nelimauste

iio

Onko tietoa mitä vuosia sitten nimellä 'nelimauste' myyty mausteseos sisälsi? Nyt kaupan hyllyiltä ei tuolla nimellä enää löydy mitään.

10

7781

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tepi.
      • Anya07

        Löysin sattumalta kaapeistani Kockens:in Nelimaustepurkin. Siinä kerrotaan valmistusaineiksi: korianteri,timjami, muita mausteita (mutta mitä?)
        Olen itsekin hakenut tätä maustetta vaan eipä löydy. Mitä sitten korvikkeeksi?


    • Anya07

      McCormic tuotti ennen Nelimaustetta mutta ko. firma lopetti toimintansa suomessa. Tässä lisää tietoa asiasta Prominent Foodin sivuilta.

      Prominent Food nousee McCormick’in raunioilta
         

      Kun maailman suurin maustevalmistaja, McCormick, lopetti yllättäen toimintansa Suomessa viime vuoden keväällä 12 vuoden taipaleen jälkeen, suuri joukko suomalaisia keittiöammattilaisia olikin yllättävän tilanteen edessä: miten jatkaa tutun reseptiikan kanssa, joka perustuu McCormickin mausteisiin?

      Vaikka ison maustevalmistajan tuotteita on toki ollut saatavilla vielä koko kuluneen vuoden ajan, niin väistämättä nekin varastot loppuvat ajan mittaan – ja se hetki on nyt edessä. Siis mitä tästä eteenpäin... koko reseptiikan vaihtoko?

      Onneksi McCormickin Suomen vetäjät oivalsivat tilanteen oikein ja perustivat elokuussa 2006 Prominent Food GMP Oy:n, joka jatkaa siitä, mihin McCormick jäi. Prominent Food’in oma tuotemerkki on nimeltään CAPSI®.

    • Anya07

      kYSELIN NELIMAUSTEEN PERÄÄN UUDESTA FIRMASTA JA TÄSSÄ LYHENNETTY VASTAUS:

      Suomalainen yritys Prominent Food GMP Oy on tuonut markkinoille
      Capsi-merkillä joitain mausteseoksia, jotka maultaan tulevat vastaamaan
      McCormickin tuotteita.

      Valitettavasti nelimaustetta ei ole saatavana Capsilla, eikä sitä löydy
      kaupoista enää McCormick-nimen altakaan, koska sen valmistus lopetettiin jo
      90-luvun lopussa vähäisen myynnin vuoksi.

      Lisätietoja
      [email protected]

      www.prominentfood.fi
      www.prominentfood.eu
      www.capsi.fi
      www.capsi.eu

      Iiris Ylöstalo
      Prominent Food GMP

    • Anya07

      Tarkkaa reseptiä en saa antaa, mutta ainekset on lueteltu ainesluettelossa
      prosentuaalisessa suuruusjärjestyksessä.
      Teidän on paras sekoittaa kyseisistä mausteista oma seoksenne, joka vastaa
      mieltymystänne.
      Kokonaiset mausteet kannattaa hieroa rikki huhmareessa.

      Tässä luettelo:
      Korianteri,
      Maustepippuri,
      Fenkoli,
      Timjami,
      Salvia,
      Meirami,
      Inkivääri,
      Neilikka.

      Vaikka nimi on nelimauste, on siinä kuitenkin 8 komponenttia.
      Toivottavasti tästä on apua.

      Hyvää joulun odotusta ja alkavaa talvea

      Terveisin

      Iiris Ylöstalo
      Prominent Food GMP

    • tanjammmmm

      Lapsena 1970-luvulla ko. maustetta laitettiin kerrosvoileipien väliin, oli hyvää!!!! Itse rupesin nyt netistä etsimään ko. maustetta, mutta ei tuota kukaan ala itse valmistamaan, olisi kiva, jos joku firma tuota tekisi ja sitä saisi vielä kaupastakin!!!

    • Meanha

      Minä käytin vuosia sitten nelimausetta (reilu 20 vuotta sitten), jonka silloin ostin marketin hyllyltä. Maustoin sillä uunissa haudutettua kanaa, johon muina mausteina tulee inkivääriä, cajanea ja suolaa mureuttvien ainesosioiden ja öljyn ja kikkomanin lisäksi. Kun nelimauste loppui, heitin purkin pois, eikä kaupasta sitten löytynytkään uutta. Koetin hätäpäissäni muistella (olin sisällön joskus purkin kyljestä lukenut), mistä mausteseos koostui, sen muistin että siinä oli nimensä mukaisesti neljää eri maustetta ja ainakin korianteria ja neilikkaa. Aivan varma en asiasta ole, mutta seuraavaa olen sittemmin käyttänyt: korianteria, neilikkaa, maustepippuria ja valkopippuria. Näistä korianteria on suurin osuus, sitten neilikka ja pippureita vähiten järkeä käyttäen. Valkopippuri on epävarmin ainesosa, mutta en muutakaan keksinyt, epäilin ensin että yksi olisi inkivääri (vaalea mauste), mutta kun se oli jo valmiiksi reseptissä mukana, se ei voinut tuo olla. Joka tapauksessa noista mausteista saa ihan kivan makuisen kanan, ainakin perhe on tykännyt.

    • Alempana sen perinteisen nelimausteen aineosat - tietysti nämä "kaupalliset ratkaisut" saattavat sisältää ihan mitä vain, tuotetta myydään sitten nelimausteen nimellä.

      * 5 tl mustapippuria
      * 2 tl jauhettua muskottia
      * 1 tl murskattua laakerinlehteä
      * 1 tl kuivattua inkivääriä

      Kaikki jauhetaan hienoksi jauheeksi morttelilla. Pippurit voi nopeasti paistaa pannulla ennen jauhamista, jotta maku irtoisi paremmin.

      Maustetta tulisi säilyttää ilmatiiviissä purkissa ja se säilyy hyvänä vain 3-4 kuukautta.

      • Ei siis mitään murskattua laakerinlehteä vaan tietysti NEILIKKAA.

        Oikea ohje:

        * 5 tl mustapippuria
        * 2 tl jauhettua muskottia
        * 1 tl murskattua neilikkaa
        * 1 tl kuivattua inkivääriä

        Pahoitteluni - näppisvirhe otsalohkossa!


    • Nelimauste

      Hei, minulla on tallessavieläkin Pauligin nelimaustetta. Valmistusaineet: ranskalaistyyppinen mausteseos,joka sisältää mm. katajanmarjaa,rosmariinia,fenkolia,neilikkaa,salviaa ja timjamia. Käyttö:kaikenlaisiin liharuokiin ja keittoihin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      153
      10980
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      56
      3083
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      210
      2922
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      25
      2157
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      17
      1918
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      18
      1729
    7. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      14
      1716
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1617
    9. 84
      1603
    10. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      49
      1584
    Aihe