Lapsen paras

Eikö olisi inhimillisintä,että

lapsen omaa perhettä tuettaisiin,heti alusta alkaen,kun ongelmia syntyy?Samoin sanottaisiin reilusti,että lapsi huostaanotetaan 18 vuotiaaksi asti,ellei perhe paranna tapojaa muutamassa kuukaudessa.Ettei toimittaisi salaa huostaanottoa valmistellen,niinkuin nyt,ja ilman mitään tukea lapsen perheelle.Väitän,että lapsi menee henkisesti rikki aina,jos erotetaan omasta perheestään.Eri asia marginaali perheissä,joissa joudaan,pahoinpidellään lasta,tai kaltoin kohdellaan.Myös kuinka monessa niinsanotussa "kunnon perheessä"jossa vanhempien työ,harrastukset ym.menot jättää lapsen täysin yksin olisi tarkastamisen varaa,muttei sellaiseen kukaan kiinnitä huomiota.Käyväthän he töissä.Samoin joka perheessä voisi joka viikonloppu tehdä ratsian,ja jos vanhemmat kännissä viedä lapset huostaan,niinhän toimitaan köyhien suhteen.Kaksinaamaaista touhua,ja ovatko soskut itse parhaita kasvattajia omille lapsilleen,ja kuinka moni sosku perustanut sijaiskodin,josta saa lapset suoraan virkasisariltaan,ja leivän myös?Huostaanotot olisi aina käsiteltävä tuomioistuimissa,nyt lastensuojelu on aivan mielivaltaa,jos vanhempien naama ei miellytä,niin lapsi pois.

120

5154

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • onkin !

Sossun tätien säilyttää oma tuoli siellä kopissa, mihinkäs sen ison persheen sitten lykkäisi jos virka lähtisi.
      Jokainen varmaan tajuaa miten paljon todellakin lapseen vaikuttaa se kun hänet tempaistaan tutusta, turvallisesta kodista pois. Joka ei tajua, häneltä puuttuu paljon , todella paljon, ruuveja.
      Lapsilla tehdään bisnestä.

• näin juuri on.

Bisnestä se on täysin.Nyt kun sijari kuuli,että lapsi lähtee,hän ei osta edes sullia enään lapselle,vaikka rahan saakin.

• sukkiako?
        näin juuri on. kirjoitti:

Bisnestä se on täysin.Nyt kun sijari kuuli,että lapsi lähtee,hän ei osta edes sullia enään lapselle,vaikka rahan saakin.

Ei kai niitä muutenkaan joka kuukausi ostella kellekään.

• perheitä

sitten todellakaan tueta? Keitä varten ovat esim. perhetyöntekijät? Suomessa perheillä on subjektiivinen päivähoito-oikeus, eikö se ole tukemista. On tuettua lomatoimintaa ja toimeentulotukikin on olemassa.

Pitääkö todella jokaisen lapsiperheen pelätä lastensa huostaanottoa siinäkin tapauksessa, että asiansa hoitaa. Vaikka työttömänäkin tai pienillä tuloilla. Minä en ainakaan ole koskaan pelännyt sosiaalityöntekijöitä ja heidenkin kanssaan sentään olen asioinut yhteensä kolmen vuoden ajan.

Vai onko niin, että apua ei osata tai haluta ottaa vastaan? Herätään vasta sitten kun huostaanotto on jo tapahtunut. Yhdyn ajatukseen, että lapsen paras on hänen oma kotinsa, turvallinen sellainen. Mutta mitä on tapahtunut sille turvalliselle kodille, jos lapsi on sieltä täytynyt turvaan viedä.

Ehkä olen vain tyhmä, kun en tätä asiaa ymmärrä.

• kokemusta on

Jos on pienet tulot ja joudut käymän soskun luukulla kerjään, niin olet automaattisesti lastensuojelun asiakas. Perhetyöntekijät ovat soskua varten ei apua tarvitsevia, ainakin täällä ne tulee toisten koteihin istumaan ei muuta, eli kyttäävät mitä teet kotonasi ja osaatko oikea oppisesti kasvattaa lapsiasi, niin kuin kirjoissa opetetaan, eli kaikkien vanhempien pitäisi olla kasvatusalan ammattilaisa ja lasten pitäisi olla suoraan Suomisen Ollin elokuvista, äidin pitäisi hoitaa lapset ja koti niin kuin 50-luvun idylli elokuvissa, jotka ovat vailla mitään todellisuutta, muuten lapset otetaan huostaan.

• 'Eikö perheitä tueta'

Perhetyöntekijät ovat kahvitteluseuraa äidille kerran kuukaudessa tai harvemmin.

Toimeentulotukea emme saa, ei edes harkinnanvaraista, vaikka lapsella kallis erikoisruokavalio ja lisäravinteet. Itse olen sitä mieltä, että harkinnanvaraiseen meillä olisi oltava oikeus, mutta kun ei niin ei.

Tuettuun lomaan on periaatteessa oikeus joka toinen vuosi, mutta meillä ei pitänyt sekään paikkaansa. Kun hain viime kesänä lapsen sairauden takia ko. sairautta sairastavien lasten liiton leirille, sanottiin että teillä olisi kaikki oikeus päästä, mutta heillä ei ole rahaa antaa loman omavastuuosuuteen, eikä matkaan.

Minä olen aina asiani hoitanut, enkä pelännyt sossuja ennen kuin huostaanotosta alettiin puhua. Ja sinulle tiedoksi yksi tärkeä asia: TURVALLISELLE kodille ei ole tarvinnut tapahtua yhtään mitään, vaikka lapsi huostaanotetaankin! Todennäköisesti et ole tyhmä, vaan tietämätön kuten moni muukin näistä asioista.

• Helinä-keiju1

Perhetyöntekijöissä on paljon mm. kodinhoitajia, joilla ei missään tapauksessa voi olla valmiuksia arvioida kenenkään vanhemmuustaitoja vaikka kuinka kauan istuis sohvalla tarkkailemassa. Mitään sellaisia valtuuksia ei pitäisi perhetyöntekijöille suoda, vaan heidän pitäisi lähinnä auttajan roolissa pitäytyä, kuten siivota ja laittaa ruokaa, jotta uupunut äiti voisi hengähtää. Yhteiskunnan pitäisi tukea lapsiperheitä tulonsiirroin. Jatkuva rahahuoli ja yletön niukkuus ympäröivässä kulutusyhteiskunnassa elävälle lapsiperheelle on riski, joka voi viedä huostaanoton partaalle. Sitä vain pahentaa kaiken maailman tarkkailijat. Tulonsiirroin tilanne monen kohdalla paranisi ja lapset saisivat jäädä synnyinkotiinsa.

Perhetyöntekijöistä tässä linkissä:

http://66.249.93.104/search?q=cache:jR8CDtYF7McJ:www.laaninhallitus.fi/lh/biblio.nsf/F990B36E5BE8ACC9C2256F2600468650/$file/Auta lasta ajoissa.pdf Perhetyöntekijät koulutus&hl=fi&gl=fi&ct=clnk&cd=12

Kirjavaa joukkoa.

• tekevät mitä mielivät

Taitaa olla niin, ettei perhetyöntekijöillä ole toimenkuvaa ollenkaan tai sitä ei ole selkiytetty heille itselleen.
        Turha on esimerkiksi laittaa päihdetyöstä innostunutta työntekijää kotiin, jossa ei päihteitä käytetä.

Minun ongelmani oli koulukiusattu lapsi, mutta perhetyö ei pystynyt auttamaan. Perhetyöntekijä olisi pystynyt auttamaan kun olisi tunnustanut ettei pysty. Sen sijaan hän kahvitteli ja alko oli mielipuheenaiheensa, käyttihän hänen perheensäkin.
        Myöhemmin hän erosi ja kuulin kertoneen syyksi miehensä alkoholin käytön. Käytti kyllä itsekin, kävimme yhdessä viinakaupassa hänen autollaan. Kerroin sittemmin sosiaalitantalle mitä perhetyöntekijä on eronsa syyksi kertoillut, koska perhetyöntekijän paha olo näkyi selvästi jo hänen käydessään meillä minua "auttamassa".
        Silloin minua ei uskottu ja huostaanoton perusteissa oli, ettei minulle voida antaa tukitoimia tai että ne ovat riittämättömät. Hallinto-oikeuskin hyväksyi, saa nähdä miten hallinto-oikeus muotoilee nyt asian kun kyvytön perhetyöntekijä ei osannut tunnustaa kyvyttömyyttään omien ongelmiensa kurimuksessa ja vei minulta viimeiset voimavarat puhumattakaan, että koulussa kiusattu lapsi olisi saanut sen avun mikä hänelle olisi kuulunut, kiusaajat kuriin. Tarvittaessa väkivaltaiset lapset otetaan huostaan, mutta kiusattu lapseni otettiin huostaan.
        Lapseni kiusatuksi joutuminen kai sitten johtui minusta, olen ollut hyvänahkainen ja uskonut asioiden puhumalla selviävän. Nyt olen oivaltanut ettei, kiusaamista ei pyrittykään poistamaan koulun tontilla, turvattiinpahan nautinto sadisteille, yhtenä koulunjohtokunnan puheenjohtajan poika.

Kirjoitin perhetyön kokemuksestani Ensi-ja turvakotien liittoon. Vastauksenkin sain, voimattomuutta yhteiskunnan ongelmiin valiteltiin vastauksessa ja sitä, että minun perheeni avun tarve oli jotakin ihan muuta kuin mitä annettiin. Mukava oli kirje saada, mutta vastuu kysymys oli jätetty täysin huomiotta puhumattakaan miten Ensi-ja turvakotien liitto aikoo möhläyksensä korjata.
        Toistaiseksi maksumiehenä olen ollut minä, henkiset koettelemukset kuin taloudellisetkin ovat mittavat. Enkä tarkoita taloudellisella lapsilisiä, vaan työstä pois jäämisen pakkoa huostaanottotaistelun täyttäessä elämäni kokonaisvaltaisesti.

• Läntisen sosiaalikeskuksen
        tekevät mitä mielivät kirjoitti:

Taitaa olla niin, ettei perhetyöntekijöillä ole toimenkuvaa ollenkaan tai sitä ei ole selkiytetty heille itselleen.
        Turha on esimerkiksi laittaa päihdetyöstä innostunutta työntekijää kotiin, jossa ei päihteitä käytetä.

Minun ongelmani oli koulukiusattu lapsi, mutta perhetyö ei pystynyt auttamaan. Perhetyöntekijä olisi pystynyt auttamaan kun olisi tunnustanut ettei pysty. Sen sijaan hän kahvitteli ja alko oli mielipuheenaiheensa, käyttihän hänen perheensäkin.
        Myöhemmin hän erosi ja kuulin kertoneen syyksi miehensä alkoholin käytön. Käytti kyllä itsekin, kävimme yhdessä viinakaupassa hänen autollaan. Kerroin sittemmin sosiaalitantalle mitä perhetyöntekijä on eronsa syyksi kertoillut, koska perhetyöntekijän paha olo näkyi selvästi jo hänen käydessään meillä minua "auttamassa".
        Silloin minua ei uskottu ja huostaanoton perusteissa oli, ettei minulle voida antaa tukitoimia tai että ne ovat riittämättömät. Hallinto-oikeuskin hyväksyi, saa nähdä miten hallinto-oikeus muotoilee nyt asian kun kyvytön perhetyöntekijä ei osannut tunnustaa kyvyttömyyttään omien ongelmiensa kurimuksessa ja vei minulta viimeiset voimavarat puhumattakaan, että koulussa kiusattu lapsi olisi saanut sen avun mikä hänelle olisi kuulunut, kiusaajat kuriin. Tarvittaessa väkivaltaiset lapset otetaan huostaan, mutta kiusattu lapseni otettiin huostaan.
        Lapseni kiusatuksi joutuminen kai sitten johtui minusta, olen ollut hyvänahkainen ja uskonut asioiden puhumalla selviävän. Nyt olen oivaltanut ettei, kiusaamista ei pyrittykään poistamaan koulun tontilla, turvattiinpahan nautinto sadisteille, yhtenä koulunjohtokunnan puheenjohtajan poika.

Kirjoitin perhetyön kokemuksestani Ensi-ja turvakotien liittoon. Vastauksenkin sain, voimattomuutta yhteiskunnan ongelmiin valiteltiin vastauksessa ja sitä, että minun perheeni avun tarve oli jotakin ihan muuta kuin mitä annettiin. Mukava oli kirje saada, mutta vastuu kysymys oli jätetty täysin huomiotta puhumattakaan miten Ensi-ja turvakotien liitto aikoo möhläyksensä korjata.
        Toistaiseksi maksumiehenä olen ollut minä, henkiset koettelemukset kuin taloudellisetkin ovat mittavat. Enkä tarkoita taloudellisella lapsilisiä, vaan työstä pois jäämisen pakkoa huostaanottotaistelun täyttäessä elämäni kokonaisvaltaisesti.

perhetyöntekijöiden toimenkuvaan EI kuulu missään kodinhoitotöissä auttaminen.

Ihan mukavia ja fiksuja ihmisiä kahviseurana.

Auttoivat huostaanoton purussa antamalla myönteisiä lausuntoja lapsen ja äidin vuorovaikutussuhteesta sen perusteella, mitä olivat nähneet ja kuulleet kahvittelun lomassa.

• miten rahan puute altistaa
        Läntisen sosiaalikeskuksen kirjoitti:

perhetyöntekijöiden toimenkuvaan EI kuulu missään kodinhoitotöissä auttaminen.

Ihan mukavia ja fiksuja ihmisiä kahviseurana.

Auttoivat huostaanoton purussa antamalla myönteisiä lausuntoja lapsen ja äidin vuorovaikutussuhteesta sen perusteella, mitä olivat nähneet ja kuulleet kahvittelun lomassa.

mielenterveyshäiriöihin, niin aikuisilla nyt, kuin lapsuudessa nähty niukkuus altistaa mielenterveyshäiriöille myöhemmällä iällä.

Kansanterveyslaitokselta professori Eero Lahelma sanoo:

"Tulos osoittaa, että jo mielenterveyden kannalta on tärkeää tukea perheitä taloudellisesti."

• kotiisi tai silloin jo
        Helinä-keiju1 kirjoitti:

Perhetyöntekijöissä on paljon mm. kodinhoitajia, joilla ei missään tapauksessa voi olla valmiuksia arvioida kenenkään vanhemmuustaitoja vaikka kuinka kauan istuis sohvalla tarkkailemassa. Mitään sellaisia valtuuksia ei pitäisi perhetyöntekijöille suoda, vaan heidän pitäisi lähinnä auttajan roolissa pitäytyä, kuten siivota ja laittaa ruokaa, jotta uupunut äiti voisi hengähtää. Yhteiskunnan pitäisi tukea lapsiperheitä tulonsiirroin. Jatkuva rahahuoli ja yletön niukkuus ympäröivässä kulutusyhteiskunnassa elävälle lapsiperheelle on riski, joka voi viedä huostaanoton partaalle. Sitä vain pahentaa kaiken maailman tarkkailijat. Tulonsiirroin tilanne monen kohdalla paranisi ja lapset saisivat jäädä synnyinkotiinsa.

Perhetyöntekijöistä tässä linkissä:

http://66.249.93.104/search?q=cache:jR8CDtYF7McJ:www.laaninhallitus.fi/lh/biblio.nsf/F990B36E5BE8ACC9C2256F2600468650/$file/Auta lasta ajoissa.pdf Perhetyöntekijät koulutus&hl=fi&gl=fi&ct=clnk&cd=12

Kirjavaa joukkoa.

huostaanotto on alkanut,jota ei milloinkaan peruta.Näin se ikävä kyllä on.

• viedään.Soskut kyttäävät

edes yhtä syytä,niin lapsesi lähtee.Perhetyöntekijä vain käy kyttäämässä,ei auttamassa,ja raportoi soskuun.Siinä tuki mitä saat.jos sitäkään.

• Kummamamma

kyllä tuetaan jos osaa vaan ottaa apua vastaan ja muutenkin tulla toimeen avustavien kanssa.

Siis pitää osata ottaa apua vastaan.

Perhetyö on arvokasta apua ja muutakin saa.

Alle 3-vuotiaasta on mahdollista saada kotihoidontuki ja silti lapsi voi saada maksuttoman kokopäiväpaikan päiväkodista lastensuojelullisista syistä.

Kodinhoitaja on mahdollista saada helpottamaan kotihommissa.

Maksuton tukiperhe, joka hoitaa lasta esim.
        2 viikonloppua/kk ja lisäksi 2 viikkoa yhtäjaksoisesti kesällä tai joskus muulloin.

Tukiperheessä lapsi voi olla tarvittaessa, kriisitilanteessa esim. äidin sairastuessa, pidempiä jaksoja alueen sosiaalityötekijän päätöksellä ilman huostaanottoa.

Huonekaluja ja tarvikkeita saa lainaksi.
        Joitain esineitä saa omaksi.

Asunnon saa kunnalta ja siihen asumistuen.

Jos isä ei osallistu elatukseen saa elatustukea
        yhteiskunnalta ja tietty lapsilisän.

Peruskoulu on ilmaista.
        Leikkikentät ovat ilmaisia, monista saa ruoankin.

Nämä palvelut ainakin Helsingissä.

• jakeluun! Ainakaan Länsi-
        Kummamamma kirjoitti:

kyllä tuetaan jos osaa vaan ottaa apua vastaan ja muutenkin tulla toimeen avustavien kanssa.

Alle 3-vuotiaasta on mahdollista saada kotihoidontuki ja silti lapsi voi saada maksuttoman kokopäiväpaikan päiväkodista lastensuojelullisista syistä.

2 viikonloppua/kk ja lisäksi 2 viikkoa yhtäjaksoisesti kesällä tai joskus muulloin.

Tukiperheessä lapsi voi olla tarvittaessa, kriisitilanteessa esim. äidin sairastuessa, pidempiä jaksoja alueen sosiaalityötekijän päätöksellä ilman huostaanottoa.

Peruskoulu on ilmaista.

Helsingissä ei perhetyöntekijöiden toimenkuvaan kuulu mikään muu kuin keskustelu ja kahvittelu.
        Kodinhoitajaa ei saa lapsiperheille!

MAKSUTONTA tarhapaikkaa ei olla saatu koskaan.

Tukiperhettä ei ole tarjottu KOSKAAN.

Mitä tarkoitat sanomalla, että huonekaluja saa lainaksi? Miksi pitäisi lainata? Mistä? Sekö on ratkaisusi, että yksinhuoltajaa ei tueta taloudellisesti, vaikka elää lapsen kanssa köyhyysrajan alapuolella?

Elatustuki on 118 e/kk.

Peruskoulu on kaikille ilmainen.
        Ulkona saavat kaikkien lapset leikkiä ilmaiseksi koko maassa.

• Vantaan korvaukset
        jakeluun! Ainakaan Länsi- kirjoitti:

Helsingissä ei perhetyöntekijöiden toimenkuvaan kuulu mikään muu kuin keskustelu ja kahvittelu.

Mitä tarkoitat sanomalla, että huonekaluja saa lainaksi? Miksi pitäisi lainata? Mistä? Sekö on ratkaisusi, että yksinhuoltajaa ei tueta taloudellisesti, vaikka elää lapsen kanssa köyhyysrajan alapuolella?

Elatustuki on 118 e/kk.

kunta maksaa sijaisperheelle yhtä esim.
        7-vuotiasta lasta kohden näin:

Hoitopalkkio 500 e/kk
        Kulukorvaus 402 e/kk
        Lapsilisä 100 e/kk
        Kouluun urheiluvälineet korvataan
        Harrastus korvataan
        Iltapäivätarha korvataan
        Yhteensä 1002 e/kk

Edellä olevat summat maksetaan, oli vanhemmilla minkä verran tahansa tuloja kodin ulkopuolelta.

Kun samoja summia verrataan esim. 700 euron nettopalkalla elävään yh-äitiin, summat näyttävät tällaisilta:

Hoitopalkkio 0 e/kk
        Kulukorvaus 0 e/kk
        Lapsilisä 136 e/kk
        Elatustuki 118 e/kk
        Kouluun urheiluvälineet 0 e/kk
        Harrastukset 0 e/kk
        Toimeentulotuki 0 e/kk
        Iltapv-tarhan äiti maksaa itse
        Yhteensä 254 e/kk

Jos sijarikorvaukset olisivat Helsingin puolelta, missä myös itse asun, olisivat summat suurempia.

Tämäkö sitä perheiden tukemista on?
        On se hyvä, että leikkikentät ovat ilmaisia!

• Miten osaat ottaa, jos
        Kummamamma kirjoitti:

Peruskoulu on ilmaista.

tukea ei anneta? Ei ole, eikä edes SAA olla kiinni siitä, etteikö osaisi tulla toimeen avustavien kanssa! Kyllä lapselle minimitoimeentulo on turvattava myös oman vanhempansa kanssa, eikä vasta sijoitettuna.

Asenteesi on tosi outo!

Taidat odella kannattaa sitä, että lapset otetaan huostaan vaikka ilman todellista syytä kun vain sijareille lapsia riittää. Mainintasi lainattavista huonekaluista viimeistään paljastaa, että kannatat todellisen luokkayhteiskunnan rakentamista vaikka lasten kustannuksella.

Alle kouluikäiset saavat keittoa yhden lautasellisen päivässä joillain leikkikentillä, kouluikäiset eivät saa ilmaiseksi siellä muuta kuin keinut ja kiipeilytelineet. Ai että oikein peruskoulu on ilmaista lapsille bioperheissäkin!

• perheitä tueta'
        Miten osaat ottaa, jos kirjoitti:

tukea ei anneta? Ei ole, eikä edes SAA olla kiinni siitä, etteikö osaisi tulla toimeen avustavien kanssa! Kyllä lapselle minimitoimeentulo on turvattava myös oman vanhempansa kanssa, eikä vasta sijoitettuna.

Asenteesi on tosi outo!

Taidat odella kannattaa sitä, että lapset otetaan huostaan vaikka ilman todellista syytä kun vain sijareille lapsia riittää. Mainintasi lainattavista huonekaluista viimeistään paljastaa, että kannatat todellisen luokkayhteiskunnan rakentamista vaikka lasten kustannuksella.

Alle kouluikäiset saavat keittoa yhden lautasellisen päivässä joillain leikkikentillä, kouluikäiset eivät saa ilmaiseksi siellä muuta kuin keinut ja kiipeilytelineet. Ai että oikein peruskoulu on ilmaista lapsille bioperheissäkin!

Tilanne voi olla näin:
        -äiti on aina hoitanut asiansa ja lapsensa
        -ei alkoa, ei huumeita
        -ei huoraamista, ei mielenterv.ongelmia
        -äidin yhdellä lapsella on poikkeava käytös
        -seuraa psykiatrisia tutkimuksia lapselle
        -äiti syyllistetään lapsen oireista
        -lapsi huostaanotetaan
        -äiti alkaa raivoisan taistelun saada lapsi kotiin ja onnistuu siinä (yleensä ei onnistu)
        -lapsi viedään As-epäilyn takia neurologisiin tutkimuksiin, jossa diagnoosi varmistuu
        -psykiatrit ja lastensuojelu saavat pitkän nenän

Tarinalla on toisenlainen loppu, jos äiti ei onnistu purkamaan aiheetonta huostaanottoa. Lapsen todellista sairautta ei kukaan huomaa edes epäillä, vaan lasta hoidetaan pelkästään psykiatrisella puolella, josta ei ole lapselle yleensä mitään hyötyä, voi olla jopa haittaakin. Haittaa on ainakin, jos ei muusta, niin huostaanotosta. Sijarit saavat kaikkien muiden suurten korvaustensa lisäksi vielä sairaan lapsen hoitotukea keskim. 183 e/kk ja kaikkia lapsen (todellisuudessa As-oireyhtymästä johtuvia) käytös- ja tunne-elämänhäiriöitä pidetään VAIN ja AINOASTAAN vanhemmista johtuvina.

Alussa lapsi pääsee kotilomille kerran kuussa, mutta sijarit valittavat lapsen 'oirehtivan' voimakkaasti loman jälkeen ja niin lomat kielletään. As-lapselle kaikki siirtymävaiheet, kuten vaihtaminen sijarilta kotiin ja takaisin, ovat erityisen vaikeita. Lapsi haluaisi olla vain ja ainoastaan omassa kodissaan tuttujen turvallisten rutiinien keskellä, mutta eihän häntä kukaan kuuntele ja jos kuunteleekin, ei hänen mielipiteestään tarvitse välittää, ei alle 12-vuotiaalla ole arvostelukykyä tällaisissa asioissa. Ja niin sijoitus jatkuu, jatkuu ja jatkuu...

• mukaan
        Vantaan korvaukset kirjoitti:

Hoitopalkkio 500 e/kk
        Kulukorvaus 402 e/kk
        Lapsilisä 100 e/kk
        Harrastus korvataan
        Iltapäivätarha korvataan
        Yhteensä 1002 e/kk

Edellä olevat summat maksetaan, oli vanhemmilla minkä verran tahansa tuloja kodin ulkopuolelta.

Kun samoja summia verrataan esim. 700 euron nettopalkalla elävään yh-äitiin, summat näyttävät tällaisilta:

Hoitopalkkio 0 e/kk
        Kulukorvaus 0 e/kk
        Lapsilisä 136 e/kk
        Elatustuki 118 e/kk
        Harrastukset 0 e/kk
        Toimeentulotuki 0 e/kk
        Yhteensä 254 e/kk

Jos sijarikorvaukset olisivat Helsingin puolelta, missä myös itse asun, olisivat summat suurempia.

tuo yksinhuoltajakorotus säilyy huostaanotosta huolimatta, eli myös sijaisperhe saa tuon 136 euroa/kk lapsilisää. Tarkistinkin kerran Kelasta ja kyllä siellä vahvistivat asian.
        Eli yksinhuoltajakorotus säilyy lapsella. Ovelaa. Mitähän muita tulonsiirtoja on, joita sijaiset saavat ja joita haukkumalla biologisia vanhempia narkeiksi sun muiksi yrittivät piilotella.

• se menee
        perheitä tueta' kirjoitti:

Tilanne voi olla näin:
        -äiti on aina hoitanut asiansa ja lapsensa
        -ei alkoa, ei huumeita
        -ei huoraamista, ei mielenterv.ongelmia
        -äidin yhdellä lapsella on poikkeava käytös
        -seuraa psykiatrisia tutkimuksia lapselle
        -äiti syyllistetään lapsen oireista
        -lapsi huostaanotetaan
        -äiti alkaa raivoisan taistelun saada lapsi kotiin ja onnistuu siinä (yleensä ei onnistu)
        -lapsi viedään As-epäilyn takia neurologisiin tutkimuksiin, jossa diagnoosi varmistuu
        -psykiatrit ja lastensuojelu saavat pitkän nenän

Tarinalla on toisenlainen loppu, jos äiti ei onnistu purkamaan aiheetonta huostaanottoa. Lapsen todellista sairautta ei kukaan huomaa edes epäillä, vaan lasta hoidetaan pelkästään psykiatrisella puolella, josta ei ole lapselle yleensä mitään hyötyä, voi olla jopa haittaakin. Haittaa on ainakin, jos ei muusta, niin huostaanotosta. Sijarit saavat kaikkien muiden suurten korvaustensa lisäksi vielä sairaan lapsen hoitotukea keskim. 183 e/kk ja kaikkia lapsen (todellisuudessa As-oireyhtymästä johtuvia) käytös- ja tunne-elämänhäiriöitä pidetään VAIN ja AINOASTAAN vanhemmista johtuvina.

Alussa lapsi pääsee kotilomille kerran kuussa, mutta sijarit valittavat lapsen 'oirehtivan' voimakkaasti loman jälkeen ja niin lomat kielletään. As-lapselle kaikki siirtymävaiheet, kuten vaihtaminen sijarilta kotiin ja takaisin, ovat erityisen vaikeita. Lapsi haluaisi olla vain ja ainoastaan omassa kodissaan tuttujen turvallisten rutiinien keskellä, mutta eihän häntä kukaan kuuntele ja jos kuunteleekin, ei hänen mielipiteestään tarvitse välittää, ei alle 12-vuotiaalla ole arvostelukykyä tällaisissa asioissa. Ja niin sijoitus jatkuu, jatkuu ja jatkuu...

Eli jos tai kun tarvitset vaikka vain heltekllisesti toimeentulotukea, niin soskut kyselee koulut ja päiväkodit miten lapsilla menee. No päiväkodeissa ja kouluissa lapsilla alkaa siinä vaiheessa mitä ihmeellisempiä ongelmia, aikaisemmin kaikki on mennyt hyvin, vaikka olet kysellyt lapsistasi joka päiäv, mutta ongelmat tulee sitten salaman iskusta ja niitä onkin itseasiassa ollutkin aina, joista myös onkin vanhemmille kerrottu mutte ne olikin niin yhmiä etteivät ole tajunneet eikä tehneet asioille mitään eli täsyin epäkelpoja lasten kasvattajia.

• saa huonekaluja
        jakeluun! Ainakaan Länsi- kirjoitti:

Elatustuki on 118 e/kk.

lainaksi ? Amerikassa saa köyhät huonekalut ilmaiseksi, mutta täällä et saa. Ja kuka haluaa toisten huonekaluja lainaksi ? Voi pyhä yksinkertaisuus, onko sekin liikaa vaadittu että edes kirpparilta sais huonekalut ostettua.
        Oulussakaan perhetyöntekijät eivät tee muuta kuin juovat kahvia. että on joillakin ruusuinen maailman kuva.

• juuri. !
        miten rahan puute altistaa kirjoitti:

mielenterveyshäiriöihin, niin aikuisilla nyt, kuin lapsuudessa nähty niukkuus altistaa mielenterveyshäiriöille myöhemmällä iällä.

Kansanterveyslaitokselta professori Eero Lahelma sanoo:

"Tulos osoittaa, että jo mielenterveyden kannalta on tärkeää tukea perheitä taloudellisesti."

Köyhät kyykkyyn ja lapset Sijareille, ja sijareille rahaa niin paljon että pärjäävät, eipä altistu lapsetkaan mielenterveyshäiriöihin. Ihan oikeinhan siis kaikki menee.

• et tämä kehitys jatkuis
        juuri. ! kirjoitti:

Köyhät kyykkyyn ja lapset Sijareille, ja sijareille rahaa niin paljon että pärjäävät, eipä altistu lapsetkaan mielenterveyshäiriöihin. Ihan oikeinhan siis kaikki menee.

ja köyhät eivät enää tekisikään lapsia.

No, rahanahneet ihmiset nyt killinkinsä ottavat vaikka kiven kolosta.

Mutta kun lainsäädäntöä järkeistämällä, vanhempien ja lasten oikeusturvaa parantamalla ja perheiden tukea lisäämällä saadaan huostaanotot vähenemään, niin kyllä sijareiden koulutustasovaatimuskin nousee, ettei ihan pystymetsästä 24 tunnin pride-kurssilla kukaan pääse lapsista rahastamaan.

• sijari
        mukaan kirjoitti:

tuo yksinhuoltajakorotus säilyy huostaanotosta huolimatta, eli myös sijaisperhe saa tuon 136 euroa/kk lapsilisää. Tarkistinkin kerran Kelasta ja kyllä siellä vahvistivat asian.
        Eli yksinhuoltajakorotus säilyy lapsella. Ovelaa. Mitähän muita tulonsiirtoja on, joita sijaiset saavat ja joita haukkumalla biologisia vanhempia narkeiksi sun muiksi yrittivät piilotella.

En tiedä mistä olet tietosi saanut, mutta meille sijoitetuista yh:n lapsista maksetaan aivan normaali lapsilisän lapsiluvun mukaan. Ensimmäisestä saadaan vähän yli 100 euroa, toisesta hivenen enemmän, samoin kolmannesta. Kolmas ei ole yh:n lapsi.

• niitten lapsista
        mukaan kirjoitti:

silleen, että maksetaan sen mukaan, monesko on siellä sijaisperheessä, se laps siis

• Ensin laitetaan
        se menee kirjoitti:

Eli jos tai kun tarvitset vaikka vain heltekllisesti toimeentulotukea, niin soskut kyselee koulut ja päiväkodit miten lapsilla menee. No päiväkodeissa ja kouluissa lapsilla alkaa siinä vaiheessa mitä ihmeellisempiä ongelmia, aikaisemmin kaikki on mennyt hyvin, vaikka olet kysellyt lapsistasi joka päiäv, mutta ongelmat tulee sitten salaman iskusta ja niitä onkin itseasiassa ollutkin aina, joista myös onkin vanhemmille kerrottu mutte ne olikin niin yhmiä etteivät ole tajunneet eikä tehneet asioille mitään eli täsyin epäkelpoja lasten kasvattajia.

puheterapeutti ym,ja lähete Lastenlinnaan.Sitten kun tulee tulos,että lapsi ikäistään paljon kehittyneempi.Paperi unohdetaan,mutta keksimallä keksitään mitä vain.,ja yllätys lopuksi on huostaanotto.Näin asia menee.Lastenpäiväkodit raportoivat koko ajan soskuja.

• täysi susi
        Ensin laitetaan kirjoitti:

puheterapeutti ym,ja lähete Lastenlinnaan.Sitten kun tulee tulos,että lapsi ikäistään paljon kehittyneempi.Paperi unohdetaan,mutta keksimallä keksitään mitä vain.,ja yllätys lopuksi on huostaanotto.Näin asia menee.Lastenpäiväkodit raportoivat koko ajan soskuja.

Perheiden asioita pitäisi yhteistyössä,
        toista kunnioittaen ja asiakkaan
        (jos sellaiseksi joutui, pääsi)
        lähtökohdat huomioden, tarvittaessa auttaa, tukea, ohjata oikeiden palveluiden pariin jne.

Mutta kun nainen on naiselle todellakin susi; sosiaaliviranomainen (suurimman viranomaisvallan Suomessa saadessaan) toimii juuri niinkuin naisten "kuuluukin" normaalisti toimia.
        Alennetaan ihmisarvoa,
        vähätellään, käyttäydytään epäasiallisesti toista ihmistä, perhettä kohtaan,
        viedään ihmisten toimivalta omien asioiden hoidon suhteen ja lasten kasvatuksen, hoidon suhteen,
        etsimällä etsitään perheiden elämästä
        epäolennaisia asioita, tapahtumia, tilanteita,
        ei hyvöksytä minkäänlaisia normaaliin elämään kuuluvia "ei aina niin aurinkoisia" tapahtumia, asioita,
        "nimitellään" lapsia epäkelvoiksi = milloin mitäkin puutetta käyttäytymisessä, hoidossa, huollossa
        jne.

Nainen toimii niinkuin naisen "kuuluukin" toimia,
        saadessaan äärettömät ja kontrolloimattomat valtuudet;
        ylentää itsensä toisen ihmisen, perheen,
        elämän tuomariksi, arvioijaksi, kritisoijaksi ja "tuomioidensa" täytäntöönpanijaksi.

• asennetta on aina
        täysi susi kirjoitti:

Perheiden asioita pitäisi yhteistyössä,
        toista kunnioittaen ja asiakkaan
        (jos sellaiseksi joutui, pääsi)
        lähtökohdat huomioden, tarvittaessa auttaa, tukea, ohjata oikeiden palveluiden pariin jne.

Mutta kun nainen on naiselle todellakin susi; sosiaaliviranomainen (suurimman viranomaisvallan Suomessa saadessaan) toimii juuri niinkuin naisten "kuuluukin" normaalisti toimia.
        Alennetaan ihmisarvoa,
        vähätellään, käyttäydytään epäasiallisesti toista ihmistä, perhettä kohtaan,
        viedään ihmisten toimivalta omien asioiden hoidon suhteen ja lasten kasvatuksen, hoidon suhteen,
        etsimällä etsitään perheiden elämästä
        epäolennaisia asioita, tapahtumia, tilanteita,
        ei hyvöksytä minkäänlaisia normaaliin elämään kuuluvia "ei aina niin aurinkoisia" tapahtumia, asioita,
        "nimitellään" lapsia epäkelvoiksi = milloin mitäkin puutetta käyttäytymisessä, hoidossa, huollossa
        jne.

Nainen toimii niinkuin naisen "kuuluukin" toimia,
        saadessaan äärettömät ja kontrolloimattomat valtuudet;
        ylentää itsensä toisen ihmisen, perheen,
        elämän tuomariksi, arvioijaksi, kritisoijaksi ja "tuomioidensa" täytäntöönpanijaksi.

harrastanut tuo outo tyyppi, joka niistä huonekalujen lainaamisesta puhui. Ei muuta kuin lapset sijareille vain, joille suuret korvaukset ja biovanhemmille ilkutaan, että peruskoulu ja leikkikentät ovat ilmaisia ja huonekaluja saa lainaksi sieltä ja sieltä...

Ja muuten niiden korvausten suuruudesta:

Sen mitä aikanaan katsoin toista palstaa, niin siellä moni sijari väittää, etteivät korvaukset niin suuret ole, kaikki menee mikä tuleekin. Kun itse olin aikanaan parempi palkkaisessa työssä, laskin lapsen menoihin juuri tuon 700-800 e/kk. Se sisältää tosin sitten ihan kaiken, myös kuukausittaisen säästöosuuden lapsen lomia varten. Mutta nyt olemme viime vuodet joutuneet OLEMAAN PÄRJÄÄMÄTTÄ sillä 245 eurolla (elatustuki ja lapsilisä).

On se ihme, että jos biot vaativat kotona olevalle lapselleen RIITTÄVÄÄ toimeentuloa, niin sijarit ovat pahimmillaan kuin hyeenalauma huutamassa, että peruskoulu ja leikkikentät ovat ilmaisia ja huonekaluja saa jostain ilmaiseksi.

Siis minun päähän ei ole mahtunut ikinä, mitä sijareilla on bioperheiden aseman parantamista vastaan!!!?????????!!!!!!!!

• kirjoituksen sanoilla
        asennetta on aina kirjoitti:

harrastanut tuo outo tyyppi, joka niistä huonekalujen lainaamisesta puhui. Ei muuta kuin lapset sijareille vain, joille suuret korvaukset ja biovanhemmille ilkutaan, että peruskoulu ja leikkikentät ovat ilmaisia ja huonekaluja saa lainaksi sieltä ja sieltä...

Ja muuten niiden korvausten suuruudesta:

Sen mitä aikanaan katsoin toista palstaa, niin siellä moni sijari väittää, etteivät korvaukset niin suuret ole, kaikki menee mikä tuleekin. Kun itse olin aikanaan parempi palkkaisessa työssä, laskin lapsen menoihin juuri tuon 700-800 e/kk. Se sisältää tosin sitten ihan kaiken, myös kuukausittaisen säästöosuuden lapsen lomia varten. Mutta nyt olemme viime vuodet joutuneet OLEMAAN PÄRJÄÄMÄTTÄ sillä 245 eurolla (elatustuki ja lapsilisä).

On se ihme, että jos biot vaativat kotona olevalle lapselleen RIITTÄVÄÄ toimeentuloa, niin sijarit ovat pahimmillaan kuin hyeenalauma huutamassa, että peruskoulu ja leikkikentät ovat ilmaisia ja huonekaluja saa jostain ilmaiseksi.

Siis minun päähän ei ole mahtunut ikinä, mitä sijareilla on bioperheiden aseman parantamista vastaan!!!?????????!!!!!!!!

OLEMAAN PÄRJÄÄMÄTTÄ tarkoitan nimenomaan sitä, että köyhyysrajan alapuolella eletään.

Mites sijarin suu pantais kun lapsesta maksettais vain 245 e/kk?
        Vieläkö lapsi kelpais?

• kysykää tekin
        niitten lapsista kirjoitti:

silleen, että maksetaan sen mukaan, monesko on siellä sijaisperheessä, se laps siis

En tiedä sitä jos lapsilisä maksetaan sijoittajalle onko siinä ero sitten. Mutta ei kai niin voi olla. Käykää nyt hyvät sijarit Kelassa, kutka ovat vailla yksinhuoltajakorotusta.
        Jos lapsesta on saatu yksinhuoltajakorotusta ennen huostaanottoa, se säilyy, ei poistu mihinkään.

• varaäiti
        kirjoituksen sanoilla kirjoitti:

OLEMAAN PÄRJÄÄMÄTTÄ tarkoitan nimenomaan sitä, että köyhyysrajan alapuolella eletään.

Mites sijarin suu pantais kun lapsesta maksettais vain 245 e/kk?
        Vieläkö lapsi kelpais?

Pitäisikö oman lapsen hoidosta maksaa? Sitä en ymmärrä. Jos lastaan ei ole varaa elättää niin kannattaisi miettiä niiden tekemistä.
        Kyllä toisten lapsien hoidosta kuuluu maksaa niin tehdään päivähoidossakin. Perhepäivähoitajalle kyllä maksettaisiin hoitotyöstä samoin laitoksen työntekijöille, mutta sijaisvanhemmille ei. He hoitavat myös toisten lapsia 24 h /vrk.

• Kummamamma
        saa huonekaluja kirjoitti:

lainaksi ? Amerikassa saa köyhät huonekalut ilmaiseksi, mutta täällä et saa. Ja kuka haluaa toisten huonekaluja lainaksi ? Voi pyhä yksinkertaisuus, onko sekin liikaa vaadittu että edes kirpparilta sais huonekalut ostettua.
        Oulussakaan perhetyöntekijät eivät tee muuta kuin juovat kahvia. että on joillakin ruusuinen maailman kuva.

Pakilan työkeskuksesta varmaan sosiaalin suostumuksella. ´Kysy sosiaalityöntekijältäsi.

• Kummamamma
        Kummamamma kirjoitti:

Pakilan työkeskuksesta varmaan sosiaalin suostumuksella. ´Kysy sosiaalityöntekijältäsi.

en tunne systeemiä sen kummemmin, mutta esim pinnasänky ja syöttötuoli voivat hyvin olla lainassa.

• Kummamamma
        Miten osaat ottaa, jos kirjoitti:

Asenteesi on tosi outo!

eikä asenteessani ole sen kummempaa.

Tuolla ylempänä kerrotut tuet ja jutut ovat käytössä tukilapsellani ja hänen yh-äidillään.

Ja tulevat oikein mukavasti juttuun ja pärjäävät juuri näin autettuna/tuettuna oikein hyvin.
        Lapsi on tasapainoinen ja hyvinhoidettu.

Niitä on kyllä pitänyt pyytää ja olen siinä ollut puhemiehenä.

En kannata siinä huostaanottoa vaan nimenomaan tukea, että pärjäävät ilman huostaanottoa.

• ei ole kukaan palkkaa
        Kummamamma kirjoitti:

eikä asenteessani ole sen kummempaa.

Tuolla ylempänä kerrotut tuet ja jutut ovat käytössä tukilapsellani ja hänen yh-äidillään.

Ja tulevat oikein mukavasti juttuun ja pärjäävät juuri näin autettuna/tuettuna oikein hyvin.
        Lapsi on tasapainoinen ja hyvinhoidettu.

Niitä on kyllä pitänyt pyytää ja olen siinä ollut puhemiehenä.

En kannata siinä huostaanottoa vaan nimenomaan tukea, että pärjäävät ilman huostaanottoa.

kinuamassa, mutta EDES minimitoimeentulo on turvattava myös vanhempansa kanssa asuvalle lapselle. Jos joku tietää tapauksen, jossa äiti tulee lapsensa kanssa tyhjällä toimeen, niin mikäs siinä. Mutta liikaa on Suomessa köyhyysrajan alapuolella asuvia lapsia.

Oma tilanteeni on se, että palkastani jää pakollisten menojen jälkeen just tt-minimi, siis tt:a emme saa. Ja näin ollen lapsen 'tulot' kuussa ovat sen 245 e, eikä esim. hänen erikoisruokavalionsa paljon suurempia kustannuksia ole koskaan katsottu sossussa yhtään miksikään. Ei tule edes harkinnanvaraista.

Onhan sijareille maksettava kulukorvauskin jo suurempi, miksi lapsen oikeus elämään turvataan vasta sijoituksen jälkeen? Ei tämä mielestäni ole millään tavalla ajatellen oikeudenmukaista, pyöritti sitä nyt sijarit ihan millä tavalla tahansa.

Ja entä miksi sijareille maksetaan jokin käynnistysraha, jolla turvataan huonekalut, mutta tässäkin ketjussa kehotetaan biovanhempia ne lainaamaan yhteiskunnalta. Kyllä tämä on sellaista ihmisten eriarvoistamista, että ei mitään rajaa!

Ja sinulle, joka kirjoitit, että ei pidä lapsia tehdä, jos ei ole vara elättää:

Elämän olosuhteet voivat muuttua sen lapsen teon jälkeen ja hyvinvointiyhteiskunnan on turvattava toimeentulo silloin kun se perheellä muuten on heikentynyt.

Sinunlaistesi ihmisten asenteilla on rakennettu systeemi sellaiseksi, että 130 000 lasta elää köyhyydessä tällä hetkellä.

• esim. taloudellista tukea
        varaäiti kirjoitti:

Pitäisikö oman lapsen hoidosta maksaa? Sitä en ymmärrä. Jos lastaan ei ole varaa elättää niin kannattaisi miettiä niiden tekemistä.
        Kyllä toisten lapsien hoidosta kuuluu maksaa niin tehdään päivähoidossakin. Perhepäivähoitajalle kyllä maksettaisiin hoitotyöstä samoin laitoksen työntekijöille, mutta sijaisvanhemmille ei. He hoitavat myös toisten lapsia 24 h /vrk.

(vähävaraisuus aiheuttaa JOPA MIELENTERVEYSONGELMIAKIN...oikein tutkimustulos)
        niin miksi sitä tukea ei anneta tai ole varaa antaa kuin vasta sijaishuollossa.
        Aika runsaat näyttävät olevan lapsen hoidosta maksettavat korvaukset sijaishuoltoon, jos esimerkiksi huostaanoton syyt lapsen omasta perheestään,
        ovat olleet juuri perheen taloudellisesta tilanteesta aiheutuneet ja johtuneet syyt.

outoa logiikkaa viranomaisilta ja päättäjiltä.

• viranomaisten logiikka
        esim. taloudellista tukea kirjoitti:

(vähävaraisuus aiheuttaa JOPA MIELENTERVEYSONGELMIAKIN...oikein tutkimustulos)
        niin miksi sitä tukea ei anneta tai ole varaa antaa kuin vasta sijaishuollossa.
        Aika runsaat näyttävät olevan lapsen hoidosta maksettavat korvaukset sijaishuoltoon, jos esimerkiksi huostaanoton syyt lapsen omasta perheestään,
        ovat olleet juuri perheen taloudellisesta tilanteesta aiheutuneet ja johtuneet syyt.

outoa logiikkaa viranomaisilta ja päättäjiltä.

näissä asioissa, jos muutaman muunkin.

Tuon yhdenkin kirjoittajan mielipide sivuaa taas natsi-Saksaa, että lasten tekoon ei olisi oikeutta joillakin ihmisryhmillä. Voi Taivas!

Mitähän jo ensimmäisenä kiellettäisiin lasten tekeminen juuri hänen kaltaisiltaan moukilta. Jos tuollaiseen kieltoon olisi pakko mennä, minä kannattaisin kovasti viimeksi mainittua.

• varaäiti
        ei ole kukaan palkkaa kirjoitti:

kinuamassa, mutta EDES minimitoimeentulo on turvattava myös vanhempansa kanssa asuvalle lapselle. Jos joku tietää tapauksen, jossa äiti tulee lapsensa kanssa tyhjällä toimeen, niin mikäs siinä. Mutta liikaa on Suomessa köyhyysrajan alapuolella asuvia lapsia.

Oma tilanteeni on se, että palkastani jää pakollisten menojen jälkeen just tt-minimi, siis tt:a emme saa. Ja näin ollen lapsen 'tulot' kuussa ovat sen 245 e, eikä esim. hänen erikoisruokavalionsa paljon suurempia kustannuksia ole koskaan katsottu sossussa yhtään miksikään. Ei tule edes harkinnanvaraista.

Onhan sijareille maksettava kulukorvauskin jo suurempi, miksi lapsen oikeus elämään turvataan vasta sijoituksen jälkeen? Ei tämä mielestäni ole millään tavalla ajatellen oikeudenmukaista, pyöritti sitä nyt sijarit ihan millä tavalla tahansa.

Ja entä miksi sijareille maksetaan jokin käynnistysraha, jolla turvataan huonekalut, mutta tässäkin ketjussa kehotetaan biovanhempia ne lainaamaan yhteiskunnalta. Kyllä tämä on sellaista ihmisten eriarvoistamista, että ei mitään rajaa!

Ja sinulle, joka kirjoitit, että ei pidä lapsia tehdä, jos ei ole vara elättää:

Elämän olosuhteet voivat muuttua sen lapsen teon jälkeen ja hyvinvointiyhteiskunnan on turvattava toimeentulo silloin kun se perheellä muuten on heikentynyt.

Sinunlaistesi ihmisten asenteilla on rakennettu systeemi sellaiseksi, että 130 000 lasta elää köyhyydessä tällä hetkellä.

Sijaisvanhemmilla ei ole lapseen nähden elatusvelvollisuutta, siksi siitä maksetaan kulukorvaus ja käynnistyskorvaus. Jos 11 v. lapsesta maksetaan kulukorvausta 375e/kk niin jaettuna 2 vanhempaa kohden se tekee 187,5e. Jokainenhan saa toiselta vanhemmalta elatustukea tai se maksetaaan muuta kautta. Elatustukeenhan täytyy lisätä myös oma elatusvelvollisuus. Samat menot ne on sijaisperheissäkin kuin muissa perheissä.
        Kyllä minä sen ymmärrän, että elämässä tulee muutoksia ja yllätyksiä kovalla kädelläkin. Niistä ei aina selviä yksin ja silloin hyvinvointi yhteiskunnan pitää tukea, mutta on ihmisellä myös vastuu pyrkiä ottamaan oma elämä uudelleen hallintaansa. Eikä vain syyttää toisia.

• Pulina-Poiju 1
        varaäiti kirjoitti:

Sijaisvanhemmilla ei ole lapseen nähden elatusvelvollisuutta, siksi siitä maksetaan kulukorvaus ja käynnistyskorvaus. Jos 11 v. lapsesta maksetaan kulukorvausta 375e/kk niin jaettuna 2 vanhempaa kohden se tekee 187,5e. Jokainenhan saa toiselta vanhemmalta elatustukea tai se maksetaaan muuta kautta. Elatustukeenhan täytyy lisätä myös oma elatusvelvollisuus. Samat menot ne on sijaisperheissäkin kuin muissa perheissä.
        Kyllä minä sen ymmärrän, että elämässä tulee muutoksia ja yllätyksiä kovalla kädelläkin. Niistä ei aina selviä yksin ja silloin hyvinvointi yhteiskunnan pitää tukea, mutta on ihmisellä myös vastuu pyrkiä ottamaan oma elämä uudelleen hallintaansa. Eikä vain syyttää toisia.

välillä ihan selväjärkistäkin tekstiä. Eniten ihmetyttää kuitenkin tuo jatkuva sijaisvanhempien syyttely. Eiväthän he lakeja laadi eivätkä huostaanotoista päätä. Syyttäkää päättäjiä.

Nämä 'keskustelut' täällä vesittyvät aina kummalliseen nalkutukseen ja lapsellisiin syyttelyihin.Turhauttavaa!

• äiyikkä
        Pulina-Poiju 1 kirjoitti:

välillä ihan selväjärkistäkin tekstiä. Eniten ihmetyttää kuitenkin tuo jatkuva sijaisvanhempien syyttely. Eiväthän he lakeja laadi eivätkä huostaanotoista päätä. Syyttäkää päättäjiä.

Nämä 'keskustelut' täällä vesittyvät aina kummalliseen nalkutukseen ja lapsellisiin syyttelyihin.Turhauttavaa!

Kävin vähän aikaa sit lukemassa just, että laitospaikka maksaa 5 kertaa enemmän, kun siaisperhe kunnalle. Se jos mikä on ryöstämistä!

• palkkion lapsesta,koska
        äiyikkä kirjoitti:

Kävin vähän aikaa sit lukemassa just, että laitospaikka maksaa 5 kertaa enemmän, kun siaisperhe kunnalle. Se jos mikä on ryöstämistä!

sen raastuvassa kuulin.Lapsesta 200 euroa vrk,ja eukolla 4 sijaislasta eri perheistä

• kuukaudessa
        palkkion lapsesta,koska kirjoitti:

sen raastuvassa kuulin.Lapsesta 200 euroa vrk,ja eukolla 4 sijaislasta eri perheistä

eihän se ny mitää, onneks siihen saa jotannii kulukorvauksii, ettei iha ilimaseks muitte mukuloit hoitele

• Asioista jotain tietävä
        palkkion lapsesta,koska kirjoitti:

200 euroa/kk on aivan normaali taksa ammatillisessa perhekodissa - silloin ei puhuta sijaisäidistä tai sijaiskodista, jossa summat jotain ihan muuta.
        Ammatillisessa perhekodissa tuohon 200 euroon sisältyvät kaikki kulut l. investointikulut (rakennus, jossa toimintaa pyöritetään, autot jne.), lapsesta koituvat päivittäiset kulut l. ruoka, vaatetus, mahdolliset terapiat, harrastukset, mahdolliset lääkekulut, hygieniakulut, henkilökohtaiset hankinnat, vesi, lämpö, valaistus jne. - mikä sitten tuosta jää on mahdollista käyttää henkilöstön palkkakuluihin ja niistäkin sivukulut haukkaavat aimo osan, jonka jälkeen palkasta vielä maksetaan verot.
        Itse en olisi valmis mistään rahasta aloittamaan ammatillisen perhekodin ylläpitäjänä, mutta arvostan kyllä suuresti niiden ammattilaisten toimintaa, jotka tuon elämäntavan valinneet.

• ei voi muuta sanoa!
        varaäiti kirjoitti:

Mitä tarkoitat sanomalla, että elatustukeen pitää lisätä oma elatusvelvollisuus?

Joka ihmisellä on oikeus tiettyyn VÄHIMMÄIStoimeentuloon, se on laskettu tt-minimiksi. Jos äidin palkasta jää kyseinen summa YHDELLE ihmiselle laskettuna, niin miksi siihen ei ole oikeutta myös lapsella?

Edellä kuvatussa tilanteessa 2 ihmistä elää siis alle toimeentulorajan, koska toiselle ei makseta tt-minimiä. Käytännössä se tarkoittaa sitä, että äiti kustantaa lapselle KAIKEN lapsen tarvitseman niin kauan kuin rahat riittävät ja unohtaa omat tarpeensa esim. vaatteiden osalta täysin kun ei edes välttämättömään ruokaan ole riittävästi. Mitenhän tässä nyt mielestäsi pitäisi pyöritellä vielä mainitsemaasi omaa elatusvelvollisuutta?

• siis varaäidille
        ei voi muuta sanoa! kirjoitti:

Mitä tarkoitat sanomalla, että elatustukeen pitää lisätä oma elatusvelvollisuus?

Joka ihmisellä on oikeus tiettyyn VÄHIMMÄIStoimeentuloon, se on laskettu tt-minimiksi. Jos äidin palkasta jää kyseinen summa YHDELLE ihmiselle laskettuna, niin miksi siihen ei ole oikeutta myös lapsella?

Edellä kuvatussa tilanteessa 2 ihmistä elää siis alle toimeentulorajan, koska toiselle ei makseta tt-minimiä. Käytännössä se tarkoittaa sitä, että äiti kustantaa lapselle KAIKEN lapsen tarvitseman niin kauan kuin rahat riittävät ja unohtaa omat tarpeensa esim. vaatteiden osalta täysin kun ei edes välttämättömään ruokaan ole riittävästi. Mitenhän tässä nyt mielestäsi pitäisi pyöritellä vielä mainitsemaasi omaa elatusvelvollisuutta?

Tulee vaikutelma, että toisten tekstejä ei niin tarkkaan lueta ja ajatella, olen ennenkin törmännyt nimenomaan sijaripalstalla tuohon käsitteeseen yh-äidin 'oma elatusvelvollisuus' tilanteessa, jossa äidin olematon talous käytetään täysin lapsen VÄLTTÄMÄTTÖMÄÄN elämiseen.

Ilmeisesti sinun mielestäsi yh-äidillä ei ole itsellä elämisen perustarpeita olemassakaan, kuten tarvetta ruokaan, vaatteisiin jne.

• tässä aiheessa on sijareiden
        Pulina-Poiju 1 kirjoitti:

syyttelyä?

Itse olen koko ajan arvosteluni kohdentanut nimenomaan yhteiskunnalle, en sijareille.
        Kummasti nämä lasten oikeusasiat vain tuntuvat aina sijareiden nilkkaan kolahtavan.

• hinnat tiedän.
        äiyikkä kirjoitti:

Ja siksi sijariperheen tuloihin vertaankin, koska käsittääkseni menot ovat kokolailla samoja kaikissa perheissä.

Ja edelleen sama kysymys kuuluu:
        Miksi yhteiskunta turvaa lapselle minimitoimeentulon vasta sijoituksen jälkeen, miksi ei omien vanhempien luona asuessa?

Jos vieläkin joku sijari näkee tässä sijaisvanhempien arvostelua tai syyttelyä, niin olisikohan vika sittenkin siellä omien korviesi välissä.

• kk/toimeentuloon

Paljonko 1 aik 1 lapsi, alle kouluikäinen, siis paljonko saa esim tt.tukea, jos lähden hakemaan ja ajatellaan ettei muuta tuloa ole . Kiitos jos joku vastaisi, on niin kiemuraiset polut viranomaisilla, ei tahdo mitään tolkkua saada niiden laskutavoista,
        ja meillä on niin, että lapseni elätän tuloilla, itse en mitään osta, siksipä päiväkodin tätikin arvosteli vaatteitani näsipuistossa, on siinä melkoinen törkimys, itse syö kahden lapsensa kanssa päiväkodissa, tuskinpa edes maksaa niistä ruuista,
        en kyllä ole sitä mieltä että tuollainen arvostelija on oikeassa työpaikassa, säälittää ne lapsiraukat.

• toimeentuloa
        hinnat tiedän. kirjoitti:

Ja siksi sijariperheen tuloihin vertaankin, koska käsittääkseni menot ovat kokolailla samoja kaikissa perheissä.

Ja edelleen sama kysymys kuuluu:
        Miksi yhteiskunta turvaa lapselle minimitoimeentulon vasta sijoituksen jälkeen, miksi ei omien vanhempien luona asuessa?

Jos vieläkin joku sijari näkee tässä sijaisvanhempien arvostelua tai syyttelyä, niin olisikohan vika sittenkin siellä omien korviesi välissä.

koska se on vanhempien tehtävä. He ovat elatusvelvollisia jälkikasvuunsa nähden, Näin se vaan on. Koita tajuta.

• turvattava lapsen
        toimeentuloa kirjoitti:

koska se on vanhempien tehtävä. He ovat elatusvelvollisia jälkikasvuunsa nähden, Näin se vaan on. Koita tajuta.

toimeentulo silloin kun vanhemman tulot eivät siihen riitä. Koeta sinä tajuta se tosiasia.

• Suomessa asuvien
        toimeentuloa kirjoitti:

perusturvaa myös sosiaalilainsäädännön avulla

http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1982/19820710

.............

Kunnan sosiaalihuolto
        13§

Sosiaalihuoltoon kuuluvina velvollisuuksina kunnan on huolehdittava sen sisältöisinä ja siinä laajuudessa kuin kulloinkin säädetään ja sosiaali- ja terveydenhuollon suunnittelusta ja valtionosuudesta annetun lain tarkoittamassa toteuttamissuunnitelmassa määrätään:

1) sosiaalipalvelujen järjestämisestä asukkailleen;

2) toimeentulotuen antamisesta kunnassa oleskelevalle henkilölle;

3) sosiaaliavustusten suorittamisesta asukkailleen;

4) ohjauksen ja neuvonnan järjestämisestä sosiaalihuollon ja muun sosiaaliturvan etuuksista ja niiden hyväksikäyttämisestä.;

5) sosiaalihuoltoa ja muuta sosiaaliturvaa koskevan tiedotustoiminnan järjestämisestä; sekä

6) sosiaalihuoltoa ja muuta sosiaaliturvaa koskevan koulutus-, tutkimus-, kokeilu- ja kehittämistoiminnan järjestämisestä.

Sen lisäksi, mitä 1 momentissa on säädetty,
        kunta on alueellaan velvollinen toimimaan muutoinkin sosiaalisten olojen kehittämiseksi ja sosiaalisten epäkohtien poistamiseksi.

...........
        JNE

Kannattaa myös huomioida:

Kunnalla ja kunnan eri alojen luottamushenkilöillä
        virkamiehet mukaanlukien on myös
        YHTEISKUNNALLISIA VELVOITTEITA PUUTTUA OMAN KUNTANSA ALUEELLA OLEVIIN
        SOSIAALISTEN OLOJEN KEHITTÄMISEEN
        SEKÄ
        SOSAALISTEN EPÄKOHTIEN POISTAMISEEN.

• yhteiskunnalla
        toimeentuloa kirjoitti:

uskokaa nyt vaan.

Elatusvelvollisuus
        Gummeruksen tietojätti 2000 määrittelee elatusvelvollisuus sanan seuraavasti:
        Velvollisus huolehtia lapsen riittävästä elatuksesta eli aineellisten ja henkisten tarpeiden tyydyttämisestä, hoidosta ja kolutuksesta. Tavallisesti niistä vastaavat isä ja äiti; aviolapset ja aviottomat lapset ovat elatusvelvollisuuden osalta samanarvoisia.

Toki toimeentulotukea annetaan säädösten puitteissa. Se on kuitenkin eriasia kuin elatusvelvollisuus.

• kenellä tahansa
        yhteiskunnalla kirjoitti:

uskokaa nyt vaan.

Elatusvelvollisuus
        Gummeruksen tietojätti 2000 määrittelee elatusvelvollisuus sanan seuraavasti:
        Velvollisus huolehtia lapsen riittävästä elatuksesta eli aineellisten ja henkisten tarpeiden tyydyttämisestä, hoidosta ja kolutuksesta. Tavallisesti niistä vastaavat isä ja äiti; aviolapset ja aviottomat lapset ovat elatusvelvollisuuden osalta samanarvoisia.

Toki toimeentulotukea annetaan säädösten puitteissa. Se on kuitenkin eriasia kuin elatusvelvollisuus.

yhteiskunnan on turvattava lapselle riittävä toimeentulo myös VANHEMPANSA kanssa asuessaan, jos vanhemman tulot eivät siihen riitä, eikä vasta sijaisvanhemmilla.

On tolkutonta vääntää, että vanhemmalla on elatusvelvollisuus, jos ei ole tuloja, millä elättää. Tulot voivat olla alhaiset tai olemattomat väliaikaisesti, mutta voi olla myös tilanne, että huoltaja elää pienellä työkyvyttömyyseläkkeellä, eikä sillä pysty elättämään lasta. Mitenkäs sitten suu pannaan?

Ne moukat, jotka selittävät, että ei tarvitse tehdä lapsia, jos ei pysty elättämään heitä, olisi hyvä itse kokea äkillinen työkyvyn menetys. Tai mitä väliä sillä on, miten nopeasti kaikki tapahtuu... Ainoa eläke, jossa lapsen osuus huomioidaan millään tavalla on kansaneläke, eikä siitä ole kyse tässä asiassa.

Toimeentulotuessa miniminormit ovat alle toimeentulorajan, se on myös asia, jonka arvostelijat voisivat ottaa huomioon.

Mutta on se hyvä, että päättäjät ovat vähitellen alkaneet näitä tilanteita ymmärtämään, ei näitä sijareiden tarvitse ymmärtääkään.

• vanhemmilla
        kenellä tahansa kirjoitti:

yhteiskunnan on turvattava lapselle riittävä toimeentulo myös VANHEMPANSA kanssa asuessaan, jos vanhemman tulot eivät siihen riitä, eikä vasta sijaisvanhemmilla.

On tolkutonta vääntää, että vanhemmalla on elatusvelvollisuus, jos ei ole tuloja, millä elättää. Tulot voivat olla alhaiset tai olemattomat väliaikaisesti, mutta voi olla myös tilanne, että huoltaja elää pienellä työkyvyttömyyseläkkeellä, eikä sillä pysty elättämään lasta. Mitenkäs sitten suu pannaan?

Ne moukat, jotka selittävät, että ei tarvitse tehdä lapsia, jos ei pysty elättämään heitä, olisi hyvä itse kokea äkillinen työkyvyn menetys. Tai mitä väliä sillä on, miten nopeasti kaikki tapahtuu... Ainoa eläke, jossa lapsen osuus huomioidaan millään tavalla on kansaneläke, eikä siitä ole kyse tässä asiassa.

Toimeentulotuessa miniminormit ovat alle toimeentulorajan, se on myös asia, jonka arvostelijat voisivat ottaa huomioon.

Mutta on se hyvä, että päättäjät ovat vähitellen alkaneet näitä tilanteita ymmärtämään, ei näitä sijareiden tarvitse ymmärtääkään.

ja on tolkutonta väittää, että yhteiskunnan on turvattava lapselle tai kelle tahansa toimeentulo päälle toimeentulotukinormien.

Elät omassa utopistisessa maailmassa jos niin kuvittelet.

Noilla vakuuttavilla kommenteillasi sekoitat vain toisten ihmisten päät ja saat heidätkin uskomaan mielipiteisiisi de facto.

Mene poliitiikkaan tai pressasivuille väittelemään mielipiteinesi miten asioita mielestäsi tulisi tässä maassa hoitaa.

Emme nyt vaan ole niin vasemmistolainen tai suorastaan kommunistinen valtio kuin haluaisit.
        Tässä maassa jokaisella on ensisijaisesti vastuu itsestään ja jälkikasvustaan EI YHTEISKUNNALLA.

ONNEKSI.

• sijari, on rahanahneutesi
        vanhemmilla kirjoitti:

ja on tolkutonta väittää, että yhteiskunnan on turvattava lapselle tai kelle tahansa toimeentulo päälle toimeentulotukinormien.

Elät omassa utopistisessa maailmassa jos niin kuvittelet.

Noilla vakuuttavilla kommenteillasi sekoitat vain toisten ihmisten päät ja saat heidätkin uskomaan mielipiteisiisi de facto.

Mene poliitiikkaan tai pressasivuille väittelemään mielipiteinesi miten asioita mielestäsi tulisi tässä maassa hoitaa.

Emme nyt vaan ole niin vasemmistolainen tai suorastaan kommunistinen valtio kuin haluaisit.
        Tässä maassa jokaisella on ensisijaisesti vastuu itsestään ja jälkikasvustaan EI YHTEISKUNNALLA.

ONNEKSI.

se, mikä tässä on tolkutonta! Kylläpäs verenpaineesi nousi kun rohkenin mainita senkin, että toimeentulonormeilla eletään köyhyysrajalla ja sen alapuolella!

Miten sinulla voi olla otsaa väittää, että yhteiskunnan on kustannettava lapsen elämä vasta sijaisperheessä, eikä omien vanhempien luona?

Vähennä rahanahneuttasi lapsesta saatava palkka pois ja silti yhteiskunta kustantaa sinulle lapsesta moninkertaisen summan siihen verrattuna, mitä hän sai kotonaan, jos vanhempansa sattuivat olemaan pienituloisia.

Perustele minulle, miksi tt:lla elävän yh:n lapselle ei kustanneta harrastusrahoja tai koulun vaatimia urheiluvälineitä, mutta sijariperheelle kustannetaan. Tähän asti olen suunnannut arvosteluni yhteiskuntaa kohtaan, mutta tuollaisen kirjoituksen jälkeen se suuntautuu ensin sinuun ja sen jälkeen toisiin samaa järjetöntä soopaa suoltaviin omaan napaansa tuijottajiin.

Ja perustele hyvin selvin sanoin, minkä takia länsimainen hyvinvointivaltio jättää 130000 lasta elämään köyhyydessä, koska nimenomaan niistä perheistä iso osa huostaanotoista tapahtuu?

Tuosta puoluehaparoinnistasi tuli mieleen kuulu sanonta: kommunisti otti yhteisestä hyvästä ja oli jakavinaan tarvitseville; sosialisti ottaa yhteisestä hyvästä itselleen, eikä anna kirveelläkään kenellekään muulle. Sinä kuulut jälkimmäiseen poppooseen.

Mistäs sinä tiedät, minkä verran minä olen politiikassa mukana?

• jatkaa tätä
        sijari, on rahanahneutesi kirjoitti:

se, mikä tässä on tolkutonta! Kylläpäs verenpaineesi nousi kun rohkenin mainita senkin, että toimeentulonormeilla eletään köyhyysrajalla ja sen alapuolella!

Miten sinulla voi olla otsaa väittää, että yhteiskunnan on kustannettava lapsen elämä vasta sijaisperheessä, eikä omien vanhempien luona?

Vähennä rahanahneuttasi lapsesta saatava palkka pois ja silti yhteiskunta kustantaa sinulle lapsesta moninkertaisen summan siihen verrattuna, mitä hän sai kotonaan, jos vanhempansa sattuivat olemaan pienituloisia.

Perustele minulle, miksi tt:lla elävän yh:n lapselle ei kustanneta harrastusrahoja tai koulun vaatimia urheiluvälineitä, mutta sijariperheelle kustannetaan. Tähän asti olen suunnannut arvosteluni yhteiskuntaa kohtaan, mutta tuollaisen kirjoituksen jälkeen se suuntautuu ensin sinuun ja sen jälkeen toisiin samaa järjetöntä soopaa suoltaviin omaan napaansa tuijottajiin.

Ja perustele hyvin selvin sanoin, minkä takia länsimainen hyvinvointivaltio jättää 130000 lasta elämään köyhyydessä, koska nimenomaan niistä perheistä iso osa huostaanotoista tapahtuu?

Tuosta puoluehaparoinnistasi tuli mieleen kuulu sanonta: kommunisti otti yhteisestä hyvästä ja oli jakavinaan tarvitseville; sosialisti ottaa yhteisestä hyvästä itselleen, eikä anna kirveelläkään kenellekään muulle. Sinä kuulut jälkimmäiseen poppooseen.

keskustelua. Se ei johda mihinkään.
        Toistat vain itseäsi.

Tällä palstalla on monia lukijoita, joita ei auta pätkääkään katkeruuden lietsominen yhteiskuntaa tai sijareita vastaan.

Paljon enemmäm hyötyä ihmisille itselleen ja lapsilleen olisi siitä, että ymmärtäisivät olevansa vastuussa itsestään ja lapsistaan.

Ja jos vielä ymmärtäisivät senkin, että lapsen parhaaksi tehdään huostaanotot oltaisiin jo aika pitkällä ihmisen kasvussa.

• röyhkeyttä vai mitä,
        jatkaa tätä kirjoitti:

Toistat vain itseäsi.

Tällä palstalla on monia lukijoita, joita ei auta pätkääkään katkeruuden lietsominen yhteiskuntaa tai sijareita vastaan.

Paljon enemmäm hyötyä ihmisille itselleen ja lapsilleen olisi siitä, että ymmärtäisivät olevansa vastuussa itsestään ja lapsistaan.

Ja jos vielä ymmärtäisivät senkin, että lapsen parhaaksi tehdään huostaanotot oltaisiin jo aika pitkällä ihmisen kasvussa.

että viitsitään noin suoraan myöntää se, että lapsiperheille ei tukea annettaisi, vedotaan vanhempien vastuuseen kun kyse on siitä, että vanhemmilla EI OLE RAHAA ottaa elatusvastuuta.

Kun perhettä tuetaan taloudellisesti, estetään huostaanotto ja sekös sijareita harmittaa.
        EI OLE OLEMASSA mitään muuta selitystä sijareiden mesomiselle tässä asiassa!

Kun antaisit edes JÄRKEVIÄ perusteita pitää perheitä köyhyydessä, niin keskustelua voisi jatkaa, mutta rahan ahneutesi on pöyristyttävää! En paljon lue sijaripalstaa, täällä nähtävät kieroutuneet kommentit kyllä riittävät.

KYLLÄ ME YMMÄRRÄMME OLEVAMME VASTUUSSA ITSESTÄ JA LAPSISTA ja siksi ajamme lastemme oikeuksia. Pääkaupunkiseudun hintataso on mitä on ja sijaritkin ovat myöntäneet, että lapsen kustannukset ovat joka perheessä samaa luokkaa. Laskettu tosiasia on mm. se, että yhden tai kahden hengen talous tulee kalliimmaksi kun vertaa esim. ruokakustannuksia suuremmassa perheessä per henkilö. Siis sijareiden ruokakulut ovat henkeä kohden pienemmät kuin yh-äidillä lapsensa kanssa, mutta silti he saavat joka lapsesta samat korvaukset. Mutta eihän tällaista asiaa saisi mainita edes.

Kun Helsingin seudun sijareiden korvauksista vähentää vaikka heidän PALKKANSA ja vertaa summaa yh-äidin saamaan 245 euroon kuussa, on erotus mahtava.

Koska väitätte, että äidin on kustannettava lapsensa tuolla summalla, vaikka omat tulot = tt-normi, niin mihinkäs te tuon erotuksen käytätte oikein? Kirjoituksenne ovat törkeän ristiriitaisia!

Työhönsä ja lapsiin oikein suhtautuvia sijareita vastaan ei ole mitään, mutta tuollaiset rahan ahneet älämölööt alalta pois! Älä vääristele asioita, että nämä kirjoitukset olisivat katkeruuden lietsomista muuta kuin sinun kohdallasi. Onhan joku liittonne johtohenkilöistä jo muutama vuosi sitten myöntänyt, että alalla tapahtui ylilyöntejä, työhön hakeutui aivan väärällä tavalla asennoituvia ihmisiä. Ja kirjoituksesi todistavat, että niin hakeutuu vieläkin!

Juuri siitä on kyse, että vanhemmille on annettava mahdollisuus vastuun ottoon lapsestaan ja lapsella on oltava oikeus muuhunkin kuin köyhyydessä elämiseen myös vanhempiensa luona. Sanoohan tämän normaali-ihmisen järkikin, että näin tulee olla!

Aiheesta tai vanhempien pyynnöstä tehtyjä huostaanottoja tulee aina olemaan. Mitä sinulla on sitä vastaan, että aiheettomat huostaanotot lopetettaisiin? Miksi lapsi pitää ilman syytä erottaa vanhemmistaan esim. niin sanotun hoidollisen huostaanoton kautta?

Osa sijareista on niin kaksinaamaisia, että yleinen vallalla oleva käsitys on se, että tosiaan luullaan sijaisvanhemmuuden olevan jonkinlaista hyväntekeväisyyttä. Hyvin monet ihmiset, joiden kanssa olen asiasta keskustellut, ovat tyrmistyneitä siitä, että sijareille maksetaan KAIKKIEN muiden korvausten lisäksi palkkaa työstään.

Koska niin perin innokkaasti vastustat lapselle kotona turvattavaa peruselintasoa, niin kokeilepa muutama kuukausi lapsen elättämistä 245 eurolla kuussa! Niin ja kaikista muista tuloistasi tietysti luovut myös, pelkkä tt-normi jää sinun kohdallasi jäljelle. Lapsen hoidosta maksettavan palkan toki voit pitää, almuistasi en ole ollut kateellinen ikinä.

• toimeentulotuki, esim. niin
        kk/toimeentuloon kirjoitti:

Paljonko 1 aik 1 lapsi, alle kouluikäinen, siis paljonko saa esim tt.tukea, jos lähden hakemaan ja ajatellaan ettei muuta tuloa ole . Kiitos jos joku vastaisi, on niin kiemuraiset polut viranomaisilla, ei tahdo mitään tolkkua saada niiden laskutavoista,
        ja meillä on niin, että lapseni elätän tuloilla, itse en mitään osta, siksipä päiväkodin tätikin arvosteli vaatteitani näsipuistossa, on siinä melkoinen törkimys, itse syö kahden lapsensa kanssa päiväkodissa, tuskinpa edes maksaa niistä ruuista,
        en kyllä ole sitä mieltä että tuollainen arvostelija on oikeassa työpaikassa, säälittää ne lapsiraukat.

löydät tietoa. Laitan kuitenkin sossun sivuilta jotain tähän:

Toimeentulotuen perusosan sisältö
        Edellä olevan taulukon rahamäärä sisältää seuraavat menot:
        ruoka
        vaatteiden osto, pesu ja korjaus
        parturi‑ ja kampaamomaksut
        henkilökohtainen puhtaus
        ilman lääkärin määräystä apteekista hankitut lääkkeet ja pienet hoitotarvikemenot sekä lääkärin muuhun kuin sairauden hoitoon määräämät lääkkeet
        Helsingin sisäiset matkat
        televisiolupa, sanomalehd
        en tilaus ja puhelimen käyttö
        internetin käyttökulut
        pienet virkistys‑ ja harrastusmenot
        lisäksi asiakas maksaa perusosalla itse 7 % seuraa-vista (kohtuullisiksi arvioiduista) asumismenoista: vuokra, vesi, lämmitys, yhtiövastike, asuntolainan korko.

Perusosan lisäksi voidaan toimeentulotukea myöntää seuraaviin muihin perusmenoihin:

93 % kohtuullisista asumismenoista (katso perusosaan sisältyvät menot)
        kohtuulliset sähkö‑, kaasu- ja kotivakuutuslaskut
        hyväksyttävät potilasmaksut ja julkisen terveydenhuollon lääkärin sairaudenhoitoon määräämät lääkkeet
        lasten päivähoitomenot maksettua kuittia vastaan
        välttämättömät muuttokustannukset
        välttämättömät hautausmenot maksusitoumuksella sosiaaliviraston sopimusliikkeestä
        välttämättömät työmatkamenot ja työssäkäyntikulut.

Harkinnan perusteella voidaan myöntää täydentävää tai ehkäisevää toimeentulotukea myös erityisistä olosuhteista johtuviin muihin menoihin. Erityinen tuki voi olla tarpeen pitkäaikaiseen toimeentulotuen varassa elämiseen, pitkäaikaistyöttömyyteen tai -sairauteen liittyvien vaikeuksien lievittämiseksi. Samoin aktiivista työllistämistoimiin, kuntoutukseen yms. osallistumista voidaan usein tukea harkinnanvaraisella toimeentulotuella.

Perusosan alentaminen

Jos toimeentulotuen hakija on ilman perusteltua syytä kieltäytynyt tarjotusta työstä tai muusta työvoimapoliittisesta toimenpiteestä, perusosaa voidaan alentaa enintään 20 prosentilla. Toistuvasti kieltäytyvältä voidaan perusosaa alentaa enintään 40 prosentilla. Perusosan alentamisesta päätetään enintään kahden kuukauden ajaksi kerrallaan. Alentamispäätöksen yhteydessä sosiaalityöntekijä tekee asiakkaan kanssa suunnitelman siitä, miten asiakas voi jatkossa edistää työllistymistään ja itsenäistä toimeentuloaan.

Miten tulot ja omaisuus vaikuttavat toimeentulotuen myöntämiseen?

Tuloina otetaan huomioon kaikki hakijan ja hänen perheenjäsentensä käytettävissä olevat nettotulot ja sellainen varallisuus, joka ei ole välttämätöntä jatkuvan toimeentulon turvaamiseksi. Esim. oma asunto, kalusteet ja työvälineet ovat välttämättömiä, mutta säästöt, arvopaperit ja auto voidaan laskea varoiksi, joilla asiakas voi rahoittaa elämistään.

Työnteon kannustamiseksi perheen ansiotuloista ei oteta tuloina huomioon vähintään 20 % ja enintään 150 euroa kuukaudessa. Ansiotuloja ovat palkka, yrittäjätulot, omaishoidon tuki.Toimeentulotuen takaisin periminen

Toimeentulotuki tai osa siitä voidaan periä takaisin tuen saajalta
        jos toimentulotukea on myönnetty ennakkona tulevaa etuutta vastaan sinä aikana, kun asiakkaan joku etuushakemus on käsiteltävänä (esim. eläke, työttömyysturva, elatusapu, asumistuki, opintotuki, avustus).
        jos tuen saajalla on sellaisia tuloja, varoja, omaisuutta tai oikeus sellaiseen etuuteen, joka tukea myönnettäessä ei ole vielä hänen käytettävänään.
        jos tuen saaja on tahallaan laiminlyönyt velvollisuuden pitää huolta omasta elatuksestaan.

Miten toimeentulotukea haetaan?

Tukea haetaan oman asuinalueen sosiaaliasemalta. Tilapäisissä majoituspaikoissa asuvia palvelee asunnottomien sosiaalipalvelut. Toimeentulotukea haetaan pääasiassa kirjallisella hakulomakkeella.

Liitteet toimeentulotukihakemukseen

henkilötodistus (henkilökohtaisella käynnillä)
        kaikkien työssäkäyvien perheenjäsenten tositteet palkkatuloista vähintään kahdelta viime kuukaudelta
        yrittäjien selvitykset yrityksen toiminnasta ja siitä saaduista tuloista
        tositteet eläkkeistä ja avustuksista
        tositteet muista tuloista, esim. Kelan etuudet
        pankkikirjat tai tiliotteet kahdelta viime kuukaudelta
        tosite viimeksi vahvistetusta verotuksesta
        vuokrakuitti, vuokrasopimus ja talonkirjaote
        muut mahdolliset tositteet, jotka selventävät taloudellista tilannetta.

Jos hakijan taloudellinen tilanne muuttuu toimeentulotukipäätöksen voimassaoloaikana, on asiakkaan välittömästi ilmoitettava muuttuneet tiedot sosiaaliasemalle. Esimerkiksi tulojen tai perheenjäsenten muutoksista, asunnon vaihtamisesta, työllistymisestä, opintojen aloittamisesta tai yli kaksi viikkoa kestävästä sairaalahoidosta on tehtävä ilmoitus.

Väärien tietojen antaminen viranomaiselle on rangaistava teko.

Sosiaaliviranomaisilla on oikeus saada asiakasta koskevia tietoja muilta viranomaisilta, mutta myös salassapitovelvollisuus. Tietoja rekisteröidään viraston asiakastietojärjestelmään.

Hakemuksen käsittely ja tuen maksutavat

Kirjallisen hakemuksen käsittely kestää yleensä 1-2 viikkoa. Käsittely nopeutuu, jos lomake on huolellisesti täytetty ja kaikki tarvittavat liitteet ovat mukana. Toimeentulotukipäätös hakemusliitteineen lähetetään asiakkaalle postitse. Myönnetty toimeentulotuki maksetaan asiakkaan pankkitilille. Vuokraan myönnetty toimeentulotuki maksetaan yleensä suoraan vuokranantajan tilille.

Muutoksenhaku

Jos toimeentulotuen hakija on tyytymätön päätökseen, hän voi hakea siihen muutosta aikuisjaostolta. Toimeentulotukipäätöksessä ovat ohjeet muutoksenhausta.

Esimerkki toimeentulotuen laskemisesta
        Toimeentulotukea hakee perhe, jonka isä on työtön ja saa työmarkkinatukea. Äiti on kotona ja saa äitiysrahaa. Perheeseen kuuluu lisäksi 6-vuotias ja alle 1-vuotias lapsi. Perhe saa asumistukea ja lapsilisää.

Tulot
        Euroa
        Työmarkkinatuki
        516,68 kuukaudessa
        Äitiysraha   
        323,00 kuukaudessa
        Asumistuki
        494,40 kuukaudessa
        Lapsilisät
        210,50 kuukaudessa
        Tulot yhteensä

1544,58 kuukaudessa

Menot

Perusosa, isä
        325,30 kuukaudessa
        Äiti
        325,30 kuukaudessa
        Ensimmäinen lapsi
        241,10 kuukaudessa
        Toinen lapsi
        221,97 kuukaudessa
        Vuokra (kuitti)
        650,00 kuukaudessa
        Vesimaksu (kuitti)
        40,00 kuukaudessa
        Puhelinlasku
        90,00
        ei hyväksytä menona, sisältyy perusosaan
        TV-maksu
        47,50
        ei hyv., sisältyy perusosaan
        Ostettu vaatteita
        45,00
        Ostettu bussilippu
        39,70
        Menot yhteensä
        2025,87 kuukaudessa

Huomioidut menot yhteensä

1803,67 kuukaudessa
        Vähennys, asumis-menojen 7 % omavastuu   

- 48,30 kuukaudessa
        Tulot yhteensä
        - 1544,58 kuukaudessa
        Toimeentulotuki 210,79 kuukaudeksi

Päätös toimeentulotuesta
        Myönnetään toimeentulotukea kuukaudeksi 210,79
        euroa. Lisäksi myönnetään päätöksen voimassaoloaikana erääntyvät kohtuulliset sähkölaskut sekä omavastuuosuus julkisen terveydenhuollon potilasmaksuista ja lääkärin sairauden hoitoon määräämistä lääkkeistä.

• tt:n perusosat
        toimeentulotuki, esim. niin kirjoitti:

löydät tietoa. Laitan kuitenkin sossun sivuilta jotain tähän:

Toimeentulotuen perusosan sisältö
        Edellä olevan taulukon rahamäärä sisältää seuraavat menot:
        ruoka
        vaatteiden osto, pesu ja korjaus
        parturi‑ ja kampaamomaksut
        henkilökohtainen puhtaus
        ilman lääkärin määräystä apteekista hankitut lääkkeet ja pienet hoitotarvikemenot sekä lääkärin muuhun kuin sairauden hoitoon määräämät lääkkeet
        Helsingin sisäiset matkat
        televisiolupa, sanomalehd
        en tilaus ja puhelimen käyttö
        internetin käyttökulut
        pienet virkistys‑ ja harrastusmenot
        lisäksi asiakas maksaa perusosalla itse 7 % seuraa-vista (kohtuullisiksi arvioiduista) asumismenoista: vuokra, vesi, lämmitys, yhtiövastike, asuntolainan korko.

Perusosan lisäksi voidaan toimeentulotukea myöntää seuraaviin muihin perusmenoihin:

93 % kohtuullisista asumismenoista (katso perusosaan sisältyvät menot)
        kohtuulliset sähkö‑, kaasu- ja kotivakuutuslaskut
        hyväksyttävät potilasmaksut ja julkisen terveydenhuollon lääkärin sairaudenhoitoon määräämät lääkkeet
        lasten päivähoitomenot maksettua kuittia vastaan
        välttämättömät muuttokustannukset
        välttämättömät hautausmenot maksusitoumuksella sosiaaliviraston sopimusliikkeestä
        välttämättömät työmatkamenot ja työssäkäyntikulut.

Harkinnan perusteella voidaan myöntää täydentävää tai ehkäisevää toimeentulotukea myös erityisistä olosuhteista johtuviin muihin menoihin. Erityinen tuki voi olla tarpeen pitkäaikaiseen toimeentulotuen varassa elämiseen, pitkäaikaistyöttömyyteen tai -sairauteen liittyvien vaikeuksien lievittämiseksi. Samoin aktiivista työllistämistoimiin, kuntoutukseen yms. osallistumista voidaan usein tukea harkinnanvaraisella toimeentulotuella.

Perusosan alentaminen

Jos toimeentulotuen hakija on ilman perusteltua syytä kieltäytynyt tarjotusta työstä tai muusta työvoimapoliittisesta toimenpiteestä, perusosaa voidaan alentaa enintään 20 prosentilla. Toistuvasti kieltäytyvältä voidaan perusosaa alentaa enintään 40 prosentilla. Perusosan alentamisesta päätetään enintään kahden kuukauden ajaksi kerrallaan. Alentamispäätöksen yhteydessä sosiaalityöntekijä tekee asiakkaan kanssa suunnitelman siitä, miten asiakas voi jatkossa edistää työllistymistään ja itsenäistä toimeentuloaan.

Miten tulot ja omaisuus vaikuttavat toimeentulotuen myöntämiseen?

Tuloina otetaan huomioon kaikki hakijan ja hänen perheenjäsentensä käytettävissä olevat nettotulot ja sellainen varallisuus, joka ei ole välttämätöntä jatkuvan toimeentulon turvaamiseksi. Esim. oma asunto, kalusteet ja työvälineet ovat välttämättömiä, mutta säästöt, arvopaperit ja auto voidaan laskea varoiksi, joilla asiakas voi rahoittaa elämistään.

Työnteon kannustamiseksi perheen ansiotuloista ei oteta tuloina huomioon vähintään 20 % ja enintään 150 euroa kuukaudessa. Ansiotuloja ovat palkka, yrittäjätulot, omaishoidon tuki.Toimeentulotuen takaisin periminen

Toimeentulotuki tai osa siitä voidaan periä takaisin tuen saajalta
        jos toimentulotukea on myönnetty ennakkona tulevaa etuutta vastaan sinä aikana, kun asiakkaan joku etuushakemus on käsiteltävänä (esim. eläke, työttömyysturva, elatusapu, asumistuki, opintotuki, avustus).
        jos tuen saajalla on sellaisia tuloja, varoja, omaisuutta tai oikeus sellaiseen etuuteen, joka tukea myönnettäessä ei ole vielä hänen käytettävänään.
        jos tuen saaja on tahallaan laiminlyönyt velvollisuuden pitää huolta omasta elatuksestaan.

Miten toimeentulotukea haetaan?

Tukea haetaan oman asuinalueen sosiaaliasemalta. Tilapäisissä majoituspaikoissa asuvia palvelee asunnottomien sosiaalipalvelut. Toimeentulotukea haetaan pääasiassa kirjallisella hakulomakkeella.

Liitteet toimeentulotukihakemukseen

henkilötodistus (henkilökohtaisella käynnillä)
        kaikkien työssäkäyvien perheenjäsenten tositteet palkkatuloista vähintään kahdelta viime kuukaudelta
        yrittäjien selvitykset yrityksen toiminnasta ja siitä saaduista tuloista
        tositteet eläkkeistä ja avustuksista
        tositteet muista tuloista, esim. Kelan etuudet
        pankkikirjat tai tiliotteet kahdelta viime kuukaudelta
        tosite viimeksi vahvistetusta verotuksesta
        vuokrakuitti, vuokrasopimus ja talonkirjaote
        muut mahdolliset tositteet, jotka selventävät taloudellista tilannetta.

Jos hakijan taloudellinen tilanne muuttuu toimeentulotukipäätöksen voimassaoloaikana, on asiakkaan välittömästi ilmoitettava muuttuneet tiedot sosiaaliasemalle. Esimerkiksi tulojen tai perheenjäsenten muutoksista, asunnon vaihtamisesta, työllistymisestä, opintojen aloittamisesta tai yli kaksi viikkoa kestävästä sairaalahoidosta on tehtävä ilmoitus.

Väärien tietojen antaminen viranomaiselle on rangaistava teko.

Sosiaaliviranomaisilla on oikeus saada asiakasta koskevia tietoja muilta viranomaisilta, mutta myös salassapitovelvollisuus. Tietoja rekisteröidään viraston asiakastietojärjestelmään.

Hakemuksen käsittely ja tuen maksutavat

Kirjallisen hakemuksen käsittely kestää yleensä 1-2 viikkoa. Käsittely nopeutuu, jos lomake on huolellisesti täytetty ja kaikki tarvittavat liitteet ovat mukana. Toimeentulotukipäätös hakemusliitteineen lähetetään asiakkaalle postitse. Myönnetty toimeentulotuki maksetaan asiakkaan pankkitilille. Vuokraan myönnetty toimeentulotuki maksetaan yleensä suoraan vuokranantajan tilille.

Muutoksenhaku

Jos toimeentulotuen hakija on tyytymätön päätökseen, hän voi hakea siihen muutosta aikuisjaostolta. Toimeentulotukipäätöksessä ovat ohjeet muutoksenhausta.

Esimerkki toimeentulotuen laskemisesta
        Toimeentulotukea hakee perhe, jonka isä on työtön ja saa työmarkkinatukea. Äiti on kotona ja saa äitiysrahaa. Perheeseen kuuluu lisäksi 6-vuotias ja alle 1-vuotias lapsi. Perhe saa asumistukea ja lapsilisää.

Tulot
        Euroa
        Työmarkkinatuki
        516,68 kuukaudessa
        Äitiysraha   
        323,00 kuukaudessa
        Asumistuki
        494,40 kuukaudessa
        Lapsilisät
        210,50 kuukaudessa
        Tulot yhteensä

1544,58 kuukaudessa

Menot

Perusosa, isä
        325,30 kuukaudessa
        Äiti
        325,30 kuukaudessa
        Ensimmäinen lapsi
        241,10 kuukaudessa
        Toinen lapsi
        221,97 kuukaudessa
        Vuokra (kuitti)
        650,00 kuukaudessa
        Vesimaksu (kuitti)
        40,00 kuukaudessa
        Puhelinlasku
        90,00
        ei hyväksytä menona, sisältyy perusosaan
        TV-maksu
        47,50
        Ostettu vaatteita
        45,00
        Ostettu bussilippu
        39,70
        Menot yhteensä
        2025,87 kuukaudessa

Huomioidut menot yhteensä

1803,67 kuukaudessa
        Vähennys, asumis-menojen 7 % omavastuu   

- 48,30 kuukaudessa
        Tulot yhteensä
        - 1544,58 kuukaudessa
        Toimeentulotuki 210,79 kuukaudeksi

Päätös toimeentulotuesta
        Myönnetään toimeentulotukea kuukaudeksi 210,79
        euroa. Lisäksi myönnetään päätöksen voimassaoloaikana erääntyvät kohtuulliset sähkölaskut sekä omavastuuosuus julkisen terveydenhuollon potilasmaksuista ja lääkärin sairauden hoitoon määräämistä lääkkeistä.

Kone heittelee hienon taulukon miten sattuu, mutta kuten sanoin, koneelta löytyy varmaan kaikki tarvitsemasi tieto.

Toimeentulotuen perusosat 1.1.2006 alkaen   

Täysi   
        Alennettu perusosa   
           Perusosa   20 %   40 %   
           Euroa/kk   euroa/kk   euroa/kk   
        Yksin asuva henkilö ja yksinhuoltaja   382,70   306,16   229,62   
        Muu 18 vuotta
        täyttänyt henkilö   
        325,30   
        260,24   
        195,18   

Vanhempansa
        luona asuva 18vuotta täyttänyt henkilö   279,37   223,50   167,62   

10 - 17   1. lapsi   267,89         
        ‑vuotias   2. lapsi   248,76         
           3. jne lapsi   1213   229,62         
        0 ‑ 9   1. lapsi   241,10         
        ‑vuotias   2. lapsi   221,97         
           3. jne lapsi   202,83         

• hyvällä mallilla ole
        jatkaa tätä kirjoitti:

Toistat vain itseäsi.

jos YK joutui antamaan sopimusvaltiolleen (Suomi)
        jo vuonna 2000 suosituksia ja
        parannusehdotuksia,
        koskien myös kaikkein taloudellisesti heikoimmassa asemassa olevien lasten ja heidän perheidensä tilannetta.

Tilanne ei ole esimerkiksi köyhien lasten kohdalla todellakaan parantunut tuon vuoden 2000 jälkeen päin vastoin, käyhyysrajan alapuolella eläviä lapsia on tälläkin hetkellä 130 000,
        siis Suomessa!

Seuraavasssa linkki Oikeusministeriön sivulle.
        Ja tuoreimmat suositukset ja huolenaiheet ovat vielä kääntämättöminä....
        YK:n tekstiä lukiessa tulee mieleen, että millaiselle ja minkä tasoiselle valtiolle moista tekstiä onkaan lähetetty,

ai niin sivistysvaltio Suomelle!

http://formin.finland.fi/public/?contentid=68147&contentlan=1&culture=fi-FI

• asian sivusta,eli
        tt:n perusosat kirjoitti:

Kone heittelee hienon taulukon miten sattuu, mutta kuten sanoin, koneelta löytyy varmaan kaikki tarvitsemasi tieto.

Toimeentulotuen perusosat 1.1.2006 alkaen   

Täysi   
        Alennettu perusosa   
           Perusosa   20 %   40 %   
           Euroa/kk   euroa/kk   euroa/kk   
        Yksin asuva henkilö ja yksinhuoltaja   382,70   306,16   229,62   
        Muu 18 vuotta
        täyttänyt henkilö   
        325,30   
        260,24   
        195,18   

Vanhempansa
        luona asuva 18vuotta täyttänyt henkilö   279,37   223,50   167,62   

10 - 17   1. lapsi   267,89         
        ‑vuotias   2. lapsi   248,76         
           3. jne lapsi   1213   229,62         
        0 ‑ 9   1. lapsi   241,10         
        ‑vuotias   2. lapsi   221,97         
           3. jne lapsi   202,83         

vaihdatte puheenaihetta.

• vaatimus pienituloisille pe...
        asian sivusta,eli kirjoitti:

vaihdatte puheenaihetta.

On aika naurettavaa väittää, ettei köyhyyden takia lapsia huostaanoteta! Mitenkäs tämä äskettäin julkistettu tutkimus siitä, että jatkuva köyhyys altistaa mielenterveysongelmille?

Täällä jos missä on KAIKKI biovanhemmat leimattu tuhanteen kertaan hulluiksi ja vaikka mitä. Minä olen elämässäni kokenut molemmat, sekä runsaat tulot ja myöhemmin rahattomuuden, ja voin taata ja alleviivata, mikä vaikutus rahattomuudella on mielialaan ja yleiseen henkiseen jaksamiseen.

Tutkimuksen mukaan huostaanottoja tehdään eniten pienituloisilta yksinhuoltajaäideiltä, mistähän mahtaa osaltaan johtua. Ei varmasti huostaanottoasiakirjassa lue syynä rahattomuus, vaan sinne on kirjattu vanhemman väsyminen, äidin masennus tai jokin muu mielenterveysongelma tai vaikkapa lapsen rajattomuus.

Ja taas sijarit kauhistelevat, MITEN voi olla mahdollista, että ei OSATA lasta kasvattaa jne. jne. loppumattomiin.

Lasten kanssa jaksamisella ja rahattomuudella on aivan selvä yhteys, ja on täysin käsittämätöntä, että jotkut voivat vastustaa taloudellista tukea pienituloisille perheille.

• valtion firmaa
        vaatimus pienituloisille pe... kirjoitti:

On aika naurettavaa väittää, ettei köyhyyden takia lapsia huostaanoteta! Mitenkäs tämä äskettäin julkistettu tutkimus siitä, että jatkuva köyhyys altistaa mielenterveysongelmille?

Täällä jos missä on KAIKKI biovanhemmat leimattu tuhanteen kertaan hulluiksi ja vaikka mitä. Minä olen elämässäni kokenut molemmat, sekä runsaat tulot ja myöhemmin rahattomuuden, ja voin taata ja alleviivata, mikä vaikutus rahattomuudella on mielialaan ja yleiseen henkiseen jaksamiseen.

Tutkimuksen mukaan huostaanottoja tehdään eniten pienituloisilta yksinhuoltajaäideiltä, mistähän mahtaa osaltaan johtua. Ei varmasti huostaanottoasiakirjassa lue syynä rahattomuus, vaan sinne on kirjattu vanhemman väsyminen, äidin masennus tai jokin muu mielenterveysongelma tai vaikkapa lapsen rajattomuus.

Ja taas sijarit kauhistelevat, MITEN voi olla mahdollista, että ei OSATA lasta kasvattaa jne. jne. loppumattomiin.

Lasten kanssa jaksamisella ja rahattomuudella on aivan selvä yhteys, ja on täysin käsittämätöntä, että jotkut voivat vastustaa taloudellista tukea pienituloisille perheille.

ja veronmaksajien rahaa menee taas miljoonia heille keillä on jo viime vuoden satojen miljoonien optiot juuri saatuna.

Köyhää on helppo pilkata ja mollata,
        ei kukaan jaksa enää rahattomana puoliaan pitää tai itselleen mitään oikeutta tai oikeudenmukaisuutta vaatia.

Suomi on jakautumassa lasten ja vanhempien osalta kahtia:
        todella köyhät perheet ja
        ne joilla on jo miljoonia, ja jotka rikastuvat jopa veronmaksajien rahoilla entisestäänkin.

• mielestäsi?
        valtion firmaa kirjoitti:

ja veronmaksajien rahaa menee taas miljoonia heille keillä on jo viime vuoden satojen miljoonien optiot juuri saatuna.

Köyhää on helppo pilkata ja mollata,
        ei kukaan jaksa enää rahattomana puoliaan pitää tai itselleen mitään oikeutta tai oikeudenmukaisuutta vaatia.

Suomi on jakautumassa lasten ja vanhempien osalta kahtia:
        todella köyhät perheet ja
        ne joilla on jo miljoonia, ja jotka rikastuvat jopa veronmaksajien rahoilla entisestäänkin.

Ihan vaan mielenkiinnosta näistä mainitsemistasi kahtia jakautuneesta ryhmästä:
        -todella köyhät perheet ja
        -ne joilla on jo miljoonia, ja jotka rikastuvat jopa veronmaksajien rahoilla entisestäänkin.

• jollekkin kansanedustajalle
        mielestäsi? kirjoitti:

Ihan vaan mielenkiinnosta näistä mainitsemistasi kahtia jakautuneesta ryhmästä:
        -todella köyhät perheet ja
        -ne joilla on jo miljoonia, ja jotka rikastuvat jopa veronmaksajien rahoilla entisestäänkin.

joka ekana vastas mulle, että "kansa on niin köyhää, että lapsetkin täytyy jakaa".

• stara
        Vantaan korvaukset kirjoitti:

Hoitopalkkio 500 e/kk
        Kulukorvaus 402 e/kk
        Lapsilisä 100 e/kk
        Harrastus korvataan
        Iltapäivätarha korvataan
        Yhteensä 1002 e/kk

Hoitopalkkio 0 e/kk
        Kulukorvaus 0 e/kk
        Lapsilisä 136 e/kk
        Elatustuki 118 e/kk
        Harrastukset 0 e/kk
        Toimeentulotuki 0 e/kk
        Yhteensä 254 e/kk

Kun sijoitus on kunnalle näin valtavan paljon kalliimpaa, kuin lapsen jättäminen vanhemmilleen,
        niin en kyllä tosiaan keksi mitään logiikkaa sille, että täällä väitetään, että lapsia
        huostaanotetaan huvikseen...
        Miettikääpä nyt vähän itsekin...

• aiheettomia huostaanottoja
        stara kirjoitti:

Kun sijoitus on kunnalle näin valtavan paljon kalliimpaa, kuin lapsen jättäminen vanhemmilleen,
        niin en kyllä tosiaan keksi mitään logiikkaa sille, että täällä väitetään, että lapsia
        huostaanotetaan huvikseen...
        Miettikääpä nyt vähän itsekin...

tehdään yleensä ollenkaan? Minkä takia lasten terveydenhuoltoon tarkoitetut rahat eivät ole korvamerkittyjä niin, että ne todella käytettäisiin lasten terveydenhuollon kehittämiseen. Siksi lapsia huostaanotetaan ja lähetetään laitoksiin, joiden vrk-maksu on yli 400 e/pv! Onko tässä jotain järkeä? Eduskunnassa myönnettiin minulle jo maaliskuussa, että näin tapahtuu, kyllä päättäjät sen tietävät.

No aivan sama on monen muun asian kohdalla lastensuojelussa, että asiat ovat päin honkia. Esim. se, että on kuntia, joissa ei ole yhtään ammattitaitoista sosiaalityöntekijää. Huostaanottoasiakirjojen puutteellinen täyttäminen on todettu tutkimuksessa jo aikaisempina vuosina. Mätää mädän päälle ja asiat ovat saaneet olla entisellään vuosikausia.

Ts. yhteiskunnan varoja käytetään väärin ainakin lastensuojelemisen osalta, tämä asiahan koskee kaikki veronmaksajia. Rahavirrat jo pelkästään pitäisi suunnata oikeisiin kohteisiin, että hoidolliset huostaanotot saataisiin ensimmäiseksi estettyä. On pelkkää omien voimien tuhlausta inttää, etteikö aiheettomia sijoituksia ole, kyllä ne niin moneen otteeseen on todistettu monelta suunnalta.

Mutta ketkä nykytilanteesta hyötyvät? Eivät ainakaan lapset. Jokaisen lapsista välittävän pitäisi puuttua näihin epäkohtiin. Muutamat päättäjät ovat lupailleet vilkasta keskustelua näiden asioiden tiimoilta eduskuntaan ensi syksyksi. Toivotaan, että jotain parannusta lasten asioihin saadaan - vihdoinkin.

• että äidillä

ei sitä elatusvelvollisuutta pitäisi tässä
        tilanteessa olla, mutta kuinka moni muistaa
        elatustukia vaatiessaan isän asemaa ja tulotilannetta?
        Isiltä vaaditaan kyllä, vaikka olisi rahaton ja työtön, elatusmaksut, mutta kun äidin pitäisi
        "vähistään" maksaa lapsen elatuksesta,
        niin johan on epistä ja kamalaa...
        Miettikääs vähän.

• tarvitse maksaa
        että äidillä kirjoitti:

Isiltä vaaditaan kyllä, vaikka olisi rahaton ja työtön, elatusmaksut, mutta kun äidin pitäisi
        Miettikääs vähän.

jos on työtön tai pienituloinen.

Mutta lähivanhemman pitää kyllä elättää lapsensa ihan samassa tilanteessa. Niissä oloissa eläviä lapsia kutsutaan nimellä 'köyhät lapset' tämän päivän Suomessa.

• muut kuin sinä, että
        että äidillä kirjoitti:

Miettikääs vähän.

äidillä ei pitäisi olla elatusvelvollisuutta???
        Totta kai pitää olla!

Vai kuulutko siihen joukkoon ihmisiä, joiden pitää vaikka valehdella, että saisi irvailtua toisten mielipiteitä? Olet väärällä palstalla siinä tapauksessa.

• Miksi levität väärää
        että äidillä kirjoitti:

Miettikääs vähän.

tietoa?

Tiedät itsekin, että kaupunki maksaa, jos isä ei pysty maksamaan.

Kyllä äiti mieluusti täyttäisi sen elatusvelvollisuutensa, mutta sitä on vaikea täyttää ilman rahaa. MUTTA voi kun sijarit jaksavat sitäkin vastustaa kun pelkäävät, että menettävät satasia munivan kultahanhensa, oi oi kun itketää ihan.

Jos sijareilla ei olisi kyse rahan ahneudesta, he ottaisivat adoptiolapsen, mutta raha menee aina edelle sijarin lapsirakkauden.

• tietämään,
        Miksi levität väärää kirjoitti:

tietoa?

Tiedät itsekin, että kaupunki maksaa, jos isä ei pysty maksamaan.

Kyllä äiti mieluusti täyttäisi sen elatusvelvollisuutensa, mutta sitä on vaikea täyttää ilman rahaa. MUTTA voi kun sijarit jaksavat sitäkin vastustaa kun pelkäävät, että menettävät satasia munivan kultahanhensa, oi oi kun itketää ihan.

Jos sijareilla ei olisi kyse rahan ahneudesta, he ottaisivat adoptiolapsen, mutta raha menee aina edelle sijarin lapsirakkauden.

että kaupungin maksaessa summa kertyy
        ulosottoon, joka täytyy aikanaan maksaa?
        Siis, jos isä on työtön, kertyy hänelle joka
        kuukausi ulosottoon n. 100€ lisää velkaa.
        Äidin osuuden lapsen elatuksesta voi hoitaa
        aivan samoin: kunta maksaa ja perii sitten
        ulosoton kautta äidiltä.

Naurettava väite, että joku viitsisi sellaisen
        summan vuoksi huolehtia toisten (usein oireilevista) lapsista 24h/vrk,
        tajuat sen varmaan itsekin.

• Kerro, missä niin on väitetty?
        tietämään, kirjoitti:

että kaupungin maksaessa summa kertyy
        ulosottoon, joka täytyy aikanaan maksaa?
        Siis, jos isä on työtön, kertyy hänelle joka
        kuukausi ulosottoon n. 100€ lisää velkaa.
        Äidin osuuden lapsen elatuksesta voi hoitaa
        aivan samoin: kunta maksaa ja perii sitten
        ulosoton kautta äidiltä.

Naurettava väite, että joku viitsisi sellaisen
        summan vuoksi huolehtia toisten (usein oireilevista) lapsista 24h/vrk,
        tajuat sen varmaan itsekin.

Niin jää velkaa ja ne vanhenevat viidessä vuodessa paitsi, jos sattuu olemaan jakamaton kuolinpesä taustalla. Silloin lapsella on ensisijainen oikeus saada maksamatta jääneitä elatusmaksuja isän perinnöstä, vaikka loput ulosmitattaisiinkin.

• mitä?
        Kerro, missä niin on väitetty? kirjoitti:

Niin jää velkaa ja ne vanhenevat viidessä vuodessa paitsi, jos sattuu olemaan jakamaton kuolinpesä taustalla. Silloin lapsella on ensisijainen oikeus saada maksamatta jääneitä elatusmaksuja isän perinnöstä, vaikka loput ulosmitattaisiinkin.

Tiesitkö, että laki vanhenemisesta tuli voimaan,
        olikos vuosi sitten?
        Satun tietämään, kun miehellä on entisestä
        liitosta kaksi elätettävää...
        En tiedä arvojasi, mutta henk. koht. pidän ulosottoon joutumista ikävänä, elämää haittaavana asiana, enkä suhtaudu tällaisiin
        asioihin asenteella "meneehän ne vanhaksi.."

• jonkin käsittämättömän
        mitä? kirjoitti:

Tiesitkö, että laki vanhenemisesta tuli voimaan,
        olikos vuosi sitten?
        Satun tietämään, kun miehellä on entisestä
        liitosta kaksi elätettävää...
        En tiedä arvojasi, mutta henk. koht. pidän ulosottoon joutumista ikävänä, elämää haittaavana asiana, enkä suhtaudu tällaisiin
        asioihin asenteella "meneehän ne vanhaksi.."

väitteen, jonka saattoi ymmärtää niin, että satasen takia joku ottaisi toisen lapsen hoitoon itselleen.

Siitä kykyin, että kuka niin on väittänyt?
        Kyllä sijareiden korvaukset ovat tuhat euroa suuremmat johonkin sataseen verrattuna.

Ei tietysti ole oikein, että tulee ulosmittauksia jos on työtön, totesin vain niiden vanhentumisen viidessä vuodessa.
        Mutta asiat ovat aika monipiippuisia. On olemassa myös miehiä, jotka tarkoituksella tekevät verokortilla töitä vain osan vuotta, ettei tarvitsisi maksaa elatusmaksua, loppu vuosi harrastetaan kovin ahkerasti harmaata taloutta.

Omassa elämässäni olen kokenut myös sellaiseen tilanteen kun erosin lapseni isästä, mutta palasimme uudelleen yhteen parivuotisen eron jälkeen. Mies oli ollut työtön osan erostamme, siis kaupunki maksoi miehen työttömyysajalta meille elatusmaksun. Samoihin aikoihin kun muutemme takaisin yhteen, mies sai töitä ja elämä näytti hymyilevän. Mutta sitten tuli yllätys: Kaupungilta lasku 2770 e maksettavaksi elatustuista miehen työttömyyden ajalta. Silloin tuli ajatus, että on tämä melkoista perheiden tukemista, mutta onneksi työttömyys ei ollut paria vuotta pitempi.

• lukemaan
        jonkin käsittämättömän kirjoitti:

väitteen, jonka saattoi ymmärtää niin, että satasen takia joku ottaisi toisen lapsen hoitoon itselleen.

Siitä kykyin, että kuka niin on väittänyt?
        Kyllä sijareiden korvaukset ovat tuhat euroa suuremmat johonkin sataseen verrattuna.

Ei tietysti ole oikein, että tulee ulosmittauksia jos on työtön, totesin vain niiden vanhentumisen viidessä vuodessa.
        Mutta asiat ovat aika monipiippuisia. On olemassa myös miehiä, jotka tarkoituksella tekevät verokortilla töitä vain osan vuotta, ettei tarvitsisi maksaa elatusmaksua, loppu vuosi harrastetaan kovin ahkerasti harmaata taloutta.

Omassa elämässäni olen kokenut myös sellaiseen tilanteen kun erosin lapseni isästä, mutta palasimme uudelleen yhteen parivuotisen eron jälkeen. Mies oli ollut työtön osan erostamme, siis kaupunki maksoi miehen työttömyysajalta meille elatusmaksun. Samoihin aikoihin kun muutemme takaisin yhteen, mies sai töitä ja elämä näytti hymyilevän. Mutta sitten tuli yllätys: Kaupungilta lasku 2770 e maksettavaksi elatustuista miehen työttömyyden ajalta. Silloin tuli ajatus, että on tämä melkoista perheiden tukemista, mutta onneksi työttömyys ei ollut paria vuotta pitempi.

En suinkaan väittänyt, että
        sijaisvanhemmille maksettava korvaus olisi
        n.100€, vaan, että elatustuki on.

Samassa kirjoituksessa voi käsitellä
        kahta eri aihetta.

Siis, sijaisvanhemmille maksettava korvaus
        (jonka summaa en maininnut),
        on joka tapauksessa niin pieni, ettei kukaan
        viitsi sen summan vuoksi toisten lapsia ottaa
        niskoilleen.

• koska
        sijari, on rahanahneutesi kirjoitti:

vanhempien ollessa lapsensa huoltajia
        on vastuu lapsen kuluista vanhemmilla,
        kunta auttaa perustoimeentulon verran.
        Lapsen ollessa huostaanotettuna kunta on
        ottanut lapsen huolto-vastuun itselleen,
        ja huoltaja päättää, mitä välineitä ym.
        lapselle ostetaan.

>Perustele minulle, miksi tt:lla elävän yh:n lapselle ei kustanneta harrastusrahoja tai koulun vaatimia urheiluvälineitä, mutta sijariperheelle kustannetaan. Tähän asti olen suunnannut arvosteluni yhteiskuntaa kohtaan, mutta tuollaisen kirjoituksen jälkeen se suuntautuu ensin sinuun ja sen jälkeen toisiin samaa järjetöntä soopaa suoltaviin omaan napaansa tuijottajiin.

Perustele sinä minulle, miksi suuri osa lapsista
        kuitenkin tulee toimeen varsin hyvin, vaikka
        vanhemmat ovatkin pienituloisia?
        Minäkin olen ollut pienituloinen, muttei se
        estänyt minua ostamasta lapselle asianmukaisia
        vaatteita ja varusteita, tai estänyt harrastamasta. Se on vähän kiinni myös siitä,
        mitä asettaa etusijalle...
        Ja, mikset mene töihin?
        Miksi yhteiskunnan pitäisi elättää teidät,
        kun vastuu on kuitenkin sinun?

• montakin asiaa samasta
        lukemaan kirjoitti:

En suinkaan väittänyt, että
        sijaisvanhemmille maksettava korvaus olisi
        n.100€, vaan, että elatustuki on.

Samassa kirjoituksessa voi käsitellä
        kahta eri aihetta.

Siis, sijaisvanhemmille maksettava korvaus
        (jonka summaa en maininnut),
        on joka tapauksessa niin pieni, ettei kukaan
        viitsi sen summan vuoksi toisten lapsia ottaa
        niskoilleen.

kirjoituksesta, mutta esitit asian vähän epäselvästi.

Jos sijari saa palkkaa n. 400 e, kulukorvausta 400 e, lapsilisän, koulun vaatimat urheiluvälineet ja tukea n. 300 e/v lapsen harrastuksiin, on kyse hyvin runsaasta tukemisesta. Nuo luvut ovat keskimääräisiä ja vaihtelevat kuntakohtaisesti.

Vaikka sijarin palkka-almut jätettäisiin pois, on tuki huomattavasti enemmän, mitä lapsi saisi silloin jos asuisi PIENITULOISTEN vanhempiensa luona. Sijareille maksetaan tuet, vaikka tulot perheessä olisivat miten suuret tahansa.

Mitä aihetta sinulla on raivota? Kuulutko niihin, jotka kulkevat täällä haukkumassa kaikki biot kyvyttömyydestä hoitaa omia lapsiaan? Ja huudat suurista huostaanottoluvuista. Mitä sinulla on sitä vastaan, että huostaanotot vähenisivät? Menetätkö silloin itse jotakin?

• omien lasten hoitamisesta?
        montakin asiaa samasta kirjoitti:

kirjoituksesta, mutta esitit asian vähän epäselvästi.

Jos sijari saa palkkaa n. 400 e, kulukorvausta 400 e, lapsilisän, koulun vaatimat urheiluvälineet ja tukea n. 300 e/v lapsen harrastuksiin, on kyse hyvin runsaasta tukemisesta. Nuo luvut ovat keskimääräisiä ja vaihtelevat kuntakohtaisesti.

Vaikka sijarin palkka-almut jätettäisiin pois, on tuki huomattavasti enemmän, mitä lapsi saisi silloin jos asuisi PIENITULOISTEN vanhempiensa luona. Sijareille maksetaan tuet, vaikka tulot perheessä olisivat miten suuret tahansa.

Mitä aihetta sinulla on raivota? Kuulutko niihin, jotka kulkevat täällä haukkumassa kaikki biot kyvyttömyydestä hoitaa omia lapsiaan? Ja huudat suurista huostaanottoluvuista. Mitä sinulla on sitä vastaan, että huostaanotot vähenisivät? Menetätkö silloin itse jotakin?

• summat
        omien lasten hoitamisesta? kirjoitti:

muuten verottomia, vai verollisia?

• oman lapsen hoitamisesta'
        omien lasten hoitamisesta? kirjoitti:

Tuo on juuri sitä iänikuista toisten kirjoitusten vääntelyä, mistä täällä ei näköjään pääse eroon ikinä. Juurihan sanoin, että vaikka sijarin palkka-almut jätetään huomioimatta.

Sinulle tiedoksi tämä: Ei ole pakko ottaa toisen lasta hoitoonsa! Jos nuo nykyiset ylisuuret korvaukset eivät sinulle riitä, ADOPTOI lapsi!

Ei tarvitsisi sen jälkeen tännekään irvistellä ja kirjoitella, eikä raivota kenellekään.
        Ihan totta, miksi et adoptoi?

Ja kuka niin on sanonut, että vain tilastojen takia huostaanottoja vähennetään? Kyllä voit olla kiero kuin korkkiruuvi!!! Jos nyt alettais vaikka siitä, että jatkossa aiheettomat huostaanotot estetään ja olemassa olevat sijoitukset puretaan, ne joiden syyt ovat poistuneet. Onko tämäkin liian vaikea ymmärtää pienelle päällesi?

Sijarin palkka on käytännössä verotonta tuloa, koska vaikka siitä pieni vero ensin meneekin, se annetaan jälkiverotuksessa takaisin.

• näköjään osaa,
        oman lapsen hoitamisesta' kirjoitti:

Tuo on juuri sitä iänikuista toisten kirjoitusten vääntelyä, mistä täällä ei näköjään pääse eroon ikinä. Juurihan sanoin, että vaikka sijarin palkka-almut jätetään huomioimatta.

Sinulle tiedoksi tämä: Ei ole pakko ottaa toisen lasta hoitoonsa! Jos nuo nykyiset ylisuuret korvaukset eivät sinulle riitä, ADOPTOI lapsi!

Ei tarvitsisi sen jälkeen tännekään irvistellä ja kirjoitella, eikä raivota kenellekään.

Ja kuka niin on sanonut, että vain tilastojen takia huostaanottoja vähennetään? Kyllä voit olla kiero kuin korkkiruuvi!!! Jos nyt alettais vaikka siitä, että jatkossa aiheettomat huostaanotot estetään ja olemassa olevat sijoitukset puretaan, ne joiden syyt ovat poistuneet. Onko tämäkin liian vaikea ymmärtää pienelle päällesi?

Sijarin palkka on käytännössä verotonta tuloa, koska vaikka siitä pieni vero ensin meneekin, se annetaan jälkiverotuksessa takaisin.

niin tässä sinulle "ylisuuret" korvaukset:

Jos kulukorvaus on 400€/kk
        hoitopalkka 400€/kk
        harrastusvälineisiin 300€/v. eli 25€/kk

Lasketaan keskiarvon mukaan, eli kk:ssa 30pv.
        Laitetaan vielä 4vrk vapaata.

30*24h=720h(-vapaat 96h)=624h (sijaisvanhempihan on "töissä" käytännössä katsoen 24h/vrk)
        Korvaukset/kk 825€
        825(€)/624(h)=1,32

Eli, esittämäsi ylisuuret korvaukset
        ovat todellisuudessa 1,32€/h!!!

Mitäs hommia itse tekisit sillä liksalla?
        Minä en ainakaan mitään.

• kaktus
        oman lapsen hoitamisesta' kirjoitti:

kuinkas muutenkaan.
        Sijarin PALKKIOSTA menevä vero menee ja pysyy poissa, sen sijaan kulukorvauksesta menneen veron saa palautuksena takaisin.
        Ja sehän on tarkoitettu lapsen tarpeisiin.

• lapsia hoitoosi, koska

ainoa ponnin siihen olisi näköjään raha. Niinhän se on näillä kaikilla tuntipalkan laskijoilla.

Mutta koska jankkaamisessasi ei ole mitään tolkkua, ei tätä kannata jatkaa tämän pitemmälle. Sen sanon vain, että Helsingin hintataso huomioiden on sijareiden saama korvaus n. 800 e/kk sijareilla plussan puolella bioperheisiin verrattuna, mutta tilanteen järjettömyys on huomattu jo päättäjäpiireissäkin.

Saat näperrellä ihan rauhassa tuntipalkkalaskelmiesi kimpussa, lakiehdotusta käsitellyt työryhmä suositti joka tapauksessa bioperheiden tukien lisäämistä. Yritä olla kuolematta katkeruuteesi!

• en sijaisvanhemmaksi

ryhtyisikään.
        Toisin kuin he, jotka sitä työtä lähes
        korvauksetta tekevät.
        ITSEHÄN ääneen valitit nimenomaan
        RAHASTA osoitin vain sinulle, ettei
        sijaisvanhemman saama korvaus ole todellisuudessa,
        työhön nähden, kovinkaan ruhtinaallinen...
        Mutta et näköjään piittaa faktoista,
        olethan jo päättänyt, mitä mieltä olet.
        Ja, ystävä hyvä, minä, mieheni ja kolme lastamme
        OLEMME BIOperhe (=lapsemme asuvat kotona ja ovat
        biologisesti meidän), joten lisätukia vastaan
        minulla ei todellakaan ole mitään!
        Mutta, pääsipä unohtumaan! tukihan koskee
        tietysti vain niitä vanhempia,
        joita ei työnteko kiinnosta...
        (onhan se selvä, että yhteiskunnan kuuluu silloin
        maksaa vanhempien menot ja lasten merkkivaatteet)
        Menkää töihin, niin ei tarvitse valittaa!

• tarkemmin
        en sijaisvanhemmaksi kirjoitti:

ryhtyisikään.
        korvauksetta tekevät.

minkävärisillä ne merkkikledjut on.

• jotenkin
        tarkemmin kirjoitti:

minkävärisillä ne merkkikledjut on.

aiheeseen?
        Se, että olet rasisti, ei yllätä yhtään.
        Perus-junteilla on tapana olla.
        Jotenkin ne sijaisvanhempien
        "ylisuuret" korvaukset unohtuivat jonnekin...
        Ai niin, eihän ne kovin kummoisia sitten
        ollutkaan...
        Nyt voitkin siirtyä sujuvasti valittamaan
        siitä, että "väärän" väriset saavat paremmin
        tukea, vai mitä?
        Siinä tapauksessa kannattaa muistaa, että
        "väärän" värisillä on, kiitos sinunlaistesi rasistien, täysin olemattomat työllistymismahdollisuudet, jolloin ainoa
        vaihtoehto on kunnan tarjoama tt-tuki.
        Olenkin jo muutamaan otteeseen kysynyt:
        MIKÄS SINUA ESTÄÄ HUOLEHTIMASTA OMISTA,
        JA LASTESI MENOISTA ITSE?
        Sehän on tarkoitus.
        Tuet on tarkoitettu
        tilapäisiksi, välttämättömiin menoihin.
        Ei suinkaan harrastuksiin ym. kivaan, niinkuin tunnut kuvittelevan.

• sijaislapsi

Bioperhe ja sijaisperhe ovat kaksi eri asiaa,aina joku saa enemmän kuin toinen ,näin se vaan on.

Onko sinusta 670 euroa kuukaudessa paljon jos teet "töitä" 18 tuntia vuorokaudessa.

• mutta eri osoitteessa
        sijaislapsi kirjoitti:

Bioperhe ja sijaisperhe ovat kaksi eri asiaa,aina joku saa enemmän kuin toinen ,näin se vaan on.

Onko sinusta 670 euroa kuukaudessa paljon jos teet "töitä" 18 tuntia vuorokaudessa.

rahasumma on 0 euroa. Huomioimatta sitä tosiseikkaa, että tämän "työkohteen" siirto olisi tehtykin juuri taloudellisten seikkojen myötävaikutuksella tai jopa niistä johtuen!

Oikeudenmukaista?

• keneltä
        sijaislapsi kirjoitti:

kysyt?
        Mutta oman lapsen hoitaminen ei ole
        työtä, toisin, kuin sijaislapsen hoitaminen.
        Tosiaan ihmeellisesti ajattelevat ne
        vanhemmat, joiden mielestä yhteiskunnan
        tulisi maksaa heille, OMAN LAPSENSA HOITAMISESTA,
        siinä vasta rahastuksen makua!
        Normaalit ihmiset käyvät työssä, saavat
        siitä palkan, ja usko tai älä, maksavat kunnalle (eikös sen pitäisi olla toisinpäin...?)
        lastensa päivähoidosta!

• Väsyneet perheet-
        mutta eri osoitteessa kirjoitti:

rahasumma on 0 euroa. Huomioimatta sitä tosiseikkaa, että tämän "työkohteen" siirto olisi tehtykin juuri taloudellisten seikkojen myötävaikutuksella tai jopa niistä johtuen!

Oikeudenmukaista?

ohjelman alussa kysyttiin yksinhuoltaja-äidiltä, joka oli kotona hoitamassa lasta, siis ei työssä, että millaisella rahalla hän elää.

Vastaus oli 925€.

Sisälsi kotihoidontuen, lapsilisä, elatusmaksun, asumistuen.

Aika kaukana 0€:stä ja paljon enemmän kuin sijarit saavat.

• 670 euroa
        keneltä kirjoitti:

kysyt?
        siitä palkan, ja usko tai älä, maksavat kunnalle (eikös sen pitäisi olla toisinpäin...?)
        lastensa päivähoidosta!

670 euroa kuukaudessa on sijaisäidin saama raha ,joka pitää sisällään palkkion sekä kulukorvauksen.

• En kyllä itse ole
        Väsyneet perheet- kirjoitti:

ohjelman alussa kysyttiin yksinhuoltaja-äidiltä, joka oli kotona hoitamassa lasta, siis ei työssä, että millaisella rahalla hän elää.

Vastaus oli 925€.

Sisälsi kotihoidontuen, lapsilisä, elatusmaksun, asumistuen.

Aika kaukana 0€:stä ja paljon enemmän kuin sijarit saavat.

koskaan mitään kotihoidontukea saanut, enkä nytkään viitsi mennä katsomaan, missä summissa tuollainen tuki liikkuu. Onko se sidottu aiempaan palkkaan?

Ei tuollaisesta klönttisummasta pysty muuta kuin ihmettelemään, mistä se koostuu.

• sijarit eivät osaa lukea.
        keneltä kirjoitti:

kysyt?
        lastensa päivähoidosta!

Minä en ainakaan ole koskaan nähnyt, että täällä tai muualla vaadittaisiin PALKKAA oman lapsen hoidosta, mutta eiväthän nämä asiat sijareille ymmärrykseen mene, samoista jutuista vain jauhetaan loputtomiin.

• sitä palkaksi
        sijarit eivät osaa lukea. kirjoitti:

Minä en ainakaan ole koskaan nähnyt, että täällä tai muualla vaadittaisiin PALKKAA oman lapsen hoidosta, mutta eiväthän nämä asiat sijareille ymmärrykseen mene, samoista jutuista vain jauhetaan loputtomiin.

kutsu, kun kysymys on teille maksettavista
        rahoista! Niin, nehän ovat tukia...
        Kuitenkin samassa lauseessa kritisoitte
        sijaisvanhemman saamaa korvausta työstään
        paljon suuremmaksi, kuin mitä bio-vanhempi
        saa...
        Eli missä mättää?
        Te vaaditte, että teidän pitäisi saada
        väh. yhtä paljon rahaa, kuin sijaisvanhemman,
        hänen tekemästään TYÖSTÄ ( työstä muuten maksetaan palkkaa), mutta kiistätte sen,
        että vaatisitte oman lapsenne hoidosta
        palkkaa...
        Ihme jengiä, ei voi muuta sanoa.

• lapamato ylpeä
        en sijaisvanhemmaksi kirjoitti:

ryhtyisikään.
        korvauksetta tekevät.

...Laiska töitään laskee,viisas pääsee vähemmällä.
        Terve ruumis ei töitä kaipaa.
        Kaik nää opetan lapsellekki...pitääpä täs lähtee tenniksen peluuseen lapsen kaa.(soskusta sain rahat).Lapsi on tyytyväinen kun äiti on kotona aina ja naapurin lapset itkee ja valittaa aina aamuisin klo 5.00 kun joutuvat lähteen taas hoitoon.
        Rahan ahneet ette te niitä maallisia rehkimisen tuloksena saaneita omaisuuksia siellä mullanalla tarvi ja tuskin teidän lapsetkaan ovat teidän kanssa eläessänne halunneet olla ,joten eipä se omaisuus joudu ku kankkulan kaivoon.Raha ei tee onnelliseksi vaan sairaaksi.

• oma koti kullan kallis
        sitä palkaksi kirjoitti:

saa...
        Eli missä mättää?
        hänen tekemästään TYÖSTÄ ( työstä muuten maksetaan palkkaa), mutta kiistätte sen,
        palkkaa...

niin,jos kerta on tukeja,on silloin turha syyllistää sellaista joka niitä oikein käyttää.
        Suomessa on syntyvyys pieni joten ehkäpä pitäs lapsen saannista ja hoivasta alkaa maksaa palkkaa oltais ainakin jossain samalla viivalla yhteiskuntaluokasta riippumatta.Ei kuoltas sukupuuttoon.

• syy
        oma koti kullan kallis kirjoitti:

niin,jos kerta on tukeja,on silloin turha syyllistää sellaista joka niitä oikein käyttää.
        Suomessa on syntyvyys pieni joten ehkäpä pitäs lapsen saannista ja hoivasta alkaa maksaa palkkaa oltais ainakin jossain samalla viivalla yhteiskuntaluokasta riippumatta.Ei kuoltas sukupuuttoon.

hankkia lapsia .

• hedelmällinen
        syy kirjoitti:

hankkia lapsia .

....ihan luonnon viettien takia.Luonnon voima on ihmeellinen,mihinkä sekin on unohtunut täs teknologisessa maailmassa.Täällä tosiaan huomaa näitten naisten joilla sisuskalut on "mädänneet",keksivän keinot puolustaa "kehdonryöstöä".
        OOtteko huomanneet täällä olevan naisvallan,missä miehet on?(niin,miehillä ei ole hätäpäivääkään, he kylvää siemeniään eli Geenejään tälläkin hetkellä esim.ruotsin laivalla,huomenna uudestaan eri naaraan kans.

• jonkun täytyy
        lapamato ylpeä kirjoitti:

...Laiska töitään laskee,viisas pääsee vähemmällä.
        Terve ruumis ei töitä kaipaa.
        Kaik nää opetan lapsellekki...pitääpä täs lähtee tenniksen peluuseen lapsen kaa.(soskusta sain rahat).Lapsi on tyytyväinen kun äiti on kotona aina ja naapurin lapset itkee ja valittaa aina aamuisin klo 5.00 kun joutuvat lähteen taas hoitoon.
        Rahan ahneet ette te niitä maallisia rehkimisen tuloksena saaneita omaisuuksia siellä mullanalla tarvi ja tuskin teidän lapsetkaan ovat teidän kanssa eläessänne halunneet olla ,joten eipä se omaisuus joudu ku kankkulan kaivoon.Raha ei tee onnelliseksi vaan sairaaksi.

näitä tulevaisuuden luusereitakin kasvattaa?

• ihan millaisia
        oma koti kullan kallis kirjoitti:

ihmisiä vaan tarvita!
        Ei mikään valtio kaipaa lisää pitkäaikaistyöttömiä ja muita elätettäviä,
        vaan työntekijöitä, VERONMAKSAJIA, ei veronkuluttajia.
        Senpä vuoksi onkin fiksumpaa tukea työssäkäyviä
        vanhempia, ei kotona roikkuvia, lastenvaraan
        toimeentulonsa laskevia luusereita,
        se omena kun ei kauas puusta putoa...

• lapmato
        jonkun täytyy kirjoitti:

näitä tulevaisuuden luusereitakin kasvattaa?

...et koulussa itekki kun oli niin suurin osa valitti just tota aikuisten tärkeysjärjestystä työ vai lapset (puhun ihan pienitä lapsista 0-5v.)Kyl meillä ainakin oli kaikkee riittäviin kun isä teki duunia ja äiti oli kotona.Sitäpaisi teininä kun ei ihan kaikkee saanut,niin käytti mielikuvitusta ja kun puhuit vaatteista oli meitsillä ihan omatekemät,kaikkien kehumat kuteet aina välillä päällä joten?Sitä paisi meille tuli aina iltapäivä kylään niitten lapset joilla oli vanhemmat töissä(aina)ja kaikista hulluimmat tempaukset ja ilkivallan kierteeseen joutuu juuri niitten lapset jolle korvataan rahalla rakkaus.(Sinulla on asiat tasapainossa,mut puhutaan nyt siitä miten soskut painostaa huostaanoton jälkeen ihmiset tekeen väkisellä jotain töitä vaikka siihen ei ole rahallisesti tarvetta=sosku haluaa kunnassa pienentää työttömyystilastoja ja kunta saa siitä valtiolta palkintoja.)Tarkoitin tällä ekakirjoituksella just tätä nykyisen lastensuojelun oikeaa motiivia.Kunnat ja kaupungit ovat huomanneet sen karmeen tosiasian et tämä tasa-arvo hömpötys ei olekkaan purrut kaikkiin naisiin,vaan valitettavasti meitä kotona viihtyviä äitsykkejä on ja määrä lisääntyy.

• arvasin
        ihan millaisia kirjoitti:

ihmisiä vaan tarvita!
        Ei mikään valtio kaipaa lisää pitkäaikaistyöttömiä ja muita elätettäviä,
        vaan työntekijöitä, VERONMAKSAJIA, ei veronkuluttajia.
        Senpä vuoksi onkin fiksumpaa tukea työssäkäyviä
        vanhempia, ei kotona roikkuvia, lastenvaraan
        toimeentulonsa laskevia luusereita,
        se omena kun ei kauas puusta putoa...

Minä olen ja mun ikäryhmästä on työtä vihaavia tullu just aikiuisena kun vanhemmat valitsivat uran eikä meitä lapsia.Siksi haluamme tarjota taas lapsillemme vanhemman ainakin 5-vuotiaaksi asti kotiin.Kyl tuolla kortistossa on miehiä ja ei hedelmällisessä iässä olevia naisia,yms työhön hinkuvia ihmisiä joille ei ole tarjota edes työtä,niin miksi meidän vastasynnyttäneiden äitienkin pitäisi heiltä viedä viimesekki työt nokan alta.

• tarvetta
        lapmato kirjoitti:

...et koulussa itekki kun oli niin suurin osa valitti just tota aikuisten tärkeysjärjestystä työ vai lapset (puhun ihan pienitä lapsista 0-5v.)Kyl meillä ainakin oli kaikkee riittäviin kun isä teki duunia ja äiti oli kotona.Sitäpaisi teininä kun ei ihan kaikkee saanut,niin käytti mielikuvitusta ja kun puhuit vaatteista oli meitsillä ihan omatekemät,kaikkien kehumat kuteet aina välillä päällä joten?Sitä paisi meille tuli aina iltapäivä kylään niitten lapset joilla oli vanhemmat töissä(aina)ja kaikista hulluimmat tempaukset ja ilkivallan kierteeseen joutuu juuri niitten lapset jolle korvataan rahalla rakkaus.(Sinulla on asiat tasapainossa,mut puhutaan nyt siitä miten soskut painostaa huostaanoton jälkeen ihmiset tekeen väkisellä jotain töitä vaikka siihen ei ole rahallisesti tarvetta=sosku haluaa kunnassa pienentää työttömyystilastoja ja kunta saa siitä valtiolta palkintoja.)Tarkoitin tällä ekakirjoituksella just tätä nykyisen lastensuojelun oikeaa motiivia.Kunnat ja kaupungit ovat huomanneet sen karmeen tosiasian et tämä tasa-arvo hömpötys ei olekkaan purrut kaikkiin naisiin,vaan valitettavasti meitä kotona viihtyviä äitsykkejä on ja määrä lisääntyy.

työntekoon? MIKSI?
        Koska yhteiskunta maksaa...
        Olen itsekin hoitanut pienet lapseni kotona,
        ja siitä olen samaa mieltä, että alle 3vuotiaan
        paras paikka on kotona.
        Yhteiskunta kuitenkin (ja elinkustannukset)
        rakentuvat sille, että kummatkin vanhemmat
        ovat töissä, eläminen on kallista.
        Eikä yhteiskunnan velvollisuus ole kustantaa
        kenenkään elämistä vain siksi, ettei häntä
        HUVITA käydä töissä.
        Mietippä, kuinka monen pienituloisen palkansaajan
        kkverot tarvitaan kustantamaan yhden (1!) kotona
        olevan äidin tuet.
        Voitaisiinko tässä ajatella yhteistä hyvää (kaikkien suomen lasten) ja antaa mahdollisuus
        pienten, alle 3v. lasten, vanhemmille hoitaa
        lapsiaan kotona? Tukia ei ennenpitkää riitä kaikille, mutta oma napahan se on lähinnä.

• äiti EI
        arvasin kirjoitti:

Minä olen ja mun ikäryhmästä on työtä vihaavia tullu just aikiuisena kun vanhemmat valitsivat uran eikä meitä lapsia.Siksi haluamme tarjota taas lapsillemme vanhemman ainakin 5-vuotiaaksi asti kotiin.Kyl tuolla kortistossa on miehiä ja ei hedelmällisessä iässä olevia naisia,yms työhön hinkuvia ihmisiä joille ei ole tarjota edes työtä,niin miksi meidän vastasynnyttäneiden äitienkin pitäisi heiltä viedä viimesekki työt nokan alta.

ole VASTA SYNNYTTÄNYT!

• aina äiti
        tarvetta kirjoitti:

työntekoon? MIKSI?
        Koska yhteiskunta maksaa...
        Olen itsekin hoitanut pienet lapseni kotona,
        ja siitä olen samaa mieltä, että alle 3vuotiaan
        paras paikka on kotona.
        Yhteiskunta kuitenkin (ja elinkustannukset)
        rakentuvat sille, että kummatkin vanhemmat
        ovat töissä, eläminen on kallista.
        Eikä yhteiskunnan velvollisuus ole kustantaa
        kenenkään elämistä vain siksi, ettei häntä
        HUVITA käydä töissä.
        Mietippä, kuinka monen pienituloisen palkansaajan
        kkverot tarvitaan kustantamaan yhden (1!) kotona
        olevan äidin tuet.
        Voitaisiinko tässä ajatella yhteistä hyvää (kaikkien suomen lasten) ja antaa mahdollisuus
        pienten, alle 3v. lasten, vanhemmille hoitaa
        lapsiaan kotona? Tukia ei ennenpitkää riitä kaikille, mutta oma napahan se on lähinnä.

...Tiiät itekki et koskaan Suomessa ei ole sellasta tilannetta et kaikille ois töitä.Joten turhaan yrität huonontaa pikkulasten äitien omaa tuntoa.Sitäpaitsi mitä enemmän sä tota työasiaa jauhat sitä enemmän ainakin mie oon kotona lasten kanssa omia napoja tuijottelemassa ja ompas mukavaa ja ressitöntä tää meidän elämä,mieskin tykkää niin paljon et ei koskaan vaihda ainakaan naiseen joka hylkää lapset kylmyyttään työntakia.Sitäpaitsi kaikki äidit tietää et kotona tehdään TÖITÄ ja monet laiskat sit karkaaki kotoo helpompiin hommiin,niin sanotusti "lomille".Miksi sinä ja muut laiskat (työssä ulkopuolella)käyvät ette muuta semmoseen valtioon missä ei ole tukiaisia?Suomi on hyvinvointivaltio ja mulle ainakin riittää nää tukiaiset mainiosti kun kaikki rahat ilomielin tuhlaan lasteni iloksi,en siis juo,polta,enkä muutenkaa harrasta sellaista itsekästä toimintaa mikä saisi nämä tukiaiset tuntumaan liian pieniltä.KIITÄN SUOMEN SOTAVETERAANEJA JOTKA TÄMÄN TUKIAISPORKKANAN SAI AIKAISEKSI!!!!!

• kotiäiti ja siinä pysyn
        äiti EI kirjoitti:

ole VASTA SYNNYTTÄNYT!

...herppaan!HYVÄ KOTIÄIDIT ÄLKÄÄ ANTAKO PERIKSI PAINOSTUKSELLE!!!!!!

• sanoin jo
        aina äiti kirjoitti:

...Tiiät itekki et koskaan Suomessa ei ole sellasta tilannetta et kaikille ois töitä.Joten turhaan yrität huonontaa pikkulasten äitien omaa tuntoa.Sitäpaitsi mitä enemmän sä tota työasiaa jauhat sitä enemmän ainakin mie oon kotona lasten kanssa omia napoja tuijottelemassa ja ompas mukavaa ja ressitöntä tää meidän elämä,mieskin tykkää niin paljon et ei koskaan vaihda ainakaan naiseen joka hylkää lapset kylmyyttään työntakia.Sitäpaitsi kaikki äidit tietää et kotona tehdään TÖITÄ ja monet laiskat sit karkaaki kotoo helpompiin hommiin,niin sanotusti "lomille".Miksi sinä ja muut laiskat (työssä ulkopuolella)käyvät ette muuta semmoseen valtioon missä ei ole tukiaisia?Suomi on hyvinvointivaltio ja mulle ainakin riittää nää tukiaiset mainiosti kun kaikki rahat ilomielin tuhlaan lasteni iloksi,en siis juo,polta,enkä muutenkaa harrasta sellaista itsekästä toimintaa mikä saisi nämä tukiaiset tuntumaan liian pieniltä.KIITÄN SUOMEN SOTAVETERAANEJA JOTKA TÄMÄN TUKIAISPORKKANAN SAI AIKAISEKSI!!!!!

kertaalleen,
        että tarkoitin "arvostelullani" näitä äitejä,
        jotka syyttävät tukien pienuutta siitä,
        että heidän lapsensa on huostaanotettu!
        Vinkuvat lisää tukia, jotta voisivat huolehtia lapsistaan, kun näillä tuilla ei kuulemma voi...
        Mutta, kuten itsekin totesit (ja kokemuksesta olen kanssasi samaa mieltä), että tuilla
        PYSTYY KASVATTAMAAN LAPSENSA, joten,
        MIKSI näiltä äideiltä on lapsi huostaanotettu?

• mihin???
        kotiäiti ja siinä pysyn kirjoitti:

...herppaan!HYVÄ KOTIÄIDIT ÄLKÄÄ ANTAKO PERIKSI PAINOSTUKSELLE!!!!!!

Joo, pysykää kotona vaan,
        ei siinä mitään, miksi ihmeessä minulla
        olisi jotain sitä vastaan, että joku on kotona!?!
        Mutta lopettakaa niiden tukien ruikuttaminen,
        yhteiskunnan tehtävä ei ole kustantaa
        teidän kotonaoloanne, vaan miehen.
        Muuten, mikä kotiäiti se sellainen on,
        jolla ei ole lapsia kotona, eikä miestäkään?

• kala
        sanoin jo kirjoitti:

kertaalleen,
        Vinkuvat lisää tukia, jotta voisivat huolehtia lapsistaan, kun näillä tuilla ei kuulemma voi...
        Mutta, kuten itsekin totesit (ja kokemuksesta olen kanssasi samaa mieltä), että tuilla

...miksi alkuperäsesti on otettu huostaan mut se vaan on sillee kun pitää elämä laittaa kuntoon niin yks on tää töihin pakottaminen,vaikka onkin vielä mahdollisuus tukiaisiin siis kodinhoito yms.kun lapset palautettais kotiin.Mies kyl esim.on ollu töissä kokoajan.SIIS VIELÄ KERRAN TARKOITAN TÄLLÄ ET KUN JOUTUU LASTENSUOJELUN PIIRIIN SINUSTA TEHDÄÄN SÄTKYNUKKE ELI PISTETÄÄN TEKEEN KAIKKEA MAHDOTONTA,JOTTA Kunta nettoais ja kaiken kukkuraksi jotta yhteiskuntaan saatas varoittavia esimerkkejä työttömyydestä ja sen vaaroista.Sääteleen syntyvyyttä niillä ihmisillä jotka on liian viisaita muuten pompoteltavaksi(mitkäät muut aseet ei enään pure pitää varoittaa huostaamalla muitakin kuntalaisia.Monet katsos luulee et raha antaa valtaa ja tyydyttävän elämän mut ei se niin ole.Rahalla ei saa rakkautta, raha voi viedä sinut turmiolle,sairastuttaa sinut elintasosairauksiin yms.Olen itse ollut köyhä ja aina kuitenkin iloisempi kun rahakkaat ihmiset.Minä olen oppinut nauttimaan elämän pikku asioista kuten puhtaasta ilmasta,hyvistä yöunista,ruuasta,vedestä,harvoista ihmissuhteistani(juuri ne ihmiset jotka haluan itselläni pitää lähellä).Haluan opettaa nämä asiat lapsilleni.Päättäkööt sitten itse kun alkavat tulla aikuiseksi haluavatko samoja asioita jos ei niin tuen sitäkin päätöstä.

• että pitää taas
        mihin??? kirjoitti:

Joo, pysykää kotona vaan,
        ei siinä mitään, miksi ihmeessä minulla
        olisi jotain sitä vastaan, että joku on kotona!?!
        Mutta lopettakaa niiden tukien ruikuttaminen,
        yhteiskunnan tehtävä ei ole kustantaa
        teidän kotonaoloanne, vaan miehen.
        Muuten, mikä kotiäiti se sellainen on,
        jolla ei ole lapsia kotona, eikä miestäkään?

olla kateellinen!

Kateelliset sijarit mesovat pienituloisten lapsiperheiden tukemista vastaan.

Miksi?

Siksi, kun pelkäävät sijoituslasten maasta loppuvan ihan kesken kaiken.

Adoptoikaa lapsi itsellenne, niin ei tarvitse kadehtia ketään, eikä huolehtia kenenkään tukien ruikuttamisesta. Sinähän olet kuin äiti-vihaa uhkuva ukko tuolta joltain toiselta foorumilta!

Sinun mielestäsi siis lasten tulisi elää köyhyydessä? Surkea ruikuttaja on just sinä ja toiset sinun kaltaisesi!

• ei ole määrää!
        sanoin jo kirjoitti:

kertaalleen,

On se vain tutkittu tosiasia, että köyhyys lisää mielenterveysongelmia ja pahaa oloa, JOSTA kyllä on seurannut paljon huostaanottoja tässäkin maassa. Kyllä päättäjät sen jo ovat myöntäneet, mutta rahanahneet sijarit eivät, koska pelkäävät, että sijoitettavat lapset maasta kesken loppuvat, jos minimituloilla eläville rahaa annettaisiin elämää helpottamaan. Ja todelliseen tarpeeseen, EI todellakaan vain jotain ylimääräistä mukavuutta lisäämään.

• ei missään
        että pitää taas kirjoitti:

olla kateellinen!

Kateelliset sijarit mesovat pienituloisten lapsiperheiden tukemista vastaan.

Miksi?

Siksi, kun pelkäävät sijoituslasten maasta loppuvan ihan kesken kaiken.

Adoptoikaa lapsi itsellenne, niin ei tarvitse kadehtia ketään, eikä huolehtia kenenkään tukien ruikuttamisesta. Sinähän olet kuin äiti-vihaa uhkuva ukko tuolta joltain toiselta foorumilta!

Sinun mielestäsi siis lasten tulisi elää köyhyydessä? Surkea ruikuttaja on just sinä ja toiset sinun kaltaisesi!

nimessä pitäisi elää köyhyydessä,
        vaan vanhempien tulisi huolehtia perheen
        taloudesta, ei yhteiskunnan.
        Enkä ole sijaisvanhempi.
        Enkä muuten vihaa ketään, mutta tunnen
        kyllä vastenmielisyyttä ihmisiä kohtaan,
        jotka odottavat yhteiskunnan huolehtivan asioistaan, niin ettei itse tarvitse ottaa
        vastuuta.

• king
        ei missään kirjoitti:

nimessä pitäisi elää köyhyydessä,
        vaan vanhempien tulisi huolehtia perheen
        taloudesta, ei yhteiskunnan.
        Enkä ole sijaisvanhempi.
        Enkä muuten vihaa ketään, mutta tunnen
        kyllä vastenmielisyyttä ihmisiä kohtaan,
        jotka odottavat yhteiskunnan huolehtivan asioistaan, niin ettei itse tarvitse ottaa
        vastuuta.

Tulihan se sieltä se trauma:-En voi sietää....

Mitä ihmettä varten sie et mene ruikuttaan tästä asiasta jonnekki ylemmille tahoille?Etkö sie tajuu et oot täällä ihan yksin asiasi kanssa.Kyl me tiedetään mitä on vastuu.Eikä tää työasia ole niin yks piipunen,se on valinta kysymys äideille.
        Jokainen meistä vanhemmista on kanss ollu lapsia ja osa muistaa siitä ajasta kaiken.Selvähän sekin on et haluaa soveltaa kokemaansa omiin lapsiin punniten siinä myös kaikki hyvät ja huonot ja niiden suhteet.Ainakin minä ja monet kaverit olimme just niiden työ intoilevien äitien lapsia ja ei se ollut yhtään kivaa.Joten päätin et minun lapset tulee ainakin oleen kotona äipän kanss ainakin ekat vuodet.
        Mut nyt sit vaikka tämä vanhempien poissaolo kotoo tiedetään monen vuoden seurannan tuloksena olleenki huono juttu, niin siltikkin tällaset yksittäiset sosku akat yms.kiihkoilevat yrittävät saada lisää pahoinvoivia lapsia.....Hei,eikö nyt mä tajusin!sit voidaankin ottaa lapsia rehellisemmin huostaan kun on selvät oireet lapsella koulussa tai tarhassa äidin puutteen vuoksi.Joo,eikä sitä tunnusteta äidin puutten vuoksi tulleeksi vain siellä koton a varmaan on joku muu syy kuten äidin väsyminen.VOI,Justus!

• 'Ettehän te sitä palkaksi k...
        sitä palkaksi kirjoitti:

saa...
        Eli missä mättää?
        palkkaa...

Ensinnäkin se, missä mättää, on sinun pieni pääsi.

Minulla on lapsi kotona ja pysyy, siksi en puhu edes omasta asiastani. Mutta onhan tämä jokaisen inhimillisen ihmisen ymmärrykseen mahduttava, että yhdenkään suomalaisen lapsen ei pitäisi elää köyhyydessä! En ole tippaakaan kateellinen, jos pienten lasten huoltajille taataan riittävä toimeentulo joko väliaikaisesti tai jatkuvasti yhteiskunnan toimesta. Ja se on tehtävä, eikä vain jossitella!

Tämän asian vastustajista saa tosi oudon käsityksen tätä palstaa lukiessa. Sijarit korostavat PALKKANSA pienuutta, mutta entä yksi asia? Nimittäin se, että palkkatyöhön vaaditaan yleensä riittävä koulutus ja työkokemus, mutta sijariksi pääsee 24 tunnin kurssilla kuka tahansa! Ja se kyllä näkyy sijareiden kirjoituksia lukiessa.

Jokainen lapsi on nostettava köyhyydestä ja on aivan helkkarin sama, millä nimellä sitä rahaa kutsutaan! Oli nyt sitten palkka, kulukorvaus, tuki tai mitä tahansa. Lapset pois tuollaisilta yhteiskunnan kustannuksella eläviltä sijareilta!
        Se ei ole mitään muuta kuin loiselämistä, koska lasten oloja ei sijaisperheissä valvota MITENKÄÄN.

• itse opiskellut
        'Ettehän te sitä palkaksi k... kirjoitti:

Ensinnäkin se, missä mättää, on sinun pieni pääsi.

Minulla on lapsi kotona ja pysyy, siksi en puhu edes omasta asiastani. Mutta onhan tämä jokaisen inhimillisen ihmisen ymmärrykseen mahduttava, että yhdenkään suomalaisen lapsen ei pitäisi elää köyhyydessä! En ole tippaakaan kateellinen, jos pienten lasten huoltajille taataan riittävä toimeentulo joko väliaikaisesti tai jatkuvasti yhteiskunnan toimesta. Ja se on tehtävä, eikä vain jossitella!

Tämän asian vastustajista saa tosi oudon käsityksen tätä palstaa lukiessa. Sijarit korostavat PALKKANSA pienuutta, mutta entä yksi asia? Nimittäin se, että palkkatyöhön vaaditaan yleensä riittävä koulutus ja työkokemus, mutta sijariksi pääsee 24 tunnin kurssilla kuka tahansa! Ja se kyllä näkyy sijareiden kirjoituksia lukiessa.

Jokainen lapsi on nostettava köyhyydestä ja on aivan helkkarin sama, millä nimellä sitä rahaa kutsutaan! Oli nyt sitten palkka, kulukorvaus, tuki tai mitä tahansa. Lapset pois tuollaisilta yhteiskunnan kustannuksella eläviltä sijareilta!
        Se ei ole mitään muuta kuin loiselämistä, koska lasten oloja ei sijaisperheissä valvota MITENKÄÄN.

Kyllä sosiaalitoimi osallistuu lasten valvontaan ja tekee kotikäyntejä. kun saat sijoituslapsia kotiisi saat hoito- ja kulukorvauksen jopa käynnistyskorvauksen jolla ostaa lapselle vaatteita. sängyn ja muuta omaa. sosiaalitädit tekevät sitten kotikäyntejä ja sijaisvanhempi huolehtii lapsista kuten omistaankin -koko ajan - ellei heitä sitten kuljeteta oikeiden vanhempiensa luokse tervehdyskäynnille jonka jälkeen omat vanhemmat ovat taas niin ihania ja purnausta sijaisvanhemmille jatkuu taas muutamia päiviä. kun elämä taas tasaantuu on tavattava sijaisvanhemmat joiden käytös ei lapselle yleensä ole hyväksi.
        sijaisvanhemmat antavat aikaansa ja lapsista saatava raha on vielä verolle pantava - että se siitä.

• parasta ajattele

vastustaessaan pienituloisten perheiden tukemista. Kyllä se on oma lompakko, joka siellä häämöttää mielipiteiden pohjalla.

Ja naamioidutaan jos sun jonkinlaisten 'en ole sijari' ja 'isältä ei saa vaatia eron jälkeen elatusmaksua' kirjoitusten taakse. Kyllä voi olla idioottimaista rahanahneutta, oikein oksettaa!!

Minullahan on lapsi kotona, mutta silti en ole kateellinen, joka kieltäisin pienituloisten lapsiperheiden tai yksinhuoltajien tuen. Se ei todellakaan ole minulta pois, jos heidänkin lapsensa voivat tukien jälkeen paremmin.

• samanlainen

....ja kun kerta vaakakupissa on kokoajan ollut ennen huostaanottoa olevat avohuollontukitoimet ja sijareiden tuki niin tätä kaikki Suomessa ihmettelee;Miksi siis avohuollontukiaisiin ei valtio anna pienille kunnille tasausta eli rahaa korjaamaan bioperheen elämän kuntoon.
        Vaan mieluummin syydetään vasta kun huostataan lapsi ja raha sijarille, josta ei koskaan voida mennä takuuseen mitkä motiivit niillä on jotka toisen lapsen kotiinsa haluaa.(Tiedossa on ihmisen käyttäytymisteoriasta se et ihminen pyrkii tekeen sitä mistä hän hyötyy,masokistit on asia erikseen).

• pitäisi vaatia tilille,
        samanlainen kirjoitti:

....ja kun kerta vaakakupissa on kokoajan ollut ennen huostaanottoa olevat avohuollontukitoimet ja sijareiden tuki niin tätä kaikki Suomessa ihmettelee;Miksi siis avohuollontukiaisiin ei valtio anna pienille kunnille tasausta eli rahaa korjaamaan bioperheen elämän kuntoon.
        Vaan mieluummin syydetään vasta kun huostataan lapsi ja raha sijarille, josta ei koskaan voida mennä takuuseen mitkä motiivit niillä on jotka toisen lapsen kotiinsa haluaa.(Tiedossa on ihmisen käyttäytymisteoriasta se et ihminen pyrkii tekeen sitä mistä hän hyötyy,masokistit on asia erikseen).

että lapsia annetaan millaisiin sijariperheisiin tahansa!?

Helinä-keiju muistaakseni on se kirjoittaja, joka on myös puhunut ihan asiaa perinnöstä. Sijarit kasvattavat omaisuuttaan sijoituslasten kustannuksella, rempataan ja laajennetaan omakotitaloa yhteiskunnan kustannuksella. Omaisuus kasvaa, tapellaan ja rääytään, että käteenkin pitää jäädä JOTAIN ja sijaislapset eivät peri penniäkään, vaikka olisivat - ikävä kyllä - heidän luonaan aikuisikään asti.

Ai eivät lapset muka ole pelinappuloita?

• että monikaan
        pitäisi vaatia tilille, kirjoitti:

että lapsia annetaan millaisiin sijariperheisiin tahansa!?

Helinä-keiju muistaakseni on se kirjoittaja, joka on myös puhunut ihan asiaa perinnöstä. Sijarit kasvattavat omaisuuttaan sijoituslasten kustannuksella, rempataan ja laajennetaan omakotitaloa yhteiskunnan kustannuksella. Omaisuus kasvaa, tapellaan ja rääytään, että käteenkin pitää jäädä JOTAIN ja sijaislapset eivät peri penniäkään, vaikka olisivat - ikävä kyllä - heidän luonaan aikuisikään asti.

Ai eivät lapset muka ole pelinappuloita?

sijaisvanhempi ajattelee noin...
        Jostain syystä olette itse takertuneet
        tähän raha ja omaisuus-asiaan, vaikka moni väittää, ettei raha itselle merkitse...
        Kuitenkin laskette hyvinkin tarkkaan, mitä
        ja kuinka paljon sijaisvanhempi saa, mitä rahalla
        tekee ym.
        Hieman ristiriitaista.
        Mielestäni voisitte lopettaa sen rahasta jauhamisen ja keskittyä olennaiseen,
        eli omiin lapsiinne.
        Unohtakaa hetkeksi se sijaisperheen äidin uusi
        puutarhakeinu (tai mikä tahansa) ja keskittykää laittamaan sitä omaa elämäänne siihen järjestykseen, että lapsenne pääsevät kotiin.
        Olisko siinä mitään järkeä?

• tässä elää pitäisi niin,
        että monikaan kirjoitti:

sijaisvanhempi ajattelee noin...
        Jostain syystä olette itse takertuneet
        tähän raha ja omaisuus-asiaan, vaikka moni väittää, ettei raha itselle merkitse...
        Kuitenkin laskette hyvinkin tarkkaan, mitä
        ja kuinka paljon sijaisvanhempi saa, mitä rahalla
        tekee ym.
        Hieman ristiriitaista.
        Mielestäni voisitte lopettaa sen rahasta jauhamisen ja keskittyä olennaiseen,
        eli omiin lapsiinne.
        Unohtakaa hetkeksi se sijaisperheen äidin uusi
        puutarhakeinu (tai mikä tahansa) ja keskittykää laittamaan sitä omaa elämäänne siihen järjestykseen, että lapsenne pääsevät kotiin.
        Olisko siinä mitään järkeä?

että ei tiedä, mitä yhteiskunnassa tapahtuu.
        Se olisi tietysti sijareille ihannetilanne.

Kai nyt jokainen valveutunut ihminen mediaa seuraa ja ottaa asioista selvää, että pystyy puuttumaan epäkohtiin ja tuomaan mielipiteensä esille niin päättäjille kuin esim. tällaisella palstallakin.

Minun lapseni on kotona ja voin suositella, että vähintään 70 % sijaisvanhemmista luopuu sijaislapsista ja keskittyy olennaiseen eli pelkästään omaan elämäänsä. Se vasta ristiriitaista olisi, että bio kaiken kokemansa vääryyden jälkeen jäisi tyytyväisenä lepäämään laakereillaan, eikä yrittäisi vaikuttaa lasten huonoon asemaan tämän päivän Suomessa. Ei minulla taistelu siihen loppunut kun lapsi kotiin tuli, siitä se vasta kunnolla alkoi.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Diesel-ammattilainen kehuu Sanna Marinia

"Sanna Marinin (sd) hallitus loi neljä vuotta sitten väliaikaisen polttoaine­tuki­järjestelmän, kun energianhinnat nousi
      Maailman menoa
      35
      2740
    2. Pitkänperjantain kunniaksi tekoälyn analyysi Riikka Purran kirjoituksesta

🧠 Mitä se kertoo "riikka"-nimimerkin lähijunassa tapahtuneesta? 1. Asenteellinen ja epäasiallinen sävy: Kirjoitus purs
      Maailman menoa
      12
      2527
    3. 100 prosentin perintövero korjaisi myös Hitas-ongelman

Moni ei uskalla kieltäytyä perinnöstä maineen menettämisen uhalla, joten sitten tulee näitä tilanteita, joissa joutuu es
      Maailman menoa
      37
      2248
    4. Riikan antisakset leikkaavat bensan hintaa ylöspäin

Sannan aikoina bensaa sai 1,3 euron litrahinnalla ja Riikka leikkasi sen euron ylemmäksi reiluun 2 euroon. Joko on saks
      Maailman menoa
      19
      1850
    5. Iso poliisioperaatio Lapualla

Paikalla oli silminnäkijän mukaan myös kolme ambulanssia. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011924650.html Onko virpo
      Lapua
      35
      1508
    6. Olen aika varma

että meidän tiemme risteäminen oli ainutkertainen tapahtuma elämässäni. En tule koskaan kohtaamaan ketään muuta, joka sa
      Ikävä
      49
      1504
    7. Oletko nähnyt hänet ilman...

Vaatteita!?
      Ikävä
      38
      1453
    8. Sukupuolineutraalit liikennemerkit yksi persujen älynväläys

Samassa rytäkässä kaikki syrjäseutujen bussipysäkkien liikennemerkitkin vaihdettiin, vaikkei bussia ole liikennöinyt enä
      Maailman menoa
      24
      1341
    9. Oon niin surullinen

Ettei meistä tullut sitä mitä toivoin
      Ikävä
      24
      1138
    10. Mitä sitten odotat

Jos seurailet vain tekemisiäni
      Ikävä
      18