Eli olen ollut 3 vuotta töissä ja yliopistossa kirjoilla samaan aikaan suorittaen kursseja. Opintotuen lakkautin samalla kun aloitin työt. Nyt opinnot ovat loppupuolella ja samalla harmikseni syösopimustani ei enää jatketa. Eli onko minulla mahdollisuutta saada ansiosidonnaista päivärahaa opiskelun loppuajalla ? Päätoimista minun opiskeluni ei ole ollut vuosiin ja yliopiston kirjoilla olen ollut 7 vuotta.
Ansiosidonnainen ja yliopisto-opiskelu
17
1938
Vastaukset
- neiti...X
Tee siitä opiskelustasi päätoimista. Saat opintotukea ja valmistuisitkin pikaisesti(?)...
- 1_kaks_3
No tuskin opintotukea saakaan kun on ollut töissä noinkin pitkään. Vuosituloraja vaikuttanee opintotuen saantiin jonkunaikaa. Ja olisha se pikkusen parempi jos olisi mahdollista saada ansiosidonnaista. Vaikea tilanne.....
- ...
1_kaks_3 kirjoitti:
No tuskin opintotukea saakaan kun on ollut töissä noinkin pitkään. Vuosituloraja vaikuttanee opintotuen saantiin jonkunaikaa. Ja olisha se pikkusen parempi jos olisi mahdollista saada ansiosidonnaista. Vaikea tilanne.....
Ei opintotuen saannin edellytyksenä tietääkseni ole, että ei ole saanut tehdä töitä XXX-aikaa pidempään. Ja vuositulotkaan eivät vaikuta kuin siltä ajalta kuin hänen opiskelunsa on päätoimista ja hän saa opintotukea.
- oiuyiououi
1_kaks_3 kirjoitti:
Kyllä sitä opintotukea pitäisi saada vaikka on ollutkin välillä töissä.
Vuositulorajoista en ole ihan varma, meneeköhän se niin että vuositulot katsotaan siltä vuodelta kun aloittaa opiskelut, vai siitä päivästä kuin aloittaa opiskelut? Joku voisi ehkä selventää tätä...
Niin, ja jos se valmistuminen kerran on lähellä, niin tuskin se mahdotonta on muutamaa kuukautta elää opintotuella, jos sen jälkeen sitten pystyy aloittamaan ansiosidonnaisen noston. - neiti...X
oiuyiououi kirjoitti:
Vuositulorajoista en ole ihan varma, meneeköhän se niin että vuositulot katsotaan siltä vuodelta kun aloittaa opiskelut, vai siitä päivästä kuin aloittaa opiskelut? Joku voisi ehkä selventää tätä...
Niin, ja jos se valmistuminen kerran on lähellä, niin tuskin se mahdotonta on muutamaa kuukautta elää opintotuella, jos sen jälkeen sitten pystyy aloittamaan ansiosidonnaisen noston."Vuositulorajoista en ole ihan varma, meneeköhän se niin että vuositulot katsotaan siltä vuodelta kun aloittaa opiskelut, vai siitä päivästä kuin aloittaa opiskelut?"
Tuota mietin itsekin. Ennen opiskelua tienatut tulot eivät aiheuta takaisinperintää, mutta tarkoittaakohan ennen opiskelua tässä tapauksessa varsinaista opiskelujen alkua (tässä tapauksessa 7 vuotta sitten) vai opintotuen noston alkuhetkeä (/kun opiskelu on päätoimista)? Luulisin, että tuota ensimmäistä...
Suuntaa-antava laskelma:
Jos ap:n palkkatulot huomioitaisiinkin vapaan tulon rajaan, hän voisi 2000 euron kuukausituloilla (vuositulo 6kk*2000€/kk=12000) silti nostaa vielä loppuvuonna 6kk opintotukea, 3000 euron tuloilla (vuositulo 18000€) taas ei lainkaan.
Toisaalta, voihan ap tuloistaan huolimatta nostaa tuen ja palauttaa sen myöhemmin joko vapaaehtoisesti tai perinnän jälkeen... - kokenut
oiuyiououi kirjoitti:
Niin, ja jos se valmistuminen kerran on lähellä, niin tuskin se mahdotonta on muutamaa kuukautta elää opintotuella, jos sen jälkeen sitten pystyy aloittamaan ansiosidonnaisen noston.Jos olet ollut kirjoilla yliopistolla ja käynyt töissä, niin olet käynyt töissä opiskellessasi ja niiden kuukausien tulot tottakai vaikuttavat tukeen. Itse en saanut tukea kun jäin täysipäiväiseksi opiskelijaksi heinäkuussa pitkän työrupeaman jälkeen. En saanut myöskään tukea seuraavan vuoden alusta kun edellisenä vuotena oli liikaa tuloja.
Kovasti pitäis ja pitäis, mutta ei sitä helpolla saa, varsinkin jos sattuu kärttyinen vanhapiika päättämään asiasta. Itseäni ei kyllä haittaa kun saan ansiosidonnaista, älytöntä vain valtion kannalta.
"Niin, ja jos se valmistuminen kerran on lähellä, niin tuskin se mahdotonta on muutamaa kuukautta elää opintotuella, jos sen jälkeen sitten pystyy aloittamaan ansiosidonnaisen noston."
On se mahdotonta. Ei voi enää sen jälkeen rueta ansiosidonnaiselle. Olet valmistunut sejase ja saat työmarkkinatukea kuten muutkin vastavalmistuneet. Oikeus ansiosidonnaiseen häipyy opiskellessasi välissä. - ....
kokenut kirjoitti:
Jos olet ollut kirjoilla yliopistolla ja käynyt töissä, niin olet käynyt töissä opiskellessasi ja niiden kuukausien tulot tottakai vaikuttavat tukeen. Itse en saanut tukea kun jäin täysipäiväiseksi opiskelijaksi heinäkuussa pitkän työrupeaman jälkeen. En saanut myöskään tukea seuraavan vuoden alusta kun edellisenä vuotena oli liikaa tuloja.
Kovasti pitäis ja pitäis, mutta ei sitä helpolla saa, varsinkin jos sattuu kärttyinen vanhapiika päättämään asiasta. Itseäni ei kyllä haittaa kun saan ansiosidonnaista, älytöntä vain valtion kannalta.
"Niin, ja jos se valmistuminen kerran on lähellä, niin tuskin se mahdotonta on muutamaa kuukautta elää opintotuella, jos sen jälkeen sitten pystyy aloittamaan ansiosidonnaisen noston."
On se mahdotonta. Ei voi enää sen jälkeen rueta ansiosidonnaiselle. Olet valmistunut sejase ja saat työmarkkinatukea kuten muutkin vastavalmistuneet. Oikeus ansiosidonnaiseen häipyy opiskellessasi välissä."En saanut myöskään tukea seuraavan vuoden alusta kun edellisenä vuotena oli liikaa tuloja. "
Tuo nyt ei taida olla mahdollistakaan. Vain saman vuoden tulot nimittäin vaikuttavat opintotukeen, ainakin nykyään on näin. - skauweoir
kokenut kirjoitti:
Jos olet ollut kirjoilla yliopistolla ja käynyt töissä, niin olet käynyt töissä opiskellessasi ja niiden kuukausien tulot tottakai vaikuttavat tukeen. Itse en saanut tukea kun jäin täysipäiväiseksi opiskelijaksi heinäkuussa pitkän työrupeaman jälkeen. En saanut myöskään tukea seuraavan vuoden alusta kun edellisenä vuotena oli liikaa tuloja.
On se mahdotonta. Ei voi enää sen jälkeen rueta ansiosidonnaiselle. Olet valmistunut sejase ja saat työmarkkinatukea kuten muutkin vastavalmistuneet. Oikeus ansiosidonnaiseen häipyy opiskellessasi välissä."Oikeus ansiosidonnaiseen häipyy opiskellessasi välissä."
Voitko pistää jonkun linkin tms, missä tuo selviäisi paremmin, en nimittäin oikein usko tuota väittämää.
Itse ainakin teen työtä vaikka olen opiskelija, kesätöitä nimittäin. Niistä kertyy työkuukausia ihan normaalisti, ja jos valmistumisen jälkeen jään työttömäksi, mutta olen opiskeluaikanani ollut töissä tarpeeksi, niin alan saamaan ansiosidonnaista.
Ei se valmistuminen vaikuta ansiosidonnaisen saamiseen. Korjaa toki jos olen väärässä. - kokenut
.... kirjoitti:
"En saanut myöskään tukea seuraavan vuoden alusta kun edellisenä vuotena oli liikaa tuloja. "
Tuo nyt ei taida olla mahdollistakaan. Vain saman vuoden tulot nimittäin vaikuttavat opintotukeen, ainakin nykyään on näin.Minustakaan sen ei pitäisi noin mennä, mutta kun asiaa kyselin ja selvittelin, niin tuommoisen vastauksen sain (en saanut päätöstä asiasta, kuten aiemmasta viestistä saattaisi luulla, vaan vastauksen tiedusteluihin). Saattoi olla virhe jossain tai ei, ei voi tietää. Minun sisälukutaitoni päätteli myös ohjeista, että olisin saanut tukea seuraavan vuoden alusta (en samalle vuodelle kun työt lopetin) mutta ei käynyt tukitoimiston tädin mielestä. Katsoin parhaaksi toimia ohjeiden mukaan, koska myös vireillä olevat tukihakemukset olisivat saattaneet vaikuttaa ansiosidonnaiseeni (minut olisi voitu katsoa täysipäiväiseksi opiskelijaksi vaikka olisin saanut kielteisen päätöksen). Itselleni tilanne passaa erittäin hyvin :)
Ja tuohon toiseen kommenttiin sain työkkäristä kommentin "opiskelemasta jäädään työmarkkinatuelle, työelämästä pois jäädessä voi saada ansiosidonnaista" (mietein tilannettani ääneen virkailijalle). Joka tapauksessa on järjetöntä jäädä opintotuelle jos on mahdollista saada ansiosidonnaista. Nostaa ensin ansiosidonnaista ja jos tulee komennus pakkotöihin, niin jää sitten opiskelijaksi. - kokenut
skauweoir kirjoitti:
"Oikeus ansiosidonnaiseen häipyy opiskellessasi välissä."
Voitko pistää jonkun linkin tms, missä tuo selviäisi paremmin, en nimittäin oikein usko tuota väittämää.
Itse ainakin teen työtä vaikka olen opiskelija, kesätöitä nimittäin. Niistä kertyy työkuukausia ihan normaalisti, ja jos valmistumisen jälkeen jään työttömäksi, mutta olen opiskeluaikanani ollut töissä tarpeeksi, niin alan saamaan ansiosidonnaista.
Ei se valmistuminen vaikuta ansiosidonnaisen saamiseen. Korjaa toki jos olen väärässä."Niistä kertyy työkuukausia ihan normaalisti, ja jos valmistumisen jälkeen jään työttömäksi, mutta olen opiskeluaikanani ollut töissä tarpeeksi, niin alan saamaan ansiosidonnaista. "
Omassa kassassani piti muistaakseni olla viimeiseltä vuodelta alla 10 kuukauden työputki ja kassan jäsenyys työssäoloehdon täyttymiseksi. Tällöin tulot, joiden mukaan rahaa maksetaan, laskettiin muistaakseni kahden viimeisen vuoden keskituloista vähennettynä kaikella mahdollisella.
Valmistuminen käsittääkseni vaikuttaa siinä mielessä, että jos olet töissä, saat fudut ja lähdet opiskelemaan, niin työssäoloehto menee äkkiä umpeen (riittääköhän siihen sitten se kaksi kuukautta). Et voi siis jättää ansiosidonnaista "hätävaraksi" aloittamasi opiskelun jälkeen vaan sitä hakiessa ja nostaessa pitää työssäoloehdot yms. täyttyä. Jos taas teet esim. lopputyötä työsuhteessa 10kk ja valmistut, niin sitten varmaan voi saada ansiosidonnaista kunhan on ollut tarpeeksi kauan kassan jäsen.
Opiskelemaan meneminen on tehty hyvin vaikeaksi jos työttömyys yllättää. Ainakin rästiopintojen suorittamista ei tueta omien kokemuksieni perusteella mitenkään (ottamatta kantaa siihen pitäisikökään tukea).
Enivei. Kannattaa lukea tarkkaan ne kaikki pykälät ja ehdot ettei jää vain väärää kuvaa tilanteen iskiessä. Se on melkoinen viidakko, jossa yksi virkamies voi tietämättömyydellään pilata paljon, eli selvitä asiat ensin itse ja joku väittää toista, niin pyydä referenssiä. - rwewrewe
kokenut kirjoitti:
"Niistä kertyy työkuukausia ihan normaalisti, ja jos valmistumisen jälkeen jään työttömäksi, mutta olen opiskeluaikanani ollut töissä tarpeeksi, niin alan saamaan ansiosidonnaista. "
Omassa kassassani piti muistaakseni olla viimeiseltä vuodelta alla 10 kuukauden työputki ja kassan jäsenyys työssäoloehdon täyttymiseksi. Tällöin tulot, joiden mukaan rahaa maksetaan, laskettiin muistaakseni kahden viimeisen vuoden keskituloista vähennettynä kaikella mahdollisella.
Valmistuminen käsittääkseni vaikuttaa siinä mielessä, että jos olet töissä, saat fudut ja lähdet opiskelemaan, niin työssäoloehto menee äkkiä umpeen (riittääköhän siihen sitten se kaksi kuukautta). Et voi siis jättää ansiosidonnaista "hätävaraksi" aloittamasi opiskelun jälkeen vaan sitä hakiessa ja nostaessa pitää työssäoloehdot yms. täyttyä. Jos taas teet esim. lopputyötä työsuhteessa 10kk ja valmistut, niin sitten varmaan voi saada ansiosidonnaista kunhan on ollut tarpeeksi kauan kassan jäsen.
Opiskelemaan meneminen on tehty hyvin vaikeaksi jos työttömyys yllättää. Ainakin rästiopintojen suorittamista ei tueta omien kokemuksieni perusteella mitenkään (ottamatta kantaa siihen pitäisikökään tukea).
Enivei. Kannattaa lukea tarkkaan ne kaikki pykälät ja ehdot ettei jää vain väärää kuvaa tilanteen iskiessä. Se on melkoinen viidakko, jossa yksi virkamies voi tietämättömyydellään pilata paljon, eli selvitä asiat ensin itse ja joku väittää toista, niin pyydä referenssiä."Et voi siis jättää ansiosidonnaista "hätävaraksi" aloittamasi opiskelun jälkeen vaan sitä hakiessa ja nostaessa pitää työssäoloehdot yms. täyttyä."
Omassa kassassani otetaan huomioon jos on ollut opiskelemassa, intissä tms... En tiedä onko kaikissa kassoissa sama juttu, ainakin uskoisin että on. Tässä vähän kopiointia:
---
Sinulla on oikeus työttömyyspäivärahaan, jos työttömäksi jäätyäsi olet ollut työttömyyskassan jäsen vähintään 10 kuukautta ja jäsenenä ollessasi täyttänyt työssäoloehdon.
Jos haet päivärahaa ensimmäistä kertaa työssäoloehto ( ns. alkuehto) on 43 viikkoa 28 kuukauden aikana.
Jos olet saanut peruspäivärahaa tai ansiopäivärahaa 1.1.1997 jälkeen työssäoloehto (ns. paluuehto/nollausehto) on 34 viikkoa 24 kuukauden aikana.
Sekä alkuehdon että paluuehdon tarkastelujaksoa voidaan pidentää, jos henkilö sairauden, laitoshoidon, kuntoutuksen, asevelvollisuuden, siviilipalveluksen, päätoimisen opiskelun, lapsen syntymän, enintään 3-vuotiaan lapsen hoidon tai muun häihin verrattavan hyväksyttävän syyn johdosta on estynyt olemasta työmarkkinoilla.
Työssäoloehtoviikko täytyy, kun olet ollut työssä vähintään 18 tuntia kalenteriviikon aikana ja sinulle on maksettu työehtosopimuksen mukaista palkkaa. Jos alalla ei ole työehtosopimusta, kokoaikatyön palkan on oltava vähintään 40-kertainen peruspäiväraha kuukaudessa (40 x 23,50 = 940,00).
---
Eli siis, ansiosidonnaista voi tosiaan pitää "hätävarana", jos siihen on jokin hyvä syy. Kai ne kuitenkin katsotaan tapauskohtaisesti.
Minusta kuitenkin alkuperäiselle paras vaihtoehto olisi se, että olisi sen muutaman kuukauden päätoimisena opiskelijana, ja valmistumisen jälkeen pystyisi sitä ansiosidonnaista nostamaan. Uskoisin ainakin että näin pystyisi menettelemään, varmuudenhan siihen saa vasta kun soittaa sinne omaan kassaan ja kyselee että onnistuuko asia niin. - neiti...X
rwewrewe kirjoitti:
"Et voi siis jättää ansiosidonnaista "hätävaraksi" aloittamasi opiskelun jälkeen vaan sitä hakiessa ja nostaessa pitää työssäoloehdot yms. täyttyä."
Omassa kassassani otetaan huomioon jos on ollut opiskelemassa, intissä tms... En tiedä onko kaikissa kassoissa sama juttu, ainakin uskoisin että on. Tässä vähän kopiointia:
---
Sinulla on oikeus työttömyyspäivärahaan, jos työttömäksi jäätyäsi olet ollut työttömyyskassan jäsen vähintään 10 kuukautta ja jäsenenä ollessasi täyttänyt työssäoloehdon.
Jos haet päivärahaa ensimmäistä kertaa työssäoloehto ( ns. alkuehto) on 43 viikkoa 28 kuukauden aikana.
Jos olet saanut peruspäivärahaa tai ansiopäivärahaa 1.1.1997 jälkeen työssäoloehto (ns. paluuehto/nollausehto) on 34 viikkoa 24 kuukauden aikana.
Sekä alkuehdon että paluuehdon tarkastelujaksoa voidaan pidentää, jos henkilö sairauden, laitoshoidon, kuntoutuksen, asevelvollisuuden, siviilipalveluksen, päätoimisen opiskelun, lapsen syntymän, enintään 3-vuotiaan lapsen hoidon tai muun häihin verrattavan hyväksyttävän syyn johdosta on estynyt olemasta työmarkkinoilla.
Työssäoloehtoviikko täytyy, kun olet ollut työssä vähintään 18 tuntia kalenteriviikon aikana ja sinulle on maksettu työehtosopimuksen mukaista palkkaa. Jos alalla ei ole työehtosopimusta, kokoaikatyön palkan on oltava vähintään 40-kertainen peruspäiväraha kuukaudessa (40 x 23,50 = 940,00).
---
Eli siis, ansiosidonnaista voi tosiaan pitää "hätävarana", jos siihen on jokin hyvä syy. Kai ne kuitenkin katsotaan tapauskohtaisesti.
Minusta kuitenkin alkuperäiselle paras vaihtoehto olisi se, että olisi sen muutaman kuukauden päätoimisena opiskelijana, ja valmistumisen jälkeen pystyisi sitä ansiosidonnaista nostamaan. Uskoisin ainakin että näin pystyisi menettelemään, varmuudenhan siihen saa vasta kun soittaa sinne omaan kassaan ja kyselee että onnistuuko asia niin."En tiedä onko kaikissa kassoissa sama juttu, ainakin uskoisin että on."
Oman tietoni mukaan kaikenlaiset ehdot voivat vaihdella paljonkin liittokohtaisesti. Joissain liitoissa esim. voi olla opiskelijajäsen (eikä siis kassan jäsen lainkaan) jos opiskelee ja olisi töissäkin samalla. Omassani taas opiskelijajäsen ei saa tehdä töitä yhtään. Jos tekee niin maksaa samaa jäsenmaksua kuin muutkin ja on samalla kassankin jäsen.
Varsinaiseen keskustelun aiheeseen en ota kantaa...
- harakka*
Muut kuin työkkärin toimikunta, ja ne eivät etukäteen anna mitään päätöksiä (valtakunnallisesta työttömyysturvaneuvonnasta, puh. 010 60 76700 saattaisivat antaa vähän tarkempia ohjeita).
Yleensä korkeakouluopiskelu katsotaan kai päätoimiseksi, mutta voithan esittää että olet opiskellut työn ohessakin sivutoimisesti. Riippuu varmaan siitäkin kuinka paljon opintoja on jäljellä ja missä ajassa ajattelit ne suorittaa. Joidenkin työvoimatoimistojen kautta on haettavana koulutuksia, joihin pääsemällä voi suorittaa kesken jääneet yliopisto-opinnot loppuun, mutta tuskin noita on montaa vuodessa. - sidonnainen
Minä sain ansiosidonnaista töiden loppumisen jälkeen. Kerkesin olla töissä kyllä yli tuplasti pidemään kuin sinä ja samalla suoritin opintoja tasaiseen tahtiin. Päätöksessä mainittiin työhistoriani sen verran merkittäväksi, että saan oikeuden ansiosidonnaiseen. Vastapainona suostun menemään työkkärin paskanakkikursseille ja olen työmarkkinoiden käytettävissä, eli suostun mihin tahansa minulle sopivaan täysipäiväiseen työhön.
Ansiosidonnaista *ei saa* opiskeluun, vaan sen saa *jos on työmarkkinoiden käytettävissä*. Eli opiskelusi ei saa olla siinä mielessä täysipäiväistä, että se estäisi minkä tahansa sopivan täysipäiväisen työn vastaanottamisen.- ölkjjhhgj
Opiskelija ei saa mitään työttömyysrahaa tms, koska hän ei ole työtön, vaan opiskelija.
Eli vaihtoehdot taitava olla, että aloitat opiskelut päätoimisena ja saat opintotukea, tai sitten ilmottaudut työttömäksi ja teet opintoja vähän siinä sivussa. Varmaan hyvin tapauskohtaista, ja voi riippua virkailijastakin että miten käy.
Eikö parasta (ja yksinkertaisinta) olisi, jos ap aloittaisi opiskelunsa päätoimisena ja ottaisi opintotukea, ja valmistumisen jälkeen alkaa nostamaan sitä ansiosidonnaista jos töitä ei löydy?
- vain
Työttömyyspäivärahaa ei makseta jäsenelle, joka on päätoiminen opiskelija.
Ja sitten vielä suora lainaus Insinööriopiskelijaliitto IOL ry:n sivuilta. "Jouluna valmistuvien tulisi maksaa työttömyyskassamaksu vähintään kahdelta viimeiseltä vuodelta ennen valmistumista ja keväällä valmistuvien työsuhdepalvelujäsenmaksu myös viimeiseltä opiskeluvuodelta sekä olla töissä näinä kesinä yhteensä vähintään 43 viikkoa, jotta hänellä olisi oikeus ansiosidonnaiseen työttömyysturvaan heti valmistuttuaan. Siltä varalta, että kaikkina kesinä ei löydy kesätyötä, kannattaa harkita maksun maksamista jo ennen ensimmäistä kesää, jotta varmasti saa kymmenen kuukautta työssäoloa täyteen ennen valmistumista. On myös muistettava, että harjoittelu ulkomailla ei aina kerrytä työssäoloehtoa."
Eli heti valmistuttua on oikeutettu ansiosidonnaiseen, kunhan vaan työssäoloehto täyttyy. - jos opiskelet
itse oon ollut lähes vastaavassa tilanteessa. Jotta pääsisit työkkärin kirjoille ja saisit rahaa, sinun täytyy lakkauttaa opinnot vuodeksi. Eli yliopisto ei voi hyväksyä tämän vuoden aikana sinun kurssisuorituksia, eikä mitään. Jos et tätä tee, työvoimaviranomaiset katsovat sinun työllistävän itsesi opiskeluilla. (siitäkin huolimatta vaikkei sinulla mitään tuloja olisikaan)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan2236965Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää421249Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."
Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka271042- 75891
Hävettää muuttaa Haapavedelle.
Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal48845Katseestasi näin
Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a61837Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä
Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.93794Toinen kuva mikä susta on jäänyt on
tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.38791Tietenkin täällä
Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.14756- 43733