Tutkitaan Raamattua?

Saako niin tehdä?

Turha väitellä asioista. Raamattu on Jumalan Sanaa.

Itse olen tutkinut Raamatusta tarkemmin mm. kaatajasaarnaajia, siis ko. ilmiötä. Näin tällaista joissakin pienissä piireissä, ja halusin tietää, onko asa OK vai ei. En halunnut luottaa ihmisten mielipiteisiin, vaan Jumalan Sanaan.

Ei siis ole raamatamullista touhua ollenkaan nämä kaatajasaarnajien kaatamiset, koska Raamatun kertomuksissa vain epäuskoiset kaatuivat. Saul kaatui Jeesuksen ilmestyessä, samoin Johannes. Paikalla ei kuitenkaan ollut ketään kaatamassa. Ja Saul oli vielä epäuskoinenkin. Tästä asiasta ei sen enempää.

Entäs esim. uskoontulo? Paavalin uskoontuloa onki on tuutkittu tuolla alempana, samoin Sakkeuksen. Molemmissa Jeesus kutsui ja armahti itse ilman "saarnamiestä".

Miten muiden Raamatun henkilöiden uskoontulo? Marian? Opetuslasten? jne.

Toivon, ettei nyt luetella sitä, mitä ollaan seuroissa tms. kokouksissa opittu, vaan avataan tuo Iso Kirja ja luetaan itse. Se ei kuulemma ole syntiä (enää)!

41

1713

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sama kuin edellä

Tutkitaan asioita nyt Raamatusta, oikein nöyrin mielin, ihan jokainen.

• mitään keskustelua, vaan omia löpinöitä.

Kun katsomme vaikka Saulusta Raamatussa. Ei hän saanut Pyhää Henkeä ilmestyksessä ja kokemuksessaan. Sellaista ei Raamattu kerro, vaikka kovin usein eri hengellisyydet niin väittääkin, Mutta se on väärää puhetta, tekstin mukaan.

Tapahtumahan oli seuraava:

apt.9:17. Niin Ananias meni sinne ja tuli huoneeseen sisälle ja pani kätensä hänen päällensä, ja sanoi: rakas veljeni Saul! se Herra lähetti minun, (Jesus, joka sinulle ilmestyi tiellä, jotas vaelsit,) että sinä saisit näkös jälleen, ja Pyhällä Hengellä täytettäisiin.
        18. Ja hänen silmistänsä putosivat kohta niinkuin suomukset, ja hän sai sillä hetkellä näkönsä jällensä, nousi ja kastettiin.

--Niin Ananiaskin sai tarkan johdatuksen Jumalalta, mihin hänen tuli mennä ja tässäkin usko siirtyi uskovaiselta nyt Saulille, eli Paavalille. Jokainen uskoontullut myös täyttyy Pyhällä Hengellä:

Kol.2:9. Hänessä on jumaluus ruumiillistunut koko täyteydessään,
        10. ja hänen yhteydessään myös te olette tulleet tästä täyteydestä osallisiksi. Hän on kaikkien valtojen ja voimien pää.

Sakkeus tuli uskoon Jeesuksen puheen kautta.

Pyhä Henki opettaa vain yhdellä tavalla Jumalan seurakunnassa.
        Lammas on myös laumaeläin. Sinulle on Raamatusta osoitettu, että on yksi lauma.

Juuri tänään oli rakkaan veljen saarna tuosta aiheesta, josta puhut. Painoin sen tarkkaan mieleen.

Otan muutaman otteen: "Ymmärrä tai ole ymmärtämättä, ja se jää ymmärtämättä, ellei Jumala ymmärrystä anna."

Jeesuksellako on valta antaa syntejä anteeksi?

Jo opetuslapset saarnasivat: "Jumalan valtakunta on lähestynyt, tehkää parannus uskokaa evankeliumi". Mikä lähestyi ja kenen toimesta?

21. Ja Jesus taas sanoi heille: rauha olkoon teille! niinkuin Isä minun lähetti, niin minä myös lähetän teidät.
        22. Ja kuin hän nämät sanonut oli, puhalsi hän heidän päällensä ja sanoi heille: ottakaat Pyhä Henki:
        23. Joille te synnit anteeksi annatte, niille ne anteeksi annetaan, ja joille te ne pidätte, niille ne ovat pidetyt.

Kenelle Jeesus vallan antoi antaa syntejä anteeksi?

5. Ei niin, että me olemme itse meistämme soveliaat jotakin ajattelemaan, niinkuin itse meistämme, vaan jos me olemme johonkuhun soveliaat, niin on se Jumalalta,
        6. Joka meitä soveliaiksi tehnyt on Uuden Testamentin virkaa pitämään, ei puustavin, vaan Hengen; sillä puustavi kuolettaa, vaan Henki tekee eläväksi... 8. Miksi ei siis paljoa enemmin sillä viralla, joka hengen antaa, pitäisi kirkkaus oleman?

Tapahtuuko tämä Pyhän Hengen viran kautta?

Oli paljon puhuja veljillä tänään kerrotavaa, oli opetusta ja sitä evankeliumia sai uskoa. Niinhän sitä on sanottu, vaikkei muuta seuroista muistaisi, niin ainakin sen, kun siellä annettiin syntejä anteeksi.

• uskossa olen
        weha kirjoitti:

mitään keskustelua, vaan omia löpinöitä.

Kun katsomme vaikka Saulusta Raamatussa. Ei hän saanut Pyhää Henkeä ilmestyksessä ja kokemuksessaan. Sellaista ei Raamattu kerro, vaikka kovin usein eri hengellisyydet niin väittääkin, Mutta se on väärää puhetta, tekstin mukaan.

apt.9:17. Niin Ananias meni sinne ja tuli huoneeseen sisälle ja pani kätensä hänen päällensä, ja sanoi: rakas veljeni Saul! se Herra lähetti minun, (Jesus, joka sinulle ilmestyi tiellä, jotas vaelsit,) että sinä saisit näkös jälleen, ja Pyhällä Hengellä täytettäisiin.
        18. Ja hänen silmistänsä putosivat kohta niinkuin suomukset, ja hän sai sillä hetkellä näkönsä jällensä, nousi ja kastettiin.

--Niin Ananiaskin sai tarkan johdatuksen Jumalalta, mihin hänen tuli mennä ja tässäkin usko siirtyi uskovaiselta nyt Saulille, eli Paavalille. Jokainen uskoontullut myös täyttyy Pyhällä Hengellä:

10. ja hänen yhteydessään myös te olette tulleet tästä täyteydestä osallisiksi. Hän on kaikkien valtojen ja voimien pää.

Juuri tänään oli rakkaan veljen saarna tuosta aiheesta, josta puhut. Painoin sen tarkkaan mieleen.

Otan muutaman otteen: "Ymmärrä tai ole ymmärtämättä, ja se jää ymmärtämättä, ellei Jumala ymmärrystä anna."

Jo opetuslapset saarnasivat: "Jumalan valtakunta on lähestynyt, tehkää parannus uskokaa evankeliumi". Mikä lähestyi ja kenen toimesta?

21. Ja Jesus taas sanoi heille: rauha olkoon teille! niinkuin Isä minun lähetti, niin minä myös lähetän teidät.
        22. Ja kuin hän nämät sanonut oli, puhalsi hän heidän päällensä ja sanoi heille: ottakaat Pyhä Henki:
        23. Joille te synnit anteeksi annatte, niille ne anteeksi annetaan, ja joille te ne pidätte, niille ne ovat pidetyt.

5. Ei niin, että me olemme itse meistämme soveliaat jotakin ajattelemaan, niinkuin itse meistämme, vaan jos me olemme johonkuhun soveliaat, niin on se Jumalalta,
        6. Joka meitä soveliaiksi tehnyt on Uuden Testamentin virkaa pitämään, ei puustavin, vaan Hengen; sillä puustavi kuolettaa, vaan Henki tekee eläväksi... 8. Miksi ei siis paljoa enemmin sillä viralla, joka hengen antaa, pitäisi kirkkaus oleman?

Oli paljon puhuja veljillä tänään kerrotavaa, oli opetusta ja sitä evankeliumia sai uskoa. Niinhän sitä on sanottu, vaikkei muuta seuroista muistaisi, niin ainakin sen, kun siellä annettiin syntejä anteeksi.

"Sakkeus tuli uskoon Jeesuksen puheen kautta"

Niin tulin minäkin aikoinani uskoon Jeesuksen puheen kautta, jonka luin Raamatusta. Sinäkin voit tulla! Vielä on armon päivä!

• weha kirjoitti:

>>
        --Niin Ananiaskin sai tarkan johdatuksen Jumalalta, mihin hänen tuli mennä ja tässäkin usko siirtyi uskovaiselta nyt Saulille, eli Paavalille.
        >>

Miksi jatkuvasti ja toistuvasti valehtelet? Ei muuten, mutta kun sinulle on oikaistu tuo vl:ien räikeä vale varmaan kymmeniä kertoja. Siis, saathan sinä noin uskoa, mutta teet samalla Raamatusta ja Paavalista itsestään valehtelijan.

Galattalaiskirje 1.
        "11 Sillä minä teen teille tiettäväksi, veljet, että minun julistamani evankeliumi ei ole ihmisten mukaista;
        12 ENKÄ minä OLEKAAN sitä IHMISELTÄ SAANUT, eikä sitä ole minulle opetettu, vaan JEESUS KRISTUS ON SEN MINULLE ILMOITTANUT"

Paavali jatkaa vielä:
        "15 Mutta kun hän, joka äitini kohdusta saakka on minut erottanut ja kutsunut armonsa kautta, näki hyväksi
        16 ilmaista minussa Poikansa, että minä julistaisin evankeliumia hänestä pakanain seassa, niin minä heti alunpitäenkään en kysynyt neuvoa lihalta ja vereltä"

>>
        on Raamatusta osoitettu, että on yksi lauma.
        >>

Jälleen ikävä ja räikeä valhe:(
        Raamattu kertoo että Jeesuksella on myös muita lampaita ja että ON OLEVA yksi lauma ja yksi paimen. Viimeistään taivaassa tuo toteutuu ja Jeesus varta vasten KIELSI opetuslapsiaan tuomitsemasta eri joukossa vaeltavaa miestä, joka kuitenkin paransi Jeesuksen nimessä. Tämäkin sinulle on oikaistu useampaan kertaan, mutta ilmeisesti et pätkääkään piittaa Raamatun sanasta?

Sitten kysymys sinulle, vaikka tiedänkin saavani vain fraaseja vastineeksi, jos niitäkään. Missä kohtaa Raamatussa ihmisen julistus on sidottu syntien anteeksiantamiseen? Sellaista kohtaa kun ei Raamatussa ole, vaan syntien anteeksi saaminen ja pelastus on sidottu yksin Jeesukseen uskomiseen!

Lähetyskäskystä ei yksinkertaisesti ole vl-opin muotoa, joka pitäisi kuulua tyyliin; "Joille ette ole antaneet syntejä anteeksi, niille ne ovat pidätetyt."

Raamatusta sen sijaan löytyy lukuisia suoria lupauksia pelastuksesta yksin Jeesukseen uskomisen kautta. Koska mitään muita ehtoja ei ole sanassa asetettu, niin on todella päätöntä ja tuhoon tuomittua opettaa että sellaisia olisi.

Vl-oppi onkin melkoisen päätön ja epälooginen kyhäelmä ihmisten itsensä keksimiä opetuksia, joissa ei pahemmin Raamatun sanasta välitetä:( Tähän kun lisää hengellisen puoskaroinnin, jonka hedelmät näkyvät mielisairaaloissa ja itsemurhina, unohtamatta naisia alistavaa perkeleellisen ehkäisemättömyysopin tuottamaa ahdistusta, niin ei voi kuin sääliä tavallisia vl:iä, jotka ovat kuitenkin pääsääntöisesti uhreja.

Jeesuksessa olisi kuitenkin myös vl:ille tarjolla vapautta ja armoa, jos he vain vaihtaisivat ihmisvallan alta Jeesuksen suojaan:

Matt. 11:28-30
        "Tulkaa minun tyköni, kaikki työtätekeväiset ja raskautetut, niin minä annan teille levon. Ottakaa minun ikeeni päällenne ja oppikaa minusta, sillä minä olen hiljainen ja nöyrä sydämeltä; niin te löydätte levon sielullenne.
        --> Sillä minun ikeeni on sovelias, ja minun kuormani on keveä."

• väliin
        weha kirjoitti:

Kuule, on vastoin Raamattua ja luterilaisen kirkon tunnustuskirjoja sanoa, että usko tulee uskovaiselta.

Mietipä vähän, että mitä sinä kirjoitat.
        Ja muista: usko ja Pyhä Henki ovat kaksi eri asiaa.

• Peltomies
        admata kirjoitti:

>>
        --Niin Ananiaskin sai tarkan johdatuksen Jumalalta, mihin hänen tuli mennä ja tässäkin usko siirtyi uskovaiselta nyt Saulille, eli Paavalille.
        >>

Miksi jatkuvasti ja toistuvasti valehtelet? Ei muuten, mutta kun sinulle on oikaistu tuo vl:ien räikeä vale varmaan kymmeniä kertoja. Siis, saathan sinä noin uskoa, mutta teet samalla Raamatusta ja Paavalista itsestään valehtelijan.

Galattalaiskirje 1.
        "11 Sillä minä teen teille tiettäväksi, veljet, että minun julistamani evankeliumi ei ole ihmisten mukaista;
        12 ENKÄ minä OLEKAAN sitä IHMISELTÄ SAANUT, eikä sitä ole minulle opetettu, vaan JEESUS KRISTUS ON SEN MINULLE ILMOITTANUT"

Paavali jatkaa vielä:
        "15 Mutta kun hän, joka äitini kohdusta saakka on minut erottanut ja kutsunut armonsa kautta, näki hyväksi
        16 ilmaista minussa Poikansa, että minä julistaisin evankeliumia hänestä pakanain seassa, niin minä heti alunpitäenkään en kysynyt neuvoa lihalta ja vereltä"

>>
        on Raamatusta osoitettu, että on yksi lauma.
        >>

Jälleen ikävä ja räikeä valhe:(
        Raamattu kertoo että Jeesuksella on myös muita lampaita ja että ON OLEVA yksi lauma ja yksi paimen. Viimeistään taivaassa tuo toteutuu ja Jeesus varta vasten KIELSI opetuslapsiaan tuomitsemasta eri joukossa vaeltavaa miestä, joka kuitenkin paransi Jeesuksen nimessä. Tämäkin sinulle on oikaistu useampaan kertaan, mutta ilmeisesti et pätkääkään piittaa Raamatun sanasta?

Sitten kysymys sinulle, vaikka tiedänkin saavani vain fraaseja vastineeksi, jos niitäkään. Missä kohtaa Raamatussa ihmisen julistus on sidottu syntien anteeksiantamiseen? Sellaista kohtaa kun ei Raamatussa ole, vaan syntien anteeksi saaminen ja pelastus on sidottu yksin Jeesukseen uskomiseen!

Lähetyskäskystä ei yksinkertaisesti ole vl-opin muotoa, joka pitäisi kuulua tyyliin; "Joille ette ole antaneet syntejä anteeksi, niille ne ovat pidätetyt."

Raamatusta sen sijaan löytyy lukuisia suoria lupauksia pelastuksesta yksin Jeesukseen uskomisen kautta. Koska mitään muita ehtoja ei ole sanassa asetettu, niin on todella päätöntä ja tuhoon tuomittua opettaa että sellaisia olisi.

Vl-oppi onkin melkoisen päätön ja epälooginen kyhäelmä ihmisten itsensä keksimiä opetuksia, joissa ei pahemmin Raamatun sanasta välitetä:( Tähän kun lisää hengellisen puoskaroinnin, jonka hedelmät näkyvät mielisairaaloissa ja itsemurhina, unohtamatta naisia alistavaa perkeleellisen ehkäisemättömyysopin tuottamaa ahdistusta, niin ei voi kuin sääliä tavallisia vl:iä, jotka ovat kuitenkin pääsääntöisesti uhreja.

Jeesuksessa olisi kuitenkin myös vl:ille tarjolla vapautta ja armoa, jos he vain vaihtaisivat ihmisvallan alta Jeesuksen suojaan:

Matt. 11:28-30
        "Tulkaa minun tyköni, kaikki työtätekeväiset ja raskautetut, niin minä annan teille levon. Ottakaa minun ikeeni päällenne ja oppikaa minusta, sillä minä olen hiljainen ja nöyrä sydämeltä; niin te löydätte levon sielullenne.
        --> Sillä minun ikeeni on sovelias, ja minun kuormani on keveä."

"Miksi jatkuvasti ja toistuvasti valehtelet?"

isäntäänsä. Saatana on valheen isä.

• vähän
        väliin kirjoitti:

Kuule, on vastoin Raamattua ja luterilaisen kirkon tunnustuskirjoja sanoa, että usko tulee uskovaiselta.

Mietipä vähän, että mitä sinä kirjoitat.
        Ja muista: usko ja Pyhä Henki ovat kaksi eri asiaa.

"Että usko tulee uskovaiselta"

usko tulee Jumalalta uskovaisen ihmisen kautta.

mm. näin Raamattu kertoo:" Niinkuin isä lähetti minut, niin minäkin lähetän teidät".

• Peltomies
        vähän kirjoitti:

mm. näin Raamattu kertoo:" Niinkuin isä lähetti minut, niin minäkin lähetän teidät".

"usko tulee Jumalalta uskovaisen ihmisen kautta."´

tasan tarkkaan tule.

Raamattu ei tunne mitään kahden välimiehen oppia. Se on SRK:n ja vl-saarnaajien raakaan valhetta, jolla ihmisiä johdetaan mahdollisimman kauas Jumalan sanasta.

1.Tim. 2:5

"5. Sillä yksi on Jumala, yksi myös välimies Jumalan ja ihmisten välillä, ihminen Kristus Jeesus"

• siltikään
        vähän kirjoitti:

Vain yksi on välimies ihmisen ja Jumalan välillä, Jeesus kristus.

Älä aseta ihmistä tai seurakuntaa välimieheksi Jumalan ja ihmisen välille kuten Weha teki kirjoituksessaan.

Usko ei tule ihmisen kautta.
        Kun opetat, että usko tulee ihmisen kautta, silloin opetat vastoin sekä Uutta Testamenttia että Tunnustuskirjoja.

• kokemuksesta!
        Peltomies kirjoitti:

tasan tarkkaan tule.

Raamattu ei tunne mitään kahden välimiehen oppia. Se on SRK:n ja vl-saarnaajien raakaan valhetta, jolla ihmisiä johdetaan mahdollisimman kauas Jumalan sanasta.

"5. Sillä yksi on Jumala, yksi myös välimies Jumalan ja ihmisten välillä, ihminen Kristus Jeesus"

joten sinun ei kannata alkaa kiisteleen ja väittämään toista.

• Peltomies
        kokemuksesta! kirjoitti:

joten sinun ei kannata alkaa kiisteleen ja väittämään toista.

vl-valhesaarnaajien opetuksen pohjalta.

• puhua ja..
        Peltomies kirjoitti:

vl-valhesaarnaajien opetuksen pohjalta.

saarnata. Eihän se ole ihmeellistä. Koska Taivaaseen vievä usko löytyy maan päältä.

• Peltomies
        puhua ja.. kirjoitti:

saarnata. Eihän se ole ihmeellistä. Koska Taivaaseen vievä usko löytyy maan päältä.

voi synnyttää uskon Jumalaan ihmisen sydämessä:

- saarnatun sanan
        - Raamatun lukemisen
        - hengellisen kirjan/lehden/musiikin
        - ystävän todistuksen
        - hengellisen TV/radio-ohjelma
        - jne.

kautta.

Vl-saarnaajat pyrkivät opetuksellaan kahlitsemaan Pyhän Hengen toimintaa vain ihmisen saarnan kautta tapahtuvaksi.

Luuletko, että vl-saarnaajat pystyvät kahlitsemaan Jumalaa ja Pyhää Henkeä?

• väliin
        vähän kirjoitti:

Luterilaisten Tunnustuskirjojen mukaan luterilaiset uskovat siten, että Pyhä Henki on Jumala.
        Kolmiyhteisen Jumalan yksi "muoto". Koska Pyhä Henki on Jumala, sitä ei voi ohjata, eikä
        sen toimintaa voi ihminen opeillaan määrätä, vaan Pyhä Henki toimii miten haluaa, missä haluaa
        ja silloin kuin haluaa. Ihminen ei voi määrätä opeillaan Pyhää Henkeä, vaikka ihminen yrittääkin
        sitä koko ajan tehdä.

Uskoa ylläpidetään evankeliumilla, kasteella ja ehtoollisella, sillä niissä kolmessa on läsnä
        Jumala. Mutta Jumala ei ole läsnä ainoastaan Sanassaan, ehtoollisessa ja kasteessa, vaan
        Jumala on läsnä siellä missä haluaa, milloin haluaa ja miten haluaa.

Jos taas Raamattua aletaan lukea sanatarkasti, silloin vain joudutaan ongelmiin, sillä Raamattu antaa
        näistä asioista ristiriitaisia lausuntoja. On parempi uskoa sitä, että Jumalan Henki toimii kuten Hän itse
        haluaa, missä haluaa ja miten haluaa ja milloin vain haluaakin.

En suosittelisi Raamatun sanatarkkaa lukemista näissä asioissa, se johtaa tämän kaltaisiin kymmeniin ongelmiin:

1) Joh20:22 Jeesus antaa Pyhän Hengen opetuslapsilleen ennen lopullista "ylöstempaustaan"

2) Apt1:3-5, 2:1-4 opetuslapset saavat Pyhän Hengen vasta Jeesuksen ylöstempauksen jälkeen, helluntaina.

Ut sisältää satoja sisäisiä ristiriitaisuuksia
        Vt sisältää satoja sisäistä ristiriitaisuutta
        Ut ja Vt sisältävät satoja, satoja keskinäisiä ristiriitaisuuksia

Siksi Raamattua ei tule lukea ihan kirjaimellisesti. UT on kirjoitettu monien eri ihmisten toimesta
        800 - 1600 luvuilla ja siksi siinä on niin paljon ristiriitaisuuksia, ts. inhimillisiä virheitä.

1) Esimerkki siitä, että Ensin usko, sitten vasta Henki:
        Gal3:2

2) esimerkki siitä, että Ensin Henki, sitten vasta usko
        1Kor12:9

meidän on siis turha tehdä opinkappaleita siitä, miten Henki toimii, koska useimmat sellaisista opinkappaleista, joka perustuu Raamattuun, tulee helposti kumotuksi Raamatun toisella kohdalla :)

Annetaan siis Pyhän Hengen toimia kuten Hän haluaa, miten Hän haluaa ja missä Hän haluaa :)

• matilda
        Peltomies kirjoitti:

tasan tarkkaan tule.

Olet käsittänyt vl saarnan täysin väärin. Kun me saarnaamme syntejä anteeksi, teemme sen Jeesuksen nimessä,emme omisssa nimissämme. Hän on siinä välimiehenä, me hänen suunaan saarnaamme, koska Hän on jo taivaassa ja jätti tämän viran omilleen.

Sinä sanot, että usko ei tule uskovaisen ihmisen kautta, mutta Raamattu kyllä sanoo, että Jumalan vanhuskaus ilmoitetaan uskosta uskoon.
        Raamatussa sanotaan myös, että, että Taivas kuulee maata.

Luther opetti myös sillä tavalla Raamattuun perustuen (et kai väitä, ettei hän tuntenut Raamattua), että usko tulee aina siten, että uskovainen julistaa evankeliumia eli synteinpäästön toiselle ihmiselle.

Lammashuoneeseen ei tulla muutoin kuin oven kautta, Jeesus on se ovi, ja hän käski tätä ovea aukaista jättäessään omilleen avainten vallan. Hänen nimessään ja veressään aukaistaan ovi kolkuttavalle. Joka tulee muualta lammashuoneeseen (omilla teoillaan eli rukoilemalla yms) on varas ja ryöväri.

Täällä moni yrittää todistella, että meillä vl on valheoppi. Ne, jotka ovat meistä lähteneet, näyttävät olevan innokkaimmin roskaamassa Jumalan valtakuntaa. Se on todella säälittävää, sillä Raamatussa sanotaan: Joka teihin rupee, se minun silmäterääni rupee. Kuulkaa, Jumalan silmäterä on arka paikka. Totuus siitä, että me olemme oikealla tavalla uskomassa ei muutu, vaikka kuinka yrittäisitte omilla raamatunselityksillänne asiaa muuksi vängätä.

Jumalan valtakuntaa ei totisesti taideta nähdä, jos Jumala ei anna silmävoidetta. Tämän maailman lapsille se on kuin hävitetty kaupunki tai hakomaja yrttitarhassa. Meille, jotka uskomme, se on rakas ja kallis.

• utelias
        Peltomies kirjoitti:

voi synnyttää uskon Jumalaan ihmisen sydämessä:

- saarnatun sanan
        - Raamatun lukemisen
        - hengellisen kirjan/lehden/musiikin
        - ystävän todistuksen
        - hengellisen TV/radio-ohjelma
        - jne.

kautta.

Vl-saarnaajat pyrkivät opetuksellaan kahlitsemaan Pyhän Hengen toimintaa vain ihmisen saarnan kautta tapahtuvaksi.

Luuletko, että vl-saarnaajat pystyvät kahlitsemaan Jumalaa ja Pyhää Henkeä?

Älä nyt sentään hulluja väitä vai missä kohdassa Raamattu sanoo, että ihminen tulee uskovaiseksi hengellisen kirjan, lehden musiikin yms kautta.

Jumalan sanan mukaan usko syntyy ihmisen sydämessä evankeliumin saarnan kautta. Ei Jeesus opettanut: menkää lukemaan kirjoituksia että tulisitte uskovaiseksi, menkää kuuntelemaan hyvää musiikkia että tulisitte uskovaisiksi. Jeesus saarnasi: Tehkää parannus ja uskokaa evankeliumi. Se oli ainoa osoite uskovaiseksi pääsemiseksi Jeesukselta ja niin se on vielä tänäkin päivänä.
        Ei minua lähetetty kastamaan vaan evankeliumia julistamaan, sanoi Paavali.

Vieläkin Jumalan valtakunnassa kaikuu kirkkaana sama evankeliumin saarna. Millään muulla tavalla ei Raamatun mukaan voi tulla uskovaiseksi, Kasikki muu on vain oman vanhurskauden vaatteen paikkausta.

Se on katkeraa kuultavaa omavanhurskaalle, joka ei tahdo nöyrtyä ja tulla tyhmän saarnan kautta sisälle Jumalan valtakuntaan.

• Lutherinteksteistä
        matilda kirjoitti:

Olet käsittänyt vl saarnan täysin väärin. Kun me saarnaamme syntejä anteeksi, teemme sen Jeesuksen nimessä,emme omisssa nimissämme. Hän on siinä välimiehenä, me hänen suunaan saarnaamme, koska Hän on jo taivaassa ja jätti tämän viran omilleen.

Sinä sanot, että usko ei tule uskovaisen ihmisen kautta, mutta Raamattu kyllä sanoo, että Jumalan vanhuskaus ilmoitetaan uskosta uskoon.
        Raamatussa sanotaan myös, että, että Taivas kuulee maata.

Luther opetti myös sillä tavalla Raamattuun perustuen (et kai väitä, ettei hän tuntenut Raamattua), että usko tulee aina siten, että uskovainen julistaa evankeliumia eli synteinpäästön toiselle ihmiselle.

Lammashuoneeseen ei tulla muutoin kuin oven kautta, Jeesus on se ovi, ja hän käski tätä ovea aukaista jättäessään omilleen avainten vallan. Hänen nimessään ja veressään aukaistaan ovi kolkuttavalle. Joka tulee muualta lammashuoneeseen (omilla teoillaan eli rukoilemalla yms) on varas ja ryöväri.

Täällä moni yrittää todistella, että meillä vl on valheoppi. Ne, jotka ovat meistä lähteneet, näyttävät olevan innokkaimmin roskaamassa Jumalan valtakuntaa. Se on todella säälittävää, sillä Raamatussa sanotaan: Joka teihin rupee, se minun silmäterääni rupee. Kuulkaa, Jumalan silmäterä on arka paikka. Totuus siitä, että me olemme oikealla tavalla uskomassa ei muutu, vaikka kuinka yrittäisitte omilla raamatunselityksillänne asiaa muuksi vängätä.

Jumalan valtakuntaa ei totisesti taideta nähdä, jos Jumala ei anna silmävoidetta. Tämän maailman lapsille se on kuin hävitetty kaupunki tai hakomaja yrttitarhassa. Meille, jotka uskomme, se on rakas ja kallis.

Sinä olet sekoittanut synninpäästön uskoon tulemiseksi.

Syninpäästäminen ja uskoon tuleminen ovat kaksi vallan eri asiaa :)

Tunnustuskirjoissa, Schmalkadenin opionkappaleet ja Ausburghin tunnustuksen puolustuas, ei opeteta näin kuten kirjoitat:

>usko tulee aina siten, että uskovainen julistaa evankeliumia eli synteinpäästön toiselle ihmiselle. >

Päinvastoin.
        Tunnustuskirjoissa painottuu se, että ihminen on Jumalaa pienempi, eikä voi tietää sitä, miten, missä ja milloin Jumala toimii.
        Jumala toimii Sanassa, ehtoollisessa ja kastettssa, mutta Jumala toimii myös muilla tavoilla: siten kuin Jumala yksin haluaa toimia. Siksi Jumalalle on kaikki mahdollista: Hän voi kutsua luokseen ihmisiä missä haluaa ja miten haluaa, eikä siihen tarvita toista ihmistä välimieheksi, sillä vain yksi on välimies ihmisen a Jumalan välillä, Jeesus.

• ihmiseltä
        utelias kirjoitti:

Älä nyt sentään hulluja väitä vai missä kohdassa Raamattu sanoo, että ihminen tulee uskovaiseksi hengellisen kirjan, lehden musiikin yms kautta.

Jumalan sanan mukaan usko syntyy ihmisen sydämessä evankeliumin saarnan kautta. Ei Jeesus opettanut: menkää lukemaan kirjoituksia että tulisitte uskovaiseksi, menkää kuuntelemaan hyvää musiikkia että tulisitte uskovaisiksi. Jeesus saarnasi: Tehkää parannus ja uskokaa evankeliumi. Se oli ainoa osoite uskovaiseksi pääsemiseksi Jeesukselta ja niin se on vielä tänäkin päivänä.

Vieläkin Jumalan valtakunnassa kaikuu kirkkaana sama evankeliumin saarna. Millään muulla tavalla ei Raamatun mukaan voi tulla uskovaiseksi, Kasikki muu on vain oman vanhurskauden vaatteen paikkausta.

Se on katkeraa kuultavaa omavanhurskaalle, joka ei tahdo nöyrtyä ja tulla tyhmän saarnan kautta sisälle Jumalan valtakuntaan.

Sinä siis kiellät Pyhää Henkeä saattamasta ihmistä uskoon hengellisten tekstien kautta?

Millä muotoa sinä olet ottanut itsellesi vallan määrätä sitä, miten Pyhä Henki toimii, kun oelt kerran kieltänyt Pyhää Henkeä toimimasta muualla kuin saarnoissa, kasteessa ja ehtollisessa?

Olet asettanut itsesi Jumalaa korkeammalle, kun pakotat Pyhää Henkeä toimimaan vain siten kuin sinä haluat.

Mutta ei se ole sinulta onnistunut, vaan sinä vaan elät sellaisessa harhaluulossa, ettäPyhä Henki toimisi vain sillä tavoin kuin sinä haluat Hänen toimivan.

Kuten Raamattu sanoo: henki liikkuu siellä missä haluaa, miten haluaa ja milloin haluaa. Ihminen ei voi sitä määrätä, sillä ihmisen ajatukset eivät ole Jumalan ajatuksia.

Siten myös Luther opetti.

Luther vastusti niitä oppeja, joissa Pyhän Hengen toiminta alistettiin inhimillisten opinkappaleiden alle.

• matilda
        Lutherinteksteistä kirjoitti:

Sinä olet sekoittanut synninpäästön uskoon tulemiseksi.

Syninpäästäminen ja uskoon tuleminen ovat kaksi vallan eri asiaa :)

Tunnustuskirjoissa, Schmalkadenin opionkappaleet ja Ausburghin tunnustuksen puolustuas, ei opeteta näin kuten kirjoitat:

>usko tulee aina siten, että uskovainen julistaa evankeliumia eli synteinpäästön toiselle ihmiselle. >

Päinvastoin.
        Tunnustuskirjoissa painottuu se, että ihminen on Jumalaa pienempi, eikä voi tietää sitä, miten, missä ja milloin Jumala toimii.
        Jumala toimii Sanassa, ehtoollisessa ja kastettssa, mutta Jumala toimii myös muilla tavoilla: siten kuin Jumala yksin haluaa toimia. Siksi Jumalalle on kaikki mahdollista: Hän voi kutsua luokseen ihmisiä missä haluaa ja miten haluaa, eikä siihen tarvita toista ihmistä välimieheksi, sillä vain yksi on välimies ihmisen a Jumalan välillä, Jeesus.

Lue tarkemmin lutehrin opetuksia tästä, niitä on jo kirjoitettu näihin viestiketjuihin, siellähän ihan selkeästi sanotaan, että synninpäästön kautta saa uskon.

Kyllä Jumala toimii ehtoollisessa, kun hän siinä vahvistaa uskovaisen uskoa (kelvollinen ehtoolisvieras on vain se, jolla on sydämen usko), kasteessa hän toimii tehden hyvänomantunnon liiton ja monen epäuskoisen sydämessä hän toimii lakinsa kautta herättäen omantunnon. Emme me voi todellakaan tietää esim kuka on heränneellä tunnolla.
        Mutta Jumala on säätänyt armojärjestyksen maan päälle evankeliumin virassa. Millään muulla tavalla ei voi tulla uskovaiseksi, kuin siten, että saa saarnatussa sanassa syntinsä anteeksi (synti on ainut joka erottaa Jumalasta ja jos ei niitä saa anteeksi, ei ole uskomassa)

• lueppas
        matilda kirjoitti:

Lue tarkemmin lutehrin opetuksia tästä, niitä on jo kirjoitettu näihin viestiketjuihin, siellähän ihan selkeästi sanotaan, että synninpäästön kautta saa uskon.

Kyllä Jumala toimii ehtoollisessa, kun hän siinä vahvistaa uskovaisen uskoa (kelvollinen ehtoolisvieras on vain se, jolla on sydämen usko), kasteessa hän toimii tehden hyvänomantunnon liiton ja monen epäuskoisen sydämessä hän toimii lakinsa kautta herättäen omantunnon. Emme me voi todellakaan tietää esim kuka on heränneellä tunnolla.
        Mutta Jumala on säätänyt armojärjestyksen maan päälle evankeliumin virassa. Millään muulla tavalla ei voi tulla uskovaiseksi, kuin siten, että saa saarnatussa sanassa syntinsä anteeksi (synti on ainut joka erottaa Jumalasta ja jos ei niitä saa anteeksi, ei ole uskomassa)

Hallitsen melkoisen hyvin Ausburghin tunnustuksen puolustuksen ja Schmalkaldenin opinkappaleet :)

Löydät ne kirkon nettisivuilta evl.fi

perhedyppä hieman siihen, miten Luther kirjoitti ja miten luterilaiset uskovat :)

Kun sinä asetat ihmisen ja Jumalan välille välimieheksi ihmisen, silloin sinä halvennat Jumalaa.

Kun sinä sanot, että Jumalan Henki toimii vain siten, että ihminen voi uskoon tulla ainoastaan toisen ihmisen kautta, silloin sinä halvennat Pyhää Henkeä ja kirjoitat Lutheria vastaan.

• Peltomies
        utelias kirjoitti:

että Pyhä Henki on sinun ja muiden vanhoillislestadiolaisten renki. Voin vakuuttaa 100 %:n varmuudella, että ei ole.

• utelias
        ihmiseltä kirjoitti:

Sinä siis kiellät Pyhää Henkeä saattamasta ihmistä uskoon hengellisten tekstien kautta?

Millä muotoa sinä olet ottanut itsellesi vallan määrätä sitä, miten Pyhä Henki toimii, kun oelt kerran kieltänyt Pyhää Henkeä toimimasta muualla kuin saarnoissa, kasteessa ja ehtollisessa?

Olet asettanut itsesi Jumalaa korkeammalle, kun pakotat Pyhää Henkeä toimimaan vain siten kuin sinä haluat.

Mutta ei se ole sinulta onnistunut, vaan sinä vaan elät sellaisessa harhaluulossa, ettäPyhä Henki toimisi vain sillä tavoin kuin sinä haluat Hänen toimivan.

Kuten Raamattu sanoo: henki liikkuu siellä missä haluaa, miten haluaa ja milloin haluaa. Ihminen ei voi sitä määrätä, sillä ihmisen ajatukset eivät ole Jumalan ajatuksia.

Siten myös Luther opetti.

Luther vastusti niitä oppeja, joissa Pyhän Hengen toiminta alistettiin inhimillisten opinkappaleiden alle.

Luter opetti aivan selvästi, että usko tulee vain saarnatussa sanassa. Sinun on ihan turha väittää muuta, koska näin hän opetti ja näin Raamattu opettaa.

Jeesus julisti: tehkää parannus ja uskokaa evankeliumi. Hän lähetti opetuslapsiaan kerran kyliin ja käski saarnata: "menkäät ja saarnatkaat sanoen: taivaan valtakunta on lähestynyt" - eikö ole muuten ihan sama saarna kuin meillä vl vieläkin ja Jeesus sanoo:" ja kussa ei kenkään ota teitä vastaan ja kuule teidän sanojanne, niin menkää ulos siitä huoneesta" ja vielä jatkaa, että huokeampi on sodoman ja Gomorran tuomiopäivänä.

Raamattu sanoo, että kirjain kuolettaa, mutta Henki tekee eläväksi.

On se sitten kumma, että te aivan selvän Raamatun sanan väännätte toiseksi, ette usko edes itsensä Jeesuksen antamaan esimerkkiin.

• Lukemista
        utelias kirjoitti:

Luter opetti aivan selvästi, että usko tulee vain saarnatussa sanassa. Sinun on ihan turha väittää muuta, koska näin hän opetti ja näin Raamattu opettaa.

Jeesus julisti: tehkää parannus ja uskokaa evankeliumi. Hän lähetti opetuslapsiaan kerran kyliin ja käski saarnata: "menkäät ja saarnatkaat sanoen: taivaan valtakunta on lähestynyt" - eikö ole muuten ihan sama saarna kuin meillä vl vieläkin ja Jeesus sanoo:" ja kussa ei kenkään ota teitä vastaan ja kuule teidän sanojanne, niin menkää ulos siitä huoneesta" ja vielä jatkaa, että huokeampi on sodoman ja Gomorran tuomiopäivänä.

Raamattu sanoo, että kirjain kuolettaa, mutta Henki tekee eläväksi.

On se sitten kumma, että te aivan selvän Raamatun sanan väännätte toiseksi, ette usko edes itsensä Jeesuksen antamaan esimerkkiin.

Vanhoillislestadiolaiset uskovat kuten luterilaiset. Se, mitä sinä kirjoitat, on vastoin
        Lutheria ja luterilaisten Tunnustuskirjoja. Tutustu erityisesti Ausburghin tunnustuksen puolustukseen sekä
        Schmalkaldenin opinkappaleisiin, joissa vastutetaan sitä, että uskoon tulemisen ehdoksi
        asetetaan ihmisen toiminta/toinen ihminen.

http://www.evl.fi/tunnustuskirjat/

Lähetyskäsky on annettu kaikille uskovaisille, nmyös vanhoillislestadiolaisille: menkää ja julistakaa evankeliumia ja kastakaan ihmisiä Jeesuksen nimessä.

Sitä en tiedä, miksi vanhoillislestadiolainen liike ei noudata tätä käskyä.

• matilda
        lueppas kirjoitti:

Hallitsen melkoisen hyvin Ausburghin tunnustuksen puolustuksen ja Schmalkaldenin opinkappaleet :)

Löydät ne kirkon nettisivuilta evl.fi

perhedyppä hieman siihen, miten Luther kirjoitti ja miten luterilaiset uskovat :)

Kun sinä asetat ihmisen ja Jumalan välille välimieheksi ihmisen, silloin sinä halvennat Jumalaa.

Kun sinä sanot, että Jumalan Henki toimii vain siten, että ihminen voi uskoon tulla ainoastaan toisen ihmisen kautta, silloin sinä halvennat Pyhää Henkeä ja kirjoitat Lutheria vastaan.

Luther opettaa; "Jos ei olisi yhtään ihmistä, joka voisi antaa syntejä anteeksi, vaan olisi ainoastaanb lakeja ja töitä, oi, miten surkea olisi silliin murheellisen omantunnon laita, Mutta nyt , kun Jumala antaa kullekin suun täyteen, niin että toinen voi sanoa toiselle Sinun syntisi annetaan sinulle anteeksi."
        Ja vielä: Sempä tähden olen aina teroittanut sitä oppia, että ensiksi ja etenkin pitää suusanan olla käytössä ja korvin kuultavana jos mieli Pyhän Hengen päästä sydämeen. Usko ei siis synny eikä pysy ilman evankeliumin kuulemista ja ulkonaista saarnaa, jonka kautta se alkaa kasvaa ja vahvistuu.

Näin on alkuperäinen lutherin oppi ja jos joku sitä vääntelee, se on hänen syntinsä.

Huomaatko tuosta kirjoituksessta: ilman saarnattua evankeliumia on vain lain töitä. Ja usko ei synny eikä pysy ilman evankeliumin KUULEMISTA.

Enempää en vänkää, tiedän, että Luhter tunsi raamattunsa paremmin kuin kukaan meistä.

• vieläkerran
        matilda kirjoitti:

Luther opettaa; "Jos ei olisi yhtään ihmistä, joka voisi antaa syntejä anteeksi, vaan olisi ainoastaanb lakeja ja töitä, oi, miten surkea olisi silliin murheellisen omantunnon laita, Mutta nyt , kun Jumala antaa kullekin suun täyteen, niin että toinen voi sanoa toiselle Sinun syntisi annetaan sinulle anteeksi."
        Ja vielä: Sempä tähden olen aina teroittanut sitä oppia, että ensiksi ja etenkin pitää suusanan olla käytössä ja korvin kuultavana jos mieli Pyhän Hengen päästä sydämeen. Usko ei siis synny eikä pysy ilman evankeliumin kuulemista ja ulkonaista saarnaa, jonka kautta se alkaa kasvaa ja vahvistuu.

Näin on alkuperäinen lutherin oppi ja jos joku sitä vääntelee, se on hänen syntinsä.

Huomaatko tuosta kirjoituksessta: ilman saarnattua evankeliumia on vain lain töitä. Ja usko ei synny eikä pysy ilman evankeliumin KUULEMISTA.

Enempää en vänkää, tiedän, että Luhter tunsi raamattunsa paremmin kuin kukaan meistä.

Lueppaas hieman laajemmin ja monipuolisemmin Lutheria :)

Aloita vaikka Tunnustuskirjojen lukemisesta :)

Kun sinä tuolla tavoin alistat Pyhän hengen toimimaan siten kuni sinä tahdot, silloin sinä alistat Häntä ihmisen vallan alle.

Se on sinun mielesi harhakuvitela, kuten Luther kirjoitti, kun luulet siihen pystyväsi. Sillä todellisuudessa Henki ei alistu ihmisen määräysvallan alle, vaan toimii kuten haluaa, milloin haluaa ja missä haluaa.

• Herkkusuu.
        matilda kirjoitti:

enemmän Jumalaa ja Jumalan sanaa kuin erehtyväistä ihmistä Lutheria sekä harhaoppisia vanhoillislestadiolaisia.

Minulla on pullat hyvin uunissa.

• matilda
        Herkkusuu. kirjoitti:

enemmän Jumalaa ja Jumalan sanaa kuin erehtyväistä ihmistä Lutheria sekä harhaoppisia vanhoillislestadiolaisia.

Minulla on pullat hyvin uunissa.

Että sinun mielestäsi lutherikin on harhaoppinen, kun opettaa täsmälleen samalla tavalla kuin me vl.

Kumpi mahtaa tuntea raamatun paremmin, sinä vai Luther?

No, ei se mitään, Jeesuskin oli aikalaistensa mielestä harhaoppinen, niin että hyvässä seurassa ollaan.

• Herkkusuu.
        matilda kirjoitti:

Että sinun mielestäsi lutherikin on harhaoppinen, kun opettaa täsmälleen samalla tavalla kuin me vl.

No, ei se mitään, Jeesuskin oli aikalaistensa mielestä harhaoppinen, niin että hyvässä seurassa ollaan.

aika kuutamolla näissä hengellisissä asioissa. Normaali vl.

• laajemmin :)
        matilda kirjoitti:

Lutherin ajan Raamattu oli hyvin erilainen kuin meidän aikamme Raamattu :)
        Lutherilla oli myös käytössään erilaisia Raamatun versioita. ne kaikki olivat monin paikoin erilaisia kuin meidän aikamme Raamatut.

Olet lukenut liian vähän Lutheria ja Tunnustuskirjoista ei sinulla tunnu olevan oikeanlaista käsitystä.

Tunnustuskirjoista huomaat, että ne taistelevat sellaisia oppeja vastaan, joissa ilmaistaan, että toiselta ihmiseltä saatu syntien anteeksijulistus olisi uskoontulemisen, uskossa pysymisen tai pelastuksen ehto. Ne ovat Tunnustuskirjojen kielen mukaan perkeleestä lähteviä harhaoppeja - se on aika rankaa kielenkäyttöä tuo Tunnustuskirjojen kielenkäyttö 1500-luvulta :)

Ei tosiaan ihminen voi rajata Pyhää henkeä toimimaan kuten haluaa ja miten haluaa. Raamattu on siitä täynnä esimerkkejä.

• Peltomies
        laajemmin :) kirjoitti:

Lutherilla oli myös käytössään erilaisia Raamatun versioita. ne kaikki olivat monin paikoin erilaisia kuin meidän aikamme Raamatut.

Olet lukenut liian vähän Lutheria ja Tunnustuskirjoista ei sinulla tunnu olevan oikeanlaista käsitystä.

Tunnustuskirjoista huomaat, että ne taistelevat sellaisia oppeja vastaan, joissa ilmaistaan, että toiselta ihmiseltä saatu syntien anteeksijulistus olisi uskoontulemisen, uskossa pysymisen tai pelastuksen ehto. Ne ovat Tunnustuskirjojen kielen mukaan perkeleestä lähteviä harhaoppeja - se on aika rankaa kielenkäyttöä tuo Tunnustuskirjojen kielenkäyttö 1500-luvulta :)

Ei tosiaan ihminen voi rajata Pyhää henkeä toimimaan kuten haluaa ja miten haluaa. Raamattu on siitä täynnä esimerkkejä.

"Ne ovat Tunnustuskirjojen kielen mukaan perkeleestä lähteviä harhaoppeja - se on aika rankaa kielenkäyttöä tuo Tunnustuskirjojen kielenkäyttö 1500-luvulta :)"

Kahden välimiehen oppi, jota vl-herätysliike opettaa, on todellakin ittestään perkeleestä lähtevä harhaoppi. Näin sanoivat Raamattua tuntevat 1500-luvulla ja näin sanovat Raamattua tuntevat 2000-luvulla.

• matilda
        Peltomies kirjoitti:

"Ne ovat Tunnustuskirjojen kielen mukaan perkeleestä lähteviä harhaoppeja - se on aika rankaa kielenkäyttöä tuo Tunnustuskirjojen kielenkäyttö 1500-luvulta :)"

Kahden välimiehen oppi, jota vl-herätysliike opettaa, on todellakin ittestään perkeleestä lähtevä harhaoppi. Näin sanoivat Raamattua tuntevat 1500-luvulla ja näin sanovat Raamattua tuntevat 2000-luvulla.

Miksi yrität vääristellä meidän vl oppia. Ei meillä ole mitään kahden välimiehen oppia, yksi on välimies Kristus ja hän on lähettänyt meidät saarnaamaan itsestään eli parannusta ja syntien anteeksiantamusta. Me saarnaamme näin: Kristus sovitti sinun syntisi ja jos haluat uskoa, sinulla on lupa uskoa syntisi anteeksi Hänen nimessään ja veressään. Eli Hän on sovittanut synnit ja ne on vieläkin mahdollisuus saada anteeksi, koska hän julistettuaan itse tätä anteeksiantamusta ei vienyt anteeksiantamuksen virkaa ja valtaa taivaaseen, vaan jätti sen omilleen. Aivan valheellisesti vääristelet meidän oppiamme, joka on ihan raamatullinen.

• utelias kirjoitti:

>>
        >>

Suosittelen tutustumaan Raamatusta siihen, mitä siellä sanotaan pelastuksesta;) Tässä kohdassa esimerkiksi kerrotaan suoraan kuinka Raamattu on kirjoitettu juuri sitä varten että se synnyttäisi lukijalleen uskon:

"nämä ovat kirjoitetut, että te uskoisitte, että Jeesus on Kristus, Jumalan Poika, ja että teillä uskon kautta olisi elämä hänen nimessänsä."
        (Joh. 20:31)

Katos kun Jumala on se, joka vanhurskauttaa. Vanhurskauttaminen tarkoittaa Jumalalle kelpaavaa, jota ei voi olla ellei synnit ole anteeksi;)

"hän itse on vanhurskas ja vanhurskauttaa sen, jolla on usko Jeesukseen."
        (Room. 3:26)

Jumala puolestaan on rajoittamaton ja Hän toimii aivan kaikessa ja kaikkien kautta:)

"Yksi on Jumala, kaikkien Isä! Hän hallitsee kaikkea, vaikuttaa kaikessa ja on kaikessa."
        (Ef. 4:6)

• Lutheria
        laajemmin :) kirjoitti:

Ei tuosta vl-Lutherista tunnista Tunnustuskirjojen Lutheria. Luther opettaa tasan tarkkaan niin kuin olet kirjoittanut. Joka muuta väittä, ei ole perehtynyt lainkaan Tunnustuskirjoihin.

"Ei tosiaan ihminen voi rajata Pyhää henkeä toimimaan kuten haluaa ja miten haluaa. Raamattu on siitä täynnä esimerkkejä."

Noin on Raamaatun ja Lutherinkin mukaan!

• väliin
        matilda kirjoitti:

Luther tunsi oman aikansa erilaisia Raamatun versioita. Ne olivat erilaisia kuin ne, mitä me nyt luemme.
        Luther tunsi Raamattua ja siksi hän kirjoitti hieman eri tavoin kuin sinä luulet hänen ajatelleen/kirjoittaneen :)

Hän ei halunnut alistaa Jumalan Sanaa ihmisen määräysvallan alle, kuten sinun teksteissäsi sinä ilmennät tekeväsi,
        kun alistat Pyhää Henkeä toimimaan sellaisella kaavanomaisella tavalla kuin sinä tahdot.

Luther ei sitä tehnyt, kuten sinä :)

Luther, koska tunsi Raamattua, käytti Raamattua paljon varovaisemmin kuin sinä.
        Lutherille olivat useat Raamatun ristiriitaisuudet sellaisia, joiden tähden hän ei luonnollisesti
        voinut tehdä sellaisia yksipuolisia johtopäätelmiä Pyhän Hengen toiminnasta kuin sinä teet :)

Luther pohti tällaisia Raamatun ristiriitaisuuksia, ja koska hän tunsi Raamatun ristiriitaisuuksia, niin hän vastusti sellaisten
        oppien rakentelemisia, mitä sinä nyt edustat (ja ilmeisesti myös vanhoillislestadiolaiset edustavat):

1) Matteus 7:21 Ei jokainen, joka sanoo Jeesukselle Herra Herra pääse Taivasten valtakuntaan.

2) Apt 2:21, Room10:13 Jokainen joka huutaa avuksi Herran nimeä, pelastuu

3) ne pealastuvat, jotka Herra kutsuu (eikä ne, jotka kutsuvat Herraa)

Luther tunsi Raamatun eri versioita ja näitä Raamatun satoja ristiriitaisuuksia.
        Siksi hän ei luonut sellaisia opinkappaleita pelastumisesta, oikeasta seurakunnasta jne.
        kuten vanhoillislestadiolaiset ovat luoneet. Näille opinkappaleille kun löytyy aina Raamatusta
        kohtia, joilla ne kumoutuvat. Raamatun ristiriitaisuus näissä asioissa on niin hankala, että sen tähden
        ei palstumista, uskoontuloa jne. koskien voida tehdä niin kapeita oppeja kuten nyt vanhoillislestadiolaisena
        esiintyvä tässä tekee.

Anna Jumalallekin jotakin sijaa, äläkä pyri valjastamaan Hänen toimintaansa sellaisiksi toimintatavoiksi kuin
        sinä tahdot :)

• ettesaarnaa
        matilda kirjoitti:

Miksi yrität vääristellä meidän vl oppia. Ei meillä ole mitään kahden välimiehen oppia, yksi on välimies Kristus ja hän on lähettänyt meidät saarnaamaan itsestään eli parannusta ja syntien anteeksiantamusta. Me saarnaamme näin: Kristus sovitti sinun syntisi ja jos haluat uskoa, sinulla on lupa uskoa syntisi anteeksi Hänen nimessään ja veressään. Eli Hän on sovittanut synnit ja ne on vieläkin mahdollisuus saada anteeksi, koska hän julistettuaan itse tätä anteeksiantamusta ei vienyt anteeksiantamuksen virkaa ja valtaa taivaaseen, vaan jätti sen omilleen. Aivan valheellisesti vääristelet meidän oppiamme, joka on ihan raamatullinen.

Miksi te ette, muuten, julista evankeliumia? Miksi te ette saarnaa ihmisille evankeliumia?

Mitä hyötyä siitä on, että pitää lampu vakan alla, niin ettei kukaan sitä valoa näe?

Koska te ette saarnaa ihmisille evankeliumia, niin te vain pidätte valon visusti piilossa, jotta ihmiset eivät sitä näkisi.

Miksi?
        Mitä hyötyä teille siitä on, että te keskenänne kokoonnutte, ettekä julista ja saarnaa muille evankeliumia kuten Raamattu kehoittaa?

Mitä hyötyä teille on siitä, että te keskenänne vain toisianne rakastatte? Niinhän jumalattomatkin tekevät.

Vl-liike ei pidä evankeloimissaarnoja, eikä vl-liikeen jäsenet kulje julistamassa evankeliumia, ette pidä herätyskokouksia, ettekä kulje saarnaamassa kuten Raamattu kehoittaa.

Miksi te ette saarnaa evankeliumia ihmisille, kuten Raamattu kehoittaa?

• Peltomies
        matilda kirjoitti:

Vl-herätysliike opettaa, että Jumala ei voi suoraan pelastaa ihmissielua eikä antaa syntejä anteeksi. Vl-opin mukaan vain ihminen (= vl) voi antaa synnit anteeksi ja vain ihmisen (= vl) kautta voi sielu pelastua.

Nämä opit ovat ittestään perkeleestä.

• Peltomies
        matilda kirjoitti:

ovat opetuksellaan kokonaan riistäneet Jumalalta kyvyn antaa syntejä anteeksi ja pelastaa sieluja ilman vanhoillislestadiolaisen apua. Luuletteko te vanhoillislestadiolaiset ihan oikeasti, että kykenette sitomaan Jumalan kädet?

Opit, joilla pyritään väheksymään Jumalan valtaa ja voimaa sekä sitomaan Jumalan käsiä, tulevat kaikkivaltiaan Jumalan päävastustajalta perkeleeltä.

Näitä oppeja opettaa vl-herätysliike.

• näin:

"Ja kuin hän nämät sanonut oli, puhalsi hän heidän päällensä, ja sanoi heille: ottakaat Pyhä Henki joille te synnit anteeksi annatte, niille ne anteeksi annetaan, ja joille te ne pidätte, niille ne ovat pidetyt" (John. 20:22-23).

Tässä Raamattua, jota pyysit, joka neuvoo kuinka uskovainen toimii täällä maan päällä, mitä tulee syntein anteeksiantamiseen.

• Peltomies

Kirjoitit kommenttiisi koko vl-Raamatun.

Sitäkin vl-saarnaajat tulkitsevat TAHALLAAN väärin. Missään kohden Raamattua ei sanota, että syntien anteeksi antaminen tapahtuu AINA ihmisen kautta. Ei missään.

• no sittenhän..
        Peltomies kirjoitti:

Kirjoitit kommenttiisi koko vl-Raamatun.

Sitäkin vl-saarnaajat tulkitsevat TAHALLAAN väärin. Missään kohden Raamattua ei sanota, että syntien anteeksi antaminen tapahtuu AINA ihmisen kautta. Ei missään.

"kirjoitit kommenttiisi koko vl-raamatun"

..se oikea usko löytyikin.

• perustuu
        no sittenhän.. kirjoitti:

"kirjoitit kommenttiisi koko vl-raamatun"

..se oikea usko löytyikin.

kaikkeen Jumalan sanaan, mikä on kirjoitettu raamattuun, edellä mainittu raamatunpaikka syntienanteeksiantamisesta mukaanlukien.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tunniste

Jonka vain sinä ja kaivattusi tietää. ⬇️
      Ikävä
      113
      5263
    2. Ketä julkkista

kaivattunne muistuttaa?
      Ikävä
      67
      5064
    3. Miten, milloin

Se onnistuisi sun luona
      Ikävä
      91
      4124
    4. Miten mä olisin

Rohkeampi lähestymään häntä. En tiedä. En osaa nykyään edes tikusta tehdä asiaa vaan käyttäydyn päin vastoin välttelen.
      Ikävä
      75
      3610
    5. Anteeksi kun käyttäydyn

niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv
      Ikävä
      60
      3218
    6. Haluan huomiota sulta

nainen…tiedoksi. 😥❤️ -M-
      Ikävä
      43
      2801
    7. Kerro kolme huonoa ja

kolme hyvää asiaa kaivatustasi? Än yy tee nyt
      Ikävä
      15
      2297
    8. Yritän tänään laittaa taajuudet kohdilleen

Jotta törmätään kirjaimellisesti. Ei tätä kestä enää perttikään. Olet rakas ❤️
      Ikävä
      52
      1924
    9. Rakastatko mua

Vielä?
      Ikävä
      40
      1800
    10. Onko kaivattusi

kyltymätön nainen, pystyisitkö olemaan hänelle loputon mies, vai meneekö toisinpäin.
      Ikävä
      37
      1638
    Aihe