitettyä valkosipulia, ja puolukkahilloa (ei perunaa)
      päälle käristettyä pekonia, voita ja parsakaalia tehosekottimessa muhennettuna.

      mausteeksi sopii esim. basilika ja kurkuma.

      juotavaksi punaviiniä ja avot!=D

      • oliiviöljyä

        paistamiseen,se kun palaa helposti,muu ruokaöljy käy.
        Oliiviöljy muuten ok ruoan valmistuksessa.


      • parempaa
        oliiviöljyä kirjoitti:

        paistamiseen,se kun palaa helposti,muu ruokaöljy käy.
        Oliiviöljy muuten ok ruoan valmistuksessa.

        paistamisessa. Ja kyllä ihmettelen tuota sipulien keittämistä, voissa kuullotettuna ne on paljon parempia.


    • Sergio_Leone

      ei maitoa maksan kanssa! raudansaanti menee muuten pieleen.

    • zaatar

      ongelmana on, että kuuman pannun kohdatessaan se alkaa poksahdella ja heittää kuumaa öljyä ympäriinsä.
      Tämän voi välttää paahtamalla maksoja ennen paistamista hieman kaasuliekissä. Kätevämmin se käy tavallisessa kalahalstarissa.
      Esipaahdetut maksat onkin sitten helppo paistaa runsaan sipulin kera. Mausteita ei tarvita paljon, suola ja mustapippuri riittää.

      Broilerin maksat voi myös kypsentää uunissa, jolloin ne saavat kauniin punertavan pinnan (ja myös sisälmyksen).
      Kuullota ensin runsaasti sipulia pannussa ja levitä se uunipellille öljyineen. Järjestele maksat pellille ja kääntele niitä sipulissa ja mausta suolalla ja pippurilla. Paista keskilämmössä parikymmentä minuuttia kunnes ovat kauniin punertavia, mutteivat liian kuivia.

    • upotettuna

      Maksa kannattaa puhdistamisen jälkeen marinoida (rypsiöly-valkoviini-suola-mustapippuri-salvia)tunit-pari ja paistaa/grillata rivakasti. Jos haluaa sisältä punertavaa, pätee sama sääntö kuin pihviä paistettaessa: kun neste alkaa tihkua läpi, käännä pihvi. Maksan puhdistamisessa joutuu helposti epätoivoon, erityisesti suonireikien kanssa: jos yrität poistaa kaiken, tulee lähinnä maksahakkelusta. Olen todennut, että ihan pieniä "reikiä" ei tarvitse poistaa, ei ne kypsässä lihassa enää tunnu.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      110
      8316
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      39
      2529
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      121
      2253
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      1929
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1654
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1489
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      16
      1452
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1389
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1272
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      12
      1183
    Aihe