Joogan aloittaminen

Ihminen

Olisin kiinnostunut aloittaa joogaamisen. Voiko sen tehdä itsenäisesti, vai pitääkö mennä jollekin kursille? Vai voiko apuna käyttää kirjaa ja siten oppia salat?

En tiedä joogaamisesta juuri paljoakaan, mutta tahtoisin aloittaa sen saadakseni mieleni tasapainoon. On ollut vähän ongelmia paniikin ja masennuksen kanssa. Tahdon myös notkistua ja parantaa hermojani.. Neuvoja, kiitos.

3

2508

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Annina.

Kannattaa mennä tunnille/kurssille. Itseoppiminen on todella hidasta ja kirjasta lukeminen tai DVDltä katselu ja apinoiminen eivät anna samaa fiilistä kuin ohjauksen alla joukossa oppiminen.
      Minäkin aloitin yksin kun kukaan kavereistani ei kiinnostunut lähtemään seurakseni. Menin vaan rohkeesti alkeistunnille ja olin yhtä öönä kuin muutkin ekakertalaiset. Mutta fiilis oli todella kiva heti ekalla tunnilla kun olin osa porukkaa enkä yksin jossain olkkarin matolla ähertämässä.

Aloita hathajoogasta, jos mahdollista, se on rantouttavaa ja rauhallista. Astanga /voimajooga on fyysisempää ja vaatii malttia ja pitkäjänteisyyttä.

• niitäkin on

Muistuttaisin myös, että Tai Chistä on erilaisia pitempiä ja lyhempiä muotoja. Myös Chi Kungista, jota itse harrastan. Nuorempana joogasin, mutta vaihdoin Chi Kungiin kun sopi selälle paremmin & temperamentillenikin---selvästi tasapainottaa!!!! Mulla on yksi pääharjoitus, jonka lisäksi tai vaihtoehtona mielialan mukaan teen muutamaa muuta. Myös joogan pari sarjaa on joskus kuvioissa.

Päivittäinen rutiini (mitä tahansa näistä psykofyys. harjoituksista) on oikeasti hirmu hyödyllistä. Itse oon niin vaihtelunhaluinen, että kaipaan monipuolisuutta. Välillä vauhdikkaampaa (Chi Kungista löytyy aika dynaamisiakin muotoja), välillä tosi rauhallista & meditaatioita. Ajatkin (siis harjoitussessioiden kestot) mulla on vuosien mittaan vaihdelleet, mutta aina teen jotain---kerran oli pidempi tauko ja iskä lopulta sanoi ettetkö vois alottaa uudestaan mietiskelemään ja joogaamaan, kun olit sillon niin paljon kivempi ja rauhallisempi xD Sen jälkeen sitten oon pitäytynyt harjoituksessa ja siitä on tullut luonnollinen osa identiteettiä. En voisi kuvitella elämää ilman. Varmaan harrastaisin Astangaakin, mutta vanha selkävamma ei oikein anna myöden. Onnea vaan sinulle koitoksiin!!! Jooga & sukulaisharjoitukset ovat hieno investointi omaan hyvinvointiisi!!!! Kaikki maailman kolhut kestää paljon paremmin, kun on tasapainossa sisimpänsä kanssa---ja sieltähän se voima kumpuaa--

• Elberi

Hei.. Itse aloitin joogan muutama kuukausi sitten.. Menin peruskurssille, jonka tavoitteena oli saada ohjeita itsenäisen joogan harjoittamiseen.. Mielestäni se oli loistava aloitus, varsinkin, jos tulevaisuudessa haluaa joogata yksin.. itse kyllä pidin ryhmässä toimimisesta ja hiljentyminen on helpompaa kuin kotona.. Joogasta tulee niin paljon parempi olo, että suosittelen sitä kaikille.. Joogaan myös kotona joka päivä ja se on loistava alku päivälle..

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kiitos nainen

Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik
      Tunteet
      12
      3970
    2. MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."

Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar
      Maailman menoa
      82
      2071
    3. Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?

Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun
      Maailman menoa
      549
      1647
    4. Kirjoita yhdellä sanalla

Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin
      Ikävä
      86
      1323
    5. Olet hyvin erilainen

Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja
      Ikävä
      67
      1107
    6. Yksi syy nainen miksi sinusta pidän

on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s
      Ikävä
      33
      1038
    7. Hyödyt Suomelle???

Haluaisin asettaa teille palstalla kirjoittelevat Venäjää puolustelevat ja muut "asiantuntijat" yhden kysymyksen pohditt
      Maailman menoa
      215
      909
    8. Hyvää Joulua mies!

Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o
      Ikävä
      60
      883
    9. Hyvää talvipäivänseisausta

Vuoden lyhyintä päivää. 🌞 Hyvää huomenta. ❄️🎄🌌✨❤️😊
      Ikävä
      171
      854
    10. Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!

Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill
      Suomalaiset julkkikset
      3
      828
    Aihe