Ammattikuljettaja=sylkykuppi(ko)??

Rekkamies-79

Tämä keskustelusivuilla vellovaan ”rekkakeskusteluun” on suurin syyllinen iltapäivälehdistö. Jos vähänkin on juttupulaa aina löytyy raflaava otsikko ”rekkaturmaan”, jossa usein pelkällä otsikolla johdatetaan ihmisten ajatukset tiettyyn suuntaan. Konginkankaan turma tuli kun taivaan lahjana juupas/eipäs keskusteluun, joka jatkuu hamaan tulevaisuuteen. Kysynkin mistä te rekkojen vihaajat löydätte ne sivistyneet virheettömät kuljettajat, kun niitä ei löydy edes henkilöautojen puikoista?

Jos palataan asioissa tienpinnalle, kuinka on mahdollista, että 100…200 000 km/vuosi ajavat ammattikuljettajat eivät osaa ajaa? Jokainen tuntuu olevan parempi kuljettaja, kun nämä ”rekkakuskit”, siis myös sellainen jolla ei ole edes ajokorttia. Kun alalla on pulaa ”hyvistä kuljettajista” miksi ette mene ammattikursseille ja suorita yhdistelmäkuljettajan tutkintoa, kun kerran sitä tietoa ja taitoa löytyy.

No, varmasti jo joku parkaisee, miksi rekkakuskeja ei saa arvostella. Toki jokaista ammattikuntaa saa arvostella, siinä lienee yksi vapaan keskustelun perusasioista. Jokainen kaasun ”dallaaja” näkee rekkakuskin työssään ja voi huudella mitä sylki suuhun tuo, mutta muut ammattimiehet, ovat työmailla joihin ei ole sivullisilla asiaa. Kun tuo arvostelu on jo karannut ajat sitten käsistä, arvosteluja ei perustella ja toisekseen arvostelunkohde on melko monelle täysin tuntematon, kolmanneksi koko arvostelu on saanut julkisen herjaamisen tuntomerkit. Väittämä, että tämä ammattiryhmä olisi tavallista tienkäyttäjää tyhmempää sakkia on pelkkä herjaamista ja toisten provosointia.
Vanha totuus on , että mielipiteen esittäminen ei edellytä asiantuntemusta ja sen näissä ”rekkakeskusteluissa” todella huomaa.
Nyky-logistiikka-tuotantopolitiikka on sellainen mitään ei juuri varastoida, tavara on jatkuvasti liikkeellä, joko raaka-aineina tai valmiina tuotteina. Yksi suuri logistiikka palvelujen ostaja on vähittäistavarakauppa, joka arkiyö siirtyy suuri määrä tavaraa ympäri Suomen. Suomi on vähäväkinen suuri maa ja etäisyydet ovat pitkät, millään muulla kun ajoneuvoyhdistelmillä ei tätä tavaraa liikutetaan – siinä pähkäilyä tietäjille. Tavara liikkuu satoi tai paistoi, äärimmäisen harvoin kelin vuoksi ei saada tavaraa perille, siksi rekat kulkevat vaikka muu liikenne on jo tienpenkoilla myräkän vuoksi. Talviliikenteessä tavarankulkuun vaikuttavana tekijänä tienhoito yksi tärkeimmistä, vaikka sen merkitystä ei aina muisteta. Ei tiet tarvitse olla kesäkunnossa vaikka täällä siitä on leukailtu, jos ne edes olisivat aurattu sekin auttaisi jo kummasti. Tietenkään pahimpien mäkien hiekoittaminen ei ole pahitteeksi, poikittain luisunut yhdistelmä tulppaa liikenteen tunneiksi.

Ei ne ammattikuljettajat ole siellä tienpäällä huvikseen ”ajamassa terveisiä mummolle”. Se on heidän työtään, olla suuren yleisön silmätikkuna ja teiden tukkona. Varmasti siinäkin ammattikunnassa on omat hunsvottinsa, mutta monelle pienyrittäjälle autossa ja ammatissa kiinni koko elämä, joka varmasti lisää vastuuntuntoa työssä. Nykyisin isommat rahtiyrittäjät ja suuret logistiikkayhtiöt vaativat kuskilta pätevyyttä, töppäys pari, niin tulee neljäseiska takalistoon. Kaiken kaikkiaan rekkakuskit ovat ihmisiä siinä kun muutkin tienkäyttäjät, eikä ihmiset ole samasta muotista joka näkyy myös liikenteessä.

Toivoisinkin asiallista keskustelua aiheesta jatkossakin. Kuorma-autoa ajaa muuten ihminen, joka syö samanlailla leipää kuin sinäkin, joka tekee myös joskus virheitä, jotka voivat johtua kokonaan itsestään tai sitten välillisesti mutta se onkin taasen eri kertomus.

Kokeillaanko kerrankin pitää keskustelu asia linjalla ilman turhia vittuiluja?? Aurinkoisia ajokelejä toivotellen Läski

57

9780

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kirjoitettu

      Todella hienoa tekstiä !
      Ei ole lisättävää !
      Kunpa muutkin lukisivat ajatuksen kanssa !
      Ölen samaa mieltä !

    • Entinen kuski myös

      Loistava teksti! Täyttä asiaa. Toivoa sopii, että sellaiset lukevat joille se on tarkoitettu! Ja toivoa sopii että laittaa ajattelemaan!

    • ei voi muuta sanoa.

    • Nimetön

      asiaa, eikä tuohon ole mitään lisättävää.
      Samanlaista tekstiä kehiin, eikä pelkästään
      haukkumisia.

    • muuten,tulevat

      suutan soittamaan noi automiesten arvostelijat,siis suoraan sanomaan mitään,keskaria kyllä näytellään mutta kun sitten valoissa menee ja kysäsee että "OLIKO JOTAIN SYDÄMMELLÄ" tulee sitten selityksenä että "en mä sulle näyttänyt" tai vastaavaa,muutaman kerran olen mennyt kysymään.

    • Rattimatti

      Elävää elämää, jokapäiväistä sellaista. Ei lisättävää.

    • jukkapoika...

      hienosti kirjoitettu!!!

    • hese

      Jos koettais ottaa hiukan kantaa tähän pakinaan. Kun on seurannut näitä juupas/eipäs kinasteluja, joista moni on ns. muilta aloilta, antaen ohjeita, myöskin v..lu mielessä, miten retelivehkeitä pitää sompailla. Mutta ei niitäkään ajatuksia voida ohittaa ihan noin vaan. Sillä heille on iskostunut raskaanliikenteen käyttäytyminen monesti jonkin yksittäisen tapauksen takia, jossa raskaanliikenteen suhari on töpeksinyt. Mutta nämähän kuuluu elämään. Mutta asiaan; kun mainitset ajosuoritteen 100-200tuh.km/vuosi, niin siinä on jo hiukan, tai paljon ylitetty työ-ja ajoaikoja, siis ei ole noudatettu määräyksiä! Kyllähän jos vetää 200tuh.km vuodessa, ei kuski ole tästä maailmasta. Miksi alalla ei haluta noudattaa ko määräyksiä, saatikka kun osa rengeistä haluaa puolustaa työnteon "vapautta", joita lait näköjään sitä estävät?! Otetaan esimerkit muilta kuljetusmuodoilta, meri, rautatie, ilmaliikenteestä, ei niillä aloilla keskustella miten rikotaan voimassa olevia lakeja/asetuksia, vaan ne on "pyhiä". Kuvitelkaa Finairin kapun alkavan soveltaa omaa lakia, tai merikapun ottavan reimarin väärältä puolelta, ihan huvikseen, tai stokekuskin hälläväliä välittävän opasteista, ei helkkari. Mutta mitä tekee maantierahti, ajetaan ja rikotaan surutta voimassa olevia pykäliä, jotka on pelisääntöjä kaikille kulkijoille ja etenkin ammattimiehille, joiden pitäisi ylpeillä noudattamisesta, eikä niitten rikkomisista. Virheitä tulee myöskin ammattimiehille, mutta niistä pitää ottaa oppia, eikä tehdä aina vaan uudestaan. Siksi kun r-liikenne on näkyvää, eikö olisi kuskien aika ottaa ajatuksiin uudet mallit, so. sääntöjen suhtkoht noudattaminen, niin viedään aseet näiltä arvostelijoilta, eikö niin. Ps. Tämä ei koske kaikkia alalla olevia, kyllä niitä sääntöjen likinoudattajiakin löytyy..

      • oikeassa

        Olit oikeassa mikä koskee kritiikkiä lain rikkomisen suhteen kuorma-auto liikenteessä.
        Mutta käsityksesi muualta oli sinisilmäinen, hiljattain luin artikkelin joka koski itä ja pohjanmerellä tulleita pohjakosketuksia, oli lähes joka kerta rikottu päivystys ja miehistön määrä säännöksiä yleensä ruorimies nukahtanut, usein myös kännissä.
        Sukulainen on finnairin asentajana töissä itse harrastan sukellusta lähin hyvä paikka on punaisella merellä.
        Itse olen ollut mukana ylimääräisessä laskussa koska koneen ensiapulaukusta puuttui välineitä ja loput oli rikki (lääkärimme ja porukassamme ollut sairaanhoitaja yritti hoitaa homman, mutta kukaan ei tietenkään voinut ottaa vastuuta kun ei ollut välineitä millä tutkia sairastunutta diabeetikkoa).
        Olen ollut kahdesti mukana ja kerran lukenut ongelmasta lehdestä kun paluumatkalla vessan säiliöt täyttyy, lentoemännät väittää epätoivoisesti että ei kapteeni voi tarkistaa onko tythjennys tehty perillä.
        Outoa koska jopa veneessä ja asuntovaunussa mittarit vessan jätesäiliölle, ehkä tyhjentäminen vaan liian kallista.
        Jos lentoemäntien väite pitää paikkansa on todellinen turvallisuus ongelma, jos lentäjät ei tiedä koneen painoa miten voivat varmistua turvallisesta noususta ja polttoaineen riittävyydestä!!!!!!!!!!!!!!!!!!
        Tarinat verstaalta lentäjien kommenteista liian värikkäitä tähän, mutta kuvaavat tilanteen siten että lentäjät ei aina tiedä onko koneessa olemassa esim. automaattiohjaus järjestelmä.
        Ei pitkä aika siitä kun Finskin pilotti jäi lontoossa kiinni yrityksestä lähtee lentoon kännissä.


      • YrjöJurri
        oikeassa kirjoitti:

        Olit oikeassa mikä koskee kritiikkiä lain rikkomisen suhteen kuorma-auto liikenteessä.
        Mutta käsityksesi muualta oli sinisilmäinen, hiljattain luin artikkelin joka koski itä ja pohjanmerellä tulleita pohjakosketuksia, oli lähes joka kerta rikottu päivystys ja miehistön määrä säännöksiä yleensä ruorimies nukahtanut, usein myös kännissä.
        Sukulainen on finnairin asentajana töissä itse harrastan sukellusta lähin hyvä paikka on punaisella merellä.
        Itse olen ollut mukana ylimääräisessä laskussa koska koneen ensiapulaukusta puuttui välineitä ja loput oli rikki (lääkärimme ja porukassamme ollut sairaanhoitaja yritti hoitaa homman, mutta kukaan ei tietenkään voinut ottaa vastuuta kun ei ollut välineitä millä tutkia sairastunutta diabeetikkoa).
        Olen ollut kahdesti mukana ja kerran lukenut ongelmasta lehdestä kun paluumatkalla vessan säiliöt täyttyy, lentoemännät väittää epätoivoisesti että ei kapteeni voi tarkistaa onko tythjennys tehty perillä.
        Outoa koska jopa veneessä ja asuntovaunussa mittarit vessan jätesäiliölle, ehkä tyhjentäminen vaan liian kallista.
        Jos lentoemäntien väite pitää paikkansa on todellinen turvallisuus ongelma, jos lentäjät ei tiedä koneen painoa miten voivat varmistua turvallisesta noususta ja polttoaineen riittävyydestä!!!!!!!!!!!!!!!!!!
        Tarinat verstaalta lentäjien kommenteista liian värikkäitä tähän, mutta kuvaavat tilanteen siten että lentäjät ei aina tiedä onko koneessa olemassa esim. automaattiohjaus järjestelmä.
        Ei pitkä aika siitä kun Finskin pilotti jäi lontoossa kiinni yrityksestä lähtee lentoon kännissä.

        Aika kaukaa etsit vastuuttomuutta, ikään kun neulaa heinäsuovasta. Pikkaisen aviator-osastoa tuntevana, en kaikkiin urbaani legendoihin oikein usko, toki teidän koneen lentävät aivan turvallisesti todella huonossa kunnossa.
        Kyllä se kapu tietää aivan tarkkaan paljonko kone painaa, paineanturit on vanhempi keksintö kun tietokoneet ja ne yhdessä kertovat tilanteen aika tarkkaan, vaikka mitään listaa lastista ei olisi.
        Polttoainetankkeja on useita ja niitten tilavuus ja täyttötila näytetään pääteillä ja mittareilla. Jos ollaan ilmassa ei se koneen massa kasva lähtöpainosta vaikka kaikki kusisivat kun palokunnan ruunat. Jos taas koneessa on liian pieni paskapönttö, se on taas toinen juttu, mutta ei sinne enempää mene mitä mahtuu. Ole aivan huoletta ei sinun tarvitse aloitetta Boengille lähettää paskasäiliöiden mittareista, kyllä ne ovat sen jo keksineet.

        Toisaalta miten tämä vuodatus liittyy rekkakuskien toimenkuvaan?


      • olen itse
        YrjöJurri kirjoitti:

        Aika kaukaa etsit vastuuttomuutta, ikään kun neulaa heinäsuovasta. Pikkaisen aviator-osastoa tuntevana, en kaikkiin urbaani legendoihin oikein usko, toki teidän koneen lentävät aivan turvallisesti todella huonossa kunnossa.
        Kyllä se kapu tietää aivan tarkkaan paljonko kone painaa, paineanturit on vanhempi keksintö kun tietokoneet ja ne yhdessä kertovat tilanteen aika tarkkaan, vaikka mitään listaa lastista ei olisi.
        Polttoainetankkeja on useita ja niitten tilavuus ja täyttötila näytetään pääteillä ja mittareilla. Jos ollaan ilmassa ei se koneen massa kasva lähtöpainosta vaikka kaikki kusisivat kun palokunnan ruunat. Jos taas koneessa on liian pieni paskapönttö, se on taas toinen juttu, mutta ei sinne enempää mene mitä mahtuu. Ole aivan huoletta ei sinun tarvitse aloitetta Boengille lähettää paskasäiliöiden mittareista, kyllä ne ovat sen jo keksineet.

        Toisaalta miten tämä vuodatus liittyy rekkakuskien toimenkuvaan?

        Kuten kerroin olen itse toistuvasti ollut mukana kun Finskin lentoemännät selittää ettei lentäjät voi tietää onko vessat oikeasti tyhjenntty vaikka "ON TILATTU".
        ITSEKIN EPÄILIN SELITYSTÄ.
        Oletan olevan vain hätä selitys ja todellisuudessa olevan kallista tyhjentää vessoja Egyptissä.
        Tämä rekka yhteys taas littyy auton kujettajien arvosteluun edellisessä puheenvuorossa jossa kuviteltiin vain autokuskien toimivan välinpitämättömästi.

        terv.
        Timo Nieminen
        [email protected]


      • sekin
        YrjöJurri kirjoitti:

        Aika kaukaa etsit vastuuttomuutta, ikään kun neulaa heinäsuovasta. Pikkaisen aviator-osastoa tuntevana, en kaikkiin urbaani legendoihin oikein usko, toki teidän koneen lentävät aivan turvallisesti todella huonossa kunnossa.
        Kyllä se kapu tietää aivan tarkkaan paljonko kone painaa, paineanturit on vanhempi keksintö kun tietokoneet ja ne yhdessä kertovat tilanteen aika tarkkaan, vaikka mitään listaa lastista ei olisi.
        Polttoainetankkeja on useita ja niitten tilavuus ja täyttötila näytetään pääteillä ja mittareilla. Jos ollaan ilmassa ei se koneen massa kasva lähtöpainosta vaikka kaikki kusisivat kun palokunnan ruunat. Jos taas koneessa on liian pieni paskapönttö, se on taas toinen juttu, mutta ei sinne enempää mene mitä mahtuu. Ole aivan huoletta ei sinun tarvitse aloitetta Boengille lähettää paskasäiliöiden mittareista, kyllä ne ovat sen jo keksineet.

        Toisaalta miten tämä vuodatus liittyy rekkakuskien toimenkuvaan?

        Että esim Suomesta lähdetään halvemman polttoaineen maihin tankit niin kuivina että juuri päästään perille ja saadaan halvempaa ainetta. Naapurin liikennelentäjä on asiaa kironnu että kun joutuu lentämään matkustjakonetta höyryillä kylmä rinki perseen alla kun ei anneta ainetta varalle


      • Ja liian pieni tili
        sekin kirjoitti:

        Että esim Suomesta lähdetään halvemman polttoaineen maihin tankit niin kuivina että juuri päästään perille ja saadaan halvempaa ainetta. Naapurin liikennelentäjä on asiaa kironnu että kun joutuu lentämään matkustjakonetta höyryillä kylmä rinki perseen alla kun ei anneta ainetta varalle

        Mitä tulee ajoaikojen ylittämiseen, niin ylityöt ovat tälläkin alalla ainoa mahdollisuus päästä tienesteille, peruspalkka kun on niin pieni. Jos palkkamme olisi riittävä, maksaisivat monet tuotteet kaupassa enemmän ja porukkahan tunnetusti (itseni mukaanlukien) ostaa sitä halvinta. Kuljetuksista ei haluttaisi maksaa tuotteiden hinnoissa.

        Sitten on vielä tämä kuskipula. Hyviä, osaavia ja jaksavia kuskeja on vaikea löytää. Jos meillä alettaisiin ajamaan 8h/ukko, niin puolet kaupoista jäisi ilman tavaroita. Sekös se ärsyttäisi näitä ajoajoista valittajia, kun kaupoista ei yks kaks löytyisi vaikkapa maitoa, kun kuski on päättänyt päivänsä kesken matkan. Olisi ainainen arvuuttelu, että mitähän sieltä kaupasta sattuisi löytymään milloinkin.

        Kuskeja tosin haetaan lisää, haku on koko ajan päällä ja niitä käy vähän väliä kokeilemassa, mutta harva niistä taloon jää, joko eivät pysty tai sitten eivät halua. Homma on rankkaa, vaikkei se siltä ulkopuolisen silmin näytäkään.


      • Iceman

        Pilkunn...oikeesti, mutta omat ajot voivat hyvinkin tuoda kilometrimäärän vuositasolla lähelle 200tkm/vuosi.
        Korkealla ja kovaa, ihme kun et verrannut sukkulalentäjiin, jotka ei pidä taukoja ottaessaan vauhtia avaruuteen mennessä ja takaisin tullessa ei tutka ole mittaamassa alamäkivauhtia ja tulee kilometreja kerralla.


      • stycke
        Ja liian pieni tili kirjoitti:

        Mitä tulee ajoaikojen ylittämiseen, niin ylityöt ovat tälläkin alalla ainoa mahdollisuus päästä tienesteille, peruspalkka kun on niin pieni. Jos palkkamme olisi riittävä, maksaisivat monet tuotteet kaupassa enemmän ja porukkahan tunnetusti (itseni mukaanlukien) ostaa sitä halvinta. Kuljetuksista ei haluttaisi maksaa tuotteiden hinnoissa.

        Sitten on vielä tämä kuskipula. Hyviä, osaavia ja jaksavia kuskeja on vaikea löytää. Jos meillä alettaisiin ajamaan 8h/ukko, niin puolet kaupoista jäisi ilman tavaroita. Sekös se ärsyttäisi näitä ajoajoista valittajia, kun kaupoista ei yks kaks löytyisi vaikkapa maitoa, kun kuski on päättänyt päivänsä kesken matkan. Olisi ainainen arvuuttelu, että mitähän sieltä kaupasta sattuisi löytymään milloinkin.

        Kuskeja tosin haetaan lisää, haku on koko ajan päällä ja niitä käy vähän väliä kokeilemassa, mutta harva niistä taloon jää, joko eivät pysty tai sitten eivät halua. Homma on rankkaa, vaikkei se siltä ulkopuolisen silmin näytäkään.

        Tuossa edellisessä kirjoituksessa oli mielestäni hieman ylityöt ja ajoaikojen ylitykset sekaisin, tai ainakin toivottavasti. Laillisia ajoaikoja noudattaen voi tehdä ihan hyvän määrän ylitöitä. Kunnollisista kuljettajista on mieletön pula, kaikki hyvät ovat jossain jo töissä. Kai minäkin kunnollinen tuurari sitten olen, kun muutaman kerran viikossa joku kysäisee että onko aikoja, mutta kun ennen syksyä ei ole.

        Jos kansa oikeasti tietäisi sen työmäärän minkä me kuljettajat, laillisesti tai laittomasti, teemme, he ehkä arvostaisivat enemmän sitä nyt niin itsestäänselvää asiaa, että kaupan valikoima on joka päivä se sama, mitään ei puutu kuin poikkeustapauksissa. Sekä myöskin sitä, että heidän omalla työpaikallaan homma rullaa, eikä mikään iso lähetys nyt vain ei ole tullut kun sille autolle mihin se on lastattu ei nyt vain löydy kuljettajaa.

        Olisi hyvä muistaa sekin, että kuljettajat, joille työnantaja on antanut ns. nimikkoauton, tekevät monesti vielä ylimääräistä työtä, joskus palkattakin, huolehtiessaan siitä että ajokki on pesty, tankattu, käytetty huollossa jne. Tämänhetkinen työnantaja maksaa pajatunnit, ja itse kyllä pidän sitä kunnia-asiana pitää värkit siistinä, kunnossa ja pyrkiä ajamaan pienellä kulutuksella.


      • hese
        Iceman kirjoitti:

        Pilkunn...oikeesti, mutta omat ajot voivat hyvinkin tuoda kilometrimäärän vuositasolla lähelle 200tkm/vuosi.
        Korkealla ja kovaa, ihme kun et verrannut sukkulalentäjiin, jotka ei pidä taukoja ottaessaan vauhtia avaruuteen mennessä ja takaisin tullessa ei tutka ole mittaamassa alamäkivauhtia ja tulee kilometreja kerralla.

        Pilkun paikka ei ole iseemännin ajatuksen lakipuolella, sori! Jos vuositasolla jannu vääntää tuon 200 tonnia, ei kuule mikään laki ole puolellas, usotsie. Ei tässä muuta verrata kuin, raskaanliikenteen lainrikkomisiin, joita iseemännit haluavat rikkoa, eikä tämä ala ikinä petraannu, näiden ns. isemännien taholta. Jannu tuntuu olevan todella hukassa.


      • hese
        oikeassa kirjoitti:

        Olit oikeassa mikä koskee kritiikkiä lain rikkomisen suhteen kuorma-auto liikenteessä.
        Mutta käsityksesi muualta oli sinisilmäinen, hiljattain luin artikkelin joka koski itä ja pohjanmerellä tulleita pohjakosketuksia, oli lähes joka kerta rikottu päivystys ja miehistön määrä säännöksiä yleensä ruorimies nukahtanut, usein myös kännissä.
        Sukulainen on finnairin asentajana töissä itse harrastan sukellusta lähin hyvä paikka on punaisella merellä.
        Itse olen ollut mukana ylimääräisessä laskussa koska koneen ensiapulaukusta puuttui välineitä ja loput oli rikki (lääkärimme ja porukassamme ollut sairaanhoitaja yritti hoitaa homman, mutta kukaan ei tietenkään voinut ottaa vastuuta kun ei ollut välineitä millä tutkia sairastunutta diabeetikkoa).
        Olen ollut kahdesti mukana ja kerran lukenut ongelmasta lehdestä kun paluumatkalla vessan säiliöt täyttyy, lentoemännät väittää epätoivoisesti että ei kapteeni voi tarkistaa onko tythjennys tehty perillä.
        Outoa koska jopa veneessä ja asuntovaunussa mittarit vessan jätesäiliölle, ehkä tyhjentäminen vaan liian kallista.
        Jos lentoemäntien väite pitää paikkansa on todellinen turvallisuus ongelma, jos lentäjät ei tiedä koneen painoa miten voivat varmistua turvallisesta noususta ja polttoaineen riittävyydestä!!!!!!!!!!!!!!!!!!
        Tarinat verstaalta lentäjien kommenteista liian värikkäitä tähän, mutta kuvaavat tilanteen siten että lentäjät ei aina tiedä onko koneessa olemassa esim. automaattiohjaus järjestelmä.
        Ei pitkä aika siitä kun Finskin pilotti jäi lontoossa kiinni yrityksestä lähtee lentoon kännissä.

        Luit artikkelin jostain?? Et tiedä asioista, vaan luet artikkeleistä?? Ruorimiehet nukkuu, kaput nukkuu, mutta vastuu ei nuku, näinhän se menee yleensä. Kun vahinko käy, kuski nukkuu, ja vastaa vahingoista, eihän näin oikeus voi nukkua!


      • kuvittelit
        hese kirjoitti:

        Luit artikkelin jostain?? Et tiedä asioista, vaan luet artikkeleistä?? Ruorimiehet nukkuu, kaput nukkuu, mutta vastuu ei nuku, näinhän se menee yleensä. Kun vahinko käy, kuski nukkuu, ja vastaa vahingoista, eihän näin oikeus voi nukkua!

        Miksi kuvittelit että vastuu siitä nukkumisesta vähenisi???????????


      • Iceman
        hese kirjoitti:

        Pilkun paikka ei ole iseemännin ajatuksen lakipuolella, sori! Jos vuositasolla jannu vääntää tuon 200 tonnia, ei kuule mikään laki ole puolellas, usotsie. Ei tässä muuta verrata kuin, raskaanliikenteen lainrikkomisiin, joita iseemännit haluavat rikkoa, eikä tämä ala ikinä petraannu, näiden ns. isemännien taholta. Jannu tuntuu olevan todella hukassa.

        Onko ajatusmaailmasi noin suppea, ettet ymmärrä tekstiä ?
        Siis uudestaan, 200tkm/vuosi on aivan mahdollinen ajaa, kun laskee omat HENKOLÖAUTOLLA ajetu työmatka- ja vapaa-ajankilometrit yhteen.
        Nimimerkillä on työkokemus alalta jo 25-vuotta, josta raskaalla 18, aikaisemmin jakelu- ja henkilöliikenteessä(turistibussi), enkä ole sen enempää rikkonut asetuksia ja lakeja kuin muutkaan, jotka ovat alalla ns. kutsumuksen myötä ja sisäistänyt sen arvot, tarpeet ja asiakaskeskeisen toiminnan ilman lainvastaisuuksia ja tahallisia rikkeitä.
        Tienpäällä tarkastettu kymmeniä kertoja, eikä sanktioihin ole ollut aihetta.
        Hukassa olet kyllä aivan itse nimimerkki hese, jottet vai ole sukua pilkunnussia porukkaan lehtola, ajantutkija yms. jotka myös tuntuvat olevan aivan täydellisiä ihmisiä, eivätkä tee virheitä koskaan, siis eivät tee mitään.


      • hese
        Iceman kirjoitti:

        Onko ajatusmaailmasi noin suppea, ettet ymmärrä tekstiä ?
        Siis uudestaan, 200tkm/vuosi on aivan mahdollinen ajaa, kun laskee omat HENKOLÖAUTOLLA ajetu työmatka- ja vapaa-ajankilometrit yhteen.
        Nimimerkillä on työkokemus alalta jo 25-vuotta, josta raskaalla 18, aikaisemmin jakelu- ja henkilöliikenteessä(turistibussi), enkä ole sen enempää rikkonut asetuksia ja lakeja kuin muutkaan, jotka ovat alalla ns. kutsumuksen myötä ja sisäistänyt sen arvot, tarpeet ja asiakaskeskeisen toiminnan ilman lainvastaisuuksia ja tahallisia rikkeitä.
        Tienpäällä tarkastettu kymmeniä kertoja, eikä sanktioihin ole ollut aihetta.
        Hukassa olet kyllä aivan itse nimimerkki hese, jottet vai ole sukua pilkunnussia porukkaan lehtola, ajantutkija yms. jotka myös tuntuvat olevan aivan täydellisiä ihmisiä, eivätkä tee virheitä koskaan, siis eivät tee mitään.

        Kun palataan tähän aiheeseen, ei voi kuin ihmetellä ajatustasi fakkiutumista, jos vedät ton 200 tonnia/v, ei kuule laki ole puolellas. Pidä pois siviiliaikasi, ei laissa oteta sun makuuhuone olosuhteita huomioon! Ei tiekontrolli sinulle "synninpäästöä" suo,koska valehtelet, hukkaat kiekot, selittäen, olen ollut sairas/lomalla, kyllä näitä selityksiä löytyy, eikö vaan. Kun tuot nuo kokemuksesi 25v. alalla, (kutsumuksen?) ei se sinusta yhtään "puhtaanpaa" so lainhyväksymää, parempaa, minäminä kuskia tee. Kymmeniä kertoja tienpäällä tarkastettu,posketonta valehtelua! yli 35vuoden kokemuksella totean, eihän jetsoneille anneta kaikkea asiaan liittyvää, vaan pimitetään, monta kertaa heikeläiset "ymmärtävät" homman idean! Nussimisesta, toteaisin, no menee seksin puolelle.Virheiden teko, eihän me vaan muut, koska olemme täydellisiä, mikä on näissä ideoissa, sillä eihän raskaanliikenteen takia tarvitse tulkintaa laista, nopeudesta, ylikuormasta, työ/ajo-ja lepoajoista, eihän? Eikä se virheen tekeminen ole koskaan pois sulkeva vastuista!


      • Icemann
        hese kirjoitti:

        Kun palataan tähän aiheeseen, ei voi kuin ihmetellä ajatustasi fakkiutumista, jos vedät ton 200 tonnia/v, ei kuule laki ole puolellas. Pidä pois siviiliaikasi, ei laissa oteta sun makuuhuone olosuhteita huomioon! Ei tiekontrolli sinulle "synninpäästöä" suo,koska valehtelet, hukkaat kiekot, selittäen, olen ollut sairas/lomalla, kyllä näitä selityksiä löytyy, eikö vaan. Kun tuot nuo kokemuksesi 25v. alalla, (kutsumuksen?) ei se sinusta yhtään "puhtaanpaa" so lainhyväksymää, parempaa, minäminä kuskia tee. Kymmeniä kertoja tienpäällä tarkastettu,posketonta valehtelua! yli 35vuoden kokemuksella totean, eihän jetsoneille anneta kaikkea asiaan liittyvää, vaan pimitetään, monta kertaa heikeläiset "ymmärtävät" homman idean! Nussimisesta, toteaisin, no menee seksin puolelle.Virheiden teko, eihän me vaan muut, koska olemme täydellisiä, mikä on näissä ideoissa, sillä eihän raskaanliikenteen takia tarvitse tulkintaa laista, nopeudesta, ylikuormasta, työ/ajo-ja lepoajoista, eihän? Eikä se virheen tekeminen ole koskaan pois sulkeva vastuista!

        Pitänee tavuviivattaa teksti. jotta ymmärrät.
        Ei ole tarvis valehdella, enkä ole varmaan kovin kummoinen kuskikaan, mutta ei ole tullut tikettejä virkavallalta, mitä nyt veroista mätkyjä.
        Lakien ja asetusten noudataminen on itsestäänselvyys ja niiden noudattaminen kuuluu ammattietiikkaani, joka kestää lähemmänkin tarkastelun.
        Ylinopeuslipsahduksia, yleensä alamäeissä tyhjällä tiellä tulee sillointällöin, sidonnoista ei koskaan huomauttämista, mitä nyt 80-luvun alussa sen aikainen pomo kyseenalaisti sen tarpellisuuden, rahan ja ajanhukkana, on muuten tnäpnä valtakunnallisen kuljetusketjunosan hallituksen puheenjohtaja.
        Kyseessähän oli alunperin tuon 200tkm/vuosi ajon, ei siitä monellako ajoneuvolla, eikä työ tai oman vapaa-ajan erittelyn maanteillä.
        Sinun omat toimintatavat voi kyseenalaistaa, mutta niiden valvonta kuuluu viranomaisille ja loput omatunnollesi, joka taitaa soimata melkolailla.
        Siitä huolimatta mukavaa kesää.


      • hese
        Icemann kirjoitti:

        Pitänee tavuviivattaa teksti. jotta ymmärrät.
        Ei ole tarvis valehdella, enkä ole varmaan kovin kummoinen kuskikaan, mutta ei ole tullut tikettejä virkavallalta, mitä nyt veroista mätkyjä.
        Lakien ja asetusten noudataminen on itsestäänselvyys ja niiden noudattaminen kuuluu ammattietiikkaani, joka kestää lähemmänkin tarkastelun.
        Ylinopeuslipsahduksia, yleensä alamäeissä tyhjällä tiellä tulee sillointällöin, sidonnoista ei koskaan huomauttämista, mitä nyt 80-luvun alussa sen aikainen pomo kyseenalaisti sen tarpellisuuden, rahan ja ajanhukkana, on muuten tnäpnä valtakunnallisen kuljetusketjunosan hallituksen puheenjohtaja.
        Kyseessähän oli alunperin tuon 200tkm/vuosi ajon, ei siitä monellako ajoneuvolla, eikä työ tai oman vapaa-ajan erittelyn maanteillä.
        Sinun omat toimintatavat voi kyseenalaistaa, mutta niiden valvonta kuuluu viranomaisille ja loput omatunnollesi, joka taitaa soimata melkolailla.
        Siitä huolimatta mukavaa kesää.

        Tuo sinun ajatuksesi, jota tuot esiin, ei oikein pidä yhtä totuuden kanssa. Jos noin "lainkuuliainen" olet ja et riko missään vaiheessa ko pykäliä, olet tosi fakiiri. Ei se "etikka" pidä tänäpäivinä rahteja/rengin palkkoja kondiksessa, vaikka kuinka vakuutat! En tiedä yhtään taloa, joka kuittaa rahdeista senlaatuisen korvauksen, jota voidaan pitää terveenä liiketaloudellisesti. Jos väität sitä, niin miksi rahti-isännät eivät halua/voi maksaa edes tessin mukaista liksaa? Hallituksen puheenjohtaja, joita yrität työntää jollain tavoin esiin, että se olisi jotain hienoa, jolla voit arvostella muita, (minua?) on aika härskiä "asiantuntemusta", valhetta! Ymmärrät asiat tarkoituksella väärin, väittäen minun omatunnon, toiminnan olevan jotenkin poskellaan, kyllä se on kuule koko ala, joka voidaan kyseenalaistaa, ei yksilö(t). PS.Kyllä tuo 200 tonnin/v ajon tajusin alussa yhden kaiffarin duuniksi, joten alahan viivaamaan tekstiäsi!


    • Hyvä että joku kirjoittaa meikäläisiä puoltavia juttuja! Sitä sopis jokaisen miettiä aina muita mollatessaan, että mitä asiasta tietää(yleensä ei mitään). Eikun tsemiä kaikille ja nähdään tien päällä.

    • kiteytettynä

      kaikki mitä olisin itsekkin halunnut sanoa !!!!!
      Loistava kirjoitus !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    • Charles

      Mielestäni kirjoituksesi, vaikka olikin hyvä ja asiallinen, ei sisältänyt juurikaan mitään uutta. Samat puolustelut siitä on luettavissa kuin muistakin kirjoituksista: henkilöautoilijoiden törttöily, rekan ajamisen vaikeus, tavaran kuljettamisen pakko, tien ylläpidon huonous jne.

      Kommentoin vain paria juttua tekstin alkupuolella:
      "Kysynkin mistä te rekkojen vihaajat löydätte ne sivistyneet virheettömät kuljettajat, kun niitä ei löydy edes henkilöautojen puikoista?"

      Missään nimessä rekkakuskia ja keskimääräistä ha-kuskia ei pidä verrata toisiinsa. Ensiksikin se, että jotkut ha-kuskit ajavat miten saattuu, ei oikeuta rekkakuskeja samaan käytökseen. Toisekseen ammattilaiselta on lupa odottaa enemmän. Jos minä kutsun naapurin reiskan vaihtamaan minulle ikkunat, voin syyttää vain itseäni, jos hän tekee työt vähän sinnepäin. Mutta jos palkkaan työhön ammattilaisen, odotan häneltä parempaa työnjälkeä.

      Tuossako on rekkakuskin ammattiylpeys? Siis riittää, kun pystyy samaan kuin amatööri ha-kuski? Eikö ammattilaisen tavoitteet ole vähän korkeammalla?

      "Kun alalla on pulaa ”hyvistä kuljettajista” miksi ette mene ammattikursseille ja suorita yhdistelmäkuljettajan tutkintoa, kun kerran sitä tietoa ja taitoa löytyy."

      Tämäkin on aika kliseemäinen puolustelu. "Jos ammattilainen ei mielestäsi osaa, tee itse." Mutta kun ei se niin voi mennä. Ei kukaan ole jokapaikan osaaja. Minä teen työkseni sitä, mitä minä osaan hyvin. Olen ylpeä siitä, mitä teen, ja teen työni mahdollisimman hyvin. Samaa odotan muilta, jotka nimittävät itseään ammattilaiseksi.

      Osaamatonkin voi verrata kahden ammattilaisen työnjälkeä toisiinsa. Vaikken itse olisi hyvä remonttimies, voisin kahden remonttimiehen työnjäljestä sanoa, kumman työ näyttää paremmalta. Kummalla listat irvistävät enemmän? Kumman maalaama seinä näyttää paremmalta? Samalla tavoin osaamaton voi verrata rekkakuskien ajamista toisiinsa. Osa ajaa mallikelpoisesti, näyttää ohitusmerkkiä, ei roiku puskurissa jne. Osa ajaa päin helvettiä, ei näytä vilkkua edes kääntyessään, roikkuu 80:n alueella perseessä, ei vahingossakaan tee mitään helpottaakseen ohitusta jne.

      On typerää leimata koko ammattikunta muutaman pöljän takia. On kuitenkin yhtä typerää siltä ammattikunnalta puolustella noita typeryksiä, kuten täälläkin tehdään. Valitapa siitä, että joku rekka oli roikkunut perseessä, niin heti on kymmenen ja yksi rekkakuskia puolustelemassa perseessä roikkujaa ja haukkumassa ha-kuskia hidastelijaksi. Pitäisikö noiden puolustelijoidenkin joskus miettiä, mitä ja ketä puolustelevat?

      • sinivilkku

        >>Osaamatonkin voi verrata kahden ammattilaisen työnjälkeä toisiinsa


      • tuli
        sinivilkku kirjoitti:

        >>Osaamatonkin voi verrata kahden ammattilaisen työnjälkeä toisiinsa

        Asiaan aika hyvä tiivistys, tuota asiaa ei kovin moni ota huomioon ja se pitää enemmän kuin täysin paikkansa


      • Charles
        sinivilkku kirjoitti:

        >>Osaamatonkin voi verrata kahden ammattilaisen työnjälkeä toisiinsa

        "MUTTA....Rahtari ei voi ottaa uusiksi työsuoritustaan, se on aina kerralla siinä."

        Koko ajanhan se rahtari uusii työsuoritustaan. Otan esimerkiksi sen perseessä roikkumisen. Oletetaan, että rahtari ajaa ha:n perässä. Jossain alamäessä rekka ajautuu hyvin lähelle ha:ta, koska rahtari haluaa ottaa vauhtia seuraavaan mäkeen. Fiksu rahtari reagoi tuohon ja jättää vastaisuuden varalle pidemmän turvavälin. Näin seuraavassa mäessä rekka ei ajaudu liian lähelle edellä menijää.

        Konginkangas on satunnainen tapahtuma, joten sitä ei suoraan voi käyttää esimerkkinä oikein mistään. Niin moni asia meni yhtä aikaa pieleen. Sen sijaan jokapäiväisiä tapahtumia ovat perseessä roikkuminen, vilkun käyttämättömyys ja ylinopeus. Noihin rahtari voi heti vaikuttaa. Jos huomaa ajavansa ylinopeutta, voi hiljentää. Jos ei käytä jossain vilkkua, seuraavassa risteyksessä voi käyttää. jne. jne. Ajosuoritusta voi siis parantaa koko ajan.

        Ylinopeus ja perseessä roikkuminen ovat helppo muiden havaita. Jos minä ajan ha:lla ja rekka tulee 30 km perseessä roikkuen, niin silloin on helppo todeta, että roikkuminen kuuluu kyseisen kuskin ajotyyliin. Yhdestä vilkun käyttämättä jättämisestä ei voi vielä päätellä oikein mitään, koska kyseessä voi olla ns. inhimillinen erehdys, eli unohtaminen. Toisaalta olen joskus seurannut rekkaa, joka kääntyi kolmesta risteyksestä, vaihtoi kahdesti kaistaa ja ajoi kahden liikenneympyrän läpi käyttämättä kertaakaan vilkkua. Tuosta voi jo sanoa, että asenne on pielessä. Kukaan ei unohda vilkkua noin monesti.

        Ja vielä siihen alkuperäiseen väitteeseesi: timpurinkin työtä voi seurata vierestä. Hyvä timpuri ei tee samoja työvaiheita moneen kertaan. Hän tekee kerralla valmista.

        Mutta kuten jo alussa totesin, täällä on tapana se, että (ilmeisesti) hyvätkin rahtarit puolustelevat huonoja. Niinhän sinäkin nyt teet. Syytä siihen en oikein ymmärrä, mutta koko ajan niin näkyy tapahtuvan.


      • sinivilkku
        Charles kirjoitti:

        "MUTTA....Rahtari ei voi ottaa uusiksi työsuoritustaan, se on aina kerralla siinä."

        Koko ajanhan se rahtari uusii työsuoritustaan. Otan esimerkiksi sen perseessä roikkumisen. Oletetaan, että rahtari ajaa ha:n perässä. Jossain alamäessä rekka ajautuu hyvin lähelle ha:ta, koska rahtari haluaa ottaa vauhtia seuraavaan mäkeen. Fiksu rahtari reagoi tuohon ja jättää vastaisuuden varalle pidemmän turvavälin. Näin seuraavassa mäessä rekka ei ajaudu liian lähelle edellä menijää.

        Konginkangas on satunnainen tapahtuma, joten sitä ei suoraan voi käyttää esimerkkinä oikein mistään. Niin moni asia meni yhtä aikaa pieleen. Sen sijaan jokapäiväisiä tapahtumia ovat perseessä roikkuminen, vilkun käyttämättömyys ja ylinopeus. Noihin rahtari voi heti vaikuttaa. Jos huomaa ajavansa ylinopeutta, voi hiljentää. Jos ei käytä jossain vilkkua, seuraavassa risteyksessä voi käyttää. jne. jne. Ajosuoritusta voi siis parantaa koko ajan.

        Ylinopeus ja perseessä roikkuminen ovat helppo muiden havaita. Jos minä ajan ha:lla ja rekka tulee 30 km perseessä roikkuen, niin silloin on helppo todeta, että roikkuminen kuuluu kyseisen kuskin ajotyyliin. Yhdestä vilkun käyttämättä jättämisestä ei voi vielä päätellä oikein mitään, koska kyseessä voi olla ns. inhimillinen erehdys, eli unohtaminen. Toisaalta olen joskus seurannut rekkaa, joka kääntyi kolmesta risteyksestä, vaihtoi kahdesti kaistaa ja ajoi kahden liikenneympyrän läpi käyttämättä kertaakaan vilkkua. Tuosta voi jo sanoa, että asenne on pielessä. Kukaan ei unohda vilkkua noin monesti.

        Ja vielä siihen alkuperäiseen väitteeseesi: timpurinkin työtä voi seurata vierestä. Hyvä timpuri ei tee samoja työvaiheita moneen kertaan. Hän tekee kerralla valmista.

        Mutta kuten jo alussa totesin, täällä on tapana se, että (ilmeisesti) hyvätkin rahtarit puolustelevat huonoja. Niinhän sinäkin nyt teet. Syytä siihen en oikein ymmärrä, mutta koko ajan niin näkyy tapahtuvan.

        Sen verran vaan, että en ole rahtari, en sinne päinkään. Kunhan vaan liikun autolla aika paljon ja näen päivittäin mitä ihmeellisimpiä edesottamuksia h-autoilijoiden taholta. Monen monta läheltäpiti-tilannetta on ollut.
        Vuosikymmenten aikana en ole kertaakaan ollut läheltäpiti-tilanteessa ison auton kanssa.

        Kaiken kaikkiaan meidän kaikkien pitäisi aina välillä katsoa peiliin ja miettiä omaa käytöstämme liikenteessä. Jos aina vaan tiukasti pitää kiinni omista oikeuksistaan, on ajaminen varmaan tosi rasittavaa. Kun ajattelee liikennettä yhteispelinä, onkin jo paljon leppoisampaa.

        Tuosta "perseessä roikkumisesta"....eipä ole juuri onnettomuuksia sen vuoksi näkynyt. Eli, joko ne rekat eivät olekaan niin lähellä kuin siinä edellä ajaessa tuntuu, tai sitten siellä puikoissa todellakin on ammattilainen.
        Muutenhan saisimme jatkuvasti lukea rekkojen jyräämistä h-autoista.

        Jos tunnet ketään isolla autolla ajavaa niin kokeilehan joskus seuraavaa. Pysäköi autosi ja rekka tulee takaa hissuksiin, kun se Sinun mielestäsi on "tarpeeksi" lähellä, painat jarrua ja rekkakuski pysäyttää auton.
        Nouset sitten autosta ulos ja katsot välimatkan...voit yllättyä ;)

        Muuten, tässä meillä on juuri pientä remonttia meneillään ja sitä on tekemässä hyvä timpuri. Jälki on loistavaa. Ja totta, ei ole joutunut tekemään uusiksi. Mutta tuumaustaukoja kyllä tulee aina silloin tällöin. Liikenteessä, meidän ei-ammattilaisten seassa työtä tehdessään rahtarilla ei ole mahdollisuutta kovin pitkiä tuumaustaukoja pitää.

        Tämä lienee kuitenkin asia, josta voisimme "kinastella" vaikka hamaan tappiin asti. Itse en voi muuta kuin todeta, että reilut 35 vuotta olen autolla liikenteen seassa päivittäin sompaillut ja kyllä on todettava, että edelleen isojen autojen kuljettajat ovat mielestäni niitä nyvätapaisimpia siellä :)


      • Charles
        sinivilkku kirjoitti:

        Sen verran vaan, että en ole rahtari, en sinne päinkään. Kunhan vaan liikun autolla aika paljon ja näen päivittäin mitä ihmeellisimpiä edesottamuksia h-autoilijoiden taholta. Monen monta läheltäpiti-tilannetta on ollut.
        Vuosikymmenten aikana en ole kertaakaan ollut läheltäpiti-tilanteessa ison auton kanssa.

        Kaiken kaikkiaan meidän kaikkien pitäisi aina välillä katsoa peiliin ja miettiä omaa käytöstämme liikenteessä. Jos aina vaan tiukasti pitää kiinni omista oikeuksistaan, on ajaminen varmaan tosi rasittavaa. Kun ajattelee liikennettä yhteispelinä, onkin jo paljon leppoisampaa.

        Tuosta "perseessä roikkumisesta"....eipä ole juuri onnettomuuksia sen vuoksi näkynyt. Eli, joko ne rekat eivät olekaan niin lähellä kuin siinä edellä ajaessa tuntuu, tai sitten siellä puikoissa todellakin on ammattilainen.
        Muutenhan saisimme jatkuvasti lukea rekkojen jyräämistä h-autoista.

        Jos tunnet ketään isolla autolla ajavaa niin kokeilehan joskus seuraavaa. Pysäköi autosi ja rekka tulee takaa hissuksiin, kun se Sinun mielestäsi on "tarpeeksi" lähellä, painat jarrua ja rekkakuski pysäyttää auton.
        Nouset sitten autosta ulos ja katsot välimatkan...voit yllättyä ;)

        Muuten, tässä meillä on juuri pientä remonttia meneillään ja sitä on tekemässä hyvä timpuri. Jälki on loistavaa. Ja totta, ei ole joutunut tekemään uusiksi. Mutta tuumaustaukoja kyllä tulee aina silloin tällöin. Liikenteessä, meidän ei-ammattilaisten seassa työtä tehdessään rahtarilla ei ole mahdollisuutta kovin pitkiä tuumaustaukoja pitää.

        Tämä lienee kuitenkin asia, josta voisimme "kinastella" vaikka hamaan tappiin asti. Itse en voi muuta kuin todeta, että reilut 35 vuotta olen autolla liikenteen seassa päivittäin sompaillut ja kyllä on todettava, että edelleen isojen autojen kuljettajat ovat mielestäni niitä nyvätapaisimpia siellä :)

        Nyrkkisääntöhän on se, että turvaväli on nopeus metreinä. Eli 100 km/h nopeudella turvaväli olisi 100 metriä kuivalla asfaltilla. Toinen nyrkkisääntö on se, että jos maantienopeudessä pystyt lukemaan edellä menijän rekkarin, olet liian lähellä. No mitäs luulet, onko rekka takana liian lähellä, jos pystyn lukemaan sen rekkarin taustapeilistä? Suurentaako peili kuinka paljon? Mikähän mahtaa olla välimatka silloin, kun takaikkunasta ei näy muuta kuin rekan keulaa?

        Millä matkalla ha pysähtyy kuivalla asfaltilla? Riittääkö mielestäsi esimerkiksi 50 metrin turvaväli siihen, että kun ha:n jarruvalot syttyvät niin rekkakuski siinä perässä ehtii jarruttaa ennen kuin kolahtaa?

        Minullehan on sinänsä yksi hailea, onko se rekka 10 vai 40 metrin päässä. Liian lähellä se on silti. Satakaan metriä ei välttämättä tiukassa paikassa riitä.

        "eipä ole juuri onnettomuuksia sen vuoksi näkynyt. Eli, joko ne rekat eivät olekaan niin lähellä kuin siinä edellä ajaessa tuntuu, tai sitten siellä puikoissa todellakin on ammattilainen."

        Eipä ole juuri? No johan nyt on perkele, jos riittää se, ettei joku tietty ajovirhe aiheuta kuin silloin tällöin onnettomuuden. Eipä ole juuri onnettomuuksia tapahtunut, mutta silloin kun tapahtuu, tapahtuu todella pahasti. Varmaan hautajaisissa leskeä lohduttaa se, että yleensä rekan perässä roikkumisesta ei seuraa onnettomuutta. Vastahan jossain Lappeenrannan lähellä perseessä roikkuminen johti onnettomuuteen, jossa oli bussi ja kaksi rekkaa.

        Kaiken hyvän lisäksi se perseessä roikkuminen ei nopeuta rekkakuskin matkaa yhtään mitenkään. Se on siis täysin turhaa. Sinustako on ok, että rekka hiillostaa edellä menijää ilman mitään hyötyä?

        "Liikenteessä, meidän ei-ammattilaisten seassa työtä tehdessään rahtarilla ei ole mahdollisuutta kovin pitkiä tuumaustaukoja pitää."

        Nimenomaan! Ei ole aikaa tuumata, kun ajetaan liian lähellä edellämenijää. Jos jätettäisiin edes muutaman sekunnin rako, olisi tuo muutama sekunti lisää aikaa tuumata tiukassa paikassa.

        (Kummasti tämä aina menee tähän. Kun erehdyt valittamaan rekan perseessä roikkumisesta, löytyy heti joitakin, jotka kertovat, kuinka se perseessä roikkuminen ei oikeasti ole vaarallista ja kuinka se itse asiassa ei ole edes todellistakaan. Se edellä menevä ha-kuski vain kuvittelee rekan taakseen? Ja rekkakuskilla ei ole mahdollisuutta taukoihin tai miettimiseen, kun kaikki aika menee vain ajamiseen. Joopa joo...)


      • sinivilkku
        Charles kirjoitti:

        Nyrkkisääntöhän on se, että turvaväli on nopeus metreinä. Eli 100 km/h nopeudella turvaväli olisi 100 metriä kuivalla asfaltilla. Toinen nyrkkisääntö on se, että jos maantienopeudessä pystyt lukemaan edellä menijän rekkarin, olet liian lähellä. No mitäs luulet, onko rekka takana liian lähellä, jos pystyn lukemaan sen rekkarin taustapeilistä? Suurentaako peili kuinka paljon? Mikähän mahtaa olla välimatka silloin, kun takaikkunasta ei näy muuta kuin rekan keulaa?

        Millä matkalla ha pysähtyy kuivalla asfaltilla? Riittääkö mielestäsi esimerkiksi 50 metrin turvaväli siihen, että kun ha:n jarruvalot syttyvät niin rekkakuski siinä perässä ehtii jarruttaa ennen kuin kolahtaa?

        Minullehan on sinänsä yksi hailea, onko se rekka 10 vai 40 metrin päässä. Liian lähellä se on silti. Satakaan metriä ei välttämättä tiukassa paikassa riitä.

        "eipä ole juuri onnettomuuksia sen vuoksi näkynyt. Eli, joko ne rekat eivät olekaan niin lähellä kuin siinä edellä ajaessa tuntuu, tai sitten siellä puikoissa todellakin on ammattilainen."

        Eipä ole juuri? No johan nyt on perkele, jos riittää se, ettei joku tietty ajovirhe aiheuta kuin silloin tällöin onnettomuuden. Eipä ole juuri onnettomuuksia tapahtunut, mutta silloin kun tapahtuu, tapahtuu todella pahasti. Varmaan hautajaisissa leskeä lohduttaa se, että yleensä rekan perässä roikkumisesta ei seuraa onnettomuutta. Vastahan jossain Lappeenrannan lähellä perseessä roikkuminen johti onnettomuuteen, jossa oli bussi ja kaksi rekkaa.

        Kaiken hyvän lisäksi se perseessä roikkuminen ei nopeuta rekkakuskin matkaa yhtään mitenkään. Se on siis täysin turhaa. Sinustako on ok, että rekka hiillostaa edellä menijää ilman mitään hyötyä?

        "Liikenteessä, meidän ei-ammattilaisten seassa työtä tehdessään rahtarilla ei ole mahdollisuutta kovin pitkiä tuumaustaukoja pitää."

        Nimenomaan! Ei ole aikaa tuumata, kun ajetaan liian lähellä edellämenijää. Jos jätettäisiin edes muutaman sekunnin rako, olisi tuo muutama sekunti lisää aikaa tuumata tiukassa paikassa.

        (Kummasti tämä aina menee tähän. Kun erehdyt valittamaan rekan perseessä roikkumisesta, löytyy heti joitakin, jotka kertovat, kuinka se perseessä roikkuminen ei oikeasti ole vaarallista ja kuinka se itse asiassa ei ole edes todellistakaan. Se edellä menevä ha-kuski vain kuvittelee rekan taakseen? Ja rekkakuskilla ei ole mahdollisuutta taukoihin tai miettimiseen, kun kaikki aika menee vain ajamiseen. Joopa joo...)

        Tähänhän tämä aina menee, siinä olet oikeassa.

        Voisiko myös Sinulla itselläsi olla pieni tuumauksen paikka? Jos joku tulee perääni (aika harvoin kyllä, mutta kuitenkin joskus) niin minulla on tapana sopivan tilaisuuden tullen vilauttaa oikeanpuoleista vilkkua, ohjata vielä hieman oikealle ja tehdä reilusti tietä. Oma matkantekoni ei siitä häiriinny ollenkaan, eikä perässäni "roiku" ketään.

        Ei tulisi mieleenkään yrittää pitää ketään 30 kilometriä takana. Sillä jos joku saavuttaa niin silloin hän ajaa kovempaa kuin minä ja koska en ole poliisi, en viitsi sellaista myöskään tiellä alkaa leikkimään, ei ole tarvetta.

        Valittaminen vaan on niin kamalan helppoa, itsestä vian/vikojen löytäminen paljon vaikeampaa ;)


      • Charles
        sinivilkku kirjoitti:

        Tähänhän tämä aina menee, siinä olet oikeassa.

        Voisiko myös Sinulla itselläsi olla pieni tuumauksen paikka? Jos joku tulee perääni (aika harvoin kyllä, mutta kuitenkin joskus) niin minulla on tapana sopivan tilaisuuden tullen vilauttaa oikeanpuoleista vilkkua, ohjata vielä hieman oikealle ja tehdä reilusti tietä. Oma matkantekoni ei siitä häiriinny ollenkaan, eikä perässäni "roiku" ketään.

        Ei tulisi mieleenkään yrittää pitää ketään 30 kilometriä takana. Sillä jos joku saavuttaa niin silloin hän ajaa kovempaa kuin minä ja koska en ole poliisi, en viitsi sellaista myöskään tiellä alkaa leikkimään, ei ole tarvetta.

        Valittaminen vaan on niin kamalan helppoa, itsestä vian/vikojen löytäminen paljon vaikeampaa ;)

        Tuntuu kyllä ihan turhalta, kun aina pitäisi kirjoittaa vähintään novelli, jotta tulee maininneeksi kaikki mahdolliset tilanteet, jotta arvon Sinivilkku vain ei yksityiskohtiin tarttuisi. Minä jo meinasin kirjoittaa, että älkää pliis vedotko tähän, mutta enpä kirjoittanut. Ja sinähän vetosit:

        "Jos joku tulee perääni (aika harvoin kyllä, mutta kuitenkin joskus) niin minulla on tapana sopivan tilaisuuden tullen vilauttaa oikeanpuoleista vilkkua, ohjata vielä hieman oikealle ja tehdä reilusti tietä. Oma matkantekoni ei siitä häiriinny ollenkaan, eikä perässäni "roiku" ketään."

        Jos siinä minun edelläni on tilaa, niin luuletko, että hyvällä kelillä ajan maantiellä niin hiljaa, että rekka minua hiillostaa? En tietenkään. Mutta kun aina en voi ajaa. Usein edessä on jonollinen autoja. Vastaantulijoita tulee tasaiseen tahtiin niin, että ohittaminen ei onnistu - ainakaan rekalla.

        Niin, että rouva on nyt hyvä ja kertoo, mitä pitäisi kenenkin tehdä tilanteessa, jossa edessäni on 20 auton jono, vastaantulijoiden takia ohittaminen on mahdotonta ja perseessä roikkuu rekka.

        Vedänkö P-paikalle ja päästän rekan ohi? Tätä varten minun pitää hidastaa, jolloin rekkakin hidastaa. Kaarran P-paikalle, jolloin rekan nopeus on luokkaa 40 km/h. Sen on varmaan kiva kelata taas matkanopeuteen, jotta pääsee hiillostamaan seuraavaa jonossa olijaa. Se puolestaan tekee saman kuin minä. jne. jne. Montako kertaa rekka tuossa tilanteessa hidastaa ja kiihdyttää taas. Onko se viisasta? Olisiko viisaampaa se, että jokainen jonossa olija pitäisi turvavälin? (Oikein, idiootit eivät turvaväliä pidä, mutta onko siellä rekan hytissä idiootti vai fiksu?)

        Oikeasti tätä keskustelua ei ole järkeä jatkaa, jos sinä joka välissä keksit uusia tilanteita. Me kaikki tiedämme, että jokainen liikennetilanne on yksilönsä, enkä minä millään voi käydä jokaista yksityiskohtaa läpi jokaisessa viestissä.


      • stycke
        tuli kirjoitti:

        Asiaan aika hyvä tiivistys, tuota asiaa ei kovin moni ota huomioon ja se pitää enemmän kuin täysin paikkansa

        Lisäksi kannattaa muistaa, että vaikka esim. rakennusalalla ammattimiehillä on mahdollisuus tehdä priimaa, niin yllättävän paljon yllättävän kalliille paikoille kalliilla rahalla rakennetuissa taloissa on työnlaadussa puutteita. Vielä vain ei ole mitään pudonnut kenenkään niskaan kuolettavasti, joten asia ei ole noussut otsikoihin.


      • Rattimatti
        Charles kirjoitti:

        "MUTTA....Rahtari ei voi ottaa uusiksi työsuoritustaan, se on aina kerralla siinä."

        Koko ajanhan se rahtari uusii työsuoritustaan. Otan esimerkiksi sen perseessä roikkumisen. Oletetaan, että rahtari ajaa ha:n perässä. Jossain alamäessä rekka ajautuu hyvin lähelle ha:ta, koska rahtari haluaa ottaa vauhtia seuraavaan mäkeen. Fiksu rahtari reagoi tuohon ja jättää vastaisuuden varalle pidemmän turvavälin. Näin seuraavassa mäessä rekka ei ajaudu liian lähelle edellä menijää.

        Konginkangas on satunnainen tapahtuma, joten sitä ei suoraan voi käyttää esimerkkinä oikein mistään. Niin moni asia meni yhtä aikaa pieleen. Sen sijaan jokapäiväisiä tapahtumia ovat perseessä roikkuminen, vilkun käyttämättömyys ja ylinopeus. Noihin rahtari voi heti vaikuttaa. Jos huomaa ajavansa ylinopeutta, voi hiljentää. Jos ei käytä jossain vilkkua, seuraavassa risteyksessä voi käyttää. jne. jne. Ajosuoritusta voi siis parantaa koko ajan.

        Ylinopeus ja perseessä roikkuminen ovat helppo muiden havaita. Jos minä ajan ha:lla ja rekka tulee 30 km perseessä roikkuen, niin silloin on helppo todeta, että roikkuminen kuuluu kyseisen kuskin ajotyyliin. Yhdestä vilkun käyttämättä jättämisestä ei voi vielä päätellä oikein mitään, koska kyseessä voi olla ns. inhimillinen erehdys, eli unohtaminen. Toisaalta olen joskus seurannut rekkaa, joka kääntyi kolmesta risteyksestä, vaihtoi kahdesti kaistaa ja ajoi kahden liikenneympyrän läpi käyttämättä kertaakaan vilkkua. Tuosta voi jo sanoa, että asenne on pielessä. Kukaan ei unohda vilkkua noin monesti.

        Ja vielä siihen alkuperäiseen väitteeseesi: timpurinkin työtä voi seurata vierestä. Hyvä timpuri ei tee samoja työvaiheita moneen kertaan. Hän tekee kerralla valmista.

        Mutta kuten jo alussa totesin, täällä on tapana se, että (ilmeisesti) hyvätkin rahtarit puolustelevat huonoja. Niinhän sinäkin nyt teet. Syytä siihen en oikein ymmärrä, mutta koko ajan niin näkyy tapahtuvan.

        Yhdistelmällä ajetaan ennakoiden ja tottakai erityisellä huolellisuudella ottaen huomioon muukin liikenne. Sitten pitäisi pystyä ajamaan vielä taloudellisesti eli polttoainetta säästäen, mitä henkilöliikenne ei mielestäni taida pahemmin harrastaa. Tilanteita varmaan on tullut ja tulee vastedeskin, kun rekka tulee "tappituntumalle". Edessä menevä voisi kiinnittää enemmän silloin huomiota omaan ajamiseen kuin siellä takana tulevaan. Suotta sitä isoa autoa tarvitsee pelätä. Takana tuleva pyrkii ajamaan tasaisesti, mutta jos edessä menevän nopeus ailahtelee kovin, niin liikenne alkaa "pumppaamaan". Toki löytyy ajattelemattomiakin rekkakuskeja.


      • Charles
        Rattimatti kirjoitti:

        Yhdistelmällä ajetaan ennakoiden ja tottakai erityisellä huolellisuudella ottaen huomioon muukin liikenne. Sitten pitäisi pystyä ajamaan vielä taloudellisesti eli polttoainetta säästäen, mitä henkilöliikenne ei mielestäni taida pahemmin harrastaa. Tilanteita varmaan on tullut ja tulee vastedeskin, kun rekka tulee "tappituntumalle". Edessä menevä voisi kiinnittää enemmän silloin huomiota omaan ajamiseen kuin siellä takana tulevaan. Suotta sitä isoa autoa tarvitsee pelätä. Takana tuleva pyrkii ajamaan tasaisesti, mutta jos edessä menevän nopeus ailahtelee kovin, niin liikenne alkaa "pumppaamaan". Toki löytyy ajattelemattomiakin rekkakuskeja.

        Ahaa, siis kun rekka roikkuu perseessä, se voi niin tehdä, koska kuski osaa lukea liikennettä ja haluaa säästää polttoainetta.

        Miten perseessä roikkuminen säästää polttoainetta? Sen ymmärrän, jos rekka vaikka alamäessä haluaa hyödyntää painovoimaa ja antaa vauhdin kiihtyä. Tällöin turvaväli pienenee, mutta yleensä se sitten suurenee ylämäessä, kun rekka tahtoo hyytyä. Mutta miten polttoainetta säästää se, että rekka koko ajan on tappituntumalla niin tasaisella, ylämäessä kuin alamäessäkin?

        On minulla toinenkin kysymys: Millainen laite rekkakuskeilla on käytössään, kun he pystyvät ennakoimaan pusikosta tielle hyppäävän hirven tai kolmion takaa eteen puskevan eläkeläispapan? Minä haluan heti samanlaisen laitteen. Lehdessä olen nähnyt mainoksia autoon asennettavasta lämpökamerasta, joka tunnistaa tiellä ja tien vierustoilla olevat lämpimät kohteet (eli ihmiset ja muut nisäkkäät). Joko tuollainen laite on rekoissa käytössä?

        Sitäkin minä ihmettelen, että miten 200 000 km vuodessa ajavalle tulee yllätyksenä se, että jonossa ajettaessa nopeus pumppaa. Jos kaikki ajaisivat oikein, jono etenisi tasaista nopeutta. Mutta käytännössähän kaikki eivät aja oikein, mistä johtuen jonon vauhti peräpäässä tahtoo pumpata. Luulisi, että tämä ilmiö on kaikille tuttu. Miksei rekkakuski siihen osaa varautua?


      • Charles
        stycke kirjoitti:

        Lisäksi kannattaa muistaa, että vaikka esim. rakennusalalla ammattimiehillä on mahdollisuus tehdä priimaa, niin yllättävän paljon yllättävän kalliille paikoille kalliilla rahalla rakennetuissa taloissa on työnlaadussa puutteita. Vielä vain ei ole mitään pudonnut kenenkään niskaan kuolettavasti, joten asia ei ole noussut otsikoihin.

        Nythän näiden joidenkin "rekkakuski on ammattilainen - tee itse paremmin" -mantraa hokevien logiikalla rakennusmiesten työnjälkeä ei saisi arvostella. Harva kuitenkaan tekee parempaa jälkeä kuin huonokaan rakennusmies.


      • Rattimatti
        Charles kirjoitti:

        Ahaa, siis kun rekka roikkuu perseessä, se voi niin tehdä, koska kuski osaa lukea liikennettä ja haluaa säästää polttoainetta.

        Miten perseessä roikkuminen säästää polttoainetta? Sen ymmärrän, jos rekka vaikka alamäessä haluaa hyödyntää painovoimaa ja antaa vauhdin kiihtyä. Tällöin turvaväli pienenee, mutta yleensä se sitten suurenee ylämäessä, kun rekka tahtoo hyytyä. Mutta miten polttoainetta säästää se, että rekka koko ajan on tappituntumalla niin tasaisella, ylämäessä kuin alamäessäkin?

        On minulla toinenkin kysymys: Millainen laite rekkakuskeilla on käytössään, kun he pystyvät ennakoimaan pusikosta tielle hyppäävän hirven tai kolmion takaa eteen puskevan eläkeläispapan? Minä haluan heti samanlaisen laitteen. Lehdessä olen nähnyt mainoksia autoon asennettavasta lämpökamerasta, joka tunnistaa tiellä ja tien vierustoilla olevat lämpimät kohteet (eli ihmiset ja muut nisäkkäät). Joko tuollainen laite on rekoissa käytössä?

        Sitäkin minä ihmettelen, että miten 200 000 km vuodessa ajavalle tulee yllätyksenä se, että jonossa ajettaessa nopeus pumppaa. Jos kaikki ajaisivat oikein, jono etenisi tasaista nopeutta. Mutta käytännössähän kaikki eivät aja oikein, mistä johtuen jonon vauhti peräpäässä tahtoo pumpata. Luulisi, että tämä ilmiö on kaikille tuttu. Miksei rekkakuski siihen osaa varautua?

        Ei ole sallittua eikä suotavaa tehdä sitä tahallaan. Vaan tulee tilanteita, jossa vaan ajaudutaan lähelle, kun edellä olevan aivoituksiakaan ei voi lukea. Edelleenkään perseessä roikkuminen ei säästä polttoainetta, mutta tasainen ajaminen kylläkin. Jatkuva vauhdin pudottaminen raskaalla ajoneuvolla merkitsee uusia kiihdytyksiä ja täten kasvavaa polttoaineen kulutusta. Yleensä jonot soljuvat hyvin, mutta joukkoon mahtuu myös niitä, jotka eivät tahdo kyetä säilyttämään normaalinopeutta, mitä yleensä ajetaan. Liekö syynä alentunut havainnointikyky tai ajokyky. Me ihmiset olemme yksilöitä ja niitäkin löytyy, jotka eivät näe omaa nenäänsä pidemmälle, myös ison auton ratissa. Lopuksi, ei meillä mitään lämpökameroita kulje matkassa, vaan mennään kuten muutkin. Ammattikuljettaja elää päivänsä liikenneympäristössä, joten et voi verrata häntä vähemmän ajavaan. Ei auta alkaa taivastelemaan matkaan lähdettäessä esim. ruuhkaa tms. Jos alkaa puntti tutista, ei työstäkään tule mitään.


      • Mauri-
        Rattimatti kirjoitti:

        Ei ole sallittua eikä suotavaa tehdä sitä tahallaan. Vaan tulee tilanteita, jossa vaan ajaudutaan lähelle, kun edellä olevan aivoituksiakaan ei voi lukea. Edelleenkään perseessä roikkuminen ei säästä polttoainetta, mutta tasainen ajaminen kylläkin. Jatkuva vauhdin pudottaminen raskaalla ajoneuvolla merkitsee uusia kiihdytyksiä ja täten kasvavaa polttoaineen kulutusta. Yleensä jonot soljuvat hyvin, mutta joukkoon mahtuu myös niitä, jotka eivät tahdo kyetä säilyttämään normaalinopeutta, mitä yleensä ajetaan. Liekö syynä alentunut havainnointikyky tai ajokyky. Me ihmiset olemme yksilöitä ja niitäkin löytyy, jotka eivät näe omaa nenäänsä pidemmälle, myös ison auton ratissa. Lopuksi, ei meillä mitään lämpökameroita kulje matkassa, vaan mennään kuten muutkin. Ammattikuljettaja elää päivänsä liikenneympäristössä, joten et voi verrata häntä vähemmän ajavaan. Ei auta alkaa taivastelemaan matkaan lähdettäessä esim. ruuhkaa tms. Jos alkaa puntti tutista, ei työstäkään tule mitään.

        Itse pidän turvavälejä, minusta ihan riittävän pituisia. Ja ymmärrän niitäkin, jotka eivät pidä.

        Jos jono on pitkä ja jokaisella on se pakollinen 10m väli ja mulla on siinä edessä se 100m väli... Siinä käy siten, että se takimmainen ohittaa mut ja jää siihen eteen. Siihen se jää, mut kuitenkin se ohittaa.

        Ei siinä ohittamisessa ole mitään, mutta mun pitää jarruttaa, että saan turvavälin takaisin. Ja sit taas joku ohittaa. No tähän tottuu.


    • voi muuta

      sanoa, kuin että, jos miehestä ei muuhun ole, niin siitä tulee autonkuljettaja....

      • Herra Yhdistelmäajoneuvon k...

        ja sanotaan että räkänokastakin tulee mies,mut ei tyhjänjauhajasta.


      • stycke

        Se on trukinkuljettaja. Tru-kin-kul-jet-ta-ja.


      • kuitenkin
        stycke kirjoitti:

        Se on trukinkuljettaja. Tru-kin-kul-jet-ta-ja.

        asialinjoilla,kaikilla on oma hommansa. Ja se mikä on huono asia,että nämä tekijät sitten asetetaan ikäänkuin toinen toistaan vahtimaan elikkä vastakkain. Se on epäterve ja ikävä ilmiö,sitä on tietysti ollut aina mutta rajansa kaikella,hommat sujuu parhaiten kun annetaan kaikille se oman homman hoito ilman turhia vittuiluja,työteho on kaikille tavoite josta tuntee hyvää mieltä,näin se homma luistaa,se on vanha totuus,ota kaveri huomioon,samassa veneessä sitä kuitenkin ollaan,pikku provisiot ei mieltä pahoita,siitä on kokemuksia.


      • löpökuski

        vaikka ala on miehinen niin kyllä tälle alalle naisiakin on kulkeutunut.


    • walkerman

      koska näitä tän foorumin juttuja lukee 90% kuskit tai muut alaan liittyvät tahot... sama "avautuminen"v vaik maailman menoa palstalle saa toivotun vaikutuksen aikaiseksi! ;)

    • jankkaamista

      miksi tästä asiasta jankataan koko ajan jos siitä ei tule mitään selvyyttä?

      • Jankku

        Sivarit ja intin käynneet jankkaavat myös koko ajan, miksi jos siihenkään asiaan ei tule mitään selvyyttä.


      • ensin
        Jankku kirjoitti:

        Sivarit ja intin käynneet jankkaavat myös koko ajan, miksi jos siihenkään asiaan ei tule mitään selvyyttä.

        pitään turvavälit ja katsomaan kiekot ja kuormat kuntoon!!!!!!!!!!!


    • vappu

      olet ihan oikeessa. miks ihmisten pitää koko ajan valittaa. ei se rekkakuskin vika ollut et se onnettomuus tapahtui. sitä hetkeä ei voitu aavistaa ennen. kun jotai tapahtuu niin se tapahtuu. teille kuskeille saahaan olla kiitollisia et meillä on ruokaa mitä syödä ja vaatteet yllä. on hieno näky kun valtatien kuninkaita ajaa vastaan. aina ollaan hymy korvissa ku ajelette vastaan ja käsi pystyssä... tsemppiä ajo hetkiä.. talvella varsinkin on turvallisempaa ajella rekan perässä jos on hirveen lumisateinen keli.. kun teillä on paremmat valot millä näyttää kansalle valoa..:) hymyllään jatkossakin..

      • Rattimatti

        Joku muistaa valoisempiakin puolia ammattiliikenteestä. Kiitokset lämmittävät koko kuskikuntaa.


      • vappu
        Rattimatti kirjoitti:

        Joku muistaa valoisempiakin puolia ammattiliikenteestä. Kiitokset lämmittävät koko kuskikuntaa.

        tietenkin teille pitää olla ystävällisii. ja tiet ois autiot jos ei rekkoja ole liikentessä.
        toisaalta on hieno näky ku teitä viilettää tuolla valtateillä. turhaan ei teitä voi pelätä. jos joku pelkää niin olkoo kotona.


      • lämmittää
        vappu kirjoitti:

        tietenkin teille pitää olla ystävällisii. ja tiet ois autiot jos ei rekkoja ole liikentessä.
        toisaalta on hieno näky ku teitä viilettää tuolla valtateillä. turhaan ei teitä voi pelätä. jos joku pelkää niin olkoo kotona.

        "Kiitokset lämmittävät koko kuskikuntaa."

        En taida kuulua kuskikuntaan, kun minulle on aivan sama kiitelläänkö vai haukutaanko, jokaisella on oikeus mielipiteisiin, mua ei kiinnosta, mä olen vain töissä tien päällä. Ja ainoa kiitos, minkä noteeraan, näkyy pankkitilillä. Haukkuja en noteeraa ollenkaan, menee toisesta korvasta ulos samantien.


      • Rattimatti
        lämmittää kirjoitti:

        "Kiitokset lämmittävät koko kuskikuntaa."

        En taida kuulua kuskikuntaan, kun minulle on aivan sama kiitelläänkö vai haukutaanko, jokaisella on oikeus mielipiteisiin, mua ei kiinnosta, mä olen vain töissä tien päällä. Ja ainoa kiitos, minkä noteeraan, näkyy pankkitilillä. Haukkuja en noteeraa ollenkaan, menee toisesta korvasta ulos samantien.

        Varmaan kuuntelisit sinäkin myönteistä palautetta ennemmin kuin jatkuvaa vittuilua. Ja toisekseen, eikös se ole vaan hyvä asia, että meistä raskaanliikenteen kuskeista on edes joillakin hyvä kuva. Luulenpa vaan, että suurin osa kuljettajakunnasta kuitenkin osaa arvostaa kiitoksen saamista, kun se nykyään on perin harvinaista. Myönteistä palautetta ja kiitosta puolin ja toisin tarvitaan huomattavasti enemmän yhteiskunnassamme.


      • ansku:)
        Rattimatti kirjoitti:

        Varmaan kuuntelisit sinäkin myönteistä palautetta ennemmin kuin jatkuvaa vittuilua. Ja toisekseen, eikös se ole vaan hyvä asia, että meistä raskaanliikenteen kuskeista on edes joillakin hyvä kuva. Luulenpa vaan, että suurin osa kuljettajakunnasta kuitenkin osaa arvostaa kiitoksen saamista, kun se nykyään on perin harvinaista. Myönteistä palautetta ja kiitosta puolin ja toisin tarvitaan huomattavasti enemmän yhteiskunnassamme.

        siis te ette kuskit tiiäkkään kuinka täällä aina välil jotkut kaipaa teitä. varsinkin itellä hymy hyyty ku rekkoja on liikenteessä. tossa kavereitten kans ajelin viikonloppuna. se oli aika pieni asfaltti pätkä ja sanoin kavereille et missä kaikki rekat on ku ei yhtää oo tullu vastaan. mut ei menny kauaa ku tuli mutkan takaa yks vastaan...:) teistä on iloa tien päällä. hymyillään jatkossa ja pidetään rento meininki. hauskaa kesään jatkoa ja ajelkaa varovasti. lento suukkoja kuskeille..:)


      • mä vaan
        ansku:) kirjoitti:

        siis te ette kuskit tiiäkkään kuinka täällä aina välil jotkut kaipaa teitä. varsinkin itellä hymy hyyty ku rekkoja on liikenteessä. tossa kavereitten kans ajelin viikonloppuna. se oli aika pieni asfaltti pätkä ja sanoin kavereille et missä kaikki rekat on ku ei yhtää oo tullu vastaan. mut ei menny kauaa ku tuli mutkan takaa yks vastaan...:) teistä on iloa tien päällä. hymyillään jatkossa ja pidetään rento meininki. hauskaa kesään jatkoa ja ajelkaa varovasti. lento suukkoja kuskeille..:)

        kiitos oli ilo lukea viestisi lisää tämmösiä ja paljon hyvää sinulle jatka samaa rataaa!!!!:D


      • ansku"
        mä vaan kirjoitti:

        kiitos oli ilo lukea viestisi lisää tämmösiä ja paljon hyvää sinulle jatka samaa rataaa!!!!:D

        tervehdys. mitäs sinne tien päälle kuuluu..ja töitä riittä teilläkin yhtenään.. kyl suomalaiset rekat on hienoja katella ku ne pimeellä loistavat ku joulukuuset..mitä vertaa venäläisiin autoihin hyvä et on etuvalot päällä...mut rattoisaa joulua ja riemukasta uutta vuotta 2007..hymyillään ku tavataan..:)


    • ei osaa muuta

      niin siitä tulee autokuski

    • ammattirikollinen

      Olen jonkin aikaa ajanut raskasta rekkaa. Osan kuljettajan urastani olen ajanut puoliperävaunua ja osan täysperävaunua. Olen siis REKKAMIES

      Aina poliisin kohdalle osuessa on tullut mieleen että ammattinimeksemme pitäisi muuttaa AMMATTIRIKOLLINEN. Kenen muun työaikaa syynätään niin tarkasti ja jaellaan työhistorian mukaan sakkomaksulappuja? Ku ei enää saa tehdä työtä silloin kun jaksaisi ja nukkua kun nukuttaa. Lain laatija on määrännyt milloin saa nukkua ja milloin pitää ajaa...

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Et voi olla loputtomasti hiljaa

      Nainen. Tarkoitan siis meidän juttua. Eihän tämä tällaiseen epätietoisuuteen voi jäädä siinä vaan särkyy kumpikin. Kerto
      Ikävä
      108
      1743
    2. Nainen mitä tekisit

      Joutuisit tekemään miehelle ja sinulle tai sinulle ja miehellesi ja kahdelle lapselle ruokaa ja kaapista löytyy 2 litraa
      Sinkut
      170
      1123
    3. Ajatus aamuun

      Tämä jollekin tärkeälle. On asioita mistä jutellaan, on asioita mistä vitsaillaan, on myös asioita mistä ei puhuta kenen
      Ikävä
      72
      1087
    4. Ihastuin sun kaksoisolentoon

      Kaipaan sitä nyt tästä eteenpäin. Joskus käy näin. 👋🏻
      Ikävä
      158
      905
    5. Yksi mies ajatteli hyvin pitkään

      ja hänen kaipauksensa menetti kiinnostuksensa häneen…
      Ikävä
      82
      802
    6. Rita syyttää muita "virheistään"

      Taas Donnasta lasu ilmoitus ja kaiken maailman kriisejä Akin virheen takia. Aki teki vakavan rikoksen, turha sitä on mui
      Kotimaiset julkkisjuorut
      54
      769
    7. Jos saisit nainen vielä pudotettua 20 kiloa?

      Niin voitaisiin katsella uudestaan.
      Ikävä
      42
      714
    8. Niiiiin pihkassa

      Hänen ihanan vuoksi minulla on pikkarit märät koko ajan. Säikähdin vähän, näetköhän kaiken minusta? Yritän pitää perusil
      Ikävä
      39
      690
    9. Milloin ajattelit

      Nähdä minut? Onko jotain odotuksia?
      Ikävä
      44
      661
    10. Ei kannata lähteä sotaan jos ei omaa edes alkeellisia taitoja.

      Sodastahan tässä ei varsinaisesti ole edes kyse, vaan naisten ja lasten suojelusta ja oikeuden toteutumisesta, tavalla t
      Ikävä
      118
      656
    Aihe