Kuinka paljon sentin halkaisijainen (huoneenlämmössä) rautakuula kutistuu kun se jäähdytetään absoluuttiseen nollapisteeseen?
Kutistuminen kylmässä
5
3548
Vastaukset
- Erkko
Koska absoluuttisessa nollapisteessä kaikki liike loppuu, joten rautakuulan koko on sen atomien koko.
Tätähän ei voida kuitenkaan tietää, kun sitä ei koskaan olla saavutettu.Jos tarkastellaan pelkkää lämpölaajenemista, niin raudan pituuden lämpölaajenemiskerroin on tällä lämpötila-alueella varsin epälineaarista, ks. esim. kuva 1 lähteessä
http://www.neutron.kth.se/publications/library/wallenius05a.pdf
Tuon mukaisesti laskettu keskiarvoistettu lämpölaajenemiskerroin välillä 0 - 300 K on noin 7,3*10^(-6) K^(-1). Sen avulla taas saadaan kuulan halkaisijan pienenemäksi 0,02 mm.
Kiintoisaa on muuten huomata, että useimmilla kiinteillä aineilla pituuden lämpölaajenemiskerroin menee negatiiviseksi lähellä absoluuttista nollapistettä.- ÄÄÄÄhhhh
Siinäpä vastaus. Voi vi..tu mitkä fysiikan tiedot ja kehtaa ne vielä täällä tunnustaa!
Siis lämpölaajenemenen alkaa nollatilavuudesta nollakelvinissä. Aiiiii.... että kun ottaa kipeää. Onko Suomen kansa NÄIN tyhmäääääää. Ei voi olla totta....
Sheriffi, voit ottaa vastaukseni pois koska tiedän että olet yhtä tyhmä kysyjän kanssa, jollei se sitten ollut sinä. - ????
ÄÄÄÄhhhh kirjoitti:
Siinäpä vastaus. Voi vi..tu mitkä fysiikan tiedot ja kehtaa ne vielä täällä tunnustaa!
Siis lämpölaajenemenen alkaa nollatilavuudesta nollakelvinissä. Aiiiii.... että kun ottaa kipeää. Onko Suomen kansa NÄIN tyhmäääääää. Ei voi olla totta....
Sheriffi, voit ottaa vastaukseni pois koska tiedän että olet yhtä tyhmä kysyjän kanssa, jollei se sitten ollut sinä.Vastaapa vielä arvon nero, miten saat aikaan sen nollan kelvinin tilanteen? Ovat tainneet kylmäfysiikan opiskelut jäädä Otaniemessä lyhyen kurssin varaan?
- 0kelvinin lämpötila pitäisi...
???? kirjoitti:
Vastaapa vielä arvon nero, miten saat aikaan sen nollan kelvinin tilanteen? Ovat tainneet kylmäfysiikan opiskelut jäädä Otaniemessä lyhyen kurssin varaan?
0kelvinin lämpötila pitäisi tehdä avaruudessa... Miten siis saadaan aineesta liike pois...
Ottamalla elektronit pois ja jättämällä aineeseen vain neutroneja, ne eivät liiku. Sitten pitämällä erittäin voimakkaalla magneettikentän avulla tyhjiössä aine koossa. Sitten säädetään painetta, ja niin tehdään suprajohtavia aineita.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 911107
- 125886
Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun
...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa109868"Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut
Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten276667- 73633
Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait73593Lienee aika luopua siitä kaikesta
mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j64562Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:
Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap54546Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen
Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist38510- 72483