Vauvoilla on useinkin siniset silmät ihan alkutaipaleilla. Silmien väri kuitenkin muuttuu. Kuka tietää, voiko väri myös muuttua myöhemmällä iällä. Enkä tarkoita: "Hei, minkä väriset sun piilarit on?"
silmienväristä
kysymme
131619
0Äänestä
Muut lukivat myös
Luetuimmat keskustelut
- Tekisin SINUT ONNELLISEKSI NAINENMutta EHKÄ onni EI OLE mitä HALUAT.
- Hävettävä käytösHävettääkö sinua jokin?
- Mitähän sitä...Tsuumailin vähän muuallekin välillä ja törmäsin ajatuksiin, että miehen tulee suojella naista kaikelta pahalta. Mutta yhtään ei oltu eritelty mitä se kaikki paha on, jolta suojella. Jotenpas kysynkin kyselyikäni kyselyn…
- Kuka murtautu illalla kipparilleJotaki hampuusia kannettu ambulanssiin ja kipparin iso ikkuna palasina..Mitä tapahtunu??
- Susilauma KorkatissaKahdeksan suden lauma käynyt repimässä Hankosen Antin lampaat Korkatissa torstain vastaisena yönä. Mahtavaa luonnon Monimuotoisuutta. ViherVasemmisto ja Greenpeace kiittää.
- Kuvittelin että oltiin läheisempiäYstäviä, tavallaan. Mutta ei sitten oltukaan sun näkökulmasta. Pettymys, mutta totun kyllä asiaan vähitellen.
- Tule sunnuntaina juna-asemalleKello kymmenen aikaan, tavataan siellä. Ainoa ja viimeinen tilaisuus tavata. Jos et tule niin et enää koskaan näe minua. En halua kirjoitella mitään, en halua kuulla selityksiä. Haluan tavata.
- Myönnä poisLoukkaannuit mulle silloin aikoinaan? Ne viestit, väärinymmärrykset, kaikki. Miehelle
- Omapahan on vikasi jos jää loppuelämän romanssi välistä kun haluat olla itsepäinen jääräJa tuomita, jotain mitä et kykene ymmärtämään, antamatta edes mahdollisuutta, vaikka olen tehnyt parhaani elämäni edistämiseksi ja oikeasti yrittänyt!! Itken tyynyyn... tuskin edes yhtä vuotta ilman itsetuhoisia ajatuks…
- Onko se sinun mielestäsiminun syyni, että tilanne on se mikä se on? En tiedä. Toisaalta, en pysty uskomaan että millään minun tekemisilläni olisi ollut juurikaan merkitystä.
- Onko tarkoitus ottaa ihmisten eläkevarat valtion käyttöön?Vai mistä tässä eläkeiän nostossa hamaan tappiin on kyse? Eihän moni sitten saisi käytännössä eläkettä koskaan vaikka eläkemaksuja koko elämänsä olisi maksellutkin.
- kunnioitan tahtoasiEn tule sinua enää lähestymään.
- Eiköhän tämä ole jo tässäParivuotta hukkaan heitetty.
- Haluan sanoa sulle miesEttä pysytään molemmat pois täältä palstalta. Maltetaan olla pois, koska olosi on silloin parempi. Minä en kirjoittele enää, joten voit unohtaa tämän. Ottaisitko minuun yhteyttä muuta kautta, jos haluat. Olisin onnessan…
- Tiedätkö yhtäkään näistä "julkkiksista"? Elämäni biisi vieraslista la 10.10. hämmästyttääElämäni Biisissä on totuttu näkemään suomalaisia julkisuuden henkilöitä, jotka ovat koko kansalle tuttuja. Vieraita on ollut mm. viihteen, taiteen, tieteen, urheilun, politiikan ja kulttuurin saralta. Jos on ollut koko …
- Perjantai jälleen bläähViikonloppuna sataa, mitä meinaatte tehdä? Pian on syyslomakin, suunnitelmia tähän säähän? Mulla olis pihahommaa vielä, mutta en helvetissä mene sateeseen kastumaan. Kasvoi vähän kyr*äkin otsaan kelin takia. Eikö nyt vo…
- Mitä enää haluat??Tätä on kestänyt liian kauan!
- Vappu Pimiä lataa suorat sanat MasterChef-kritiikistä: "Tee niin tai näin, niin se on aina..."Vappu Pimiä liittyi viime MasterChef Suomi -kaudella arvovaltaiseen tuomaristoon. Pimiän rinnalla tuomaroivat Helena Puolakka ja Henri Alén. Pimiä toi tuomarikolmikkoon näkemystä ja kulmaa huippuravintoloiden keittiöide…
- Paras paikka asua?Mikä olisi paras paikka asua Suomussalmella,kun ulkopaikkakuntalainen sinne muuttaa. Suomussalmen kk viehättää, mutta olisiko Ämmänsaari parempi ja mikä alue siellä? Nyt saa kehua ja haukkua, mutta apuja päätöksentekoon…
- Sahan puupulaSahalla pitää olla valtava puupula kun Varikkosuoran uudelta myyntipaikan tontilta piti kaataa kaavassa suojellut puut? Kuinka ELINvoimaVALIOlautakunta antanut luva tälläiseen liito-oravien reitipuiden joukkotuhoon. Mas…
Vastaukset 13
Vanhimmat
Neuvolaoppaat väittävät, että siinä 4-vuotiaana silmien väri olisi vakiintunut, vaan eipä pidä paikkaansa. Pojallamme silmienväri vaihtui n. 10-vuotiaaksi asti!! Ja tämä on tosi. Monilla ruskeasilmäisilläkin on aluksi siniset silmät.
Kummipojallani oli pikkulapsena siniset silmät. Juuri alaluokilla ne alkoivat muuttua ja ovat nykyisin vihertävän ruskeat.
oli jo syntyessään tummat silmät, vaikka kätilö väittikin että "kaikilla vauvoilla on siniset silmät". Hassuksi ja oman lukion biologian oppieni vastaiseksi asia muuttui myös, itselläni on lähinnä harmaat silmät, ja tyttäreni isällä vihertävät (olisiko korkeintaan pähkinänruskeat silmät). Tyttärelläni täyteläisen tummanruskeat, kuten anopillani, jonka lukuisista lapsista ja lapsenlapsista ainoastaan tämä tytär sai samanlaiset sukupolven yli hyppäämällä. Ruskeasilmäisyyden pitäisi olla vielä dominoiva ominaisuus.
Kaikki on siis mahdollista.
Etsiskelin esille viestiketjun, jossa asiaa on jälleen kerran käyty läpi. Ehkäpä sieltä löytyy jotakin asiaa valaisevaa
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=2000000000000020&conference=4500000000000542&posting=22000000005181446
T se ruskeasilmäisen tyttären äiti. Ei ole tullut aiemmin ketjua vastaan.
5v. sinisistä silmistä tuli vihertävän ruskeat.
Tyttäremme peri mummin siniset silmät,
vaikka äidillä on tumman ruskeat silmät
ja isällä vihertävän harmaat.
Vanhin tyttäremme oli ainoa joka
peri äidin ruskeat silmät.
...nimittäin juuri tuo "sekavärisiksi" silmiksi muuttuminen. Eikös tällä palstalla ollut joku muukin, jonka lapsella muuttumista tapahtui pitkään ja hälläkin sitten pysyvämpi silmien väri nimenomaan "sekavärinen"? onkohan siinä joku juttu, että jos väri ei selkeä yksivärinen, sininen tai ruskea ym. niin värin lopullinen kehittyminen vie pitempään?? Voisko olla? Nimittäin omallakin lapsellani nimenomaan tuo hyvin pitkään jatkunut värin muuttuminen johti sinivihreäsilmäisyyteen. Kaksi väriä aivan selkeästi nähtävissä.
Isälläni oli ruskeat silmät, äidilläni on sinivihreät, vanhimmalla sisarellani on puhtaan ruskeat silmät, veljelläni siniset ja itselläni selvästi kaksiväriset. Pupillien ympärillä on ruskea raita ja loput vihreää.
En viitsi tämän takia aloittaa uutta ketjua, mutta miksi/miten hiusten väri vaihtuu? Minulla oli yksivuotiaaksi pikimustat hiukset, sen jälkeen olen loppuelämäni ollut blondi.
Ja itse taas olin vitivalkoiset hiukset omaava Elovena-tyttö koulun alkamiseen saakka, mutta siitä alkoi tummuminen. Nykyään siis melko tummahiuksinen.
Mun kaverin silmät oli 5-vuotiaaksi asti ruskeat, ja sit ne muuttu vihertävänruskeiksi. Kaveri 15v.
Sit mun toisella kaverilla silleen, että sen isällä on ruskeat silmät, ja äitillä oli jotku sekasiniset, ja sit se kaveri sai ihan vaaleensiniset silmät, mut sen pikkusisko kullanruskeet.
Meillä sit silleen, että mun isällä on siniset silmät (ihan puhtaan siniset), ja äidillä vihreänharmaat. Mun isosiskolla on ihan myrkynvihreät hieman kellertävät silmät, pikkuveljellä siniharmaat (tai ihan koko harmaat), ja mulla tämä väri kehittyy vielä. Tällä hetkellä sinivihreänharmaat. Pupillin reunus keltainen (joka näkyy vain auringonvalossa), iiriksen keski kohta harmaa, ja iiristä reunustaa tummansininen rengas. Ja siis toi keltanen tuossa silmässä saa sen näyttämään vihreältä. Jos kysyn joltain et minkä väriset simmut mulla on, niin kaikki vastaa et "ei noist voi sanoo mitään. Ne on ihan sekasikiöt" :D
Ystävättärelläni ovat silmät eri paria: toinen on vihreä ja toinen ruskea. Ero on vieläpä hyvin kirkas ja selkeä niin että tuntemattomatkin tulevat joskus ihmettelemään.
Mistä se voi johtua?
Silmien väriin vaikuttavat geenit ovat usein vuorovaikutuksessa keskenään, ja kyseessä onkin nk. polygeeninen ominaisuus. Aiheesta löytyy laajalti tietoa, kunhan vähän jaksaa kaivella :-)