Infrapunauuni

sva

Mikroaaltouunin nyt tietää jokainen. Mikroaaltojen aallonpituus on 12 cm, jonka perusteella lasketaan:

E = hc / λ

Säteilykvantin energia on Planckin vakio * valon nopeus / aallonpituudella metreissä.

E = 1,665 * 10^-24 J

Miksei rakenneta infrapunauunia? Sen säteilykvantin energia olisi (vaikka 1 μm:n aallonpituus):

E = 1,987 * 10^-19 J

Eli siis 120 000-kertainen. Infrapuna-aallot eivät edes ole vaarallisia terveydelle. Missä viipyy infrapunauuni?

7

970

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jhanna

Meillä on semmoinen. Ei tosin toimintakunnossa just nyt, kun nappulassa on vikaa, mutta pienellä laitolla tämän kulttiuunin kyllä saisi toimimaan! Ehdokkaat kulttiuunin korjaamiseksi ilmoittautukoon täällä.

• ta-daa!

Kierrätyskeskuksesta saa halvemmalla jos haluut tehdä empiirisiä kokeita.

• sva

sellainenko on jo olemassa? Mutta mitenkäs tämä 120 000 kertainen kvanttienergia, montako kertaa nopeammin ruoka lämpenee?

• ...

Mikroaaltouunissa lämmittäminen perustuu siihen että vesimolekyylit alkavat värähtelemään sähkökentän tahdissa, jolloinka ruoka lämpenee. IF aalloilla on suurempi taajuus ja vesi molekyylit eivät "ehdi" värähdellä sen mukana. Eli säteilyteho ei absorboidu kunnolla ruokaan...

• sva

Sääli, sillä gammasäteillä olisi pihvikilo lämmennyt mukavasti..

• kaksi gammaa
        sva kirjoitti:

Sääli, sillä gammasäteillä olisi pihvikilo lämmennyt mukavasti..

Ei muuten pidä paikkaansa.

t. koboltilla lihaa käristänyt

• Infrapuna säteily on tavallista lämpösätilyä, joskin siinä on eri aallon pituuksia. Esimerkiksi hehkuvat vastukset, tai grilli hiilet lähettävät pitkäaaltoista infrapuna säteilyä. Keskiaalto säteilyllä lämmitetään kanaloita ja annetaan fysikaalista lämpöhoitoa ja en ole varma toimivatko nämä muotiin tulevat infrapuna saunat myös keskiaalloilla. Näitä käytetään myös maalin kuivattamiseen maalaamoissa, niinkuin lyhytaalto säteilijöitäkin, jotka ovat erittäin tehokkaita maalin kuivattajia.
      Turvallisuudesta sen verran että lyhytaalto säteilijöiden ollessa kytkettynä päälle on turva etäisyys noin viisi metriä. (Valmistajan ohje.)
      Tässä minun tietämykseni asiasta, joka saattaa olla osin virheelinen. Mutta tuosta ruoan lämmittämisestä sen verran että kyllä ihmiset yleensä kaikkea kokeilevat, joten jos se yhtään toimisi, niin kyllä sitä joku markkinoisi ainoana oikeana ruoan lämmittäjänä varmasti.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Suomi julkaisi varautumisoppaan

Että sellanen tappaus. Kun kriisitilanne iskee, niin on mentävä nettiin ja luettava ohjeet suomi.fi -sivuilta. Onkohan j
      Maailman menoa
      241
      2408
    2. Kuhmo tekisi perässä

Lomauttakaa kaupungin talolta turhat lattiankuluttajat pois, kuten naapuripitäjä
      Kuhmo
      10
      1848
    3. Miehille kysymys

Onko näin, että jos miestä kiinnostaa tarpeeksi niin hän kyllä ottaa vaikka riskin pakeista ja osoittaa sen kiinnostukse
      Tunteet
      71
      1690
    4. Onko telepatia totta

Epäilen että minulla ja eräällä henkilöllä on vahva telepatia yhteys. Jos ajattelen jotain hän julkaisee aiheesta jotaki
      Ikävä
      80
      1285
    5. Miksi kaivattusi on

erityinen? ❤️‍🔥
      Ikävä
      63
      1184
    6. Missä Kaisa Lepola, siellä filunki ja sekasotku

Näin se taas nähtiin, ajolähtöjen taakse on joka kerta jääneet savuavat rauniot, oli työpaikka mikä tahansa.
      Forssa
      17
      1158
    7. TTK:sta tippunut Arja Koriseva teki erityisen teon kyynelsilmin: "Mä olen ihan järjettömän..."

Kiitos tuhannesti Tanssii Tähtien Kanssa -tansseistanne, Arja Koriseva ja Valtteri Palin! Lue lisää: https://www.suomi
      Tanssii tähtien kanssa
      16
      1048
    8. Nainen, olen niin pettynyt

Ehkä se tästä vielä paremmaksi muuttuu. Yritän itseäni parantaa ja antaa itse itselleni terapiaa, mutta eihän se mitään
      Ikävä
      90
      1040
    9. Haluaisin jo

Myöntää nämä tunteet sinulle face to face. En uskalla vain nolata itseäni enää. Enkä pysty elämäänkin näiden kanssa jos
      Ikävä
      42
      894
    10. Ootko nainen jo rauhoittunut

Vai vieläkö nousee savua päästä?
      Ikävä
      70
      872
    Aihe