Miten saisi vähän lisäpirteyttä vm -90 olevaan 200d mersuun,ilman isomman koneen laittamista!?kiitos vastauksista!
hoi te viisaat
25
13274
Vastaukset
- Jamppa1
määrää tahdin. Mitään järkeähän siinä ei ole.
- Peltsi
Siitä saa 250D:n veroisen kun ruuvaa pumpusta syöttöä lisää.
- helppoa
Kaverilla noin 160 hp tupla lastulla.
- varmaan
Laittais quatra lastua, niin olis 320 hp.
ois vaihtaa 250D tai 300D tekniikka, mutta saa tostakin jotain ku ruuvaa syöttöä lisää.
Mut varmaan tuomitaan K****pääks ku tämän meen sanoo, mutta vapaammin virtaavasta pakoputkesta, ja vapaammin virtaavasta ilmansuodattimestakin on hyötyä, sen hepan tai kahen edestä.- esa
turbo
- ekamese
turbon laittaminen vaatii,diesel autoon.Mitä koneesta tarvii muuttaa.Kuka näitä asentaa?ja mikä mahtaisi olla kustannus tälläiselle operaatiolle.Itse olen ihan kädetön näissä auton tekniikka asioissa!Kiitos kaikille jo vastanneille!
- Peltsi
ekamese kirjoitti:
turbon laittaminen vaatii,diesel autoon.Mitä koneesta tarvii muuttaa.Kuka näitä asentaa?ja mikä mahtaisi olla kustannus tälläiselle operaatiolle.Itse olen ihan kädetön näissä auton tekniikka asioissa!Kiitos kaikille jo vastanneille!
Pakosarja, turbo, öljyputket, painekotelo, cooleri, letkut, syötön säätö, muutoskatsastus, jarrujen ym. vaihto
Jos ei itse pysty tekemään niin kalliiksi tulee, ennemmin kannattaa laitattaa alkuperäinen turbokone. ALkuperäisellä turbokoneella on kestävyyskin parempi ja siitä vasta tehoja ulos kunnolla.
Halvin viritys on syötön säätö, maksaa noin 300euroa ja saat 20heppaa lisää. - JOUKO
Peltsi kirjoitti:
Pakosarja, turbo, öljyputket, painekotelo, cooleri, letkut, syötön säätö, muutoskatsastus, jarrujen ym. vaihto
Jos ei itse pysty tekemään niin kalliiksi tulee, ennemmin kannattaa laitattaa alkuperäinen turbokone. ALkuperäisellä turbokoneella on kestävyyskin parempi ja siitä vasta tehoja ulos kunnolla.
Halvin viritys on syötön säätö, maksaa noin 300euroa ja saat 20heppaa lisää.syöttöä lisää,rupeaako kovasti sauhuttamaan,entä miten kone kestää?
- Peltsi
JOUKO kirjoitti:
syöttöä lisää,rupeaako kovasti sauhuttamaan,entä miten kone kestää?
Savutus ei ruuvauksen jälkeen paljon lisääntynyt, kaasu pohjassa tulee pientä haituvaa. Ennen oli savuarvo 0,9 ja nyt 1,5. Enemmänkin potkua saa mutta savutus lisääntyy. Mun auto on säädetty mynädieselissä.
Omalla olen ajanut 60tkm ruuvauksen jälkeen ja hyvin kestää. Tämä on niin lievä viritys että ei vaikuta kestoikään. - ekamese
Peltsi kirjoitti:
Savutus ei ruuvauksen jälkeen paljon lisääntynyt, kaasu pohjassa tulee pientä haituvaa. Ennen oli savuarvo 0,9 ja nyt 1,5. Enemmänkin potkua saa mutta savutus lisääntyy. Mun auto on säädetty mynädieselissä.
Omalla olen ajanut 60tkm ruuvauksen jälkeen ja hyvin kestää. Tämä on niin lievä viritys että ei vaikuta kestoikään.noi dieselkorjaamot,ilman murinoita ruuvaamaan syöttöä lisää,ja mitä lysti maksaa!
ekamese kirjoitti:
noi dieselkorjaamot,ilman murinoita ruuvaamaan syöttöä lisää,ja mitä lysti maksaa!
joka ymmärtää vähän vanhempien riisseleitten päälle ruuvaa lisää syöttöö, ja melkein kaikki vielä ilmasels tai sikspäkillä.
siinähän ei tartte muuta ku murtaa yks sinetti, ja vääntää ruuvi sopivaan asentoon, ja viritellä uus sinetti, toisin sanottuna uus lukkomutteri siihen kiinni. näin ainakin Toyota 2,4D Hilux vuonna -88.- cedrick
jannetin82 kirjoitti:
joka ymmärtää vähän vanhempien riisseleitten päälle ruuvaa lisää syöttöö, ja melkein kaikki vielä ilmasels tai sikspäkillä.
siinähän ei tartte muuta ku murtaa yks sinetti, ja vääntää ruuvi sopivaan asentoon, ja viritellä uus sinetti, toisin sanottuna uus lukkomutteri siihen kiinni. näin ainakin Toyota 2,4D Hilux vuonna -88.mutu että ton ikäses D mersus joutuu purkaan syöttöpumpun että saa syöttöö säädettyä..
- Peltsi
cedrick kirjoitti:
mutu että ton ikäses D mersus joutuu purkaan syöttöpumpun että saa syöttöö säädettyä..
Pumpun takakansi auki ja syöttöruuvit on näkösällä. Ei sen enempää tarvi purkaa pumppua. Pumppu on vaan aika ahtaassa paikassa imusarjan alla.
- Vaihtoon
kuten edellä jo todettiinkin. Turbottomaan autoon et saa edullisti 20-30 lisäheppaa mitenkään. Ja "vippaskonsteilla" hankitut 5-10 heppaa ovat ihan turhia. Kannattavin tapa saada lisäpolleja on myydä auto ja hakea 250D Saksasta tilalle.
- Peltsi
Ruuvattu 200D jättää vakio 250D:n, on testattu juttu. Kulutus pysyy samana tai hiukan pienenee.
Alavääntö suurenee suhteessa vielä enemmän tehonlisäykseen nähden ja 200D muuttuu paljon mukavemmaksi ajaa. - messevä
Peltsi kirjoitti:
Ruuvattu 200D jättää vakio 250D:n, on testattu juttu. Kulutus pysyy samana tai hiukan pienenee.
Alavääntö suurenee suhteessa vielä enemmän tehonlisäykseen nähden ja 200D muuttuu paljon mukavemmaksi ajaa."ruuvaus" ilmeisesti pitää sisällään muutakin kuin pelkän syötön lisäyksen, koska sillä ei saa aikaiseksi, kuin hiukan lisää alavääntöä ja helvetisti savua. Kokemuksesta puhun. Mitä "temppuja" pitää pumpulle tehdä? Nestepää vaihtoon varmaankin...?
- Peltsi
messevä kirjoitti:
"ruuvaus" ilmeisesti pitää sisällään muutakin kuin pelkän syötön lisäyksen, koska sillä ei saa aikaiseksi, kuin hiukan lisää alavääntöä ja helvetisti savua. Kokemuksesta puhun. Mitä "temppuja" pitää pumpulle tehdä? Nestepää vaihtoon varmaankin...?
Kun ruuvaus tehdään dieselkorjaamossa, niin ne ottaa pumpun pois ja lisää syöttöä penkissä sekä tarkistaa että joka pytty saa samanverran ruokaa. Paljon ajetuilla syöttömäärissäkin voi olla eroa. Sitten katsotaan ajoitus kohdalleen niin se on siinä. Tällä konstilla saa 15-20% lisää tehoa ja ei pahemmin savuta. Pumppu on aika ahtaassa paikassa imusarjan alla, joten aika vaikea sitä on paikallaan säätää mutta ei mahdoton. Parhaan tuloksen saa kunnon dieselkorjaamossa.
Jos laitetaan isommat elementit pumppuun niin sitten saadaan vielä hiukan lisää. Kuulemma 7mm elementeillä 300D vapaastihengittävästä 180hv. Siinä täytyy jo kierroksia lisätä ja se maksaa jo tonnin paikkeilla. - -seurailija-
Peltsi kirjoitti:
Kun ruuvaus tehdään dieselkorjaamossa, niin ne ottaa pumpun pois ja lisää syöttöä penkissä sekä tarkistaa että joka pytty saa samanverran ruokaa. Paljon ajetuilla syöttömäärissäkin voi olla eroa. Sitten katsotaan ajoitus kohdalleen niin se on siinä. Tällä konstilla saa 15-20% lisää tehoa ja ei pahemmin savuta. Pumppu on aika ahtaassa paikassa imusarjan alla, joten aika vaikea sitä on paikallaan säätää mutta ei mahdoton. Parhaan tuloksen saa kunnon dieselkorjaamossa.
Jos laitetaan isommat elementit pumppuun niin sitten saadaan vielä hiukan lisää. Kuulemma 7mm elementeillä 300D vapaastihengittävästä 180hv. Siinä täytyy jo kierroksia lisätä ja se maksaa jo tonnin paikkeilla.En kyllä nyt aivan ymmärtänyt koko juttua, mm. isommat elementit ?, vakiotkin riittävät tunkemaan polttoainetta enemmän kuin happea riittää ?
Vapaastihengittävästä esikammiodieselistä pumppua säätämällä 60 hv / L ? ?
Saattaa hyvinkin olla mahdollista, mutta tuon uskon vasta kun kerrot hieman lisää tietoja esim momentti ja kierrosluku ja max tehon momentti ensi alkuun. - Peltsi
-seurailija- kirjoitti:
En kyllä nyt aivan ymmärtänyt koko juttua, mm. isommat elementit ?, vakiotkin riittävät tunkemaan polttoainetta enemmän kuin happea riittää ?
Vapaastihengittävästä esikammiodieselistä pumppua säätämällä 60 hv / L ? ?
Saattaa hyvinkin olla mahdollista, mutta tuon uskon vasta kun kerrot hieman lisää tietoja esim momentti ja kierrosluku ja max tehon momentti ensi alkuun.Näissä mersuissa on rivipumppu jossa on vakiona 5,5mm elementit eli vähän niinkuin männät jotka ruiskuttaa dieselin moottoriin. Jakajapumput ovat ihan erilaisia.
Vakioelementeillä syötön lisäys kasvattaa ruiskutusaikaa. Jos liikaa ruuvaa niin polttoaineen syöttö jatkuu vielä kun mäntä on jo menossa alaspäin ja savutus kasvaa. Isommilla elementeillä saadaan polttoaine ruiskutettua lyhyemmässä ajassa niin palaminen on parempaa. Isotappisessa koneessa ei alavääntöä voi verrata turbokoneeseen, tehot tulee vasta isoilla kierroksilla. Maksimiteho on liki 5000rpm. Nämä esikammiokoneet kestävät kierroksia toisin kuin uudemmat suoraruiskut. Maksimikierrokset on luokkaa 6000rpm.
tässä juttua
http://mersuforum.net/forum/viewtopic.php?p=256289#256289 - -seurailija-
Peltsi kirjoitti:
Näissä mersuissa on rivipumppu jossa on vakiona 5,5mm elementit eli vähän niinkuin männät jotka ruiskuttaa dieselin moottoriin. Jakajapumput ovat ihan erilaisia.
Vakioelementeillä syötön lisäys kasvattaa ruiskutusaikaa. Jos liikaa ruuvaa niin polttoaineen syöttö jatkuu vielä kun mäntä on jo menossa alaspäin ja savutus kasvaa. Isommilla elementeillä saadaan polttoaine ruiskutettua lyhyemmässä ajassa niin palaminen on parempaa. Isotappisessa koneessa ei alavääntöä voi verrata turbokoneeseen, tehot tulee vasta isoilla kierroksilla. Maksimiteho on liki 5000rpm. Nämä esikammiokoneet kestävät kierroksia toisin kuin uudemmat suoraruiskut. Maksimikierrokset on luokkaa 6000rpm.
tässä juttua
http://mersuforum.net/forum/viewtopic.php?p=256289#256289Kyllä rivipumppu on tuttu laite, kuten ruiskutuksen toimintakin.
Tuon elementin suurentamisen ymmärrän kyllä jos kyseessä on suorasuihku, mutta hyöty kammioon tappisuuttimella suihkuttaessa vaikuttaa kyseenalaiselta.
Palaminenhan tapahtuu kokonaisuudessaan vasta kun ylirikas seos purkautuu kammiosta ulos, eli nämä koneet muodostavat tehollisen paineen enemmän vanhan tasapaineperiaatteen muodossa, päinvastoin kuin nykyiset, joiden V-P - käyrä muistuttaa jo enemmän bensiinimoottorin vastaavaa.
Kone kestää kyllä kaiketi tuon 6000 kierrosta, mutta hengitys tukkoutuu paljon aikaisemmin joten polttoaineen syöttö ei auta mitään, kun ilmaa ei saada tarpeeksi ja lisäksi kammiorakenteesta johtuen palamisnopeus ei yllä suorssuihkujen tasolle, tuupattiinpa kammio vaikka hetkessä täyteen ainetta.
Lisäksi ilmoittamasi hevosvoimalukema edellyttää sunnilleen koneesta saatavan maksimimomentin olevan noin 6000 kierroksen kohdilla, jota en kyllä vielä tällä istumalla nielaise ja veikkaisin edelleen että tuossa lukemassa on mukana aimo annos optimistista toiveekkuuta. - Peltsi
-seurailija- kirjoitti:
Kyllä rivipumppu on tuttu laite, kuten ruiskutuksen toimintakin.
Tuon elementin suurentamisen ymmärrän kyllä jos kyseessä on suorasuihku, mutta hyöty kammioon tappisuuttimella suihkuttaessa vaikuttaa kyseenalaiselta.
Palaminenhan tapahtuu kokonaisuudessaan vasta kun ylirikas seos purkautuu kammiosta ulos, eli nämä koneet muodostavat tehollisen paineen enemmän vanhan tasapaineperiaatteen muodossa, päinvastoin kuin nykyiset, joiden V-P - käyrä muistuttaa jo enemmän bensiinimoottorin vastaavaa.
Kone kestää kyllä kaiketi tuon 6000 kierrosta, mutta hengitys tukkoutuu paljon aikaisemmin joten polttoaineen syöttö ei auta mitään, kun ilmaa ei saada tarpeeksi ja lisäksi kammiorakenteesta johtuen palamisnopeus ei yllä suorssuihkujen tasolle, tuupattiinpa kammio vaikka hetkessä täyteen ainetta.
Lisäksi ilmoittamasi hevosvoimalukema edellyttää sunnilleen koneesta saatavan maksimimomentin olevan noin 6000 kierroksen kohdilla, jota en kyllä vielä tällä istumalla nielaise ja veikkaisin edelleen että tuossa lukemassa on mukana aimo annos optimistista toiveekkuuta.Kyllä niitä on penkitettykin ettei ihan arvailua ole tuo 180hv. Kunnon turbon kanssa saa sitten reilut 400hv. Mersuforumilla on juttua enemmänkin tuosta.
- -seurailija-
Peltsi kirjoitti:
Kyllä niitä on penkitettykin ettei ihan arvailua ole tuo 180hv. Kunnon turbon kanssa saa sitten reilut 400hv. Mersuforumilla on juttua enemmänkin tuosta.
Kattelin niitä mersufoorumin juttuja ja aika uskomattomia tarinoita siellä tarjottiin.
Yhtään käppyrää ei kyllä löytynyt tarinoiden tueksi, enemminkin tarjoiltiin Joulupukkia ja vastaavaa kommenteiksi niille "tosiasioille" - ekamese
-seurailija- kirjoitti:
Kattelin niitä mersufoorumin juttuja ja aika uskomattomia tarinoita siellä tarjottiin.
Yhtään käppyrää ei kyllä löytynyt tarinoiden tueksi, enemminkin tarjoiltiin Joulupukkia ja vastaavaa kommenteiksi niille "tosiasioille"sanoa että uskon nyt peltsiä!Tuntuu olevan mersuista tietämystä,kiitos siitä!Kiitos muillekkin vastaajille,ensimmäinen keskustelu,kun olen aloittanut.niin ollut pääasiassa asiallisia vastauksia!
- Peltsi
ekamese kirjoitti:
sanoa että uskon nyt peltsiä!Tuntuu olevan mersuista tietämystä,kiitos siitä!Kiitos muillekkin vastaajille,ensimmäinen keskustelu,kun olen aloittanut.niin ollut pääasiassa asiallisia vastauksia!
Suosittelen ehdottomasti käymään jossain asiantuntevassa dieselkorjaamossa pumpun säädössä. Ainakin Mynädiesel ja PP-diesel ovat sellaisia. Tuossa pelkässä pumpun säädössä pysyy toimintavarmuus vielä kunnossa eikä tarvi kikkailla katsastuksessa. Ajomukavuus kasvaa huomattavasti ja kulutuskin voi pienentyä. Itse olen seurannut kulutusta laittamalla joka tankkauksen muistiin. Ajelin vakiolla noin 20tkm ja ruuvauksen jälkeen olen ajanut 55tkm. Keskikulutus on laskenut 0,2litraa ruuvauksen jälkeen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ihana on nähdä edes ohimennen
Mitenköhän mies sua voisi lähestyä❤️? Oon lääpälläni suhun mutta en uskalla lähestyä vaikka vilkuilet ja huomaan että su1447236- 604207
Aamu on aina iltaa viisaampi.
Hyvää huomenta rakas. Ajattelen sinua taas ja yritän keksiä keinoja luoksesi. Satuttaa, kun unohdan sinua joka päivä ene233852Mies, mua jotenkin kiinnostaa
Että osaatko sä ollenkaan höllätä? Ootko aina kuin persiille ammuttu karhu. Pohtimassa muiden vikoja?1383800Juuri sinut kainaloon haluaisin nyt
Sydän sykkii vain sinulle Sinä olet se jota kaipaan Sinä olet se josta uneksin Jos sinun rinnallesi jäädä saan Tän koko253135Moi kuumis.
Just ajattelin sua. Oot mun rauha, turva ja lämpö. Olet monia muitakin asioita, mut noita tartten eniten. Pus.413065Saattaisimme olla yhdessä
Vaarallinen yhdistelmä. Käsitin, että meillä molemmilla on samanlaista historiaa... Siitä huolimatta haluaisin kokeilla383058- 482703
Milloin olisi sinun ja kaivattusi
Kaunein päivä? Kamalin hetki? Miksi? Kumpaa pyrit muistelemaan? Kumpi hallitsee mieltäsi?422670- 492424