kunto plus lehdessä oli juoksuohjelma

Sailuri

kunto plus lehdessä oli muutama juoksuohjelma (5km, 10km, puoli maraton ja maraton) ja mun kunto oli ihan pohjalukemissa (on ehkä vieläkin?), joten aloitin tosta 5km juoksusta..

juoksun määrä lisääntyy aina viikottain.. esim. 4min juoksua 1min kävelyä ja näitä vuorotellen yhteensä esim. 25min..

nyt kysymys kuuluukin, että kasvaako kunto tällaisessa? joka kerta kun olen mennyt juoksemaan ja olen ajatellut, etten millään jaksa juosta, niin olenkin jaksanut hyvin.

ja sitten, en ole nyt helteiden vuoksi oikein halunnut lähteä lenkille, niin onkohan mun kunto rupsahtanut kauheasti? eli kannattaako ottaa hieman takapakkia vai yrittää vaan ohjelman mukaan?

13

2452

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sailuri

niin juoksua on siis aina 3 kertaa / viikko..

• kannattaa.

kokeilla alussa onko kyse laiskuudesta vai väsymyksestä sillä väsyneenä harjoittelussa ei ole mitään mieltä.

Ihminen oppii omasta kehostaan koko elämänsä ajan sillä vanhetessaan ihmisen palautuminen hidastuu ja tulee esiin uusin oirein.

Nuorena pitää noudattaa ohjelmassa olevia lepoaikoja.

• misu--

kuinka kauan olet taukoa pitänyt (ei mitään käsitystä kauanko helteet ovat jatkuneet, koska täällä pohjoisessa ei helteitä ole ollut...*kateellinen*) jos sinulla on jäänyt vaikka yksi viikko välistä niin jatka siitä mihin jäit. jos yksi lenkki on jäänyt väliin niin se tuskin maailmaa kaataa. kuten joku aiemmin sanoikin, opettele kuuntelemaan mitä elimistösi sanoo, se on hyvä taito osata juoksu-uran edetessä.

• helteellä

voi juosta. nestettä mukaan ja menoks, jos oikeen on kuuma niin käy illalla. tekosyy olla menemättä lenlille...

• Parrujalka

Miten kunnon lasku tapahtuu aloittelijalla mutta kun on jo "kovassa" kunnossa niin n. kahden viikon lepo alkaa vaikuttamaan kuntoon alentavasti ja sekin vain siihen että hapenotto kyky laskee ja herkkyys lihaksistossa huononee.

Muuten kannattaa opetella kuuntelemaan omaa kroppaa ja se antamia vinkkejä. Lisäksi kannattaa totutella juoksemaan sekä kuumalla että kylmä ilmalla.

• Sailuri

olen muutaman kerran juossut tuolla kuumassa ja siitä ei tahdo tulla oikein mitään.. tulee paha olo, vaikka on ollut vesipullo mukana.. :/ vesisateessakin on mukavampi juosta..

• Parrujalka
        Sailuri kirjoitti:

olen muutaman kerran juossut tuolla kuumassa ja siitä ei tahdo tulla oikein mitään.. tulee paha olo, vaikka on ollut vesipullo mukana.. :/ vesisateessakin on mukavampi juosta..

Jos juokseminen tuntuu kuumalla pahalta niin jätä väliin. Kun olet juossut jonkin aikaa( vuoden taikka ensi kesänä) ja askel kevenee niin kyllä kuumalla juokseminen alkaa sujua.

• Sailuri
        Parrujalka kirjoitti:

Jos juokseminen tuntuu kuumalla pahalta niin jätä väliin. Kun olet juossut jonkin aikaa( vuoden taikka ensi kesänä) ja askel kevenee niin kyllä kuumalla juokseminen alkaa sujua.

juu, tiedän väkisin ei kannata mitään tehdä :) pitänee nyt katsella miten tilanne edistyy.. pitäisi ensinnäkin hankkia sateen pitävä takki.. siis sellanen aika ohut, että sen kans vois lähtee lenkille.. mulla on meinaan lenkillä tapana kuunnella musiikkia (jaksan paremmin juosta!) ja sitten pitää olla tota ohjelmaa varten kello mukana.

• Kokeillut
        Sailuri kirjoitti:

juu, tiedän väkisin ei kannata mitään tehdä :) pitänee nyt katsella miten tilanne edistyy.. pitäisi ensinnäkin hankkia sateen pitävä takki.. siis sellanen aika ohut, että sen kans vois lähtee lenkille.. mulla on meinaan lenkillä tapana kuunnella musiikkia (jaksan paremmin juosta!) ja sitten pitää olla tota ohjelmaa varten kello mukana.

Toimii personal trainerina samalla.

• tai illalla
        Sailuri kirjoitti:

Yöjuoksukin on ihan mukavaa!!

• möhömaha

Alotin 5km ohjelman huhtikuussa. Kuntoni oli todella päässyt todella huonoksi ja kuntotesti näytti nollaa.

Noudatin ohjelmaa aika säntillisesti juoksemmatta yhtään pitempää tai lyhyempään kun ohjeessa sanottiin ja nyt 3kk jälkeen 5km lenkit menee vaivatta.

Parasta ohjelmassa oli minusta se, että ohjelmaa noudattamalla kaikki lenkit tuntui helpolta ja seuraavan kerran oli taas helppo lähtee matkaan vaikka matka kasvoikin kokoajan.

Suosittelen.

• Anonyymi

Suosittelen Garminin päivittäisiä suosituksia. Kunto kohenee silmissä.

• Anonyymi

Juu. Pitää ahnehtia Garminin piiskaamana.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mihin kaivattusi

Ja sinun juttusi kaatui?
      Ikävä
      190
      8647
    2. En löydä sinua

En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k
      Ikävä
      26
      4808
    3. Ketä julkkista

kaivattunne muistuttaa?
      Ikävä
      50
      4268
    4. Tunniste

Jonka vain sinä ja kaivattusi tietää. ⬇️
      Ikävä
      62
      3837
    5. Opettelen sun jokaisen virheen

ja rakastan sua.
      Ikävä
      51
      3236
    6. Miten, milloin

Se onnistuisi sun luona
      Ikävä
      50
      3030
    7. Ne oli ne hymyt

Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä
      Ikävä
      26
      2696
    8. Haluan huomiota sulta

nainen…tiedoksi. 😥❤️ -M-
      Ikävä
      43
      2501
    9. Miten mä olisin

Rohkeampi lähestymään häntä. En tiedä. En osaa nykyään edes tikusta tehdä asiaa vaan käyttäydyn päin vastoin välttelen.
      Ikävä
      48
      2479
    10. Anteeksi kun käyttäydyn

niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv
      Ikävä
      38
      2243
    Aihe