Kutistuminen kylmässä

mittailija

Kuinka paljon sentin halkaisijainen (huoneenlämmössä) rautakuula kutistuu kun se jäähdytetään absoluuttiseen nollapisteeseen?

5

3548

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Erkko

      Koska absoluuttisessa nollapisteessä kaikki liike loppuu, joten rautakuulan koko on sen atomien koko.

      Tätähän ei voida kuitenkaan tietää, kun sitä ei koskaan olla saavutettu.

      • Jos tarkastellaan pelkkää lämpölaajenemista, niin raudan pituuden lämpölaajenemiskerroin on tällä lämpötila-alueella varsin epälineaarista, ks. esim. kuva 1 lähteessä

        http://www.neutron.kth.se/publications/library/wallenius05a.pdf

        Tuon mukaisesti laskettu keskiarvoistettu lämpölaajenemiskerroin välillä 0 - 300 K on noin 7,3*10^(-6) K^(-1). Sen avulla taas saadaan kuulan halkaisijan pienenemäksi 0,02 mm.

        Kiintoisaa on muuten huomata, että useimmilla kiinteillä aineilla pituuden lämpölaajenemiskerroin menee negatiiviseksi lähellä absoluuttista nollapistettä.


      • ÄÄÄÄhhhh

        Siinäpä vastaus. Voi vi..tu mitkä fysiikan tiedot ja kehtaa ne vielä täällä tunnustaa!

        Siis lämpölaajenemenen alkaa nollatilavuudesta nollakelvinissä. Aiiiii.... että kun ottaa kipeää. Onko Suomen kansa NÄIN tyhmäääääää. Ei voi olla totta....

        Sheriffi, voit ottaa vastaukseni pois koska tiedän että olet yhtä tyhmä kysyjän kanssa, jollei se sitten ollut sinä.


      • ????
        ÄÄÄÄhhhh kirjoitti:

        Siinäpä vastaus. Voi vi..tu mitkä fysiikan tiedot ja kehtaa ne vielä täällä tunnustaa!

        Siis lämpölaajenemenen alkaa nollatilavuudesta nollakelvinissä. Aiiiii.... että kun ottaa kipeää. Onko Suomen kansa NÄIN tyhmäääääää. Ei voi olla totta....

        Sheriffi, voit ottaa vastaukseni pois koska tiedän että olet yhtä tyhmä kysyjän kanssa, jollei se sitten ollut sinä.

        Vastaapa vielä arvon nero, miten saat aikaan sen nollan kelvinin tilanteen? Ovat tainneet kylmäfysiikan opiskelut jäädä Otaniemessä lyhyen kurssin varaan?


      • 0kelvinin lämpötila pitäisi...
        ???? kirjoitti:

        Vastaapa vielä arvon nero, miten saat aikaan sen nollan kelvinin tilanteen? Ovat tainneet kylmäfysiikan opiskelut jäädä Otaniemessä lyhyen kurssin varaan?

        0kelvinin lämpötila pitäisi tehdä avaruudessa... Miten siis saadaan aineesta liike pois...

        Ottamalla elektronit pois ja jättämällä aineeseen vain neutroneja, ne eivät liiku. Sitten pitämällä erittäin voimakkaalla magneettikentän avulla tyhjiössä aine koossa. Sitten säädetään painetta, ja niin tehdään suprajohtavia aineita.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      91
      1107
    2. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      125
      886
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      109
      868
    4. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      276
      667
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      73
      633
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      73
      593
    7. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      562
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      546
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      38
      510
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      72
      483
    Aihe