Meillä syntyy yövuoroissa aina mitä kummallisempia kinastelun aiheita ja viime yönä sitten tuli seuraavanlainen probleema...
Eli koski kahvin juontia.
Jos laittaa kahvikuppiin ensin pohjalle maidon ja siihen päälle kaataa kahvin..
onko tuloksena kuumempi kahvi, kuin jos sen tekisi niin päin, että ensin kahvi ja siihen maito? (määrät samat)
Eli ihan yleisesti nesteiden sekoitus, kun kylmään kaataa kuumaa tai toisinpäin, onko loppu lämpötila sama?
Tällainen "tyhmä kysymys". :O)
Toinen ongelma oli joskus taannoin..
Meneekö maito helpommin huonoksi ukonilmalla?
Jos, niin miksi?
hulluhko kysymys
8
1179
Vastaukset
- Vastaaja::
Periaatteessa sama lämpö jos eka maito ja sit kahvi tai toisinpäin.
Tosin todellisuudessa eka maito ja sitten kahvi on kuumempaa, koska kahvi kerkeää jäähtyä sinä aikana hieman kun kaadat maitoa.
Periaatteessa maitoon ukonilma ei vaikuta, mutta todellisuudessa ennen ukonilmaa ja sen aikana on kuumempaa jolloin maito happanee nopeemmin.
Sekä kerma ei vaahtoudu kunnolla ennen ukonilmaa, koska kosteutta paljon ja kermavaahtohan ei kosteudesta tykkää. - Meikä
Kahvi on kokonaisuudessaan samanlämpöistä, kumminpäin vaan tekee...mutta juju piileekin siinä että maito ja kahvi on eri painoisia, joten kevyempää ainetta jää pinnalle ainakin vähäksi aikaa.
Mitä pidempää kahvia ja maitoa on kupis sitä vähemmän siin o lämpötilaeroi...- tarkkana käsitteitten kans
kahvi ja maito on eri tiheyksisiä. siis se, joka on tiheämpää, painuu pohjalle. Vähemmän tiheä jää pinnalle.
- 2323
tarkkana käsitteitten kans kirjoitti:
kahvi ja maito on eri tiheyksisiä. siis se, joka on tiheämpää, painuu pohjalle. Vähemmän tiheä jää pinnalle.
Litran mitallinen kermaa ja toiseen samankokoseen mittaan kahvia, niin nämähän on eripainoisia. Joten voidaan sanoa, että ovat eripainoisia. Vai eikö?
- puskakemisti=)
No sehän on niin että kun kylmää ja kuumaa sekottaa niin lämpötilaero tasaantuu. Eli aivan sama kummin päin ne laittaa. Toki jos kahvia ei sekota lainkaan niin tiheämpi aine on pohjalla. Mutta kahvilla ja maidolla Tiheysero ei oo kovin huomattava, eli ei sekään kauheesti vaikuta.
- Netape
Jos kuuman kahvin päälle kaataa varovasti kylmää kermaa/maitoa niin se voi jäädä kalvoksi päälle jolloin sinä juotkin ensinmäisellä hörppäyksellä kylmää "kahvia".
Taasen jos eka kylmä kerma ja sit kahvi niin se sekoittuu tasasesti ja maistat paljon kuumempana tuon kahvin.
Tosiasiassahan sekoittamisen jälkeen lämpötila ihan lähes sama.
Tämä taitaa olla syynä miksi noin yleisesti luullaan.
- kaikille...
Kiitos kaikille valaisevista kommenteista!
Aurinkoista kesän jatkoa :o)- paskapaavo
totta kikkelissä maito happanee ukonilmalla helpommin, jos tulee sähkökatkos ja jääkaappi pääsee lämpiämään, missä oletettavasti maito säilytetään.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 654180
Haleja ja pusuja
Päivääsi kulta 🤗🤗💋❤️❤️❤️ kaipaan sinua Tänäänkin.. Miksikäs se tästä muuttuisi kun näin kauan jatkunut 🥺463969Onko mukava nähdä minua töissä?
Onko mukava nähdä minua töissä vai ei? Itse ainakin haluan nähdä sinut 🤭363462Oi mun haniseni
Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli162873Hei rakas sinä
Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle342719En kirjoita sulle tänne
Enään nainen. Olen kyllä kiltisti enkä ala mihinkään kuin tosirakkaudesta. Kanssasi sitten jos se on mahdollista ja pidä142522Kyllä mulla on sua ikävä
Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm102124IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.
IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm121206Nainen, tunnusta että olet varattu ja tyytymätön suhteeseesi
Ja siksi pyörit täällä ikävä palstalla etsien sitä jotain jota elämääsi kaipaat. ehkäpä olet hieman surullinen, koska ta1451157- 801006