Kuumuus ja lenkit?

nancy

Minulla on ensimmäinen kesä meneillään kun juoksen 8km:n lenkkiä ja kyselisin kokeneemmilta, kannattaako näin kuumalla juosta? Äsken olin juuri lenkillä, juoksin koko matkan mutta kuumuus teki pahaa.

17

2885

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • misu--

      kevyesti päälle ja lakki/huivi päähän, niin kyllä pystyy juoksemaan helteelläkin. itsekään en ole oikein kuuman kelin juoksija, joten jos ohjelmassa on rankempi lenkki, teen sen myöhään illalla kun lämpötila on sopiva.

      • misu--

        muista juoda paljon päivän mittaan, muutenkin kuin lenkillä. nestevaje tekee usein pahan olon. kuumalla kannattaa lenkille ottaa mukaan urheilujuomaa veden sijaan tai lisäksi.


    • runner girl

      Minäkään en mielellään yli 20 asteisilla aurinkoisilla keleillä juokse juuri lainkaan. Vaikka olisi miten pienet ja ohuet vaatteet ja huivia tai lippistä päässä, olo on aika tukala varsinkin pään alueella. Ainoa vaihtoehto on tosiaan noi Misun mainitsemat aamut ja illat, jolloin aurinko ei enää kuumota. Olen muutenkin huono kestämään aurinkoa, iho palaa välittömästi ilman voiteita ja auringonpistoksenkin saan aika helposti.

      20 asteen pakkasessa ja lumi- ja räntätuiskuissa kyllä pystyn juoksemaan ongelmitta,
      joten eiköhän tässä ole kysymys ihan vain kuumuuteen ja kylmyyteen tottumisesta. Onneksi täällä ei tuo kuumuus ja aurinko kiusaa niin kovin monena päivänä vuodessa. Huono lämmönkestävyys on minua kuitenkin estänyt esim. keski- ja loppukesän maratoneille osallistumisen, koska niissä kilpa alkaa usein puolen päivän jälkeen eli juuri lämpimimpinä hetkinä. Syksyn ja kevään juoksutapahtumat passaavat paremmin.
      Yritetään silti nauttia kesästä ja liikunnasta, vaikka elimistö vähän yrittää tehdä tenää!

    • :) :) :) :)

      20 astetta lämmintä ja kuuma! :D

      Ei voi kun nauraa (anteeksi)! Suomessa on harvoin - jos koskaan - oikeasti lämmintä (yli 35 astetta) ja ilmakin on niin kuiva että ilma tuntuu viileän viiltävältä vielä 30 asteessa. Juoksemisen kannalta tämä on tietysti loistava asia eikä nestettä kulu.

      Olen juossut mm. Thaimaassa kesäisin ja siellä lämpötila on parhaimmillaan lähellä 40 astetta. Yöllä voi jäähtyä 30 asteeseen, jos meri on kaukana. Mutta lämpö ei ole ongelma vaan se saunamainen, kuuma kosteus joka lyö kasvoille mentäessä ulos. Vaatteet kostuvat saman tien muutamassa sekunnissa. Rannekellot, kännykät ja korut menevät huuruun. Sielläkin juostaan maratoneja, ja vaikka lähtö olisi aamulla 4:30, on lämpöä ihan riittävästi.

      Kannattaisi käydä maailmalla juoksemassa ennen kuin menee tuollaista laukomaan. Ja vähän tarkastaa sitä omaa rasvaprosenttia...

      • talvijuoksija

        Näitä Thaimaan hienohelma öykkäreitä riittää. No toivottavasti ne pysyvät siellä eivätkä lyllerrä jaloissa täällä Suomessa. Älkää välittäkö.


      • kesät talvet
        talvijuoksija kirjoitti:

        Näitä Thaimaan hienohelma öykkäreitä riittää. No toivottavasti ne pysyvät siellä eivätkä lyllerrä jaloissa täällä Suomessa. Älkää välittäkö.

        en oo ite thaimaassa käynytkään mutta kyllä muaki ihmetyttää että joku valittaa 20 astetta kuumaksi.ton viesti pointtina oli se että kuumassakin voi juosta.tiedän että ylipainoisilla ihmisillä on helteellä tuskallista mutta ei kai juoksijalla 20 asteessa? eihän?


      • nancy
        kesät talvet kirjoitti:

        en oo ite thaimaassa käynytkään mutta kyllä muaki ihmetyttää että joku valittaa 20 astetta kuumaksi.ton viesti pointtina oli se että kuumassakin voi juosta.tiedän että ylipainoisilla ihmisillä on helteellä tuskallista mutta ei kai juoksijalla 20 asteessa? eihän?

        En tarvii tollasten ryöstökapitalisti-p****jen lässytystä!!!!Mee porvari himaas mussuttaa!!!ENKÄ V**** OO LÄSKI!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!


      • tunnu samalta?
        kesät talvet kirjoitti:

        en oo ite thaimaassa käynytkään mutta kyllä muaki ihmetyttää että joku valittaa 20 astetta kuumaksi.ton viesti pointtina oli se että kuumassakin voi juosta.tiedän että ylipainoisilla ihmisillä on helteellä tuskallista mutta ei kai juoksijalla 20 asteessa? eihän?

        Lämmön sietokyky voi olla ihmisillä erilainen. Kuten kylmän. Eräs kaverini tykkää kovasti lämpöisestä ja Thaimaankaan kuumuus ja kosteus ei haittaa ollenkaan. On ns. vilukissa. Sitten on niitä, jotka ahdistuvat vähemmästäkin lämmöstä. Vaikka ei ole ylipainoa. Olen painoindeksin mukaan lievästi alipainoinen. Ja silti helteellä juokseminen ei tunnu yhtään mukavalta. Ja krampitkin vaivaa. Tai ei mua muuten helle haittaa, mutta lenkillä se tuntuu sietämättömältä. Ja päivällä nyt on ollut muutamana päivänä 25 astetta ja enemmänkin. Eikä 20. Ja luvataan vielä lämpöisempää.

        Ja toki muualla on paljon lämpöisempääkin. Sen varmaan tietää vaikka ei ole muualla käynytkään!
        (itse olen käynyt mm. Thaimaassa, mutta en juossut siellä)


      • juoksija.
        nancy kirjoitti:

        En tarvii tollasten ryöstökapitalisti-p****jen lässytystä!!!!Mee porvari himaas mussuttaa!!!ENKÄ V**** OO LÄSKI!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

        Pysykääpäs asiassa


      • nancy
        tunnu samalta? kirjoitti:

        Lämmön sietokyky voi olla ihmisillä erilainen. Kuten kylmän. Eräs kaverini tykkää kovasti lämpöisestä ja Thaimaankaan kuumuus ja kosteus ei haittaa ollenkaan. On ns. vilukissa. Sitten on niitä, jotka ahdistuvat vähemmästäkin lämmöstä. Vaikka ei ole ylipainoa. Olen painoindeksin mukaan lievästi alipainoinen. Ja silti helteellä juokseminen ei tunnu yhtään mukavalta. Ja krampitkin vaivaa. Tai ei mua muuten helle haittaa, mutta lenkillä se tuntuu sietämättömältä. Ja päivällä nyt on ollut muutamana päivänä 25 astetta ja enemmänkin. Eikä 20. Ja luvataan vielä lämpöisempää.

        Ja toki muualla on paljon lämpöisempääkin. Sen varmaan tietää vaikka ei ole muualla käynytkään!
        (itse olen käynyt mm. Thaimaassa, mutta en juossut siellä)

        Viihdyn muuten kuumassa tosi hyvin mutta lenkeillä lämpö on inhottavaa. Voisko se johtua liian vähästä ravinnosta? (Kaksi pientä ateriaa päivässä, joka toinen päivä 8km lihaskuntoharjoitukset)


      • runner girl

        Entäpäs jos joku thaimaalainen tuotaisiin tänne Suomeen talvipakkasilla juoksulenkkiään tekemään? Siellähän on vaikka millä mitalla niitä ammattilaisia huippujuoksijoita, vaikka ei jostain syystä tulekaan yhtään nimeä mieleen. Tai entäs jos söpöliini pikku thaimaalaisvaimosi vaikka suostuisi talvijuoksua kokeilemaan?
        Taitais lurahtaa basmatiriisit pöksyihin.


      • tunnu samalta? kirjoitti:

        Lämmön sietokyky voi olla ihmisillä erilainen. Kuten kylmän. Eräs kaverini tykkää kovasti lämpöisestä ja Thaimaankaan kuumuus ja kosteus ei haittaa ollenkaan. On ns. vilukissa. Sitten on niitä, jotka ahdistuvat vähemmästäkin lämmöstä. Vaikka ei ole ylipainoa. Olen painoindeksin mukaan lievästi alipainoinen. Ja silti helteellä juokseminen ei tunnu yhtään mukavalta. Ja krampitkin vaivaa. Tai ei mua muuten helle haittaa, mutta lenkillä se tuntuu sietämättömältä. Ja päivällä nyt on ollut muutamana päivänä 25 astetta ja enemmänkin. Eikä 20. Ja luvataan vielä lämpöisempää.

        Ja toki muualla on paljon lämpöisempääkin. Sen varmaan tietää vaikka ei ole muualla käynytkään!
        (itse olen käynyt mm. Thaimaassa, mutta en juossut siellä)

        itse nautin juosta äärioloissa, eli parhaat lenkit tehdään kun pakkasta on -20astetta tai lämpötila huitelee reippaissa helle lukemissa.


      • SOIKOON
        runner girl kirjoitti:

        Entäpäs jos joku thaimaalainen tuotaisiin tänne Suomeen talvipakkasilla juoksulenkkiään tekemään? Siellähän on vaikka millä mitalla niitä ammattilaisia huippujuoksijoita, vaikka ei jostain syystä tulekaan yhtään nimeä mieleen. Tai entäs jos söpöliini pikku thaimaalaisvaimosi vaikka suostuisi talvijuoksua kokeilemaan?
        Taitais lurahtaa basmatiriisit pöksyihin.

        ... kun oli hauska juttu:) Ei vaan , ihan vakavasti ottaen on ihan totta, että Thaimaalaiselle tai sitten sille Kenistille olisi aika rankka paikka juosta 20 asteen pakkasessa. Tottumis- ja geenikysymyshän tämä on. On aivan turha ryhtyä tekemään juoksemisesta mitään extreme-lajia tyyliin "se joka juoksee maratonin 40 asteen lämmössä (tai vastaavissa pakkasasteissa) on ainut todellinen maratoonari".


    • aamulenkki aikaisin

      Jos mlista, tee lenkki aamulle ennen töihin/kouluun menoa. Tai vastaavasti illemmalla kun ne pari hellepäivää satuuu kohdalle.
      Itse taas nautin kun saa aamulla jo juosta lämpimässä shortsit jalassa, eikä tarvii pitkiä verkkareita ja takkeja jne.
      Kivoja juoksulenkkejä kaikille.
      Erityiset kiitokset sille Turkulaiselle kivalle juoksijapojulle joku tulee useasti vastaan aamuisin Aurajoen rannalla :) *miettii kehtaisko moikata*

      • kenisti

        KENIASSa AFRIIKASSA
        ON MONTA HYVÄÄ JUOKSIJAA SIELLÄÄ AFRIKASSA
        ON KUUMAA LIKÖ KUUMEMPAA KUN TAIMAASSA?


    • helleraja

      tekee myös kuumuus pahaa juostessa ja vaihdan sitten rullaluisteluun kun on tosi helle.. Pystyn juoksemaan vaikka kuinka pakkasessa (=pukeutumiskysymys) mutta helteellä (yli 20 ) en voi enää pukeutua vähempään tai juoda enemmän...Lienee siis henkilökohtainen..

    • tomuh75

      Tänä kesänä olen tietoisesti juossut lenkkejä kuumimpaan aikaan päivästä. Haluan tottua kuumuuteen, koska juoksutapahtumissa voi olla kuuma ilma. Muuten suosin varhain aamulla juoksemista.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      67
      4590
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      14
      2249
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1774
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1508
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      27
      1433
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1298
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1227
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      13
      1146
    9. 22
      1086
    10. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      291
      1014
    Aihe