Yli empaattinen?

Voiko olla

Eli voiko ihminen olla niin empaattinen, että siitä olisi haittaa itselleen?
Tämä tuli mieleeni itsestäni, koska olen niin empaattinen, että siitä on joskus vähän haittaakin, mutta yleensä paljon enemmän hyötyä :)
Voisikin samalla kysyä, että olenko erinlainen ihminen ja onko minun kaltaisia monia?

Eli... jos esim. juttelen jonku kanssa niin tunnen automaattisesti pienetkin tunteet mitä toisella on, suurista puhumattakaan... ja tämä johtaa aina väistämättä vahvaan sympatiaan(mikä juuri on se huono puoli joissain tapauksissa).
Olen hirmu rauhallinen ihminen ja ehkä sen myötä en omasta takaa koskaan muodosta kovin vahvoja tunteita, varsinkaan mitään äkillistä niinkuin pelko tai hermostuneisuus/viha, eikä ne myöskään heiastu minuun muista juurikaan, mutta kun joku itkee surusta tai ilostakin niin en voi siltä välttyä itsekkään.
En sano ollenkaan, että haluaisin olla erinlainen, koska ei tästä ole juurikaan haittaa, mutta onko muilla samanlaista? ja voiko olla ihmisiä joilla tunteet muista heiastuvat vahvempina itseensä ja sitä myöten melkein psykoottisina?
Vielä vois lisätä, että jos nyt jollain on kuva siitä kuinka empaattinen olen... kerro se kahella :)
On sellanen tunne, että tämän perusteella sitä on vaikea ymmärtääkään. yleensä pelkkä vilkaisu riittää jos anna itseni avautua niille tunteille.

22

6631

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kaltaistasi

      ja he ainakin ovat pitemmän päälle tosi rasittavia empaattisine tunteineen. Kukaan ei jaksa/halua kertoa heille vakavia asioita tämän yliempaattisuuden rasittavuuden takia.

      • Hämmentynyt

        Olisiko näin, että he ovat juuri näitä TODELLA yliempaattisia tai eivät osaa suhtautua ja käsitellä niitä tunteita oikealla tavalla?
        Koska minun tapauksessani kukaan ei ole valittanut huolenpidostani, ymmärryksestäni ja siitä kuinka olen jakanut tunteet.
        Omat on ongelmani, ei muiden.
        Koska ymmärrän ihmisiä perinpohjin jotka ovat vaikeissa tilanteissa, en myöskään ala väkisin auttaan enkä säälimään.
        Ongelma onkin sitten siinä jos en voi asialle mitään tehdä niin tulee toivoton olo ja saatan myöhemminkin miettiä näitä asioita, jotka eivät oikeastaan pitäisi minua niin vaivatakkaan.
        En myöskään ole tyhmä ja tiedän sen, että jos joku esim. itkee sydänsuruissaan ja olen lohduttamassa, ei hän välitä tai ei edes huomaa jos itsekkin muutaman pisaran siinä päästän tulemaan, sen taki en juuri ymmärrä mitä tarkoitat sillä rasittavuudella, ehkä he ovatkin vähän erinlaisia kuin itse olen?


      • neiti arvailija
        Hämmentynyt kirjoitti:

        Olisiko näin, että he ovat juuri näitä TODELLA yliempaattisia tai eivät osaa suhtautua ja käsitellä niitä tunteita oikealla tavalla?
        Koska minun tapauksessani kukaan ei ole valittanut huolenpidostani, ymmärryksestäni ja siitä kuinka olen jakanut tunteet.
        Omat on ongelmani, ei muiden.
        Koska ymmärrän ihmisiä perinpohjin jotka ovat vaikeissa tilanteissa, en myöskään ala väkisin auttaan enkä säälimään.
        Ongelma onkin sitten siinä jos en voi asialle mitään tehdä niin tulee toivoton olo ja saatan myöhemminkin miettiä näitä asioita, jotka eivät oikeastaan pitäisi minua niin vaivatakkaan.
        En myöskään ole tyhmä ja tiedän sen, että jos joku esim. itkee sydänsuruissaan ja olen lohduttamassa, ei hän välitä tai ei edes huomaa jos itsekkin muutaman pisaran siinä päästän tulemaan, sen taki en juuri ymmärrä mitä tarkoitat sillä rasittavuudella, ehkä he ovatkin vähän erinlaisia kuin itse olen?

        Sinä olet ihminen, joka on saanut osakseen paljon rakkautta ja jaat tätä rakkautta myös eteenpäin.

        Siinä on suuri ero, sääliikö toista väkisin ilman syytä (yrittäen tallata toisen pohjamutiin ja korottaen itseään ylemmäs) vai sääliikö siksi, että todella KUUNTELEE ja YMMÄRTÄÄ toista ja sitten huomaakin, että nyt on vasta AIHETTA antaa myötätuntoa.

        Besserwisser (paremmintietäjä) / "neuvonantaja" sun muut roolit rasittavat ihmisiä, mutta aito empaattisuus ei. Toivottavasti olet aidosti empaattinen niinkuin olet antanut tässä ketjussa ymmärtääkin...


      • minunkaan
        Hämmentynyt kirjoitti:

        Olisiko näin, että he ovat juuri näitä TODELLA yliempaattisia tai eivät osaa suhtautua ja käsitellä niitä tunteita oikealla tavalla?
        Koska minun tapauksessani kukaan ei ole valittanut huolenpidostani, ymmärryksestäni ja siitä kuinka olen jakanut tunteet.
        Omat on ongelmani, ei muiden.
        Koska ymmärrän ihmisiä perinpohjin jotka ovat vaikeissa tilanteissa, en myöskään ala väkisin auttaan enkä säälimään.
        Ongelma onkin sitten siinä jos en voi asialle mitään tehdä niin tulee toivoton olo ja saatan myöhemminkin miettiä näitä asioita, jotka eivät oikeastaan pitäisi minua niin vaivatakkaan.
        En myöskään ole tyhmä ja tiedän sen, että jos joku esim. itkee sydänsuruissaan ja olen lohduttamassa, ei hän välitä tai ei edes huomaa jos itsekkin muutaman pisaran siinä päästän tulemaan, sen taki en juuri ymmärrä mitä tarkoitat sillä rasittavuudella, ehkä he ovatkin vähän erinlaisia kuin itse olen?

        tuntemilleni kukaan ole päin näköä uskaltanut asioiden oikeaa laitaa kertoa. Ja tämä empaattisuus on OIKEASTI ylitsevuotavuudessaan rasittavaa! Toivottavasti sinä et ole sellainen "voi-voi" tyyppi.


    • myö mietin tässä

      mutta se merkitsisi sitä, että sinun pitäisi "suojata" itsesi jotenkin tai ankkuroida itsesi "korkeampaan voimaan", jos sellaiseen uskot, rukoilla tms ettet menisi "mukaan" toisen sotkuihin. Itelläni pikkasen on joskus ollut tollasta yliemppaamisen vikaa, enkä väitä että tasapainottuminen onnistuisi ilman tietoista harjoittelua.

      Erityisesti jos jälkeenpäin jäät jauhamaan asiaa, kantsiis harkita jotain visualisointiharjoitusta tms. Es. valopallo ympärillesi, joka suojaa ulk. vaikutteilta. Kirjoja visualisaatiosta on pilvin pimein, varmaan netistäkin löytyy jotain. Pointti on että symbolit ja mielikuvat ohittaa analyyttisen ajattelun ja toimii vaikka hiukan ihmettelisitkin miten--sinne uppoo alitajuntaan.

      Omasta kokemuksesta vielä väittäisin, että pysymällä hiukan irti toisen sotkuista (ei liikaa tunteella mukana), oikeesti pystyy paremmin tukemaan ja neuvomaankin.

    • syksyntyttö

      Heippa,

      tuolla mielenterveys-keskustelun kohdalla oli tästä myös keskustelua, puhuimme yliherkkyydestä, siellä oli mielenkiintoisia ajatuksia myös ja taisin sinne itsekin kirjoitella siitä, mikä on itselläni auttanut. Vaikka herkkyys ja empatia on ihana asia, ja siitä on myös syytä olla kiitollinen, että voi ihmisiä ymmärtää, niin jos joku menee yli äyräiden ja totaalisiin liiallisuuksiin, niin että itse kärsit, ei herkkyydestä ja empatiasta ole muillekaan apua. Sillä herkkä ja empaattinen ystävä on aina ihana ystävä, ja sitä empatiaa ja herkkyyttä kannattaa itsessään vaalia niin, että ei anna sen sekoittaa itseään niin kokonaan, ettei voi enää muita tällä kauniilla piirteellä auttaa. Mutta käy vaikka tsekkaamassa keskustelut Mielenterveys-keskustelun kohdalta nimellä "herkkyys on sairaus".

      Hyvää jatkoa!

    • tunnesieni

      Olen mies. Joihan pienenä lapsena olin melkoinen sieni vetämään tunteita sisääni.

      Minulle on kommentoitu, että ikäänkuin luen ajatuksia.

      En kykene yleensä päästämään ihmisiä lähelleni. Vetäydyn. Aistin kaiken arvostelun. Toki päinvastoinkin eli postiivisen suhtautumisen. Sitä on vaan niin hankala viedä mitään eteenpäin, kun kokee itsensä välillä niin vajaaksi, vaikka muut hyväksyisin.

      • Anonyymi

        En tiedä luetko täi tuleeko sulle ilmotusta edes jos tähän kommentoi. Harvoin pääsen lukemaan, että joku muukin kokee asiat niinkuin minä koen tällähetkellä (taino viimeiset 8 vuotta elämästäni koittanut hiukan tutkia millanen mun pääkoppa on)


    • HelskeP

      OSA 1

      Hei, Tuosta tulee mieleen ,että sulla voi olla tämä tila: (kuulostaa ihan siltä millainen itsekin olin joskus).. (tämä viesti tehty alun perin depersonaatio- keskusteluun, mutta käy myös joillekin teistä:

      Monia vuosia sitten,kun aloin tehdä sydämenavausharjoituksia/ läsnäoloharjoituksia (olin myös taidekoulussa polttelin pilveä silloin tällöin,nämä kaikki stressi saavat depersonaatiota tapahtumaan) sain silloin tällöin depersonalisaatiokohtauksia.

      Joidenkin vuosien päästä valaistuin, ja siitä meni taas joitain vuosia,kun rupesin ymmärtämään,mistä kaikki vaikeuteni ovat johtuneet. (Valaistuneessa tilassa näet selvemmin oman sisäisen tilan ja tunteet (tässä tapauksessa puuttuvat tunteet. Te ette melko varmasti halua/pysty näkemaan tätä asiaa näin,mutta jos sinulla on depersonaatio-oireita (lanka itseen katkeaa),sinulla on kalkkeutunut käpyrauhanen. (Oikeat tunteet puuttuvat. Sitä on vaikea tajuta,kun (mahdollisesti) koko elämän olet ollut tuossa tilassa, et silloin voi alkaa tajuta millaista on tuntea oikeasti. Mutta jos esim. ihailet ihmisiä,jotka puhuvat rohkeasti ja joilla mahtava itseilmaisu, kertoo, että kaipaat tunteita (TUNTEITA).

      Tässä lista muista tunnusmerkeistä: (Tätä tilaa on eriasteisina, joten voi olla yksi tai useampi oire)
      -Hiljaisuus
      -Tyhjyyden tunne
      -Vakavuus,tietynlainen huumorintajuttomuus
      -Tunne,että on erilainen kuin muut
      -Tunne,että olet ”aito” ja muut ei
      -Valokuvaushetket vaikeita
      -Pakkomielteitä
      -Saatat muuttua aina kulloinkin eri ihmisen kaltaiseksi, kenen seurassa olet /Yliempaattisuus (henkilökohtaiset ”rajat” puuttuu, oikeat tunteet tekisivät ne)
      -Et saa nautintoa seksistä
      -Rypyttömät kasvot
      -Joku saattaa ”haukkua” kylmyydestä
      -Musiikki ( aistit) tärkeitä (täyttävät tyhjiöö)
      -Riippuvuuksia (haet muualta elämää koska tunteet puuttuvat) (helpompi lopettaa sen jälkeen kun kuorit käpyrauhasen c-vit. kuurilla)
      -Silmien karsastus (Et pysty katsomaan itseäsi peilistä(silmiin),muiden vaikea katsoa kumpaankin silmään)(voi tulla vuosien mittaan).

      Depersonaatiota tulee,koska sinulla ei ole tunteita et ole paikalla.(Siis yleensäkin ei vain depersonaatio-hetkellä). Joten kun teet jotain,mitä alussa mainitsin (henk.harjoitukset,päihteet,stressi,taide), irtoaa sun yhteys sisäiseen ohueen linkkiin,ohueen yhteyteen maailmaan. Ihmisellä on muutakin kuin tuo linkki,et ole ikinä siitä tiennyt (riippuu milloin käpyrauhasesi kalkkeutui,minulla se tapahtui jo ihan pienenä).

      Käpyrauhasen kalkkeutumista (kuva en.wikipedia.org/wiki/Pineal_gland) aiheuttaa FLUORI. (Kalkkeutumattomassa rauhasessa pieniä aukkoja pinnassa,kalkkeutuneessa ei.)

      Fluori on lyijyäkin myrkyllisempää. Se on raskasmetalliteollisuuden jäte. Netissä luin juttua, että vuosikymmeniä sitten tuo teollisuus mietti miten sen jätteen sais hävitettyä huokein kustannuksin.Sitten se päätyi kaikkien suihin,eikä vieläkään sieltä sitä ole saatu pois.
      Luin myös miten esim. Hitler ( USA:ssa johto 1950-luvulla??) oli halunnut kehitellä ainetta/tapaa massojen kontrolloimiseksi. Nimittäin fluori (kalkkeuttaessaan käpyrauhasen) kaventaa ihmisen olemista ja tunteita niin olemattomiin,tekee susta tyhmän,että TOIMII tosiaan. Toivottavasti kärähtävät PIAN tästä. Niin monia elämiä on mennyt hukkaan tämän takia.
      ELI FLUORI AIHEUTTAA TÄMÄN.
      Fluoria siis:

      -Hammastahnassa(osta fluoriton ekokaupasta)
      -Oluessa
      -Tupakassa(on olemassa lisäaineetonta tupakkaa, =pelkkää tupakkaa))
      -Torjunta-aineissa(varsinkin viinirypäleissä)
      -Tamarindissa
      -Hammaslääkärillä laittavat joskus
      -Joissain lääkkeissä,esim. hiivasienilääkkeissä

      • HelskeP

        OSA 2


        MITEN PÄÄSET EROON KALKKIKERROSTUMASTA?

        Syöt happoneutralisoitua C-vitamiinia 4-6(-?) kuukautta alkaen 3000mg päivässä (1000mg aamulla,1000 mg päivällä ja 1000mg ennen nukk.menoa). Mitä enemmän syöt, sitä parempi ja sitä nopeammin saat puhdistuksen käytyä loppuun.
        C-vitamiinin on oltava happoneutralisoitua,koska käpyrauhanen (kuten ei muukaan elimistö) ei tykkää happamuudesta. (Se aih. syöpää.Tämän mokan lääkärit tekivät, kun testasivat suuria C-vitamiinimääriä. C-vitamiini ei ole vaarallista suurina määrinä,elimistö tekee hormoneja siitä,hapan versio vaurioittaa.)

        Lisäksi nämä voi auttaa kuorimaan:
        -Spirulina
        -Suolavesi (Ei saa olla ”tavallista” suolaa, koska sekin on muutettu kropalle aggressiiviseen (ja ravinneköyhään) muotoon,käytä kuningassuolaa tms. (saa luontaistuotekaupoista).

        PS.Jos syöt lääkärin määräämiä lääkkeitä, (varsinki psyyke-) et voi tehdä tätä kuuria. (Koska tässä hermosto alkaa muuttua, ja lääkkeet sekoittaa tän prosessin). Sun pitää lopettaa ne ja sitten vasta voit aloittaa tän kuurin.

        Kannattaa tehdä tämä puhdistus. Sen jälkeen kun olin tämän tehnyt, tuntui,että en ollut edes ollut elossa aikaisemmin.
        Tässä merkkejä,joista tiedät,että kalkkikerrostuma alkaa poistua rauhasen päältä (siis en muuten muistanut mainita aikaisemmin,että Fluori muuttaa kalsiumin sellaiseen muotoon,joka tekee kerroksen käpyrauhasen päälle.)
        -Ps. Nämä oireet voi olla rankkoja, mutta jäin itsekin henkiin

        -Levottomat jalat
        -Lihaksissa nykii
        -Painetta silmissä/päässä
        -Energiavirtoja päässä
        -Tietoisuuden muutoksia (uusi hermosto ja OIKEAT TUNTEET alkaa muodostua)
        -Et tiedä,miten kävellä,vetelyys

        Vältä kuurin aikana stimulantteja (alkoholi,kahvi,tupakka,huumeet,tee (musta,vihreä,valkoinen=kofeiinia),matte(=kofeiinia),inkivääri,chili etc., valkosipuli,raaka sipuli, jotku mausteet,kokis(kofeiinia),suklaa(kofeiinia),energiajuomat) koska ne ärsyttää herkkää hermostoa.
        VAROITUS. Siten kun sulla on näitä puhdistumisen merkkejä, et voi enää lopettaa kuuria kesken,tai et pääse tasapainoon. Tee se loppuun.
        PS.Puhdistusoireita tulee NOIN 2-4 (-?) kuukauden päästä kun aloitit.
        JAKSAMISTA!!! :) :) Heli


      • HelskeP
        HelskeP kirjoitti:

        OSA 2


        MITEN PÄÄSET EROON KALKKIKERROSTUMASTA?

        Syöt happoneutralisoitua C-vitamiinia 4-6(-?) kuukautta alkaen 3000mg päivässä (1000mg aamulla,1000 mg päivällä ja 1000mg ennen nukk.menoa). Mitä enemmän syöt, sitä parempi ja sitä nopeammin saat puhdistuksen käytyä loppuun.
        C-vitamiinin on oltava happoneutralisoitua,koska käpyrauhanen (kuten ei muukaan elimistö) ei tykkää happamuudesta. (Se aih. syöpää.Tämän mokan lääkärit tekivät, kun testasivat suuria C-vitamiinimääriä. C-vitamiini ei ole vaarallista suurina määrinä,elimistö tekee hormoneja siitä,hapan versio vaurioittaa.)

        Lisäksi nämä voi auttaa kuorimaan:
        -Spirulina
        -Suolavesi (Ei saa olla ”tavallista” suolaa, koska sekin on muutettu kropalle aggressiiviseen (ja ravinneköyhään) muotoon,käytä kuningassuolaa tms. (saa luontaistuotekaupoista).

        PS.Jos syöt lääkärin määräämiä lääkkeitä, (varsinki psyyke-) et voi tehdä tätä kuuria. (Koska tässä hermosto alkaa muuttua, ja lääkkeet sekoittaa tän prosessin). Sun pitää lopettaa ne ja sitten vasta voit aloittaa tän kuurin.

        Kannattaa tehdä tämä puhdistus. Sen jälkeen kun olin tämän tehnyt, tuntui,että en ollut edes ollut elossa aikaisemmin.
        Tässä merkkejä,joista tiedät,että kalkkikerrostuma alkaa poistua rauhasen päältä (siis en muuten muistanut mainita aikaisemmin,että Fluori muuttaa kalsiumin sellaiseen muotoon,joka tekee kerroksen käpyrauhasen päälle.)
        -Ps. Nämä oireet voi olla rankkoja, mutta jäin itsekin henkiin

        -Levottomat jalat
        -Lihaksissa nykii
        -Painetta silmissä/päässä
        -Energiavirtoja päässä
        -Tietoisuuden muutoksia (uusi hermosto ja OIKEAT TUNTEET alkaa muodostua)
        -Et tiedä,miten kävellä,vetelyys

        Vältä kuurin aikana stimulantteja (alkoholi,kahvi,tupakka,huumeet,tee (musta,vihreä,valkoinen=kofeiinia),matte(=kofeiinia),inkivääri,chili etc., valkosipuli,raaka sipuli, jotku mausteet,kokis(kofeiinia),suklaa(kofeiinia),energiajuomat) koska ne ärsyttää herkkää hermostoa.
        VAROITUS. Siten kun sulla on näitä puhdistumisen merkkejä, et voi enää lopettaa kuuria kesken,tai et pääse tasapainoon. Tee se loppuun.
        PS.Puhdistusoireita tulee NOIN 2-4 (-?) kuukauden päästä kun aloitit.
        JAKSAMISTA!!! :) :) Heli

        PS. Unohtakaa tuo hainrustojauhe. Tehkää vain c-vitamiinilla ( muut , mut ei hainr...) niin kuin minäkin.


      • HelskeP
        HelskeP kirjoitti:

        PS. Unohtakaa tuo hainrustojauhe. Tehkää vain c-vitamiinilla ( muut , mut ei hainr...) niin kuin minäkin.

        Life-kaupan oma merkki halvin (90 tablettia n. 17 euroa), muistakin luontaistuotekaupoista saa (kalliimpia??).. (Happoneutralisoitu C-vitamiini)


      • utelias1
        HelskeP kirjoitti:

        OSA 2


        MITEN PÄÄSET EROON KALKKIKERROSTUMASTA?

        Syöt happoneutralisoitua C-vitamiinia 4-6(-?) kuukautta alkaen 3000mg päivässä (1000mg aamulla,1000 mg päivällä ja 1000mg ennen nukk.menoa). Mitä enemmän syöt, sitä parempi ja sitä nopeammin saat puhdistuksen käytyä loppuun.
        C-vitamiinin on oltava happoneutralisoitua,koska käpyrauhanen (kuten ei muukaan elimistö) ei tykkää happamuudesta. (Se aih. syöpää.Tämän mokan lääkärit tekivät, kun testasivat suuria C-vitamiinimääriä. C-vitamiini ei ole vaarallista suurina määrinä,elimistö tekee hormoneja siitä,hapan versio vaurioittaa.)

        Lisäksi nämä voi auttaa kuorimaan:
        -Spirulina
        -Suolavesi (Ei saa olla ”tavallista” suolaa, koska sekin on muutettu kropalle aggressiiviseen (ja ravinneköyhään) muotoon,käytä kuningassuolaa tms. (saa luontaistuotekaupoista).

        PS.Jos syöt lääkärin määräämiä lääkkeitä, (varsinki psyyke-) et voi tehdä tätä kuuria. (Koska tässä hermosto alkaa muuttua, ja lääkkeet sekoittaa tän prosessin). Sun pitää lopettaa ne ja sitten vasta voit aloittaa tän kuurin.

        Kannattaa tehdä tämä puhdistus. Sen jälkeen kun olin tämän tehnyt, tuntui,että en ollut edes ollut elossa aikaisemmin.
        Tässä merkkejä,joista tiedät,että kalkkikerrostuma alkaa poistua rauhasen päältä (siis en muuten muistanut mainita aikaisemmin,että Fluori muuttaa kalsiumin sellaiseen muotoon,joka tekee kerroksen käpyrauhasen päälle.)
        -Ps. Nämä oireet voi olla rankkoja, mutta jäin itsekin henkiin

        -Levottomat jalat
        -Lihaksissa nykii
        -Painetta silmissä/päässä
        -Energiavirtoja päässä
        -Tietoisuuden muutoksia (uusi hermosto ja OIKEAT TUNTEET alkaa muodostua)
        -Et tiedä,miten kävellä,vetelyys

        Vältä kuurin aikana stimulantteja (alkoholi,kahvi,tupakka,huumeet,tee (musta,vihreä,valkoinen=kofeiinia),matte(=kofeiinia),inkivääri,chili etc., valkosipuli,raaka sipuli, jotku mausteet,kokis(kofeiinia),suklaa(kofeiinia),energiajuomat) koska ne ärsyttää herkkää hermostoa.
        VAROITUS. Siten kun sulla on näitä puhdistumisen merkkejä, et voi enää lopettaa kuuria kesken,tai et pääse tasapainoon. Tee se loppuun.
        PS.Puhdistusoireita tulee NOIN 2-4 (-?) kuukauden päästä kun aloitit.
        JAKSAMISTA!!! :) :) Heli

        Hei HelskeP! Erittäin mielenkiintoista tekstiä. Itselläni kuvatunlaisia oireita ja saattaisin kokeilla tuota. Mistä kuulit tästä c-vitamiinin tehosta ja "puhdistumis"hoidosta?


    • HelskeP

      ... (Unohdin (tunnistus)oire listalta, että ei muista esim. lapsuudesta ¨mitään. Muutenkin saataa olla huono muisti).

    • Khyllä

      Olen samanlainen mutta hyvin aggressiivinen. Sitä luulisi että empatia tasoittaisi aggressiivisuutta, mutta asia ei niin ole minun kohdallani. Joskus kun yritän puhua tosissani jostain, en selviä siitä läpi ilman että kyyneleet tulevat silmistä. Joskus "itken" ilman syytä ja olen hieman hämmemtynyt siitä. En usko että ihminen voi olla liian empaattinen. Mielestäni maailma olisi paljon parempi jos kaikki olisivat empaattisimpia.

    • tunteisiin-vetoaminen

      Jos ihminen reagoi enemmän tunteillaan ja antaa tunteiden mennä aina järjen ylitse niin tuollainen ihminen on helposti yksityisten huijareiden ja myös poliitikkojen johdateltavissa siten, että siitä on hänelle itselleen haittaa.

      Populismi perustuu suurelta osin tunteisiin vetoamiseen.

      Mikäli tunnistaa itsessään muita voimakkaamman empatian kannattaa olla varuillaan hyväksikäytön suhteen. Psykopaateilla ei ole empatiaa eikä omaatuntoa.

    • Anonyymi

      Empatia on tärkeä väline ihmisten välisessä vuorovaikutuksessa. Se auttaa ymmärtämään toisten ihmisten tunteita ja motiiveja, ja pääsemään sisälle niiden elämään. Monet ihmiset, mukaanlukien itseni, arvostavat kykyä myötäelämiseen, koska ymmärrystähän me kaikki loppupelissä kaivataan.

      Mielestäni empatiaa pitäisi aina riittää muiden lisäksi myös itselleen. Jos autat ja kuuntelet muita niin paljon, että aikaa ei jää itsestäsi huolehtimiselle, et lopulta enää kykene huolehtimaan kenestäkään, sillä kaikki voimasi kuluvat muiden auttamisessa. Ja loppuun palanut ihminen ei myöskään kykene enää täysillä keskittymään muhinkaan, ja siksi onkin tärkeää laittaa joskus myös oma jaksaminen etusijalle. Toisaalta, jos ihminen suostuu kaikkeen mihin pyydetään, voi välillä puhtaan myötätunnon sijasta motiivina olla myös pelko tai epävarmuus.

      Lisäksi silloin, kun ihminen imee itseensä toisten ihmisten tunteita ja ajatuksia kuin pesusieni, voi se olla pidemmän päälle kuluttavaa. Varsinkin, kun empaattisimmille ihmisille useimmiten myös kerrotaan kaikki elämän synkimmätkin käänteet, ja empaattinen ihminen saattaa joutua kantamaan harteillaan suuria salaisuuskuormia.

      Paras vaihtoehto on siis löytää kultainen keskitie, ja liika on aina liikaa.

      • Anonyymi

        "Toisaalta, jos ihminen suostuu kaikkeen mihin pyydetään, voi välillä puhtaan myötätunnon sijasta motiivina olla myös pelko tai epävarmuus."

        Empaattinen ihminen ei tarkoita, että hän suostuu kaikkeen mitä pyydetään. Sellainen ihminen on heikkotahtoinen, millä ei ole empatian kanssa mitään tekemistä. Vahva ja empaattinen ihminen ottaa toisen ihmisen tunteet huomioon ja kokee myötätuntoa tätä kohtaan. Jos toinen kärsii, empaattinen voi järjestää tälle apua, jollei hän itse sitä halua tehdä.

        Empaattinen ihminen ei myöskään ime itseensä toisten tunteita. Tuollainen kuuluu sympatiaan, mikä on eri asia kuin empatia. Ylisympaattinen ihminen on todennäköisesti persoonaltaan epävakaa ja siksi voi olla vaikeuksissa kohdatessaan toisten negatiivisia tunteita.


      • Anonyymi

        Hyviä pointteja. Empatia ja oma tahto ei tosiaan sulje toisiaan pois. Usein kiltteys yhdistetään empaattisuuteen, ja usein ne liittyvätkin toisiinsa, mutta liika kiltteys kielii useammin vaan epäitsevarmuudesta. Oli pakko vähän tutustua myös noihin sympatian ja empatian eroihin, kun en itse niistä ole koskaan ollut täysin varma ja olen pitänyt niitä ehkä jopa synonyymeina. Uskon kuitenkin, että usein ne kulkevat käsi kädessä, molemmathan on kuitenkin jollain tasolla myötäelämistä.


    • Anonyymi

      itse en oikeastaan lainakaan tunne empatiaa tai vastaavaa.en tiedä onkko tästä enemmän haittaa vai hyötyä,ehka hyötyä enemmän.ärsyttää enemmän kaikki tunteiliat.mutta toisaalta haluisin apua,tuntuu kuin jäisin välillä jostain paitsi empatian puutteen takia.vastatkaa tähän tiedolla tai ns avula jos sellaista on

    • Anonyymi

      Maailma on kova ja liian kilttiä usein höynäytetään. Täytyy osata pitää myös omia puoliaan ja osata sanoa ei, vaikka joskus sillä pahoittaa toisen mielen. Esim. sellaisessa kanssakäymisessä ei kannata olla jossa on ainoastaan se antava osapuoli ja kiukuttelun kohde.

    • Anonyymi

      Kyllä voi olla yliempaattinene josta myöhemmin kärsii. Autoin ja annoin tukea eräälle iäkkäälle henkilölle jolla oli useita pilkkaajia. Kun auttamani vanhus pääsi viimein vanhusten hoitolaan niin seurauksena oli jono häntä pilkanneista ja kun en auttanut niin sain vihat ja haukkimiset osakseni MUTTA siitä huolimatta en ole katunut vanhuksen tukea vaan tehnyt selväksi haukkujille sen, että sitä saa mitä tilaa joten nauttikaa vanhuudestanne omilla ehdoilla. Ja nykyisin häpeävät ja ilmeisesti katumuksensa kera ovat itse kukin omassa yksinäisyydessään, ilmeisesti keskenään toisiaan vältellen, syytellen jne...

    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Cynthia Woods

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 💋 ­­­N­­y­m­­­f­o­­m­­a­­a­­­n­i -> https://x18.fun/girl04372247#CynthiaWoods 🔞💋❤️💋❤️💋🔞�
      YIT-Yhtymä
      2
      14871
    2. Aimee Dvorak

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 💋 ­­N­­­y­­­m­­f­o­m­a­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl02740429#AimeeDvorak 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞💋💋
      Yleistä iskelmämusiikista
      0
      3069
    3. Becky Steele

      🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑 💋 ­­N­y­­­m­­f­­­o­­­m­­a­a­­­n­­i -> https://x18.fun/girl05250014#BeckySteele 🔞❤️💋❤️
      Arkkitehtuuri
      0
      3065
    4. Allison Queen

      🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒 ❤️ ­N­­­y­m­­­f­­­o­­m­a­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl07854217#AllisonQueen 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞
      Vedonlyönti
      0
      3064
    5. Lakeisha Coleman

      🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑 💋 ­­N­y­­­m­f­­o­­m­a­­­a­n­­i -> https://x18.fun/girl08105348#LakeishaColeman 🔞💋❤️💋❤️💋🔞
      Synnytys
      0
      3060
    6. Stephanie Love

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 ❤️ ­­N­y­­­m­f­­o­­m­­­a­a­­n­­­i -> https://x18.fun/girl01692207#StephanieLove 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Lappi
      0
      3056
    7. Molly Graham

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 😍 ­­N­­­y­­m­­­f­­­o­­m­­a­a­n­i -> https://x18.fun/girl02277975#MollyGraham 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞❤️
      Puhelimet
      0
      3055
    8. Rachelle Reynolds

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 🔞 ­N­­­y­­m­f­­­o­­m­­­a­­a­n­i -> https://x18.fun/girl03175674#RachelleReynolds 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Etelä-Savo
      0
      3055
    9. Nancy Taylor

      😍😍😍😋😋😋😋😍😍😍 ❤️ ­­­N­­­y­m­­­f­o­m­­­a­­­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl01560856#NancyTaylor 🔞💋❤️💋❤️💋
      Kauris
      0
      3054
    10. Pamela Orr

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 🍒 ­­­N­y­­m­f­­o­­­m­a­­­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl06055581#PamelaOrr 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞
      Star Wars
      0
      3054
    Aihe