Liikennelentäjän koulutus/ammatin sisältö

Unelmia on monia..

Mikä olisi paras keino päästä Lentäjäksi? Siis koulutus lähinnä? Entä minkälaista on työn sisältö? Jaksaako sitä tehdä 40 vuotta? Paljon on palkka per kuukausi perämiehellä?

8

2053

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • näin on

      ei tarvi todellakaan 40 vuotta tehdä, lentäjät jäävät kaikki eläkkeelle 45vuotiaina varsinaisista lentäjän hommista, uraahan voi jatkaa sen jälkeen jossakin muualla, jos tykkää.....

      • kyllä jaksaa

        Varmasti jaksaa. Ei se perämiehen palkka niin kummonen ole jotain vähän alta 20tuhat vanhaa rahnaa, ja sitte kun pääset kapteeniks ni se eikun nousee. Eikä lentäjien tarvitse tehdä päivääkään "oikeata" työtä.


      • Seppo
        kyllä jaksaa kirjoitti:

        Varmasti jaksaa. Ei se perämiehen palkka niin kummonen ole jotain vähän alta 20tuhat vanhaa rahnaa, ja sitte kun pääset kapteeniks ni se eikun nousee. Eikä lentäjien tarvitse tehdä päivääkään "oikeata" työtä.

        Siis kun valmistutaan koulusta lentäjäksi, valmistutaankin perämieheksi? Kauan kestää sitten, että pääsee lentäjäksi? Onko vaikeat pääsykokeet? Millaisia pääsyvaatimuksia? Eikö ne maksa ihan sikana?


      • Katso täältä!
        Seppo kirjoitti:

        Siis kun valmistutaan koulusta lentäjäksi, valmistutaankin perämieheksi? Kauan kestää sitten, että pääsee lentäjäksi? Onko vaikeat pääsykokeet? Millaisia pääsyvaatimuksia? Eikö ne maksa ihan sikana?

        Perämies on myös lentäjä koulutukseltaan!
        Perämies on ns. nuorempi lentäjä joka kerryttää lentotunteja ja kokemusta.

        Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että koneen käskyvalta on siis kapteenilla, mutta molemmat ovat koneen ohjaajia. Kapteenilla voi olla siis lepo jolloin perämies on siis ohjaamisesta vastaava.

        Pääsykokeet ovat todella vaativat! Tämä on ymmärrettävää, harvassa ammatissa olet suoraan vastuussa jopa 500-1000 ihmisen hengestä ja satojen miljoonien markkojen omaisuudesta...

        Pääsyvaatimuksia löydät täältä:
        http://www.suomenilmailuopisto.fi

        Ko. pulju siis kouluttaa pilotteja Finnairille.
        ja kouluttautumien tuolla ei maksa periaatteessa mitään lupia lukuun ottamatta.

        Sitten on vaihtoehtoina "yksityiset" firmat, kuten pilot factory suomessa, jossa koulutus monimoottorilupaan saakka maksaa n.73 000 euroa.
        (http://www.pilotfactory.fi)

        Lentokapteeniksi pääseminen kestää hieman susta itsestäsi riippuen n. 4-6 vuotta.
        pitkien reittien pomoksi pääset ~8-12 vuoden palveluksen jälkeen. Tuolloin palkkaakin saa jo sen verran, että ministeri on katsoo kateellisena.

        Sanottakoon sen verran, että jos terveydessä on vähänkin heittoa tai koulumenestyksessä tai rikosrekisterissä on mitään huomautettavaa niin voit unohtaa haaveesi!


      • Kovat on vaatimukset.
        Katso täältä! kirjoitti:

        Perämies on myös lentäjä koulutukseltaan!
        Perämies on ns. nuorempi lentäjä joka kerryttää lentotunteja ja kokemusta.

        Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että koneen käskyvalta on siis kapteenilla, mutta molemmat ovat koneen ohjaajia. Kapteenilla voi olla siis lepo jolloin perämies on siis ohjaamisesta vastaava.

        Pääsykokeet ovat todella vaativat! Tämä on ymmärrettävää, harvassa ammatissa olet suoraan vastuussa jopa 500-1000 ihmisen hengestä ja satojen miljoonien markkojen omaisuudesta...

        Pääsyvaatimuksia löydät täältä:
        http://www.suomenilmailuopisto.fi

        Ko. pulju siis kouluttaa pilotteja Finnairille.
        ja kouluttautumien tuolla ei maksa periaatteessa mitään lupia lukuun ottamatta.

        Sitten on vaihtoehtoina "yksityiset" firmat, kuten pilot factory suomessa, jossa koulutus monimoottorilupaan saakka maksaa n.73 000 euroa.
        (http://www.pilotfactory.fi)

        Lentokapteeniksi pääseminen kestää hieman susta itsestäsi riippuen n. 4-6 vuotta.
        pitkien reittien pomoksi pääset ~8-12 vuoden palveluksen jälkeen. Tuolloin palkkaakin saa jo sen verran, että ministeri on katsoo kateellisena.

        Sanottakoon sen verran, että jos terveydessä on vähänkin heittoa tai koulumenestyksessä tai rikosrekisterissä on mitään huomautettavaa niin voit unohtaa haaveesi!

        Mikä olisi paras linja sitten edetä lentäjäksi?
        Koska olen nyt lukion tokalla, niin olisiko paras mennä teknilliseen korkeakouluun

        Kuinka hyvät arvosanat pitää olla ja kuinka kauas menneisyyteen ne niitä arvosanoja kattelee

        Mitä tarkoitat tuolla terveyden heitolla
        Pitää olla huippukunnossa vai

        Onko tuonna pilot factoryyn samt pääsyvaatimukset kuin ilmailuopistoon
        Mitä hyötyä on sitten maksaa ittensä kipeeksi tuolla pilot factoryssö kun voi mennä lähes "ilmaiseksi" siellä ilmailuopistossa


      • tota noin
        Kovat on vaatimukset. kirjoitti:

        Mikä olisi paras linja sitten edetä lentäjäksi?
        Koska olen nyt lukion tokalla, niin olisiko paras mennä teknilliseen korkeakouluun

        Kuinka hyvät arvosanat pitää olla ja kuinka kauas menneisyyteen ne niitä arvosanoja kattelee

        Mitä tarkoitat tuolla terveyden heitolla
        Pitää olla huippukunnossa vai

        Onko tuonna pilot factoryyn samt pääsyvaatimukset kuin ilmailuopistoon
        Mitä hyötyä on sitten maksaa ittensä kipeeksi tuolla pilot factoryssö kun voi mennä lähes "ilmaiseksi" siellä ilmailuopistossa

        "Mikä olisi paras linja sitten edetä lentäjäksi?
        Koska olen nyt lukion tokalla, niin olisiko paras mennä teknilliseen korkeakouluun"
        Siitä ei tod. ole haittaa. Pyri armeijassa Kauhavan ilmasotakouluun. Sitä kautta on mahdollisuus sitten hävittäjän ohjaimiin jatkossa.
        Ja jos inttiura ei nappaa, niin koulutuksestasi on todellakin hyötyä myös siviilipuolen ilmailua ajatellen.

        "Kuinka hyvät arvosanat pitää olla ja kuinka kauas menneisyyteen ne niitä arvosanoja kattelee"

        Lähinnä englannin ja matematiikan tulisi olla mahdollisimman vahvoja. Lentäjien ammattikielihän on englanti ja matematiikkaa tarvitaan paljon edelleen tietotekniikan kehityksestä huolimatta.

        "Mitä tarkoitat tuolla terveyden heitolla
        Pitää olla huippukunnossa"

        Lähinnä viittaan siihen, että mitään epilepsiaa tms. ei voi olla. Hapenottokyky sun muu tulisi olla vähintään normaali. Näkörajoitukset ei siviilipuolella ole kovin kireät, koska silmälasit on sallittu.
        Hyvä peruskunto on pop. Ruumiinkieli ja rakenne kertoo osaltaan sun kyvystä hallita mieltäsi kriisitilanteessa.

        Ennen kaikkea: Henkinen terveys tulee olla niin kohdallaan kuin se nyt voi olla.

        "Onko tuonna pilot factoryyn samat pääsyvaatimukset kuin ilmailuopistoon".

        Suurin piirtein. Eli lähtökohtana on ilmailulääkärin syyni ja jos sieltä saat vihreää valoa, on vuorossa pääsykokeet jotka on muistaakseni kaksipäiväiset.

        "Mitä hyötyä on sitten maksaa ittensä kipeeksi tuolla pilot factoryssö kun voi mennä lähes "ilmaiseksi" siellä ilmailuopistossa".

        Lähinnä tässä on kyseessä se, että ilmailuopistoon on TODELLA kova pyrky (arviolta 1800 hakijaa/vuosi joista ~20 pääsee...)

        Kaupallinen Pilot Factory tarjoaa mahdollisuuden ammattiin vaikka ei natsaisikaan ilmailuopiston kanssa.

        Mikään ei estä sua lähtemästä kouluttautumaan esim. Jenkkeihin. Siellä on kilpailua enemmän ja koulutus on näin edullisempaa, etenkin kun dollari kurssi on edullinen.

        Parikin tuttua on kouluttautunut jenkeissä. Toinen ajaa Saksalaisen pankin bisnesjettiä
        ja toinen on Tampereella lennonjohdossa.


      • jooh...
        tota noin kirjoitti:

        "Mikä olisi paras linja sitten edetä lentäjäksi?
        Koska olen nyt lukion tokalla, niin olisiko paras mennä teknilliseen korkeakouluun"
        Siitä ei tod. ole haittaa. Pyri armeijassa Kauhavan ilmasotakouluun. Sitä kautta on mahdollisuus sitten hävittäjän ohjaimiin jatkossa.
        Ja jos inttiura ei nappaa, niin koulutuksestasi on todellakin hyötyä myös siviilipuolen ilmailua ajatellen.

        "Kuinka hyvät arvosanat pitää olla ja kuinka kauas menneisyyteen ne niitä arvosanoja kattelee"

        Lähinnä englannin ja matematiikan tulisi olla mahdollisimman vahvoja. Lentäjien ammattikielihän on englanti ja matematiikkaa tarvitaan paljon edelleen tietotekniikan kehityksestä huolimatta.

        "Mitä tarkoitat tuolla terveyden heitolla
        Pitää olla huippukunnossa"

        Lähinnä viittaan siihen, että mitään epilepsiaa tms. ei voi olla. Hapenottokyky sun muu tulisi olla vähintään normaali. Näkörajoitukset ei siviilipuolella ole kovin kireät, koska silmälasit on sallittu.
        Hyvä peruskunto on pop. Ruumiinkieli ja rakenne kertoo osaltaan sun kyvystä hallita mieltäsi kriisitilanteessa.

        Ennen kaikkea: Henkinen terveys tulee olla niin kohdallaan kuin se nyt voi olla.

        "Onko tuonna pilot factoryyn samat pääsyvaatimukset kuin ilmailuopistoon".

        Suurin piirtein. Eli lähtökohtana on ilmailulääkärin syyni ja jos sieltä saat vihreää valoa, on vuorossa pääsykokeet jotka on muistaakseni kaksipäiväiset.

        "Mitä hyötyä on sitten maksaa ittensä kipeeksi tuolla pilot factoryssö kun voi mennä lähes "ilmaiseksi" siellä ilmailuopistossa".

        Lähinnä tässä on kyseessä se, että ilmailuopistoon on TODELLA kova pyrky (arviolta 1800 hakijaa/vuosi joista ~20 pääsee...)

        Kaupallinen Pilot Factory tarjoaa mahdollisuuden ammattiin vaikka ei natsaisikaan ilmailuopiston kanssa.

        Mikään ei estä sua lähtemästä kouluttautumaan esim. Jenkkeihin. Siellä on kilpailua enemmän ja koulutus on näin edullisempaa, etenkin kun dollari kurssi on edullinen.

        Parikin tuttua on kouluttautunut jenkeissä. Toinen ajaa Saksalaisen pankin bisnesjettiä
        ja toinen on Tampereella lennonjohdossa.

        Eli Ruotsilla ei ole niin suurta merkitystä kuin englannilla?

        Olen nyt valinnut lähinnä fysiikan ja matematiikan sekä englannin kursseja. Lisäksi on ruotsia ja saksaa. Kannattaisko otta enemmän äidinkielen kursseja, kun kattelin tuolta ilmailuopiston sivuilta, niin myös hyvää suomen kieltä painotetaan?
        Minkälaiset arvosanat NOIN pitää olla?
        Kattooko ne muuta kuin päästötodistusta?
        Kuinka kova taso sinne on hakijoissa?


      • vielä:
        jooh... kirjoitti:

        Eli Ruotsilla ei ole niin suurta merkitystä kuin englannilla?

        Olen nyt valinnut lähinnä fysiikan ja matematiikan sekä englannin kursseja. Lisäksi on ruotsia ja saksaa. Kannattaisko otta enemmän äidinkielen kursseja, kun kattelin tuolta ilmailuopiston sivuilta, niin myös hyvää suomen kieltä painotetaan?
        Minkälaiset arvosanat NOIN pitää olla?
        Kattooko ne muuta kuin päästötodistusta?
        Kuinka kova taso sinne on hakijoissa?

        Joo ei kieliopin taitaminen ole vika.
        Mikään täyden kympin oppilas ei tarvitse olla, mutta ei siitä haittaakaan ole...

        Joo fysiikka, matematiikka ja englanti tulisi olla vahvoja.

        Lentäjien universaali operointikieli on englanti, mutta kaikki muut kielet on toki plussaa(niinkuin normaalielämässäkin)

        Mitä tulee hakijoiden tasoon niin arviolta 10% hakijoista lienee ns. huippulahjakkaita
        Tämä tarkoittaa esim. ilmailuopiston tapauksessa
        n. 150 huipputyyppiä/vuosi...

        Jos haluat kahlata lääketieteelliset minimit nii tässä sulle luettavaa...


        http://www.lentoturvallisuushallinto.fi/lentoturvallisuushallinto/normit/normi_uusi/pdf/kokoelmat/imt/jar/m/JARFCL3a1.pdf

        Pikku vinkki: Jos tuon läpiluku tuntuu v***umaiselta touhulta, niin sitten ei kannata edes yrittää lentäjäksi. Sulla ei riitä psyyke siihen hommaan... ;-)


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Rasismia kaikkialla näkevät ovat Suomen tyhmimpiä ihmisiä

      ja monillahan kuluu myös mielialalääkkeitä, eli päässä on ongelmia. Mutta he eivät tajua kuinka paljon ja ihan todellis
      Maailman menoa
      436
      7456
    2. Ei kahta sanaa etteikö Petteri Orpo hyväksy rasismia

      Koska jatkaa hallituksessa rasistisen perussuomalaisiksi itseään kutsuvan puolueen kanssa. Se on Petteri Orpon arvomaai
      Maailman menoa
      93
      6156
    3. Mitkäs nuorisoporukat ovat toisia nuoria ryöstelleet (selvää rassismia)

      No poliisi kertoo, että maahanmuuttajataustaisia ovat, ja isot porukat sillä yhden suomalaisen uhrin kimpussa on ollut j
      Maailman menoa
      208
      5642
    4. Nasima löi Jussille luun kurkkuun

      Nasima kertoi ettei Jussi sovi puhemieheksi, koska sallii rasismin. Mihin toimiin perussuomalaiset ryhtyvät? Kuka nouse
      Maailman menoa
      164
      5319
    5. Razmyar on säälittävä - puhemiehellä ei ole mitään syytä ottaa kantaa tähän "silmäkohuun"

      jonka toimittajat sai aikaan. Asia ei kuulu puhemiehelle millään lailla. Razmyar haluaa taas vaan huomiota. Mutta jos r
      Maailman menoa
      34
      4487
    6. Pitkän linjan yritysjohtaja: Suomen tapahtumat eivät ole Aasian kärkiuutinen

      Viimeaikaista kohua on käytetty sisäpoliittisena lyömäaseena, Thomas Zilliacus sanoo. – Koska asiaa kuitenkin kommentoi
      Maailman menoa
      91
      4368
    7. Suomalaisilta vaaditaan valtavasti suvaitsevaisuutta - miksi sitä ei vaadita muslimeilta

      Suomalaisilta vaaditaan kaikkea, pitää olla suvaitsevainen ja hyväksyä vieraiden tavat, rasisti ei saa olla jne. Miksi s
      Maailman menoa
      28
      3610
    8. Juuri Suomen valtamedian toimittajat teki "silmävääntelystä" sen kohun

      ja ilmeisesti ottivat yhteyttä myös ulkomaisiin medioihin, että katsokaas tätä. Mutta Japanin medioissa on asiaan suhta
      Maailman menoa
      116
      3590
    9. Demarit ovat oikeasti törppöjä eli heikkoälyisiä

      ja todistavat sitä päivittäin täällä lapsellisilla jutuillaan. Kauheasti on hehkuttaneet kuinka demarien kannatus vaan
      Maailman menoa
      67
      3578
    10. HS 12/25 kysely: persut romahti, demarit raketoi

      Kyyti on kylmää persuleirissä, saattaa vetää siellä silmätkin viirulleen. Sen sijaan SDP:n puoluetoimistolla voidaan pok
      Maailman menoa
      83
      3524
    Aihe