Jos kytken tollasen 50w aurinkopaneelin suoraan akkuun, niin akkuhan kiehuu pilalle. Millaiset systeemit siihen täytyy asentaa välille, jotta akut saadaan hallitusti ladattua. Riittääkö esim. auton halpa jännitesäädin?
aurinkopaneeli
4
1951
Vastaukset
- Meikä
kunhan vaan on joku latauksenhallintayksikkö. Ei kannata yrittää enää ladata kun akku on täys =)
- idea
Auton jännitteensäädin lopettaa noin kun akku on noin 14,8 voltissa. latausvirta (vaikuttaa milloin akku saavuttaa tuon jännitteen) vain on autossa noin 10x isompi kuin AP:ssa. Voisi olla hyvä lisätä pieni vastus (esim 0,1 ohmia) akun ja säätimen väliin (kumpaan johtoon vaan), jotta säädin saa riittävän jännitteen tuolla pienemmälläkin latausvirralla.
(ARVOT SUUNNILLEEN OIKEITA - TODENNÄKÖISESTI OK, MUTTA LASKE TAKEMMIN JOS HALUAT)
Teknikko - Jonsson
Tarvitset neljä komponenttia.
1 vastus, joitain kymmeniä...satoja ohmeja
1 PNP-tehotransistori (vaikka 2N3055)
1 zenerdiodi noin 15.2V
1 diodi 1N4001 (taikka järeempi)
Tehotransistorin (PNP-tyytppinen), jonka maksimi kollektoori-virta on yli paneelin maksimin tuoton. Kollektoorin kytket aurinkopaneelin plus-napaan (se mistä tulee plussa ulos).... voit laittaa vaikka jonkin kohtuullisen diodin sarjaan emitteerille, joka varmistaa sen, että akku ei purkaannu piirin taikka aurinkopaneelin kautta. Ja emitteerin kytket sitten auton akkuun (sen diodin läpi) plussaan.
Näin meillä on ns. emitteeriseuraaja. Emitteeriseuraajan kannalle laitetaan sopiva referenssijännite. Tässä tapauksessa kanta pitää nostaa noin 14V 0.6V 0.6V = 15.2V jännitteeseen (paneelin pitää tuottaa ainakin sen verran jännitettä, ennekuin systeemi rupeaa edes lataamaan akkua). Referenssi voidaan tehdä vaikka sopivalla 15.2V zenerdiodilla. Zenerdiodi kytketään maahan ja PNP-transistorin kannalle. Lopuksi sama kanta kytketään lisäksi aurinkopaneeliin plussaan (sekä kollektorille) jollakin sopivalla vastuksella (sen verran iso kuitenkin, että zenerin maksimivirransietoa ei ylitetä silloin kun aurinkopaneeli antaa maksimin jännitteensä).
Auton akun miinus ja aurinkopaneelin miinus ja zenerdiodin miinus ovat siis kaikki kytketty yhteen edellisen lisäksi.
Kyseinen piiri toimii siis lataussäätäjänä, eikä sen ansiosta akun napajännite koskaan ylitä 14V, joka on aivan vastaava kuin on auton lataussäätäjä tekee autossa.
Voin piirtää kuvan, jos tarvitsee... ?? Vastus pitäs laskee ja zeneri mitoittaa... joku vois vaikka jeesata. Ja laita tranistori jäähdytyslevylle ja koko hoito pieneen alumiinirasiaan ja sopivat liittin-nastat yms.- Jonsson.
Jos aurinkopaneelin latausvirta saattaa nousta liian suureksi joko transistorin kestävyyden taikka akun kannalta (tuskin todennäköistä), niin laita aurinkopaneelin plusnavan perään sopiva vastus, joka rajoittaa latausvirtaa. Tämä kuitenkin saattaa hidastaa latausta, joten paras on, jos transistori on riittävän kestävä ja riittävästi jäähdytetty.
Valmiita latauslaitteita voi löytyä vaikkapa Conrad Electronics'in kotisivuilta Saksasta postiennakolla ("nachnahme" C.O.D.). Joten oma testaus ja kokeilu vähenee.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ikävä sinua
Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k273623- 412459
Otavassa tapahtuu!
Rakennuspalo, yläkerta tulessa. Henkirikosta epäillään. Tiettyä henkilöautoa etsitään, minkä mahdollinen epäilty ottanut362304Tulemmeko hyvin
Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s72067Tiedän kuka sinä noista olet
Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta431572- 381539
- 141342
- 1271302
Pitkäaikaiset työttömät työllisyystöillä takaisin yhteiskuntaan
Vaikka se vähän maksaakin, niin parempi on valtion teettää hanttihommia, jottei yksilöistä tule yhteiskuntakelvottomia.2661285Kesäseuraa
Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t451275