Voisitko

kertoa Pekka

miksei joku muukin asiasta tietävä. Onko CD4 ja CD8 suhde pysyvä alveoliitissa vaikka ei enää alistuisikaan mikrobeille? Näkyykö tämä siis koko loppuelämän ajan verikokeessa? Jos on sairastunut alveoliittiin, voidaanko sitä hoitaa mitenkään? Eteneekö alveoliitti koko ajan ja millä keskimääräisellä nopeudella? Millaisia oireita ja lisäsairauksia on odotettavissa? Mikä on elinajan odote tässä taudissa?

17

1787

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • nisuiisu

on mitattava altistuksen jälkeen, eikä kuukauden sairasloman jälkeen, niin kuin on tapana.

Lymfosyyttien määrä saavuttaa huippunsa muistaakseni kolmen päivän kuluessa.

Alveoliittia ei voi parantaa millään! Elimistömme tärkeimmät komponentit ovat proteiineja. Elimistömme tunnistaa välittömästi, jos elimistöömme tunkeutuu vieraita proteiineja (tässä tapuksessa itiöitä) ja immuunipuolustusjärjestelmä alkaa toimimaan. Systeemi toimii erinomaisesti suurimmalla osalla väestöä, mutta ei meillä sairastuneilla.

Nämä reaktiot elimistössämme ovat Luojamme luomia, jotta elämä jatkuisi. Tietenkin tästä biomateriasta täytyy päästä eroon jossain vaiheessa eroon. Kuoleman yhteydessä sitten nämä pöpöt pääsevät varsinaisiin hommiinsa eli tekemään meistä kaikista multaa...

Alveoliitti etenee, koska ulkoilman "Aspergillus fumigatus" pääsee keuhkorakkuloihisi asti.

hometerveisin

Pekka Nikkola
      tutkiva homeallergikko

• hilkkaliisa

Pyöräilin eilenkin äitini luo. Äitini pöydällä on vielä tuota lumipalloheisi-pensaan oksia. Sain taas siellä astmakohtauksen ja minun piti ottaa Teofylliiniä sisältävää, keuhkoputkia laajentavaa Theofol comp yskänlääkettä. Jätin pyörän äitini pihalle ja tulin takaisin bussilla.

Eilen aamulla ja tänä aamuna heräsin astmakohtaukseen. Hengitys vinkui ja pihisi ja yskitti.

Minua ei yskitä ulkona, mutta huolestuttaa nuo aamuiset (melkein yöllä, klo 4.48)astmakohtukset.

Olen nauttinut kuivalla ilmalla ulkoilusta.
        Pitääkö minun linnoittautua taas sisätiloihin, ettei alveoliittini (josta ei ole diagnoosia) ei etene tulehdusvaiheeseen ulkohomeiden ansiosta ?

Niveleni ja kipu-selkäni kaipaavat liikuntaa. Jos en liiku, niin olen vielä kivuliaampi.
        Rakastan rullaluisteluakin.

Surullisena kyselee Hilkka
        [email protected]

• nisuiisu

koskee niitä, joita on altistettu tämän allergeeneille. En minäkään aluksi reagoinut ulkoilmassa mihinkään, vasta altistuskokeita seuraavana kesänä. Ennen altistuskokeita reagoin vain kosteusvauriokohteessa.

Nämä allergeenit ovat erittäin spesifisiä. Elimistö tunnistaa hetkessä tutun allergeenin. Elimistössä osa lymfosyyteistä on muuttunut muistisoluiksi, jotka reagoivat tuttuun ärsykkeeseen.

Allergisen alveoliitin huono puoli on se, että reagointi saattaa tapahtua jopa päivienkien viiveellä. Se on siis salakavala. Tämän johdosta tästä mekanismistä käytetään nimitystä "viivästynyt soluvälitteinen allergia". Tottakai, jos on paha kosteusvaurio, niin siihen reagoi melko nopeasti. Nenän limakalvolla on silloin pistävä tuntu. Minua alkaa myös huimaamaan.

PN

• Drifter
        nisuiisu kirjoitti:

koskee niitä, joita on altistettu tämän allergeeneille. En minäkään aluksi reagoinut ulkoilmassa mihinkään, vasta altistuskokeita seuraavana kesänä. Ennen altistuskokeita reagoin vain kosteusvauriokohteessa.

Nämä allergeenit ovat erittäin spesifisiä. Elimistö tunnistaa hetkessä tutun allergeenin. Elimistössä osa lymfosyyteistä on muuttunut muistisoluiksi, jotka reagoivat tuttuun ärsykkeeseen.

Allergisen alveoliitin huono puoli on se, että reagointi saattaa tapahtua jopa päivienkien viiveellä. Se on siis salakavala. Tämän johdosta tästä mekanismistä käytetään nimitystä "viivästynyt soluvälitteinen allergia". Tottakai, jos on paha kosteusvaurio, niin siihen reagoi melko nopeasti. Nenän limakalvolla on silloin pistävä tuntu. Minua alkaa myös huimaamaan.

PN

tiedän tapahtuneen eräälle henkilölle.
        S...n TTL:n tumpelot altistivat hänet tuolla homeuutteella ja sen jälkeen tämä henkilö on alkanut reagoida myös ulkoilmahomeille kuten Asbergillukselle.
        Tätä ennen ei ollut reagointia ulkoilmahomeille, vain kosteusvauriohomeille.
        Ei voi muuta sanoa kuin s...n tunarit!
        Kyllä tuollainen leikkiminen terveyden kustannuksella tekee vihaiseksi.

• jos ei ole
        nisuiisu kirjoitti:

PN

tehty altistuskokeita, tilanne alveoliitin suhteen on parempi näillä henkilöillä loppuelämää ajatellen? Onhan niin ettei kaikille uskalleta tehdä altistuskokeita ODTS-/alveoliittiepäilyn vuoksi. Ja nämä henkilöt eivät saa siksi ammattitautia, koska vakuutusyhtiö vaatii altistuksen. Josta saattaisi mennä silloin jopa henki! Olen kuitenkin alkanut saada jonkin verran oireita myös ulkohomeista etenkin kostealla ilmalla ja haistan homeen hajua monessakin paikassa ja monien ihmisten vaatteet haisevat homeelle. Tämä on ilmeisesti merkki jonkinlaisesta herkistymisestä myös muille kuin työpaikan homeille ja sädesienille.

• peikko77
        jos ei ole kirjoitti:

tehty altistuskokeita, tilanne alveoliitin suhteen on parempi näillä henkilöillä loppuelämää ajatellen? Onhan niin ettei kaikille uskalleta tehdä altistuskokeita ODTS-/alveoliittiepäilyn vuoksi. Ja nämä henkilöt eivät saa siksi ammattitautia, koska vakuutusyhtiö vaatii altistuksen. Josta saattaisi mennä silloin jopa henki! Olen kuitenkin alkanut saada jonkin verran oireita myös ulkohomeista etenkin kostealla ilmalla ja haistan homeen hajua monessakin paikassa ja monien ihmisten vaatteet haisevat homeelle. Tämä on ilmeisesti merkki jonkinlaisesta herkistymisestä myös muille kuin työpaikan homeille ja sädesienille.

hajuaisti terästynyt erittäinkin homeiden osalta. Mielestäni en haista muista tuoksuja paljonkaan voimakkaammin kuin ennen - vain homeiden osalta tämä muutos sairastumisen jälkeen on selvä.

Astmassahan hajuaisti muuttuu tarkemmaksi. Lienee käynyt näin minulla. Ehkä sinullakin.
        Toisin sanoen, minä sain jostain syystä homeallergisoitumisen lisäksi jonkinlaisen astman. Niin, puhallukset ei kyllä tipu. Eli en saa diagnoosia, mutta joudun jatkuvasti käyttämään lääkettä. Myös vahva allergialääke on mennyt nyt viime syksystä ja annostusta piti keväällä lisätä.

Mutta tärkeää on huomata, että allergialääkkeet tms. eivät pidä oireita poissa, mikäli kyse on homeille altistumisesta. Jos olen muutaman tunninkin ilman kunnon hengityssuojia homerakennuksessa, saan yleensä seuraavana päivänä mm. allergisen(?) kuumeen, imurauhaset turpoavat, herpes iskee myös viiveellä, keuhkot tuntuu hoitavasta lääkkeestä huolimatta todella sairailta. Toisaalta nyt kun olen sairastunut lopullisesti, jo 15 minuutin kuluttua elimistöni kertoo 100%:sti, olenko sairaassa rakennuksessa vai en. Tässä vain muutamat oireet, niitähän riittää. Nivelkipu on kyllä yleensä se ensimmäinen oire.

Haluaisinkin kysyä Pekalta, onko olemassa muuta homeallergiaa kuin tuo keuhkojen välityksellä toimiva. Kysymyksellä haen vastausta lähinnä siihen, voiko homeille allergisoitua ilman, että se on juuri allergista alveoliittia(homepölykeuhkoa). Tai onko kukaan muu tätä pohtinut, että osaisi arvella asiaa?

• eilen ulkohomeoireet

Ilma oli todellakin mielettömän kostea. Kun astuin ulos kotiovestani, oli kuin olisi hypännyt pulloon, jossa ei ole lainkaan happea. Ja sama olotila myös tänään ulkona. Eilen sorminivelet olivat tosi kipeänä, eikä ne nytkään häävit ole. Ventolinea vetelen, pystyn kyllä hengittämään sen jälkeen, mutta keuhkot ovat kumman painavan tuntuiset. Ehkä niihin on kasaantunut likaa ventolinea.

• hilkkaliisa

Minulta ei ole koskaan otettu noita CD4 ja CD8 arvoja. Minulla on epäilty alveoliittia, mutta väärään aikaan tehtyjen tutkimusten vuoksi sitä ei ole löytynyt.

Alveoliitissa tulehdusvaihe voi mennä ohi, kun altistus loppuu, mutta alveoliitin tulehdusvaihe (inflammaatio = solutason tulehdus, joka ei näy CRP nousuna, mutta ECP arvo nousee) TULEE AINA TAKAISIN kun/jos altistuu uudelleen kosteusvauriomikrobeille. Seurauksena voi olla pysyvä keuhkovaurio - jopa kuolema.

Nyt kun meidät kyselyyn vastanneet kutsutaan syksyllä TTL:lle lisätutkimuksiin, niin toivottavasti he ottavat nuo arvot.

Minäkin odotan Pekalta vastausta !

Terv. Hilkka
      [email protected]

• Homeherkkä

Kun puhutaan alveoliitista se tarkoittaa sitä, että altistuksen seurauksena myös pienet keuhkorakkulat tulehtuvat.
      Homealtistuksen aiheuttama allerginen tulehdusreaktio voi olla keuhkorakkulatasolla akuutti tai krooninen aivan samoin kuin keuhoputkitasollakin.

Mitä tulee tuohon CD4/CD8 suhteeseen, eli auttaja T-solujen ja sytotoksisten T-solujen suhteeseen, niin normaaliarvo on Histologia oppikirjan mukaan 0.4-3.0.

Riittävän suuri homeitiömäärä aiheuttaa itselleni AKUUTIN ALLERGISEN ALVEOLIITTIREAKTION, joka tähän mennessä on ohittunut kolmessa kuukaudessa.

Eli CD4/CD8:n suhde, mikäli se vinksahtaisi yli rajojen, ei sen luonteesta johtuen olisi kohdallani pysyvä.
      Keuhkorakkulatulehdus voi myös kroonistua ja tällöin aletaan puhua keuhkoahtaumataudista.

Kysyit, että jos on sairastunut alveoliittiin voidaanko sitä hoitaa mitenkään?
      Alveoliittinen reaktio on allerginen reaktio siinä missä muukin allerginen reaktio.
      Ainut hoito on ennaltaehkäisy, eli altistuksen välttäminen, kuten kaikissa muissakin allergisissa reaktioissa.
      Allergisen reaktion yllättäessä hoitona on sama lääkitys kuin mitä käytetään astmaan, koskee myös kroonisia tiloja.

Toistuvilla allergisilla reaktioilla ja autoimmuunisairauksilla on totettu olevan syy-yhteys, olkoonpa allergeeni mikä tahansa.
      Noiden lisäksi alveoliitikko voi sairastua myös keuhkoahtaumatautiin.

Mitä tulee eliniän odotukseen tiedän, että riittävän suuri altistus esim. Aspergillus fumigatuksella pystyy tappamaan minut kertaheitolla.

• nisuiisu

http://www.positiiviset.fi/osa8/osa8_sanasto.htm

CD4-solu = T4-solu eli auttajasolu, lymfosyyttien eli imusolujen alalaji. Eräs valkosolutyyppi. Säätelee puolustusjärjestelmän toimintaa tunnistamalla keholle vieraita aineita ja auttamalla muita lymfosyyttejä tuhoamaan taudinaiheuttajia. CD4 tarkoittaa CD4-positiivista eli sitä, että solun pinnalla on CD4-molekyylejä. HI-virus tarvitsee CD4-molekyyliä tunkeutuakseen solun sisään.

CD4-solututkimus = veritutkimus, jossa määritetään CD4 -solujen määrä. Tulos ilmoitetaan esimerkiksi muodossa 200 solua kuutiomillimetrissä verta. Ihmisen viitearvot ovat noin 450 - 1400. Tulosta on arvioitava tilanteen mukaan, sillä normaaliarvot vaihtelevat hyvin paljon. Jos CD4 -solujen määrä vähenee, se viittaa yleensä vastustuskyvyn heikkenemiseen. CD4 -arvo muuttuu kuitenkin myös muiden tekijöiden, kuten äkillisen infektiotaudin vaikutuksesta. Lisäksi CD4 -solujen mittaus on vaativa tutkimus, joten tuloksissa voi esiintyä hajontaa. Tuloksesta kannattaa aina keskustella lääkärin kanssa, sillä samaan tulokseen tulee suhtautua eri tilanteissa eri tavoin. Joillakin ihmisillä CD4-solujen määrä vaihtelee luonnostaan huomattavasti.

CD4 /CD8-suhde = CD4 -soluarvon ja CD8-soluarvon välinen suhde. Yleensä se on yli 1,5. Hiv-infektion edetessä CD4 -solut vähenevät, jolloin suhdeluku pienenee. Arvo on suhteutettava tutkittavan tilanteeseen, sillä CD8-solujen määrä voi kasvaa muiden tekijöiden, kuten virusinfektion vaikutuksesta. Suomessa tätä suhdelukua seurataan vain erikoistilanteissa.

CD8-solu = suppressori- eli sytotoksinen solu, yksi T-solutyyppi, lymfosyyttien eli imusolujen yksi alalaji. Eräs valkosolulaji. Tuhoaa taudinaiheuttajien tartuttamia soluja. Osa CD8-soluista jää aktiivisen toiminnan jälkeen pitkäaikaisiksi muistisoluiksi, jotka käynnistävät toimintansa uudelleen kohdattuaan antigeeninsä. Katso CD4 /CD8-suhde.
        LAINAUS PÄÄTTYY

Tämän mukaan solujen suhde terveillä on yli 1,5. On se merkillistä, että meidän pitää turvautua hiv-positiivisten apuun. Luulisi, että maamme lääkärikunta auttaisi meitä mielellään!!! On se hyvä, että sentään homoja autetaan!

PN

• ahtaumaan

Hyvä ystäväni kuoli hiljakkoin keuhkoahtaumatautiin. Kun kävin hänen asunnollaan (Helsingin kaup. vuokra-asunto), niin mielestäni siellä oli vaikea hengittää ja ilma oli tunkkaista ja rapussa haisi voimakkaasi maakellarille. Hajut eivät lähteneet tuulettamallakaan. Kerroin hänelle home-epäilyistäni, mutta hän ei ottanut niitä riittävän vakavasti. Hän kertoi n. vuosi ennen kuolemaansa, että jonkinlainen ryhmä on perustettu tutkimaan asiaa. Mitään ei kuitenkaan ehtinyt tapahtua hänen elinaikanaan.

Kun hän muutti tähän asuntoon useampi vuosi sitten, hän oli terve, mutta alkoi oireilla siellä. Hänellä oli kaikenlaisia sairauksia koko ajan ja häntä pidettiin luulosairaana. Taisin itsekin syyllistyä siihen ainakin ajatuksissani. Nyt häpeän sitä.

Hän oli ollut tupakoitsija. Ei kuitenkaan mikään suurpolttaja, vaan täysin kohtuullinen siinä. Hänen tautinsa pantiin automaattisesti tupakan syyksi ja lääkärit syyllistivät häntä voimakkaasti jatkuvasti.

Kun hänen asuntoaan tyhjennettiin hänen kuolemansa jälkeen, niin sieltä löytyi huonekalujen takaa silminnäkyviä suuria homekasvustoja. Kellarissa olleet tavarat olivat paksun homekerroksen peitossa. Nyt tiedän, että home hänet tappoi. Tilastoissa se on kuitenkin tupakka.

• Homeherkkä

Homeitiömäärästä riippuu milloin keuhkotulehdukseni on niin raju, että se yltää aina pieniin keuhkorakkuloihin asti, joka tulehdusreaktio näkyy minulla diffuusiokapasiteetin alenemana.
        Tähän mennessä tuo keuhkorakkulatulehdus on kolmasti ohittunut kolmessa kuukaudessa.
        Diffuusiokapasiteetin normalisoituminen näyttää vievän kuukausia-vuosia.
        Eli kun työpaikan uudet ilmastointilaitteet tulehduttivat keuhkoni aina keuhkorakkuloita myöten, niin diffuusiokapasiteettini oli altistuksen päätyttyä paikallisen keskussairaalan mittaamana 9 kk:n päästä vain 66 % ja siitä TTL:n mittaamana, siis ennen keuhkoaltistusta, 9 kk:n päästä 72 %, eli vielä alle normaaliarvon. Mikähän tuo arvo olisi ollut työpaikka-altistuksen päätyttyä kun en jaksanut kävellä kuin puolisen kilometriä kun hengästytti ja voimat oli loppu.
        Kun TTL tulehdutti keuhkoni jälleen, he eivät vaivautuneet edes mittailemaan tuota arvoa, vaikka olin heihin puhelimitse yhteydessä useita kertoja kertoen, että jo olohuoneesta keittiöön kävely hengastyttää.

Minulla ei ole vielä pysyvää ASTMAlääkitystä.
        TTL:n altistuksen jälkeen pääsin vasta kolmen viikon päästä tällä paikkakunnalla käyvän keuhkolääkärin vastaanotolle, joka keuhkojani kuuntelemalla totesi keuhkojeni olevan yhä tulehtuneet ja määräsi 50 pv:n Pulmicort-kuurin. Vaan hänkään ei antanut lähetettä diffuusiokapasiteettimittaukseen, vaikka hänen olisi pitänyt kiinnittää huomio hänelle viemistäni E-lausunnoista ilmenneisiin diffuusiokapasiteettiarvoihin.
        Olen käynyt hänen vastaanotollaan siitä lähtien vuosittain. Hänen kirjoittamansa E-lausunnon perusteella minulle myönnettiin työkyvyttömyyseläke.
        Kun keuhkoputkissani eikä keuhkorakkuloissani ole VIELÄ kroonista tulehdusta, minulla ei ole pysyvää ASTMAlääkitystä.
        Mikäli joudun menemään homerakennukseen vetäisen
        sitä ennen henkäyksen Symbicorttia, joka estää muutaman tunnin kuluttua altistuksesta laukeavan hinkuyskämäisen reaktion, mutta ei flunssareaktiota. Mikäli tuo reaktio, joka normaalisti keuhkotasollakin ohittuu vuorokaudessa-parissa kolmessa. yltyisi keuhkoputkitulehdusasteelle, aloitaisin pariviikkoisen Symbicort-kuurin; annos aamuin illoin. Tuo Silnerin käyttö on ehkäissyt tähän mennessä tehokkaasti tuonkaltaiset reaktiot jo vuodesta 2000-lukien.

Sinä mietit, että onko sinulle määrätty lääkitys OK. Testaamallahan se selviää. Ja kun olet testannut, niin olet huomannut, että mikäli lopetat lääkityksesi, se aiheuttaa immuunijärjestelmäsi pillastumisen, joka aikaansaa keuhkoissasi solutulehduksia (oireet palaavat), ja kun sinulla on todettu astma, niin pääasiassa keuhkoputkitasolla.
        Eli mikäli kävelisin saappaissasi, käyttäisin mainitsemaasi lääkitystä, mikäli en haluaisi päästä hautaan ennen aikojani.

• ToinenKuolema
        Homeherkkä kirjoitti:

Homeitiömäärästä riippuu milloin keuhkotulehdukseni on niin raju, että se yltää aina pieniin keuhkorakkuloihin asti, joka tulehdusreaktio näkyy minulla diffuusiokapasiteetin alenemana.
        Tähän mennessä tuo keuhkorakkulatulehdus on kolmasti ohittunut kolmessa kuukaudessa.
        Diffuusiokapasiteetin normalisoituminen näyttää vievän kuukausia-vuosia.
        Eli kun työpaikan uudet ilmastointilaitteet tulehduttivat keuhkoni aina keuhkorakkuloita myöten, niin diffuusiokapasiteettini oli altistuksen päätyttyä paikallisen keskussairaalan mittaamana 9 kk:n päästä vain 66 % ja siitä TTL:n mittaamana, siis ennen keuhkoaltistusta, 9 kk:n päästä 72 %, eli vielä alle normaaliarvon. Mikähän tuo arvo olisi ollut työpaikka-altistuksen päätyttyä kun en jaksanut kävellä kuin puolisen kilometriä kun hengästytti ja voimat oli loppu.
        Kun TTL tulehdutti keuhkoni jälleen, he eivät vaivautuneet edes mittailemaan tuota arvoa, vaikka olin heihin puhelimitse yhteydessä useita kertoja kertoen, että jo olohuoneesta keittiöön kävely hengastyttää.

Minulla ei ole vielä pysyvää ASTMAlääkitystä.
        TTL:n altistuksen jälkeen pääsin vasta kolmen viikon päästä tällä paikkakunnalla käyvän keuhkolääkärin vastaanotolle, joka keuhkojani kuuntelemalla totesi keuhkojeni olevan yhä tulehtuneet ja määräsi 50 pv:n Pulmicort-kuurin. Vaan hänkään ei antanut lähetettä diffuusiokapasiteettimittaukseen, vaikka hänen olisi pitänyt kiinnittää huomio hänelle viemistäni E-lausunnoista ilmenneisiin diffuusiokapasiteettiarvoihin.
        Olen käynyt hänen vastaanotollaan siitä lähtien vuosittain. Hänen kirjoittamansa E-lausunnon perusteella minulle myönnettiin työkyvyttömyyseläke.
        Kun keuhkoputkissani eikä keuhkorakkuloissani ole VIELÄ kroonista tulehdusta, minulla ei ole pysyvää ASTMAlääkitystä.
        Mikäli joudun menemään homerakennukseen vetäisen
        sitä ennen henkäyksen Symbicorttia, joka estää muutaman tunnin kuluttua altistuksesta laukeavan hinkuyskämäisen reaktion, mutta ei flunssareaktiota. Mikäli tuo reaktio, joka normaalisti keuhkotasollakin ohittuu vuorokaudessa-parissa kolmessa. yltyisi keuhkoputkitulehdusasteelle, aloitaisin pariviikkoisen Symbicort-kuurin; annos aamuin illoin. Tuo Silnerin käyttö on ehkäissyt tähän mennessä tehokkaasti tuonkaltaiset reaktiot jo vuodesta 2000-lukien.

Sinä mietit, että onko sinulle määrätty lääkitys OK. Testaamallahan se selviää. Ja kun olet testannut, niin olet huomannut, että mikäli lopetat lääkityksesi, se aiheuttaa immuunijärjestelmäsi pillastumisen, joka aikaansaa keuhkoissasi solutulehduksia (oireet palaavat), ja kun sinulla on todettu astma, niin pääasiassa keuhkoputkitasolla.
        Eli mikäli kävelisin saappaissasi, käyttäisin mainitsemaasi lääkitystä, mikäli en haluaisi päästä hautaan ennen aikojani.

Ehkä asian vierestä, mutta tuli mieleeni lapsen astmalääkärin ihmettelyt homepöllytyksen jälkeen, kuinka voi olla noin suuri alenema diffuusiokapasiteetissa - selvä alenema aikaisiin mittauksiin verrattuna. Lääkitys on ollut niin suuri kuin voi tuon ikäisellä lapsella olla. "Kosteusvaurioloman" jälkeen on jälleen astmakontrolli, joten katsotaan, mitä nuo arvot ovat sitten.

• Homeherkkä
        nisuiisu kirjoitti:

http://www.positiiviset.fi/osa8/osa8_sanasto.htm

CD4-solu = T4-solu eli auttajasolu, lymfosyyttien eli imusolujen alalaji. Eräs valkosolutyyppi. Säätelee puolustusjärjestelmän toimintaa tunnistamalla keholle vieraita aineita ja auttamalla muita lymfosyyttejä tuhoamaan taudinaiheuttajia. CD4 tarkoittaa CD4-positiivista eli sitä, että solun pinnalla on CD4-molekyylejä. HI-virus tarvitsee CD4-molekyyliä tunkeutuakseen solun sisään.

CD4-solututkimus = veritutkimus, jossa määritetään CD4 -solujen määrä. Tulos ilmoitetaan esimerkiksi muodossa 200 solua kuutiomillimetrissä verta. Ihmisen viitearvot ovat noin 450 - 1400. Tulosta on arvioitava tilanteen mukaan, sillä normaaliarvot vaihtelevat hyvin paljon. Jos CD4 -solujen määrä vähenee, se viittaa yleensä vastustuskyvyn heikkenemiseen. CD4 -arvo muuttuu kuitenkin myös muiden tekijöiden, kuten äkillisen infektiotaudin vaikutuksesta. Lisäksi CD4 -solujen mittaus on vaativa tutkimus, joten tuloksissa voi esiintyä hajontaa. Tuloksesta kannattaa aina keskustella lääkärin kanssa, sillä samaan tulokseen tulee suhtautua eri tilanteissa eri tavoin. Joillakin ihmisillä CD4-solujen määrä vaihtelee luonnostaan huomattavasti.

CD4 /CD8-suhde = CD4 -soluarvon ja CD8-soluarvon välinen suhde. Yleensä se on yli 1,5. Hiv-infektion edetessä CD4 -solut vähenevät, jolloin suhdeluku pienenee. Arvo on suhteutettava tutkittavan tilanteeseen, sillä CD8-solujen määrä voi kasvaa muiden tekijöiden, kuten virusinfektion vaikutuksesta. Suomessa tätä suhdelukua seurataan vain erikoistilanteissa.

CD8-solu = suppressori- eli sytotoksinen solu, yksi T-solutyyppi, lymfosyyttien eli imusolujen yksi alalaji. Eräs valkosolulaji. Tuhoaa taudinaiheuttajien tartuttamia soluja. Osa CD8-soluista jää aktiivisen toiminnan jälkeen pitkäaikaisiksi muistisoluiksi, jotka käynnistävät toimintansa uudelleen kohdattuaan antigeeninsä. Katso CD4 /CD8-suhde.
        LAINAUS PÄÄTTYY

Tämän mukaan solujen suhde terveillä on yli 1,5. On se merkillistä, että meidän pitää turvautua hiv-positiivisten apuun. Luulisi, että maamme lääkärikunta auttaisi meitä mielellään!!! On se hyvä, että sentään homoja autetaan!

PN

Kosteusvauriorakennuksen aiheuttama mikrobialtistus riippuen yksilöstä, aikaansaa keuhkotasolla astmaatista kuin myös flunssatasoista keuhkoputki- ja jopa keuhkorakkulatasoista oireilua.
        Tuo oireilu aiheuttaa myös erinimisiä allergisia sairauksia, kuten astmaa, allergista keuhkoputkitulehdusta ja allergista alveoliittia.

Eli se pohjimmainen kysymys on siitä, kuinka työterveyslääkäri pystyy ENNALTAehkäisemään kosteusvauriomikrobeille oireilevan työntekijän sairastumisen noihin allergisiin sairauksiin.

Mitä tulee CD4 :saan, esittämässäsi linkissä mainitaan, että tuo arvo muuttuu ÄKILLISEN INFEKTIOTAUDIN VAIKUTUKSESTA ja lisäksi noiden solujen tutkimus on tosivaativaa.
        Myös CD8:sin solumäärä voi kasvaa VIRUSINFEKTIOIDEN VAIKUTUKSESTA.

Työpaikka-altistusaikanani sain työpaikan ikkunoiden sulkemisen jälkeen kymmenen vuoden aikana joka toinen kuukausi "flunssan", joka ODTS:mäinen reagointi päättyi ikkunoiden avaamiseen.
        Työpaikka-altistukseni loppuvuosina sain flunssareaktion jo ruohonleikkuusta.

Jo ikivanha lääketiede on tiennyt hengitettyjen homeitiöden aiheuttavan flunssareaktion homeitiöallergikolle.
        Jopa suomalainen lääketiedekin päätyi samaan tulokseen 1930-luvulla lääketieteellisellä nimikkeellään; alleginen alveoliitti.

Kysymys on siitä millä lääketieteen mittatikuilla pystytään erottamaan kosteusvauriomikrobityöpaikan tuotama toistuva ja toistuva flunssareaktio viruksen tuottamasta flunssareaktiosta.
        No mielestäni ei ainakaan CD4, CD8:si suhteella, koska noitakin arvoja notkuttelee niin virus kuin bakteeri-infektiokin aivan samalla tavalla kuin typpioksidiarvojakin.

• Homeherkkä

etta miksi minulla on pysyvä lääkitys vaikka difuusiokapasiteettini on OK.

Kuten olet huomioinut, tarvitset pysyvää ASTMAlääkitystä immuunijärjestelmäsi aiheuttaman keuhkoputkitasolla olevan kroonisen tulehdusreaktion kurissapitämiseen.
        Tuon kroonisen tulehdusreaktion laukaisija toimii ns. ODTS-oireyhtymä, kuin myös toistuvat allergiset keuhkoputkitulehdukset.
        Älä laiminlyö sinulle määrättyä lääkitystä.

• nisuiisu
        Homeherkkä kirjoitti:

Kosteusvauriorakennuksen aiheuttama mikrobialtistus riippuen yksilöstä, aikaansaa keuhkotasolla astmaatista kuin myös flunssatasoista keuhkoputki- ja jopa keuhkorakkulatasoista oireilua.
        Tuo oireilu aiheuttaa myös erinimisiä allergisia sairauksia, kuten astmaa, allergista keuhkoputkitulehdusta ja allergista alveoliittia.

Eli se pohjimmainen kysymys on siitä, kuinka työterveyslääkäri pystyy ENNALTAehkäisemään kosteusvauriomikrobeille oireilevan työntekijän sairastumisen noihin allergisiin sairauksiin.

Mitä tulee CD4 :saan, esittämässäsi linkissä mainitaan, että tuo arvo muuttuu ÄKILLISEN INFEKTIOTAUDIN VAIKUTUKSESTA ja lisäksi noiden solujen tutkimus on tosivaativaa.
        Myös CD8:sin solumäärä voi kasvaa VIRUSINFEKTIOIDEN VAIKUTUKSESTA.

Työpaikka-altistusaikanani sain työpaikan ikkunoiden sulkemisen jälkeen kymmenen vuoden aikana joka toinen kuukausi "flunssan", joka ODTS:mäinen reagointi päättyi ikkunoiden avaamiseen.
        Työpaikka-altistukseni loppuvuosina sain flunssareaktion jo ruohonleikkuusta.

Jo ikivanha lääketiede on tiennyt hengitettyjen homeitiöden aiheuttavan flunssareaktion homeitiöallergikolle.
        Jopa suomalainen lääketiedekin päätyi samaan tulokseen 1930-luvulla lääketieteellisellä nimikkeellään; alleginen alveoliitti.

Kysymys on siitä millä lääketieteen mittatikuilla pystytään erottamaan kosteusvauriomikrobityöpaikan tuotama toistuva ja toistuva flunssareaktio viruksen tuottamasta flunssareaktiosta.
        No mielestäni ei ainakaan CD4, CD8:si suhteella, koska noitakin arvoja notkuttelee niin virus kuin bakteeri-infektiokin aivan samalla tavalla kuin typpioksidiarvojakin.

kyllä tietää, koska on perinteinen flunssa tai kosteusvauriomikrobien aiheuttama yliherkkyyskeuhkokuume eli allerginen alveoliitti.

Valitetttavasti tässä kohtaa voidaan todella kusettaa ja sanoa, että lymfosyyttiesi nousu johtuu flunssasta. Arvatkaa on tätä jekkua käytetty useitakin kertoja?

Minun kohdallani on ollut sellainen tilanne, että aikoinaan (1977) luin eräästä aikakausilehdestä, että syömällä mega-annoksia (10-15 g/vrk) C-vitamiinia vilustumisoireiden yhteydessä, välttyy flunssalta. Se on toiminut minun kohdallani erinomaisesti, sillä vasta maaliskuussa 2002 TTL:n "Aspergillus fumigatus"-altistuksen yhteydessä minulle nousi ensi kertaa vuoden 1977 jälkeen korkea kuume. Tämän C-vitamiinisuojan johdosta, minun ylähengitysteissäni ei ole ollut mitään ongelmaa sitten vuoden 1977. Homeet ovat pystyneet iskemään vain keuhkorakkuloihini.

Pekka Nikkola

• Homeherkkä
        ToinenKuolema kirjoitti:

Ehkä asian vierestä, mutta tuli mieleeni lapsen astmalääkärin ihmettelyt homepöllytyksen jälkeen, kuinka voi olla noin suuri alenema diffuusiokapasiteetissa - selvä alenema aikaisiin mittauksiin verrattuna. Lääkitys on ollut niin suuri kuin voi tuon ikäisellä lapsella olla. "Kosteusvaurioloman" jälkeen on jälleen astmakontrolli, joten katsotaan, mitä nuo arvot ovat sitten.

äitinä tuota 7-vuotiaan lapsesi diffuusiokapasiteettiarvoa.

LASTASI HOITAVAN LÄÄKÄRIN EI TULE IHMETELLÄ VAAN TIETÄÄ MITÄ SEN ALENEMA TARKOITTAA.

Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ketä tietää

Missä ammuttiin pyssyllä.
      Kotka
      45
      5851
    2. Ei tunnu, että välität yhtään

Tuntuu, että et edes muista minua koko ihmistä. 😢
      Ikävä
      48
      5346
    3. Onko kaipaamallasi

Naisella silikonit 🤔
      Ikävä
      48
      3718
    4. Näytitpä taas niin hyvältä!

Nautit tilanteesta täysin rinnoin. Sinä olet kuin
      Tunteet
      14
      3675
    5. Vimpelin liikuntahallilla tulipalo?

Katsoin, että liikuntahallista tuloo mustaa savua. Sitten ovet pärähti hajalle, ja sisältä tuli aikamoinen lieska. Toise
      Vimpeli
      96
      3346
    6. Veikeä Satu

Tuu jutteleen, kaipaan sua. Oot kuuma nainen.
      Ikävä
      31
      3126
    7. Oletko nyt

Onnellinen mies naisesi kanssa?
      Ikävä
      59
      2884
    8. Rakastatko?

Ala kertomaan se ja heti
      Ikävä
      57