Titania - kokemuksia?

Jolle

Onkohan täällä ketään jolla olisi kokemusta Sportia-ketjun omasta pyörämerkistä Titaniasta? Pyörä on Suomessa suunniteltu ja Saksassa valmistettu, kait. Katselin paikallisessa liikkeessä Titania Ultima -merkkistä pyörää. 21 vaihteinen, varusteitakin piisaa ja takuutakin annetaan sekä ensihuolto vielä kaupan päälle.. Hintaa 500 euroa. Vaikuttaa hinta-laatu- suhteeltaan melko hyvältä.. Koeajon perusteellakin vaikutti ok:lta, mutta muuta en osaa sanoa. Onko kenelläkään siis kokemuksia?

12

9590

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hp_guru

      Sillä on ajettu noin 200 kilometriä ja toimiihan vieläkin uuden näköinen! Itse ajelen Cresentilla.

      • Jolle

        Ok..

        Tänään tuli koeajettua hieman Tunturi X520 -pyörää. Ovh on 729 euroa ja sain tarjouksen 650 euroa. Eli mulla on ikään kuin nyt kaksi vaihtoehtoa: tuo Titania 500 e ja Tunturi X520 650 e, muut merkit olen onnistunut jo pudottamaan laskuista pois.

        Titaniin todellakin lupasivat ensihuollon kaupan päälle ja takateline sekä lukko siinä on jo valmiina. Tunturiin ne pitäisi ostaa.

        Tunturi nyt kait tiedetään laatupyöräksi, Titania on ainakin minulle hieman kysymysmerkki. Toisaalta se vaikutti ok:lta. Molemmissa on muuten Deore-vaihteisto, mutta vanteissa ym. Tunturi saattaa kyllä olla askeleen edellä. Mutta muodostuuhan tuota hintaeroakin se 200 euroa kun ostelen tavaratelineet ja lukot.


      • hp_guru
        Jolle kirjoitti:

        Ok..

        Tänään tuli koeajettua hieman Tunturi X520 -pyörää. Ovh on 729 euroa ja sain tarjouksen 650 euroa. Eli mulla on ikään kuin nyt kaksi vaihtoehtoa: tuo Titania 500 e ja Tunturi X520 650 e, muut merkit olen onnistunut jo pudottamaan laskuista pois.

        Titaniin todellakin lupasivat ensihuollon kaupan päälle ja takateline sekä lukko siinä on jo valmiina. Tunturiin ne pitäisi ostaa.

        Tunturi nyt kait tiedetään laatupyöräksi, Titania on ainakin minulle hieman kysymysmerkki. Toisaalta se vaikutti ok:lta. Molemmissa on muuten Deore-vaihteisto, mutta vanteissa ym. Tunturi saattaa kyllä olla askeleen edellä. Mutta muodostuuhan tuota hintaeroakin se 200 euroa kun ostelen tavaratelineet ja lukot.

        pelkästä "Tunturi"- merkistä paljon! Osiltaan ne kaiton samoista koottuja. Eli Titaniakin varmasti hyvä ja toimiva vaihtoehto.


      • kuulua kauppaan
        hp_guru kirjoitti:

        pelkästä "Tunturi"- merkistä paljon! Osiltaan ne kaiton samoista koottuja. Eli Titaniakin varmasti hyvä ja toimiva vaihtoehto.

        jokatapauksessa. Silloihan liike tietää että ko.
        pyörä on alkuun moitteettomassa kunnossa.
        Asiakas vastaa jos ei käytä asianmukaisesti
        ensihuollossa ja takuut raukeavat.

        Jos päädyt tunsaan niin kysy vielä muualta, voit
        hyvinkin saada edullisemmin ja ensihuollot yms.
        mukaan. Joku taisi kirjoitella täällä että Intersport olisi pistänyt joitakin Tuntureita
        halvalla ulos! Kannattaa kysellä.


    • niskis

      touko-kesäkuussa ajoin uudella Titaniallani 14 päivässä 2000 km. Matka kulki 7 maan läpi Tallinnasta Ruotsin Malmöön eikä ongelmia ollut. Hinta-laatu-suhde on siis mielestäni kohdallaan. Jotain heikkouksia siitäkin löytyy. Kun takarenkaan ottaa pois, vaihteita ei ole helppoa saada toimimaan. Minulta ei ainakaan onnistunut, kahdella ammattilaisella meni Riikassa puoli tuntia saada yksi osa paikalleen..
      Tällä viikolla lakkasi sitten etuvalo toimimasta, enkä keksi syytä. Valo ottaa virtansa rummusta.

      Kaiken kaikkiaan kuitenkin toimiva pyörä. Minulla on 7-vaihteinen. Hyvin toimii vaihteet. Kovassa vauhdissa kaipaisi lisää vaihteita, mut hiljaisessa vauhdissa 7 on täysin toimiva ratkaisu.

      Pyörän 3 vaihdetta on hyvä asia. Yleensähän nykypyörissä ei ole jalkajarrua. Tässä on. Ratista en oikein pidä. Hieman liian kapea ote. Kun pitää kiinni sarvista, tuntuma on paljon parempi.

    • Boriss

      Haluan ostaa Titania Ultima, en ymmärrä pyöristä juuri mitään. Onko hyvää pyörää?

    • LauriPoikaPolkee

      Minulla on tuollainen Helkama Titania country side shimano Nexus inter 7 napavaihteistolla, jalkajarrullinen. On kestänyt 17 vuotta. Vetänyt peräkärryä ja käynyt reissuilla, koulussa, töissä, sukuloimassa. Siinä on etuhaarukka epätasapainossa. Roikkuessa on vähän sivulle päin, ilman käsiä ajaessa vie sivulle. Ostettu vuonna 2000. Sitä Valkeakosken Sportiaa ei enää ole. Lempäälässä kuulemma on lähin.

      Titaniassa on napalaakeri takana kulunut, pitäisi vaihtaa koko napa, ellei laakerikuppia saa vaihdettua. Liikkeessä ehkä tekisivät.

      Mulla olis uus nexus 8 takakiekko, josta puuttuu jarru. Rollerbrake, eli käsikäyttöinen takajarru on siihen tarkoitettu, mutta se ei Sheldon Brownin mukaan käy kärryn vetoon. Saiskohan levyjarrun? Kiekonrakennusharjoitus numero 1, kun pitäis vanhaan vahvaan vanteeseen saada uusi napa rakennettua.

      Etunavan kartiot on menneet muutamaan kertaan ja kampilaakeripakettikin on uusittu pariin kertaan. Satula on kerran taittunut satulaputkesta, uuden putken sai onneksi liikkeestä. Niitä on todella montaa kokoa.

      7-vaihteinen käsivalitsin on hyvä, kunhan säätö on kohdallaan. Voi kappavaihteita vaihtaa paikaltaan. Jalkajarru on varmatoiminen, ei ole hirttänyt kiinni, eikä jäänyt päälle. Ketjua säädetään taka-akselin paikkaa muuttamalla.

      Etujarru on vähän työläs säädettävä. Cantilever-tyyppinen jarru toimii, mutta jarrupalojen pitää olla oikeanlaiset ja oikein asennettu. 5mm kuusiokolo ja 10mm lenkkiavaimet ovat siinä paikallaan. Jakoavaimia ei pidä käyttää.

      Tavarateline on tukeva, siihen saa sivulaukut. Vanhanmallinen lenkki tarakan takaosassa on hyvä, kun ripustaa pyörävaraston koukkuun roikkumaan. Myös perävaunun vetolaitteelle on asennus sovitelma itse tehty. Nykyisin perävaunu kiinnitetään satulan alle tai taka-akselin päähän ostokärryissä.

      Titania on traktorikäytössä perävaunua vetäessä ja koulumatkakäytössä oli vähän aikaa ilman polkimia. Keskiön kierteen katosivat ja draisiinilla työntelin menemään :-P

      Junassa olen kuljettanut polkupyörää. Otin vetolaitteen kulmat pois ja mahtui paremmin lähijunaan.

      Nastarenkaan on, vanha Hakkapeliitta winter w106 sekä uudempi Suomi tyres w106 sama rengas. 26 "kiekkokoko on jonkun makuun pieni. Itelle on käynyt hyvin. Renkaita ei ole sepeliin puhjennut, vannenauhan vetäminen sivuun sai sisäkumin puhkeamaan monta kertaa, kunnes paikkasin tuplavannenauhalla ja on kestänyt sen jälkeen. Onko talvirengas korkealla nappulalla sepelinkestävämpi kuin maantiepyörien ohuet renkaat, näin epäilen olevan. Valittelevat "tappajasepeliä". Mulla on mennyt kulkurista kerran kesällä sepelinsirun takia eturengas puhki, se on 28 " ja joku n. 30 mm paksu rengas.

      Titanian säänkestävyyttä on ikävä nyt, kun on märkää. Siinä on lokarit, ketjusuoja, vaihdevaijeri on koko matkalta kuoressa, kulkee keskiön alta, ei ole ratasvaihteita, corrosion resistant -takanapa, voi polkea kumisaappailla.

      Lisäsin kuraläpän takalokariin, kun roiski perävaunun vetolaitteeseen rapaa. Etulokariinkin vois asentaa kuraläpän, vaikka on hyvin suojattu jo nyt.

      Oikein kunnon polkupyörä on tuo Helkama Titania. Monta reissua tehty yhdessä. Toivottavasti voimme reissailla ja kuljetella ja käydä ja liikkua, huoltaa ja harrastella vuodenajoista ja vuorokauden ajoista riippumatta edelleen.

      Suosittelen tuota Shimano Nexus Inter Corrosion Resistant -vaihteistoa hikisesti jokaiselle. Suomen oloihin todella kestävä vaihteisto.

      • tatinaa

        Hyvä selonteko. Napavaihtaja on raskas sotkettava ja yhäti raskaammaksi käy vanhetessaan. Pakkaskeleistä puhumattakaan. Lisäksi epäilen vahvasti että puhut eri pyörämerkistä kuin muinainen aloittaja. On olemassa Titania ja sitten on Helkama Titania. Molemmat mallit lienee jo uponneet. Kuin Titanic aikoinaan.


    • ostaisin

      Nuo on titaanirunkoisiksi edukkaita.

    • Anonyymi

      Eikös Titania ole Helkaman pyörä

    • Anonyymi

      LauriPoikaPolkee jatkoa
      Nykyisin on 5mm pistosuojaus kesärenkaissa, mutta kivensirut kaivautuu kumiin. Ainakin takarenkaassa. Kaivoin hakaneulalla kivensiruja pois kumista. Monta kierrosta sain käydä läpi rengasta. Rengas vajaantui niin aloin tutkimaan että missä vika, onko puhki. Oli 1 bar painetta kun pumppasin joku 3 baria. En paikannut, jäin odottamaan, että vieläkö paineet laskee. Ehkä tulee ajankohtaiseksi paikata sisäkumi. Pistosuojauksen läpi on vaikeampi saada kiviä kaivettua. Vannenauhan lipsahtaminen puhkaisee sisäkumin myös, toivottavasti se pitäisi. Etukiekon vannenauhaa olen teipannut, kun lipsui sivuun pinnan reiästä ja puhkaisi sisäkumin. Edessä pinnat kestää hyvin, takana pinnoja menee poikki parin viikon välein. Onneksi vannenauha antaa myöten vaihtaa nippelin katkenneen pinnan kanssa. Edessä ei nippeliä saisikaan helposti vaihdettua teippivannenauhan vuoksi.

      Vanha Titania, ostettu vuonna 2000 markka-aikana. Maksoi jotain 2300 markkaa, vajaa 400 euroa kaiketi uutena.

      • Anonyymi

        Jeesus teippiä vannenauhan päälle niin ei lipsu 😊


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      1709
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      20
      1614
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      70
      1468
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      59
      1462
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      53
      1365
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      15
      1318
    7. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      83
      1275
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      11
      1168
    9. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1130
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      8
      1121
    Aihe