Tammikuussa mulla todettiin akillesjännetulehdus. Lääkkeenä sairasloma, lepo, tulehduskipulääkkeet, fysioterapia, jne. Työhön palatessani helmi-maaliskuussa kivut alkoivat uudelleen. Hoitona uusi tulehduskipulääkitys ja lepo sekä kylmähoito.
Nyt on toukokuu, ja tunnen ajoittaista kipuilua akillesjänteen tienoilla työpäivän jälkeen. Kivut ovat nopeita ja menevät levolla ohi. Lääkäri totesi, että jänne näyttää normaalilta eikä tulehdustilaa näyttäisi olevan.
Siis mistä nämä "jälkikivut" johtuvat? Kuinka uskaltaa palata urheilemaan, kun työpäivän aikana rasitettuna jalka kipuilee? Hoidan edelleen tulehduskipusalvalla ja kylmällä. Lääkärin mietteet asiasta (kahden lääkärin) olivat melko mitäänsanomattomia. Puhutaan vain kylmähoidoista, jne. Mitään jalkojen rakenteellista vikaa lääkäri ei löytänyt, joka tulehduksen olisi aiheuttanut.
Joudunko elämään ikuisesti näiden "kipusysäyksien" kanssa? Inttikin odottaisi syksyllä. Onko vastaavia kokemuksia?
Akillesjännetulehdus
6
4274
Vastaukset
- fyssari
Minua kiinnostaa se, että saitko sitä fysioterapiaa? Mitä siellä tehtiin tai sanottiin? Ultraääni on tällaisissa vaivoissa varsin käytetty ja hyvä hoitokeino. Varsinaisesti en pysty kertomaan mikä jänteessä on vikana, varsinkin jos lääkärikin jo sanoi, ettei tulehdusta olisi. Itse kyllä hieman epäilisin vielä tulehdusta, mutta kyllä lääkärin luulisi se tietävän paremmin...
No, joka tapauksessa yhtä juttua voisit koettaa. Taattua parannusta en tosin lupaa ;) Eli laita kenkiisi kantapään alle pieni koroke. Sellainen liuskamainen, tietääkseni esim. apteekeista saa. Silloin akillesjänne on hieman rennompana (eli ei jatkuvasti täydessä venytyksessä) seistessä, joten se saa lepoa enemmän (lisäksi toki käytä vielä kylmää ja kunnon lepoa). Tämä on auttanut joitakin, toivottavasti sinuakin :)
Vielä minua mietityttää, että kuinka jänne on tutkittu. Siis onko esim. suljettu pois mahdollinen jänteeseen kertyvä kalkki, repeämät, ym.??- Turhautunut..
Fysioterapiassa käytettiin ultraääntä, sähköä ja hierontaa. Se pahensi huomattavasti jalan kuntoa, ja tulehdus oli pahempi hoidon jälkeen.Sen jälkeen alan ylilääkäri tutki jalan. Jänne oli hieman paksuuntunut. Nyt viime viikolla jänne oli normalisoitunut, ainakin niin kuvissa näkyi.
Kipu alkoi hiljalleen töissä kävellessä. Mitään selkeää tapaturmaa ei tapahtunut, paitsi sen verran muistelen, että pari viikkoa aiemmin salilla tehdessäni pohjelihaksia nilkasta kuului "rutinaa". Kipu kuitenkin ilmaantui vasta viikkoja sen jälkeen.
Toinen fysioterapeutti antoi vain itsehoito-ohjeita. Eräitä venytyksiä ja harjoituksia, joiden tarkoitus on vahvistaa akillesjännettä ympäröiviä lihaksia ja jotenkin ?? liikkeet liittyivät myös hermostoon. Jänne ärtyi päkiälle nousu-harjoituksista ja lopetin.
Nyt ostin uudet työkengät, jotka ovat hieman lievittäneet kipuja, mutta silti tuntemuksia on edelleen. En uskalla palata rakkaiden urheilulajieni pariin, ja se alkaa vaikuttaa jo henkisestikin...
Lääkäri varoitteli että kivut voivat enteillä uutta tulehdusta, mutta nyt sitä ei päällä ainakaan pitäisi olla.
Kummastelen kovasti, miksei minua saada terveiden kirjoihin. Olen nuori ja lähitulevaisuudessa paljon fyysisyyteen liittyviä haasteita, jotka ovat minulle tärkeitä. Vai onko se sitten niin, että urheilija ei tervettä päivää nää...
- Pekka Poro
Muistitko venytellä akillesjännettä? Kun se on tulehtunut niin sitä pitäisi venytellä paljon, jotta tulehdukseen johtanut kireys helpottaisi.
- Lapin mies
Miten on mennyt? Minulla tulehtui akillesjänne vuonna 03 ja on vieläkin kipeä. Se siis kroonistui. En pysty urheilemaan täysipainoisesti eikä myöskään työskentelemään kunnolla. Lääkärit tarjosivat alussa lepoa venyttelyä ja fysioterapiaa. Fysiolla oli laserhoitolaite ja nyt minäkin olen ostanut sellaisen. Kokeilun alla on. Olen vahvistanut ekstrentisellä harjoittelulla pohkeita. Toisinsanoen ei päkiöille nousua, vaan alastuloa, eli ns. Bookie Wookie tanssiharjoittelua. Se on tehonnut kaikista parhaiten tuohon vaivaan.
- Noniin...
Minulla on vastaavanlainen kipu ollut viime vuoden keväästä. Lenkkien jälkeen se on muutaman tunnin ajan yleensä enemmän tai vähemmän kipeänä, mutta kipu menee itsestään ohi, eikä haittaa lenkkien aikana. Kylmähoidosta ei ole ollut mitään hyötyä, mutta koska ei ole menty huonompaankaan suuntaan, olen jatkanut normaaliin tapaan juoksemista. Lääkäreillä ei taida olla mitään järkevää sanomista tällaisiin vaivoihin.
- Hiihtovertti
täällä vastaava tilanne, todettiin keväällä paksuuntuminen UÄ-kuvauksissa mutta sen tunsi kyl sormissakin selvästi. Kesän aikana ärtyi niin et lääkäri esitti keppejä, nyt tehnyt aktiivisesti n. 1kk eksentristä kuntoutusta eli terveellä jalalla ponnistetaan päkiälle ja kipeytyneellä jalalla laskeudutaan päkiältä alas niin että kantapää menee päkiä tason alapuolelle ja taas terveellä jalalla ponnistus, hyvä tehdä portaikossa (vast) ja paksuuntuminen lähes kokonaan häipynyt, kivut vähentyneet ja akillesjänteeseen pystyy jo koskemaan mutta en ota edelleenkään juoksuaskelta ja lopetin myös pyöräilyn, joka rasittaa akillesjännettä. Ekat oireet jo viimesyksynä mut ei haitannut hiihto viimetalvena, onneksi. Nyt on toiveissa et enskesänä juostais oikein kunnolla mut viel olen ajatellut n. 1kk:n "lepuuttaa jalkaa" lähinnä iskuilta (välillä kävelykin on ollut tuskaista) sillä punttisalil pystyn kyykkään varsinkin kun kantapäiden alla on koroke, siis malttia.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1135243
- 675044
- 904104
Miten mä olisin
Rohkeampi lähestymään häntä. En tiedä. En osaa nykyään edes tikusta tehdä asiaa vaan käyttäydyn päin vastoin välttelen.753600Anteeksi kun käyttäydyn
niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv603188- 432781
- 152297
Yritän tänään laittaa taajuudet kohdilleen
Jotta törmätään kirjaimellisesti. Ei tätä kestä enää perttikään. Olet rakas ❤️521914- 391774
Onko kaivattusi
kyltymätön nainen, pystyisitkö olemaan hänelle loputon mies, vai meneekö toisinpäin.371628