Pikkukymppi KK-vetäjänä

muuten mukava työpaikka

Meidän osastomme työnjohtajan paikka on ollut melko tuulinen. Seitsemän vuoden sisällä meillä on ollut kuusi eri pomoa eli joka vuosi kehityskeskustelut on vetänyt eri mies. Paikka on toiminut ponnahduslautana haastavampiin hommiin, kuka t&k-hommiin ja kuka ulkomaankeikoille. Tästä seuraa ettei pitkäkantoisia kehityssuunitelmia ole juuri laadittu kun yksi on yhtä ja toinen toista mieltä samasta asiasta. Kaiken huippu oli viimevuotisen keskustelun vetänyt tuuraajaksi osastollemme otettu ylimielinen pikkukymppi, joka koetti painaa minut mielipiteineni maanrakoon. Keskustelu meni sitten molemminpuoliseksi vittuiluksi. Syynä oli todennäköisesti se että hoitelin asioita hänen ohitseen yhteisen esimiehemme hiljaisella siunauksella. Kaveria otti luonnon päälle kun tuotantopäällikön korvissa minun sanani painoi enemmän tietyissä tuotannon kehittämiseen liittyvissä asioissa kuin tämän taivaanrannanmaalarin lapselliset illuusiot.

5

2976

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • että ite

      voisit olla teidän työpaikan niitä ns. vanhoja jermuja, jotka kuvittelee esim. pitkällä kokemuksella tietävänsä asiat paremmin ja osaavansa asiat pomoaan paremmin. Hankalia tapauksia, joille ehkä nauretaan selän takana tai joista muut ei ehkä muuten pidä kovastikkaan. On noita nähty, ja tullaan näkemään aina. Nää on niitä pomon haasteellisia tapauksia, joita on omansa joka tiimissä/työporukassa (vertaa siihen että joka koululuokalla on omat pahikset ja nössöporukat).

      Ps. Ootko ihan varma, ettei tää isompi pomo ja pikku10 oo jutellu asian läpi, että antavat sun huseerata kympin ohi? Yleensä pomoilla on sanaton sopimus se että pomot juttelevat nää asiat (esim. käydään läpi hankalat työntekijät, tai että millä tavoin kukakin työntekijä haluaa toimia) keskenään läpi ja päättävät mitä toimintaa sietävät ja katsovat sormien läpi. Näin tehdään, ettei aiheuteta ylimääräistä kitkaa työympäristöön. Lienee parasta ettet luota omaan erinomaisuutees, koska jotkut (pomoista ja työkavereista...) kattoo et sun kaltainen toiminta on ok, toiset ei tykkää yhtään. Pomo on aina pomo kuitenkin, loppupeleissäkin :) Sen näkee siinä vaiheessa sit viimeistään, kun katotaan kenellä on valtaa päättää sun asioista, ja/tai pitää sun puolia. Se kannattaa muistaa.

      • työntekijätkin saavat vastu...

        hommia on hoitanut se kuka ne parhaiten on taitanut. Tämä ei tälle toiselta osastolta tulleelle nousukkaalle käynyt vaan hänen olisi pitänyt saada itse huseerata nokkamiehenä. Näistä tämän herran turauksista kärsi osastomme toimitusvarmuus ja laatu. Aikaisempien pomojen kanssa olen kyllä tullut toimeen ja pystynyt neuvottelemaan asioista saaden ääneni kuuluville. Ja siitä selän takana naureskelustakaan en olisi varma, sillä monet ideani ovat helpottaneet muidenkin töitä. Ja osaston henki on semmoinen että päätä auotaan jos siihen on aihetta työntekijöiden kesken ettei kukaan ylpistymään pääse. Sen kyllä rohkenen tunnustaa etteivät paperihommat minulta luonnistuisi mutta käytännön työstä minulla on vankka näkemys. Ja tiedän senkin etten ole korvaamaton mutta omaan melkoisesti niin sanottua hiljaista tietoa ja olen itse ottanut asioista selvää . Lyhyesti sanottuna pidän työstäni ja saamastani vastuusta haluamatta kuitenkaan esimiestehtäviin. Kyllä haalarit päällä on hauskempaa.


      • että itte
        työntekijätkin saavat vastu... kirjoitti:

        hommia on hoitanut se kuka ne parhaiten on taitanut. Tämä ei tälle toiselta osastolta tulleelle nousukkaalle käynyt vaan hänen olisi pitänyt saada itse huseerata nokkamiehenä. Näistä tämän herran turauksista kärsi osastomme toimitusvarmuus ja laatu. Aikaisempien pomojen kanssa olen kyllä tullut toimeen ja pystynyt neuvottelemaan asioista saaden ääneni kuuluville. Ja siitä selän takana naureskelustakaan en olisi varma, sillä monet ideani ovat helpottaneet muidenkin töitä. Ja osaston henki on semmoinen että päätä auotaan jos siihen on aihetta työntekijöiden kesken ettei kukaan ylpistymään pääse. Sen kyllä rohkenen tunnustaa etteivät paperihommat minulta luonnistuisi mutta käytännön työstä minulla on vankka näkemys. Ja tiedän senkin etten ole korvaamaton mutta omaan melkoisesti niin sanottua hiljaista tietoa ja olen itse ottanut asioista selvää . Lyhyesti sanottuna pidän työstäni ja saamastani vastuusta haluamatta kuitenkaan esimiestehtäviin. Kyllä haalarit päällä on hauskempaa.

        ...tossa äskeisessä viestissä teidän työpaikan tilanteesta. Harmi, että teillä pomot vaihtuu ja tulevat pomot ovat pallo hukassa duunissaan sitten. Vastaisin sulle vähän kärkkäästi tossa ennen, se johtuu siitä, että meidän työpaikalla vallitsee selvä hierarkia pomojen kesken. Ja pomojen vastuualueet on rajattu tarkasti. Itse asiassa meillä pomot pitävät kiinni aika hanakasti kiinni siitä, mitkä asiat heille kuuluvat ja mihin he eivät ota osaa tai että mitkä asiat eivät kuulu heidän toimenkuvaansa. Apua ja neuvoja saa ja pitää kysyä tosin, ja apua tulee.

        Joten tämän takia kuulosti oudolta se, että sielä teillä hoidellaan työasioita oman pomon ohi muiden pomojen kanssa. Itselläni ei olisi yksinkertaisesti oikein pokkaakaan: isompi pomo luultavasti kuultuaan asiani sanois lempeästi, että oma pomosi hoitaa tuon asian, otahan siihen yhteyttä ensin. Ja vois isompi pomo sanoa nuo terveiseni omalle pomolleni...mikä vois olla, noh, hieman nöyryyttävää mun kantilta, koska oma pomoni tietysti katsoisi kulmat kurtussa, koska minun olisi kuulunut puhua asiani hänelle.

        Me ollaan luultavasti eri aloilla hommissa, mikä selittää eroja työkäyttäytymises. Tosiaan meillä on työntekijöidenkin omat vastuualueet rajattu tarkkaan ja esimies, jolle raportoidaan, on määrätty tarkkaan. Ihan hyvä musta, koska meillä ei kauheesti mietitä pomon ominaisuuksia, vaan kulttuuriimme kuuluu, että pomo kantaa vastuun tietyistä asioista ja siihen luotetaan, että se hoitaa hommansa. Jos ei hoida, niin se ei ole meidän asia, vaan ylemmissä portaissa tiedetään, kenen vastuuseen asian hoito kuuluu. Näin meillä "toimiston puolella" :). Aurinkoista kesän odotusta, ja toivotaan pomoasian selkiytymistä teillä :)!


      • joten yhteen asiaan erikois...
        että itte kirjoitti:

        ...tossa äskeisessä viestissä teidän työpaikan tilanteesta. Harmi, että teillä pomot vaihtuu ja tulevat pomot ovat pallo hukassa duunissaan sitten. Vastaisin sulle vähän kärkkäästi tossa ennen, se johtuu siitä, että meidän työpaikalla vallitsee selvä hierarkia pomojen kesken. Ja pomojen vastuualueet on rajattu tarkasti. Itse asiassa meillä pomot pitävät kiinni aika hanakasti kiinni siitä, mitkä asiat heille kuuluvat ja mihin he eivät ota osaa tai että mitkä asiat eivät kuulu heidän toimenkuvaansa. Apua ja neuvoja saa ja pitää kysyä tosin, ja apua tulee.

        Joten tämän takia kuulosti oudolta se, että sielä teillä hoidellaan työasioita oman pomon ohi muiden pomojen kanssa. Itselläni ei olisi yksinkertaisesti oikein pokkaakaan: isompi pomo luultavasti kuultuaan asiani sanois lempeästi, että oma pomosi hoitaa tuon asian, otahan siihen yhteyttä ensin. Ja vois isompi pomo sanoa nuo terveiseni omalle pomolleni...mikä vois olla, noh, hieman nöyryyttävää mun kantilta, koska oma pomoni tietysti katsoisi kulmat kurtussa, koska minun olisi kuulunut puhua asiani hänelle.

        Me ollaan luultavasti eri aloilla hommissa, mikä selittää eroja työkäyttäytymises. Tosiaan meillä on työntekijöidenkin omat vastuualueet rajattu tarkkaan ja esimies, jolle raportoidaan, on määrätty tarkkaan. Ihan hyvä musta, koska meillä ei kauheesti mietitä pomon ominaisuuksia, vaan kulttuuriimme kuuluu, että pomo kantaa vastuun tietyistä asioista ja siihen luotetaan, että se hoitaa hommansa. Jos ei hoida, niin se ei ole meidän asia, vaan ylemmissä portaissa tiedetään, kenen vastuuseen asian hoito kuuluu. Näin meillä "toimiston puolella" :). Aurinkoista kesän odotusta, ja toivotaan pomoasian selkiytymistä teillä :)!

        ei onnistu. Tehtäviä kierrätetään niin että melkein kaikki osaavat kaikkia hommia paitsi sähkötyöt, varastohommat on keskitetty samoille tyypeille. Meidän tapauksessamme monta kertaa lähin esimies levittelee käsiään ongelmatilanteissa joten tästä syystä asioimmekin mieluummin suoraan myynnin ,suunnittelun ,tuotekehityksen ja alihankkijoiden kanssa ilman välikäsiä. Ja en voi kiistää sitä tosiasiaa että on mukavaa kun saa hommat pelaamaan . Edelliset esimiehet ovat nähneet homman toimivan parhaiten näin puuttumatta tekemisiimme. Sillä toisella osastolla taas jyrää se mainitsemasi hierarkia josta tää uusi tulokas on. Mutta pitäs ymmärtää vähän aikaa ilmaa haisteltuaan olla alkamatta tuhoamaan toimivaa järjestelmää joka sopii meille.


    • Juhaaa

      Olet vain niin katkera kun kaikki muut ylenevät sinun ohitse, ja itse olet vaan samassa hommassa koko ajan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      110
      8406
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      40
      2565
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      122
      2277
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      23
      1946
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1684
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1499
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      16
      1452
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1399
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1282
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      12
      1183
    Aihe