Eli ongelmana on noi vapaarattaat jotka välillä vetää tyhjää. Talvisin sinne tietysti tiivistyy vettä , mutta kun nyt sama meno jatkuu vielä kesällä niin sellanen alkaa sapettamaan.
Sain jo purettua takapäätä niin , että pelkkä vapaaratas on kädessä.
Mitenkä saisin vielä sen mutiskan auki , jotta pystyisin putsaamaan vanhat rasvat pois ja laittamaan uudet tilalle. CRC:tä ehdoteltiin jossain vanhassa ketjussa , mutta haluasin päästä käsiksi itse mekaniikkaan.
Taloudessa on nyt 3 Tunturin pyörää jossa sama vika , yhdellä ajetaan vielä pölyistä hiekkatietä pitkin , en tiedä onko pölyn mahdollista kulkeutua sinne vapaarattaan sisälle. Millään pyörällä ei ole ajettu vielä paljoakaan , joten uskon , että vapaarattaat pitäisi olla mekaanisesti hyvässä kunnossa.
Nyt vapaarattaassa on näkyvissä rattaiden puoleisella laakeripesän reunoilla urat n. 2cm leveälle talttameisselille. Tästäkö vapaarattaan pitäisi purkaantua?
Kiitos vastauksesta jo etukäteen. :)
Vapaaratas - huolto
2
4348
Vastaukset
- Dee Pee
Kun ryhdyt purkamaan vapaaratasta, ota alle jokin esim. pesuvati, on meinaan pirusti pieniä kuulia.
Ikävä kyllä en voi tän enempää auttaa, olen avannut joitakin rattaita, mut siitä on kauan aikaa ja "dalmaatia" taitaa jo vaivata.
HEI, minulla onkin räjäytyskuvia osista ja pitäis löytyä vapaarattaistakin, jos et ole saanut auki, laita jokin viesti [email protected], otan digillä kuvan räj.kuvasta ja lähetän sulle (menee huomiseen).- mikak
Kiitos avusta :) , sain tänään ominavuin systeemin auki. Tuohon mainitsemaani uraan jouduin tekemään avaimen. Varastosta löytyi juuri uran levyistä lattarautaa jota muotoilemalla sain sen mahtumaan vapaarattaan sisään. Jengat aukesivat myötäpäivään.
Tämän avauksen ajaksi kannattaa ruuvata vapaaratas takaisin vanteeseen kiinni , tuo laakeripesä on nimittäin piukassa. Kun laakeripesä hieman aukeaa kannattaa vapaaratas ruuvata irti vanteesta. Tämä siksi , että paketti on helpompi purkaa käsissä , juuri noiden pikku kuulien takia. Kun vapaaratasta kannattelee alhaalta päin saa laakeripesän pois lähdettyä ylemmät pikku kuulat kaadettua pois sisältä. Sitten kannattaa ottaa joku astia alle ja nostaa vapaarattaan runko ylös , tässä vaiheessa kuulat tippuilevat itsestään. Sitten sisemmässä rungossa ei ole enää muuta kiinni kuin pienet haitat ohuella jousella. Ne lähtevät irti helposti.
Sitten pesin kaikki osat polttoöljyssä ja kuivasin ne trasselilla. Kuulien takaisin asennuksessa käytin molybdeebisulfidirasvaa johon tartutin kuulat kiinni. Öljynä käytin tavallista auton täyssynteettistä moottoriöljyä.
Huolto oli aiheellinen , koska sisällä ollut rasva seos oli selvästikin veden kyllästämää ja kaiken lisäksi melko sitkeää ja tahmaista. Sisällä oli myös hiuksen tyylisiä säikeitä (toivottavasti ei emännän tukkaa).
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Vihamielisyys naisia kohtaan on jo yllättävän suuri ongelma
Esiintyy laajemmassa mittakaavassa, mitä vain tällä palstalla. Mistä tuo ilmiö nyt oikein johtuu, ja saa alkuvoimansa?6372923- 1081542
Odotan sitä hetkeä
kun nähdään taas. Tiedän, että sinäkin odotat. Kun se päivä koittaa, katseesi hakee minua. Ehkä arkailemme toisiamme väh691508Olen melko vakuuttunut
etten tule olemaan koskaan täysin onnellinen ilman sinua. En uskonut, että näin kävisi kenenkään kanssa. Kunnes sain kok831390- 1151287
- 1381276
- 1041135
Postimerkki kirjeeseen ja kortiin maksaa jo 3 euroa!
https://yle.fi/a/74-20229241 Kyllä tämä on järjetön hinta, Posti tuhoaa itsensä tällä hinnalla, täytyyhän Postin "Herro1381051- 48970
- 49939