vasta-alkaja

mini

lapseni aloittivat viime kesänä suunnistuksen paikallisessa suunnistuskoulussa. edettiin muutamiin kansallisiin kisoihin ja ihan tykkäsivät käydä. mutta... kun se touhu tuntuu olevan niin totista joillakin. äidit ja isät kyttäävät sekuntikellon kanssa jälkikasvuaan metsästä. jos joku seurakaveri on joskus parempi, niin heti oli syynä se, että toinen harjoittelee enemmän, on vanhempi tai vaan muuten paremmat lähtökohdat saanut... meni vähän maku.

no, tänä kesänä ajattelimme yhä käydä kisoissa. suunnistuskouluun emme pääse ja tuskin montaa kertaa iltarasteillekaan vaihtuneen työni vuoksi. mitä luulette, voivatko lapset kehittyä suunnistajina pelkällä kilpailulla? iät vasta 7 ja 9.

3

830

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Matti.H

      Mihin nää tän maan aikuiset on menossa? Seitsenvuotiaskin tarvitsee harjoitusta. Leikkimielistä sellaista. Yhdeksänvuotias voi jo käydä lenkillä.

    • venla

      No, jos he aina tekevät samat virheet ja valinnat, eikä kukaan "analysoi" suoritusta heidän kanssaan, niin ei kovin paljoa sitten opikaan. Kyllä tuossa iässä tarvitsee vielä ohjausta suunnistuksen perusteistakin, saati jostain vaikeammasta, jotta kehittyisi.

      Varsinkin, kun he kasvavat yli RR-sarjoista, niin voi tulla melkoinen seinä vastaan, jos koskaan ei ole "oikeaa" kartanlukua ja suunnistusta koettanut ja harjoitellut. Siksi kannattaisi ainakin joskus yrittää iltarasteille, ja mennä itse lapsen kanssa joku helppo reitti (ilman siimaria kuitenkin!). Ja edetä ihan kävellen, harjoitellen kartanlukua ym. Kisoissahan tunnelma voi olla kireä joillakin vanhemmilla, mikä on todella älytöntä lasten sarjoissa, mutta sille ei voi mitään. Iltarasteilla kuitenkin ei sitä ole, ja neuvoja ym. apua saa järjstäjiltä.

      • mini

        minä itse en osaa suunnistaa, eli minusta ei paljon apua ole. osaan juuri ja juuri sen tien, polun, pellon pientareen ja ojan katsoa kartasta. vanhempi lukee jo karttaa paremmin kuin minä, eli opettaa minua. nuorempi ei osaa vielä muuta kuin juosta siimaria pitkin. tämän kesän tavoite olisikin, että oppisi lukemaan kartasta edes ne polut, mistä pääsisi oikaisemaan, ettei koko rastireittiä tarvitse rämpiä läpi.

        monissa kisoissa muuten aliarvoidaan lapsia ja lastenratoja, vaikka niidenhän pitäisi olla tärkeimpiä. vanhempi on monta kertaa maaliin tullessaan sanonut, että ei siellä pystynyt oikomaan, siimari oli vedetty polkuja pitkin. eli lasten radan tekijä ei ole viitsinyt rämpiä metsässä siimaria kuljettaen. ei semmoinen kilpailu ole mikään suunnistuskilpailu, semmoinen on maastojuoksukisa.

        samoin aliarvioidaan lapsia palkintojen suhteen. aivan uskomatonta krääsää on kerätty lasten pöytään. mielestäni on motivaation tappamista, kun lapsi ensin tekee parhaansa metsässä ja kompuroi siellä, sijoittuu ehkä sijalle 5-6 ja saa mainoskynän lahjaksi. parempi olisi vaikka mitali kaikille.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 143
      4048
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      111
      3662
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      20
      2565
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      28
      1861
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      22
      1727
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1619
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      19
      1585
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1523
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1491
    10. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      89
      1483
    Aihe