hesarissa kannustetaan

vrooooom

Ajamaan 75km/h nopeilla teillä polttoaineen säästämiseksi. Sopii suomalaiseen rauhalliseen mielenlaatuun tämä taloudellisuusajo.

muita suosituksia:
-käytä vain käsi- ja moottorijarruja
-sammuta auto ruuhkassa
-vältä valoihin pysähdys
-kiihdytä matalilla kierroksilla
yms

17

1584

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • johanna

Täällä tuota kutsutaan nysväämiseksi. Ihan järkevää ekologisesti tuo nysvääminen!

• nyssssssssss

Mutta pirun tylsää puuhaa, ei sovi minulle.

• johanna
        nyssssssssss kirjoitti:

Mutta pirun tylsää puuhaa, ei sovi minulle.

Niin... mutta bensaa säästyy, planeetta säästyy, ilmakehä tykkää... ja hermot palaa! Mitäs ilmakehä siitä tykkää??

• sinivilkku

on tyhmiä ohjeita.

- 75km/h ei ensinnäkään ole mikään taloudellinen nopeus.
      - Jos ei jarruja käytä, niin mitäs sitten kun niitä todella pitäisi käyttää ja lyö jalan jarrulle ja mitään ei tapahdukaan?! Ryytyväthän ne käytön puutteessa....ja kostuvat, sen surauksena jarrulevyt ruostuvat ja menevät pilalle.
      Vaarallinen ohje.

Ääääh....tuon on varmaan kirjoittanut joku "insinööri", jolla ei ole tietoa mistään.

• Alfa.

En oikein jaksa uskoa, että se 75km/h olisi taloudellisin nopeus. Itse toin kesäautoksi 2 viikkoa sitten Saksasta Maserati 3200GT:n, ja se menee tuota kaheksaakymppiä kutosella ihan tyhjäkäyntikierroksilla. Tosin ekologisuudesta ei liene järkevää puhua tämän auton kanssa.

• Elmeri

Hesari onkin aina ollut aivottomien kukkahattutätinysväreiden linjoilla. Eihän sen sisältöä voi edes ottaa enää todesta. Kaikenlaista paskaa sinne päästetään.

• niin toope

olla, että luet Hesaria? Sulle pitäis varmaan tilata punaniskakusipäänomastamielestäänkovankinjätkän vuosikerta.

• SeppoIisakki

Muut asiat tulivatkin jo selville, mutta että pitäisi kiihdyttää matalilla kierroksilla? Perisuomalaisilla 1.ruoskilla kestää minuutteja kiihdyttää tavoitenopeuteen ellei kaasua paina edes kohtalaisesti. Autkoulussa opetettiin kiihdyttämään optimiväännön kierroslukualueella tehokkaasti tavoitenopeuteen. Ihme vitsejä hesarissa julkaistaankin. Onneksi tilasin kyseistä lehteä vain puoli vuotta.

• vroooom
        SeppoIisakki kirjoitti:

Muut asiat tulivatkin jo selville, mutta että pitäisi kiihdyttää matalilla kierroksilla? Perisuomalaisilla 1.ruoskilla kestää minuutteja kiihdyttää tavoitenopeuteen ellei kaasua paina edes kohtalaisesti. Autkoulussa opetettiin kiihdyttämään optimiväännön kierroslukualueella tehokkaasti tavoitenopeuteen. Ihme vitsejä hesarissa julkaistaankin. Onneksi tilasin kyseistä lehteä vain puoli vuotta.

Ne tyypit ei olleet ihan ketä tahansa. Ajoivat jotain VW Golf 1.6 FSI autolla maapallonympäri niin pitkälti kuin mahdollista. Keskikulutus oli 4.5L sadalla. Mukana olis myös hieman talvea ja kaupunkiruuhkia.

Hesarin toimittajakin pääsi VW Golfilla selkeästi alle 5L kulutukseen kun ajoi oppien mukaan Tampereelta Helsinkiin. Sitä ei mainittu oliko näitä autoja säädetty jotenkin, mutta luulen, että ihan perussäädöissä ovat.

Ei alle 5L ole kumma lukema maantieajossa, tavallisella pienellä henkilöautolla jos hallitsee niksit.

• Minulla ei 75 km/h nopeudesta automaatti vaihtaisi edes suurimmalle, pitäis sitten kiljuttaa kolmosella! Mitäs taloudellisuusajoa sellainen olisi?

Moottori ei paljon jarruta (V12), tervetuloa testaamaan!

Kiihtyy matalilla kierroksilla, huiput 5200 rpm/285 km/h, 0-100 5,1 s.

• Alfa.

Vastaa suorituskykylukemat melkeinpä tismalleen mun autoa, mutta mulla on turbokasi ja manuaalivaihteisto. Joku iso BMW? Ihan puhtaasta mielenkiinnosta kysyn. Vielä tuohon, että 75km/h nopeudessa tällä autolla ainakin 6. vaihteella ajaessa hajoittaa vain voimansiirron.

Terv. 3200 GT

• vrooom
        Alfa. kirjoitti:

Vastaa suorituskykylukemat melkeinpä tismalleen mun autoa, mutta mulla on turbokasi ja manuaalivaihteisto. Joku iso BMW? Ihan puhtaasta mielenkiinnosta kysyn. Vielä tuohon, että 75km/h nopeudessa tällä autolla ainakin 6. vaihteella ajaessa hajoittaa vain voimansiirron.

Terv. 3200 GT

Se että kutosvaihde on liian pitkä, ei muuta sitä tosiasiaa että taloudellisempaa on ajaa 80km/h. Vaikka sitten vitosella, jos ei tehto riitä kutoselle.

Vaikka tosiasiassa, jos kutonen kestää 150km/h vauhdin, se kestää kyllä 80km/h vauhdinkin. Voimat on pienempiä 80km/h vauhdissa, en ymmärrä mistä tuo uskomus tulee että kovassa vauhdissa vaihde kestää paremmin.

• Alfa. kirjoitti:

Terv. 3200 GT

V 12 ja rajoitin veks ja hiukan piristelty, mutta vain vähän. Lähtee aika rivakasti kolmosellakin paikoiltaan ja sillä voi jo vetää 230 tauluun. Kolmonen on suora vaihde! (eli auto ei tarvitsis välttämättä vaihdelaatikkoa ollenkaan eteenpäin ajoon).

• Alfa.
        vrooom kirjoitti:

Se että kutosvaihde on liian pitkä, ei muuta sitä tosiasiaa että taloudellisempaa on ajaa 80km/h. Vaikka sitten vitosella, jos ei tehto riitä kutoselle.

Vaikka tosiasiassa, jos kutonen kestää 150km/h vauhdin, se kestää kyllä 80km/h vauhdinkin. Voimat on pienempiä 80km/h vauhdissa, en ymmärrä mistä tuo uskomus tulee että kovassa vauhdissa vaihde kestää paremmin.

Uskomus tai uskomus, mutta luulen, että tyhjäkäyntijurnuttaminen pitkillä matkoilla ei tee hyvää autolle. Ei ole kyse siitä etteikö teho riittäisi, sitä piisaa (3.2 V8 twinturbo, 370hv :). laatikkokin on suht´ tiheästi välitetty. Alfani kohdalla uskon, että on taloudellisinta ajaa 80km/h, mutta täytyyhän tuon taloudellisuuslukeman nousta edes hieman
        suuremman tehon, kevyemmän korin ja pienemmän ilmanvastuksen myötä. Ota nyt huomioon, että Alfassa on vajaa 200 kaakkia vähemmän voimaa ja huiputkin ovat n.60km/h matalammat.

-3200 GT-

• totta on

Ajellut päin punaisia, paha vaan että nyt tullut läjäpäin postia poliisilta.

Sitten kokeilin käsijarrua, omassa vaan ei voi käyttää käsijarrua ellei auton automaatti laatikko ole P tai N vaihteella ja jarrupoljin painettuna pohjaan...
      Rynttäsin Lehden moottoritiellä 120km/h vauhdissa P vaihteen (kyllä se riittävästi vääntämälle meni), hyvin muuten pysähty...
      Sen jälkeen ei ole tarvinnut ostaa ollenkaan bensaa.

• väärä toteutus

Oikea on ajatus että pitää osata ajaa ekologisella ja säästeliäällä tavalla. Jarruja pitää kuitenkin käyttää kunnolla.

Suomessa riittää auton maksimitehoksi 55 KW ja huippunopeudeksi 150 km/h. Näillä vehkeillä pääsee perille ja voidaan ajaa ekologisella tavalla.

• sitten

Miksi laki vaatii vähintään 240 KW,n tehoa ja sallii enintään 89 km/h nopeuden.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Medvedev: Suomi tuhoutuu ydinsodassa ensimmäisenä

Venäjän ydinaseilla on lyhyin matka Suomeen, joten ydinsodassa Suomi tuhoutuu heti sodan alkuminuuteilla, muilla mailla
      Maailman menoa
      516
      1568
    2. Rakastan sinua

Anteeksi että epäilin sinua.. ❤️
      Ikävä
      64
      1166
    3. Mitähän meinaat

Vai meinaatko mitään kohtaamisen suhteen?
      Ikävä
      61
      862
    4. Oletko hyljännyt minut mies?

Toivottavasti et. 🥺🥺🥺🥺🥺
      Ikävä
      61
      845
    5. Hotellille löytyi ostaja....

Tämän päivän Kainuun Sanomissa oli uutinen, että pesänhoitajan mukaan Hotelli Kainuu myydään ensiviikolla. Hieno homma,
      Kuhmo
      18
      837
    6. Onko se loukkaavaa

Kun joka kerta tuijotan sun peppua. En mahda sille mitään, että se vangitsee katseeni. Pohdin vain että ei minusta ole k
      Ikävä
      101
      766
    7. Sinä. Just sinä.

Palataan ajassa taaksepäin vuosi tai kaksi. Mitä tekisit toisin jos voisit?
      Ikävä
      76
      751
    8. Jippii ! Zoon konkurssia tutkitaan .

Vihdoinkin jotakin tietoa.
      Ähtäri
      30
      707
    9. Tiedätkö kaivattusi musiikkimaun?

Minkälaisesta musiikista hän pitää?
      Ikävä
      63
      695
    10. Onko kaivattusi seinäruusu?

Kun hän saapuu paikalle, huomaako kukaan, vai kääntyvätkö päät? Onko se hyvä vai huono juttu? Oletko sinä huomattu vai
      Ikävä
      49
      691
    Aihe