Miksi minun pitäisi pelastua jostakin? Olenko syyllinen elämääni, siihen, että olen syntynyt? Jos en ole syntynyt omasta tahdostani, siis en ole itse halunnut tulla maailmaan kokemaan elämää, niin en voi olla vastuussa niistä kehnoista olosuhteista, joissa olen kasvanut ja joutunut kokemaan. Mikä jumala se sellainen jumala on, joka kehittää jatkuvasti uusia sieluja ja heittää niitä sitten erilaisiin ihmisolosuhteisiin nähdäkseen, löytyykö niistä uskoa yhdellä ainoalla oikealla tavalla? Ja jos ei löydy, niin ikuiseen rangaistukseen siitä vaan! Ei ainakaan Jumala, joka on Rakkaus ja Myötätunto, voisi tehdä sellaista. Tai ainakaan minä en voi uskoa sellaiseen jumalaraakalaiseen.
Jos olen itse valinnut tulevani ihmisen kehoon ja elämään tämän kertaisen elämäni näissä nykyisissä olosuhteissa, voin tästä päätellä, että olen ollut olemassa jo ennen tätä elämää vähintään sieluna - ja tiennyt ne haasteeni, joita tulen elämässäni kohtaamaan. Ei kukaan järkevä sielu valitsisi syntyvänsä sellaiseen elämänpeliin mukaan, jossa jonkinlainen todellinen ikuisen helvetin uhka olisi oikeasti olemassa. Koska sieluni on ikuinen, on ollut aina ja on aina oleva, Jumalasta lähtöisin ja siis Jumalan "osanen", niin en voi kuvitella, että Jumala rankaisisi omaa osastaan/lastaan ikuisella helvetin tulella mistään, ei pahimmastakaan erehdyksestä, vaan antaisi aina uuden tilaisuuden.
Syntejäni/erehdyksiäni eli siis karmaani joudun vielä todennäköisesti ennemmin tai myöhemmin paikkailemaan, mutta juuri tästä karman oravanpyörästä me kylläkin tarvitsemme pelastusta. Olemme näet, lähdettyämme elämän kokemusleikkiin mukaan, unohtaneet todellisen jumalallisen olemuspuolemme ja sen, että me luomme itse oman elämämme ja kaiken siihen liittyvän: Olemme luojia joilla on täydellinen vapaa tahto eli kaikki se mitä ajattelemme ja sanomme tai etenkin uskomme, toteutuu meille kirjaimellisesti. Olemme vuosituhansien saatossa oppineet tuntemaan selkänahassamme, että jos toimimme "väärällä" tavalla, saamme rangaistuksen. Tästä olemme päätelleet, että on Jumalan tahto ja laki, että pahasta rangaistaan ja joudutaan kärsimään seuraukset, tai toisaalta hyvistä teoista ja ns. oikeasta tiestä saamme palkinnon tai paratiisipaikan. Se on siis oma luomamme sääntö, ei Jumalan laki. Jumalan laki on "Kaikki mitä luotte, sen joudutte kokemaan", mutta voimme joka hetki muuttaa luomuksemme uudeksi ja paremmaksi. Emme siis olekaan pakotettuja kokemaan karmaamme, ellemme sitä halua ja tunne tarvitsevamme. Vasta sitten, kun me alamme ymmärtämään todellista elämän tarkoitusta ja mieleemme alkaa palautua muistikuvia todellisesta henkisestä ja jumalallisesta olemuksestamme voimme lopullisesti alkaa vapautumaan jälleensyntymien "pakosta" ja siirtymään korkeammalle kehitystasolle eli Uuteen Maailmaan ja uusiin seikkailuihin siellä.
Ihmisen poika Jeesus, Kristus tietoisuudessaan, yhtä Jumalan kanssa (niin kuin me kaikki olemme), yritti opettaa meille muutamia vinkkejä, joiden avulla pääsisimme pois tuosta jälleensyntymien loputtomasta jatkumosta ja löytäisimme jälleen alkuperäisen jumalallisen todellisuutemme (esim. kertomus tuhlaajapojasta). Yksi vinkki oli anteeksianto, itselle ja toisille (tehokas karmanpuhdistaja!). Toinen ja vieläkin voimakkaampi oli Rakkaus; rakkaus Jumalaan , itseen ja kanssaihmisiin (sama asia, koska kaikki on yhtä). Kolmas vinkki oli Jeesuksen esimerkin seuraaminen; myötätunto , auttaminen, palveleminen, epäitsekkyys, yksinkertainen elämä, kaikkien samanarvoisuus ihmisinä, mutta nämä vinkit ovat jääneet toisarvoisiksi, koska meidät on ohjattu uskomaan, että riittää kun uskoo... Tosin neljäs vinkki oli: rukoile uskoen, niin kuin olisit jo saanut , niin se toteutuu. Tai jos uskosi on vankkumaton, niin voit siirtää vuoria. Siispä uskommepa niin tai näin, se tulee meille todeksi! Onko mikään siis oikeastaan totta?
Onko pelastus tarpeen?
8
455
Vastaukset
- ...
Minä haluan elää niin, että kuolemani on riemukas kotiinpaluu. Niin, että kun jätän taakseni tämän murheen alhon, se on sitä toivottavasti viimeistä kertaa.
Kristinusko meni lopullisesti metsään 400-luvulla. Surullista sinänsä, mutta koko kristinuskon historia on täynnä virheitä, joita on yritetty paikkailla vielä isommilla virheillä. Jeesuksen paikan on ottanut Paavali, ja hänenkin tekstejään on tulkittu todella kieroontuneella tavalla.
Jeesus neuvoi meille täsmälleen sen tavan, miten täällä maailmassa tulisi elää ja miten täältä pääsee turvallisesti takaisin kotiin. Eli elämä rakkauden kaksoiskäskyn ja kultaisen säännön mukaisesti. Ei enempää eikä vähempää.
-- Rakasta lähimmäistäsi kuten itseäsi ja Jumalaa yli kaiken.
-- Kohtele lähimmäistäsi kuten haluaisit itseäsi kohdeltavan.
Siinä on kaikki. Me jokainen olemme Jumalan lapsia, pieniä paloja Häntä itseään, Hän on meidät luonut omasta olemuksestaan, Hän tuntee meidät jokaisen ja Hän rakastaa meitä kaikkia. Kokemukseni mukaan Hän ei salli yhdenkään meistä putoavan minnekään maailmankaikkeuden suuren lämpöpatterin väliin eikä hän myöskään tuomitse eikä rankaise ajallisista teoista ikuisella kidutuksella. Overkill ei kuulu Jumalan keinovalikoimaan.
Voimme toki ITSE joutua eroon Jumalasta - tavalla, jota buddhalaiset kutsuvat "taitamattomaksi" ja kristityt "saastaiseksi" elämäksi, eli tietoisesti ja tahtoen tekemälä eron sekä Jumalaan että lähimmäisiimme. Tosin siinä vaaditaan jo omaa aktiivisuutta. Silti edes kadotuksessa Jumala ei ole koskaan kaukana.
Jumala tiesi, kun tulimme tänne, että tulisimme kolhiintumaan ja likaantumaan emmekä aina eläisi Hänen sääntöjensä mukaisesti. Siksi hän on valmis antamaan meille anteeksi. Hän edellyttää sitä samaa myös meiltä: että me annamme anteeksi toisillemme ja itsellemme. Sillä saamme kuitattua karmaamme.
Toisaalta myös se, että "jokainen, joka huutaa Herraa avukseen hädässään, pelastuu", pitää paikkaansa. Eroon joutuminen Jumalasta merkitsee samaa kuin kadotus. Siitä pelastuu huutamalla Jumalaa avuksi. Ja toisaalta sellainen ihminen, joka on elänyt ns. huonoa ja syntistä elämää ja on vaarassa joutua Hänestä eroon, pääsee turvallisesti kotiin pyytämällä Isää avukseen ja että än antaisi turvallisen kotimatkan kuoleman jälkeen. (Tosin tekojen seuraukset on silti koettava.)
Kärjistäen: Me tavikset tarvitsemme sitä, mitä Jeesus opetti. Ne pahikset, jotka ovat kämmeltäneet oikein kunnolla, tarvitsevat sitä, mitä Jeesus sovitti. Sairaat tarvitsevat lääkäriä enemmän kuin terveet, joille taas sairauden ennaltaehkäisy on olennaisempaa.
Pahin "rangaistus", mikä meitä voi viimeisen tuomion jälkeen kohdata, on joutua syntymään takaisin tänne murheen alhoon. Se on vähän niinkuin jäisi elämän koulussa luokalle.
Tuo, mitä puhut, on sanasta sanaan totta. Toivon, että ne raamatulla päähän -hihhulit, joita näilläkin palstoilla vilisee viljalti, ottaisivat sanoistasi opikseen ja todella miettisivät, mistä tässä kaikessa on kyse. - H.H.
"Siispä uskommepa niin tai näin, se tulee meille todeksi!"
- Kovetettuaan sydämensä Basmati-Jasmiina karmuutti itsellensä kovan kohtalon ja eli kivenä seuraavan elämänsä.
- Juudas, Kaifas, Longinus ja Ristiinnaulitaan-kuoron jäsenet elivät kimpassa seuraavan elämänsä Jeesuksena älyten samalla kantaa koko maailman synnit.
En tosin ymmärrä, miten nämä muuttuivat synnillisistä synnittömäksi.- ...
...sen edestään löytää.
Ihminen jälleensyntyy vain ihmiseksi. Jos Basmati-Jasmiina kovetutti sydämensä, hän todennäköisesti silloin myös järjesti itsensä eroon Jumalasta, ja ensialkuun löysi itsensä kadotuksesta. Siellä hänen alitajuntaansa patoutuneet kauhut iskivät kybällä päälle. Riittävästi kauhuissa ryvettyään Jasmiina ymmärsi huutaa Jumalaa avuksi yhdellä hänen monista nimistään, ja tämän jälkeen Jumala otti hänet luokseen. Loppuraportti oli kuitenkin sellaista luettavaa, että edessä oli paluu takaisin tänne murheen alhoon paikkaamaan se, mitä viime kerralla tuli töpeksittyä.
Juudas, Kaifas, Longinus ja Ristiinnaulitaan-kuoron jäsenet putkahtivat todennäköisesti kukin vuorollaan Luojan eteen tekemään tiliä. Koska he ilmeisestikin olivat samaa sielunryhmää ja jakoivat saman karman ja syyllisyyden keskenään, he myös inkarnoituivat uudelleen takaisin. He kaikki ehkä jälleenkuolivat Trajanuksen vainoissa Colosseumilla virsiä veisaten. - Jor-el
... kirjoitti:
...sen edestään löytää.
Ihminen jälleensyntyy vain ihmiseksi. Jos Basmati-Jasmiina kovetutti sydämensä, hän todennäköisesti silloin myös järjesti itsensä eroon Jumalasta, ja ensialkuun löysi itsensä kadotuksesta. Siellä hänen alitajuntaansa patoutuneet kauhut iskivät kybällä päälle. Riittävästi kauhuissa ryvettyään Jasmiina ymmärsi huutaa Jumalaa avuksi yhdellä hänen monista nimistään, ja tämän jälkeen Jumala otti hänet luokseen. Loppuraportti oli kuitenkin sellaista luettavaa, että edessä oli paluu takaisin tänne murheen alhoon paikkaamaan se, mitä viime kerralla tuli töpeksittyä.
Juudas, Kaifas, Longinus ja Ristiinnaulitaan-kuoron jäsenet putkahtivat todennäköisesti kukin vuorollaan Luojan eteen tekemään tiliä. Koska he ilmeisestikin olivat samaa sielunryhmää ja jakoivat saman karman ja syyllisyyden keskenään, he myös inkarnoituivat uudelleen takaisin. He kaikki ehkä jälleenkuolivat Trajanuksen vainoissa Colosseumilla virsiä veisaten.Elämä on kuin troijan hevonen. Tästä kommentista voi kukin muotoilla mieleisensä vastauksen elämää koskien.
Tämä etruski poistuu nyt Hekaten temppelistä... - loRuppa
... kirjoitti:
...sen edestään löytää.
Juudas, Kaifas, Longinus ja Ristiinnaulitaan-kuoron jäsenet putkahtivat todennäköisesti kukin vuorollaan Luojan eteen tekemään tiliä. Koska he ilmeisestikin olivat samaa sielunryhmää ja jakoivat saman karman ja syyllisyyden keskenään, he myös inkarnoituivat uudelleen takaisin. He kaikki ehkä jälleenkuolivat Trajanuksen vainoissa Colosseumilla virsiä veisaten.No mikähän lie hitlerin kohtalo tätänykyä..
Vieläköhän sylkee kattoon Kadotuksessa tms. vai onkohan Miäs jo putkahtanut uudelleen tänne..
Veikkaampa että Hiltusen uus kohtalo on jotain tyyliin kalkuttalainen homoseksuaali sorrettu ööö-luokan kansalainen kaikella tavalla.Huh, en haluais hänen kenkiisä.
Toisaalta kauheeta edes sanoo tyypistä, mut mä toivon et sekin polle joskus löytää anteeksiannon ja rauhan..Mut ..voi apua sitä karman määrää. - Uus-Aatu
loRuppa kirjoitti:
No mikähän lie hitlerin kohtalo tätänykyä..
Vieläköhän sylkee kattoon Kadotuksessa tms. vai onkohan Miäs jo putkahtanut uudelleen tänne..
Veikkaampa että Hiltusen uus kohtalo on jotain tyyliin kalkuttalainen homoseksuaali sorrettu ööö-luokan kansalainen kaikella tavalla.Huh, en haluais hänen kenkiisä.
Toisaalta kauheeta edes sanoo tyypistä, mut mä toivon et sekin polle joskus löytää anteeksiannon ja rauhan..Mut ..voi apua sitä karman määrää.Kiitti vaan, mulla menee ihan hyvin. Olen nykyisin pörssikeinottelijana Hell-Sin-gissä.
Churchill taitaa olla nykyisin se kalkuttalainen homppeli ja ne muutkin liittoutuneet on kaikki tätä nykyä kusessa. Kannattaa olla suhteet kattokaas kondiksessa!
Karmaakaan ei ole paljon pashaakaan!
Käyks katteeks?
- Jor-el
Karmastakin voi olla montaa mieltä. Minun mielipiteeni on että en tiedä onko sitäkää olemassa. Yhtään varmaa todistetta en ole saanut keksittyä vielä tämän elämäni aikana ja tuskin tulen siihenkään vastausta löytämään.
Ehkä tehtävämme on keksiä hienoja kysymyksiä ja kyseenalaistaa kaikki mihin uskomme. Tietenkin tämäkin on paradoksi johon vastausta en tule saamaan elinaikanani.
Silloin kun kuolema meidät kaikki aikanaan korjaa niin saamme vastauksen tavalla tai toisella tähän kiperään kysymykseen. Jos kuitenkaan kuolemankaan jälkeen ei olisi yhtään mitään niin ei sekään minua ajatuksena ahdistaisi vaikka siitä todisteet käsiini saisin. Ei ainakaan olisi mitään kärsimystä eikä senpuoleen mitään muutakaan :)
Miksi ja miltä pitäisi pelastua? Henkilökohtaisesti en koe että olisin tehnyt elämässäni mitään erityisen pahaa joka tuomitsisi minut jonnekin tuliseen pätsiin. Kukaan ei elämässä voi täydellisesti mitään ns. pahaa tekemättä elämäänsä elää. Taivaaseenkaan en erityisemmin halua harppua pimputtelemaan tai rakkauden tyyssiaan niityille kirmaamaan.
Onko elämän opetus sekään että tarvisi olla henkisesti vahva tai jossain uskossaan horjumaton? Mitä se hyödyttäisi kosmisessa mittakaavassa?
On tämä elämä ja sen mukanaan tuovat kysymykset melkoisen mielenkiintoisia ja niissä riittää purtavaa paatuneimmallekin filosofille.- Anonyymi
https://keskustelu.suomi24.fi/t/18368310/itamaisesta-filosofiasta-kiinnostuneille
https://keskustelu.suomi24.fi/t/18254201/uskontojen-valinen-vuoropuhelu
Uskontojen välinen vuoropuhelu
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.
Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.3076992Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill652089- 1751807
epäonnen perjantain rikos yritys
onpa epäselvä kuva, tuolla laadullako keskustaa tarkkaillaan lego hahmotkin selvempiä151307- 1121257
Suomessa ei ole järkeä tarjota terveyspalveluita joka kolkassa
- Suomen väestötiheys 1.1.2022 oli 18,3 asukasta maaneliökilometriä kohden. - Uudenmaan maakunnassa asuu keskimäärin 181691190Yllätyspaukku! Vappu Pimiä rikkoi vaikean rajapyykin yllättävässä bisneksessä: "Nyt hymyilyttää...!"
Wau, onnea, Vappu Pimiä, upea suoritus! PS. Pimiä tänään televisiossa, ohjelmatietojen mukaan hän on Puoli seiskassa vie71176RÖTÖSHERRAT KIIKKIIN PUOLANGALLA.
Puolankalaisilla tehtävä ryhmäkanne itsensä yleintäneistä rötöstelijöista, sekä maksattaa kunnan maksama tyhmän koplan j541086Kirjoitin sinulle koska
tunnen sinua kohtaan niin paljon. Sydäntäni särkee, kun kätken ihastumisen, kaipauksen, sinua kohtaan tuntemani lämmön j411041Martina pääsee upeisiin häihin
Miltäs se tuntuu kateellisista. Anni Uusivirta on Martinan kavereita.288992