Cooperin testi ala-asteikäisille?

Teppo60

Mistä löytyisi Cooper-taulukot ala-asteikäisille ja miksei vaikka päiväkoti-ikäisille? Siis semmoinen taulukko, mikä kertoo onko hyvä vai huono kunto ikään ja matkaan suhteutettuna. Koitin netistä etsiä, mutta ei löytynyt kuin yli 13 vuotiaille.

51

22788

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • potsi

tietoja. =) Silloin kun ala-aste ikäisiä ja nuorempia ihmisiä pakotetaan juoksemaan 12minuuttia räkäposkella. Niin meno alkaa olemaan jo aika sairasta. =(

Jos olet jonkin sortin liikunnan opettaja tai ohjaaja, niin suosittelen pallopelejä yms.

• Teppo60

Tilanne oli semmoinen, että olimme koko perhe urheilukentällä. Vaimoni oli juoksemassa cooperia ja 10 vuotias tyttäreni harjoittelemassa 400 metriä.

Tuon 12 minuutin aikana tyttäreni juoksi 3x400 metriä, joista kaikki menivät hieman alle 2 minuutin. Noiden ratakierroksien juoksemiseen meni taukoineen ehkä 10 minuuttia. Myös 5 vuotias tyttäreni oli mukana juoksemassa ja hänkin juoksi 3 ratakierrosta alle 12 minuutin. Rata kierros hänellä kesti noin 2 ja puoli minuuttia ja pienet tauot välissä.

Näin jälkeen päin aloin miettimään, että minkähänlaisia suorituksia mahtavat olla. Jotenkin tuntuu, että tuo 5 vuotiaan tyttäreni 1200 metriä 12 minuutissa on aika kova suoritus. Olisi ehkä ehtinyt vielä jonkin verran juoksemaan, jos olisi yrittänyt.

• mutsi2
        Teppo60 kirjoitti:

Tilanne oli semmoinen, että olimme koko perhe urheilukentällä. Vaimoni oli juoksemassa cooperia ja 10 vuotias tyttäreni harjoittelemassa 400 metriä.

Tuon 12 minuutin aikana tyttäreni juoksi 3x400 metriä, joista kaikki menivät hieman alle 2 minuutin. Noiden ratakierroksien juoksemiseen meni taukoineen ehkä 10 minuuttia. Myös 5 vuotias tyttäreni oli mukana juoksemassa ja hänkin juoksi 3 ratakierrosta alle 12 minuutin. Rata kierros hänellä kesti noin 2 ja puoli minuuttia ja pienet tauot välissä.

Näin jälkeen päin aloin miettimään, että minkähänlaisia suorituksia mahtavat olla. Jotenkin tuntuu, että tuo 5 vuotiaan tyttäreni 1200 metriä 12 minuutissa on aika kova suoritus. Olisi ehkä ehtinyt vielä jonkin verran juoksemaan, jos olisi yrittänyt.

meinaa laittaa 5-vuotias radalle juoksemaan. ja vielä miettiä oliko suoritus kova vai ei?

ja ihan verrokiksi voin kertoa, että aikanaan minun tyttäreni juoksi 5-vuotiaana kerran yksissä maantiekisoissa 2,7 km aikaan 11.30. ihan omasta halustaan ja yhtään pakottamatta. ja mäkisessä maastossa. ja ilman taukoja. siinä sinulle kovaa suoritusta.

• tseimsdiin
        mutsi2 kirjoitti:

meinaa laittaa 5-vuotias radalle juoksemaan. ja vielä miettiä oliko suoritus kova vai ei?

ja ihan verrokiksi voin kertoa, että aikanaan minun tyttäreni juoksi 5-vuotiaana kerran yksissä maantiekisoissa 2,7 km aikaan 11.30. ihan omasta halustaan ja yhtään pakottamatta. ja mäkisessä maastossa. ja ilman taukoja. siinä sinulle kovaa suoritusta.

että lapsillenne maittaa juokseminen jo tuossa iässä. Muistakaa kumminkin urheilla monipuolisesti lastenne kanssa, ja iloiset/onnelliset ilmeet ja hyvä mieli on paljon tärkeämpää kuin tulokset! =)

2.7 kilometriä on aika kova pala nieltäväksi? Luulen että moni täällä palstallakaan ei juokse tuollaista aikaa. Onko tyttären isä Akhilleus nopsajalka?

• äiskä*5
        mutsi2 kirjoitti:

...ei lapsia yleensä tarvitse pakottaa juoksemaan. Juoksevat paihallakin kaiket päivät ja ihan omasta vapaasta tahdostaan, joten antaa heidän juosta, radalla tai radan ulkopuolella. Tiedän omasta katraastani, kuinka juoksuinnostus tarttuu.

Tuohon 5-vuotiaan 2,7km tulokseen ei riitä kommnttia... Provo mikä provo.

• tseimsdiin aka potsi
        äiskä*5 kirjoitti:

...ei lapsia yleensä tarvitse pakottaa juoksemaan. Juoksevat paihallakin kaiket päivät ja ihan omasta vapaasta tahdostaan, joten antaa heidän juosta, radalla tai radan ulkopuolella. Tiedän omasta katraastani, kuinka juoksuinnostus tarttuu.

voit olla ylpeä tyttäresi suorituksesta.

Ja viisinkertainen äiti, totta kai lasten pitää antaa juosta. Heitä ei tarvitse vain valmentaa kuin Spartalaisia. Kun kentän laidalta vanhemmat huutavat 'TIKKAA TIKKAA!!', olemme pisteessä jota en enään pitäisi kovin 'vapaana tahtona'.

On paljon (ikävä kyllä) vanhempia, jotka korvaavat aikoinaan oman huonon urheilu menestyksen sitten omilla lapsillaan. Ja se on JULMAA vierestä katsottavaa.

Enkä missään nimessä väitä että viisin x äiti tai Teppo olisi tälläinen.

• mutsi2
        äiskä*5 kirjoitti:

tyttöni oli tammikuussa 5 täyttänyt ja elokuussa tämän juoksun suoritti. halusi lähteä 12-vuotiaitten sarjaan kokeilemaan ja minä annoin. nyt on ikää 9 ja juoksee yhä. ihan omasta halustaan. pitempiäkin matkoja. kisoissa ja niiden ulkopuolella. ja pärjää hyvin.

ja yhdelle ihmettelijällä sanoisin, että tausta ei ole kummoinen, hyvin urheilemattomat vanhemmat, eli ei urheilutaustoja tai tietoja mistä geenit ovat tulleet.

• mutsi2
        tseimsdiin kirjoitti:

että lapsillenne maittaa juokseminen jo tuossa iässä. Muistakaa kumminkin urheilla monipuolisesti lastenne kanssa, ja iloiset/onnelliset ilmeet ja hyvä mieli on paljon tärkeämpää kuin tulokset! =)

2.7 kilometriä on aika kova pala nieltäväksi? Luulen että moni täällä palstallakaan ei juokse tuollaista aikaa. Onko tyttären isä Akhilleus nopsajalka?

tausta jo tuolla edempänä selvitinkin, eli ei urheiltaustaa.

ja ei onnistuisi minulta. silloin lähdin mukaan ja kilometrin jälkeen luovutin - tyttö meni lujempaa. nyt en edes harkitsisi mukaan lähtöä.

ja on meillä muuten isosiskokin - ei ole ikinä juossut eikä kuulemma juokse! että jostain näitä sikiää sen kummemmin panostamatta.

• tseimsdiin
        mutsi2 kirjoitti:

tyttöni oli tammikuussa 5 täyttänyt ja elokuussa tämän juoksun suoritti. halusi lähteä 12-vuotiaitten sarjaan kokeilemaan ja minä annoin. nyt on ikää 9 ja juoksee yhä. ihan omasta halustaan. pitempiäkin matkoja. kisoissa ja niiden ulkopuolella. ja pärjää hyvin.

ja yhdelle ihmettelijällä sanoisin, että tausta ei ole kummoinen, hyvin urheilemattomat vanhemmat, eli ei urheilutaustoja tai tietoja mistä geenit ovat tulleet.

ihan vakavissasi että kun tyttäresi oli 5vuotias hänen cooper tuloksensa olisi hiponut 3tonnia?

Nyt hän on jo 9ikäinen ja juoksee cooperissa oletettavasti 4km? 5km? ehkä jopa 6?

Onko aamupuurohiutaleenne valmistettu DDR:n aikaan?

• mutsi2
        tseimsdiin kirjoitti:

ihan vakavissasi että kun tyttäresi oli 5vuotias hänen cooper tuloksensa olisi hiponut 3tonnia?

Nyt hän on jo 9ikäinen ja juoksee cooperissa oletettavasti 4km? 5km? ehkä jopa 6?

Onko aamupuurohiutaleenne valmistettu DDR:n aikaan?

autolla mitattuna 2,7 km. kisajärjestäjät väittivät 2 km:ksi, mutta tuntui lyhkäiseltä. Voittaja muuten juoksi 10 min pintaan.

eipä ole tyttö coopereita juossut, monenmittaisia matkoja, kilpaa ja ilman, kuitenkin.

• juoksemaan
        mutsi2 kirjoitti:

Hei
        Tiedoksi mutsin mutsillekin, 5 vuotias tyttö ei juokse 2km700m aikaan 11:30 tulee kilometri ajaksi 4,25

• yleisurheilija
        mutsi2 kirjoitti:

autolla mitattuna 2,7 km. kisajärjestäjät väittivät 2 km:ksi, mutta tuntui lyhkäiseltä. Voittaja muuten juoksi 10 min pintaan.

eipä ole tyttö coopereita juossut, monenmittaisia matkoja, kilpaa ja ilman, kuitenkin.

Kilpailumatkojahan nimenomaan EI mitata autolla, koska autonmittari vääristää mittoja. Viralliset mittaukset tehdään aivan eri laitteilla ja tarkasti. Maantie- ja maastojuoksukisoissa ikävä kyllä usein käy niin, että ilmoitetut matkat eivät ole sitä, mitä reitti todellisuudessa. Välillä ne ovat jopa reilusti alimittaisia.

• näin on
        juoksemaan kirjoitti:

Hei
        Tiedoksi mutsin mutsillekin, 5 vuotias tyttö ei juokse 2km700m aikaan 11:30 tulee kilometri ajaksi 4,25

...niin vain on että korkeintaan Ihme Perheen Ilona tai Esa on juossut 5-vuotiaana tuon matkan tuohon aikaan:))

• mutsi2
        yleisurheilija kirjoitti:

Kilpailumatkojahan nimenomaan EI mitata autolla, koska autonmittari vääristää mittoja. Viralliset mittaukset tehdään aivan eri laitteilla ja tarkasti. Maantie- ja maastojuoksukisoissa ikävä kyllä usein käy niin, että ilmoitetut matkat eivät ole sitä, mitä reitti todellisuudessa. Välillä ne ovat jopa reilusti alimittaisia.

tiedän vain että 5 (oikeastaan 5,5 vuotiaana) tyttö juoksi 11,30 aikaan matkan, joka autonmittarilla näytti 2,7 kilometriä. kisajärjestäjät väittivät matkaa 2 kilometriksi, mikä taas tuntui liian pieneltä. totuus voi olla jotain tuolta väliltä.

ja voin kertoa senkin, että tänä vuonna tyttö voitti ikäisissään sisumaastot aika ylivoimaisesti.

• Sam
        mutsi2 kirjoitti:

Tossa on aika suuri ero, koska jos aika on 11:30 ja juoksee 2.7 km, niin km-aika on 04:16/km ja jos matka on 2.0 km, niin aika on 05:45/km. Ei oikein mitenkään voi uskoa, että 5-V. juoksee tuota 04:16 vauhtia noin pitkään... :0)

• junalauta
        mutsi2 kirjoitti:

Kannattaako mutsi2:n moralisoida Teppo60:ä?

Tehdäänpä vertailu:

Teppo60 antoi lapsensa juosta tasaisella radalla
        mutsi2 antoi lapsensa juosta mäkisessä maastossa

Teppo60:n lapsi juoksi 1200 metriä
        mutsi2:n lapsi juoksi 2700 metriä

Teppo60:n lapsi ei juossut kilpaa
        mutsi2:n lapsi juoksi kilpaa

Teppo60:n lapsi piti matkalla kaksi noin kahden minuutin taukoa
        mutsi2:n lapsi juoksi yli kaksi kertaa pidemmän matkan ilman taukoja

• tosi on
        juoksemaan kirjoitti:

Hei

3km visii 3500m vauhtia. ja 7v yli 20km lenkkejä

• lapset uhon väline
        mutsi2 kirjoitti:

...siis nyrkki ...siinä sulle suoritusta.

• eura
        mutsi2 kirjoitti:

Nyt tuli kyllä suuri vale tai mittavirhe!!!!

• nauraja
        mutsi2 kirjoitti:

Älä puhu paskaa!: mutsi2.. Ei varmana ole juossut niin paljoa 5-vuotiaana!!

• enusko
        mutsi2 kirjoitti:

Taidat muistaa luvut väärin kuule. Tai sittenkään oot semmonen suurisuinensuomalainen

• oli että

Junnujen Coopperin testi oli lyhyempi ajaltaan olikohan 6 minsaa ja matkat sitten jotain.
      (Oli aikoinaan juoksukentän huoltorakennuksen seinässä, mutta siitä on aikaa).

• tseimsdiin

että Esa on voinut juosta mutta epäilen että Ilona juoksisi 2.7km aikaan 11:30. =/

• Mi.ca

Ala-asteella juostiin coopper testi. Juoksin kuudennella 2850m ja seiskalla 3200m. Reittinä oli pururata Ylä ja alamäkiä. Sileällä olisi tullut lisää metrejä.

En kyllä suosittele lapsille coopperin testiä, mutta jos omasta halusta haluaa juoksennella niin mikäpä siinä.

• Juska2
      • juossut tänään

miksei yläpuolella oleva linkki toimi ??????????!!!!!!!!!!!!
        ps. vastaus mahdollisimman pian.

• täältä....

Ala-asteikäisille ei ole 12 minuutin juoksutaulukkoa, mutta ns. TJ-testi eli tunnin juoksu kyllä löytyy:

yli 10 km kiitettävä
      yli 9 km hyvä
      yli 8 km tyydyttävä
      yli 7,5 km välttävä
      yli 7 km heikko
      7 km ja alle hylätty

• se sama cooper

Etsin kyllä cooperia sillä juoksin sen 2300metriin.Kiitos kuitenkin.
        PS.Ilmoittakaa jos löytyy. :D

• afsfsfs
        se sama cooper kirjoitti:

Etsin kyllä cooperia sillä juoksin sen 2300metriin.Kiitos kuitenkin.
        PS.Ilmoittakaa jos löytyy. :D

No mitä sitte vaikka sun 5 vuotias kullannuppus juoksee sitä tätä ja tota siihen ja siihen aikaan?

• valuvika
        afsfsfs kirjoitti:

No mitä sitte vaikka sun 5 vuotias kullannuppus juoksee sitä tätä ja tota siihen ja siihen aikaan?

No kyllä sillä nyt on aika paljon merkitystä. Jos matka oli lähellekään 2,7 km, niin tyttö on niin mieletön lahjakkuus, että sitä pitää vaalia visusti ja varmistaa, ettei se juokse itseään hengiltä. Jos kisajärjestäjä on sanonut matkaksi 2 km, niin uskon sitä kyllä paremmin, koskapa järjestäjillä on tapana vähän aina liioitella matkaa. Auton mittarista on katsottu numerot väärin tai sitten ei ole ajettu oikeaa reittiä, sillä noin paljon vikaan ei mikään auton mittarikaan näytä.

Ja jos se matka olikin 2 km, niin mielestäni suoritus on siitä huolimatta aikamoisen hyvä.

• LaiskaPlösö

Olen aika huono kuntoinen tyttö menossa seiskalle enkä harrasta kovin paljon liikuntaa. Juoksin joku päivä sitten cooperin tetin ja sain vain 1000m kasaan onko se aivan kauhean huono saavutus?

• No on se kyllä huono

Intissä cooperia juostiin niin kauon että kaikki sai koulutuksen alkupuolella vähintään 2400m/12min, eli se oli minimi millä rajavartiostossa sai varusmiespalveluksen suoritettua. Suurin osa juoksi tuon eneimmäisellä yrityksellä, mutta kyllä muutamat kaverit juoksi sitä viikottain useamman viikon ajan ennen kuin meni yli.

Normaalikuntoinen ihminen pystyy helposti kävelemään nopeudella 6km/h, eli 1200m/12min. 1000m/12km on kävelyvauhtina 5km/h, eli varsin rauhallista kävelyä.

• Anonyymi

No tota on se ehkä vähän heikon puoleinen ite oon menossa viidennelle ja juoksin coopperissa 2600m

• :D

Tytöt ja pojat jotka jaksaa juosta ja hölkätä eivät ole rapakunnossa! Ei tarvitse lähteä heti revittelemään huipputuloksia. Ottakaa vertailukohdaksi oikeasti lihavat ihmiset jotka hengästyvät kymmenen portaan noususta tai 200 metrin kävelysmatkasta!! Laiskaplösö: Ei ole huono saavutus. Eikä niillä kilometreillä ole paskan vertaa merkitystä, vaan kuinka kauan ajallisesti juoksee ja sillä että hengästyy!!

• kävellen.

Joo, jos matkan jaksaa ylipäätään juosta, niin silloin on varmaan jo nykymittapuun mukaan keskimääräinen kunto. Mutta juosten cooperi on väkisin vähän alle tai yli 2000m. 1000m menee melko rauhallisella kävelyvauhdilla.

• juoksia ainesta(ko)

Itse olen 12 vuotias ja juoksin cooperin testin ja tulos oli suurinpiirtein 2400m.

• itse tyytyväinen

no lol mä oon 12 vuotias ja juoksin coopperissa 1 600.en ollu koskaan juossu mitään matkaa ku vaan koulussa ja senkin kävelin!Ja juoksia ainesta(ko) minun mielestä toi on hyvä suoritus.Eikö 2 000 tai yli oo aikuisille se mikä piäis vähintään juosta?Ku mä sanoin koulussa että juoksin 1 600 coopperissa niin mulle sanottiin että mulla on paska kunto ja että en osa ailmeisesti juosta?mut ite oon ylpee tosta suorituksesta?!

• valmennusguru

Minulla on semmoinen testi että juostaan 1750 metriä edestakaisin lämmittämään sauna. Jos tämän ehtii tehdä 12 minuutissa on hyvässä kunnossa. Suosittelisin lapsillekin. Siinä oppii samalla lämmittämään saunan.

Nykyään kun on nämä kepsit niin hyvä cooper olisi myös vetästä 6 minuuttia neitseellistä lumihankea yhteen suuntaan ja jälkiä takaisin. Jos ehtii alle 12 minuutin niin on kestävyys kunnossa!

• cooperjäbä69

ihA paska ite juoksin 13v 2800

• O.o ?

Huomenna juksemaan cooperin testi. Omasta tahdostani sinne menen vanhemmat ei todellakaan ole mua sinne pakottamassa

• 11v

Olen 11v en harrasta mitään ja juoksen cooperin testissä 3000m

• 31v

Kannattaisi harrastaa, sillä pohjaa sulla olisi vaikka juosta kenialaiset ja etiopialaiset kumoon viimeistään 2020 olympialaisissa. Tulos nimittäin on tasoa "parikymppinen urheilija".

• jdidjdkd123
        31v kirjoitti:

Kannattaisi harrastaa, sillä pohjaa sulla olisi vaikka juosta kenialaiset ja etiopialaiset kumoon viimeistään 2020 olympialaisissa. Tulos nimittäin on tasoa "parikymppinen urheilija".

Ei toi nyt ihmeellinen tulos ole vaikkapa futaajalle, hyvä kuitenkin! Missä lajissa parikymppinen urheilija juoksee vain 3000m ?????????

• ...

Oli eilen cooperintesti, oon aika laiska, alipainoinen 14 vuotias tyttö, juoksin 2170m/12min

• ...

Jatkoa:

Tosin kävelin kaverin kanssa alussa n. 5 min

• isk5

10 v poikani juoksi juoksumatolla 2900 m. Harrastaa monipuolisesti eri urheilulajeja . Motocrossista lätkään.

• MASSE

MÄ KÄVELEN YLI 3000 M COOPERISSA

• Liioitellaan mekin

Meidän tyttö juoksi kaksi kuukautta vanhana jo 2750 cooperissa, muttei ehdi kilpailla ja harjoitella kun sai paikan Motörheadin basistina 1 vuotiaana,sivuhommana sit pyörittää Samsungia pääjohtajana ja harrastuksena YK:n pääsihteeriys.

• Reps

Ja päivän nauru xD

• naurun alainen

repesin

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."

Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      107
      3245
    2. GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad?

GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad? Tänään jännittävä finaalilähetys
      Voice of Finland
      43
      1187
    3. Arvaa miten paljon

Haluan sua?
      Ikävä
      83
      1162
    4. Tämä on kyllä heittämällä erikoisin ihmissuhde mitä on koskaan ollut

Hulluinta on se että ei edes ole varsinaista suhdetta minkäänlaista, mutta tuntuu kuin olisit elämässäni mukana koko aja
      Ikävä
      53
      1102
    5. Helikopteri pörrää ja POLIISIT on eristettynä pururadan vieressä!

Suojatehtävä pitää kiireisenä. Kulut ovat kovat!
      Pudasjärvi
      35
      1042
    6. Mikä teki vaikutuksen

että ihastuit kaivattuusi? 🔥
      Ikävä
      49
      928
    7. Mitä toiveita ja ajatuksia sulla

On kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      67
      878
    8. Autolla puuhun

Halapahallin kohilla auto puuhun, lujaa on tultu ja ei oo pysyny hallinnassa. Taisipa olla lundin pojan auto, eipä tainn
      Oulainen
      25
      874
    9. Luuletko, että löydämme vielä

Yhteyden takaisin? Miehelle ....
      Ikävä
      53
      867
    10. Tunnustan

Vaikka peitän sen erittäin hyvin niin tunnustan että pidän sinusta erittäin paljon, mieheltä naiselle
      Ikävä
      39
      862
    Aihe