agar agar

???

Hei!

Kaipaisin neuvoja agar agarin käyttöön.
Tulossa on juhlat, ja ainakin pari vierasta tulee olemaan vegaaneja, suurin osa kasvisyöjiä(lakto-ovo). Kaikki ruuat tehdään kasvisruokina. Jälkiruokien suhteen siis ongelma, liivatetta kun ei laiteta mihinkään. Kakkujen päälle pitäisi saada marjojen päälle kiilto mikä yleensä tehdään liivatteella, mutta kuinka onnistuu agarilla? Itse olen ollut kasvisyöjä jo vuosia, muttei tuota ainetta ole tullut käytettyä.
Onko kyseinen aine käytöltään verrattavissa liivatteeseen? missä muodossa agaria myydään, jauheena? Kuinka suuri määrä garia vastaa yhtä liivate levyä? Onko helppokäyttöistä?
Osaisiko joku neuvoa? Ekokaupan myyjä ei osannut vastata kysymyksiini.

3

6502

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vaihtoehto

Agaria en ole käyttänyt mutta jos haluat kiiltoa kakun päälle laitettaviin marjoihin niin itse olen käyttänyt hyytelösokeria joka on täysin kasvispohjainen tuote. Löytyy marketeista Dan Sukkerin tuotteista.

• Misis kuukkeli
    • no niin

Agar agar?

Agar-agar
      Elintarviketeollisuuden ammattisanastossa tämä lähes mauton hyytelöaine on agari. Aine keksittiin Japanissa vuonna 1660 ja sen nimi agar-agar on malaijinkieltä. Agari on meikäläisessä ruoanlaitossa käytetyn liivatteen eli gelatiinin kasvisperäinen vastine, jota käytetään elintarviketeollisuuden lisäksi kaikenlaisissa laboratorioissa, kun tarvitaan puhdasta, mautonta ja hajutonta hyytelöä. Agari valmistetaan Itä-Aasian merenrannoilla kasvavista levistä ja varsinkin japanilaiset käyttävät sitä paljon keittiössään. Se liukenee helpommin kuin liivate eikä maistu eikä haise luuliimalta, kuten liivate joskus. Agarin muodostama hyytelö vaikuttaa vähemmän sitkeältä kuin liivatteen. Se tuntuu myös valuvan helposti, joten sillä hyytelöity jälkiruoka voi olla paksua hyytelöä pohjalla, kun yläpinta jää hyytelöitymättä. Agari ei sula suussa, eikä myöskään ihmisen sisuksissa, ja siksi sitä käytetään mietona ulostuslääkkeenä ja kolesterolia mukanaan ihmisestä pois kuljettavana aineena.

Ruoansulatusnesteiden lisäksi agari kestää hedelmäentsyymejä paremmin kuin liivate, joten esimerkiksi kiivihedelmällä tai tuoreella ananaksella päällystettyjä kakkuja voi kuulemma hyytelöidä agarilla.

Tuoteselosteissa agarin tunnistaa numeromerkinnästä E406.

Agaria saa apteekista sekä luontaistuotekaupoista ja itämaisia ruokia myyvistä liikkeistä.Sitä on saatavana sekä jauheena että kulmikkaina tankoina.

Samanlainen ja samoihin tarkoituksiin käytetty hyytelöaine, jota varsinkin jäätelö- ja säilyketeollisuus käyttää, on Atlantin levistä (Irlannin sammal, Irish moss) valmistettu karrageeni. Se esiintyy joskus suomenkielisissä tuoteselosteissa lisäaineena nimellä E407 tai carrageenan.

Ero näissä "leväperäisissä" jutuissa verrattuna liivatteeseen on se että ne sulaa korkeammassa lämpötilassa ja jähmettyy aiemmin (karrageeni kovettuu 40°C), eli jos kakkuun laitat kiillettä niin pitää toimia nopeasti... Karrageenia tarvitsee käyttää merkittävästi vähemmän kuin liivatetta...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Sun ja kaivattusi

ikäero? Kumpi vanhempi, m vai n?
      Ikävä
      88
      1567
    2. Kesän odotuksia hyrynsalmella

Kyllä kesällä hyrynsalmellakin on mahdollisuus osallistua kylän menoon monella tavalla . On kaunislehdon talomuseolla
      Hyrynsalmi
      12
      1450
    3. Kai sä näät

Ku sua katson et olen aika rakastunut. Rakkaus ei vain ole aina niin yksinkertaista
      Ikävä
      98
      1390
    4. Katsotko mieluiten

Kaivatussasi mitä?
      Ikävä
      69
      1250
    5. Tämän hetken

Terveiset kaivatullesi ⬇️
      Ikävä
      99
      1164
    6. Mikä on ollut

Epämiellyttävin hetki sinun ja kaivattusi romanssissa?
      Ikävä
      116
      1150
    7. Anne Kukkohovi ei myykkään pikkuhousujaan

Kyseessä oli vain markkinointitempaus. Anne höynäytti hienosti kaikkia ja Onlyfans-tilinsä tilaajamäärä lähti jyrkkään n
      Maailman menoa
      257
      972
    8. Vieläkö sä toivot

Meidän välille jotain?
      Ikävä
      69
      961
    9. Voi Rakas siellä

Olet ollut mun ajatuksissa taas koko päivän. Olet ihmeellinen kertakaikkiaan ja arvostan sinua niin paljon❤️Minulla ei o
      Tunteet
      18
      925
    10. Pidätkö kaivatustasi

Minkä vuoksi erityisesti? Mikä hänessä vetoaa?
      Ikävä
      37
      897
    Aihe