Ennen joulupukin tuloa!

pikkupullero

Heipä hei, täällä taas. Tavoitteessa ei olla vieläkään, vaan itse asiassa takapakkia on tullut otettua ja runsaasti. Lähtöpaino 107kg (11.4.2005), alin edes hetken pysynyt paino 77kg (joskus alkukeväästä), paino nyt 82kg. Ainakin 15kg pudotettavaa.

Onko entisiä ryhmäläisiä (Ennen joulupukin tuloa ja Ennen kukkien puhkeamista) vielä mukana leikissä? Mitä jos otetaan tässä juhannuksen jälkeen seuraava puolivuotinen työn alle tutulla otsikolla?

42

1974

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Fläskiä lotinaa

tulisin mielelläni mukaan. Lähtöpaino 81,9 ja pituutta 165. Aloitin heti jussin jälkeen sunnuntaina.

• pikkupullero

Mukaan mahtuu, tervetuloa! Kerro ihmeessä lisää jos haluat, tavoite jouluun mennessä, lopullinen tavoite (ellei sama) ja laihdutusmetodi? Laihdutushistoriikkiakin saa kertoa, jos sellaista on.

• Fläskiä lotinaa
        pikkupullero kirjoitti:

Mukaan mahtuu, tervetuloa! Kerro ihmeessä lisää jos haluat, tavoite jouluun mennessä, lopullinen tavoite (ellei sama) ja laihdutusmetodi? Laihdutushistoriikkiakin saa kertoa, jos sellaista on.

Eli lopullinen tavoite olisi 60-65 kiloa, painoa tärkeämpi on mitat. Metodinani on ihan perinteinen herkut minimiin, alkoholi minimiin ja enemmän liikuntaa (ja monipuolisempaa).
        Laihdutushistoria on pitkä ja kirjava, mutta kirjoitan nyt historiikin viimeistä lukua. ;-)

• Iris

Voisin myös lähteä mukaan rinkiin! Olen hieman alle 30v, aloitin elintapojeni muutoksen Keventäjissä 19.6. Hienosti on sujunut, aloituspaino oli 110kg ja nyt 107,7kg. Pituutta löytyy 175cm. Päivä kerrallaan mennään ja todellakin lopullisesta muutoksesta olisi kyse!

Hienosti pikkupullero olet saanut painosi putoamaan!!! Millaista metodia olet käyttänyt?

• pikkupullero

Mukaan vaan, kiva jos saadaan isompi rinki! Ja siulla on vielä lähtenyt homma hyvin käyntiin, eli saatat osoittautua hyväksi vinkkiautomaatiksi =)

Itse laihdutin vajaat yhdeksän kuukautta Points Plus -ohjelman avulla, mutta sitten huomasin että esimerkiksi rasvan- ja kuidunsaanti oli aivan liian vähäistä. Sen jälkeen olen ahertanut mutu-tuntumalla tai kaloreita laskemalla. Liikuntaa olen harrastanut enemmän ja vähemmän (!) säännöllisesti.

Mites tuo Keventäjät? Onko millainen systeemi? Ja minkä hintainen? Joku vastaava voisi minuakin kiinnostaa, nyt kun tällä hetkellä on se sopiva metodi hukassa.

(Pituus unohtui muuten tuosta aloitusviestistä, olen 165cm pitkä tai pätkä, miten vaan.)

• Iris
        pikkupullero kirjoitti:

Mukaan vaan, kiva jos saadaan isompi rinki! Ja siulla on vielä lähtenyt homma hyvin käyntiin, eli saatat osoittautua hyväksi vinkkiautomaatiksi =)

Itse laihdutin vajaat yhdeksän kuukautta Points Plus -ohjelman avulla, mutta sitten huomasin että esimerkiksi rasvan- ja kuidunsaanti oli aivan liian vähäistä. Sen jälkeen olen ahertanut mutu-tuntumalla tai kaloreita laskemalla. Liikuntaa olen harrastanut enemmän ja vähemmän (!) säännöllisesti.

Mites tuo Keventäjät? Onko millainen systeemi? Ja minkä hintainen? Joku vastaava voisi minuakin kiinnostaa, nyt kun tällä hetkellä on se sopiva metodi hukassa.

(Pituus unohtui muuten tuosta aloitusviestistä, olen 165cm pitkä tai pätkä, miten vaan.)

Tuo Keventäjien systeemi on mielestäni hyvä ja todella tähtää pysyviin tuloksiin. Itsekin Painonvartijoissa aikoinaan 15kg laihduttaneena tiedän, että pisteitä laskemalla laihtuu, mutta ne kilot tulivat lähes tuplana takaisin :(

Keventäjissä saan tällä elopainolla syödä n.1700kcal/pvä. Siellä on samantyylinen päiväkirja, kuin PV:ssa. Syömiset ja liikkumiset kirjataan ylös. Kerran viikossa punnitus (maanantaisin) ja kerran/kk vyötärön ympäryksen mittaus. Tavoite siis on, että paino putoaa enintään sen 1kg/vko. Mikään pikadieetti se ei siis ole. Sinulle myös laaditaan henk.koht. liikuntaohjelma, jos niin haluat.
        Hinta riippuu siitä valitsetko 3kk, 6kk vai vuoden(?) paketin. Itse aloitin 3kk paketilla (29€). Mulla on toiminut tähän saakka hyvin, koneella kyllä saa istua. Mut mä saattaisin istua muutenkin ;) Päiväkirjan täyttäminen tuntui aluksi myös työläältä, mut sujuu jo nyt hyvin.

Plääh! Tulipa pitkät jaarittelut!

:)i

• pikkupullero
        Iris kirjoitti:

Tuo Keventäjien systeemi on mielestäni hyvä ja todella tähtää pysyviin tuloksiin. Itsekin Painonvartijoissa aikoinaan 15kg laihduttaneena tiedän, että pisteitä laskemalla laihtuu, mutta ne kilot tulivat lähes tuplana takaisin :(

Keventäjissä saan tällä elopainolla syödä n.1700kcal/pvä. Siellä on samantyylinen päiväkirja, kuin PV:ssa. Syömiset ja liikkumiset kirjataan ylös. Kerran viikossa punnitus (maanantaisin) ja kerran/kk vyötärön ympäryksen mittaus. Tavoite siis on, että paino putoaa enintään sen 1kg/vko. Mikään pikadieetti se ei siis ole. Sinulle myös laaditaan henk.koht. liikuntaohjelma, jos niin haluat.
        Hinta riippuu siitä valitsetko 3kk, 6kk vai vuoden(?) paketin. Itse aloitin 3kk paketilla (29€). Mulla on toiminut tähän saakka hyvin, koneella kyllä saa istua. Mut mä saattaisin istua muutenkin ;) Päiväkirjan täyttäminen tuntui aluksi myös työläältä, mut sujuu jo nyt hyvin.

Plääh! Tulipa pitkät jaarittelut!

:)i

Kiitoksia! Vielä muutama kysymys: Lasketaanko tuossa systeemissä muutakin kuin kalorit? Esim. rasvansaanti, kalsium, proteiini? Pitääkö tuotteista tietää itse paino ja energiasisältö vai onko ohjelmassa perustuotteista tiedot (esim. perunan keskiarvo)?

• Iris
        pikkupullero kirjoitti:

Kiitoksia! Vielä muutama kysymys: Lasketaanko tuossa systeemissä muutakin kuin kalorit? Esim. rasvansaanti, kalsium, proteiini? Pitääkö tuotteista tietää itse paino ja energiasisältö vai onko ohjelmassa perustuotteista tiedot (esim. perunan keskiarvo)?

Löytyy valikko useimmista ruoka-aineista (myös valmisruokia ym) niitä voi itse lisäillä omiin suosikkeihin, jos esim. syöt saman aamiaisen joka aamu, voit kirjata sen kokonaisuudessaan suosikkeihisi niin se on helppo klikata päiväkirjaan. Olipa sekavaa...

Sinulle lasketaan oma kalorimäärä, iän, sukupuolen, BMI:n, liikuntatottumusten jne mukaan, päiväkirjassa näkyy koko ajan "piirakkakuvio" josta näet käyttämäsi rasvat, proteiinit, hiilarit ja alkoholin. Voit verrata sitä vieressä olevaan kuvioon, johon on merkitty tavoitteesi rasvan, proteiinin yms. saantiin. (kalsiumin saantia ei näytetä erikseen)

Oliko sekavaa..? =) toivottavasti sait vastauksen kysymyksiisi!
        Sitä haluan vielä korostaa, että päiväkirjan täyttäminen voi tuntua joistakin työläältä, mutta itse olen saanut siitä lisää kannustusta urakkaani!

-i-

• Iris

Tavoite jouluun mennessä on päästä 85kg elikkäs reilu 20kg pitäisi pudottaa.. En tiedä onko realistinen tavoite, mut eikös ole parempi pistää rimaa liian ylös kuin alas..? :)

• pikkupullero
        Iris kirjoitti:

Löytyy valikko useimmista ruoka-aineista (myös valmisruokia ym) niitä voi itse lisäillä omiin suosikkeihin, jos esim. syöt saman aamiaisen joka aamu, voit kirjata sen kokonaisuudessaan suosikkeihisi niin se on helppo klikata päiväkirjaan. Olipa sekavaa...

Sinulle lasketaan oma kalorimäärä, iän, sukupuolen, BMI:n, liikuntatottumusten jne mukaan, päiväkirjassa näkyy koko ajan "piirakkakuvio" josta näet käyttämäsi rasvat, proteiinit, hiilarit ja alkoholin. Voit verrata sitä vieressä olevaan kuvioon, johon on merkitty tavoitteesi rasvan, proteiinin yms. saantiin. (kalsiumin saantia ei näytetä erikseen)

Sitä haluan vielä korostaa, että päiväkirjan täyttäminen voi tuntua joistakin työläältä, mutta itse olen saanut siitä lisää kannustusta urakkaani!

-i-

Tuo oli hyvä tieto, kiitos! Päiväkirjan täyttäminen tuskin on ongelma, koska sen yhdeksän kuukautta täytin rompulle points-päiväkirjaa ja sen jälkeen kirjoittelin jonkin aikaa omatekoista päiväkirjaa, johon itse etsin ja laskin annoskoot, kalorit, rasvan, proteiinin, hiilihydraatit, kalsiumin ja kuidun =) Tuo on taatusti pienempi vaiva!

• pikkupullero
        Iris kirjoitti:

Tavoite jouluun mennessä on päästä 85kg elikkäs reilu 20kg pitäisi pudottaa.. En tiedä onko realistinen tavoite, mut eikös ole parempi pistää rimaa liian ylös kuin alas..? :)

Nuo tavoitteet, niiden ankaruus tai löyhyys, ovat aika yksilöllinen asia. Minulle tiukat tavoitteet aiheuttivat pettymyksiä ja sitten luovutin, mutta kaverilleni ne olivat hyvä kannustus ja jatkuva muistutus =)

Itse pidän ohjenuorana 0,75kg/vko pudotustahtia, tuo olis siis miun mielestä ihanne. Suositusten puolivälistä. Ja kun suuremmista summista lähtee pudottamaan, niin se on hyvinkin mahdollista saavuttaa. Tästä viikosta jouluun mennessä tuolla tahdilla katoaa 18,75kg, ellen ole aivan väärin laskenut, joten aika hyvällä suunnalla siun tavoite on!

• samalta
        Iris kirjoitti:

-i-

kuin kalorilaskuri, noi ominaisuudet meinaan.
        Väkisin tulee mieleen että ideaa olisi lainattu... pienin parannuksin, eli alkoholi näkyy, muuten ihan samat jutut.

• Eli olen jo viime syyskuussa aloittanut urakkani, silloin painoa oli 91 kg. Nyt paino on 73, eli 18 kiloa on lähtenyt. Pituutta löytyy 168cm, eli vielä olen muutaman kilon ylipainoisen puolella. Tavoitteena olisi 68kg, mutta unelmapaino olis 65kg. Eli urakkaa olisi vielä ainakin 5 kiloa jäljellä.

Mitenkään nopeassa tahdissa en ole laihduttanut, mielestäni sopivassa tahdissa (jospa kilot pysyis paremmin poissa :)). Enkä lopulliseen tavoitteeseen pyri nopeasti. Tammikuussa olisi viikon reissu etelän lämpöön. Tavoitteeni on siis että tammikuussa painaisin tuon 65kg. Aikaa on siis 6kk, melkein kuusi ja puoli, koska matka on vasta tammikuun puolenvälin jälkeen :)

Aloitin laihdutuksen..tai itseasiassa en edes ajatellut laihdutusta, vaan aloin käymään lenkillä. Kun huomasin, että paino on muutaman kilon pudonnut niin aloin kiinnittää huomiota siihen mitä suuhuni pistän. Ja painon yhä pudotessa motivaatio kasvoi huimaa vauhtia!

Aluksi käytin ihan vain omaa päätäni laihdutuksen apuna :) Uuden vuoden jälkeen liityin Puolen vuoden sessio-keskusteluketjuun. Pari kuukautta juttua ja porukkaa riitti, mutta hiljaiseksi kävi. Kun meitä oli enää muutama jäljellä perustimme Laihdutussession. No, nyt on käynyt niin ikävästi, että sieläkin on hiljaista..Ei yhtään kommenttia tällä viikolla :/ Joten ajattelin, että jospa huolisitte minut joukkoonne, koska tukea tarvin näiden viimeisten VAIKEIDEN kilojen pudotukseen.

Olen n. kaksi-kolme kuukautta käyttänyt kalorilaskuria kalorien laskennassa apuna, ja olen tykännyt.

Mutta tosiaan, tukea kaipaan, koska välillä tämä junnaaminen ottaa todella aivoon :) Esimerkiksi huhtikuussa ei tippunut gramman grammaa. Todella vaihtelevaa, nyt tässä kuussa on tippunut n. 1,5kg. Ja siis todettakoon, että tavoitteeni oli aluksi saada paino siihen 68 kiloon heinäkuun alkuun mennessä, mutta enpäs onnistunut..Mutta en ole sentäs luovuttanutkaan. Josta olen todella ylpeä :)

Mielelläni olisin tulossa mukaan, jos vain passaa :)

Sadeterkuin Kirsikka

• Iris

Aina parempi, mitä enemmän meitä on täällä toisiamme kannustamassa! Että tervetuloa vain :) ja onnea hienosta pudotuksesta! Kyllä ne viimeisetkin kilot pois saadaan! Itselläni tuo vaihe vasta kaukana, kaukana...

-iris

• pikkupullero

Mukavaa, kun porukka kasvaa! Ja sulla on vielä noin huima pudotus takana: Mitä erilaisempia ja eri vaiheissa olevia laihduttajia tähän porukkaan saadaan, sitä todennäköisemmin jokaiselle löytyy sitä kaivattua apua.

Sitä paitsi sie vaikutat siltä, että pysyt uskollisesti mukana, aina parempi =)

• pikkupullero

Mitäs ohjeita me tähän keksittäisiin? Ohjeitahan ei ole pakko noudattaa, mutta jotain suuntaa-antavaa.

1. Kuka vain ekana ehtii, niin kerran viikossa voisi tuon otsikon "Ennen joulupukin tuloa" tälle palstalle naputella, ja siinä vaihdetaan sen viikon kuulumiset. Mie itse yritän kyllä sen muistaa, mutta jos joku muu muistaa / ehtii ensin, niin antaa palaa.

2. Kerran viikossa punnitukset näkyviin! Ja jos vaan millään jaksaa, niin samalla lähtöpaino (milloin?), pituus, seuraava tärkeä etappi (milloin?) ja tavoitepaino (milloin?). Näin kavereiden on helpompi seurata, kun ei kukaan voi muiden tietoja muistaa ulkoa. Viesti "Paino tänään 78,1kg!!!" ei pelkiltään paljoa kerro =)

3. Muitakin kuin painokuulumisia. Muiden lukemat eivät yksinään riitä tueksi. Kerro mitä hyvää tänään kokkasit. Oliko ihanaa kävellä ulkona sateesta huolimatta? Kerro miltä tuntui, kun jätit väliin sen hillomunkin kahvilassa. Tai miltä tuntui, kun söit sen sittenkin. Huomasiko joku jo laihtumisesi? Vai ihmetyttääkö, kun kukaan ei vielä seitsemänkään kilon jälkeen sano mitään? Tällä tavalla löytyy ne kohtalotoverit, pahan päivän vinkit ja lohdutukset. Sekä ihanat, uudet ruokaohjeet!

4. Muista, että jos aiot saada muiden tukea, tehtäviisi kuuluu tukea muita. Aina kun silmiin pistää jonkun avunhuuto tai ketutuksenvuodatus, SINÄ voit olla se joka lohduttaa tai potkaisee persauksille. Eikös juu?

Tuleeko muuta mieleen?

• Micci_67

Eli olin siinä alkuperäisessä porukassa mukana, ja syksy menikin hyvin vaikka en silloin ihan tavoitteeseeni mennyt (tavoite oli -700g viikossa). Keväälläkin painoa on pudonnut mutta ei halutusti. Tavoitteita ei vielä ole, mutta mietin niitä tässä lähiaikoina. Tai on niitä, ensin 85kg, sitten 80 ja jos hyvin käy niin 75kg. Tuo on mahdollista saavuttaa jouluun mennessä.

Tässä kumminkin paino historiaa.
      07/2005 114,3kg BMI yli 35
      12/2005 95,2kg
      06/2006 88,3kg BMI ~27,5
      Toi alin paino oli pari viikkoa sitten, ja muutkin luvut on ulkomuistista, mutta ei niissä suurta virhettä voi olla. Tarkistan niitä myöhemmin.

Nyt juhannus viikon (kyllä, VIIKON!) jälkeen turvotusta on reilusti eli maanantain paino oli 91kg, eli melkein 3kg kahdessa viikossa. Turvotus onneksi lähtee helposti eli
      91kg maanantaina
      90,1kg tiistaina, eli -900g
      89,5kg tänään eli -600g eilisestä.
      Perjantaina sitten näkee suurinpiirtein missä mennään. Ja vajaan 3 viikon päästä näkee mikä on vuoden tulos, ja tämän ajan otankin tarkemmin.

• pikkupullero

Siut mie muistakin, tervetuloa vaan taas mukaan! Ja aika komeasti olet kiloja karistellut, mikä on fiilis, mitä sanoo peili?

Juhannuskilot ovat kyllä ystävällisiä kiloja, sen voin sanoa. Miullakin maanantaitulos 82,0kg ja tänä aamuna 79,5kg. Tämän tarkempaa viisarivaaka ei anna, mutta ei voi kuin hymyillä =) Pieni alkusysäyshän tämä vain oli, en odota kovin kummoista tahtia jatkossa, mutta kun suunta on oikea niin se riittää!

• Micci_67
        pikkupullero kirjoitti:

Siut mie muistakin, tervetuloa vaan taas mukaan! Ja aika komeasti olet kiloja karistellut, mikä on fiilis, mitä sanoo peili?

Juhannuskilot ovat kyllä ystävällisiä kiloja, sen voin sanoa. Miullakin maanantaitulos 82,0kg ja tänä aamuna 79,5kg. Tämän tarkempaa viisarivaaka ei anna, mutta ei voi kuin hymyillä =) Pieni alkusysäyshän tämä vain oli, en odota kovin kummoista tahtia jatkossa, mutta kun suunta on oikea niin se riittää!

kuten nuo turvotuksetkin. Mahaa on vielä reilusti, mutta kyllä siihen on jo jonkin verran tullut muotoa, siis muutakin kuin pyöreyttä. =)
        Kyllä peilistä muutoksen näkee, väkisin jo tässä vaiheessa, mutta se peili kertoo senkin että lihasta pitäisi alkaa kehittää (vartalonmuokkausta). Pelkkä laihtuminen ei enää tuo haluttua muutosta, vaan kuntoa pitäisi saada reilusti lisää ja motivaatiota siihen.

Alkusysäkset on aina paikallaan, ja itselläni kävi nyt niin, että painoa ei oikeasti näytä tulleen juuri mitään.

• Micci_67

Oli tämän aamun tulos, siis eiliseen nähden. Eli turvotuksia on siis ollut noin 2,4kg. Eilen oli kyllä maha löysällä, että kyseessä voi olla jotain mahatautiakin, mutta huominen punnitus kertoo sitten totuuden.

9.6 mulla on ollut se 88,3kg paino, ja jos huomenna vaaka näyttää tämän päivän 88,6 painoa tai tuota 88,3 niin tyytyväinen olen, todella tyytyväinen. Se meinaan tarkoittaa että juhannusviikon hölmöilyt ei ole päässyt vaikuttamaan. Tai on siis vaikuttanut, kun miinustakin voisi olla, mutta ei siis plussaa kumminkaan.

Ajattelin huomisesta painosta tavoitella 0,5 kilon viikkopudotusta tuohon 85 kiloon. Se on siis eka tavoite.

• Micci_67
        Micci_67 kirjoitti:

Oli tämän aamun tulos, siis eiliseen nähden. Eli turvotuksia on siis ollut noin 2,4kg. Eilen oli kyllä maha löysällä, että kyseessä voi olla jotain mahatautiakin, mutta huominen punnitus kertoo sitten totuuden.

9.6 mulla on ollut se 88,3kg paino, ja jos huomenna vaaka näyttää tämän päivän 88,6 painoa tai tuota 88,3 niin tyytyväinen olen, todella tyytyväinen. Se meinaan tarkoittaa että juhannusviikon hölmöilyt ei ole päässyt vaikuttamaan. Tai on siis vaikuttanut, kun miinustakin voisi olla, mutta ei siis plussaa kumminkaan.

Ajattelin huomisesta painosta tavoitella 0,5 kilon viikkopudotusta tuohon 85 kiloon. Se on siis eka tavoite.

kuten eilen arvelinkin. Eli turvotuksia lähti sen 2,4kg tällä viikolla, ensi viikolla sitten perjantaina näkee että tuleeko myös laihtumista.

Laskin noita tavoitteita ja seuraavalta näyttää:
        Lähtöpaino 11.7.05 114,3kg BMI 35,28 Pituus 180
        Paino tänään 88,6kg BMI 27,35
        Seuraava tavoite 85kg -0,5kg viikossa = 18.8.06
        Tavoitepaino 75kg -0,5kg tavoitteella 05.01.2007

• Iris

Kertokaapa te hyvät ystävät mikä avuksi iltasyömiseen?? Vanha paha tapa (ja suuri syy tähän kamalaan kilomäärään 107...)on TV:n ääressä syöpöttely, jota on äärimmäisen vaikea lopettaa! Apua ja vinkkejä, kiitos jo etukäteen!

..ja kiva kun ryhmä kasvaa :)

-i

• pikkupullero

1. Syö monipuolinen ja runsas päivällinen, varaa sopiva iltapala. Mieti iltapala etukäteen! Sen voi laittaakin valmiiksi, jos mahdollista, niin kiusaus vaihtaa suunnitelmaa on pienempi.

2. Ahda itsesi täyteen kasviksia iltapalalla, kurkku sopii tähän tarkoitukseen hyvin. Ota kurkkua/paprikaa/porkkanaa suupaloina kulhoon nenän eteen.

3. Etsi kirjastosta sopivia keittokirjoja (esim. Painonvartijat) ja niistä pientä naposteltavaa... leipääkin voi yllättävää kyllä syödä ilman juustovuorta, olen vasta oppinut sen =)

4. Syö päivällä kevyesti (esim. kasvissosekeitot, vähärasvaista lihaa ja kasviksia), niin saat illalla hieman herkutella.

5. Jos pakottava tarve iskee, esimerkiksi puolessa pussissa "kevypopcornia" on vain reilut 150 kcal, saman kalorimäärän saattaa helposti saada sämpylästä. Juomaksi light-mehua tai -limpparia.

Mitä yleensä syöt iltaisin? Ruokaa? Pikkusuolaista? Makeaa? Olisi helpompi antaa vinkkejä. Uunissa saa kivoja ja oman maun mukaan "rasvattuja" ranskiksia, mausteeksi vaikkapa suolaa, paprikamaustetta ja chiliä. Porkkanoista voi tehdä maustettuja ja melkoisen kevyitä napostelulastuja, ohjetta en muista. Toimisiko marjakiisselit, kevytjäätelöt (esim. pyjamabanaanipuikko jäätelöautolta alle 40kcal/puikko), suklaakiisseli sokeroimattomasta kaakaojauheesta ja makeutusaineesta, rasvattomaan maitoon tietysti? Iso keko puolijäisiä marjoja ja pieni loraus kinuskikastiketta päälle? Kaakao muuten vie makeanhimoa hyvin (1½tl sokeroimatonta kaakaojauhetta, 1½tl hermesetas-jauhetta, 2dl rasvatonta maitoa, tarvittaessa PIENI nokare jäätelöä päälle), mutta pureskeluntarpeeseen se ei auta.

Iltasyönnistä voi tosiaan olla vaikea päästä eroon, minä ainakin syön edelleen hyvin iltapainotteisesti. Mutta pyrin siihen, että lounas ja välipalat ovat kevyitä, päivän tukevimman aterian saatan syödä vasta klo 20-22 (juu, tiedetään, älytön aika!) ja siihen mehujää päälle, jos makeaa tekee mieli (Taikurimix jäätelöautolta, alle 40 kcal/puikko).

• Iris
        pikkupullero kirjoitti:

1. Syö monipuolinen ja runsas päivällinen, varaa sopiva iltapala. Mieti iltapala etukäteen! Sen voi laittaakin valmiiksi, jos mahdollista, niin kiusaus vaihtaa suunnitelmaa on pienempi.

2. Ahda itsesi täyteen kasviksia iltapalalla, kurkku sopii tähän tarkoitukseen hyvin. Ota kurkkua/paprikaa/porkkanaa suupaloina kulhoon nenän eteen.

3. Etsi kirjastosta sopivia keittokirjoja (esim. Painonvartijat) ja niistä pientä naposteltavaa... leipääkin voi yllättävää kyllä syödä ilman juustovuorta, olen vasta oppinut sen =)

4. Syö päivällä kevyesti (esim. kasvissosekeitot, vähärasvaista lihaa ja kasviksia), niin saat illalla hieman herkutella.

5. Jos pakottava tarve iskee, esimerkiksi puolessa pussissa "kevypopcornia" on vain reilut 150 kcal, saman kalorimäärän saattaa helposti saada sämpylästä. Juomaksi light-mehua tai -limpparia.

Mitä yleensä syöt iltaisin? Ruokaa? Pikkusuolaista? Makeaa? Olisi helpompi antaa vinkkejä. Uunissa saa kivoja ja oman maun mukaan "rasvattuja" ranskiksia, mausteeksi vaikkapa suolaa, paprikamaustetta ja chiliä. Porkkanoista voi tehdä maustettuja ja melkoisen kevyitä napostelulastuja, ohjetta en muista. Toimisiko marjakiisselit, kevytjäätelöt (esim. pyjamabanaanipuikko jäätelöautolta alle 40kcal/puikko), suklaakiisseli sokeroimattomasta kaakaojauheesta ja makeutusaineesta, rasvattomaan maitoon tietysti? Iso keko puolijäisiä marjoja ja pieni loraus kinuskikastiketta päälle? Kaakao muuten vie makeanhimoa hyvin (1½tl sokeroimatonta kaakaojauhetta, 1½tl hermesetas-jauhetta, 2dl rasvatonta maitoa, tarvittaessa PIENI nokare jäätelöä päälle), mutta pureskeluntarpeeseen se ei auta.

Iltasyönnistä voi tosiaan olla vaikea päästä eroon, minä ainakin syön edelleen hyvin iltapainotteisesti. Mutta pyrin siihen, että lounas ja välipalat ovat kevyitä, päivän tukevimman aterian saatan syödä vasta klo 20-22 (juu, tiedetään, älytön aika!) ja siihen mehujää päälle, jos makeaa tekee mieli (Taikurimix jäätelöautolta, alle 40 kcal/puikko).

iltasyömisenä kaikki käy... Eli ennen se tarkoitti suolaista ja makeaa vuorotellen! Tuossa oli hyviä ideoita, joita varmasti aion kokeilla.
        Hampaiden pesu muuten on yksi, mikä tehoaa myös!

Nyt aion säästellä kaloreita iltaan :)

KIITOS!

• Micci_67
        pikkupullero kirjoitti:

Irikselle mulla ei ole vinkkiä, mutta...
        Mutta PPn kanssa olen aika samoilla linjoilla. Itse syön myös lämpimän aterian tuossa 20-21 paikkeilla ja se estä tehokkaasti iltasyöpöttelyn. Vaikkaisin että mulla menee prosentit niin että 30/30/40% on aterioiden kalorit päivän syömisistä. Eli illalla kaikkein suurin. Itse en oikein edes kerkisi syömään ennen 19:00, joten näin on mulle kaikkein helpointakin.
        Jossain vaiheessa söin lämpimän ruuan 17:00 aikaan, mutta silloin syötiin sitten vielä tukeva iltapala 21:00 ja sillä systeemillä (osittain) sitten lihottiin.

• Miisuu

Empä ole tällä palstalla vieraillut pitkään aikaan ja sen kyllä näkee ja tuntee=(
      Pitäisköhän sitä minun ottaa taas itseäni niskasta kiinni ja tulla takaisin mukaan? Jos sitä vaikka tällä kertaa saisi tuloksia aikaiseksi.
      Joo,huomenna sen aloitan! =) Pitääkin alkaa kaivelemaan painonvartijoitten lappuset tuolta jostain kaapin perältä...

(voi,joku on rekisteröinyt minun käyttämän nimimerkin Miisu. no laitetaanpa sinne yksi u vielä lisää...)

• pikkupullero

Aika hyvää vauhtia tämä ryhmä kasvaa, hieno juttu!

Kyllähän sitä aina välillä olisi aihetta ryhdistäytyä, mutta ei sen tarvitse olla mikään maatakaatava muutos. Harvoin sellaista kauaa jaksaa, jos yhtäkkiä aloittaa. Voithan ekan viikon vaikka katsella mutu-tuntumalla syömisiäsi ja valmistautua henkisesti pisteilyyn? Minusta laihdutukseen pätee sama kuin tupakkalakkoon, ei kannata kertarysäyksellä just nyt yrittää pysyvää tai isoa muutosta. Mut toisaalta jotkut muut taas ovat ehdottomia kyllä/ei-ihmisiä ja heillä mikään puoliväliyritys tai kevyt aloitus eivät sovi =) Valitse sulle paras tapa!

• Ihra-Liisa

Tämä ryhmä vaikuttaa aktiiviselta, joten taidan liittyä!

Olen 172 cm pitkä ja painan 87.5 kg. Tavoitteeni on siinä 60 kg paikkeilla.

Tässä hieman elämänkertaa:

Olen ollut pienestä tytöstä asti ylipainoinen. Ei, se ei ollut lapsuudenpyöreyttä, vaan silkkaa lihavuutta, joka johtui ylensyöttävästä äidistä. Kakkosluokalla painoin 45 kg, ja paino vain nousi vuosi vuodelta. Kymmenenvuotiaana painoin lähemmäs 80 kg. Koko yläasteen ajan painoin 96 kg, pahimmillaan lähes sata kiloa. Jokavuotiset terveydenhoitajan syytökset, ihmisten ylenkatsomiset ja muiden oppilaiden tirskuminen ja haukkuminen ja ulkopuolelle jättäminen ovat romuttaneet itsetuntoni varsin perinpohjaisesti. Olen ollut masennuksessa useita vuosia vanhempieni tajuamatta. Elämäni on ollut yhtä piinaa, pahempaa kuin helvetti.

Nyt kuitenkin olen päättänyt ottaa itseäni niskasta kiinni ja potkaista persuksille: Nyt riittää! Läskit liikkeelle ja ihra irti! Enää en suostu syrjittäväksi!

Kaivoin kellarista penkin ja puntit, ja aloin vääntämään. Herkut heitin "sanonko minne", ja aloitin lenkkeilyn. Vaikka olen vasta pari päivää painoja nostellut, olen jo koukussa; ajattelen vain sitä, koska pääsen taas pumppaamaan rasvat pihalle.

Nyt kesälomalla on runsaasti aikaa kohottaa kuntoa ja hoikistua, ennen kuin opiskelut alkavat. Korvessa kun asun, saa aivan rauhassa riehua pihamaalla, ja lenkkeillessä tulee harvoin autoja tai muita lenkkeilijöitä vastaan, joten liikkua kehtaa.

Luulen, että yhteisöön liittyminen motivoi jaksamaan ja kannustaa jollakin tavalla eteen päin. Ensiviikolla laitan tähän threadiin jonkinlaista raporttia tilanteestani.

TSEMPPIÄ KAIKILLE "KOLLEGOILLE" JA MAHTAVAA KESÄÄ HOIKISTUMISEN PARISSA!

• pikkupullero

Itse keräsin ensimmäiset liikakiloni 6-vuotiaana, ja osa tekstistäsi kuulosti surullisen tutulta. Mutta onneksi meillä molemmilla on nyt suunta oikea, kiva kun liityit porukkaan!! Paljon tsemppiä ja sitkeyttä sinulle =)

• U.nikko

Heippa!
      Pääsiskö mukaan tähän laihdutusryhmään?
      Olen aloittanut pisteiden laskemisen tämän viikon tiistaina. Lähtöpainoni on 85.9 kg ja pituutta 165 cm.
      Tavoitteeni olisi pudottaa noin 20 kiloa...
      Olen 29- vuotias naikkonen.

• pikkupullero

Kyllä tänne mukaan mahtuu, mitä enemmän, sen parempi! Tervetuloa vaan porukkaan.

Onko siulla joku aikaraja tuon 20 kg:n suhteen, vain onko tärkeintä että suunta pysyy oikeana?

• megafatso

Vieläkö mahtuu mukaan? ELi olen 168cm ja 77.7kg. Painoin alkuvuodesta 82, mut paino on hieman onneksi tippunut. Tavoitepaino on 55-57kg,sen painoisena olin tyytyväinen itseeni. En ole koskaan oikeen liikuntaa harrastanut, paitsi vuosi sitten kävin salilla säännöllisesti, mutta nyt aloitan lähiviikkoina taas salilla käynnin ja saan koiran niin sitä käytän kävelyllä päivittäin ja sit jossain välissä alan varovasti kokeilemaan hölkkäämistä (vielä en voi harrastaa liikuntaa ollenkaan ainakaan melkein viikkoon, ja sen jälkeen pari viikkoa ihan vaan kevyesti esim. hidasta kävelyä kylkiluun murtuman vuoksi)
      Ajattelin että asetan välitavotteita, ensimmäinen tavoite on 75kg:n alle ennen elokuun ensimmäistä päivää,mutta mielummin nopeammin.Tämä murtuma kyllä hidastaaa vähän tahtia..

Ruokaa ajattelin syödä melkein mitä vain "oikeeta" ruokaa,mutta vähän kerrallaan (näin äitini laihdutti,pelkällä aterioiden pienentämisellä lähti 30kg)
      Ja suklaa (suurin paheeni) sitä syön korkeintaan kerran viikossa patukan. Siihen perkeleeseen jää niin pahasti koukkuun. Lisäksi sallittua on näin kesällä jätski kerran viikossa korkeintaan kioskilta. Niin ja vaalean leivän vaihdan ruisleipään..
      Siinäpä sitä tekstiä nyt sitten tuli ;)

• pikkupullero

Tervetuloa sinullekin =) Fiksulta kuulostaa tuo systeemisi, ja hienoa, että muistat myös herkutella! Se on tärkeää, kohtuudella siis. Muista antaa sen kyljen lepäillä ensin kaikessa rauhassa, hötkyilemällä saa vain pahaa jälkeä aikaiseksi.

Onnittelut äidille painonpudotuksen johdosta! Ja tsemppiä sinulle projektiisi: Jos luonteenlujuus on edes himpun periytyvää, sulla ei ole mitään hätää =)

• Ihana päivä :) Aurinko paistaa taas ja mielikin on korkealla. Olin tänään veljen vaimon ja kummityttöni (9kk) kanssa kaupungilla ostoksilla. Tyttö on kuin aurinko, aivan mahtava muksu *rakastan* :)

Tosiaan kaksi päivää satoi vettä, lenkille en siis lähtenyt vesisateeseen. Tänään ajattelin lähteä hölköttelemään. Painohan oli viikon alussa 73kg..ei hirveästi ole siitä liikkunut, ehkä n. 250g. Mutta maanantai on se "virallinen" punnituspäivä, vaikka käynkin joka päivä vaa'alla. Mutta iloinen olen, että vaikka en ole käynyt muutamaan päivään lenkillä ja syöminenkin on ollut vähä sitä sun tätä (en tiedä miksi tämä viikko on taas ollut niin vaikea syömisen suhteen), niin silti paino ei ole noussut! :)

Tosta lenkkeilystä sen verran, että silloin syksyllä kun aloitin laihdutuksen niin tein vain suht pieniä kävelylenkkejä ja loppu syksystä hölkkäsin lenkistäni loppumatkan kotiin. Talvella tein tunnin kävelylenkkejä (en uskaltanut juosta). Ja tossa huhtikuun lopussa aloitin taas hölkkäilyn. Nyt ennätys on 7,5km yhteenmittaan hölkättynä. Kuumuus toki tekee sen, että väsyn nopeammin, mutta juoksen silti. Ja pyrin käymään ainakin 5 päivänä viikossa lenkillä..Yleensä kuusi kertaa. Nämä kaksi sadepäivää oli siis lepopäiväni, nyt on joka päivä mentävä loppuviikon ajan.

Juu, ja tosiaan käytiin ostoksilla. Olen siis menossa tammikuussa etelään. Ostin sinne "rantahameen" ja shortsit...kokoa 38!!!!! En muista koska olen ostanut noin pienet housut. Toki ne on vielä tiukat, mutta menevät kiinni. Mutta ostinkin ne sinne etelänreissulle. Kyllä ne sielä jo sopivan kokoiset ovat :)

Mutta tälläinen positiivinen päivä täälä, ajattelin vain tulla kertomaan :)

-Kirsikka

• pikkupullero

Juhannuksen jälkeisestä maanantaipainosta on sitten tosiaan kadonnut 2,5 kiloa =) Liikkumaan en ole itseäni saanut, olen äärimmäisen laiska sen suhteen. Ja ruoan tarkkailussa on kyllä ilmennyt sellainen tarve, että miun on pakko saada joku laskuri / ohjelma, muuten en tiedä missä mennään.

Tänään kävin ruokaostoksilla, ja selviydyin mielestäni pitkästä aikaa hyvin.

- rasvatonta maitoa
      - rasvatonta jogurttia, ei lisättyä sokeria
      - raejuustoa (2% rasvaa)
      - esipaistettuja ruissämpylöitä (parempiakin leipiä varmaan löytyis, mutta esipaistetut sopii miulle kun tuoreesta tykkään enkä joka päivä syö)
      - kalkkunan fileesuikale, marinoimaton, alle 1% rasvaa
      - broilerikebakot, 5kpl, noin 70-80kcal/kpl
      - kananmunia
      - tummia viinirypäleitä
      - omena
      - pari banaania
      - tonnikalaa öljyssä (ravitsemusterapeutti motkotti että saan aivan liian vähän rasvaa, nyt yritän parhaani, ja epäonnistun silti)
      - uusia pottuja
      - paprika
      - kurkkua
      - jääsalaattia

Lisäksi ostin paidan kokoa M (!!) ja kävin noukkimassa mäkkäristä salaatin (grillattu kana, käytin noin puolet vähärasv. kastikkeesta). Olen tyytyväinen.

• kalorilaskuri.fi

edullinen ja hyvä. Tarkkailee proteiini/rasva/hiilari-jakaumaa, kertoo kuitumäärän. Ja puolen vuoden käytön aikana käyttökatkoja ei ole ollut kuin kerran (käyn merkkaamassa syömiset noin kaksi kertaa päivässä). On ollut siis todella luotettava.
        Tsemppiä koko teidän laihisryhmälle:)

• pikkupullero
        kalorilaskuri.fi kirjoitti:

edullinen ja hyvä. Tarkkailee proteiini/rasva/hiilari-jakaumaa, kertoo kuitumäärän. Ja puolen vuoden käytön aikana käyttökatkoja ei ole ollut kuin kerran (käyn merkkaamassa syömiset noin kaksi kertaa päivässä). On ollut siis todella luotettava.
        Tsemppiä koko teidän laihisryhmälle:)

Siihen alan olla tässä taipumassa =) Mutta miten sieltä löytyy tuotteita? Onko sämpylä sämpylä, vai onko Vaasan juustosämpylät ja Moilas ruissämpylät erikseen? Jos ei ole erikseen, voiko sinne itse lisätä? Kas kun joillain sämpylöillä on melkein 100 kcal ero, pelkkä "sämpylä" ei riitä. Entä valmisruokia ja puolivalmisteita, löytyykö ja voiko lisätä? Onko tuotteiden kalorit per viipale/desi/kappale vai 100g? Esimerkiksi peruna?

Siinäpä muutama kysymys, kiitos jos joku ihana viitsii vastata =) Olisi valtava apu, jos löytäisin sopivan ohjelman.

• kalorilaskurista
        pikkupullero kirjoitti:

Siihen alan olla tässä taipumassa =) Mutta miten sieltä löytyy tuotteita? Onko sämpylä sämpylä, vai onko Vaasan juustosämpylät ja Moilas ruissämpylät erikseen? Jos ei ole erikseen, voiko sinne itse lisätä? Kas kun joillain sämpylöillä on melkein 100 kcal ero, pelkkä "sämpylä" ei riitä. Entä valmisruokia ja puolivalmisteita, löytyykö ja voiko lisätä? Onko tuotteiden kalorit per viipale/desi/kappale vai 100g? Esimerkiksi peruna?

Siinäpä muutama kysymys, kiitos jos joku ihana viitsii vastata =) Olisi valtava apu, jos löytäisin sopivan ohjelman.

tuoteita on todella monipuolisesti. Itse en ole joutunut montaakaan lisäämään. Sämpylöistä löytyy erikseen mainitsemasi vaihtoehdot, sekä paaaaaljon muitakin.
        Valmisruuat ja puolivalmisteet ovat myös todella monipuolisesti "edustettuina", esim. nutris on todella paljon suppeampi ja myös paikkareiden points-romppu... Tuotteista voit valita määräksi kappaleen, desin, tl, rkl, en edes muista kaikkia vaihtoehtoja.
        Kehityssivulla on myös yhteenvedot kaikista päivistä sekä käyrät kehityksestä.
        Omia ruokaohjeita pystyy myös lisäämään ja käytössä on keskustelufoorumi, josta voi kysellä neuvoja tai muuten vain keskustella muiden käyttäjien kanssa. Sekä tietty "minichat" jossa viestit näkyvät heti pääsivulla.
        Kerrassaan mahtava ohjelma, pienellä rahalla (pari euroa/kk tai voit maksaa vuodeksi eteenpäin 20 e/vuosi)!!!!!!

• pikkupullero
        kalorilaskurista kirjoitti:

tuoteita on todella monipuolisesti. Itse en ole joutunut montaakaan lisäämään. Sämpylöistä löytyy erikseen mainitsemasi vaihtoehdot, sekä paaaaaljon muitakin.
        Valmisruuat ja puolivalmisteet ovat myös todella monipuolisesti "edustettuina", esim. nutris on todella paljon suppeampi ja myös paikkareiden points-romppu... Tuotteista voit valita määräksi kappaleen, desin, tl, rkl, en edes muista kaikkia vaihtoehtoja.
        Omia ruokaohjeita pystyy myös lisäämään ja käytössä on keskustelufoorumi, josta voi kysellä neuvoja tai muuten vain keskustella muiden käyttäjien kanssa. Sekä tietty "minichat" jossa viestit näkyvät heti pääsivulla.
        Kerrassaan mahtava ohjelma, pienellä rahalla (pari euroa/kk tai voit maksaa vuodeksi eteenpäin 20 e/vuosi)!!!!!!

Oli niin hyvä mainospuhe, että taitaa minustakin tulla kalorilaskurin asiakas. Ja tuo summa on niin pieni (jos maksaa aluksi vain lyhyeksi aikaa), että ei haittaa, vaikkei se sitten olisikaan se täydellinen.

Kiitos!!

• kalorilaskurista kirjoitti:

vielä sen kun kysyit, että miten niitä tuotteita sielä löytyy jne. Eli kirjoitat hakuun esim. sämpylä ja saat monia vaihtoehtoja. Vaihtoehdoista sit vain valitset sen sämpylän mitä olet syönyt ja merkkaat kuinka paljon. Että tämmönen pikku lisäys.

• Micci_67
        pikkupullero kirjoitti:

Oli niin hyvä mainospuhe, että taitaa minustakin tulla kalorilaskurin asiakas. Ja tuo summa on niin pieni (jos maksaa aluksi vain lyhyeksi aikaa), että ei haittaa, vaikkei se sitten olisikaan se täydellinen.

Kiitos!!

Jotain puutteita tuollakin toki on, mutta mielestäni aivan loistava paikka (ja halpa). Olen itse sitä käyttänyt noin 9kk, ja olen todella tyytyväinen vaikka olenkin poikkeavalla ruokavaliolla (SBD). Se on toiminut todella hyvin kun olen opetellut uutta elämäntapaa.

• Ihra-Liisa

Hei taas =)

Nyt olen tuosta viime kirjoituksestani, eli noin pari päivää sitten, laihtunut yhden kilon. =) Tällä hetkellä painan siis 86.5 kg. Treenasin käsipainoilla n.45 min ja olen syönyt terveellisemmin (kokeilin myös ns. sokeripalatekniikkaa, eli aterian jälkeen syön yhden sokeripalan, joka vie nopean viestin avioille kylläisyydestä. Näläntunne hävisi hetkessä!).

Olen myös vaihtanut maidon Profeel -maitojuomaan, ja kun tekee mieli jotain hyvää, niin syön Profeel jogurtteja (ja auttaneet ovat). Eilen ja tänään oli vapaapäivät treeneistä, kun kädet ovat hieman kipeät. Huomenna tosin jatkan treenausta taas, en malta olla kauempaa poissa penkin ääreltä. =) Tänään on myös meikäläisen karkkipäivä, jota olen kuitenkin viettänyt hillitysti, kaksi suklaamuffinssia ja pienen pieni purkki kuorellisia perunalastuja.

Kyllä tämä tästä lähtee! Voimia kaikille ennen joulupukin tuloa (ja sen jälkeenkin)!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Suomalaisista nuorista miehistä huolestuttava tutkimus Joka neljäs hyväksyy naisiin kohdistuvan vä

Suomalaisista nuorista miehistä huolestuttava tutkimus – Joka neljäs hyväksyy naisiin kohdistuvan väkivallan Joka neljä
      Maailman menoa
      353
      2517
    2. Irak aikoo laskea tyttöjen avioitumisikää yhdeksään vuoteen

Myös avioero naisen aloitteesta kielletään https://yle.fi/a/74-20123694
      Maailman menoa
      433
      2463
    3. Mitä kivaa sanoisit kaivatullesi?

Vai osaatko sanoa toisista mitään hyvää?
      Ikävä
      112
      1401
    4. Mitkä eleet

Kaivatullasi viehättävimmät?
      Ikävä
      42
      1124
    5. Olenko alkoholisti? Mielipiteitä kaipaan

En oikein tiedä mitä tällä haen, oli vaan pakko päästä avautumaan jonnekkin missä voi sen tehdä anonyymisti..Olen 32 vuo
      Alkoholi
      67
      888
    6. Kaipaan sinua ja

Pelkään etten merkitse mitään
      Ikävä
      56
      833
    7. Etkö sinä ymmärrä että minähän

Rakastuin sinuun? Olin ihan pskana kauan kun en tiennyt mitä kävi. Eikä minusta ole suoraan sitä sanomaan että kaipaan s
      Ikävä
      26
      831
    8. Olet vain todella

Tärkeä. Niin tärkeä että sattuu. Toivottavasti olet nähnyt silmistäni kaiken sen.
      Ikävä
      39
      805
    9. Phj vihreään käärijän 2.0 omintakeista osaamista?

Mitä ihmettä on meneillään? Kunnan johtamisessa langat yksiin käsiin? Seuraisiko keskittämisestä mitään oleellista hyvi
      Pyhäjärvi
      117
      762
    10. En vaan jaksa

Enää tätä, kun asiat ei etene mihinkään. Jos ja kun kohdataan, kohtelen sua kuin kaikkia muitakin. Eihän se poista sitä
      Ikävä
      30
      729
    Aihe