Joogan aloittaminen

Ihminen

Olisin kiinnostunut aloittaa joogaamisen. Voiko sen tehdä itsenäisesti, vai pitääkö mennä jollekin kursille? Vai voiko apuna käyttää kirjaa ja siten oppia salat?

En tiedä joogaamisesta juuri paljoakaan, mutta tahtoisin aloittaa sen saadakseni mieleni tasapainoon. On ollut vähän ongelmia paniikin ja masennuksen kanssa. Tahdon myös notkistua ja parantaa hermojani.. Neuvoja, kiitos.

3

2493

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Annina.

      Kannattaa mennä tunnille/kurssille. Itseoppiminen on todella hidasta ja kirjasta lukeminen tai DVDltä katselu ja apinoiminen eivät anna samaa fiilistä kuin ohjauksen alla joukossa oppiminen.
      Minäkin aloitin yksin kun kukaan kavereistani ei kiinnostunut lähtemään seurakseni. Menin vaan rohkeesti alkeistunnille ja olin yhtä öönä kuin muutkin ekakertalaiset. Mutta fiilis oli todella kiva heti ekalla tunnilla kun olin osa porukkaa enkä yksin jossain olkkarin matolla ähertämässä.

      Aloita hathajoogasta, jos mahdollista, se on rantouttavaa ja rauhallista. Astanga /voimajooga on fyysisempää ja vaatii malttia ja pitkäjänteisyyttä.

    • niitäkin on

      Muistuttaisin myös, että Tai Chistä on erilaisia pitempiä ja lyhempiä muotoja. Myös Chi Kungista, jota itse harrastan. Nuorempana joogasin, mutta vaihdoin Chi Kungiin kun sopi selälle paremmin & temperamentillenikin---selvästi tasapainottaa!!!! Mulla on yksi pääharjoitus, jonka lisäksi tai vaihtoehtona mielialan mukaan teen muutamaa muuta. Myös joogan pari sarjaa on joskus kuvioissa.

      Päivittäinen rutiini (mitä tahansa näistä psykofyys. harjoituksista) on oikeasti hirmu hyödyllistä. Itse oon niin vaihtelunhaluinen, että kaipaan monipuolisuutta. Välillä vauhdikkaampaa (Chi Kungista löytyy aika dynaamisiakin muotoja), välillä tosi rauhallista & meditaatioita. Ajatkin (siis harjoitussessioiden kestot) mulla on vuosien mittaan vaihdelleet, mutta aina teen jotain---kerran oli pidempi tauko ja iskä lopulta sanoi ettetkö vois alottaa uudestaan mietiskelemään ja joogaamaan, kun olit sillon niin paljon kivempi ja rauhallisempi xD Sen jälkeen sitten oon pitäytynyt harjoituksessa ja siitä on tullut luonnollinen osa identiteettiä. En voisi kuvitella elämää ilman. Varmaan harrastaisin Astangaakin, mutta vanha selkävamma ei oikein anna myöden. Onnea vaan sinulle koitoksiin!!! Jooga & sukulaisharjoitukset ovat hieno investointi omaan hyvinvointiisi!!!! Kaikki maailman kolhut kestää paljon paremmin, kun on tasapainossa sisimpänsä kanssa---ja sieltähän se voima kumpuaa--

    • Elberi

      Hei.. Itse aloitin joogan muutama kuukausi sitten.. Menin peruskurssille, jonka tavoitteena oli saada ohjeita itsenäisen joogan harjoittamiseen.. Mielestäni se oli loistava aloitus, varsinkin, jos tulevaisuudessa haluaa joogata yksin.. itse kyllä pidin ryhmässä toimimisesta ja hiljentyminen on helpompaa kuin kotona.. Joogasta tulee niin paljon parempi olo, että suosittelen sitä kaikille.. Joogaan myös kotona joka päivä ja se on loistava alku päivälle..

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      5025
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      32
      3177
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1827
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1780
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1645
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1501
    7. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1266
    8. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1257
    9. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      11
      1255
    10. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1247
    Aihe