Nivunen vaivaa!!

Nimetön

Morjes!!!
Maraton tähtäimessä ja toukokuun alussa rupesi oikea nivunen vaivaamaan juoksemista. Pari viikkoa pidin huilia, mutta ei apua. Nyt ei tarvi kun sata metriä lönkötellä, niin rupeaa nivusessa tuntumaan. Röntgen ja ultra kuvissa ei löytynyt mitään syytä???
Muutaman kerran koitin hammasta purren juosta, mutta kesken kävellen kotiin! Jotenkin tuntuu siltä, että jalka pettää alta, ja kävelykään ei ollu oikeen luonnollista.
Eikä lääkärillä ollu oikeen mitään ihmeempää diagnoosia, kun lepoa.

Jos jollain on vinkkiä ko. vaivasta olisin hirmu kiitollinen!!!

T :Jaska

12

16306

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jeremiah_Dixon

Googlettamalla löytyy joitakin nivusen venyttelyohjeita, niitä kun tekee ennen juoksua niin voi auttaa. Itse olen todennut että mun täytyy harjoittelussa jättää pois intervalli-harjoitteet, koska nivukset eivät kertakaikkiaan kestä jatkuvia vauhtinykäisyjä.

• misu--

nyt lepoa kehiin tai menee maratonit sivu suun! pari viikkoa ei yleensä riitä. kokemuksen syvällä rintaäänellä voin sanoa että ainakin neljä-viisi viikkoa saat huilia. ei lenkkipolulle ennen kuin kipu on kokonaan poissa! voit tehdä korvaavaa harjoittelua kivun sallimissa rajoissa. esim. jos vesijuoksu/uinti onnistuu, se on mainiota treeniä.

• fyssari

Kovin usein taitaa (varsinkin miehiltä) unohtua venyttelyt...?? Etenkin lonkankoukistajat on juoksijoiden venyteltävä KUNNOLLA, koska ne kiristävät todella helposti. Ja siksi revähtymiä ym. tulee. Lepoa tosiaan nyt reilusti, lisäksi voi kokeilla miten kylmä vaikuttaa.

• Nimetön

Venytelly olen kohtuu tunnollisesti. Ja Nivusaluetta kun venyttelee, niin kipua ei tunnu, ja molemmat puolet venyy samalla lailla. Eikä painelemalla tai hieromallakaan löydy kipeää kohtaa!! Googlettamalla löytyi viittauksia si-niveleeseen, voisiko johtua siitä????

T:Jaska

• fyssari
        Nimetön kirjoitti:

Venytelly olen kohtuu tunnollisesti. Ja Nivusaluetta kun venyttelee, niin kipua ei tunnu, ja molemmat puolet venyy samalla lailla. Eikä painelemalla tai hieromallakaan löydy kipeää kohtaa!! Googlettamalla löytyi viittauksia si-niveleeseen, voisiko johtua siitä????

Onhan se si-nivelen lukko tms. toimintahäiriö myös mahdollinen. Onko sun tilanne NYT siis sellainen, että juostessa sattuu, mutta EI venytellessä tai painellessa? Koska jos asia on näin, ei vaiva ihan lihasrevähtymältä vaikuta. Voisit käydä fysiossa kokeilemassa, jos auttaisi mobilisointi tai jotkut venytysohjeet.

• toukohousu
        fyssari kirjoitti:

Onhan se si-nivelen lukko tms. toimintahäiriö myös mahdollinen. Onko sun tilanne NYT siis sellainen, että juostessa sattuu, mutta EI venytellessä tai painellessa? Koska jos asia on näin, ei vaiva ihan lihasrevähtymältä vaikuta. Voisit käydä fysiossa kokeilemassa, jos auttaisi mobilisointi tai jotkut venytysohjeet.

Juoksu on kivun takia mahdotonta, mutta venytellä voi ja painella!!! Lonkan koukistajia venytellessä ehkä se oikee puoli on kipeämpi, mutta sekään kipu ei oo mikään sietämätön. Kyseessä siis sellanen perus polviasennosta lantiota eteen-liike.
        Pyöräily kulkee ihan hyvin, tosin polvitaipeeseessa tuntuu jälkeenpäin sellaista "puutumista" ja painetta, tekee mieli hieroa , mutta ei varsinaista kipua.
        Maanantaina on lääkärin puhelinaika,ja meinasin pyytää lähetteen paikalliselle Omt-terapeutille, joka on jonkunlainen "guru" alallaan.

Surkeeta, jos on juoksut juostu tähän 43vee ikään!! Mutta katsotaan. Kiitti kommenteista!!!

• jmax

Onko tuohon lonkan alueen venyttelemiseen muita hyviä venytyksiä, kuin tuo korkeassa polviasennossa tapahtuva lonkan eteen päin työntäminen ja ns. sammakkoasennossa tapahtuva venyttely?

Kävi nimittäin eilen itsellekin 20 lenkillä niin, että vasemman jalan nivunen alkoi loppumatkasta kipeytymään niin, ettei polven nostaminen enää meinannut onnistua.

• fyssari
        jmax kirjoitti:

Onko tuohon lonkan alueen venyttelemiseen muita hyviä venytyksiä, kuin tuo korkeassa polviasennossa tapahtuva lonkan eteen päin työntäminen ja ns. sammakkoasennossa tapahtuva venyttely?

Kävi nimittäin eilen itsellekin 20 lenkillä niin, että vasemman jalan nivunen alkoi loppumatkasta kipeytymään niin, ettei polven nostaminen enää meinannut onnistua.

Kyllähän lonkankoukistajalle on aika paljon ihan tehokkaita venytyksiä. Yksi mikä ainakin itsellä venyttää vielä paremmin kuin siinä polviseisonta-asenossa tehty lantio eteen venytys, on sellainen, että makaa pöydällä selällään, persus AIVAN pöydän reunalla. Ja siitä vetää toisen polven vatsan päälle ja pitää käsillä kiinni, ja sitten toisen jalan (eli venytettävä jalka) antaa roikkua itsestään alaspäin. Ja paras teho on, jos saa rentoutettua kunnolla (ettei "pidä vastaan" pudotusta) jalan JA että se roikkuu vapaana, eli että pöytä on sen verran korkea ettei jalka ota heti maahan. Tämä siis minulla ainakin hyvä :)

• nilkkapaino
        fyssari kirjoitti:

Kyllähän lonkankoukistajalle on aika paljon ihan tehokkaita venytyksiä. Yksi mikä ainakin itsellä venyttää vielä paremmin kuin siinä polviseisonta-asenossa tehty lantio eteen venytys, on sellainen, että makaa pöydällä selällään, persus AIVAN pöydän reunalla. Ja siitä vetää toisen polven vatsan päälle ja pitää käsillä kiinni, ja sitten toisen jalan (eli venytettävä jalka) antaa roikkua itsestään alaspäin. Ja paras teho on, jos saa rentoutettua kunnolla (ettei "pidä vastaan" pudotusta) jalan JA että se roikkuu vapaana, eli että pöytä on sen verran korkea ettei jalka ota heti maahan. Tämä siis minulla ainakin hyvä :)

sillä tuossa liikkeessä ei itse pysty välttämään sivuttaisliikettä jännittämättä lonkankoukistajaa, lisäpaino auttaa siis alassuuntaamisella samalla kun yrittää pitää reiden ja kyljen saman suuntaisesti.

• minuakin...

...mutta minulla vasen tekee kiusaa.
      Liikun paljon.
      Kävelen.
      Sauvakävelen.
      Juoksen.
      Käyn salilla.
      Vaikka liikkusinkin monta tuntia päivässä niin ei toi nivunen siitä minulla kipeydy.
      Liikun minulle mielyttävällä vauhdilla.
      Mutta auta armias toi työpaikan kivilattia ja paikallaan edestakaisin meno saavat kivun pintaan.
      Menin lomalta töihin reippaiden liikuntatuokioiden jälkeen ja heti iski taas toi kipu.
      Ei muuta kun yöksi pilleri naamaan ja unta kaaliin.
      Liikkuessani ei paljoa haitaa, juostakkin voin ihan hyvin.
      Kolmet erilaiset työkengät on.
      Kaikilla sama tulos, yhdet tosin pahemmat.
      Pitäisikö koettaa lenkkareilla?
      Ne on kyllä kuumat kun jo muutenkin on hiki pinnassa.
      Tai ehkä vaihtaa työpaikkaa.

• myöskin ollut

Nivuskipu voi johtua, niin hassulta kuin se tuntuukin niin selästä. Kokeileppa seuraavalla kerralla kun lähdet juoksemaan ikään kuin ylikorostaa omaa lanneselkää (siinä pitäisi muutoinkin olla jo notko=lordoosi). Tärkeätä olis myös venytellä lonkan koukistajat ja takareidet erittäin hyvin!

• toukohousu

Joopa, alaselässä olevaa rappeumaa tarjosi lääkärikin yhdeksi mahdollisuudeksi. Mulla on ollu nuorempana jonkunlaista yliliikkuvuutta alaselässä, ja siitä johtuen välilevyt madaltuneet/rappeutuneet. Ainakin noin lääkärin mielestä.
        Venyttelyt oon koittanu hoitaa kohtuullisesti, ja juoksuasentoonkin oon kiinittäny huomiota, oon koittanu työntää lantiota eteen ja nostaa rintakehää. Ens viikolla fysioterapeutin käsittelyyn, katotaan mitä hän saa aikaan.
        T: Jaska

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."

Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      115
      3595
    2. Tämä on kyllä heittämällä erikoisin ihmissuhde mitä on koskaan ollut

Hulluinta on se että ei edes ole varsinaista suhdetta minkäänlaista, mutta tuntuu kuin olisit elämässäni mukana koko aja
      Ikävä
      80
      1331
    3. GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad?

GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad? Tänään jännittävä finaalilähetys
      Voice of Finland
      52
      1293
    4. Arvaa miten paljon

Haluan sua?
      Ikävä
      83
      1222
    5. Helikopteri pörrää ja POLIISIT on eristettynä pururadan vieressä!

Suojatehtävä pitää kiireisenä. Kulut ovat kovat!
      Pudasjärvi
      35
      1152
    6. Mikä teki vaikutuksen

että ihastuit kaivattuusi? 🔥
      Ikävä
      60
      1087
    7. Autolla puuhun

Halapahallin kohilla auto puuhun, lujaa on tultu ja ei oo pysyny hallinnassa. Taisipa olla lundin pojan auto, eipä tainn
      Oulainen
      29
      1060
    8. Luuletko, että löydämme vielä

Yhteyden takaisin? Miehelle ....
      Ikävä
      54
      921
    9. Tunnustan

Vaikka peitän sen erittäin hyvin niin tunnustan että pidän sinusta erittäin paljon, mieheltä naiselle
      Ikävä
      39
      902
    10. Mitä toiveita ja ajatuksia sulla

On kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      67
      898
    Aihe