Schrödingerin yhtälö

miten schrödingerin yhtälöä käytetään esim. vetyatomiin entäs vety molekyyliin?

4

744

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Fysikkö

      Jeps... vetyatomin yhtälö on ainoa joka on ratkaistu Schrödingerin yhtälöllä. Muut ratkaisut lienevät liian vaikeita ratkaistaviksi. (onkohan siitä jopa jokin matemaattinen todistus?)

      Vetymolekyylin (H2) ratkaisu on kertaluokkaa vaikeampi ja tiedossani ei ole että sitä olisi ratkaistu.

      • opskeleva

        aineen rakenteessa oli just nyt tuosta keväällä juttua, eli olennaista ei ole se (pienen) kompleksisen atomin tai molekyylin koko ratkaisu, vaan sopivasti oletuksia tekemällä (varauksien varjostukset, minimienergian likimääräistäminen harmoniseksi, yms.) voidaan APPROKSIMOIDA eli likimääräistää tuota ratkaisua.

        Järjellä voi pähkäillä, että esim. kahden elektronin, siis aineaaltojen liike atomissa ei ole enää yksinkertaista, koska myös elektronit vaikuttavat toistensa aaltoihin ytimen lisäksi ja kapuloita on rattaissa liikaa.


      • ...
        opskeleva kirjoitti:

        aineen rakenteessa oli just nyt tuosta keväällä juttua, eli olennaista ei ole se (pienen) kompleksisen atomin tai molekyylin koko ratkaisu, vaan sopivasti oletuksia tekemällä (varauksien varjostukset, minimienergian likimääräistäminen harmoniseksi, yms.) voidaan APPROKSIMOIDA eli likimääräistää tuota ratkaisua.

        Järjellä voi pähkäillä, että esim. kahden elektronin, siis aineaaltojen liike atomissa ei ole enää yksinkertaista, koska myös elektronit vaikuttavat toistensa aaltoihin ytimen lisäksi ja kapuloita on rattaissa liikaa.

        Yleensä läytetään lcao menetelmää (linear combinations of atomic orbitals). Tuossa linkissä on hieman lisää tuosta lcao menetelmästä

        http://phycomp.technion.ac.il/~anastasy/teza/teza/node17.html


    • -atomi

      No vetyatomin tapauksessa schröe vaan kerta kaikkiaan ratkastaan niin kuin mikä tahansa osittaisdiffis. Vetyatomiin se sitten jääkin, nimittäin tuo analyyttinen ratkaisu. Kaikkien muiden tapausten kohdalla ainoa keino on mennä numeerisiin menetelmiin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      110
      1104
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      824
    3. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      18
      649
    4. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      264
      616
    5. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      68
      577
    6. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      104
      574
    7. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      54
      537
    8. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      26
      522
    9. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      48
      503
    10. Mökötätkö, kun jäit ilman vastausta?

      Vai mitä ajattelet...
      Ikävä
      47
      437
    Aihe