Posti kuljetti laatikkooni mainoksen, jossa markkinoidaan kirjaa, joka kertoo ruokasoodan käytöstä. 19,95 €
Tuon mukaan kirjassa kerrotaan soodan käytöstä puhdistusaineena, hajunpoistajana ja tiedän vanhojen ukkojen hoitaneen sillä vatsahaavaansa sekä närästystä.
Mutta mitä ruokasooda itseasiassa on.
Kemiallisista kaavoista en ymmärrä mitään.
Kansantajuinen selitys nyt tarpeen.
Ruokasooda
16
17532
Vastaukset
Sooda on natriumkarbonaattia.
Vesiliuoksessa se on emäksinen (pesuaineet ovat yleensä emäksisiä)
Ja närästykseen se auttaa myös koska se nostaa vatsahapon pH:ta (happamuus pienenee)"Sooda on natriumkarbonaattia."
- Totta. "Pelkkä" sooda, pesusooda, kidesooda on (kidevedellistä) natriumkarbonaattia, mutta ruokasooda on natriumvetykarbonaattia, jota (virheellisesti) myös natriumbikarbonaatiksi kutsutaan. Sen pH on vähemmän emäksinen. Emäksinenhän tarkoittaa hapon vastakohtaa.
Ruokasooda on luonnontuote. Sitä on mm. maaperässä ja eräissä lähteissä. Ruokasooda on rakenteeltaan suola, joka koostuu niinsanotuista natrium-, ja vetykarbonaatti-ioneista. Nämä vetykarbonaatti-ionit ovat tärkeitä pH-puskureita nisäkkäiden verenkierrossa ja luonnon vesissä. Puskuri tarkoittaa ainetta, joka pitää pH:ta, happamuusarvoa tasaisempana.harsa82 kirjoitti:
"Sooda on natriumkarbonaattia."
- Totta. "Pelkkä" sooda, pesusooda, kidesooda on (kidevedellistä) natriumkarbonaattia, mutta ruokasooda on natriumvetykarbonaattia, jota (virheellisesti) myös natriumbikarbonaatiksi kutsutaan. Sen pH on vähemmän emäksinen. Emäksinenhän tarkoittaa hapon vastakohtaa.
Ruokasooda on luonnontuote. Sitä on mm. maaperässä ja eräissä lähteissä. Ruokasooda on rakenteeltaan suola, joka koostuu niinsanotuista natrium-, ja vetykarbonaatti-ioneista. Nämä vetykarbonaatti-ionit ovat tärkeitä pH-puskureita nisäkkäiden verenkierrossa ja luonnon vesissä. Puskuri tarkoittaa ainetta, joka pitää pH:ta, happamuusarvoa tasaisempana.Voisitko selittää tuon erikseen kavvoilla mulle ? :)
filosofia kirjoitti:
Voisitko selittää tuon erikseen kavvoilla mulle ? :)
Natriumkarbonaatti: NaCO3. Kidesooda esiintyy 10-kidevedellisenä dekahydraattina NaCO3 * 10 H2O ja voi rapautua (menettäää kidevettä) mm. heptahydraatiksi eli 7-kidevedelliseksi: NaCO3 * 7H20
Ruokasooda, natriumvetykarbonaatti: NaHCO3
Vetykarbonaattipuskurijärjestelmän periaate:
Hiilidioksidi ja vesi reagoivat hiilihapoksi:
CO2 H2O H2CO3
Hiilihappo protolysoituu vetykarbonaatti-ioniksi ja oksoniumioniksi (happamuuden aiheuttajaioni)
H2CO3 H2O HCO3- H3O
Vetykarbonaatti-ioni edelleen protolysoituu karbonaatti-ioniksi ja oksoniumioniksi
HCO3- H2O CO32- H3O
Pitäisi olla kaksisuuntaiset nuolet merkinnän tilalla.
oksiniumionia yksinkertaistetaan joskus vetyionilla, H , mutta todellisuudessa happamuuden aiheuttaa oksiniumioni (engl. hydronium ion)harsa82 kirjoitti:
Natriumkarbonaatti: NaCO3. Kidesooda esiintyy 10-kidevedellisenä dekahydraattina NaCO3 * 10 H2O ja voi rapautua (menettäää kidevettä) mm. heptahydraatiksi eli 7-kidevedelliseksi: NaCO3 * 7H20
Ruokasooda, natriumvetykarbonaatti: NaHCO3
Vetykarbonaattipuskurijärjestelmän periaate:
Hiilidioksidi ja vesi reagoivat hiilihapoksi:
CO2 H2O H2CO3
Hiilihappo protolysoituu vetykarbonaatti-ioniksi ja oksoniumioniksi (happamuuden aiheuttajaioni)
H2CO3 H2O HCO3- H3O
Vetykarbonaatti-ioni edelleen protolysoituu karbonaatti-ioniksi ja oksoniumioniksi
HCO3- H2O CO32- H3O
Pitäisi olla kaksisuuntaiset nuolet merkinnän tilalla.
oksiniumionia yksinkertaistetaan joskus vetyionilla, H , mutta todellisuudessa happamuuden aiheuttaa oksiniumioni (engl. hydronium ion)kiitoksia
- NaHCO3
Soodan käyttö närästykseen on vähemmän terveellistä. pH nousee helposti liian korkeaksi mihin vatsa reagoi tuottamalla lisää vatsahappoa HCl. Mielummin vaikka kalsiumkarbonaattia.
Marjo Matikainen-Kallström käytti tätä vatsahapot-sooda -selitystä taannoin kun tarkoitus ilmeisesti oli vähentää lihasten maitohappopitoisuuksia. - TTH56
harsa82 kirjoitti:
Natriumkarbonaatti: NaCO3. Kidesooda esiintyy 10-kidevedellisenä dekahydraattina NaCO3 * 10 H2O ja voi rapautua (menettäää kidevettä) mm. heptahydraatiksi eli 7-kidevedelliseksi: NaCO3 * 7H20
Ruokasooda, natriumvetykarbonaatti: NaHCO3
Vetykarbonaattipuskurijärjestelmän periaate:
Hiilidioksidi ja vesi reagoivat hiilihapoksi:
CO2 H2O H2CO3
Hiilihappo protolysoituu vetykarbonaatti-ioniksi ja oksoniumioniksi (happamuuden aiheuttajaioni)
H2CO3 H2O HCO3- H3O
Vetykarbonaatti-ioni edelleen protolysoituu karbonaatti-ioniksi ja oksoniumioniksi
HCO3- H2O CO32- H3O
Pitäisi olla kaksisuuntaiset nuolet merkinnän tilalla.
oksiniumionia yksinkertaistetaan joskus vetyionilla, H , mutta todellisuudessa happamuuden aiheuttaa oksiniumioni (engl. hydronium ion)Tuota noin, jos kerran natriumvetykarbonaatti on NaHCO3, niin pelkkä ruokasooda, (bi)natriumkarbonaatti, pitää olla Na2CO3
- Jotkutosaa
harsa82 kirjoitti:
Natriumkarbonaatti: NaCO3. Kidesooda esiintyy 10-kidevedellisenä dekahydraattina NaCO3 * 10 H2O ja voi rapautua (menettäää kidevettä) mm. heptahydraatiksi eli 7-kidevedelliseksi: NaCO3 * 7H20
Ruokasooda, natriumvetykarbonaatti: NaHCO3
Vetykarbonaattipuskurijärjestelmän periaate:
Hiilidioksidi ja vesi reagoivat hiilihapoksi:
CO2 H2O H2CO3
Hiilihappo protolysoituu vetykarbonaatti-ioniksi ja oksoniumioniksi (happamuuden aiheuttajaioni)
H2CO3 H2O HCO3- H3O
Vetykarbonaatti-ioni edelleen protolysoituu karbonaatti-ioniksi ja oksoniumioniksi
HCO3- H2O CO32- H3O
Pitäisi olla kaksisuuntaiset nuolet merkinnän tilalla.
oksiniumionia yksinkertaistetaan joskus vetyionilla, H , mutta todellisuudessa happamuuden aiheuttaa oksiniumioni (engl. hydronium ion)Homma hallinnassa ; )
- NiinpäNiin
TTH56 kirjoitti:
Tuota noin, jos kerran natriumvetykarbonaatti on NaHCO3, niin pelkkä ruokasooda, (bi)natriumkarbonaatti, pitää olla Na2CO3
Tuota noin. Jos kerran natriumvetykarbonaatti ja (virheellisesti) natriumbikarbonaatti ovat ihan sitä yhtä ja samaa ainetta, elikkäs ruokasoodaa (NaHCO3), niin ...
- ,,,,
Kun ripottelee maton päälle antaa vaikuttaa parituntii ja imuroio pois.
Tulipalon sammuttaa hiilidioksidi (etikkaa soodaa)
Tuli tännekkin tuo mainos, kiinostas lukasta läpi tuo kirja, mut liian kallis.- sooda
Marraskuun Pirkassa oli tarjous, jossa 2 ruokasooda -kirjaa 2 etikka/hunaja -kirjaa maksoi yhteensä kaikki 29,95 5.95 postikulut. Loppujen lopuksi ei paha hinta esim. joululahjaksi jos ajattelee. Helposti tulee tuhlattua enemmänkin.
- Tyttö1993, kemiasta kiinnos...
Natriumkarbonaatti, eli ruokasooda on emäksistä ainetta (pH on yli 7). Siksi se maistuu suussa saippuaiselta, kuten esim. saippuatkin , jos niitä joutuu suuhun. Mainitsemiesi käyttökohteiden lisäksi sitä käytetään myös leivonnaisten kohottamiseen. Käsitykseni mukaan sitä käytetään myös mm. happamuudensäätöaineena. Kemiallinen kaava NaCO3 (numero kolmen kuuluisi oikeasti olla alaindeksissä)sisältää kaavansa mukaisesti natriumia, hiiltä ja happea. ( Älä luota tähän tietoon 100 prosenttisesti, koska olen opiskellut kemiaa vain peruskoulussa, mutta tällainen käsitys ainakin minulla on... )
- Soodasieppo
Mikähän tuon kirjan nimi on ja mistä sen saa?
- Sooda kaappi
Ruokasoodaa käytetään leivonnassa.
Ruokasoodalla saa puhdistettua tehokkaasti tummuneen kahvipannun ja olen sillä hinkannut tummuneita teelusikoita ja ovat sen jälkeen loistaneet kiiltävinä.
Irroittaa hyvin erilalsia tummentumia ruokailuvälineistä ja astioista. - nimimerkkitoinen
Yrittäkää nyt sisäistää:
Ruokasooda on Natriumvetykarbonaattia, NaHCO3, jota myös Natriumbikarbonaatiksikin kutsutaan.
Kidesooda, pesusooda ja mitä nimityksiä onkin, on Natriumkarbonaattia, Na2CO3.
Nuo ovat kaksi eri ainetta. Natriumkarbonaattia, Na2CO3, ei käytetä ruuanvalmistuksessa. Sillä pestään rasvat keneenosista ja vanhat maalinjämät seiniltä ennen maalausta. Sitä käytetään myös elektrolyyttisessä ruosteenpoistossa.- Kaustinen
Tähän ehkä sopisi vielä täydennykseksi se että nimitystä Kaustinen sooda kuulee myös joskus käytettävän mutta se ei ole kumpaakaa noista vaan natriumhydroksidia eli lipeää, NaOH.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1101189
Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun
...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa1171024- 128920
- 95775
"Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut
Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten287722Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait75649Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:
Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap54606Lienee aika luopua siitä kaikesta
mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j64582Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen
Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist48569- 75504