Kaivattaisiin hyviä ja ennen kaikkea helppoja leipäohjeita.
Ostin auringonsiemeniä ja niitä haluaisin mukaan leipään.
Leipäohje?
7
5850
Vastaukset
- ...
Tässä kaurareikäleivän ohje.Siihen ei kuulu auringonkukansiemeniä, mutta voihan niitä toki laittaa.Minulla on myös monenlaisia sämpylä -ja patonkiohjeita, jos haluat.
Aineet:
2 dl vettä tai maitoa
25 g hiivaa
3/4 tl suolaa
1 tl sokeria
1/2 dl kauraleseitä
1 dl kaurahiutaleita
noin 3 dl sämpyläjauhoja
2 rkl öljyä tai 25 g margariinia
Pinnalle:
Kaurahiutaleita tai -leseitä
Ohje:
1.Liuota hiiva kädenlämpöiseen nesteeseen.Sekoita joukkoon suola, sokeri, kauraleseet, kaurahiutaleet ja jauhoja niin paljon, että taikina alkaa muotoutua.
2.Lisää rasva ja alusta taikinaa kädellä tai koneella, kunnes se irtoaa kulhosta.Lisää tarvittaessa jauhoja.Kohota taikina peitettynä lämpimässä.
3.Vaivaa taikinaa jauhotetulla alustalla ja muotoile siitä pallo.Kaaviloi leipä suureksi 1 cm paksuksi pyöreäksi levyksi ja nosta pellille leivinpaperille.Ota leivästä pyöreällä muotilla keskusta pois ja pane leivän vierelle.Jaa leipä kevyesti taikinapyörällä 5-6 osaan ja anna leivän kohota peitettynä lämpimässä.
4.Voitele leipä maidolla ja ripottele pinnalle kaurahiutaleita tai -leseitä.Paista leipää 200 asteessa uunin alaosassa noin 30 minuuttia.
Olen itse tehnyt tota monta kertaa eikä ole vaikea tehdä ja hyvää on:) - yks vaan..
Chapatileipä:
4kpl
Aineet:
3 dl hiivaleipäjauhoja
1/2 tl suolaa
noin 1 1/2 dl kylmää vettä
Ohje:
1.Sekoita jauhot ja suola kulhossa.Lisää kylmää vettä sen verran, että taikinasta tulee kiinteä ja pehmeä.Jätä se lepämään 1/2-2 tunniksi taikinakulhoon leivinliinalla peitettynä.
2.Jaa taikina neljään osaan, pyöritä palloiksi ja kaaviloi soikeiksi ohuiksi leiviksi.
3.Paista leivät ilman rasvaa kuumalla pannulla yksi kerrallaan molemmilta puolilta.Leivät ovat valmiit, kun ne ovat hiukan kohonneita ja pinnassa on pieniä tummia laikkuja. - mä11
Pikaleivät välimeren tapaan:
2kpl
Aineet:
vajaa 3 dl vehnäjauhoja
vajaa 1 dl sämpyläjauhoja
2 maustemittaa suolaa
1/2 tl oreganoa
1/2 tl timjamia
2 tl leivinjauhetta
25 g margariinia
2 dl jogurttia
1-1 1/2 dl juustoraastetta
3 rkl parmesaaniraastetta
Ohje:
1.Pane uuni kuumenemaan 250 asteeseen.
2.Sekoita jauhot, mausteet ja leivinjauhe kulhossa ja nypi rasva sormenpäillä joukkoon.
3.Lisää jogurtti ja juustoraasteet ja sekoita taikina tasaiseksi.
4.Jaa taikina kahteen osaan ja taputtele jauhoisella kädellä reilun sentin paksuisiksi leiviksi.
5.Pistele leivät haarukalla ja jaa taikinapyörällä kevyesti neljään osaan.
6.Paista uunin keskitasossa 10-20 minuuttia.
Tosi hyviä!!- Leo R
siis on tosi hyviä!:)
Herkkujen herkkua !!!
rainbow dash & sienet
- Kille
Kiitos ohjeista, kohta päästään kokeilemaan :)
- S.H.
Limppu (1kpl)
25 g hiivaa
2,5 dl haaleaa vettä
2 tl suolaa
2,5 dl piimää
0,5 dl öljyä
2 dl ruissihtijauhoja
n. 9,5 dl vehnäjauhoja
Vaivataan taikina ja kohotetaan lämpimässä paikassa noin 1 1/2 tuntia. Leivotaan limpuksi. Annetaan nousta pellillä 20 min. ja ripotellan pintaan jauhoja.
Paistetaan 35-40 min 200 asteen lämmössä. - safkaseireeni
Auringonkukka-aprikoosileipä
http://safkaseireeni.blogspot.fi/2011/04/auringonkukka-aprikoosileipa.html
Erinomainen esim. paahdettuna aamiaispöydässä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Immu otti pataan
Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!1522545Näetkö feminismin uhkana
Vai mahdollisuutena kun deittailet naisia? Mitä miehet mieltä feminismistä?2031190Tykkäätkö halaamisesta?
Minä en. Tänään tuttava, jolle olen maininnut että en pidä halaamisesta, yritti halata minua ja olen vieläkin ihan raivo1131101Hinduilu on suurta eksytystä
tekosyvällinen tarina uppoaa moneen. Harhautusta todellisen Jumalan yhteydestä. Kuka haluaisi nähdä sielunvaelluksessa389940Malmin tapaus on järkyttävä
Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi299923- 101912
- 66878
- 62855
- 53851
- 46849