yksin

aina kaunihimpi

Ihminen taitaa olla aika sosiaalinen eläin. Toiset ihmiset kuitenkin nauttivat yksinäisyydestä, itsekin kuulun heihin. Herää pari kysymystä:
Mitä on yksinäisyys?
Ylipäätään, onko mahdollista olla "yksin"?
Entä, onko ihminen yksin ollessaan yhtä itsensä vai yhtä maailmankaikkeuden kanssa? Tai, sekä että?

6

293

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • o.o.s

on yksin, kaksi on kaksin jne. Kun muita ei ole välittömässä läheisyydessä, olet yksin. Tunnetko olosi yksinäiseksi (negatiivisessa mielessä) on eri asia. Yksin voi olla ihan kiva olla, jos ei tunne oloaan yksinäiseksi. Yksinäisyys sanana on yleensä negatiivisesti ladattu, sillä ilmaistaan surua yksin olemisesta. Mutta jos sanoo että on yksin, ei se tarkoita että se olisi negatiivista millään lailla.

• aina kaunihimipi

Yksinäisyys -käsitteeseen yhdistetään tosiaan aika paljon negatiivisia latauksia. Outoa, eivätkö ihmiset tule toimeen itsensä kanssa?

Entä, eikö kaksinkin ollessa voi kokea olevansa yksin? Joskus voi käydä niin, että kaksin ollessa (vastapuolesta riippuen) kokee olonsa vaivaantuneeksi. Vaivaantuminen voisi olla sitä, että ei osaa kokea olevansa kaksin, sen paremmin kuin yksinkään.

• o.o.s
        aina kaunihimipi kirjoitti:

Yksinäisyys -käsitteeseen yhdistetään tosiaan aika paljon negatiivisia latauksia. Outoa, eivätkö ihmiset tule toimeen itsensä kanssa?

Entä, eikö kaksinkin ollessa voi kokea olevansa yksin? Joskus voi käydä niin, että kaksin ollessa (vastapuolesta riippuen) kokee olonsa vaivaantuneeksi. Vaivaantuminen voisi olla sitä, että ei osaa kokea olevansa kaksin, sen paremmin kuin yksinkään.

kaksin voi tuntea olevansa yksinäinen, kuten itse kuvailit, negatiivisessa mielessä. Mutta väittäisin että kaksin ei voi tuntea olevansa yksin, ellei ole jokin mielenhäiriö :)

• aina kaunihimpi
        o.o.s kirjoitti:

kaksin voi tuntea olevansa yksinäinen, kuten itse kuvailit, negatiivisessa mielessä. Mutta väittäisin että kaksin ei voi tuntea olevansa yksin, ellei ole jokin mielenhäiriö :)

Vastapelurin läsnäolon tunne voi esineellistyä. Pitkään jatkunut ja puhkikulunut rutiiniavioliitto voisi olla yksi esimerkki kaksin-yksin -tilanteesta.

Viittasit mielenhäiriöihin. Autismi on esimerkki yksinolosta. Psykopaattisuus voisi olla toinen. Psykopatiaan voi ainakin liittyä totaalinen tunnetason läsnäolokato.
        Ja ehkä koomapotilas. Onko hän läsnä vai ei, kun istut hänen vieressään sairaalavuoteen ääressä? Entä vuoden kuluttua, jos olet jo luopunut toivostasi koomasta heräämisen suhteen?

• m paattinen

Vaikea kysymys johon en osaa vastata. Tuskin ymmärsin kysymystäkään täysin. Yksinäinen olen ollut koko ikäni joten kokemusta on. Kerronpa erään asian. Liikun mielelläni luonnossa, isoissa erämaissakin ja yksin. Minua aina ihmetytti se uhkaava tunne joka joskus valtasi mielen kun oli hiljaista ja rauhallista yötulilla. Ikäänkuin jokin olisi hiiviskellyt leirin lähistöllä. Kerran sitten luin Suomen luonto lehdestä selityksen. Se on oma alitajuntani joka nousee pintaan. Arkielämän rutiinit ja kiire pitää alitajunnan kurissa. Sillä ei ole mahdollisuutta nousta pintaan. Erämaan rauhassa ja illan väsyneessä joutilaisuudessa se alkaa päästä voitolle. Ja projisoin sen itseni ulkopuolelle, kuusten varjoihin lymyämään. Siis, yksinäiset, jos tunnette pelkoa, siihen ei ole syytä. Se mikä tuntuu vaanivan teitä on vain omaa tajuntaanne.

• aina kaunihimpi

Kuvasit kauniisti tunnelmiasi.

Lainaan tähän suoraan Kansanvalisseuran nettisivuilta tutkija Sari Taimelalta http://sivistys.net/?action=juttu&ID=1105 pikku pätkän, jossa myös hän kuvaa yksinäisyyteen liittyviä mahdollisia tuntoja:

"" Miltä yksinäisyys tuntuu? Pahimmiltaan ehkä tältä: pimeältä, äänettömältä, loputtomalta, ääriviivattomalta, kylmältä, syvältä. Kroonisena yksinäisyys saa ihmisen tuntemaan itsensä ontoksi, tarpeettomaksi, ääriviivattomaksi, turraksi tai minuudettomaksi. Yksinäisyys on sitä, että huutaa eikä kukaan tunnu kuulevan, että lämpö kaikkoaa, että maisema muuttuu mustaksi ja aika häviää. Yksinäisyys tuntuu siltä, että ympärilläni kaikki loppuu, kuuluu vain oma vääristynyt ääneni. Yksinäisyydessä näkyy vastapäisiä seiniä, selkiä ja ohikiitäneitä onnenhetkiä, kun sinä ja te kaikki olette poissa.

Yksinäisyys on havaitsemamme poissaolo, aukko siinä kohtaa, missä pitäisi olla jotakin.

Vai tuntuuko yksinäisyys tasapainolta maailman ja luonnon kanssa, rauhalliselta, täydeltä yhteydeltä muuhun kosmokseen? Että voin rauhassa hakea omaa itseäni, tuntea ja hyväksyä itseni, tyytymään olemaan siinä, mihin olen maailmassa joutunut? Etten riipu muiden varassa, etten ajaudu muiden tahdon mukana pois itsestäni? Että olen kotonani avaruudessa, leijun kosmisten tuulten heijastavana ja valaisen itse oman näkökenttäni?

Ehkä yksinäisyys on myös läsnäolo, vieraiden minujen poissaolosta syntyvä tyytyväinen minuus. Harvemmin kuitenkin yksinäisyys näyttää olevan tätä. ""

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oi mun haniseni

Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli
      Ikävä
      30
      5822
    2. Kyllä mulla on sua ikävä

Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm
      Ikävä
      14
      4374
    3. Hei rakas sinä

Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle
      Tunteet
      40
      3247
    4. IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.

IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm
      Maailman menoa
      52
      2961
    5. Israel aloitti 3. maailmansodan

https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011297979.html Israel se sitten aloitti näköjään kolmannen maailmansodan.
      Maailman menoa
      339
      1559
    6. Vihdoin tiedän että tämä on molemminpuolista

Saattoi se koko ajan olla silmiemme edessä mutta kumpikaan ei uskaltanut sitä toivoa. Kunpa nähtäisiin pian, toivottavas
      Ikävä
      86
      1338
    7. Haluaisin lähettää sulle viestin

Mutta en enää uskalla. Miehelle.
      Ikävä
      66
      1301
    8. Nainen, meidän talossa on säännöt

1. Mies on aina oikeassa. 2. Ei vastaväitteitä. 3. Mäkättäminen kielletty. 4. Suhde on tärkein. 5. Ei salaisuuksia. 6. E
      Ikävä
      232
      1206
    9. Miellytänkö sinun silmää?

Varmaan ainakin vähän, jos tykkäät minusta. Siis jos tykkäät.
      Ikävä
      79
      1169
    10. Natoon liittyminen on alkanut kaduttaa.

Nato on muuttunut niin paljon, että se ei ole enää se mihin haluttiin liittyä. Usa on vetäytynyt ja 5% osuus valtion tul
      Maailman menoa
      401
      1161
    Aihe