PUSUTAUTI

torkkuja

on kamalaa!!mulla ollut jo kaks viikkoa, ja jatkuu vaan kertokaa ootteko selvinneet ja miten pian.kiitti!

84

83006

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • raisu

      Mulla oli toissa talvena pusutauti ja se kesti varmaan kolme kuukautta... Oli kyllä järkyttävän pitkä aika! Mutta ei se yhtä inhottava koko aikaa ollu. Loppuaikana oli oikeestaan vaan sitä hirveää nuhaa ja kurkkukipua. Mutta eipähän pitäis ainakaan uudestaan enää tulla! Kyllä se siitä ajan kanssa sullakin. Duacteista oli mulle paljon apua, kysy lääkäriltäs jos et oo niitä vielä saanut. Paranemisia!

      • jejeee

        mitä nämä Duacte:et sitten ovat ja mistä näitä saa?


      • joooosn

        minulla oli vuosi sitten pusutauti ja angiina samaan aikaan! olin 2 viikkoa kotona ja sitten jouduin sairaalaan ja vietin siellä yli viikon tiputuksessa ja en syönyt mitään viikkoon! laihduin 7 kiloa!


      • llllllaura

        HEiii mullakin pusutauti. Sain vihdoinkin lääkettä joka lievittää kurkkua. Lääkäriltä poretapletteja Panadoc nimisiä. ne auttaa tähän kaameeseen kipuun.


    • Nimetön

      Mulla se kesti reilun kaksi viikkoa aikanaan ja oli aivan kaamea. Kuume oli korkea ja kurkku ja imusolmukkeet todella kipeät, mutta kyllä siitä sitten hengissä selvittiin... ihme ja kumma. Mitä vanhempana sen sairastaa sitä kovemmin se iskee, mutta ensimmäisen ja viimeisen kerran:D

      • -tytteli-

        mistä se semmonen voisi tulla? lääkäri totesi mulla pusutaudin ja ei tietoa mistä se sellanen tulee:S mulla on nyt ja kurrku aivan kauhean kipeä!! ei pysty syömää...:(


      • shuumani
        -tytteli- kirjoitti:

        mistä se semmonen voisi tulla? lääkäri totesi mulla pusutaudin ja ei tietoa mistä se sellanen tulee:S mulla on nyt ja kurrku aivan kauhean kipeä!! ei pysty syömää...:(

        jeejee!!!

        On muuten maailman vittumaisin tauti tää pusutauti.
        taisin tossa vajaa 1kk sitten napata jostain sellasen, aluks tietenki luulin flunssaks tai angiinaks, kävin nielunviljelyssä ja bakteeri testeissä alkuajasta. mitään ei tietenkään löytynyt joten lääkereiltä ei apua herunut.sit 3 viikkoa ja 20 pakettia buranaa myöhemmin käyn avautuun lääkärissä et onko tää joku vitun vitsi, unta tulee yössä about 3-5h riippuen buranan vaikutuksesta,hereillä tietenki 30min välein,sit joka kertaku aivastaa ni tuntuu et joku jysäyttää naulan molemmista korvista sisään.sitte uusiks kaikki testit ja avot, löyty pusutauti(mononaperdo tai joku iha sama). ja minkään valtakunnan lääkettä tautiin ei tietenkään ole,siispä kärsimys saa luvan jatkua.

        en olis ikinä uskonu et pussi leipää vois kestää 5 viikkoa, mut tossa se on vielä avaamattomana.ruoka valio on ollu jugurttia,rusinoita ja apteekin sairaan pahanmakusia yrttikurkkupastilleja.eli ruoka on todellakin maistunut. varmaan kohta 20kiloa laihtunu, eikä loppua näy.
        elikkä siis rapiat 6 viikkoa ollu nyt tää paska.jos tää tauti ei kohta ota loppuakseen ni oon ihan täysin valmis narun jatkoks.
        eikä naurata yhtään :C

        --------------------------------------------
        se mikä ei tapa,vahvistaa... paskan vitut sanon minä


      • torkkuja
        shuumani kirjoitti:

        jeejee!!!

        On muuten maailman vittumaisin tauti tää pusutauti.
        taisin tossa vajaa 1kk sitten napata jostain sellasen, aluks tietenki luulin flunssaks tai angiinaks, kävin nielunviljelyssä ja bakteeri testeissä alkuajasta. mitään ei tietenkään löytynyt joten lääkereiltä ei apua herunut.sit 3 viikkoa ja 20 pakettia buranaa myöhemmin käyn avautuun lääkärissä et onko tää joku vitun vitsi, unta tulee yössä about 3-5h riippuen buranan vaikutuksesta,hereillä tietenki 30min välein,sit joka kertaku aivastaa ni tuntuu et joku jysäyttää naulan molemmista korvista sisään.sitte uusiks kaikki testit ja avot, löyty pusutauti(mononaperdo tai joku iha sama). ja minkään valtakunnan lääkettä tautiin ei tietenkään ole,siispä kärsimys saa luvan jatkua.

        en olis ikinä uskonu et pussi leipää vois kestää 5 viikkoa, mut tossa se on vielä avaamattomana.ruoka valio on ollu jugurttia,rusinoita ja apteekin sairaan pahanmakusia yrttikurkkupastilleja.eli ruoka on todellakin maistunut. varmaan kohta 20kiloa laihtunu, eikä loppua näy.
        elikkä siis rapiat 6 viikkoa ollu nyt tää paska.jos tää tauti ei kohta ota loppuakseen ni oon ihan täysin valmis narun jatkoks.
        eikä naurata yhtään :C

        --------------------------------------------
        se mikä ei tapa,vahvistaa... paskan vitut sanon minä

        mulla alkaa olla ohi tauti jota kesti 5 viikkoa,pientä kuumeilua edesakas ja niin v.... paha olo. nyt toisinaan enää kurkku kipee ja outo olo,mut parempi nykyisin.kyllä se sultakin menee luulisin viikon verran vielä,jollei nii mene taas lekuriin ja tutkivat ettei jyllää joku bakteeri joihin tulisi ottaa antibioottia.


      • pusutaudissa
        shuumani kirjoitti:

        jeejee!!!

        On muuten maailman vittumaisin tauti tää pusutauti.
        taisin tossa vajaa 1kk sitten napata jostain sellasen, aluks tietenki luulin flunssaks tai angiinaks, kävin nielunviljelyssä ja bakteeri testeissä alkuajasta. mitään ei tietenkään löytynyt joten lääkereiltä ei apua herunut.sit 3 viikkoa ja 20 pakettia buranaa myöhemmin käyn avautuun lääkärissä et onko tää joku vitun vitsi, unta tulee yössä about 3-5h riippuen buranan vaikutuksesta,hereillä tietenki 30min välein,sit joka kertaku aivastaa ni tuntuu et joku jysäyttää naulan molemmista korvista sisään.sitte uusiks kaikki testit ja avot, löyty pusutauti(mononaperdo tai joku iha sama). ja minkään valtakunnan lääkettä tautiin ei tietenkään ole,siispä kärsimys saa luvan jatkua.

        en olis ikinä uskonu et pussi leipää vois kestää 5 viikkoa, mut tossa se on vielä avaamattomana.ruoka valio on ollu jugurttia,rusinoita ja apteekin sairaan pahanmakusia yrttikurkkupastilleja.eli ruoka on todellakin maistunut. varmaan kohta 20kiloa laihtunu, eikä loppua näy.
        elikkä siis rapiat 6 viikkoa ollu nyt tää paska.jos tää tauti ei kohta ota loppuakseen ni oon ihan täysin valmis narun jatkoks.
        eikä naurata yhtään :C

        --------------------------------------------
        se mikä ei tapa,vahvistaa... paskan vitut sanon minä

        se mikä ei tapa, sattuu ihan vitusti


    • pusutauti

      joskus yläasteella. Olin yli kuukauden todella kipeä. Sain myös pahan angiinan samaan aikaan. Kaulaan, niskaan, kurkkuun, päähän ja joka paikkaan sattui. Onneksi sitä ei saa uudestaan.

      Tsemppiä ja jaksamista..kyllä se vielä ohi menee..

    • plääh.

      Tuolta juuri äsken luin koko keskustelun läpi, kun epäilen itselläni samaa:

      http://www.pakkotoisto.com/vbulletin/showthread.php?t=4390

      Alkoi ihan pelottaa. Itsellä tällä hetkellä kurkku todella kipeä: puhuminen, nieleminen plus muu syöminen ja juominen melkein mahdottomia. Lämpöä vain 37,5.

      Taidanpa silti mennä juhlimaan viikonloppuna.

    • onnekasko

      Sairastin noin viikon pusutautia ennen kuin sain tietää mitä se oli. Epäilin tavallista flunssaa epätavallisen voimakkaalla kurkkukivulla, anginakin kävi mielessä, mutta lääkärissä todettiin mononukleoosi. Kesti vielä viikon sen jälkeen, mutta särkylääkkeillä (muistaakseni) selvisin pahimmasta kivusta ja kurkun turvotuksesta. Taisin olla siis aika onnekas kun ei sen pahempi ollut. :) Paranemisia ja voimia sitä sairastaville! :)

      • Naane

        Googlella löysin tämän keskustelun, ja ihanaa ei edes ole vielä niin vanhakaan. Jospa löytäisin kohtalotovereita.

        Viime torstaina alkoi pieni pieni lämpöily jota on jatkunut nyt kokoajan. Eilen kävin lääkärissä, sain antibioottia vaikka tulokset tänään vasta...mononukleoosi eli pusutauti. Voi kerspele. Mua pelottaa ihan ku näitä teiän juttuja lukee. Kohta ylppärit ja muuta, eikä tekis mieli olla kahta viikkoa (vähintään) pedissä.

        Voiko tässä tehdä mitään? eilen kävelin hetkisen ulkona ja illalla oli järkyttävä hedari. Ei tainnut tehdä terää. Vielä pitäs käyä ostamassa kengät ja laukku ja muuta ihmettä juhliini...ei näytä kovin hyvältä tämä diagnoosi.

        Lohduttakaa ja kertokaa että tämä voi mennä pian pois =D Sunnuntaina oli kipeä kurkku, eilen ei ollut edes niin kipeä ja tänään on pahin! Toivottavasti ei ole kahta viikkoa näin kipeä. Yhyyy.


      • vadelma
        Naane kirjoitti:

        Googlella löysin tämän keskustelun, ja ihanaa ei edes ole vielä niin vanhakaan. Jospa löytäisin kohtalotovereita.

        Viime torstaina alkoi pieni pieni lämpöily jota on jatkunut nyt kokoajan. Eilen kävin lääkärissä, sain antibioottia vaikka tulokset tänään vasta...mononukleoosi eli pusutauti. Voi kerspele. Mua pelottaa ihan ku näitä teiän juttuja lukee. Kohta ylppärit ja muuta, eikä tekis mieli olla kahta viikkoa (vähintään) pedissä.

        Voiko tässä tehdä mitään? eilen kävelin hetkisen ulkona ja illalla oli järkyttävä hedari. Ei tainnut tehdä terää. Vielä pitäs käyä ostamassa kengät ja laukku ja muuta ihmettä juhliini...ei näytä kovin hyvältä tämä diagnoosi.

        Lohduttakaa ja kertokaa että tämä voi mennä pian pois =D Sunnuntaina oli kipeä kurkku, eilen ei ollut edes niin kipeä ja tänään on pahin! Toivottavasti ei ole kahta viikkoa näin kipeä. Yhyyy.

        Sairastin kans juuri viime viikolla ton kyseisen taudin, meni onneks nopeesti ohi..kuume oli 39-40 n.viikon ajan, kun olin kärsiny 4 päivää kotona enkä ollu voinu syödä,juoda kunnolla tai enää ees hengittää ni pääsin sairaalaan osastolle..siel sit lojuin 4 päivää ja pääsin kotii ku pystyin pikkuhiljaa nielee jo jotain. Eniten vituttaa tässä se et laihduin n.3-4kg ja olin jo valmiiks normaalipainon alarajalla ja nyt sitten oon alipainonen. Ja tuonki painon mikä mulla aiemmin oli olin saanu taistella siihen missä se oli..kivakiva, kesä ja rantakelit ja kaikkea, en kehtaa lähtee mihinkään ennen ku oon lihonu. Saatanan paska tauti! Nyt sit masennun tässä ton painon takia, jipii.


      • mii
        vadelma kirjoitti:

        Sairastin kans juuri viime viikolla ton kyseisen taudin, meni onneks nopeesti ohi..kuume oli 39-40 n.viikon ajan, kun olin kärsiny 4 päivää kotona enkä ollu voinu syödä,juoda kunnolla tai enää ees hengittää ni pääsin sairaalaan osastolle..siel sit lojuin 4 päivää ja pääsin kotii ku pystyin pikkuhiljaa nielee jo jotain. Eniten vituttaa tässä se et laihduin n.3-4kg ja olin jo valmiiks normaalipainon alarajalla ja nyt sitten oon alipainonen. Ja tuonki painon mikä mulla aiemmin oli olin saanu taistella siihen missä se oli..kivakiva, kesä ja rantakelit ja kaikkea, en kehtaa lähtee mihinkään ennen ku oon lihonu. Saatanan paska tauti! Nyt sit masennun tässä ton painon takia, jipii.

        Kuulin just kolme minuuttia sitten et on sittenkin pusutauti. epäiltiin angiinaa. jesh. on kiva kun ei voi syödä, juoda kunnolla eikä oikein puhuakaan. hengittäminenkin on vaikeeta. ja ois pääsykoekin tänään.

        ne vakuutteli et tää voi tarttua pisaratartuntana ilman et ois tarvinut limakalvoineen riehua missään. koska muuten herää kysymys, mistä helvetistä mä oon tän saanut!?! saatana. hyvää kesää vaan kaikille. eläkää se munkin puolesta!


      • likka
        mii kirjoitti:

        Kuulin just kolme minuuttia sitten et on sittenkin pusutauti. epäiltiin angiinaa. jesh. on kiva kun ei voi syödä, juoda kunnolla eikä oikein puhuakaan. hengittäminenkin on vaikeeta. ja ois pääsykoekin tänään.

        ne vakuutteli et tää voi tarttua pisaratartuntana ilman et ois tarvinut limakalvoineen riehua missään. koska muuten herää kysymys, mistä helvetistä mä oon tän saanut!?! saatana. hyvää kesää vaan kaikille. eläkää se munkin puolesta!

        Mullakin on nyt menossa pusutauti, joka on huomattavasti lievempänä kuin muilla. Lääkäri olis halunnut ottaa nielunäytteen ja verikokeen huomenna, johon minä en suostunut. Jos se toteaa että joo on se sulla, niinkuin se epäili. Niin mitä hyötyä mun on sinne mennä kun mitään lääkettäkään en saisi. Lopulta sovittiin et tulisin takaisin noin viikon kuluttua, ellei nielukipu loppuisi tai sitten silloin jos tulee kuume. Muuten saisin parannella itseäni kotona. Tuli vaan sellanen olo et mulla meni pahemmaksi kun kävi näyttämässä sitä niille. Sekin vaan painoi niin lujaa et nyt kyllä tukehdut, tyyliin.. xP mutta kyllä se tästä! tsemppii vaan kaikille ja hyvää kesää!


    • pUUUUUUS

      on kovaa kuumetta, kurkkukipee ja sellasen möhnän peitossa,lääkäri määräs antibiootteja muka angiinaan mut kuulemma tää sitä olekaan. ja on sellasta ihme ihottumaakin?!

      • nakki

        mä tulin kipeeks 2viikkoa sitten alko kuumeella ja seuraavana päivänä suussa (viisaudenhampaan ien) oli tulehtunu ja turvonnu kävin lääkärissä ja se otti testit anto reseptin antibiooteille ja sain kolmea eri antibioottia. sano että mononukleoosi ja passitti hammaslääkäriin, menin sinne ja leikkasivat ikenen auki ja sieltä tuli mätää ulos.. sitten alkoi kauhee kuume ja noi kurkku rauhaset ja koko kurkku turpos. kurkku mulla ei ole ollut yhtään kipeä (johtunee siitä että sairastan todella paljon angiinaa) sitten makoilin 2 viikkoa sängyssä 39-40 asteen kuumeessa, samalla mulle tuli todella paha olo (ihankuin oisi ollut krapula 2viikkoa) oksentelin joka päivä lukuisia kertoja päässä pyöri särkipäätä ja lihakset ihan jumissa. nytten kun 2 viikkoa tuli täyteen ja olin suht koht terve (ei kuumetta) piti mennä tänään kouluun mutta eilen aamupäivästä rupesi tulemaan ihottumaa punasta läikkää jotkut alueet kokonaan punaiset kaikki paikat turvoksissa joissa on ihottumaa, se alkoi kämmenistä ja levisi käsiä pitkin kasvoihin ja siitä muihin raajoihin. kävin lääkärissä ja lääkäri tutki ja sano että jälkitauteja ei pitäis yleensä tulla ja sano että tää on todella harvinaista eikä itsekään oikein tiennyt mistä on kyse nyt tänään meen uudestaan lääkäriin käymään ihotautilääkärillä ja ne tutkii ja kattoo voiko asialle tehdä jotain ja onko vaarallista. eli mä nyt haluisin tietää että jos muilla ollut niin mitä on tehnyt ja kauanko on kestänyt tämä ihottuma. koko jätkä täynnä läikkiä


      • läikistä
        nakki kirjoitti:

        mä tulin kipeeks 2viikkoa sitten alko kuumeella ja seuraavana päivänä suussa (viisaudenhampaan ien) oli tulehtunu ja turvonnu kävin lääkärissä ja se otti testit anto reseptin antibiooteille ja sain kolmea eri antibioottia. sano että mononukleoosi ja passitti hammaslääkäriin, menin sinne ja leikkasivat ikenen auki ja sieltä tuli mätää ulos.. sitten alkoi kauhee kuume ja noi kurkku rauhaset ja koko kurkku turpos. kurkku mulla ei ole ollut yhtään kipeä (johtunee siitä että sairastan todella paljon angiinaa) sitten makoilin 2 viikkoa sängyssä 39-40 asteen kuumeessa, samalla mulle tuli todella paha olo (ihankuin oisi ollut krapula 2viikkoa) oksentelin joka päivä lukuisia kertoja päässä pyöri särkipäätä ja lihakset ihan jumissa. nytten kun 2 viikkoa tuli täyteen ja olin suht koht terve (ei kuumetta) piti mennä tänään kouluun mutta eilen aamupäivästä rupesi tulemaan ihottumaa punasta läikkää jotkut alueet kokonaan punaiset kaikki paikat turvoksissa joissa on ihottumaa, se alkoi kämmenistä ja levisi käsiä pitkin kasvoihin ja siitä muihin raajoihin. kävin lääkärissä ja lääkäri tutki ja sano että jälkitauteja ei pitäis yleensä tulla ja sano että tää on todella harvinaista eikä itsekään oikein tiennyt mistä on kyse nyt tänään meen uudestaan lääkäriin käymään ihotautilääkärillä ja ne tutkii ja kattoo voiko asialle tehdä jotain ja onko vaarallista. eli mä nyt haluisin tietää että jos muilla ollut niin mitä on tehnyt ja kauanko on kestänyt tämä ihottuma. koko jätkä täynnä läikkiä

        Sairastin samaa ja antibioottikuurin loppumisen jälkeen räjähti koko kroppa täyteen pieniä punaisia läikkiä (linjalta toista tuhatta pientä täplää). Lääkäri sanoi, että tietty antibioottityyppi voi tehdä tämän jos on ollut mononukleoosi.

        Olisi kiva tietää kauanko tämä dalmatialaisena olo jatkuu.


      • jeppi
        nakki kirjoitti:

        mä tulin kipeeks 2viikkoa sitten alko kuumeella ja seuraavana päivänä suussa (viisaudenhampaan ien) oli tulehtunu ja turvonnu kävin lääkärissä ja se otti testit anto reseptin antibiooteille ja sain kolmea eri antibioottia. sano että mononukleoosi ja passitti hammaslääkäriin, menin sinne ja leikkasivat ikenen auki ja sieltä tuli mätää ulos.. sitten alkoi kauhee kuume ja noi kurkku rauhaset ja koko kurkku turpos. kurkku mulla ei ole ollut yhtään kipeä (johtunee siitä että sairastan todella paljon angiinaa) sitten makoilin 2 viikkoa sängyssä 39-40 asteen kuumeessa, samalla mulle tuli todella paha olo (ihankuin oisi ollut krapula 2viikkoa) oksentelin joka päivä lukuisia kertoja päässä pyöri särkipäätä ja lihakset ihan jumissa. nytten kun 2 viikkoa tuli täyteen ja olin suht koht terve (ei kuumetta) piti mennä tänään kouluun mutta eilen aamupäivästä rupesi tulemaan ihottumaa punasta läikkää jotkut alueet kokonaan punaiset kaikki paikat turvoksissa joissa on ihottumaa, se alkoi kämmenistä ja levisi käsiä pitkin kasvoihin ja siitä muihin raajoihin. kävin lääkärissä ja lääkäri tutki ja sano että jälkitauteja ei pitäis yleensä tulla ja sano että tää on todella harvinaista eikä itsekään oikein tiennyt mistä on kyse nyt tänään meen uudestaan lääkäriin käymään ihotautilääkärillä ja ne tutkii ja kattoo voiko asialle tehdä jotain ja onko vaarallista. eli mä nyt haluisin tietää että jos muilla ollut niin mitä on tehnyt ja kauanko on kestänyt tämä ihottuma. koko jätkä täynnä läikkiä

        Outoa iltakuumeilua (n. 37.5) pidellyt koko viikon, hirvittävä päänsärky ja toinen kaulan rauhaunen tosi turvoksissa.Ei tietoakaan kurkkukivusta tai kovasta kuumeesta :o Kävin tänään lääkärissä, virustaudista oli kyse, ja epäili pusutautia. Voiko olla mahdollista, että kyseessä on oikeasti pusutauti?? Teidän tarinat vaikuttavat niin pahoilta, että minulla kyseessä ilmeisesti TOSI lievä tauti (jossei se sit vasta oo alussa?) osaako kukaan kertoa mitään :D


      • Esmedz
        jeppi kirjoitti:

        Outoa iltakuumeilua (n. 37.5) pidellyt koko viikon, hirvittävä päänsärky ja toinen kaulan rauhaunen tosi turvoksissa.Ei tietoakaan kurkkukivusta tai kovasta kuumeesta :o Kävin tänään lääkärissä, virustaudista oli kyse, ja epäili pusutautia. Voiko olla mahdollista, että kyseessä on oikeasti pusutauti?? Teidän tarinat vaikuttavat niin pahoilta, että minulla kyseessä ilmeisesti TOSI lievä tauti (jossei se sit vasta oo alussa?) osaako kukaan kertoa mitään :D

        mulla oli kanssa eka viikko kuumeilua särkyä ynnämuuta "pientä". erehdyksissäni sitten luulin että se parani ja menin perjantaina kouluun. Nyt sitten lauantaista asti aivan hirveä olo. kurkkuun sattuu niin että alta pois, käyn mielummin sylkemässä kuin nielen kun sattuu niin paljon. Eilen sitten päivystyksessä totesivat että pusutautihan se,ei lääkkeitä, mene kotiin syömään buranaa. Ei kuulemma mulla tästä enää pahene, mut tarpeeksi paha on nytkin. :(


    • elämä o ihanaa

      joo mulla on nyt 2vk ollu tää eikä loppua näy.. koko aja ollu iha kivasti kuumetta ja viime wendin olin sairaalassa tiputuksessa :/ kurkku o nii kipee et jokune päivä meni särkylääkettä 4h välein nauttie, tänää pysty olemaa 7h jeeeeee! ens viikko ois ainaki vielä saikkua mut tää vaa jatkuu ja heti ku vähä käy ulkona ni kurkku o kipeempi ku ikinä :( mut ehkä se siitä..

    • järki päähän

      Älkää hyvät ihmiset lähtekö bailaamaan ku on mononukleoosi päällä!
      eikö se riitä että ite sairastaa vaa pitääkö muihinki tartuttaa?
      ite sain pusutaudin tossa uutenavuotena, kahenpäivän sisällä nousi yhtäkkiä kuume, lervattaa, päätä särkee, kaularauhaset turpos täysin ja kurkku on niin saatanan kipeä ettei yöllä saa unta.
      täällä kotona oon syöny jäätelöä, se rauhottaa vähä tuota kurkkua, mutta älkää nyt pistäkö vahinkoa eteenpäin!

    • uuu

      Mononukleoosi voi tulla toisen kerran mutta se on harvinaista. Kaverille on tullu pari kertaa. Onneks ite olen sairastanut vain kerran, enkä toista kertaa halua.

      • Mai:)

        Toivottavasti minä selviän yhdellä rauhaskuumeella..Oli se tarpeeksi kamala ja sairaalaskin jouduin nelisen päivää viettelemään..


    • Kurkku kipeänä...

      Saan huomenna tulokset "pusutauto testistä"
      Oireet viittavaat uhkaavasti siihen.
      Paha kurkkukipu yms oireet ovat jatkuneen n2viikkoa.

      Tautihan saattaa kestää useita viikkoja, toisilla jopa kuukaudenkin.
      Toivottavasti paranen pian , sillä lähtö thaimaaseen olisi 2 viikon kuluttua!

      Kokemuksia, mielipiteitä, vinkkejä.... ???

      • tautinen

        pusutauti on vittumainen.. on ollu jo kuukauden.tänään siitä saatiin täys selvennys että se on pusutauti..ei pysty mitän nielemään..hyvä että edes vettä voi niellä. kuumettaki ollu 4 päivän ajan ylitte 39 ja kaikkee muuta ärsyttävää oiretta..ei mikään kiva tauti..buranaa vaan naamaan niin eiköhän se siitä.


      • jautsi
        tautinen kirjoitti:

        pusutauti on vittumainen.. on ollu jo kuukauden.tänään siitä saatiin täys selvennys että se on pusutauti..ei pysty mitän nielemään..hyvä että edes vettä voi niellä. kuumettaki ollu 4 päivän ajan ylitte 39 ja kaikkee muuta ärsyttävää oiretta..ei mikään kiva tauti..buranaa vaan naamaan niin eiköhän se siitä.

        Onko pusutauti jos kävin siin nieliviljelys ja sielt löyty kyl iha bakteeri, et onks pusutaudis kurkus mtn pöpöstä?


      • perfct
        jautsi kirjoitti:

        Onko pusutauti jos kävin siin nieliviljelys ja sielt löyty kyl iha bakteeri, et onks pusutaudis kurkus mtn pöpöstä?

        Mulle lääkäri sano että ihan on kyllä virustauti tää pusutauti. Antibiootit söin muodon vuoksi (kaheksan päivän kuuri) mut ei auttanu hittojakaan. Ekan viikon olin vaan kuumeessa, tän viikon oon kärsiny maailman uskomattomimmasta kurkkukivusta. Alkaa kurkku olla sen verran ummessa että saa nähä joutuuko sairaalaan, ruokaa en enää edes viitsi kokeilla nieltäväksi. Imusolmukkeet (vai mitkä ne tuossa kaulassa leuan tienoilla ovat) olivat todella turvoksissa jo ensimmäisellä viikolla ja uumoilin että eivät ne kyllä oireetta siinä meinaa olla. Eivätkä olleetkaan. Alan olla kyllä todella kypsä tähän tautiin, en takuulla pussaile enää ikinä jos tästä ikinä selviän! :D


      • sairastava
        perfct kirjoitti:

        Mulle lääkäri sano että ihan on kyllä virustauti tää pusutauti. Antibiootit söin muodon vuoksi (kaheksan päivän kuuri) mut ei auttanu hittojakaan. Ekan viikon olin vaan kuumeessa, tän viikon oon kärsiny maailman uskomattomimmasta kurkkukivusta. Alkaa kurkku olla sen verran ummessa että saa nähä joutuuko sairaalaan, ruokaa en enää edes viitsi kokeilla nieltäväksi. Imusolmukkeet (vai mitkä ne tuossa kaulassa leuan tienoilla ovat) olivat todella turvoksissa jo ensimmäisellä viikolla ja uumoilin että eivät ne kyllä oireetta siinä meinaa olla. Eivätkä olleetkaan. Alan olla kyllä todella kypsä tähän tautiin, en takuulla pussaile enää ikinä jos tästä ikinä selviän! :D

        Ihan sama juttu! Ite en kyllä oo pussaillu, ni taitaa tää tauti tarttua jotenki muutenkin...


    • ytity

      tänään sain vasta verikokeiden tulokset ja pusutautihan se...

      Sinänsä jännä että olen lukenut tosikin pitkiä keskutelusäikeitä taudista ja minulla ei ollut tietoakaan minkäänlaisista kurkkukivuista saati rauhasten turpoamisesta jotka ovat näemmä olleet tosi rajuja kutakuikin kaikilla taudin kokeneilla?

      Mulla oli kaksi vko kuumetta, eka vko liki 40 ja aika kovat lihassäryt, yhtenäkään yönä en ensimmäisellä viikolla nukkunut silmäystäkään jne. päiväksi kuume laski matalemmalle ja sai nukuttua pätkissä. Lekurit oli aluksi ihmeissään, ei varmaan osanneet yhdistää kun ei ollut noita kurkkukipuja/rauhas turvotusta...

      Maksa-arvot oli sitten ekan vko jälkeen 15x normaaliin joten pistivät jatkotesteihin ja sieltä vasta homma siis selvisi. Nyt muuten tajusin että sain taudin tod.näk. nimesnä mukaisesti pusuttelusta parisen kk sitten... tytsy meinaan mainitsi että toivottavasti ei tartuta kurkkukipuiluaan muhun jonka oli potenut aikaisemmin... eipä tainnut olla ihan perus angiina tms...


      Kuumeilun jälkeen ekan vko otin rauhassa vaika olo ihan ok ja vasta tokalla viikolla kevyttä liikuntaa, nyt kolmas kuumeeton vko ja puntiksella kevyesti palautellut kuntoa... alkoi vaan pelottamaan kun näitä tarinoita luki -> lääkäri kun vaihtua joka käynti kerralla ja oli Venäläistä ja Virolaista lopussa sekaisin eikä sieltä mitään evästystä tullut jatkon kannalta, juhlimassakin on tullut käytyä, pitää painua duunilääkärin pakeille ja ottaa maksa arvot ettei hajota sisuskalujaan tietämättään tms...

      Paskamainen tauti ja veti kunnon aika nollille, silti aikoinaan armeijassa podettu keuhkokuume vetää voiton... aamu lämpö 40 illalla alkoi vasta nousu ja näin painajaisia hereillä, särkyjen takia varovasti hiipimällä seiniä pitkin kuselle suihkuun kun ei tärinöiltään pönttöön olisi osunut eikä särkyjen takia istumaan päässyt... No näitten jälkeen perus arkikin tuntuu paljon hienommalta ettäei lopulta sen vakavammasta asiasta näköjään ole kyse -> TERVEYS ON ARVOKAS ASIA!

      • oih

        Pusutauti täälläkin... Tosin teidän kauhutarinoihin verrattuna aika lievä! Kurkku kipee ja yksi imusolmuke turvoksissa. Särkylääkkeiden avulla sujuu syöminenkin ihan ok, kipu tuntuu mutta sen kestää :)
        Kuumetta on ollu vaihtelevasti, muttei mitenkään paljoa (outoa?)
        Särkylääkkeet voi tosin tuota kuumettakin laskea (ja koko ajan hikoiluttaa).

        Viikko kestetty, tuskin enää pahenee?
        Jos tää nyt jatkuu samanlaisena, niin pedin pohjalle en kyllä jää ruikuttamaan! Siinä sitä vasta sairastuukin.

        Toivoa sopii, että menee ohi nopeasti!


    • Nimetön

      Moikka, no ite epäilen ehkä saaneeni kyseisen taudin. Viime pusuttelusta aikaa 3 pvä. 2 päivää psuttelun jälkeen oli yskää ja nuhaa havaittavissa nyt 3 pvä oireet tulleet selvemmin esille, mutta kurkku kipua ei paljoa ole eikä tuvonneita kaulan seutuja ainakaan viellä havaittavissa. Kovaa yskää enimmäkseen. Uskoisitteko olevan pusutautia? ja kuinka nopeasti teillä alkoi oireet ilmetä ja pystyykö jos nyt sattuisi sairastamaan pusutautia niin mahdollisesti käydä treeneissä ?

    • Harmittaa

      Jooh, toissayönä heräsin ihan uskomattomaan kurkkukipuun. Mitään ensioireita ei ollut. Helvetinmoinen kipu suoraan. Sain sit eilen antibioottikuurin. Viime yönä lähes itkin, ku ei saanut enää kunnolla nieltyä ja kipu säiteili molempiin korviin asti. Siis koko ajan, eikä vaan nieltäessä. Äsken kävin labrassa ja uudestaan lääkärissä. Se sit päätteli että mulla olis varmaan sittenkin pusutauti. Kuume nousi vasta tänään, mut ei sitä ollut ku 38. Mut muuten oon ihan tajuttoman väsynyt koko ajan.

      Ja ku itekin vilkasin kurkkuuni, niin näky oli tosi karmee. Ihan punanen, turvoksissa ja peitteitä täynnä. Oikein itteenikin kuvotti. Nyt nieleminen on vaikeutunut siihen pisteeseen, että nielasun jälkeen on pakko "rykästä", että ilma kulkee taas. Ruoka ei maistu ja olo on tosi vetämätön. Pelottaa vaan se ku tää on vasta mun toinen kärsimyspäiväni, ja jos tätä viikko tolkullakin jatkuu niin.. :(

      Yöt on pahimpia, kun särkylääkkeen vaikutus lakkaa.. Oikein pelottaa mennä illalla nukkuun... :/

    • Pusutautinen

      Niin elikkä minulla alkoi pienehkö kurkku kipu 4 päivää sitten luulin aluksi että kyseessä olisi ihan perus flunssa mutta kurkku alkoi tulla niin kipeäksi ettei voinut edes niellä menin lääkäriin sieltä määräsivät antibiotti kuurin angiinaan. no sitten söin tuota kuuria 2 päivää no kun tänä aamuna heräsin pätkitelleen nukutun yön jälkeen tunsin että kurkkuni oli todella paisuksissa. No siitä huolestuneena varasin ajan lääkäriin ja verikokeiden jälkeen selvisi että pusutauti ja angiina yhtäaikaaa. Ei mikään kiva olo kurkku niin kipeä ettei voi edes jugurttia syödä ja korviakin särkee... Pikaisia paranemisia kaikille!

      • Epätoivoinen :(

        Olen ollut kipeänä jo 5vko(lämpöä 37,0-37,5).Lääkärissä käynyt ja verikokeet otettu,kaikki ok.Kurkku oli viikon kipeä ja viruksen aiheuttamat peitteet jotka kyllä nyt jo hävinnyt.Vasen kylkikaari tullut kipeäksi,voisiko perna olla suurentunut?Epäilen pusutautia,voiko olla vaikka kurkku kipu hävinnyt eikä kuumetta ole tuon enempää?Mononukleoosi vasta-aine koetta ei vielä ole otettu,maanantaina menen verikokeisiin.


      • anshuu
        Epätoivoinen :( kirjoitti:

        Olen ollut kipeänä jo 5vko(lämpöä 37,0-37,5).Lääkärissä käynyt ja verikokeet otettu,kaikki ok.Kurkku oli viikon kipeä ja viruksen aiheuttamat peitteet jotka kyllä nyt jo hävinnyt.Vasen kylkikaari tullut kipeäksi,voisiko perna olla suurentunut?Epäilen pusutautia,voiko olla vaikka kurkku kipu hävinnyt eikä kuumetta ole tuon enempää?Mononukleoosi vasta-aine koetta ei vielä ole otettu,maanantaina menen verikokeisiin.

        Minulla saattaa myös olla;kurkku niin kipeä ettei mitään rajaa ja kuumetta koko ajan yli 39. Poikaystävälläni oli pusutauti neljä kuukautta sitten, toivottavasti ei olis minulla.


      • Kartsajaja
        anshuu kirjoitti:

        Minulla saattaa myös olla;kurkku niin kipeä ettei mitään rajaa ja kuumetta koko ajan yli 39. Poikaystävälläni oli pusutauti neljä kuukautta sitten, toivottavasti ei olis minulla.

        Aina kun mulla on ollut kurkku kipeä, niin se on ollut merkki flunssasta. Puolitoista viikkoa sitten se alkoi mutta ei iskenytkään flunssa päälle vaan jatkuvasti paheneva kurkkukipu, varsinkin kun yritin niellä jotain. Noh pientä kuumeilua ja kurkkukipua on jatkunut nyt sen puolitoista viikkoa mutta tuntuu, että se alkaa mennä jo ohi. Ensin jopa luulin angiinaa mutta en ole sitäkään koskaan sairastanut. Töissä olen ollut, vaikka välillä melko heikossa hapessa. Toivottavasti tämä nyt oli meikäläisen pusutauti sitten.


      • ideaali
        Kartsajaja kirjoitti:

        Aina kun mulla on ollut kurkku kipeä, niin se on ollut merkki flunssasta. Puolitoista viikkoa sitten se alkoi mutta ei iskenytkään flunssa päälle vaan jatkuvasti paheneva kurkkukipu, varsinkin kun yritin niellä jotain. Noh pientä kuumeilua ja kurkkukipua on jatkunut nyt sen puolitoista viikkoa mutta tuntuu, että se alkaa mennä jo ohi. Ensin jopa luulin angiinaa mutta en ole sitäkään koskaan sairastanut. Töissä olen ollut, vaikka välillä melko heikossa hapessa. Toivottavasti tämä nyt oli meikäläisen pusutauti sitten.

        kuuluuko pusutautiin automaattisesti kuume? Itse olen ollu monta viikkoa flunssassa ja toinen poskiontelon tulehdus tänä talvena jo sairastettu. Kun flunssasta melkein oon päässy jo eroon, niin alkoi kurkkukipu lisääntyä. Ja kaulassa on sellanen patti oikealla puolella.


      • lungi91
        Kartsajaja kirjoitti:

        Aina kun mulla on ollut kurkku kipeä, niin se on ollut merkki flunssasta. Puolitoista viikkoa sitten se alkoi mutta ei iskenytkään flunssa päälle vaan jatkuvasti paheneva kurkkukipu, varsinkin kun yritin niellä jotain. Noh pientä kuumeilua ja kurkkukipua on jatkunut nyt sen puolitoista viikkoa mutta tuntuu, että se alkaa mennä jo ohi. Ensin jopa luulin angiinaa mutta en ole sitäkään koskaan sairastanut. Töissä olen ollut, vaikka välillä melko heikossa hapessa. Toivottavasti tämä nyt oli meikäläisen pusutauti sitten.

        Hmm. Itse mietin että onko minullakin tämä tauti.
        järjetön kurkkukipu en voi niellä yhtään, alkoi tossa eilen aamulla, koko viikonloppu oli tultu juhlittua, mutta empäs ole ketään pussannut sillon.
        Kuumetta eilen oli 37.7 Unta ei saanut kovin helposti.


      • SAIRAS
        lungi91 kirjoitti:

        Hmm. Itse mietin että onko minullakin tämä tauti.
        järjetön kurkkukipu en voi niellä yhtään, alkoi tossa eilen aamulla, koko viikonloppu oli tultu juhlittua, mutta empäs ole ketään pussannut sillon.
        Kuumetta eilen oli 37.7 Unta ei saanut kovin helposti.

        Oisko tää pusutauti vai angiina ku mulla tossa muutama päivä sitte tuli kurkku aivan sairaan kipeeks ja eilen aamulla ku katoin kurkkuun nii se oli ihan peitteessä ja siel o semmone valkia läikkä. Eilen illalla tyttökaveri sano et sillä on ollu pusutauti joskus ja se testas oliko mulla ne imusolmukkeet (vai mitkä patit ne siinä kaulassa kurkun alla on) turvonnu, ja niihän ne sitte oli. Kuumetta ei tosin oikeen oo ollu paitsi kun mittasin tyttökaverilla illalla nii oli 37.1 ja ku menin kotiin parin tunnin päästä nii oli 35.7... pientä nuhaakin on. Oiskohan mahollista että pusutauti ois tarttunu tyttökaverilta muhun ku sillä on se joku vuosi sitte ollu?


    • eiei ei en kestä

      Mua pelottaa et mullaki on toi ku kurkku on aivan tukosa, mutta ei pätkääkään kipeä. viikon oon ollu kuumeessa ja joka aamu viikon ajan käyny verikokeisa ja lääkärillä varmaa 10 kertaa. nyt eilen se vasta alko epäilee pusutautia.. en kyl jaksa sairastaa enään yhtään. tää kuume riittää ihan hyvin. mul on peitteet kurkussa mut ei sit muuta. toivottavasti en nyt tästä ainakaa turpoais ku on kaikki rippikoulut ja kaikki. :( oisin paljon onnellisempi jos ois lääkkeet mutku kukaan fiksu ihminen ei oo keksiny vastalääkettä tälle ärsyttävälle taudille. huomenna tulee tulokset. pelkään pahinta ja toivon parasta.

      • mmmmmmm

        voiko olla pusutauti vaikka ei olisikaan kuumetta? ku mulla on turvonnu kaulan alueelta imusolmukkeet ja kurkku oli viikon ajan toosi kipee ja sit mul aina tulee kauheesti limaa mun kurkusta ku rykäsen..


    • ---

      Mulla on nytte kolmaspäivä pusutautia, kurkkukipee, pää kans, niskat jumissa ja vajaa 40 astetta kuumetta.. Ja lauantaina ois oma konfirmaatio, että pitää katella onnistuuko. Ottaa vähä päästä. :/

      • numolt

        Itselläni on vaara että olen voinut saada pusutaudin eli miten olette saaneet kyseisen taudin???


      • |tsibi
        numolt kirjoitti:

        Itselläni on vaara että olen voinut saada pusutaudin eli miten olette saaneet kyseisen taudin???

        Onkohan minulla ollut mahdollisesti pusutauti..?
        Tuossa 06 tai 07 kesällä minuun iski kauhea kurkkukipu, kuume ja kauheat säryt. Kurkku oli niin kipee ettei pystynyt syömään eikä puhumaan mitään. Nämä oireet kestivät noin 2viikkoa.. Ja nyt on taas kurkku vähän kipeänä joten minua kiinnostaisi että ei kai tämä vaan ole "uuden" tai "vanhan" pusutaudin uusiutumista/alkamista?


      • mitäköhänolisi
        |tsibi kirjoitti:

        Onkohan minulla ollut mahdollisesti pusutauti..?
        Tuossa 06 tai 07 kesällä minuun iski kauhea kurkkukipu, kuume ja kauheat säryt. Kurkku oli niin kipee ettei pystynyt syömään eikä puhumaan mitään. Nämä oireet kestivät noin 2viikkoa.. Ja nyt on taas kurkku vähän kipeänä joten minua kiinnostaisi että ei kai tämä vaan ole "uuden" tai "vanhan" pusutaudin uusiutumista/alkamista?

        Mulla oli pusutauti melko pahana tossa Toukokuussa. Nyt todettiin uudestaan (verikokeet), mutta oireet on huomattavasti lievemmät. Onko ollu muilla?

        Eli pusutaudin voi saada uudestaan, jos ekalla kerralla ei oo erittynyt tarpeeks vasta-aineita.


      • moikkamoihei
        numolt kirjoitti:

        Itselläni on vaara että olen voinut saada pusutaudin eli miten olette saaneet kyseisen taudin???

        Miten epäilet saaneesi pusutaudin?


    • ninnero

      neljättä päivää pusutauti.. törkeen turvonnu kurkku, kuumetta ekana päivänä (ei oo ollu moneen vuoteen), nuhaa... ei pysty nielemään kunnolla ja yöunet vähissä. ei voi keskittyä muuhun ku kipuun:( huomenna lääkäriin

    • Andabba

      Niinpä, verikokeet ne sen kerto, pusutaudista on kyse. Seitsemättä viikkoa lämpöä. Iltapäivisin noussu yli 37 mutta muutoin ollu jotenki hallinnassa. Alussa piti jatkuvasti n. 37,3:ssa ja nousi iltapäivällä 38:aan tehdäkseen laskua taas iltaan, vaikken Buranaa ottanukaan. Joskus kolmannella tai neljännellä viikolla se sit rauhottu tähän että välillä vaan käväsee yli 37:än. Kurkkukipua oli parina-kolmena päivänä jossakin alkuvaiheessa mutta lihas/nivelsärkyä oli rajuakin ainakin pari viikkoa jossei enemmänki - eipä pahemmin muista enää. Nyttemmin ei paljon särkyä, ehkä enemmän lihasväsymystä... tai jotain. Psyykkeen päälle ottaa ku on opiskelut, perhe ja harrastukset (joita ei voi jättää, eläviä olentoja ku ovat) mikkä painaa päälle - kaikki ylimääränen on kyllä saanu jättää pois. Perna oli ultrassa suurentunu ja maksaarvot on kohollaan (ASAT ja ALAT). Että näin täällä. Nyt piti välttää rasitusta 2-3 kuukautta eikä verta saa luovuttaa puoleen vuoteen ainakaan. Et, odotellaan nyt vaan kiltisti että virus häippäsee... Tsemppiä muillekin!

    • viaton

      mulla on ollut vasta paripäivää tää pusutauti, se on kamala. en olisi uskonut tämmöstä. vastatkaa muutkin et minkälainen tää teillä on ollut. :(( en voi nielasta hyvin, enkä juoda ja syödä. :s mulla alkotää kun mun silmät turposivat ja kuume alkoi.
      vastaatkaa ??

      • ana25

        aivan järjetön kurkkukipu ollut mullakin, angiina ja pusutauti yhtäaikaa, laihtunut varmaan 5kiloa, kun mitään ei pysty syömään. burana800 sekään ei auttanut mitään pahimmassa vaiheessa. reilu viikko niin oireet helpottuivat. alkoholi helpottaa paljon oireita


      • fashionista
        ana25 kirjoitti:

        aivan järjetön kurkkukipu ollut mullakin, angiina ja pusutauti yhtäaikaa, laihtunut varmaan 5kiloa, kun mitään ei pysty syömään. burana800 sekään ei auttanut mitään pahimmassa vaiheessa. reilu viikko niin oireet helpottuivat. alkoholi helpottaa paljon oireita

        mulla alko päänsärky viime viikon torstaina. perjantaina oli sit lisäks jo vähä kuumetta. ja lauantaista lähtien on ollu kurkku tosi kipee. pystyn kuitenki nielemään joten kuten, ku ahmin apteekista saatavia strepsils-kurkkupastilleja..ois kyl kiva tietää että onks tää nyt sitä pusutautia. lääkäriin en haluis mennä ku siitäki pitäis maksaa ja opiskelijabudjetilla ei oo varaa.. :S


      • Wilboo
        fashionista kirjoitti:

        mulla alko päänsärky viime viikon torstaina. perjantaina oli sit lisäks jo vähä kuumetta. ja lauantaista lähtien on ollu kurkku tosi kipee. pystyn kuitenki nielemään joten kuten, ku ahmin apteekista saatavia strepsils-kurkkupastilleja..ois kyl kiva tietää että onks tää nyt sitä pusutautia. lääkäriin en haluis mennä ku siitäki pitäis maksaa ja opiskelijabudjetilla ei oo varaa.. :S

        Mikähä täs on että mulla on todettu "Pusutauti" ja kurkku ollu ylikipeä ja sitä usvaakurkus :S rauhaset turvonnu aikalailla tuntuu takaraivossakin 2pattia ja korvien alla kauheat!, mutta ihmettelen tässä että missä se kuume on ? 36.5 ollu koko aijan! ja 2 vk sairastanut jo!


    • auttakaaaa

      voiko olla että mulla on pusutauti kun mun kaulalla olevat rauhaset on turvonneet ja mun poskessa oleva imusolmuke on turvonnut superpallon kokoiseksi ja eilen illalla särkikorvaan joka kerta kun nielasin ja välillä oli tosi huono olo ja pääätä särki.
      ja aina kun alan sairastaa mulla sikee herpes huuleen ja sekin löytyy se tuli heti ensimmäisenä, mutta kuumetta ei oo ollut eikä ne kaulassa oo nii isot ja enään ei säje korvaakaan ni isiis noi rauhaset on pienentyny vähä eiliseltä.. jos joku osaa sanoa?? kauan kestää että se kehittyy pahemmaksi ja onks noi alku oireet tollasia?

      • kala

        mistä pusutaudin saa?


      • *
        kala kirjoitti:

        mistä pusutaudin saa?

        pusuttelusta...ainakaan itsellä ei muuta vaihtoehtoa..tauti ollut jo vapusta asti..


      • mjii.

        Moi!

        Ittelläni on just menossa pusutauti, ja mulla on vasemmanpuoleinen imusolmuke mun kämmenen kokonen ja särky ulottuu patin ulkopuolelle poskeen, korvaan (ei niinkään särkyä, tuntuu puutuneelta ja painetta) kaulaan ja niskaan asti, menin lääkäriin, otti kolmet verikokeet ja pikanielun ja nieluviljelyn ja tunnin päästä sain tulokset ja seuraavana päivänä varmistuksen.
        Kivut on kamalat joten oli pakko toimia, ei särkylääkkeet tepsiny.
        Joten mee lääkäriin ennenku pahenee, mulla paheni jo yhen yön aikana.
        Sain v-pen 1500 lääkekuurin, jonka pitäis rauhottaa tautia ja nopeuttaa paranemista, ja estää jälkitautien tulemista (esim. korvatulehdus).
        En kyllä ymmärrä miks en saanut sitä eilen, ku sielä ekaks kävin.. yh.
        Mutta paljon lepoa ja ei mitään fyysisesti raskasta liikuntaa, jo pitkä kävely on pahasta.
        Paljon vettä ja nesteitä, koita syödä sen minkä pystyt ni verensokeri ei laske liian alas jolloin sun vointiki huononee.
        Tosin mulla ei ole ollut ihmeemmin kuumetta, vaikka tulehdusarvot oli just korkean rajoilla. Lämpö heiluu siinä 37-38 välillä, varmaan ne hyödyttömät särkylääkkeet on alentanu VAAN kuumetta.

        Joten nopee lääkärille!


    • tsombidombiduudeliiii

      NIISTÄ VAIVOISTA JA VAIVOISTA.HILJAAAAA JO!!!!!

      • lellenana

        ...tämän monen kaikkein vittumaisimmaksi nimitetyn taudin? ...

        ***

        Hirveä imusolmukkeiden turvotus ja järkyttävän kauhea kurkkukipu ovat nyt puolentoista viikon jälkeen ihan jees. Ei tarvitse edes buranaa syödä.
        Sitten iski se ihottuma: kaikkialla kropassa on edes vähän. Kädet on aivan hirveän näköiset ja naamaankin sitä punoitusta on tullut. Korvat ja sormet turvonneet, ja näyttää kuin huulissani olisi botoxia. Milloin tämä loppuu?!

        Vituttaa! Koko hiihtoloma ja vähän ekstraa mennyt tällaiseen paskaan.

        Kyllä mä vähemmälläkin olisin taas muistanut ajatella, kuinka tärkeää terveys onk


    • piipoooooo

      mulla on nyt pari päivää ollu ihan järkyttävä kurkkukipu, siis ei pysty syömään eikä juomaan ja nielurisat on ihan turvonnu. :s Kuume on pyöriny siinä 37 paikkeilla, välillä on hiukan kuumetta, välillä ei. Kävin tänää terkkarilla ja tehtiin angiina koe, negatiivinen oli. Epäili että mulla olis pusutauti, ja varas mulle ajan lääkärii, mut kun menin sinne ketään ei tienny mistää mitää, et mulle olis muka joku aika varattu, nii enpä sit mennykkää tutkimuksii. -_-

    • iyufi8y

      Syyttäkää ihan pelkästään itsejänne tuosta itse hankkimastanne taudista. Kuka käskee lähteä jakamaan räkää jonkun vastaantulijan kanssa. Hähää, kaada ittelles vaan.

      • ..Pusutauti?

        Hei kaikki kärsivät/kärsineet kohtalotoverit.
        Minulla oli viime Joulukuussa ilmeisesti pusutauti. kurkku oli toiselta puolelta kipea ja turvonnut. Puhuminen oli vaikeaa, juominen vaikeaa ja myös syöminen oli erittäin vaikeaa. Oikean puolen kaulan imusolmuke oli turvonnut paljon. Kävin nieluviljelyssä, mutta angiina se ei ollut. Kamalinta kipua kesti viikon verran ja lievää toiset viikon. Buranalla (800) ei muuta vaikutusta kuin kuumeeseen. Jäätelö oli Ok, mehujäät varsinkin!
        Kävin itseasiassa 2 kertaa lääkärissä, mutta kukaan ei minulle pusutautia todennut, eikä mitään muutakaan "ihmeellista" V-pen 1500 antibiotti kuurin antoivat varmuudeksi mukaan, jos minulla olisi ollut Angiina ja sanoivat että voit aloittaa kuurin, jos kipu on sietämätön. Angiinaa minulla ei ollut, mutta aloitin siltikin kuurin. Tämä taisi ehkä helpottaa? En muista kuinka monta päivää, mutta kipu alkoi hellittämään. Ehkä V-peneillä oli positiivinen vaikutus? Ei pitäisi olla? Onko tämä pelkkää kuvittelua? Voi tietenkin olla että tauti oli loppumaisillaan ja söin vain kuuria samaan aikaan.

        Entäs nyt? Pusutauti toisen kerra? Oireet ovat ainakin täsmälleen samat kuin viimeksikin. Kamalaa kipua ollut nyt 2 päivää ja lievää oli aluksi 2 päivää. Yritän syödä väkisin keittoja. Yritän juoda paljon je levätä ennenkaikkea! Mehujäät ovat Ok. Toivottavasti pystyn syömään edes jotain ja juomaan paljon että ei tule saairaala reissua. (Tiputus ja Ym..) Taudillehan ei pitäisi olla mitään varsinaista hoitoa? Eli V-pen ei auta? - Mietin tässä vain että pitäisikö sitä mennä huomenna lääkäriin? Ottavat nieluviljelyn ja sieltä ei kuitenkaan löydy mitään ja voivat ehkä antaa jo etukäteen kuurin kuten viimekerralla. Mutta onko tuosta nyt sitten mitään vaikutusta? Ilmeisesti ei? - Jos ei ole, niin menen lääkäriin kyllä vasta sitten kun en pysty enään oikeasti edes juomaan. Sairaalassa sitten ehkä saisi jo sitten välittömästi nesteytyksen päälle, antibiootit ja "tolkku pois" -kipulääkkeet suoraan suoneen. - Siinä vaiheessa jos sinne menee kun ei pysty enään edes juomaan, tai saati jos hengitys vaikeutuu.

        Täällä siis mahdollisesti toista kertaa pusutauti. Taitaa olla erittäin harvinaista? No paska tuuri! Onneksi mitään matkoja ei ole seuraavaan kuukauteen!
        "Se mikä ei tapa vahvistaa..." - Paskanmarjat!


      • nurse....
        ..Pusutauti? kirjoitti:

        Hei kaikki kärsivät/kärsineet kohtalotoverit.
        Minulla oli viime Joulukuussa ilmeisesti pusutauti. kurkku oli toiselta puolelta kipea ja turvonnut. Puhuminen oli vaikeaa, juominen vaikeaa ja myös syöminen oli erittäin vaikeaa. Oikean puolen kaulan imusolmuke oli turvonnut paljon. Kävin nieluviljelyssä, mutta angiina se ei ollut. Kamalinta kipua kesti viikon verran ja lievää toiset viikon. Buranalla (800) ei muuta vaikutusta kuin kuumeeseen. Jäätelö oli Ok, mehujäät varsinkin!
        Kävin itseasiassa 2 kertaa lääkärissä, mutta kukaan ei minulle pusutautia todennut, eikä mitään muutakaan "ihmeellista" V-pen 1500 antibiotti kuurin antoivat varmuudeksi mukaan, jos minulla olisi ollut Angiina ja sanoivat että voit aloittaa kuurin, jos kipu on sietämätön. Angiinaa minulla ei ollut, mutta aloitin siltikin kuurin. Tämä taisi ehkä helpottaa? En muista kuinka monta päivää, mutta kipu alkoi hellittämään. Ehkä V-peneillä oli positiivinen vaikutus? Ei pitäisi olla? Onko tämä pelkkää kuvittelua? Voi tietenkin olla että tauti oli loppumaisillaan ja söin vain kuuria samaan aikaan.

        Entäs nyt? Pusutauti toisen kerra? Oireet ovat ainakin täsmälleen samat kuin viimeksikin. Kamalaa kipua ollut nyt 2 päivää ja lievää oli aluksi 2 päivää. Yritän syödä väkisin keittoja. Yritän juoda paljon je levätä ennenkaikkea! Mehujäät ovat Ok. Toivottavasti pystyn syömään edes jotain ja juomaan paljon että ei tule saairaala reissua. (Tiputus ja Ym..) Taudillehan ei pitäisi olla mitään varsinaista hoitoa? Eli V-pen ei auta? - Mietin tässä vain että pitäisikö sitä mennä huomenna lääkäriin? Ottavat nieluviljelyn ja sieltä ei kuitenkaan löydy mitään ja voivat ehkä antaa jo etukäteen kuurin kuten viimekerralla. Mutta onko tuosta nyt sitten mitään vaikutusta? Ilmeisesti ei? - Jos ei ole, niin menen lääkäriin kyllä vasta sitten kun en pysty enään oikeasti edes juomaan. Sairaalassa sitten ehkä saisi jo sitten välittömästi nesteytyksen päälle, antibiootit ja "tolkku pois" -kipulääkkeet suoraan suoneen. - Siinä vaiheessa jos sinne menee kun ei pysty enään edes juomaan, tai saati jos hengitys vaikeutuu.

        Täällä siis mahdollisesti toista kertaa pusutauti. Taitaa olla erittäin harvinaista? No paska tuuri! Onneksi mitään matkoja ei ole seuraavaan kuukauteen!
        "Se mikä ei tapa vahvistaa..." - Paskanmarjat!

        tutkittu joulukuussa? Ei se että ei ole ollut angiina tarkoita sitä että olisi ollut mononukleoosi.

        Eli eipä taida olla toista kertaa kun ei ole ollut sitä ensimmäistäkään kertaa oletettavasti


      • ed.
        nurse.... kirjoitti:

        tutkittu joulukuussa? Ei se että ei ole ollut angiina tarkoita sitä että olisi ollut mononukleoosi.

        Eli eipä taida olla toista kertaa kun ei ole ollut sitä ensimmäistäkään kertaa oletettavasti

        http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00585

        Mononukleoosi diagnosoidaa verikokeella, virusverikokeella.


      • ...
        nurse.... kirjoitti:

        tutkittu joulukuussa? Ei se että ei ole ollut angiina tarkoita sitä että olisi ollut mononukleoosi.

        Eli eipä taida olla toista kertaa kun ei ole ollut sitä ensimmäistäkään kertaa oletettavasti

        Ei minua tutkittu sen tarkemmin Joulukuussa. Nieluviljelyn vain ottivat. Katsoivat toki myös suuhun, mutta eivät sanoneet mitään ihmeempiä. Turvonnut oli ja paljon. Ei tietenkään tarkoita kun ei ollut Angiina että se olisi ollut mononukleoosi, mutta oireet viittasivat silloin aika pitkälle siihen suuntaan kuten taas viittaavat.

        Oikean puolen risa on turvoksissa ja semmoinen "pallukka" on risassa joka ottaa lähes kiinni pikkkukieleen. Sama oli myös viime kerralla.

        Pitääkö sitä nyt lähteä tästä sitten lääkäriin? Ottavat taas nieluviljelyn ja sitä kun sieltä tuskin löytyy, niin hyvi todennäköisesti vain passittavat kotiin ja sanovat että juo paljon. Okei? - Menen himaan, kärsin muutaman päivän ja menen uudestaan läkäriin?
        Ei tavallinen kurkkukipu voi olla näin paha. Jotain tässä nyt kyllä on.


      • ...
        ... kirjoitti:

        Ei minua tutkittu sen tarkemmin Joulukuussa. Nieluviljelyn vain ottivat. Katsoivat toki myös suuhun, mutta eivät sanoneet mitään ihmeempiä. Turvonnut oli ja paljon. Ei tietenkään tarkoita kun ei ollut Angiina että se olisi ollut mononukleoosi, mutta oireet viittasivat silloin aika pitkälle siihen suuntaan kuten taas viittaavat.

        Oikean puolen risa on turvoksissa ja semmoinen "pallukka" on risassa joka ottaa lähes kiinni pikkkukieleen. Sama oli myös viime kerralla.

        Pitääkö sitä nyt lähteä tästä sitten lääkäriin? Ottavat taas nieluviljelyn ja sitä kun sieltä tuskin löytyy, niin hyvi todennäköisesti vain passittavat kotiin ja sanovat että juo paljon. Okei? - Menen himaan, kärsin muutaman päivän ja menen uudestaan läkäriin?
        Ei tavallinen kurkkukipu voi olla näin paha. Jotain tässä nyt kyllä on.

        Hieman enemmän asiaa tutkineena ja miettineenä että kyseesä olisi pusutauti alkaa hellyttämään. Epäilen tätä nyt kyllä, että kyseessä ei siis ole pusutauti.

        Oikean puolen nielurisa on turvonnut siis todella paljon, että ottaa uvulaan "Pikkukieleen" kiinni.
        Kyseessä siis tuskin mitään muuta kuin turvonnut nielurisa. Mitä tässä nyt kannattaa tehdä? Katsella muutama päivä jos turvotus laskee? Mennä lääkäriin? Vai mitä..?


      • ihatepusutauti!
        ... kirjoitti:

        Hieman enemmän asiaa tutkineena ja miettineenä että kyseesä olisi pusutauti alkaa hellyttämään. Epäilen tätä nyt kyllä, että kyseessä ei siis ole pusutauti.

        Oikean puolen nielurisa on turvonnut siis todella paljon, että ottaa uvulaan "Pikkukieleen" kiinni.
        Kyseessä siis tuskin mitään muuta kuin turvonnut nielurisa. Mitä tässä nyt kannattaa tehdä? Katsella muutama päivä jos turvotus laskee? Mennä lääkäriin? Vai mitä..?

        Mulla alko pusutauti niin että ensin oli muutama päivä kurkkukipeenä ja sitte se loppu kokonaan. Ja taas muutaman päivän päästä se alko uudestaa vielä pahempana. No sitte mentiinki tk:n ja siellä otettiin nieluviljelys mutta päivystävä sairaanhoitaja kyllä epäili enemmän pusutautia. Nyt sitä onki sitte saanu kärsiä ihan liikaa. Syöminen, juominen ja puhuminen on edelleen tosi vaikeaa.. allekirjotan sen että pusutauti on kyllä niin syvältä perseestä ku olla ja voi. Että onnea niille jotka sen vielä saa! ((:


      • hu0h-----

        kyllä se pusutauti tarttuu muutenki ku pussailemalla.-.- ota asioista selvää.


    • mmmathilde

      ...ja onko kellään kokemuksia jotka ei ois ihan näin kauheita..? Lääkärisivut väittää että voi mennä ohi lähes huomaamatta tai olla ainakin kohtuu lievä... Mulla ei siis vielä todettu, mutta nyt 5pv ollut korkea kuume (39) varsinkin iltaisin, joka ei laske särkylääkkeillä, alkoi silmien turvotuksella ja elämäni kovimmalla päänsäryllä mutta kurkkukipua ei ole (vielä?) yhtään. Tuosta ihme silmien turvotuksesta päädyinkin tähän omaan diagnoosiin. Ja lääkärissä kävin tosiaan heti alussa eikä ollut bakteeria niin virustauti tämä on. Ja valmistuakin pitäisi tänä syksynä ja kaikkea, toivottavasti ei tarvi tehdä sitä täysin sängystä käsin...

    • Pusutautihan se..

      Nyt ollu pari viikkoa jo pusutauti. Aluksi oikea imusolmuke turposi ja en tajunnut että kyseessä voisi olla isompi viirustauti. Viikon jälkeen kun kuume nousi ja kurkkukivut alkoivat menin kysymään lääkäriltä ja asia selvisi muutamassa tunnissa pikatestin ansiosta. Mononukleoosi. Nyt toisella viikolla ollut 38-39 välissä kuume ja en ole oikein pystynyt syömään mitään, koska kurkkuun viiltää niin paljon. Kiloja on varmaan ropissut pois kun leivän tai toisen vois syödä päivässä. Burana 600 otan muutaman päivässä, mutta tuskin edes auttavat kipuun. Strepsilssejäkin kävin ostamassa apteekista mutta niillä tuskin mitään vaikutusta. Kaikkea kuivaaa ruokaa kuten juuri leipää on melkein mahdotonta syöd helpointa on syödä jotai vetistä ruokaa. Jäätelö on melkein ainoa mitä pystyy syömään kivutta. Unet ovat jääneet kyllä vaikka koska menisi nukkumaan. 2-4tuntia ja sitten heräilen vartin välein kipuun. Toivottavasti ei kestä tauti enää kauaa. Aika kestämistä on..

    • herkkänainen

      Olen hieman hämmentyny? Kaikilla teillä on kauheet oireet ja kestävä viikkoja??
      Itselläni kävi niin että paha-olo alkoi 9 päivää sitten, en hirveesti välittäny siitä.

      3 päivää sitten yhtäkkinen kurkkukipu ja samana päivänä vielä närästystä, menimpä
      sitten lääkäriin.. aluksi se oli keuhkoputkentulehdus.. olin siis tehny veri kokeet.
      Sain myös antibiootti kuurin 4 muuta lääkettä koska mulla on hengitys ongelmia.
      Samana päivänä kun pääsin kotiin iski ihan kauhee kuume.. tärisin kirjaimellisesti
      kylmyydestä ja kaikki pyöri päässäni.. yöllä kurkku kipu sitten paheni ja kuume ei rauhoittunu.

      2 päivänä aamusta lähtien kauhea kuume 39-40 ja päänsärky, burana ei tepsi mulla jotenka popsin panadolii.. aina kun olin ottanu panadolii niin kun sen vaikutus alko aloin hikoilee tosi paljon. Lääkäri tuli käymään katto kurkkua ei ollu kuullema mitään valkoisia palloja ja sano että se on nähtävästi pusutauti.. sitten samana yönä hikoilin ihan kauheesti vaikka yöllä ei ollu enään kuumetta??? (onko normaaalia että se loppuu niin nopeasti??)

      3. päivä tänään siis, heräsin kurkkukivusta ihan kauheeta en siis pysty niellä mitäään... moni teistä varmaan tietää tämän tunteen.. nooh kuumetta ei ollu aamulla yhtään tai siis en laske kuumeeksi 37.0 tai 36.9... kurkku kipu helittäny vähän kun olen juonut paljon nestettä (vaikka saattuukin) hikoilen vieläkin JA ISOIN ongelma on huimaus, kuinka monella on esiintyny huimausta?? siis itselläni on ollu se jo 9 päivää en kestä enään...


      Elikkä musta tuntuu että tauti jo loppuu MUTTA onko toi vaa joku hämäys tai jotain vai voiko se kestää vaan muutamia päivä??
      kiitos jo etukäteen

    • r

      moi, ajattelin vain kysyy että voiko pusutautia olla enemmän ku kerran elämässä, mulla oli tässä vajaa vuos sitten pusutauti ja se oli aivan kaameaa, nyt olen ollut päivän kotona ja just tänään katoin kurkkuu ja siellä oli vähän valkosia täpliä, mutta ei ole angiinan tapasia täpliä, vaan pusutaudin tapasia..

      mitäs te luulette, voisiko se olla pusutauti uudestaa? :o

    • asdfgety

      mulla oli pusutauti 2vuotta sitten ja nyt se on taas! eli kyllä se voi jos elimistö ei ehdi kehittää ensimmäiselläkertaa vastaainetta sitä vastaan. näin se lääkäri ainakin sanoi. :(

    • puspus...

      mulla on kans pusutauti nyt ja kestäny reilu 2 viikkoa..! suoraansanottuna kaikki paikat kipeenä.. hirveesti lihassärkyä, päänsärkyä, kurkkuun sattuu helvetisti myös normaali nieleminen syömisen ja juomisen lisäksi, siksi oon tässä vähän laihtunutkin kun mitään ei oikeestaan voi syödä...lääkärin mukaan nestettä pitäs juoda paljon mutta kuinka perkeleessä se ajattelee että pystyn paljon juomaan kun nieleminenkin sattuu?! Karsee kuume kans ollu koko 2 viikon ajan ja huomenna pitäis mennä konfirmaatioon että jes! pikaisia paranemisia muille suutelointitaudin uhreille, tää oon hirveetä!:(

    • mellie

      Kyllä pusutauti voi olla lievänäkin, tiedän ainakin yhden henkilön jolla se kesti n. 5 päivää, joista kuumetta ehkä 3, ja kurkkukipukin maltillista. Täällä varmaankin pahemmat tarinat, sillä lievemmän muodon sairastaneet eivät ehkä a) mene lääkäriin b) mieti tautiaan niin pitkään ja paljon että tänne kirjoittelisivat. Mutta toivoa siis on :)

      Itse sairastin kanssa aikoinaan tommosen parin viikon version, kolmiokipulääkkeitä oli pakko vetää että pystyi mitään syömään ja hengittäminenkin oli vaikeeta. Tuskaisen kurkkukivun lisäksi mulla tautiin liittyi paha yskä, mikä tietenki on aina mukavaa kun nieli on jäätävän kipeä. Mutta siitä selvittiin lopulta.

      Nyt mulla on samantyyppisiä oireita ja mietin joidenkin muiden lailla, olenkohan saanut saman taudin uudestaan, voi jumankekka jos olen! Kuume tosin on vain pientä, ja elättelen toiveita siitä et kyseessä on joku muu lievä hengitystieinfektio. Paranemisia siis meille kaikille kurkkukipuisille!

    • Liisa

      Itse sairastin kyseisen pusutaudin kaksi kesää sitten. Hyvin jääny muistiin, se tuska mikä oli kun yritti edes nielaista saatika syödä jotain. 3 viikon kurkkukivun jälkeen ja useiden lääkäri käyntien jälkeen todettiin siis pusutauti ja angiina saman aikaisesti.
      Lisäksi lääkäri ei lukenut tietojani ja määräsi antibioottia jolle olin allerginen, itse en muistanut mille olin ja oletin ettei se ollut sama mitä hän määräsi...no lääkärissä sain jo sitä antibioottia ja arvatkaa vain kun olo paheni pahenemistaan, kuume huitoi melkein 42, kurkku oli jo siinä vaiheessa turvonnut melkeinpä umpeen, kunnon ruokaa en ollut syönyt muutamaan viikkoon ja yöunet olivat olleet koko pitkät kolme viikkoa 3-4h mittaisia.
      Lopulta jouduin lähtemään itkun kanssa keskellä yötä ensiapuun koska olo oli todella nuutunut. Ensiavussa mitattiin kuume, tulehdusarvot huitelivat melkein 200. Ottivat heti vuodepotilaaksi ja pääsin tiputukseen. Se HELPOTUS kun sain suonensisäisesti oikeaa antibioottia angiinaan ja särkylääkettä! Olo parani heti samana yönä todellatodella paljon ja sain ensimmäistä kertaa yli kolmeen viikkon nukkua yli 5h yöunet! Siitä sitten minut seuraavana päivänä lähetettiin isompaan sairaalaan vuodepotilaaksi 5 päiväksi ja sain joka päivä tiputuksessa yli 6 purkkia antibioottia ja särkylääkkeitä, voi sitä helpotusta kun olo lähti kohenemaan. Vielä sairaalareissun jälkeen sain 2 viikon antibiootit ja särkylääkkeet, eikä ole sen jälkeen ollut kurkku kipeä ja siis tapahtuneesta 2 vuotta aikaa.

      Paranemisia kaikille jotka joutuvat tämän kokemaan!

    • phgf

      itellä oli viikon vain 38 asteen kuume sitten mentiin lääkäriin ja otettiin verikokeet joista näykyi että pusutauti on. 11. päivänä alkoi kurkku vähän olemaan kipeä ja parin päivän päästä kurkkukipu alkoi olemaan helvetillinen. siitä asti en ole paljoa niellyt vaan kuppi kädessä kävelen ympäri kämppää johon voi sylkeä. nukkuessa on pidettävä suuta auki ja antaa kaiken vaan valua ulos ettei tarvitse nieleskellä. nyt en ole viiteen päivään pari hedelmää ja vähän jogurttia. puhuminen on vaikeaa ja kuulostaa kun olisi kuuma peruna suussa. öisin usein kurkkukipu on pahimmillaan ja unta ei saa millään vitullakaan , nytkin on jo aamuyö ja nukuttua olen saanu 30min no onneksi burana auttaa hiukan kipuun mutta monesti tulee vähän itkettyä kivun vuoksi.

    • näköjään.

      jossei ole pussannut ketään voi tämän silti`saada.

    • -.-'

      Ite kärsinyt pahoista kurkkukivuista ennenkin, kroonisen angiinan takia, mutta tänään tuli käytyä lääkärissä kurkkukivun takia ja nieluviljelyssä tällä kertaa ei sitten ollutkaan angiinaa ja sen jälkeen verikokeisiin ja vastausta odottelen että onko juurikin kyseinen pusutauti tällä hetkellä. Ainoa syy miks epäilen just tätä tautia johtuu siitä että jätkälläni oli pusutauti pari kuukautta sitten ja hyvin mahdollista että itsekin saanut nyt sen ja oireet mitä porukka täällä kertonut täsmää ihan täysin.

    • HellSick

      Mikähän minulla oli aikoinaan,samat oireet kuin kaikilla kirjoittaneilla ikenet ja huulet olivat yhtä rakkulaa..Ja esim.kariesta minulla ei ole koskaan ollut,kokemuksena aivan helvetillinen.

      Ajan kanssa meni ohi.

    • rakastava äiti

      Tyttärellä (14 v.) juuri päällä ja on ollu tosi huonona, välillä näyttäny paremmalta, mut sit taas takapakkia. Olemme huolehtineet, et juo koko ajan vettä tai "mummonmehua" sekä antaneet helposti nieltävää ruokaa pieninä annoksina. Sai myös antibioottikuurin, jos mahdollisesti bakteeritulehdus myös päällä, tuohon virukseen se ei auta. Mutta jos saatte diagnoosin ja ette antibioottia, kannattaa kokeilla pakurikääpäteetä (kysy luontaistuotekaupasta), se kuulemma tehoaa, mutta ei käy yhdessä antibiootin kanssa. Lisäksi olemme pitäneet kylmää käärettä turvonneella kurkulla ja imusolmukkeilla, se poistaa hiukan turvotusta. Kipulääkettä annettu muutaman tunnin välein, vuorotellen panodolia (1g) ja Ibuprofeiinia (400 mg). Siivous kannattaa, ettei ole pölyä missään, kun hengittäminenkin saattaa vaikeutua. Lisäksi olen antanut Regulaattia (luontaistuotekaupasta) n. 0,5 tl 1/5 dl vettä, sillä voi kurlata ja lopuksi nielaista. Kaikkia on kokeiltu ja yritetty helpottaa oloa, tärkeintä vanhemman läsnäolo, tuki ja tsemppaus!!

    • ihmettelen

      Hei, mulki on justiisa tää pusutauti, diahnosoitii kolmisen päivää sitte. Nytte en tunne mitää. Peitteet kadonnu kurkusta. Kurkku kipu kadonnu kokonaa. Oon mussuttanu mehujäätä, teetä, ja angiina lääkkeitä vaikkei angiinaa ollukkaan. Kannttaa kokeilla teen juomista ja kokeilkaa mehujäätä. Ainaki mulla helpottaa. Itte oon 16. Mutta mietin että miten on voinu tää kestää mulla alle viikon!?

    • 1pelastus

      Itse lähes kuukauden sairastanut todella pahasti. Sitä ennen pieni kurkku kipu joka jatkui noin kuukauden.
      Tää on ollu kyllä jotain ihan käsittämätöntä enkä tiedä miten oon selvinnyt yksin kämpilläni noin viikon ajan lähes 40-asteen kuumeessa. Enhän mä jaksanut edes vessassa käydä. Joten kuten sain itseni raahattua terkkarille. Ja sitten matkustin vanhempieni luokse 600km:n päähän.
      Sairaalasta palasin taas eilen tiputuksesta. Ja vasta nyt, kuukautta myöhemmin tuntuu, että lääkkeet alkaa vihdoin vaikuttamaan.
      Kipulääkkeet ei oo kyllä mulla tuottanut tulosta. Paitsi sairaalassa jotkut suonensisäisesti laitetut.
      Todettu mononukleoosi, angiina ja nielupaise. Jonka puhkasun jälkeen olo on ruvennut helpottamaan, vaikka olikin ihan helvettiä.
      Perna turvonnut ja maksa-arvot hyppineet missä sattuu. Valkosolut lisääntyneet ja käyneet ylikierroksilla. Verta virtsassa ja nestettä jossain missä ei pitäis.
      Monta kertaa mietin näinä päivinä että varmaan kohta kuolen. Mutta jotenkin vaan tästä taidankin selvitä.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1888
    2. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      119
      1858
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1838
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1620
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      60
      1442
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1256
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1153
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1150
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1148
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1127
    Aihe