Minulla on 2m pitkä puulauta, ja se taipuu 100N voimalla 0,2m
Paljonko 3m lankku taipuu 100N voimalla?
kappaleen taipuminen
4
507
Vastaukset
- niis
Mut villi arvaukseni on et 0,3m
Jos lankun poikkileikkaus ja tuenta säilyvät samana, niin taipumat ovat lineaariteorian mukaisesti verrannollisia pituuden kolmanteen potenssiin eli tässä tapauksessa
0,2*(3/2)^3 = 0,675 m.
Käytännössä geometriset epälineaarisuudet pienentävät taipumaa jonkin verran. Ehkä hieman yli 0,5 m olisi hyvä arvaus.- Takametsien Mies
Riippuu mm. puulajista ja puun kosteudesta sekä siitä ajasta, jonka tuo voima vaikuttaa.
Jos esimerkiksi hyvin kosteaa koivua tuo lankku, ja voima saa vaikuttaa sanotaan vaikka 10 vrk, niin taipuu yli metrin, jopa kaksikin.
Jos taas puusepänkuivaa (8-12 %) mäntyä vaikka, niin taipuma on huomattavasti pienempi. - Jonsson.
Jokaisessa lujuusopin kirjassa on käsitelty kimmoisa taipuminen. Kimmoisa tarkoittaa sitä, että taipuvassa kappaleessa ei ole ylitetty materiaalin myötölujuutta ja taipuminen on palautuva. Taipuminen riippuu materiaalista, poikkileikkauksesta ja mitoista, siis kuormitustilanteesta ja siitä aiheutuvista voimista kappaleeseen.
Joku toinen paikalla olija saattaa muistaa ulkoa ko. kaavat em tapauksessa ja poikkileikkauksessa. Merkityksellistä on, että kummassakaan kuormitustapauksessa kappaleen myötörajaa ei ylitetä, joka tulee tarkistaa ensiksi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kumpi vetoaa enemmän sinuun
Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?1022296- 1141761
- 881429
- 1331387
- 1171266
Okei nyt mä ymmärrän
Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘741238Olen huolissani
Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis631111- 511057
- 36982
- 33834