Moniako ärsyttää

autoharrastaja

Tulipa mieleen kysyä että kuinka monia ärsyttää se, että usein vain esim. tietynikäisiä jenkkejä tai muunmaalaisia laittelevat katsotaan "harrastajiksi"? Esim. jos sulla on vaikka joku vm. 1980 Oldsmobile delta tai caprice ym. ja laittelet sitä ja pidät itseäsi harrastajana, niin aina löytyy niitä jotka ajavat jollain 64 mustangilla tai 70 chevellellä ja katsovat halveksuen näitä muka liian uusien harrastajia. Voiko muka harrasteautolle määritellä jotain ikärajoja? Joku 57 chevy belairikin on aikanaan ollut sadoille tuhansille ihmisille jokapäiväinen käyttöauto ympäri maailmaa, ja sitä on käytetty normaaliin liikkumiseen säälimättä ja lopulta hylätty ja/tai paalattu. Kyllä tuommonen 81 deltakin on jo sentään museoikänen ja mikä siitä muka tekisi huonomman harrastekohteen kuin esim. joku 60-luvun jenkki tai euro/japsi? Itselläni ei ole koskaan ollut mitään määritelmiä sille, kuka saa olla harrastaja ja mitä saa harrastaa, vaan mielestäni jokainen kyllä itse tietää onko harrastaja vai ei. Eihän sitä rahalla harrasteta vaan tunteella, joskin rahaa kyllä yleensä jonkun verran tarvitaan että voisi mitään harrastaa. Itse olen aina pitänyt eniten kaikenikäisistä jenkkiautoista, mutta pidän myös monista euro- ja japsimalleista. Eli pidän kaikesta mikä silmää miellyttää. Asianharrastaja voi mielestäni olla jopa ilman minkäänlaista kalustoa. Ja jos pienestä pitäen on piirtänyt autoja, lukenut autolehtiä, rakentanut pienoismalleja, käynyt näyttelyissä, laitellut käyttöautoja rahatilanteiden mukaan ja autot ovat lähes joka päivä mielessä, niin eikö tällainen ihminen jo j*******a ole harrastaja? Mielestäni typerin kommentti mitä olen koskaan kuullut oli kun eräs sanoi että hänen mielestään vain 60-luvun autot ovat jenkkiautoja... voi elämä! Aika kulkee eteenpäin ja harrastus muuttaa muotoaan. Ei elämä ole maailman tappiin asti 60-luvun impalaa ja valianttia grantin kumiratilla. No, tulipa avauduttua.

P.S. Kuinkas vanha se mikätahansa vm.1970 lintta olikaan esim. veekasin esittelyssä vaikkapa 1980...aivan. Joten jatketaan 1996 chrysler neonin tuunausta ja annetaan kaikkien kukkien kukkia.

P.S2. Ja mielestäni jokainen auto joka on joko hienossa alkuperäiskunnossa (säilynyt tai entisöity) tai tyylikkäästi customoitu/tuunattu on aina miellyttävämpi silmälle kuin joku harmaa pari vuotta vanha käyttö-corolla

24

2815

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Lady in black

      Itse lukeudun näihin ns. perus ympärivuotisiin arkiharrastajiin, joka kurvailee vm. ysikakkos autollaan päivittäin. Veekasia tulee jne. sekä seurailtua näitä hienoja vanhempia klassikoita. Se, että onko se sitten -60 tai -80 luvun auto, niin yhtä hyvä kaikki. Ihailen kaikkia, jotka autojaan fiksaa ja entisöi, itselläni ei vain aika, paukut ja rahkeet siihen riitä (toki norm. huollot, kuluvat osat jne. autostani laitan). Antaa kaikkien kukkien kukkia, kuten viestin aloittaja tuumaa.

      • autoharrastaja

        Tuo "perus ympärivuotinen arkiharrastaja" on mielestäni hyvin sanottu. Itsekin olen ehkä juuri tuollainen ja käyttöautona 93 jenkki. Ja heti jos rahaa tulisi ovista ja ikkunoista, niin rakentaisin kunnon säilytys-/korjaustilan ja keräisin alkuperäiskuntoisia lempimalleja... lähinnä ehkä Gm- tuotteita. Ainakin Selänteen Teemulla asiat on tuossa mielessä hyvin vaikkei itse taida paljon ruuvaillakaan, mutta rahaa piisaa.


      • rivi-4 jenkki
        autoharrastaja kirjoitti:

        Tuo "perus ympärivuotinen arkiharrastaja" on mielestäni hyvin sanottu. Itsekin olen ehkä juuri tuollainen ja käyttöautona 93 jenkki. Ja heti jos rahaa tulisi ovista ja ikkunoista, niin rakentaisin kunnon säilytys-/korjaustilan ja keräisin alkuperäiskuntoisia lempimalleja... lähinnä ehkä Gm- tuotteita. Ainakin Selänteen Teemulla asiat on tuossa mielessä hyvin vaikkei itse taida paljon ruuvaillakaan, mutta rahaa piisaa.

        "Ja heti jos rahaa tulisi ovista ja ikkunoista, niin... " saisit BMW: n tai Toyotan.


    • GTC

      "Ai se on etuvetoinen, no eihän se mikään jenkki sitten edes ole..."

      On tuttua puhetta. Joillekin vain pre-1980 jenkit takavedolla ja kasikoneella ovat aitoja.

      Nimim. jenkkiturbolla kasin tehot ja neloskoneen kulutus.

      • Autoharrastaja

        "Ai se on etuvetoinen, no eihän se mikään jenkki sitten edes ole..."

        Ja tällaisia sammakoita tulee yleensä sellaisten suusta jotka eivät ymmärrä sen 2001 corollankaan tekniikasta mitään ja kokemukset jenkkiautoista perustuvat johonkin tutun taksikuskin kummin kaiman isoveljen corvetteen jossa on ainaski 700 heppaa.... jee jee.

        Ja mites sitte etuvetoiset cadillacit esim. Kyllä jenkki on jenkki vähintään siinä tapauksessa että siinä lukee "Made in USA" Piste.


      • kuvernaattori
        Autoharrastaja kirjoitti:

        "Ai se on etuvetoinen, no eihän se mikään jenkki sitten edes ole..."

        Ja tällaisia sammakoita tulee yleensä sellaisten suusta jotka eivät ymmärrä sen 2001 corollankaan tekniikasta mitään ja kokemukset jenkkiautoista perustuvat johonkin tutun taksikuskin kummin kaiman isoveljen corvetteen jossa on ainaski 700 heppaa.... jee jee.

        Ja mites sitte etuvetoiset cadillacit esim. Kyllä jenkki on jenkki vähintään siinä tapauksessa että siinä lukee "Made in USA" Piste.

        Kyllä, mutta Suomessa olevat Chryslerit ja Jeepit kun vaan tahtovat olla Itävallassa valmistettuja. Mites niihin pitäisi suhtautua?

        Toisaalta, Bemarin maasturit tulevat syvästä etelästä ja ovat aitojen punaniskojen - tai ainakin meksikaanien - valmistamia jenkkiautoja?


      • autoharrastaja
        kuvernaattori kirjoitti:

        Kyllä, mutta Suomessa olevat Chryslerit ja Jeepit kun vaan tahtovat olla Itävallassa valmistettuja. Mites niihin pitäisi suhtautua?

        Toisaalta, Bemarin maasturit tulevat syvästä etelästä ja ovat aitojen punaniskojen - tai ainakin meksikaanien - valmistamia jenkkiautoja?

        tällaset tapaukset on tietty vähän vaikeempia, niinku esim. korealainen letukka... Mutta kyllä silti pitäisin bemarin saksalaisena ja chryslerin ja jeepin jenkkinä. Oma lukunsa on kaikki Turkissa valmistetut autot..


    • junnu

      Niinpä, perkeleen kapeakatseiset "tosi"-harrastajat!!

      itsekin tykkään kaikista rakentelutyyleistä/-tavoista, mitä nyt jotkut tuning alalajit ei oikein säväytä... oli sitten lintta, custom, rodi tai vaikka tuhannen amiscorolla, kuhan on tyylinmukaisesti rakennettu. eniten itseäni kyllä säväyttää '60-'70 muskelit, mutta akikkia laitteita tahtoisin rakentaa jos olisi rahaa...

      vituttaa nää tosiharrastajat, joilla on ne viimesen päälle rahalla rakennetut muskelijenkit, joiden kanssa tulee rupateltua ja menee mainitsemaan että itsellä on 4ovinen dartti... tuntee oikein halveksunnan jonka saa päällensä..! prkl!! toinen on yleensäkin jotkut harrastajat, jotka eivät voi sietää muita tyylisuuntia kuin mikä heitä itseänsä miellyttää. pyörästä ("mopo" ;D) saa kuulla vittuilua kylän jätkiltä, koska ei ole viimesen päälle tehty vaan rankasti sipistelemättä rakennettu sellaseks kun sen itse haluan (rottalookki)!!

      no mutta, elämä on...

      • alemmuustilassa...

        itte tykästynyt noin 75-90mallisiin jenkkeihin. caprice, el camino ja camaro ja vielä cadillac.... hienoja!! eipä uskalla esim: autotapahtumissa kovaan ääneen puhua et jospa 82sedan caprisen joskus sais...


      • alemmuustilassa... kirjoitti:

        itte tykästynyt noin 75-90mallisiin jenkkeihin. caprice, el camino ja camaro ja vielä cadillac.... hienoja!! eipä uskalla esim: autotapahtumissa kovaan ääneen puhua et jospa 82sedan caprisen joskus sais...

        kyllä kehtaa sanoo, ittellä hinku 80-luvun alun capriceen, mutta kustannus-syistä joudun ajeleman autolla jota hyvin moni haukkuu "amis autoksi", noh, ehkä eräänä päivänä, kunhan bensa halpenee, =)


      • Bunker

        "vituttaa nää tosiharrastajat, joilla on ne viimesen päälle rahalla rakennetut muskelijenkit, joiden kanssa tulee rupateltua ja menee mainitsemaan että itsellä on 4ovinen dartti..."

        Taidat olla vaan vähän kateellinen näille viimeisen päälle tehdyille haluttujen mallien omistajille, koska sisimmässäsi haluaisit sellaisen, mutta rahkeet ei riitä?? Itse olen harrastanut amerikanautoja 80-luvulta asti, auto on nytkin ja mua ei vituta juuri kukaan tai mikään, koska on oma elämä.. Lähinnä nostaisin peukkua, koska olen sujut..


      • junnu
        Bunker kirjoitti:

        "vituttaa nää tosiharrastajat, joilla on ne viimesen päälle rahalla rakennetut muskelijenkit, joiden kanssa tulee rupateltua ja menee mainitsemaan että itsellä on 4ovinen dartti..."

        Taidat olla vaan vähän kateellinen näille viimeisen päälle tehdyille haluttujen mallien omistajille, koska sisimmässäsi haluaisit sellaisen, mutta rahkeet ei riitä?? Itse olen harrastanut amerikanautoja 80-luvulta asti, auto on nytkin ja mua ei vituta juuri kukaan tai mikään, koska on oma elämä.. Lähinnä nostaisin peukkua, koska olen sujut..

        jätit tosta mun tekstistä sen olennaisen osan pois! eli juuri sen kuinka jotkut rahajätkät katsoo ylen halvempia (heidän mielestään: huonompia) harrastepelejä... enpä kylläkään usko että heistä kukaan on millään r/t challengerilla aloittanut, 16 vuotiaana!!? tuntuu kuin suhteellisuuden taju olisi kadonnut näiltä jätkiltä sitä mukaa kun on rahaa tullut..!

        enkä ole kateellinen. Tottakai jonkun '71 'cudan haluaisin ja monta muutakin. Mutta ei näillä maailmanmarkkina-hinnoilla, opiskeliana rupee niitä ostelee... itselleni en perusta viimesen päälle tehdyistä jenkeistä. sitten omani on viimesen päälle tehty, kun 10vuotta on kulunut ja kaikki on tehty oman mielen mukaan...

        "..koska sisimmässäsi haluaisit sellaisen, mutta rahkeet ei riitä??.." tuosta tulee mieleen, että mä joudun tyytymään darttiin, niinkö sen tarkoititkin? tota mä meinasin halveksunnalla... dartin ostin koska siitä pidän ja ihan tarkotuksella 4ovisen!!


    • Chevy63

      Eiköhän se ole asennekysymys, mikä on harrastamista ja mikä ei ja makuasia minkä ikäinen on jenkkiauto...kunhan siinä lukee Made in USA! Vaimon Chevy ei ole jenkki vaikka bowtie nokalla onkin - tosin se isompana kuulemma kasvaa Vaniksi (nykyisin tunnetaan nimellä Matiz) ;)

      Eihän Porschekaan ole saksalainen - Suomesta lähtee 30.000 autoa vuodessa ympäri maailmaa ja ne myydään silti saksalaisina!

      Itsellä on toinen käyttöjenkki menossa - ensimmäinen oli Pontiac TransSport 1993-tila-auto ja nykyinen on Chevrolet TransSport 1998-tila-auto (perhesyistä). Muutaman kerran ollut sormi napilla ostamassa Scottsdalea mutta hallitus on aina evännyt määrärahan (perhe ei halua matkustaa lavalla...).

      Onhan niitä paljon, joiden mielestä tuollaista käyttöperheautoa ei voi harrastaa, mutta pitäköön mielipiteensä - en moiti heitä siitä. Kaverini on pitkän linjan tosijenkkiharrastaja (vaikka käyttöautona onkin eurobussi) ja ei ole tullut minkäänlaista ylenkatsetta että "sulla on noin uusi ja perhetila-auto"...jonain päivänä ostan Corvetten...tai mieluummin sen Scottarin ;)

    • mutta

      ...mutta ei erityisemmin miellytäkään sellainen "puritanismi". Itseäni enemmän ihmetyttää nämä joiden mielestä harrasteautoilu olisi jotenkin valmistusmaahan sidoksissa.

    • Erkko

      joka makaa enemmän auton alla tai konehuoneessa, kuin kabiinissa.

      jolla on enemmän työkaluja kuin matkatavaroita mukanaan.

    • Paaliin vaan

      Kyllä amerikaanot eli aika moista alemmuustilaa 70-luvun lopulta pitkälle 80-lukuun asti. Karmeita vehkeitä ne on !!
      Naurattaa tyypit joilla pahoja aspeneita, puukylkiä ja muita kökö-ritsoja. Ollaan niin amerikkaa bootseineen ja liekehtevine pulisongeineen, heh ,heh
      Jossain rodi-miehissä on tyyliä, vehe on rakennettu kovalla rahalla, eikä ne oo mitään 150hp saastekasi ämmiä 2000 euron lullaromussaan. Vai kutvonenko sen olla pitäis ??

      • 165hp saastekasi "ämmä...

        Olisipa kiva tietää millainen auto kirjoittajalla on...Jos joku on varmaa, niin se että tämän jutun kirjoittajalla ei majaile tallissa mitään 60`-70` luvun muskelia, eikä tyylillä ja kovalla rahalla rakennettua rodia. Sen jolla sellainen on, ei tarvitse päteä nettikeskusteluissa arvostelemalla muiden kulkineita. Entä jos joku haluaa amerikkalaisen auton ympärivuotiseen käyttöön? Pitäisikö könytä esim. 440 Chargerilla ympäri vuoden suolapaskassa? Tuollainen mainitsemasi "kökö-ritsa" palvelee hienosti myös talvella, eikä sitä tarvitse niin paljon sääliä. Ja btw. hieno ideologia on myöskin se, että vain kallis voi olla tyylikästä. Mutta kuten aloittaja sanoi, annetaan kaikkien kukkien kukkia, myöskin lapsellisten ;)


      • sama lapsi
        165hp saastekasi "ämmä... kirjoitti:

        Olisipa kiva tietää millainen auto kirjoittajalla on...Jos joku on varmaa, niin se että tämän jutun kirjoittajalla ei majaile tallissa mitään 60`-70` luvun muskelia, eikä tyylillä ja kovalla rahalla rakennettua rodia. Sen jolla sellainen on, ei tarvitse päteä nettikeskusteluissa arvostelemalla muiden kulkineita. Entä jos joku haluaa amerikkalaisen auton ympärivuotiseen käyttöön? Pitäisikö könytä esim. 440 Chargerilla ympäri vuoden suolapaskassa? Tuollainen mainitsemasi "kökö-ritsa" palvelee hienosti myös talvella, eikä sitä tarvitse niin paljon sääliä. Ja btw. hieno ideologia on myöskin se, että vain kallis voi olla tyylikästä. Mutta kuten aloittaja sanoi, annetaan kaikkien kukkien kukkia, myöskin lapsellisten ;)

        Oli hieno pistää provoa, heh ,heh

        Terv: autoharrastaja "lapsi"

        PS. Mutta silti laminaatti-jenkkifarmari on juuri sieltä !! PISTE


      • sadasdasg
        sama lapsi kirjoitti:

        Oli hieno pistää provoa, heh ,heh

        Terv: autoharrastaja "lapsi"

        PS. Mutta silti laminaatti-jenkkifarmari on juuri sieltä !! PISTE

        "PS. Mutta silti laminaatti-jenkkifarmari on juuri sieltä !! PISTE"

        - Tämä on vain SINUN mielipiteesi asiasta.


      • sadasdasg

        "Naurattaa tyypit joilla pahoja aspeneita, puukylkiä ja muita kökö-ritsoja. Ollaan niin amerikkaa bootseineen ja liekehtevine pulisongeineen, heh ,heh"

        - Nämä tyypit ehkä harrastavatkin enemmän AMERIKKAA kuin itse autoa. Mutta jos jollain on vaikka aspen, niin miksi tämä heti pitäisi kategorisoida "liekkipulisonkiralliruutumattamusta-harrastajaksi" eikä ajatella että saattaa harrastaa nimenomaan Dodge Aspen- merkkistä AUTOA??


      • läheslaminaatti farkku
        sama lapsi kirjoitti:

        Oli hieno pistää provoa, heh ,heh

        Terv: autoharrastaja "lapsi"

        PS. Mutta silti laminaatti-jenkkifarmari on juuri sieltä !! PISTE

        Se viestin tarkoitus oli kyllä aivan arvattavissa, mutta silti sen lapsellisuutta/kirjoittajan hölmöyttä se ei vähennä mihinkään...päinvastoin. Taidat olla suhteellisen sairas tyyppi jos saat jotkut kiksit nettikeskustelussa tappelun aloituksesta? Hommaa elämä, kyllä se siitä joskus sitten


      • myös täällä
        sadasdasg kirjoitti:

        "PS. Mutta silti laminaatti-jenkkifarmari on juuri sieltä !! PISTE"

        - Tämä on vain SINUN mielipiteesi asiasta.

        Piilofarkut on syvältä. Pelleilyä. Yritetetään näyttää joltain vuoden -52 Marlon Brandolta ja silti auto on vuosimallia -83.
        Muahahahahahah


      • Keskustelut
        myös täällä kirjoitti:

        Piilofarkut on syvältä. Pelleilyä. Yritetetään näyttää joltain vuoden -52 Marlon Brandolta ja silti auto on vuosimallia -83.
        Muahahahahahah

        Aika perseestä...kuka vaan voi kirjoittaa mitä vaan..nyt muistinki miksen oo paljon käynyt keskustelua suoli24ssä..


    • GranFury-75

      "Joku 57 chevy belairikin on aikanaan ollut sadoille tuhansille ihmisille jokapäiväinen käyttöauto ympäri maailmaa, ja sitä on käytetty normaaliin liikkumiseen säälimättä ja lopulta hylätty ja/tai paalattu."


      Kuten Kuubassa tänäkin päivänä..

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Et voi olla loputtomasti hiljaa

      Nainen. Tarkoitan siis meidän juttua. Eihän tämä tällaiseen epätietoisuuteen voi jäädä siinä vaan särkyy kumpikin. Kerto
      Ikävä
      108
      1743
    2. Nainen mitä tekisit

      Joutuisit tekemään miehelle ja sinulle tai sinulle ja miehellesi ja kahdelle lapselle ruokaa ja kaapista löytyy 2 litraa
      Sinkut
      170
      1123
    3. Ajatus aamuun

      Tämä jollekin tärkeälle. On asioita mistä jutellaan, on asioita mistä vitsaillaan, on myös asioita mistä ei puhuta kenen
      Ikävä
      72
      1077
    4. Ihastuin sun kaksoisolentoon

      Kaipaan sitä nyt tästä eteenpäin. Joskus käy näin. 👋🏻
      Ikävä
      158
      905
    5. Yksi mies ajatteli hyvin pitkään

      ja hänen kaipauksensa menetti kiinnostuksensa häneen…
      Ikävä
      82
      802
    6. Rita syyttää muita "virheistään"

      Taas Donnasta lasu ilmoitus ja kaiken maailman kriisejä Akin virheen takia. Aki teki vakavan rikoksen, turha sitä on mui
      Kotimaiset julkkisjuorut
      54
      769
    7. Jos saisit nainen vielä pudotettua 20 kiloa?

      Niin voitaisiin katsella uudestaan.
      Ikävä
      42
      714
    8. Niiiiin pihkassa

      Hänen ihanan vuoksi minulla on pikkarit märät koko ajan. Säikähdin vähän, näetköhän kaiken minusta? Yritän pitää perusil
      Ikävä
      39
      690
    9. Milloin ajattelit

      Nähdä minut? Onko jotain odotuksia?
      Ikävä
      44
      661
    10. Ei kannata lähteä sotaan jos ei omaa edes alkeellisia taitoja.

      Sodastahan tässä ei varsinaisesti ole edes kyse, vaan naisten ja lasten suojelusta ja oikeuden toteutumisesta, tavalla t
      Ikävä
      118
      656
    Aihe